Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.quote:Op maandag 16 oktober 2023 23:09 schreef Barreltje het volgende:
en als tussen oplossing een hegge zaag?
zoals :
https://www.bol.com/nl/nl(...)1zw4w4xoCGVIQAvD_BwE
die hebben wij en ik ben echt verliefd op dat apparaat.. ik ga er regelmatig gewoon mee langs de paadjes om alles wat uitsteekt wat bij te werken
Leuk dat je meer komt posten!quote:ik kom hopelijk ook wat meer mee posten
overigens team zit-maaier, ahoewel die van ons steeds stuk is, laatst donderde de uitlaat er vanaf![]()
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 00:27 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia die bijdehandjes heb ik al jaren!
Best handig met bladeren ruimen zoals op de foto.
Voor mij wel met tuinhandschoenen aan. Anders zien mijn handruggen blauw van haematomen.-O-
Ik ook niet, dus wij stonden op een ladder, boven ons hoofd, met een kleine kettingzaag. Deze heeft een drie-dubbele beveiliging, dus dat voelt een stuk veiliger.quote:Op maandag 16 oktober 2023 21:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat dat bestond.Een kettingzaag lijkt me handig om te hebben, maar ik ben te bang voor een ongeluk.
Wij hebben ze ook. Liggen elke herfst voor een paar euro bij de Aldi.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 07:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft.Ze zien er niet heel handig (gheghe) uit. Ik kan me niet voorstellen waar ik ze voor zou willen gebruiken. Blad op het gazon haal ik niet weg.
Mja, ik heb een iets grotere tuin,(8.5 hectare, maar niet alles is gras) een robot zou denk ik meteen vol zijn.. dat schiet dus niet persee op..quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.
Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.
[..]
Leuk dat je meer komt posten!
Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
In plaats van rozenhandschoenen pak je beter lashandschoenen. Lekker lange schacht om je onderarm te beschermen en dik genoeg tegen de dorens van wilde braam en rozen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.
Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.
[..]
Leuk dat je meer komt posten!
Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
Ik heb al een robotmaaier. Die maait sowieso niet als het donker is en heeft bovendien een sensor voor bijv. het detecteren van dieren. Daar komt bij dat beesten zich doorgaans in het hogere gras bevinden en daar komt de robotmaaier niet. De egel neemt bij ons trouwens altijd het pad.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 19:39 schreef z80 het volgende:
Kies je voor een robot maaier. Laat dat ding dan alleen overdag werken. En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:
En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
Ik kijk wel uitquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.
Ik heb mijn buren, met wie ik een goede relatie heb, gevraagd om de klimplant die onder mijn dakpannen kroop te snoeien en om de tijdelijk tegen de erfgrens gestalde woekerbamboe weg te halen. Dat vind ik geen gemiep. Ik zeur niet over hun bomen die over de erfgrens komen of het onkruid dat vanuit hun tuin oprukt. Op mijn beurt voorkom ik dat klimop tegen het hout van de schuur van de andere buren groeit. En hij snoeit mijn boom aan zijn kant. Ik zeur niet over hun kippen die mijn tuin overhoop halen. Zij zeuren niet over het zevenblad dat vanuit mijn tuin hun halfverharding in groeit. Zo vinden we een modus met elkaar. We zeuren niet over kleine dingen, maar overleggen wel over de dingen die we belangrijker of vervelender vinden. Niks mis mee, lijkt me. Ik heb liever dat m’n buren praten dan zich stilletjes zitten te ergeren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik kijk wel uit. Dat spul staat nu over een lengte van 30-40 meter en ongeveer 3m breed
. En ze hebben er zelf geen last van. Dus, mee helpen, no way rosé
. Daar ga ik niet 2 weken op hakken.
Daarnaast is het hun tuin. Wie ben ik om te zeggen dat het eruit moet. Dat is echt een gruwelijke irritatie bij mij. Buren die een mening hebben op mijn tuin alsof het die van hen is ("er komt teveel zooi van jullie boom", "ik eis groen uitzicht vanuit mijn tuin dus je mag geen hoge garage bouwen" of "die roos in jullie tuin mag je absoluut niet weghalen hoor! Die groeit zo mooi onze tuin in".)
Ik kan zelf klimop bijvoorbeeld goed in de hand houden, al popt-ie telkens wel weer ergens op. Maar woekerbamboe lijkt me de hel, al is natuurlijk niets zo erg alsquote:Op woensdag 18 oktober 2023 06:21 schreef Vanyel het volgende:
En voor je het weet, popt ie toch weer ergens op.
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 07:59 schreef bleiblei het volgende:
Nee dat klopt. Het waren ervaringen van verschillende buren over mijn tuin waardoor ik bijzonder terughoudend ben geworden om de andere kant op zaken aan mensen te vragen. Kom bij dat dit echt niet ff een klusje is van een halve dag. En het zijn vriendelijke meewerkende & leuke buren. Itt. Een aantal andere buren zoals hierboven genoemd. Dus dat wil ik graag zo houden.
Maar bamboebegrenzer is bewezen spul. Dus dat gaat wel werken. Die klimopstop wat soort van schrikdraad is, dat wordt dan een duur experiment. Zet ik over een lengte van 15m die profielen tegen de muur en dan is het kwestie van stroom erop zetten
.
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwenquote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven?Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.
- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
Oh, dat is dan een no-brainer!quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwen.
Een meter hoog is wel erg hoog voor bamboe, meeste bamboe gaan niet dieper dan 45 cm. De hoogste die ik heb gezien was 65 cm ooit een in een webshop, dat zou echt ruim voldoende moeten zijn.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:
Iemand trouwens ideeën hoe je voorkomt dat de rimboe van de buren (klimop, bramen & woekerbamboe) je garage op de erfgrens sloopt?
Ik zat er aan te denken om tegen de fundering bamboebegrenzer in te graven tot 80cm diep (als ik ze kan vinden van 1m hoog en dik genoeg). Bramen gaan denk ik wel goed. Alleen die klimop vind ik spannend. Voor je het weet klimt het tussen de muur en dak naar binnen, of onder de dakpannen.
En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
Dankzij jouw post besefte ik dat het niet normaal was dat er gisteren overdag een egel in het park scharrelde. Beestje bleek flink verzwakt en de dierenambulance heeft hem vandaag opgehaald.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 19:39 schreef z80 het volgende:
En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Een wingerd heeft ook hechtwortels. Men zegt dat wingerd minder sporen nalaat dan klimop, maar ik zie wel sporen.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:29 schreef bleiblei het volgende:
Wingerd is alleen wel super mooi in het najaar.
En heeft dat spul ook van die fijne zuignapjes? Volgens mij niet toch?
Groot nadeel is wel dat je zo een kaal takkenbos aan de muur hebt hangen in de winter.
Een haag van hibiscusquote:Op woensdag 18 oktober 2023 18:18 schreef Barreltje het volgende:
Ni er toch een discussie is over klimop en wingerd, ik wil een deel van de voortuin afschermen met een heg. Mn idee is om dat met een klimplant te doen (inde hoop dat het ook een beetje het geluid absorbeerd) er komt een rieten scherm waar dan de klim planten voor (aan de zon kant) geplant worden
Welke planten zouden dst het beste zijn i.e. het minste overlast op termijn, en zijn er nog andere tips waar ik aan kan denken?
Voor een haag is een combinatie tussen klimop en wilde wingerd prachtig. Romke van de Kaa schreef daarover.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 18:18 schreef Barreltje het volgende:
Ni er toch een discussie is over klimop en wingerd, ik wil een deel van de voortuin afschermen met een heg. Mn idee is om dat met een klimplant te doen (inde hoop dat het ook een beetje het geluid absorbeerd) er komt een rieten scherm waar dan de klim planten voor (aan de zon kant) geplant worden
Welke planten zouden dst het beste zijn i.e. het minste overlast op termijn, en zijn er nog andere tips waar ik aan kan denken?
Mijn ervaring is dat wilde kamperfoelie ook fijn overal doorheen groeit. En het is een geurende klimplant (in de avond).quote:Op woensdag 18 oktober 2023 19:32 schreef Barreltje het volgende:
Oh die kleuren zijn idd erg mooi. Ik wil liever niet kleurige bloemen in de heg, dus de klimhortensia (in wit?) Is zeker een optie.. en de wingerd
Oh, wel een leuke! Als je een alternatief vindt, wil je die dan hier delen?quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:27 schreef Doedezemaar het volgende:
2 weken geleden wilde ik dan de kruidenspiraal bij Hornbach gaan aanschaffen, waren opeens de verzendkosten van ¤9,95 naar ¤105,50 verhoogd![]()
https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Na 2 weken intern uitzoeken was het antwoord van Hornbach dat die hoge verzendkosten correct zijn, vanwege de afmetingen van het pakket. Hetzelfde pakket dat eerder voor ¤9,95 verzonden kon worden![]()
Nu dus maar op zoek naar een andere leverancier,
Ik heb dezelfde bij Amazon gevonden, wel duurder, maar incl verzendkosten dan weer iets goedkoperquote:Op maandag 23 oktober 2023 13:47 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Oh, wel een leuke! Als je een alternatief vindt, wil je die dan hier delen?
Ik heb ook een keer zo'n akkefietje met Hornbach gehad. Het kunnen echt eikels zijn met verzenden. In de winkel is alles altijd prima en vlekkeloos maar wat ze daar aan het doen zijn met alle aspecten rond verzending is zeer bijzonder.quote:Op maandag 23 oktober 2023 14:05 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde bij Amazon gevonden, wel duurder, maar incl verzendkosten dan weer iets goedkoper
https://www.amazon.nl/gp/(...)A3JCY8SS8VJRAB&psc=1
Ik ga dus nu alles wat ik bij Hornbach wilde bestellen maar gewoon in 1 keer bij Amazon bestellen. Fuck de Hornbach
Domme fout op de website, maar 105 euro voor een flinke pallet, in plaats van een tientje voor een flink pakket is wel logisch op zich.quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:27 schreef Doedezemaar het volgende:
2 weken geleden wilde ik dan de kruidenspiraal bij Hornbach gaan aanschaffen, waren opeens de verzendkosten van ¤9,95 naar ¤105,50 verhoogd![]()
https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Na 2 weken intern uitzoeken was het antwoord van Hornbach dat die hoge verzendkosten correct zijn, vanwege de afmetingen van het pakket. Hetzelfde pakket dat eerder voor ¤9,95 verzonden kon worden![]()
Nu dus maar op zoek naar een andere leverancier,
Gewoon wat tuinarchitecten aanschrijven en kijken wie voor jullie de juiste stijl heeft met een acceptabel prijskaartje.quote:Op maandag 23 oktober 2023 21:24 schreef SV-tje het volgende:
Ik ben nog niet helemaal blij met het tuinplan zoals ik dat nu getekend heb dus zou daar graag nog een keer met iemand naar kijken. Hebben jullie goede ervaringen met een persoon/bedrijf? Alleen voor een tekening of ideeën, uitvoering zullen we zelf doen.
Sifra van tuinrecept is heel fijnquote:Op maandag 23 oktober 2023 21:24 schreef SV-tje het volgende:
Ik ben nog niet helemaal blij met het tuinplan zoals ik dat nu getekend heb dus zou daar graag nog een keer met iemand naar kijken. Hebben jullie goede ervaringen met een persoon/bedrijf? Alleen voor een tekening of ideeën, uitvoering zullen we zelf doen.
Juist het uitzoeken van de juiste stijl vind ik lastig vandaar op zoek naar tips.quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:01 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Gewoon wat tuinarchitecten aanschrijven en kijken wie voor jullie de juiste stijl heeft met een acceptabel prijskaartje.
Hebben wij 2 keer gedaan en 2 keer zelf de tuin aangelegd. Wel de eerste keer planten via de beste man gekocht. Want toen kende we het fenomeen kweker nog niet(maar achteraf terugkijkende gewoon een heel nette prijs voor het plantenplan + planten betaald).
Heel veel planten vallen voor ons af in verband met de hoeveelheid schaduw.quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:04 schreef bleiblei het volgende:
Plantenplan vind ik trouwens veel waardevoller dan een tuinontwerp. Ik kom daar echt niet uit met een blanco canvas. Er zijn zoveel mogelijkheden qua planten. Daar kom ik dan echt niet meer uit. En je denkt zo snel "oh, nu staat er wel genoeg in" terwijl ze dan makkelijk 2 keer zoveel adviseren.
Daar had ik eerder naar gekeken inderdaad, maar weer vergeten, dank je!quote:
Hoezo ga je de kruidenbak dan niet zelf halen in de winkel?quote:Op maandag 23 oktober 2023 14:05 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde bij Amazon gevonden, wel duurder, maar incl verzendkosten dan weer iets goedkoper
https://www.amazon.nl/gp/(...)A3JCY8SS8VJRAB&psc=1
Ik ga dus nu alles wat ik bij Hornbach wilde bestellen maar gewoon in 1 keer bij Amazon bestellen. Fuck de Hornbach
Omdat die dingen niet in de winkel te krijgen zijn, anders zou zelfs het ritje naar de vestiging hier redelijk ver vandaan dan wel lonen. Artikel is alleen online verkrijgbaar, ik zou het dus wel in de winkel kunnen gaan ophalen na online bestellen, maar dan ben ik alsnog die ¤105,50 verzendkosten kwijt.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 12:23 schreef AnneX het volgende:
[..]
Hoezo ga je de kruidenbak dan niet zelf halen in de winkel?
Tja, die zit hier wel 10 km verderop.
Zó vies!quote:Op woensdag 18 oktober 2023 19:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat wilde kamperfoelie ook fijn overal doorheen groeit. En het is een geurende klimplant (in de avond).
[ afbeelding ]
Ow, dan snap ik het.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 12:34 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Omdat die dingen niet in de winkel te krijgen zijn, anders zou zelfs het ritje naar de vestiging hier redelijk ver vandaan dan wel lonen. Artikel is alleen online verkrijgbaar, ik zou het dus wel in de winkel kunnen gaan ophalen na online bestellen, maar dan ben ik alsnog die ¤105,50 verzendkosten kwijt.
Maar goed, Amazon heeft ‘m al verstuurd, dus uiteindelijk komt dat ding binnenkort hier te staan en kunnen we ‘m gaan monteren en vullen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie pergolaquote:Op woensdag 25 oktober 2023 18:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
De pergola van kastanjehout staat. We gaan ‘m helemaal laten bedekken door oa klimrozen en roze blauwe regen
Gaafquote:Op woensdag 25 oktober 2023 18:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
De pergola van kastanjehout staat. We gaan ‘m helemaal laten bedekken door oa klimrozen en roze blauwe regen
De bodem is sowieso nat, dus of het vandaag of morgen is, maakt niet zoveel uit (denk ik), zo lang er nog geen vorst in de bodem zit.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 08:17 schreef miss_sly het volgende:
Mijn haagplantjes zijn binnen! Beetje onverwacht, had gedacht dat het nog wel minstens een week zou duren, maar goed. Nu moet ik het alleen planten, aangezien man gisteren is geopereerd aan zijn arm en dus nog even niets kan. En het moet wel vandaag, want vandaag is de enige dag de komende tijd dat het nog droog is.
Ik had formaat 60/80 besteld, maar volgens mij zijn ze al hoger. En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat dit haagje een mooie omlijsting wordt voor de tuin. Ik ben dus zelf erg benieuwd hoe het gaat worden.
Mooi! Ik was aan het kijken naar hoe die overkapping in je tuin past, maar die staat bij de achterburen, of niet?quote:Op woensdag 25 oktober 2023 18:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
Nee, voor de plantjes maakt het niet zoveel uit. Wel voor mij. Ik zet ze liever in de tuin terwijl ik zelf zo goed als droog blijf. In de stromende regen tuinieren is niet echt mijn dingquote:Op donderdag 26 oktober 2023 08:21 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
De bodem is sowieso nat, dus of het vandaag of morgen is, maakt niet zoveel uit (denk ik), zo lang er nog geen vorst in de bodem zit.
Edit;
Veel plezier met je nieuwe plantjes
Terecht!quote:Op donderdag 26 oktober 2023 08:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, voor de plantjes maakt het niet zoveel uit. Wel voor mij. Ik zet ze liever in de tuin terwijl ik zelf zo goed als droog blijf. In de stromende regen tuinieren is niet echt mijn ding
O ja, heb ik klaarstaan voor als ik voldoende tijd heb.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 08:28 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Terecht!
Ook een mooi moment om nog wat bloembollen in de grond te stoppen trouwens
Ik voel je.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 08:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, voor de plantjes maakt het niet zoveel uit. Wel voor mij. Ik zet ze liever in de tuin terwijl ik zelf zo goed als droog blijf. In de stromende regen tuinieren is niet echt mijn ding
Succes!quote:Op donderdag 26 oktober 2023 11:01 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik voel je.
Ik mag mijn gisteren bezorgde Taxus 40 / 60 cm ook nog in de grond douwen. Op het noorden. In dikke vette kleigrond. Gelukkig is 't maar 4,5 meter.
[ afbeelding ]
Yup, die staat bij de achterburen, tussen onze haag en hun hekwerk zit een steegje, daardoor oogt het allemaal nog wat ruimer, daar ben ik best blij mee, ook omdat je dan niks gezamelijk hoeft af te spreken qua erfafscheiding. Rechts hebben we ook nog een stukje steeg en verder helaas dus wel schuttingen enzo, maar die zijn niet gezamelijk. Links hebben we samen de palen en hebben de buren daar een schutting aan vast gemaakt en wij gaas voor de klimplanten.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 08:23 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Mooi! Ik was aan het kijken naar hoe die overkapping in je tuin past, maar die staat bij de achterburen, of niet?
Goed bezig. Nu meteen serieus snoeien zodat hij mooi vol wordt. Om water geven hoef je je waarschijnlijk de komende weken niet veel zorgen te makenquote:Op donderdag 26 oktober 2023 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Succes!
Mijn haag staat
[ afbeelding ]
Best redelijk recht! Ik had een touwtje gespannen Y
[ afbeelding ]
Van de linkerkant.
[ afbeelding ]
En van de rechterkant.
Dat vroeg ik me dus af inderdaad, wanneer te snoeien. Echt nu meteen? Niet eerst laten aanslaan en groeien?quote:Op donderdag 26 oktober 2023 12:15 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Goed bezig. Nu meteen serieus snoeien zodat hij mooi vol wordt. Om water geven hoef je je waarschijnlijk de komende weken niet veel zorgen te maken
Ik zou niet snoeien, is hier eerder ook al gedeeld volgens mij. De plant kan eigenlijk 1 ding tegelijk, of wortels maken of herstellen van snoeien. Dus ik zou hem eerst laten wortelenquote:Op donderdag 26 oktober 2023 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me dus af inderdaad, wanneer te snoeien. Echt nu meteen? Niet eerst laten aanslaan en groeien?
Ik lees ook dat je de veldesdoorn in de winter pas moet snoeien, dus dat is eerder december/januari. Dus ik stel het nog even uit. Graag zelfs, want mijn rug is wel een beetje klaar voor vandaagquote:Op donderdag 26 oktober 2023 13:20 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou niet snoeien, is hier eerder ook al gedeeld volgens mij. De plant kan eigenlijk 1 ding tegelijk, of wortels maken of herstellen van snoeien. Dus ik zou hem eerst laten wortelen
Nee, bij Hornbach kan je laten verzenden naar de winkel en dan zelf (gratis) afhalen. Bij bestelartikelen. Je moet dan wel fysiek in de winkel bestellen en ik moest een kleine aanbetaling doen. Niet op die kruidenspiraal maar op wat anders, maar verder zelfde verhaal.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 12:34 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Omdat die dingen niet in de winkel te krijgen zijn, anders zou zelfs het ritje naar de vestiging hier redelijk ver vandaan dan wel lonen. Artikel is alleen online verkrijgbaar, ik zou het dus wel in de winkel kunnen gaan ophalen na online bestellen, maar dan ben ik alsnog die ¤105,50 verzendkosten kwijt.
Ah, goed om te weten, maar dat is in ons geval ook geen optie, 2 keer op en neer naar de vestiging op een uur rijden. Waarom hebben ze dat soort info niet op de website staan? Want daar staat ‘alleen online bestelbaar’quote:Op donderdag 26 oktober 2023 18:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, bij Hornbach kan je laten verzenden naar de winkel en dan zelf (gratis) afhalen. Bij bestelartikelen. Je moet dan wel fysiek in de winkel bestellen en ik moest een kleine aanbetaling doen. Niet op die kruidenspiraal maar op wat anders, maar verder zelfde verhaal.
Je foto's doen het nietquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ons palendorp [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Rechts op de foto de halve cirkel met dubbele rij palen van 1,5 meter hoog voor de takkenril, de cirkel wordt nog voorgezet met een rode beukenhaag en in de cirkel komt de kas met verder moestuin. In de middelste cirkel de rest van de moestuin, tussen de palen van 2 meter hoog worden nog draden gespannen voor het leiden van frambozen, Japanse wijnbes en Loganberry
Jullie kunnen wel met een groepje gaan paaldansen iddquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 20:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Niet meer nee, ze verdwijnen na een paar uur, dus even kort in de herhaling
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Marktplaats? 😇quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:05 schreef Tuindier het volgende:
Ik wil wat potten op het terras vullen voor de winter, maar wil liever niet bij het dure tuincentrum vol voorgetrokken planten kopen die nu al vol staan te bloeien. Iemand een idee hoe ik toch aan leuke planten voor de winter kan komen?
Wat zoek je precies? Vaste planten of heesters? Groenblijvend in de winter of zelfs bloeiend?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:05 schreef Tuindier het volgende:
Ik wil wat potten op het terras vullen voor de winter, maar wil liever niet bij het dure tuincentrum vol voorgetrokken planten kopen die nu al vol staan te bloeien. Iemand een idee hoe ik toch aan leuke planten voor de winter kan komen?
Helleborus doet het goed in een pot en die gaat pas over 2 maanden bloeien.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:05 schreef Tuindier het volgende:
Frangula alnus (Sprokehout/Vuilboom) voldoet volgens mij ook aan de wensen. Gele kornoelje zou ook kunnen. En wilgen zijn ook inheems en ook in lagere varianten te vinden.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 16:41 schreef GrumpyFish het volgende:
Iemand nog een leuke tip voor een kleine (4-6m) niet al de breed uitgroeiende boom? Voorkeur gaat uit naar een inheemse boom.
Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:28 schreef UitStraling het volgende:
Negen Anemone Hupehensis Alba's aangeschaft maar nu las ik dat die graag "door de tuin heen lopen" en nu heeft mijn brein er blijvend Anemone Huppelensis Alba van gemaakt.
Lekker bezig!quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:45 schreef dick_laurent het volgende:
Vandaag maar eens een tegelpad aangelegd op het grindpad dat leidt naar onze nieuwe (recent gebouwde) kamer onder het huis
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]
Voldaan gevoel. Was nog aardig zweten in de volle zon en 24 graden
Een combi denk ik. Ik heb in mijn hoofd dat ze bij het tuincentrum een beetje de plofkippen onder de tuinplanten hebben, die er nu prachtig uit zien maar eigenlijk vrij zwak zijn. Het zou niet erg zijn als ze meerdere jaren meegaan.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat zoek je precies? Vaste planten of heesters? Groenblijvend in de winter of zelfs bloeiend?
Ik heb van Gardeners’s world geleerd dat je een pot het beste kunt beplanten met 3 types planten samen: a pillar, a spiller and a filler. Oftewel eentje die omhoog gaat, eentje die over de rand gaat hangen en eentje die de boel daartussen opvult. Als pillar is misschien een mahoniestruik wel iets. Helleborus erbij en dan nog iets. Evt wat bollen in de pot erbij stoppen, beetje afhankelijk van het formaat van je pot en planten.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:57 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Een combi denk ik. Ik heb in mijn hoofd dat ze bij het tuincentrum een beetje de plofkippen onder de tuinplanten hebben, die er nu prachtig uit zien maar eigenlijk vrij zwak zijn. Het zou niet erg zijn als ze meerdere jaren meegaan.
Dat was het plan ja. Mijn dilemma is waar ik de planten ga halen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:14 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb van Gardeners’s world geleerd dat je een pot het beste kunt beplanten met 3 types planten samen: a pillar, a spiller and a filler. Oftewel eentje die omhoog gaat, eentje die over de rand gaat hangen en eentje die de boel daartussen opvult. Als pillar is misschien een mahoniestruik wel iets. Helleborus erbij en dan nog iets. Evt wat bollen in de pot erbij stoppen, beetje afhankelijk van het formaat van je pot en planten.
Toch gewoon bij een tuincentrum, ik gok dat dergelijke planten en heesters daar gewoon prima zijn. Zolang je geen bolchrysanten enzo kooptquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:24 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Dat was het plan ja. Mijn dilemma is waar ik de planten ga halen.
Davidia involucrata.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 16:41 schreef GrumpyFish het volgende:
Iemand nog een leuke tip voor een kleine (4-6m) niet al de breed uitgroeiende boom? Voorkeur gaat uit naar een inheemse boom.
Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Berkquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 16:41 schreef GrumpyFish het volgende:
Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Thanks voor je suggesties.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:16 schreef Puala het volgende:
[..]
Frangula alnus (Sprokehout/Vuilboom) voldoet volgens mij ook aan de wensen. Gele kornoelje zou ook kunnen. En wilgen zijn ook inheems en ook in lagere varianten te vinden.
Hm...quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 21:33 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Davidia involucrata.
Niet inheems maar die wil je hebben in je tuin met dat maatje.
Met een groeisnelheid van ca. 20-40 cm op jaarbasis is de gele kornoelje een redelijk snel groeiende plant.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 21:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Thanks voor je suggesties.
Die gele kornoelje vind ik wel gaaf, al zie ik daar ook wel vrij brede varianten van. Moet je die flink snoeien om hem slank te houden?
Toch komt de zakdoekjesboom klein over door zijn open kruin, bijna een heester.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 21:54 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hm...
In zijn natuurlijke verspreidingsgebied tot 20 m hoogte groeiend, in ons klimaat maximaal tot 15 m.
Die worden ook zo 20 meter.quote:
Die lagere palen rechts worden een takkenril, en we gaan proberen die heel slim te gaan gebruiken als verlengstuk van de moestuin.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:09 schreef Puala het volgende:
[..]
Jullie kunnen wel met een groepje gaan paaldansen idd![]()
![]()
Wel heel tof. Ben benieuwd hoe het is straks met planten
Ja maar ik wil een kleine boom, niet een grote met een kleine uitstraling (hihi)quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 21:56 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Toch komt de zakdoekjesboom klein over door zijn open kruin, bijna een heester.
Ik ken de meeste webwinkels uit de OP en ben daar tevreden over. Je kunt zo gerichter op zoek naar kleine exemplaren van vaste planten en heesters. Het zijn niet allemaal biologische kwekerijen, dus daar moet je op letten als je dat belangrijk vindt.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 18:24 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Dat was het plan ja. Mijn dilemma is waar ik de planten ga halen.
Een lijsterbes oogt ook luchtigquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 22:00 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja maar ik wil een kleine boom, niet een grote met een kleine uitstraling (hihi)
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 22:00 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja maar ik wil een kleine boom, niet een grote met een kleine uitstraling (hihi)
Ik zou stoppen met zoeken. Een krentenboompje mag niet in je tuin ontbreken.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 16:41 schreef GrumpyFish het volgende:
Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Blijft wonderlijk om dat verschil te zien met Hollandse huizen en tuinen. Leuk ook, zo'n ondergrondse kamer!quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:45 schreef dick_laurent het volgende:
Vandaag maar eens een tegelpad aangelegd op het grindpad dat leidt naar onze nieuwe (recent gebouwde) kamer onder het huis
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]
Voldaan gevoel. Was nog aardig zweten in de volle zon en 24 graden
Met een hoop geduld en wat opletwerk kun je een prachtige "boom" maken van een snelgroeiende Wisteria, maak je de vorm van een paal en daarop de gewenste kroon van hout en leiden maar.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 22:00 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |