"Vroeger" is een ruim begrip. Ik kom er al zo'n 30 jaar regelmatig en ja: er is eea veranderd, maar de hele wereld is veranderd. Ik heb de statistieken niet paraat dus nee: ik kan niet objectief vergelijken.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 21:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Weet je nog hoe het vroeger was in Zweden??
Lees even de post waar ik op reageer. Die ging over het aantal moorden in Zweden, niet over een terroristische aanslag.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:19 schreef havanagila het volgende:
Wat een quatsch. Dit was 30 jaar geleden ook gewoon op tv geweest.
Ow? Apart;quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 21:42 schreef recursief het volgende:
[..]
"Vroeger" is een ruim begrip. Ik kom er al zo'n 30 jaar regelmatig en ja: er is eea veranderd, maar de hele wereld is veranderd. Ik heb de statistieken niet paraat dus nee: ik kan niet objectief vergelijken.
Vind ik nogal een redelijke objectieve vergelijking, maar okee.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:39 schreef recursief het volgende:
Wel een stuk gewelddadiger dan Nederland, dat is zo.
Nee, 30 jaar geleden was een moord groot nieuws, en wist je er zodoende van, ook als je niet de krant las.quote:Ook de perceptie is veranderd: 30 jaar geleden las je iets over een moord in de krant. Als je de krant las.
Nee, vandaag de dag is het zo dat deze moordpartij voor de grote meute volgende week alweer vergeten is.quote:Tegenwoordig gaat alles het hele internet over, en niet 1 keer maar honderdduizend keer, want iedereen moet er ook een mening over hebben en die op allerlei socials en fora posten. En dan wordt het na een week weer opgerakeld.
Nou vertel; Iets over granaat explosies en iets over verkrachtingen/aanrandingen in zweden van de afgelopen paar jaar. En probeer dan nog eens super serieus te beweren dat dit alles niets te maken heeft met en migratie influx van een bepaalde groep.quote:En omdat alles in korte snelle berichtjes gaat die *poef* in twee seconden er uitgeknald worden zijn veel van die meningen nogal ongenuanceerd, ongeinformeerd en generaliserend. Dus ja er is veel veranderd, en zeker de beeldvorming is veranderd. Maar ik weet niet of en hoeveel Zweden (on)veiliger is geworden. Maar ga op onderzoek uit, er is vast iets als een Zweedse versie van het CBS die data heeft.
Goedemorgen, niet helemaal wakker? Dat gaat niet over 30 jaar geleden he.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 00:38 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ow? Apart;
[..]
Vind ik nogal een redelijke objectieve vergelijking, maar okee.
Kom eens met cijfers? Zonder cijfers kan je van alles roepen maar dan blijft het toch een beetje onderbuikgevoel. Voor wat betreft aanranding/verkrachting moet je daarbij trouwens bedenken dat het verdomd lastig vergelijken is omdat de wet met de definitie van seksueel geweld redelijk recent gewijzigd is.quote:Nou vertel; Iets over granaat explosies en iets over verkrachtingen/aanrandingen in zweden van de afgelopen paar jaar. En probeer dan nog eens super serieus te beweren dat dit alles niets te maken heeft met en migratie influx van een bepaalde groep.
En in Tunesie werd hij toch ook al verdacht van terrorisme oid?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 11:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hij was dus een drugsdealer in Zweden waardoor hij weggestuurd werd en naar België ging.
Dat was fake news volgens mij. Had wel wat op zijn kerfstok daar maar geen terrorisme.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 11:32 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En in Tunesie werd hij toch ook al verdacht van terrorisme oid?
Fijn dat dit soort figuren gewoon vrij door de EU kunnen reizen, hier kunnen wonen en nog wat mensen kunnen afknallen. Goed gewerkt weer!
Gevochten en daarna ontsnapt uit de gevangenis. Dan naar Italië (aanvraag gedaan), Zweden (buitengeschopt wegens aanvraag in Italië), België (afgewezen maar onder de radar verdwenen). Deze zomer nog buitengeschopt uit zijn moskee wegens te radicaal geworden.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 15:09 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Dat was fake news volgens mij. Had wel wat op zijn kerfstok daar maar geen terrorisme.
Juiste beslissingquote:Op donderdag 19 oktober 2023 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Wedstrijd tussen België en Zweden wordt niet meer hervat na het staken in de rust afgelopen week. Eindstand 1-1
België was al gekwalificeerd en Zweden uitgeschakeld. Dus het boeide al totaal niet.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Wedstrijd tussen België en Zweden wordt niet meer hervat na het staken in de rust afgelopen week. Eindstand 1-1
Ja was net op het nieuws.. het dossier zou 'vergeten' zijn.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 21:18 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lag-brussel-a4178066
Belgische justitieminister treedt af na ‘onaanvaardbare’ fout bij aanslag Brussel
Aanslag Brussel Twee Zweedse mannen kwamen maandagavond om het leven bij een terreuraanslag in het centrum van Brussel. Omdat België de dader eerder niet heeft uitgeleverd, treedt de minister van Justitie af.
Tunesië vroeg België vorig jaar om uitlevering van Abdesalem L., de Tunesische man die maandag de aanslag pleegde. Daar ging België niet op in. Dat was „een fout met dramatische gevolgen”, aldus Van Quickenborne. De justitieminister zegt zijn verantwoordelijkheid te willen nemen voor de „onaanvaardbare” tekortkoming.
Dat zou je zeggen ja, maar goed blijkbaar stemmen een hoop mensen nog links en nummer 1 punt is een open poort voor migranten dan is de kans heel groot dat je dit soort volk erbij krijgt. Op dit moment bij elke aanslag weet je het al wat voor soort volk het is, geen verrassing. Stem op de partij die dat soort tuig erbuiten houdt, want blijkbaar zijn er anno 2023 nog steeds partijen die veel stemmen krijgen en migranten verwelkomen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 22:52 schreef nixxx het volgende:
Echt bij elke migrant die illegaal verblijft moet je als land wat er mee opgescheept zit die migrant toch diezelfde dag nog op een vliegtuig zetten als er een uitleveringsverzoek ingediend wordt? Good riddance!
Geen medelijden met Zweden, dat hebben zij zich op hunzelf afgeroepen. Als ze zo graag van dat soort mensen af willen dan konden ze dat kiezen bij het stemhokje, al is dat veels te laat nu.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 21:35 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Nou ja, zo klonk het wel een beetje![]()
Tuurlijk is het niet iedere dag, maar ik vind 1x per week al behoorlijk slecht voor een land als Zweden. Vooral als je kijkt naar het aantal inwoners etc. De laatste paar weken is het echt bijna dagelijks in het nieuws, 2 daar, 3 hier, 2 daar.
En welke partij moet ik stemmen die de koe bij de hoorns pakt?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 04:31 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Kortom: als Nederland kiest voor GL/PvdA, en er is weer een aanslag (lijkt mij duidelijk van waar die daders dan vandaan komen) dan heeft Nederland zich gewoon aan zichzelf te denken. Kwestie van tijd voordat dit ook hier gaat gebeuren.
Niet te geloven.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 21:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Terrorist Lassoued moest in Tunesië nog straf van 26 jaar uitzitten: “Tunesisch gerecht wakkergeschud door tip uit ons land”
De Tunesische dader van de terreuraanslag in Brussel, Abdesalem Lassoued, had nog ongeveer 26 jaar en 8 maanden aan celstraffen openstaan in Tunesië, voor onder meer poging moord. Dat weet VTM NIEUWS-journalist Karl Lattrez. Na een tip uit ons land vroeg Tunesië om de uitlevering van Lassoued.
En dat terwijl de Belgische minister van Asiel en Migratie een paar dagen geleden nog zat te vertellen dat Tunesië zo moeilijk doet met het terugnemen van hun burgers
Het is helaas ook luiheid en onwil vanuit veel Europese landen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 21:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Terrorist Lassoued moest in Tunesië nog straf van 26 jaar uitzitten: “Tunesisch gerecht wakkergeschud door tip uit ons land”
De Tunesische dader van de terreuraanslag in Brussel, Abdesalem Lassoued, had nog ongeveer 26 jaar en 8 maanden aan celstraffen openstaan in Tunesië, voor onder meer poging moord. Dat weet VTM NIEUWS-journalist Karl Lattrez. Na een tip uit ons land vroeg Tunesië om de uitlevering van Lassoued.
En dat terwijl de Belgische minister van Asiel en Migratie een paar dagen geleden nog zat te vertellen dat Tunesië zo moeilijk doet met het terugnemen van hun burgers
Belgie had moeten winnen om op het EK groepshoofd te zijn, dus dat hebben ze opgegeven, dat vind ik wel sjiek.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 22:15 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
België was al gekwalificeerd en Zweden uitgeschakeld. Dus het boeide al totaal niet.
Oh is dat zo ja. Nouja, ze maken toch geen kans op de titelquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 14:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Belgie had moeten winnen om op het EK groepshoofd te zijn, dus dat hebben ze opgegeven, dat vind ik wel sjiek.
Dat hebben ze de afgelopen verkiezing dan ook flink gedaan. Alleen ben ik ook bang dat het te laat is.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 04:37 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Geen medelijden met Zweden, dat hebben zij zich op hunzelf afgeroepen. Als ze zo graag van dat soort mensen af willen dan konden ze dat kiezen bij het stemhokje, al is dat veels te laat nu.
Deze vent en zijn acties zijn het totale faillissement van het migratievraagstuk en vooral de autoriteiten die daar hun werk in moeten doen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 21:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja was net op het nieuws.. het dossier zou 'vergeten' zijn.
Maakt het alleen nog maar erger.
quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 21:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja was net op het nieuws.. het dossier zou 'vergeten' zijn.
Maakt het alleen nog maar erger.
Staat opa Vertonghen er nou nog steeds in?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 15:23 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Oh is dat zo ja. Nouja, ze maken toch geen kans op de titel
ja. En dat is dan de beste verdediger. Totaal geen kanshebber meer.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 22:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Staat opa Vertonghen er nou nog steeds in?
quote:Het uitleveringsverzoek van Tunesië belandde niet alleen bij justitie maar óók bij politie, achterhaalde parlementslid Yngvild Ingels (N-VA). Nochtans zei bevoegd minister Annelies Verlinden (CD&V) dat de politie het uitleveringsverzoek nooit gekregen had.
Vanmiddag buigt de Kamer zich opnieuw over de aanslag die Abdesalem Lassoued vorige week maandag pleegde. Daarbij focust de oppositie vooral op de rol van politie in het dossier. En parlementslid Yngvild Ingels (N-VA) heeft iets achterhaald. Toen Tunesië in de zomer van 2022 de uitlevering van Lassoued vroeg, omdat hij daar veroordeeld was tot 26 jaar cel voor twee moordpogingen, kwam het uitleveringsverzoek óók terecht bij de politie. En niet alleen bij Justitie, zoals eerst beweerd werd. Dat bevestigen ook verschillende andere politieke bronnen.
De dienst CGI, de Directie van de internationale politiesamenwerking, kreeg het verzoek onder ogen op 22 augustus 2022. Dat is in strijd met eerdere verklaringen van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Maandag zei ze nog in een interview met Het Laatste Nieuws dat de politie het uitleveringsverzoek nooit kreeg. Dat was haar antwoord op de vraag “Wist de Belgische politie dat Lassoued in Tunesië veroordeeld was voor twee moordpogingen.” Ze antwoordde negatief.
Red Notice én uitleveringsverzoek
“De info is belangrijk, want het haalt de verdediging van Verlinden onderuit dat de politie niet meer kon doen dan ze gedaan heeft”, zegt Ingels. Want het uitleveringsverzoek kwam er in augustus 2022, na proactief optreden van onze veiligheidsdiensten. Cruciaal is een tip die binnenkomt bij de lokale politie Brussel West in 2022 over de Tunesiër. De tip: die man loopt hier rond in Schaarbeek, maar is ooit ontsnapt uit een Tunesische gevangenis en zou geradicaliseerd zijn.
De lokale politie geeft die info door aan de Directie van de internationale politiesamenwerking (CGI). Van daaruit wordt contact opgenomen met Interpol Tunesië. Die antwoorden met een ‘Red Notice’, die erop wijst dat Lassoued ontsnapt is in zijn thuisland. Onbruikbaar, volgens Verlinden, waarop de politiediensten drie keer aandringen op extra info. Tot nu toe was het verhaal dat de Tunesiërs antwoordden met een uitleveringsverzoek, dat bij Justitie is kwijtgeraakt in de verkeerde kast. Maar het passeerde dus óók nog eens bij politie.
Flash forward naar 2023. In augustus van dit jaar wordt Lassoued geseind nadat een asielzoeker klacht tegen hem indiende. Hij gaf bovendien een tip over wat er in Tunesië is gebeurd. Toch blijft Lassoued op vrije voet. Als alle info toen gekoppeld was, kon Lassoued op dat moment op zijn minst aangehouden worden of zelfs naar Tunesië teruggestuurd, en was de aanslag mogelijk vermeden.
Boter op het hoofd
In het dossier blijft de opvallendste fout gemaakt bij het parket van Brussel. Uitvoering geven aan het uitleveringsverzoek is en blijft de verantwoordelijkheid van Justitie. Verschillende andere diensten fungeren als postbus. Zo kreeg ook Buitenlandse Zaken het uitleveringsverzoek onder ogen, waar minister Hadja Lahbib (MR) eerder duidelijkheid over gaf.
Bij de politie passeerde het dus ook. Maar Verlinden gaf daar nog nooit duidelijkheid over. Voor Ingels is het dus duidelijk dat Binnenlandse Zaken dus ook boter op het hoofd heeft. “Het werpt een ander licht op elke actie die de politie ondernam. Nu duidelijk is dat ze zowel de ‘Red Notice’ als het uitleveringsverzoek hebben gekregen, had de politie de man gewoon moeten aanhouden. De verantwoordelijkheid is verpletterend.”
Het kabinet-Verlinden houdt de volledige tijdlijn voor de Kamercommissie van deze namiddag. Over het feit dat het uitleveringsverzoek op een bureau van de politie terechtkwam antwoordt de woordvoerder: “Dat kan.”
https://m.gva.be/cnt/dmf20231025_93937422
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |