abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210987942
Samenvatting 7 oktober tot 15 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.

Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief.

Recente frontpage berichten
Isral geeft burgers Gaza meer tijd om te evacueren
Van Palestina tot Gazastrook
Egypte verplaatst troepen naar de zuidelijke grens met Gaza

twitter

SPOILER: Livestreams
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

Steve Lookner live

VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_210987945
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:31 schreef TheJanitor het volgende:
Waarom denkt men trouwens dat als Hamas weg is dat alles beter is? De haat voor Israel gaat echt niet uit de straten van Europa hoor.
Wie denkt dat dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210987951
Is een ziekenhuis per definitie geen militair doel of wel als er vanaf, bijvoorbeeld, de parkeerplaats raketten worden afgevuurd?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_210987952
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:28 schreef damsco het volgende: [..] Onderschat de anti Joodse sentimenten niet. Er is maar een klein beetje nodig binnen bepaalde lagen van de samenleving om dit vuurtje aan te wakkeren.
Want het veroordelen van militaire handelingen van de staat (!) Isral, betekent direct dat men anti-Joodse sentimenten koestert, of hoe werkt dat volgens jou? Ik heb hier evengoed flinke anti-Amerikaanse sentimenten ervaren ten tijde van de invasie van Afghanistan. Maar dat betekent niet dat de Amerikaanse bevolking als geheel achterlijk is (in de popular vote blijkt het telkens zo'n 46% te zijn). Dit is toch gewoon precies hetzelfde, met als verschil dat het geweld ng weer een stap ziekelijker is. Van beide kanten, overigens.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:34:20 #5
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210987954
Mensen die denken dat Israel duizenden soldaten gaan offeren voor militaire operaties om zodoende de collatoral damage te beperken :')

Eerst ff aanvallen, en daarna verwachten dat je tegenstander je met satijnen handschoenen aanpakt _O-
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_210987955
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:33 schreef Keukendrol het volgende:

[..]
En bijna een raket op zijn hoofd.
Dat zou mooi zijn, wel klaar met die Russische trollen.
pi_210987960
Gaat lekker daar in Gaza, met steun van het westen worden burger geslacht waar ze zich juist het veiligst horen te voelen
pi_210987961
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:31 schreef Gitw het volgende:

[..]
Dus je praat gewoon het plat bombarderen van een ziekenhuis goed door Isral? Ben je lijp in je bovenkamer?
Niet dat jijzelf bekend staat om je ijzersterke argumenten.
pi_210987962
Mochten dit inderdaad beelden van het incident zijn, zeg het maar:

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_210987971
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:34 schreef phpmystyle het volgende:
Mensen die denken dat Israel duizenden soldaten gaan offeren voor militaire operaties om zodoende de collatoral damage te beperken :')

Eerst ff aanvallen, en daarna verwachten dat je tegenstander je met satijnen handschoenen aanpakt _O-
"hij doodt burgers nu mag ik ook burgers doden :'( "
pi_210987972
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:34 schreef Discombobulate het volgende:
Is een ziekenhuis per definitie geen militair doel of wel als er vanaf, bijvoorbeeld, de parkeerplaats raketten worden afgevuurd?
Het is in ieder geval gn ethisch verantwoord doel als je de dreiging komende vanaf het ziekenhuis ook met je Iron Dome kunt counteren.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_210987974
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wie denkt dat dan?
Je hoort overal dat Hamas slecht is en niet het Palestijnse volk, en dat zodra Hamas weg is de weg vrij is voor vrede. Maar die haat voor Israel gaat echt niet weg hoor, er staat meteen een nieuwe Hamas klaar.
pi_210987983
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:34 schreef koos_vriendloos het volgende:
Gaat lekker daar in Gaza, met steun van het westen worden burger geslacht waar ze zich juist het veiligst horen te voelen
ik zou me niet veilig voelen tussen de vijand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210987987
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_210987991
quote:
Ook net gezien, top video, alleen maar feiten _O_
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:36:15 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210987992
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:35 schreef koos_vriendloos het volgende:

[..]
"hij doodt burgers nu mag ik ook burgers doden :'( "
Israel doodt geen burgers. Helaas heb je bij inzet van militaire middelen onbedoeld burgerslachtoffers. Helaas bestaan er nog geen munitie soorten die onderscheid maken tussen wel/niet doelwit.
pi_210987994
twitter

WWIII incoming
pi_210987996
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:35 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Je hoort overal dat Hamas slecht is en niet het Palestijnse volk, en dat zodra Hamas weg is de weg vrij is voor vrede. Maar die haat voor Israel gaat echt niet weg hoor, er staat meteen een nieuwe Hamas klaar.
Een terreurgroep heb je niet maar zo opgebouwd. Dat duurt jaren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_210987997
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Israel doodt geen burgers. Helaas heb je bij inzet van militaire middelen onbedoeld burgerslachtoffers. Helaas bestaan er nog geen munitie soorten die onderscheid maken tussen wel/niet doelwit.
:')
pi_210988003
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:29 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Lord Bebo heeft boter op zijn hoofd.
Lord Bebo is een (pro-)Russisch trollprofiel.
pi_210988008
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:35 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
ah, ik hoor dat nagenoeg nergens en die enkeling die dat wel roept, aan die mensen kan je die vraag stellen.
pi_210988009
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:13 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zonder duidelijke tijdrange is dit statement altijd waar.
Dat is zo. Laat ik dan zeggen: Binnen 10 jaar.
pi_210988012
quote:

[..]
Israel doodt geen burgers.
:')_____!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:38:17 #25
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210988013
Als blijkt dat bij de IDF er toch militairen zich hebben vergrepen aan onnodig geweld dan zal Israel hier ongetwijfeld voor berispt worden. En terecht.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:38:20 #26
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210988014
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:34 schreef HowardRoark het volgende:

[ twitter ]
Die beelden matchen elkaar niet iig, toch? Die explosie is mega groot, maar in dat 2e filmpje zie je niks nadat die raket neerkomt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:38:24 #27
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210988015
twitter
pi_210988017
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:37 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Lord Bebo is een (pro-)Russisch trollprofiel.
Ja, dat is mijn punt. Rusland bombardeert er op los op ziekenhuizen, en nu is het ineens verschrikkelijk. Boter op zijn hoofd. En ik ben wel klaar met zulke mensen.
pi_210988020
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]

WWIII incoming
Iran maakte vandaag nog duidelijk in te zullen grijpen mocht Isral de grondinvasie doorzetten

Worden nog gezellige weken op deze manier
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_210988023
De IDF ontkent de raketaanval op het ziekenhuis. i24: "Initial investigation by IDF shows explosion in hospital in Gaza was caused by a failed Hamas rocket launch".
pi_210988025
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Die beelden matchen elkaar niet iig, toch? Die explosie is mega groot, maar in dat 2e filmpje zie je niks nadat die raket landt
2de filmpje is ook een oud filmpje
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:39:05 #32
21467 franske19
Hit the deck!
pi_210988027
quote:

[ twitter ]
Je ziet geen meter op die beelden. Maar als je de secundaire explosies ziet na veel bombardementen van Israel dan weet je dat Hamas heel wat raketten nog in opslag heeft liggen. Kan best zijn dat ze een munitie depot hebben geraakt in de buurt van dat ziekenhuis.
pi_210988030
quote:

[..]
ze zijn dacht ik wel al ver met kamikaze drones die je foto's kan laten zien en achter die mensen aan gaan automatisch.
pi_210988034
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:38 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De IDF ontkent de raketaanval op het ziekenhuis
twitter
pi_210988039
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:31 schreef Gitw het volgende: [..] Dus je praat gewoon het plat bombarderen van een ziekenhuis goed door Isral? Ben je lijp in je bovenkamer?
Als je ook maar n reactie van mij hebt gelezen weet je dat ik mij bekommer om alle slachtoffers, waar ik durf te wedden dat dat bij jou waarschijnlijk niet zo is. Daarnaast is de bron vooralsnog alleen Hamas, ik kan geen daad veroordelen als ik niet weet wie de dader is, maar het feit dat jij dat blijkbaar wel al zeker weet bevestigd mij alweer een beetje extra met wat voor een persoon ik hier te maken heb. De onschuldige burger slachtoffers zijn altijd verschrikkelijk! Elke oorlog, elke ramp, elk conflict nog nooit heb ik onderschijd gemaakt tussen slachtoffers, onschuldige mensen blijven onschuldige mensen en altijd leef ik mee. Maar ik geloof niet meteen alle verhalen welke vanuit Hamas komen, dat doen alleen mensen die niet goed in hun bovenkamer zijn.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon n op n teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_210988041
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:38 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Iran maakte vandaag nog duidelijk in te zullen grijpen mocht Isral de grondinvasie doorzetten

Worden nog gezellige weken op deze manier
We moeten nog maar eens zien hoe sterk het Iraanse leger is. Een paar maanden geleden werden ze nog volledig in de pan gehakt door de Taliban. Het zogenaamde '2e sterkste leger' blijkt ook niets voor te stellen.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:39:48 #37
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210988043
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:38 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
2de filmpje is ook een oud filmpje
Heb je de originele video ergens als link? Niet dat ik je niet geloof maar is handig om bij de hand te hebben :P
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:39:50 #38
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210988044
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:38 schreef phpmystyle het volgende:
Als blijkt dat bij de IDF er toch militairen zich hebben vergrepen aan onnodig geweld dan zal Israel hier ongetwijfeld voor berispt worden. En terecht.
500 dode burgers op een aantal dode Hamasstrijders is geen onnodig geweld (ga even vanuit dat het een Isralische bom is)? Ook bij andere bombardementen zijn honderden burger slachtoffers gevallen.
pi_210988046
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]

WWIII incoming
:') Hoevaak ik dat afgelopen jaren al wel niet heb gelezen.
  Moderator dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:40:04 #40
236264 crew  capricia
pi_210988047
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Eens, hoe het ook went of keert dit was niet een Hamas raket die faalde. Vuurwerk bommen die jongeren maken in Nederland doen regelmatig meer schade dan die pijltjes die Hamas normaal afschiet.

Het kan alsnog Hamas zijn, maar dan een opslagplaats oid. Dit was echt een zeer zware explosie.

Ander scenario: Hamas heeft somehow zijn handen op een echte raket weten te leggen, en faalde toen ze deze probeerde te lanceren.
Klinkt alsof er wellicht nog wat anders opgeslagen lag dan naalden en operatie-spullen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210988048
De geest lijkt nu helemaal uit de fles, Mahmoud Abbas wil drie dagen rouw na het incident bij het ziekenhuis en Palestijnen in de Westelijke Jordaanoever gaan de straat op.

twitter
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:40:10 #42
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210988049
Iedereen ook tegen mij hier :')

Terwijl ik zo ongeveer de eerste was die openlijk vraagtekens zet bij de aanslagen van vorige week mbt "ongezien en onverwacht". Heb namelijk het gevoel dat Israel wel degelijk op zoek was naar een aanleiding, alleen totaal onderschat wat Hamas ging doen, en overschat haar eigen mogelijkheden om daar direct op te kunnen reageren.

Ook dat moete nog eens goed onderzocht worden.

Of ik het (on)ethisch vind weet ik niet. Soms moet je de tijger doden als het nog jong is en niet afwachten.
pi_210988053
quote:

[ twitter ]
quote:

[ twitter ]
Ik zie een raket maar geen explosie.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_210988055
twitter
pi_210988057
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:39 schreef Gehrman het volgende:

[..]
We moeten nog maar eens zien hoe sterk het Iraanse leger is. Een paar maanden geleden werden ze nog volledig in de pan gehakt door de Taliban. Het zogenaamde '2e sterkste leger' blijkt ook niets voor te stellen.
Wat?
pi_210988059
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:38 schreef phpmystyle het volgende:
Nee hoor, dat gaat niet gebeuren. Goedgelovig ben jij.

Isral kan echt wel heel veel maken zonder dat er echt consequenties zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:41:10 #47
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210988062
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Klinkt alsof er wellicht nog wat anders opgeslagen lag dan naalden en operatie-spullen.
Zo goed kunnen. Trouwens, (niet dat ik hamas wil verdedigen he) maar dat kan zelfs ook nog brandstof zijn geweest voor de generatoren wat daar zojuist ontplofte.
pi_210988063
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:38 schreef Erasmus het volgende:

[..]
:')_____!
Klinkt als een perswoordvoerder van het Isralische leger
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:41:24 #49
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_210988066
quote:

[..]
Of het nu per ongeluk is of niet, het blijft burgers doden natuurlijk.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:41:40 #50
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210988069
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ze zijn dacht ik wel al ver met kamikaze drones die je foto's kan laten zien en achter die mensen aan gaan automatisch.
Zou wel mooi zijn. Maar dacht dat die nog niet werden gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')