FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Garantievoorwaarden CoolBlue
Seven.woensdag 25 oktober 2023 @ 23:09
Wel een topic-waardige situatie met CoolBlue. Ik zal proberen het kort te houden :') .

Ik heb een BenQ beamer gekocht bij CoolBlue met 2 jaar garantie. Na 15 maanden laten repareren met succes. 3-4 maanden later is het ding weer kapot en CoolBlue komt tot de conclusie dat het apparaat niet te repareren is. Zonder enig overleg wordt een vervangend apparaat opgestuurd, maar ik ben het niet eens met de oplossing. Ik kom er met klantenservice in eerste instantie niet uit, maar uiteindelijk word ik doorverwezen naar Backoffice met mijn verzoek om shoptegoed in plaats van een nieuwe beamer. De zending arriveert en ik weiger die op 13 oktober in goed overleg met klantenservice CoolBlue. Backoffice geeft enkele dagen later aan dat de fabrikant aan de garantievoorwaarden voldaan heeft, en dat hetzelfde pakket opnieuw opgestuurd zal worden. Na wat gedimdam geef ik aan dat ik de koopovereenkomst ongedaan maak en dat ik melding heb gedaan bij ACM en Thuiswinkelwaarborg.

Thuiswinkelwaarborg neemt contact op met CoolBlue en geeft aan dat ik binnen 7 dagen zou moeten horen, bovendien verzoeken ze om terugkoppeling als ik wat hoor.

Ik zie een paar dagen later nog dat CoolBlue een eigen escalatiepad op de website heeft staan, dus ik schrijf nog netjes het MT aan om ze te laten weten dat mijn klacht bij ACM en Thuiswinkelwaarborg gemeld is.

Vanuit CoolBlue geen enkele respons meer. Ondertussen sorteert PostNL het geweigerde pakket maar liefst 6 keer :') en voor het weer bij ons thuis aangeboden wordt (vandaag). M'n man was er niet alert op dus die accepteert zo het pakket.

Een aantal zaken vallen op. De doos rammelt ondertussen :') :+ . De verpakking is overduidelijk van een refurbished product. En het gaat om een BenQ W2700 betreft volgens de omdoos. Dit is geen vergelijkbaar product: BenQ TK810 heeft 3200 lumen waarmee bij daglicht prima beeldkwaliteit gegarandeerd is, W2700 heeft slechts 2000 lumen (overdag gebruik is niet mogelijk). Bovendien is het beeld te klein voor ons projectiescherm (dat we voor 349 euro bij CoolBlue gekocht hebben).

Als ik niks hoor binnen redelijke termijn, dan zou de volgende stap dus de Geschillencommissie zijn! Nog ff goed inlezen maar ik ben wel erg benieuwd hoe dat er aan toegaat en wat dat kost (ik lees iets over 50 euro, dat heb ik er met liefde voor over maar niet veel meer dan dat).

Mijn laatste mail aan CoolBlue (MT Klantenservice, Backoffice en Thuiswinkelwaarborg in cc):

SPOILER
Goedenavond,

Ik heb helaas nog niets gehoord van CoolBlue ondanks melding bij ACM en Thuiswinkelwaarborg (in cc) meer dan 1 week geleden.

Ondertussen is er wel een andere ontwikkeling: het 'nieuwe' apparaat dat CoolBlue heeft afgestuurd is vandaag weer bij ons aangeboden (helaas was mijn man er niet alert op, dus hij heeft het pakket geaccepteerd). Ik zou het erg waarderen als CoolBlue regelt om dit pakket af te halen op ons thuisadres, maar als er geen respons komt, dan zullen we zelf regelen dat het ongeopend retour gestuurd wordt.

De reden dat ik het pakket op 13 oktober geweigerd heb: de oplossing is niet overlegd met mij. En het was toen (en nu) overduidelijk dat dit geen nieuw product betreft, in tegenstelling tot wat CoolBlue beweert. De verpakking is opnieuw dicht geplakt door de verzender.

Nu de zending per abuis wel geaccepteerd is, stel ik vast dat het een BenQ W2700 betreft volgens de omdoos. Dit is geen vergelijkbaar product: BenQ TK810 heeft 3200 lumen waarmee bij daglicht prima beeldkwaliteit gegarandeerd is, W2700 heeft slechts 2000 lumen (overdag gebruik is niet mogelijk). Bovendien is het beeld te klein voor ons projectiescherm (dat we voor 349 euro bij CoolBlue gekocht hebben, zie ook order xxxx).

Daarnaast stel ik vast dat de doos rammelt. Volgens de track & trace van PostNL is het pakket 6 keer gesorteerd sinds ik het pakket geweigerd heb op 13 oktober. Het zou mij niet verbazen dat er sprake is van schade aan het product, maar het is aan CoolBlue om dat verder op te lossen met PostNL.

Er is dus niet aan de garantievoorwaarden voldaan. Het vervangende product is niet vergelijkbaar, niet nieuw en hoogstwaarschijnlijk beschadigd. Ik heb geen product, ik heb geen shoptegoed en ik heb geen geld terug.

Ik herhaal nog maar eens: ik accepteer deze oplossing niet en ik maak gebruik van mijn recht om de koopovereenkomst ongedaan te maken. Ik wil het aankoopbedrag terug. Ik vraag daarom vriendelijk om binnen 1 week het door mij betaalde aankoopbedrag van 1049 euro over te maken op mijn rekeningnummer xxx t.n.v. Seven.

Voor de volledigheid voeg ik foto's toe van de verpakking zoals deze bij ons is aangekomen vandaag en screenshots van de track & trace.

Als CoolBlue niet binnen redelijke termijn (enkele werkdagen) een passende oplossing biedt, dan zal ik de Geschillencommissie inschakelen.

Met vriendelijke groet,


Seven.
:Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 25-10-2023 23:24:08 ]
Seven.woensdag 25 oktober 2023 @ 23:09
Oh ja, ik ben ook nog lid van de Consumentenbond :+ .
Newone82woensdag 25 oktober 2023 @ 23:12
Dat is wel de gebruikelijke gang van zaken.

Gewoon een nieuw vervangend product aanbieden.

Doet Amazon ook. Netjes toch?

Wel benieuwd hoe Coolblue dit gaat oplossen.
Seven.woensdag 25 oktober 2023 @ 23:18
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:12 schreef Newone82 het volgende:
Dat is wel de gebruikelijke gang van zaken.

Gewoon een nieuw vervangend product aanbieden.

Doet Amazon ook. Netjes toch?

Wel benieuwd hoe Coolblue dit gaat oplossen.
Ja, een vervangend product is wel gebruikelijk. Alleen een downgrade naar refurbished en slechtere specificaties vond ik wel de moeite om een punt van te maken. Bovendien wilde ik aanvankelijk liever shoptegoed zodat CoolBlue het nieuwe vervangende product gewoon kon verkopen. Iedereen blij.

Maar ja, CoolBlue besloot anders. We gaan zien waar ze mee op de proppen komen. Op z'n minst heb ik nog een nieuwe vervangende beamer tegoed van ze :+ .
Lospedrosawoensdag 25 oktober 2023 @ 23:23
Kansloos.
Seven.woensdag 25 oktober 2023 @ 23:24
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Kansloos.
Wat is precies kansloos?
Seven.woensdag 25 oktober 2023 @ 23:30
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Hoe lang kost het jou om een paar mailtjes te sturen?
Mij heeft het denk ik tot dusver een uurtje of 2-3 gekost zo tussen de regels door. Beetje appen met klantenservice, mailen met backoffice. Best te doen naast een fulltime baan hoor.
Lospedrosawoensdag 25 oktober 2023 @ 23:31
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Hoe lang kost het jou om een paar mailtjes te sturen?
Ik doe dat nooit. Tenzij het echt een naaistreek is.
99,9% verspilde tijd en moeite van beide partijen.
En dit is de reden dat een Coolblue van super service naar matig service en het minimale doen gaat.
De massa’s en massa’s zeurende, klagende, maildende en bellende klanten. Daardoor krijg ik op een gegeven moment weer slechtere deals.

Heb je een keer een miskoop gedaan? Neem je verlies!

Tevens pro tips voor ondernemers. Heb je een verkoopuurprijs van ¤100,- ? Doe dan niets wat niet die ¤100 oplevert. (Bv webshops mailen bij weinig kans of opbrengst)
En andere taken die als je ze uitbesteedt minder kosten, deze uitbesteden. Bv verbouwen.
Seven.woensdag 25 oktober 2023 @ 23:43
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik doe dat nooit. Tenzij het echt een naaistreek is.
99,9% verspilde tijd en moeite van beide partijen.
En dit is de reden dat een Coolblue van super service naar matig service en het minimale doen gaat.
De massa’s en massa’s zeurende, klagende, maildende en bellende klanten. Daardoor krijg ik op een gegeven moment weer slechtere deals.

Heb je een keer een miskoop gedaan? Neem je verlies!

Tevens pro tips voor ondernemers. Heb je een verkoopuurprijs van ¤100,- ? Doe dan niets wat niet die ¤100 oplevert. (Bv webshops mailen bij weinig kans of opbrengst)
En andere taken die als je ze uitbesteedt minder kosten, deze uitbesteden. Bv verbouwen.
Helemaal prima dat jij dat nooit doet.

Ik was niet van plan om voor 1000+ euro m'n verlies te pakken.
Lospedrosawoensdag 25 oktober 2023 @ 23:45
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
Helemaal prima dat jij dat nooit doet.

Ik was niet van plan om voor 1000+ euro m'n verlies te pakken.
Nou ja verlies..15 maanden gebruikt en een vervangend nieuw product gekregen is al helemaal niet gek.
Delenlillwoensdag 25 oktober 2023 @ 23:59
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, een vervangend product is wel gebruikelijk. Alleen een downgrade naar refurbished en slechtere specificaties vond ik wel de moeite om een punt van te maken. Bovendien wilde ik aanvankelijk liever shoptegoed zodat CoolBlue het nieuwe vervangende product gewoon kon verkopen. Iedereen blij.

Maar ja, CoolBlue besloot anders. We gaan zien waar ze mee op de proppen komen. Op z'n minst heb ik nog een nieuwe vervangende beamer tegoed van ze :+ .
Tja, na bijna anderhalf jaar hoeven ze je natuurlijk geen nieuw product toe te sturen. Dus refurbished is dan niet iets wat niet zou mogen volgens mij. In welke mate het gelijkwaardig moet zijn weet ik niet precies. Een refurbished apparaat die bijvoorbeeld zo goed als nieuw is (defect afgeleverd, terug gestuurd en gerepareerd) zou prijstechnisch prima gelijkwaardig (of zelfs beter) kunnen zijn. Terwijl het technisch technisch niet geheel gelijk waardig is. En shoptegoed is een gunst.

Dus hoeveel werk wil je er van gaan maken? En hoeveel shoptegoed hoop je op? Want 100 procent van de aankoop prijs krijg je natuurlijk niet zomaar. De dagprijs is realistischer. Al zie ik aan je vorige stappen dat je er vol voor wilt gaan. Je zou dus eventueel nog bij het juridische loket kunnen proberen. Of indien je een rechtsbijstandsverzekering hebt via daar.
Klepper272woensdag 25 oktober 2023 @ 23:59
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja verlies..15 maanden gebruikt en een vervangend nieuw product gekregen is al helemaal niet gek.
Tja, geen vergelijkbaar product ...
Refurbished zou ik na 19 maanden gebruik geen punt van maken.
#ANONIEMdonderdag 26 oktober 2023 @ 00:01
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Tevens pro tips voor ondernemers. Heb je een verkoopuurprijs van ¤100,- ? Doe dan niets wat niet die ¤100 oplevert. (Bv webshops mailen bij weinig kans of opbrengst)
En andere taken die als je ze uitbesteedt minder kosten, deze uitbesteden. Bv verbouwen.
Wat levert trollen op dit forum je op? Meer of minder dan ¤ 100 per uur?
Isdatzodonderdag 26 oktober 2023 @ 00:15
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoeveel tijd heb je wel niet?
Werk je nog wel?
Ah, lospetrollos is ook aanwezig. Hoeveel tijd heb je wel niet? Werk je nog wel? Kan het met me haast niet voorstellen met al dat trollen van jou.
Newone82donderdag 26 oktober 2023 @ 05:04
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja verlies..15 maanden gebruikt en een vervangend nieuw product gekregen is al helemaal niet gek.
r_onedonderdag 26 oktober 2023 @ 06:12
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Heb je een keer een miskoop gedaan? Neem je verlies!
Ah, een non-conform product noemen we voor het gemak (van het bedrijf) maar gewoon even ‘miskoop’.
Was het leven maar zo simpel.

Kansloze bijdrage aan dit topic weer. Maar je hebt je plasje er weer over gedaan Lossie, lucht dat nou op?
Phenodonderdag 26 oktober 2023 @ 06:17
Als het nog eenzelfde model was dat een refurbished behandeling heeft gehad: fijn, maar een downgrade lijkt me rechtsbijstand-waardig als ze niet thuis geven.
r_onedonderdag 26 oktober 2023 @ 06:22
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 06:17 schreef Pheno het volgende:
Als het nog eenzelfde model was dat een refurbished behandeling heeft gehad: fijn, maar een downgrade lijkt me rechtsbijstand-waardig als ze niet thuis geven.
Wat is in godsnaam “rechtsbijstand-waardig“ nou weer voor iets?! :O 8)7
Notorious_Roydonderdag 26 oktober 2023 @ 06:32
Als de specs echt minder zijn heb je gelijk, anders niet volgens mij. Een vervangend product is voor zover ik weet helemaal volgens de wet. Ook al is die refurbished.

Je hebt recht op een werkend product en dat bieden ze aan. Geen reden om dan de koop te ontbinden.
Phenodonderdag 26 oktober 2023 @ 07:46
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 06:22 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat is in godsnaam “rechtsbijstand-waardig“ nou weer voor iets?! :O 8)7
Wat denk je zelf? Als je ergens mee oneens bent kun je gewoon rechtsbijstand om advies vragen. Was dat nou zo moeilijk te bedenken?
Kapt-Ruigbaarddonderdag 26 oktober 2023 @ 07:48
quote:
2s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 06:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als de specs echt minder zijn heb je gelijk, anders niet volgens mij. Een vervangend product is voor zover ik weet helemaal volgens de wet. Ook al is die refurbished.

Je hebt recht op een werkend product en dat bieden ze aan. Geen reden om dan de koop te ontbinden.
Wanneer zijn de specs dan echt, maar dan ook echt, minder (volgens jou)?
Notorious_Roydonderdag 26 oktober 2023 @ 08:00
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 07:48 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Wanneer zijn de specs dan echt, maar dan ook echt, minder (volgens jou)?
Als het minder dan de helft + 7 is.
Schanudonderdag 26 oktober 2023 @ 08:13
Los van het feit of een refurbished product reëel is of niet nadat het defecte product zo lang is gebruikt, als in de Algemene Voorwaarden staat dat een vervangend product nieuw is dan volstaat refurbished duidelijk niet en leven ze hun eigen algemene voorwaarden niet na. Daarnaast begrijp ik dat het vervangende product niet samengaat met het projectiescherm, terwijl het daar duidelijk voor bedoeld is en deze nota bene bij dezelfde winkel is gekocht. Het moge duidelijk zijn dan dit vervangende product dus niet volstaat. Ik ben benieuwd naar je vorderingen in deze kwestie TS!

Hier ooit een product van Vtech na 6 maanden defect. Opgestuurd, repareren bleek geen optie en het product werd niet meer verkocht. Vtech heeft toen 3 vervangende opties gegeven, van zelfs meer waarde dan het oorspronkelijke product en 2 van de 3 opties bestonden uit 2 producten. Dat was netjes opgelost en alles in overleg met de klant, zoals het mijn inziens hoort.

Het is niet dat als je een product een jaar hebt gebruikt dat je de leverancier op je blote knietjes mag danken dat er überhaupt iets vervangends wordt gestuurd, dat lijkt wel de tendens in de reacties. Het blijft een enorm ongemak dat het product buiten jouw toedoen defect is geraakt en niet gerepareerd kan worden. Dan mag je op z'n minst verwachten dat er iets gelijkwaardigs voor terug komt en dat je anders je geld terug krijgt. Niet voor niets stellen ze dit ook in hun eigen algemene voorwaarden.
Seven.donderdag 26 oktober 2023 @ 08:15
quote:
2s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 06:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als de specs echt minder zijn heb je gelijk, anders niet volgens mij. Een vervangend product is voor zover ik weet helemaal volgens de wet. Ook al is die refurbished.

Je hebt recht op een werkend product en dat bieden ze aan. Geen reden om dan de koop te ontbinden.
Van 3200 naar 2000 lumen is wel een aanzienlijke vermindering. De voornaamste gebruiker van de beamer is 3 jaar oud, die kijkt 's avonds weinig TV.
Seven.donderdag 26 oktober 2023 @ 08:17
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:59 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Tja, na bijna anderhalf jaar hoeven ze je natuurlijk geen nieuw product toe te sturen. Dus refurbished is dan niet iets wat niet zou mogen volgens mij. In welke mate het gelijkwaardig moet zijn weet ik niet precies. Een refurbished apparaat die bijvoorbeeld zo goed als nieuw is (defect afgeleverd, terug gestuurd en gerepareerd) zou prijstechnisch prima gelijkwaardig (of zelfs beter) kunnen zijn. Terwijl het technisch technisch niet geheel gelijk waardig is. En shoptegoed is een gunst.

Dus hoeveel werk wil je er van gaan maken? En hoeveel shoptegoed hoop je op? Want 100 procent van de aankoop prijs krijg je natuurlijk niet zomaar. De dagprijs is realistischer. Al zie ik aan je vorige stappen dat je er vol voor wilt gaan. Je zou dus eventueel nog bij het juridische loket kunnen proberen. Of indien je een rechtsbijstandsverzekering hebt via daar.
Oh ja, ik heb sinds kort rechtsbijstandsverzekering! :+
Seven.donderdag 26 oktober 2023 @ 08:23
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:13 schreef Schanu het volgende:
Los van het feit of een refurbished product reëel is of niet nadat het defecte product zo lang is gebruikt, als in de Algemene Voorwaarden staat dat een vervangend product nieuw is dan volstaat refurbished duidelijk niet en leven ze hun eigen algemene voorwaarden niet na. Daarnaast begrijp ik dat het vervangende product niet samengaat met het projectiescherm, terwijl het daar duidelijk voor bedoeld is en deze nota bene bij dezelfde winkel is gekocht. Het moge duidelijk zijn dan dit vervangende product dus niet volstaat. Ik ben benieuwd naar je vorderingen in deze kwestie TS!

Hier ooit een product van Vtech na 6 maanden defect. Opgestuurd, repareren bleek geen optie en het product werd niet meer verkocht. Vtech heeft toen 3 vervangende opties gegeven, van zelfs meer waarde dan het oorspronkelijke product en 2 van de 3 opties bestonden uit 2 producten. Dat was netjes opgelost en alles in overleg met de klant, zoals het mijn inziens hoort.

Het is niet dat als je een product een jaar hebt gebruikt dat je de leverancier op je blote knietjes mag danken dat er überhaupt iets vervangends wordt gestuurd, dat lijkt wel de tendens in de reacties. Het blijft een enorm ongemak dat het product buiten jouw toedoen defect is geraakt en niet gerepareerd kan worden. Dan mag je op z'n minst verwachten dat er iets gelijkwaardigs voor terug komt en dat je anders je geld terug krijgt. Niet voor niets stellen ze dit ook in hun eigen algemene voorwaarden.
Wettelijk gezien heb ik een waterdicht verhaal op het stuk mindere specificaties.

En al het overige is natuurlijk een stuk klantenservice. Iets dat je van CoolBlue blijkbaar niet kunt verwachten.
r_onedonderdag 26 oktober 2023 @ 10:02
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 07:46 schreef Pheno het volgende:

[..]
Wat denk je zelf? Als je ergens mee oneens bent kun je gewoon rechtsbijstand om advies vragen. Was dat nou zo moeilijk te bedenken?
Lees zelf eens terug wat je intypt.
Phenodonderdag 26 oktober 2023 @ 10:06
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:02 schreef r_one het volgende:

[..]
Lees zelf eens terug wat je intypt.
Gedaan. En nu?
paardendokterdonderdag 26 oktober 2023 @ 10:10
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Op z'n minst heb ik nog een nieuwe vervangende beamer van hoogstens dezelfde leeftijd als de defecte beamer tegoed van ze :+ .
r_onedonderdag 26 oktober 2023 @ 10:33
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:06 schreef Pheno het volgende:

[..]
Gedaan. En nu?
Je gaat bij de garage ook “APK om advies vragen”?
Phenodonderdag 26 oktober 2023 @ 11:13
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Je gaat bij de garage ook “APK om advies vragen”?
Geen idee waarom die vergelijking gemaakt wordt. Maar je kunt gewoon advies vragen bij rechtsbijstand hoor, of je een zaak hebt of niet. Kost je niets, behalve het maandbedrag dat je al betaalde aan de verzekering. Zelf ook gedaan, en me meteen goed geholpen. of heb jij het idee dat zoiets dan meteen voor de rechter komt of zo? Nee dus.
r_onedonderdag 26 oktober 2023 @ 11:35
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 11:13 schreef Pheno het volgende:

[..]
Geen idee waarom die vergelijking gemaakt wordt. Maar je kunt gewoon advies vragen bij rechtsbijstand hoor, of je een zaak hebt of niet. Kost je niets, behalve het maandbedrag dat je al betaalde aan de verzekering.
Ah, de rechtsbijstandsverzekering. Moet je die maar net hebben.

quote:
Zelf ook gedaan, en me meteen goed geholpen. of heb jij het idee dat zoiets dan meteen voor de rechter komt of zo? Nee dus.
Nee, dat denk ik helemaal niet. En als je het hele topic leest, TS ook niet.
Phenodonderdag 26 oktober 2023 @ 11:58
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 11:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Ah, de rechtsbijstandsverzekering. Moet je die maar net hebben.
[..]

Oh jeetje, iemand zal maar eens het beestje in de volksmond noemen :D
Maar nu je inlegkruisje weer goed zit, ik lees net dat TS een verzekering heeft en dat raad ik dan ook aan om te gebruiken. Die hebben specialisten die je precies kunnen wijzen op je rechten.
Lospedrosadonderdag 26 oktober 2023 @ 13:07
quote:
10s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 11:58 schreef Pheno het volgende:

[..]
Oh jeetje, iemand zal maar eens het beestje in de volksmond noemen :D
Maar nu je inlegkruisje weer goed zit, ik lees net dat TS een verzekering heeft en dat raad ik dan ook aan om te gebruiken. Die hebben specialisten die je precies kunnen wijzen op je rechten.
Je hebt er wel een hoge pet van op.
Wel eens een paar keer een zaak door DAS laten uitvoeren?
Phenodonderdag 26 oktober 2023 @ 14:06
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je hebt er wel een hoge pet van op.
Wel eens een paar keer een zaak door DAS laten uitvoeren?
Mijn goede ervaring is bij Interpolis, geen idee hoe DAS is.
r_onedonderdag 26 oktober 2023 @ 16:32
quote:
10s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 11:58 schreef Pheno het volgende:

[..]
Oh jeetje, iemand zal maar eens het beestje in de volksmond noemen :D
Maar nu je inlegkruisje weer goed zit, ik lees net dat TS een verzekering heeft en dat raad ik dan ook aan om te gebruiken. Die hebben specialisten die je precies kunnen wijzen op je rechten.
Een advocaat verleent ook rechtsbijstand.
Een jurist verleent ook rechtsbijstand.

Heck, zelfs WGR verleent rechtsbijstand (in de zin van gedegen advies).

En iets zegt me dat deze TS helemaal geen juridisch advies van ‘de rechtsbijstand’ nodig heeft want ze is al heel goed bezig.

Maar ga voor mijn part gerust zelf voor iedere scheet je ‘rechtsbijstand’ (whatever) om advies vragen.
Newone82donderdag 26 oktober 2023 @ 18:58
Hou ons wel op de hoogte TS @Seven hoe dit gaat aflopen. Want zo klantvriendelijk is CB al jaren niet meer.
Seven.donderdag 26 oktober 2023 @ 20:21
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 18:58 schreef Newone82 het volgende:
Hou ons wel op de hoogte TS @:Seven hoe dit gaat aflopen. Want zo klantvriendelijk is CB al jaren niet meer.
Zeker!

Vandaag antwoord gehad van Thuiswinkelwaarborg die contact hebben gehad met CoolBlue.

quote:
De webwinkel heeft bevestigd dat onder de geldende garantieperiode de mogelijkheid bestaat om een non-conform product te repareren of te vervangen. Dit feit vormt geen grond voor het ontbinden van de aankoopovereenkomst.
Ik ben het hier uiteraard niet mee eens en dat heb ik ook netjes terug gemaild:

quote:
Dat is duidelijk, maar wat ik niet accepteer is dat mij een product opgestuurd is dat qua specificaties niet gelijkwaardig is aan de specificaties van het originele product. Dus ik kan mij niet vinden in jullie bevindingen. CoolBlue heeft helemaal niet aan de garantievoorwaarden voldaan, ik heb geen werkend gelijkwaardig product ontvangen.

Verder natuurlijk jammer dat CoolBlue alleen wenst te doen wat wettelijk strikt noodzakelijk is en helemaal niet meer reageert.

En ik heb als klant 0 vertrouwen in een refurbished product van BenQ. Feitelijk is het product dat niet meer te repareren was, ook refurbished. Hoe lang is de garantie daarop?

De doos die ik nu heb, gaat volgende week terug naar CoolBlue.

Met vriendelijke groet,

Seven.
Ondertussen uit nieuwsgierigheid de wettekst er op nageslagen, en aan gezien de Geschillencommissie naar alle waarschijnlijkheid wel nodig zal zijn, best handig om het dossier alvast voor te bereiden.

Ik grijp terug op de originele koopovereenkomst, CB verkoopt mij een BenQ TK810 met 3200 lumen (vervangend product BenQ W2700 heeft slechts 2000 lumen).

quote:
Burgerlijk Wetboek - boek 7

Artikel 17 - lid 1:
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

Artikel 17 - lid 2:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Artikel 17 - Lid 3:
Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.

Artikel 22 - lid 1:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:

a.de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;

b.de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
Seven.donderdag 26 oktober 2023 @ 20:23
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:10 schreef paardendokter het volgende:

[..]

De vervangende beamer voldoet niet aan de specificaties uit de originele koopovereenkomst, en dus maak ik gebruik van mijn recht om de overeenkomst te ontbinden.

In boek 7 van het Burgerlijk Wetboek is namelijk dit te lezen:

quote:
Artikel 6 - lid 1:
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Afdeling 1-7 beschrijven wat een consumentenkoop is.
Newone82donderdag 26 oktober 2023 @ 20:26
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zeker!

Vandaag antwoord gehad van Thuiswinkelwaarborg die contact hebben gehad met CoolBlue.
[..]
Ik ben het hier uiteraard niet mee eens en dat heb ik ook netjes terug gemaild:
[..]
Ondertussen uit nieuwsgierigheid de wettekst er op nageslagen, en aan gezien de Geschillencommissie naar alle waarschijnlijkheid wel nodig zal zijn, best handig om het dossier alvast voor te bereiden.

Ik grijp terug op de originele koopovereenkomst, CB verkoopt mij een BenQ TK810 met 3200 lumen (vervangend product BenQ W2700 heeft slechts 2000 lumen).
[..]

Denk dat je de zaak makkelijk gaat winnen. Succes.
Seven.donderdag 26 oktober 2023 @ 20:28
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:26 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Denk dat je de zaak makkelijk gaat winnen. Succes.
Ik las ook nog iets over recht op schadevergoeding :+ en dat er geen sprake mag zijn van overlast voor de koper.

:P
Seven.donderdag 26 oktober 2023 @ 20:33
Overigens nog 1 punt van twijfel. Misschien toch beter het apparaat in mijn bezit houden. Als ik namelijk zelf terugstuur op eigen initiatief, dan gaat het risico over op mij (staat ook zo in de wet). Als het apparaat dan niet aankomt, dan heb ik geen poot om op te staan.

Bovendien is het apparaat hoogstwaarschijnlijk al beschadigd, ik wil er uiteraard niet van beticht worden dat ik dit zelf heb gedaan.
Chinlessdonderdag 26 oktober 2023 @ 22:02
quote:
10s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:09 schreef Seven. het volgende:
Oh ja, ik ben ook nog lid van de Consumentenbond :+ .
Stoer maar die gaan je niet helpen. Pak het juridisch aan.
capriciadonderdag 26 oktober 2023 @ 23:02
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:33 schreef Seven. het volgende:
Overigens nog 1 punt van twijfel. Misschien toch beter het apparaat in mijn bezit houden. Als ik namelijk zelf terugstuur op eigen initiatief, dan gaat het risico over op mij (staat ook zo in de wet). Als het apparaat dan niet aankomt, dan heb ik geen poot om op te staan.

Bovendien is het apparaat hoogstwaarschijnlijk al beschadigd, ik wil er uiteraard niet van beticht worden dat ik dit zelf heb gedaan.
Wel even filmen als je het uitpakt. Voor de zekerheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 26-10-2023 23:23:50 ]
Seven.vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:47
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 23:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Wel even filmen als je het uitpakt. Voor de zekerheid.
Ondertussen is wel duidelijk dat ik ook niet op korte termijn een oplossing kan verwachten dus eigenlijk ben ik niet gebaat bij zelf terugsturen. Ik ga gewoon via de Geschillencommissie regelen dat CoolBlue het afhaalt.

Als ik geen gelijk krijg, dan open ik alsnog de doos. In geval van beschadiging, neem ik gewoon contact op met klantenservice om het af te halen.
mscholvrijdag 27 oktober 2023 @ 07:52
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, een vervangend product is wel gebruikelijk. Alleen een downgrade naar refurbished en slechtere specificaties vond ik wel de moeite om een punt van te maken. Bovendien wilde ik aanvankelijk liever shoptegoed zodat CoolBlue het nieuwe vervangende product gewoon kon verkopen. Iedereen blij.

Maar ja, CoolBlue besloot anders. We gaan zien waar ze mee op de proppen komen. Op z'n minst heb ik nog een nieuwe vervangende beamer tegoed van ze :+ .
refurbished is geen downgrade, dit mag gewoon (immers: jou product was allang niet nieuw meer) ; de specs wel
baskickvrijdag 27 oktober 2023 @ 09:05
@Seven Thuiswinkel.org is de brancheorganisatie van de webwinkels. In hoeverre die onafhankelijk zijn, vraag ik me af.

Alternatief kan zijn de Geschillencommissie. Reken op een traject van maanden tussen indienen klacht en zitting. Je kunt ook eens kijken naar ODR, https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show
capriciavrijdag 27 oktober 2023 @ 09:11
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 07:47 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ondertussen is wel duidelijk dat ik ook niet op korte termijn een oplossing kan verwachten dus eigenlijk ben ik niet gebaat bij zelf terugsturen. Ik ga gewoon via de Geschillencommissie regelen dat CoolBlue het afhaalt.

Als ik geen gelijk krijg, dan open ik alsnog de doos. In geval van beschadiging, neem ik gewoon contact op met klantenservice om het af te halen.
Heel veel succes!
Je hebt geen gelijkwaardig produkt ontvangen. Dat is echt niet okay.
Vanyelvrijdag 27 oktober 2023 @ 10:07
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:23 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wettelijk gezien heb ik een waterdicht verhaal op het stuk mindere specificaties.

En al het overige is natuurlijk een stuk klantenservice. Iets dat je van CoolBlue blijkbaar niet kunt verwachten.
Dit is niet per se een wetmatigheid omdat het bij jou nu misgaat.
Ik kreeg vorige week nog een nieuw product omdat de batterij van het originele na 11 maanden praktisch dood bleek. Imo was dat een prima stuk klantenservice.
Seven.vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 10:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dit is niet per se een wetmatigheid omdat het bij jou nu misgaat.
Ik kreeg vorige week nog een nieuw product omdat de batterij van het originele na 11 maanden praktisch dood bleek. Imo was dat een prima stuk klantenservice.
Opvallend dat het bij jou geen probleem is. Om welk product gaat het?
Lienekienvrijdag 27 oktober 2023 @ 11:57
Als Vanyel het doet, wil ik ook wel even. Afgelopen maanden een bij CoolBlue gekochte luchtzuiveraar en een Google Nest defect, beide in het tweede jaar van de garantie. Had binnen een week nieuwe in huis.
Vanyelvrijdag 27 oktober 2023 @ 12:03
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 10:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Opvallend dat het bij jou geen probleem is. Om welk product gaat het?
Een videobel.
Teruggestuurd voor 'reparatie'. De dag na verzending kreeg ik alweer een t&t van de nieuwe.
Wacht ik zei 11. 23! 23 maanden.
Seven.vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:10
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:57 schreef Lienekien het volgende:
Als Vanyel het doet, wil ik ook wel even. Afgelopen maanden een bij CoolBlue gekochte luchtzuiveraar en een Google Nest defect, beide in het tweede jaar van de garantie. Had binnen een week nieuwe in huis.
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 12:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Een videobel.
Teruggestuurd voor 'reparatie'. De dag na verzending kreeg ik alweer een t&t van de nieuwe.
Wacht ik zei 11. 23! 23 maanden.
Dat is uitstekende service van CoolBlue. En ik heb ondertussen ook goed nieuws. Ik kreeg zojuist bericht dat CoolBlue de situatie opnieuw heeft bekeken.

CoolBlue haalt morgen de beamer die ik nu in mijn bezit heb af, en ze gaan akkoord met het ontbinden van de aankoopovereenkomst. Als zij eenmaal de retour ontvangen hebben, dan wordt het aankoopbedrag terug gestort.

Echt heel fijn dat CoolBlue bereid is gebleken om de situatie te herzien. Zo ken ik ze weer. Eind goed, al goed. :s)
Lienekienvrijdag 27 oktober 2023 @ 14:11
Dat is zeker goed nieuws!
Newone82vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:32
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 14:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
[..]
Dat is uitstekende service van CoolBlue. En ik heb ondertussen ook goed nieuws. Ik kreeg zojuist bericht dat CoolBlue de situatie opnieuw heeft bekeken.

CoolBlue haalt morgen de beamer die ik nu in mijn bezit heb af, en ze gaan akkoord met het ontbinden van de aankoopovereenkomst. Als zij eenmaal de retour ontvangen hebben, dan wordt het aankoopbedrag terug gestort.

Echt heel fijn dat CoolBlue bereid is gebleken om de situatie te herzien. Zo ken ik ze weer. Eind goed, al goed. :s)
Dus door het dreigen van de case neer te leggen geschillen commissie of wat denk je dat het zetje is geweest?
trein2000vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:52
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 06:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Ah, een non-conform product noemen we voor het gemak (van het bedrijf) maar gewoon even ‘miskoop’.
Was het leven maar zo simpel.

Kansloze bijdrage aan dit topic weer. Maar je hebt je plasje er weer over gedaan Lossie, lucht dat nou op?
Sterker nog, als je vind dat hoe sprake is van een non-conformiteit (ik heb nul verstand van beamers, geen idee of 15 maanden gebruikelijk is) dan is nog maar zeer de vraag of een refurbished product als vervanging wel volstaat: http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2016:4197
Seven.vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 19:32 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Dus door het dreigen van de case neer te leggen geschillen commissie of wat denk je dat het zetje is geweest?
Ik denk zelf dat ze wel inzien dat een beamer met 2000 lumen als vervanging voor een beamer met 3200 lumen wettelijk gezien geen stand gaat houden bij de Geschillencommissie.
Newone82vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:02
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 20:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik denk zelf dat ze wel inzien dat een beamer met 2000 lumen als vervanging voor een beamer met 3200 lumen wettelijk gezien geen stand gaat houden bij de Geschillencommissie.
Had je het al aangemeld bij Geschillencommissie? Of was dreigen met zaak GC genoeg?
Seven.vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 20:02 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Had je het al aangemeld bij Geschillencommissie? Of was dreigen met zaak GC genoeg?
Ik wilde dat maandag gaan doen. Bleek dus niet nodig.
Quellervrijdag 27 oktober 2023 @ 23:35
Ben ik eigenlijk benieuwd of ze die 15 maanden gebruik niet mogen verrekenen.
r_onezaterdag 28 oktober 2023 @ 00:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 23:35 schreef Queller het volgende:
Ben ik eigenlijk benieuwd of ze die 15 maanden gebruik niet mogen verrekenen.
Als het al mag (zie Quelle arrest), hoe moet ik me dat voorstellen? Een geldelijke vergoeding door TS?

Een refurbished exemplaar lijkt me voldoende compensatie voor 15 maanden gebruik. Bovendien wordt de garantie op het product met 15 maanden ingekort.
Seven.zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 23:35 schreef Queller het volgende:
Ben ik eigenlijk benieuwd of ze die 15 maanden gebruik niet mogen verrekenen.
De wet zegt daar in ieder geval niks over.
Quellerzaterdag 28 oktober 2023 @ 14:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 00:59 schreef r_one het volgende:

[..]
Als het al mag (zie Quelle arrest), hoe moet ik me dat voorstellen? Een geldelijke vergoeding door TS?

Een refurbished exemplaar lijkt me voldoende compensatie voor 15 maanden gebruik. Bovendien wordt de garantie op het product met 15 maanden ingekort.
Ik ontbond de aankoop van een auto. Daar was destijds een advocatenkantoor bij betrokken. Er werd ontbonden, maar wel onder aftrek van vergoeding voor twee maanden gebruik. Ik kreeg dus niet het hele aankoopbedrag vergoed. Vond ik op dat moment wel logisch.

Dus een oprechte vraag of dat hier ook logisch zou zijn. Vergoeding van het aankoopbedrag, maar onder vermindering voor de periode van gebruik.
Seven.zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:13 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik ontbond de aankoop van een auto. Daar was destijds een advocatenkantoor bij betrokken. Er werd ontbonden, maar wel onder aftrek van vergoeding voor twee maanden gebruik. Ik kreeg dus niet het hele aankoopbedrag vergoed. Vond ik op dat moment wel logisch.

Dus een oprechte vraag of dat hier ook logisch zou zijn. Vergoeding van het aankoopbedrag, maar onder vermindering voor de periode van gebruik.
Zeker een prima vraag en ik had daar zelf ook al rekening mee gehouden. Maar OK, ik zeg geen nee tegen het volledige aankoopbedrag terug.

Ondertussen is het pakket opgehaald door CoolBlue zelf. Hele nette chauffeur die zelfs nog excuses aanbood voor het ongemak. Dus vermoedelijk heb ik ergens volgende week mijn geld terug.

Ga ik een Samsung Frame van kopen.
r_onezaterdag 28 oktober 2023 @ 22:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:13 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik ontbond de aankoop van een auto. Daar was destijds een advocatenkantoor bij betrokken. Er werd ontbonden, maar wel onder aftrek van vergoeding voor twee maanden gebruik. Ik kreeg dus niet het hele aankoopbedrag vergoed. Vond ik op dat moment wel logisch.

Dus een oprechte vraag of dat hier ook logisch zou zijn. Vergoeding van het aankoopbedrag, maar onder vermindering voor de periode van gebruik.
Ik was even abuis: bij ontbinding mag het (bij reparatie of vervanging niet). En de koop is nu ontbonden. Maar klaarblijkelijk maakt Koelblauw er geen aanspraak op.
Seven.zaterdag 4 november 2023 @ 07:53
Gisteren melding gehad dat m'n retour ontvangen is, dus als het goed is ontvang ik dan komende week m'n geld terug.
Seven.zaterdag 4 november 2023 @ 08:58
Zojuist bevestiging gehad dat ik 1049 euro shoptegoed heb gekregen. Straks ff checken wat er nou precies bevestigd is, maar ik ga niet onnodig moeilijk doen of zo. Shoptegoed, geld terug: maakt me niet zoveel uit.
MissHobjemaandag 6 november 2023 @ 21:03
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:58 schreef Seven. het volgende:
Zojuist bevestiging gehad dat ik 1049 euro shoptegoed heb gekregen. Straks ff checken wat er nou precies bevestigd is, maar ik ga niet onnodig moeilijk doen of zo. Shoptegoed, geld terug: maakt me niet zoveel uit.
Tenzij je bij coolblue niet meer wilt kopen natuurlijk :+
Seven.maandag 6 november 2023 @ 21:55
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 21:03 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Tenzij je bij coolblue niet meer wilt kopen natuurlijk :+
Klopt, uiteindelijk is geld terug beter. Maar OK, uiteindelijk is het netjes opgelost. Dat daar 2 weken en veel aandringen en najagen van mijn kant overheen moest gaan, is wel jammer natuurlijk.
Groepfundermaandag 6 november 2023 @ 22:55
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 21:03 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Tenzij je bij coolblue niet meer wilt kopen natuurlijk :+
Dan is een vriendelijk mailtje naar de klantenservice voldoende om het shoptegoed om te zetten in geld op je betaalrekening. Dat is althans mijn ervaring.