In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief.
Op dinsdag 17 oktober 2023 20:31 schreef TheJanitor het volgende: Waarom denkt men trouwens dat als Hamas weg is dat alles beter is? De haat voor Israel gaat echt niet uit de straten van Europa hoor.
Wie denkt dat dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Op dinsdag 17 oktober 2023 20:28 schreef damsco het volgende: [..] Onderschat de anti Joodse sentimenten niet. Er is maar een klein beetje nodig binnen bepaalde lagen van de samenleving om dit vuurtje aan te wakkeren.
Want het veroordelen van militaire handelingen van de staat (!) Israël, betekent direct dat men anti-Joodse sentimenten koestert, of hoe werkt dat volgens jou? Ik heb hier evengoed flinke anti-Amerikaanse sentimenten ervaren ten tijde van de invasie van Afghanistan. Maar dat betekent niet dat de Amerikaanse bevolking als geheel achterlijk is (in de popular vote blijkt het telkens zo'n 46% te zijn). Dit is toch gewoon precies hetzelfde, met als verschil dat het geweld nóg weer een stap ziekelijker is. Van beide kanten, overigens.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Op dinsdag 17 oktober 2023 20:34 schreef phpmystyle het volgende: Mensen die denken dat Israel duizenden soldaten gaan offeren voor militaire operaties om zodoende de collatoral damage te beperken
Eerst ff aanvallen, en daarna verwachten dat je tegenstander je met satijnen handschoenen aanpakt
Op dinsdag 17 oktober 2023 20:34 schreef Discombobulate het volgende: Is een ziekenhuis per definitie geen militair doel of wel als er vanaf, bijvoorbeeld, de parkeerplaats raketten worden afgevuurd?
Het is in ieder geval géén ethisch verantwoord doel als je de dreiging komende vanaf het ziekenhuis ook met je Iron Dome kunt counteren.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Je hoort overal dat Hamas slecht is en niet het Palestijnse volk, en dat zodra Hamas weg is de weg vrij is voor vrede. Maar die haat voor Israel gaat echt niet weg hoor, er staat meteen een nieuwe Hamas klaar.
Op dinsdag 17 oktober 2023 20:34 schreef koos_vriendloos het volgende: Gaat lekker daar in Gaza, met steun van het westen worden burger geslacht waar ze zich juist het veiligst horen te voelen
ik zou me niet veilig voelen tussen de vijand
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] "hij doodt burgers nu mag ik ook burgers doden "
Israel doodt geen burgers. Helaas heb je bij inzet van militaire middelen onbedoeld burgerslachtoffers. Helaas bestaan er nog geen munitie soorten die onderscheid maken tussen wel/niet doelwit.
[..] Je hoort overal dat Hamas slecht is en niet het Palestijnse volk, en dat zodra Hamas weg is de weg vrij is voor vrede. Maar die haat voor Israel gaat echt niet weg hoor, er staat meteen een nieuwe Hamas klaar.
Een terreurgroep heb je niet maar zo opgebouwd. Dat duurt jaren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Israel doodt geen burgers. Helaas heb je bij inzet van militaire middelen onbedoeld burgerslachtoffers. Helaas bestaan er nog geen munitie soorten die onderscheid maken tussen wel/niet doelwit.
[..] Je hoort overal dat Hamas slecht is en niet het Palestijnse volk, en dat zodra Hamas weg is de weg vrij is voor vrede. Maar die haat voor Israel gaat echt niet weg hoor, er staat meteen een nieuwe Hamas klaar.
ah, ik hoor dat nagenoeg nergens en die enkeling die dat wel roept, aan die mensen kan je die vraag stellen.
Als blijkt dat bij de IDF er toch militairen zich hebben vergrepen aan onnodig geweld dan zal Israel hier ongetwijfeld voor berispt worden. En terecht.