abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210979546
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

- Foto's komen later -
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 16 oktober 2023 @ 23:09:12 #2
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_210979723
en als tussen oplossing een hegge zaag?
zoals :
https://www.bol.com/nl/nl(...)1zw4w4xoCGVIQAvD_BwE

die hebben wij en ik ben echt verliefd op dat apparaat.. ik ga er regelmatig gewoon mee langs de paadjes om alles wat uitsteekt wat bij te werken

ik kom hopelijk ook wat meer mee posten

overigens team zit-maaier, ahoewel die van ons steeds stuk is, laatst donderde de uitlaat er vanaf O-)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_210980432
@Claudia die bijdehandjes heb ik al jaren!
Best handig met bladeren ruimen zoals op de foto.
Voor mij wel met tuinhandschoenen aan. Anders zien mijn handruggen blauw van haematomen.-O-
pi_210981149
quote:
7s.gif Op maandag 16 oktober 2023 23:09 schreef Barreltje het volgende:
en als tussen oplossing een hegge zaag?
zoals :
https://www.bol.com/nl/nl(...)1zw4w4xoCGVIQAvD_BwE

die hebben wij en ik ben echt verliefd op dat apparaat.. ik ga er regelmatig gewoon mee langs de paadjes om alles wat uitsteekt wat bij te werken
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.

Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.

quote:
ik kom hopelijk ook wat meer mee posten

overigens team zit-maaier, ahoewel die van ons steeds stuk is, laatst donderde de uitlaat er vanaf O-)
Leuk dat je meer komt posten!

Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
pi_210981157
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 00:27 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia die bijdehandjes heb ik al jaren!
Best handig met bladeren ruimen zoals op de foto.
Voor mij wel met tuinhandschoenen aan. Anders zien mijn handruggen blauw van haematomen.-O-
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft. :+ Ze zien er niet heel handig (gheghe) uit. Ik kan me niet voorstellen waar ik ze voor zou willen gebruiken. Blad op het gazon haal ik niet weg.
pi_210981163
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 21:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wist niet eens dat dat bestond. :D Een kettingzaag lijkt me handig om te hebben, maar ik ben te bang voor een ongeluk.
Ik ook niet, dus wij stonden op een ladder, boven ons hoofd, met een kleine kettingzaag. Deze heeft een drie-dubbele beveiliging, dus dat voelt een stuk veiliger.
pi_210981674
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 07:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De toepassing is zo specifiek dat ik me afvroeg of iemand die dingen heeft. :+ Ze zien er niet heel handig (gheghe) uit. Ik kan me niet voorstellen waar ik ze voor zou willen gebruiken. Blad op het gazon haal ik niet weg.
Wij hebben ze ook. Liggen elke herfst voor een paar euro bij de Aldi.

We hadden een paar jaar geleden nog veel bomen (RIP) en er was veel struikelrisico hier in de tuin. Van de bladeren maakten we bladcompost. Inmiddels zijn ze niet meer nodig.
Spoilers!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:10:44 #8
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_210982012
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat durf ik wel aan! Staat op mijn verlanglijstje (een van Makita), aangezien ik tegenwoordig een haag heb. Dat is alleen nog geen haag die fors hoeft te worden gesnoeid, dus het heeft geen haast.

Op mijn wensenlijst staan trouwens ook dingen als rozenhandschoenen, spullen die ik goed kan gebruiken in de tuin maar ik klaarblijkelijk niet voor mezelf koop.
[..]

Wat is het gewicht eigenlijk van zo’n zitmaaier? Ik weet dat bij tractoren bodemverdichting een risico is. Vanaf een bepaald formaat terrein ontkom je niet aan het gebruik van een zitmaaier, maar bij twijfel tussen een zitmaaier en robotmaaier zou ik voor de robotmaaier kiezen.
Mja, ik heb een iets grotere tuin,(8.5 hectare, maar niet alles is gras) een robot zou denk ik meteen vol zijn.. dat schiet dus niet persee op..
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:39:18 #9
63722 z80
I fink you freaky
pi_210987021
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 07:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

[..]

In plaats van rozenhandschoenen pak je beter lashandschoenen. Lekker lange schacht om je onderarm te beschermen en dik genoeg tegen de dorens van wilde braam en rozen.

Kies je voor een robot maaier. Laat dat ding dan alleen overdag werken. En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_210987063
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:39 schreef z80 het volgende:

Kies je voor een robot maaier. Laat dat ding dan alleen overdag werken. En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Ik heb al een robotmaaier. Die maait sowieso niet als het donker is en heeft bovendien een sensor voor bijv. het detecteren van dieren. Daar komt bij dat beesten zich doorgaans in het hogere gras bevinden en daar komt de robotmaaier niet. De egel neemt bij ons trouwens altijd het pad. :s)
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:26:23 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210987839
Iemand trouwens ideeën hoe je voorkomt dat de rimboe van de buren (klimop, bramen & woekerbamboe) je garage op de erfgrens sloopt?

Ik zat er aan te denken om tegen de fundering bamboebegrenzer in te graven tot 80cm diep (als ik ze kan vinden van 1m hoog en dik genoeg). Bramen gaan denk ik wel goed. Alleen die klimop vind ik spannend. Voor je het weet klimt het tussen de muur en dak naar binnen, of onder de dakpannen.

En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:17:21 #12
36431 bleiblei
pi_210988672
Ik kom dit tegen:
https://www.gggreen.eu/product/hoe-werkt-klimopstop/

Ziet er niet heel complex om zelf te maken. Kwestie van zo en schrikdraadding hangen aan een geïsoleerd aluminium profiel...
pi_210989420
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:

En de boel schoonhouden is dus niet te doen door de bramen en bamboejungle. Dat kan ik ook niet verwachten van de buren.
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:11:38 #14
36431 bleiblei
pi_210989576
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat het niet te doen is? Ik zou zeggen dat het toch echt hun verantwoordelijkheid is. Eventueel bied je aan eenmalig de boel flink leeg te helpen trekken en dan kunnen zij het erna binnen de perken houden. Woekerbamboe weghalen is een vreselijke klus, maar dan ben je er wel vanaf.
Ik kijk wel uit :D . Dat spul staat nu over een lengte van 30-40 meter en ongeveer 3m breed :D . En ze hebben er zelf geen last van. Dus, mee helpen, no way rosé :P . Daar ga ik niet 2 weken op hakken.

Daarnaast is het hun tuin. Wie ben ik om te zeggen dat het eruit moet. Dat is echt een gruwelijke irritatie bij mij. Buren die een mening hebben op mijn tuin alsof het die van hen is ("er komt teveel zooi van jullie boom", "ik eis groen uitzicht vanuit mijn tuin dus je mag geen hoge garage bouwen" of "die roos in jullie tuin mag je absoluut niet weghalen hoor! Die groeit zo mooi onze tuin in".)
pi_210990472
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik kijk wel uit :D . Dat spul staat nu over een lengte van 30-40 meter en ongeveer 3m breed :D . En ze hebben er zelf geen last van. Dus, mee helpen, no way rosé :P . Daar ga ik niet 2 weken op hakken.

Daarnaast is het hun tuin. Wie ben ik om te zeggen dat het eruit moet. Dat is echt een gruwelijke irritatie bij mij. Buren die een mening hebben op mijn tuin alsof het die van hen is ("er komt teveel zooi van jullie boom", "ik eis groen uitzicht vanuit mijn tuin dus je mag geen hoge garage bouwen" of "die roos in jullie tuin mag je absoluut niet weghalen hoor! Die groeit zo mooi onze tuin in".)
Ik heb mijn buren, met wie ik een goede relatie heb, gevraagd om de klimplant die onder mijn dakpannen kroop te snoeien en om de tijdelijk tegen de erfgrens gestalde woekerbamboe weg te halen. Dat vind ik geen gemiep. Ik zeur niet over hun bomen die over de erfgrens komen of het onkruid dat vanuit hun tuin oprukt. Op mijn beurt voorkom ik dat klimop tegen het hout van de schuur van de andere buren groeit. En hij snoeit mijn boom aan zijn kant. Ik zeur niet over hun kippen die mijn tuin overhoop halen. Zij zeuren niet over het zevenblad dat vanuit mijn tuin hun halfverharding in groeit. Zo vinden we een modus met elkaar. We zeuren niet over kleine dingen, maar overleggen wel over de dingen die we belangrijker of vervelender vinden. Niks mis mee, lijkt me. Ik heb liever dat m’n buren praten dan zich stilletjes zitten te ergeren.

Maar ik zou denk ik ook niet vragen om 30-40 meter bamboe weg te halen. Dat is niet mals. Mijn buren zijn wekenlang met een paar meter bezig geweest (gelukkig niet tegen onze erfgrens).
pi_210992080
En voor je het weet, popt ie toch weer ergens op.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210992261
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 06:21 schreef Vanyel het volgende:
En voor je het weet, popt ie toch weer ergens op.
Ik kan zelf klimop bijvoorbeeld goed in de hand houden, al popt-ie telkens wel weer ergens op. Maar woekerbamboe lijkt me de hel, al is natuurlijk niets zo erg als }:| paardenstaart }:| .

Brandnetel en haagwinde van de buren haal ik zelf maar weg (met permissie). Ik weet dat ze dat stuk van de tuin wat verwaarlozen en geef ze groot gelijk. Vanuit mijn andere buren komt nauwelijks iets, want ze hebben een onderhoudsarme tuin.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 07:59:59 #18
36431 bleiblei
pi_210992338
Nee dat klopt. Het waren ervaringen van verschillende buren over mijn tuin waardoor ik bijzonder terughoudend ben geworden om de andere kant op zaken aan mensen te vragen. Kom bij dat dit echt niet ff een klusje is van een halve dag. En het zijn vriendelijke meewerkende & leuke buren. Itt. Een aantal andere buren zoals hierboven genoemd ;) . Dus dat wil ik graag zo houden.

Maar bamboebegrenzer is bewezen spul. Dus dat gaat wel werken. Die klimopstop wat soort van schrikdraad is, dat wordt dan een duur experiment :P . Zet ik over een lengte van 15m die profielen tegen de muur en dan is het kwestie van stroom erop zetten :P .
pi_210992367
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 07:59 schreef bleiblei het volgende:
Nee dat klopt. Het waren ervaringen van verschillende buren over mijn tuin waardoor ik bijzonder terughoudend ben geworden om de andere kant op zaken aan mensen te vragen. Kom bij dat dit echt niet ff een klusje is van een halve dag. En het zijn vriendelijke meewerkende & leuke buren. Itt. Een aantal andere buren zoals hierboven genoemd ;) . Dus dat wil ik graag zo houden.

Maar bamboebegrenzer is bewezen spul. Dus dat gaat wel werken. Die klimopstop wat soort van schrikdraad is, dat wordt dan een duur experiment :P . Zet ik over een lengte van 15m die profielen tegen de muur en dan is het kwestie van stroom erop zetten :P .
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven? :o Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.

- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 08:14:49 #20
36431 bleiblei
pi_210992420
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven? :o Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.

- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwen 8-) .
pi_210992433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja joh, we moeten sowieso de fundering uitgraven van de garage met een minigraver. Dus dan is het een koud kunstje om de gleuf wat langer te maken en er dat plastic in te duwen 8-) .
Oh, dat is dan een no-brainer!
pi_210992455
De buurvrouw heeft trouwens een paar weken geleden haar wilde wingerd gesnoeid en nu groeit er alweer een vertakking over een raam. Het is een mooie plant hoor, maar ik zou daar niet blij van worden. Wat dat betreft is wilde wingerd even 'erg' als klimop, misschien wel erger.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 09:29:14 #23
36431 bleiblei
pi_210992921
Wingerd is alleen wel super mooi in het najaar O+ .
En heeft dat spul ook van die fijne zuignapjes? Volgens mij niet toch?
Groot nadeel is wel dat je zo een kaal takkenbos aan de muur hebt hangen in de winter -O- .
pi_210993214
Buren aan de overkant hebben het hele pand bewingerd.
Zónder zuignapjes, die in de stenen en voegen gaan groeien.
Het bestaat!

Het wordt prachtig rood / geel / oranje binnenkort. O+
pi_210993865
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:
Iemand trouwens ideeën hoe je voorkomt dat de rimboe van de buren (klimop, bramen & woekerbamboe) je garage op de erfgrens sloopt?

Ik zat er aan te denken om tegen de fundering bamboebegrenzer in te graven tot 80cm diep (als ik ze kan vinden van 1m hoog en dik genoeg). Bramen gaan denk ik wel goed. Alleen die klimop vind ik spannend. Voor je het weet klimt het tussen de muur en dak naar binnen, of onder de dakpannen.

Een meter hoog is wel erg hoog voor bamboe, meeste bamboe gaan niet dieper dan 45 cm. De hoogste die ik heb gezien was 65 cm ooit een in een webshop, dat zou echt ruim voldoende moeten zijn.
pi_210993967
Gardena heeft een cashbackactie op mechanisch snoeigereedschap, dat komt mooi uit want ik wilde nog een snoeischaar aanschaffen omdat mijn oude redelijk versleten is https://www.gardena.com/nl/c/acties/promoties
  Vis een optie? woensdag 18 oktober 2023 @ 15:00:40 #27
70532 loveli
N
pi_210996304
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:39 schreef z80 het volgende:
En niet in de schemer. Dit om het wild leven te beschermen. Egels zijn met regelmaat de klos.
Dankzij jouw post besefte ik dat het niet normaal was dat er gisteren overdag een egel in het park scharrelde. Beestje bleek flink verzwakt en de dierenambulance heeft hem vandaag opgehaald.
crap in = crap out
pi_210996979
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:29 schreef bleiblei het volgende:
Wingerd is alleen wel super mooi in het najaar O+ .
En heeft dat spul ook van die fijne zuignapjes? Volgens mij niet toch?
Groot nadeel is wel dat je zo een kaal takkenbos aan de muur hebt hangen in de winter -O- .
Een wingerd heeft ook hechtwortels. Men zegt dat wingerd minder sporen nalaat dan klimop, maar ik zie wel sporen.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 18:18:05 #29
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_210998247
Ni er toch een discussie is over klimop en wingerd, ik wil een deel van de voortuin afschermen met een heg. Mn idee is om dat met een klimplant te doen (inde hoop dat het ook een beetje het geluid absorbeerd) er komt een rieten scherm waar dan de klim planten voor (aan de zon kant) geplant worden

Welke planten zouden dst het beste zijn i.e. het minste overlast op termijn, en zijn er nog andere tips waar ik aan kan denken?
pi_210998316
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 18:18 schreef Barreltje het volgende:
Ni er toch een discussie is over klimop en wingerd, ik wil een deel van de voortuin afschermen met een heg. Mn idee is om dat met een klimplant te doen (inde hoop dat het ook een beetje het geluid absorbeerd) er komt een rieten scherm waar dan de klim planten voor (aan de zon kant) geplant worden

Welke planten zouden dst het beste zijn i.e. het minste overlast op termijn, en zijn er nog andere tips waar ik aan kan denken?
Een haag van hibiscus w/
Of een rode beukenhaag?
pi_210998879
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 18:18 schreef Barreltje het volgende:

Voor een haag is een combinatie tussen klimop en wilde wingerd prachtig. Romke van de Kaa schreef daarover.

Voor jou niet relevant, maar in verband met de eerdere discussie over zuignapjes en schade is deze passage interessant: "Het enige nadeel van klimop – het afscheiden van zuren die na verloop van eeuwen de kalk in de voegen van het metselwerk oplossen – geldt niet voor die andere gevelbestormer: de wilde wingerd. Voor het maken van de zuignapjes waarmee wingerd zich aan de muur hecht, produceert de plant zelfs kalk. Hij voegt toe, in plaats van weg te halen. Wel is het zo dat wingerd zich ook hecht aan kozijnen en daarom in toom moet worden gehouden."
pi_210998914
Oh en klimhortensia natuurlijk:

woensdag 18 oktober 2023 @ 19:32:09 #33
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_210999021
Oh die kleuren zijn idd erg mooi. Ik wil liever niet kleurige bloemen in de heg, dus de klimhortensia (in wit?) Is zeker een optie.. en de wingerd O+
pi_210999512
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 19:32 schreef Barreltje het volgende:
Oh die kleuren zijn idd erg mooi. Ik wil liever niet kleurige bloemen in de heg, dus de klimhortensia (in wit?) Is zeker een optie.. en de wingerd O+
Mijn ervaring is dat wilde kamperfoelie ook fijn overal doorheen groeit. En het is een geurende klimplant (in de avond).

Moderator zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:33:15 #35
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_211027684
We hadden een enorme rozemarijn die we helaas vanwege een verbouwing aan de tuin volledig moesten weghalen.

Toen hebben we een paar takjes op water gezet en na een week of wat in de grond gepot op een andere plek.

En nu krijgt ie bloemetjes :D dus volgens mij gaat ie zijn 2e leven wel halen. Leuk :)
pi_211052639
2 weken geleden wilde ik dan de kruidenspiraal bij Hornbach gaan aanschaffen, waren opeens de verzendkosten van ¤9,95 naar ¤105,50 verhoogd :X
https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Na 2 weken intern uitzoeken was het antwoord van Hornbach dat die hoge verzendkosten correct zijn, vanwege de afmetingen van het pakket. Hetzelfde pakket dat eerder voor ¤9,95 verzonden kon worden :N
Nu dus maar op zoek naar een andere leverancier,
pi_211052855
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 13:27 schreef Doedezemaar het volgende:
2 weken geleden wilde ik dan de kruidenspiraal bij Hornbach gaan aanschaffen, waren opeens de verzendkosten van ¤9,95 naar ¤105,50 verhoogd :X
Na 2 weken intern uitzoeken was het antwoord van Hornbach dat die hoge verzendkosten correct zijn, vanwege de afmetingen van het pakket. Hetzelfde pakket dat eerder voor ¤9,95 verzonden kon worden :N
Oh, wel een leuke! Als je een alternatief vindt, wil je die dan hier delen?
pi_211053086
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 13:47 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Oh, wel een leuke! Als je een alternatief vindt, wil je die dan hier delen?
Ik heb dezelfde bij Amazon gevonden, wel duurder, maar incl verzendkosten dan weer iets goedkoper
https://www.amazon.nl/gp/(...)A3JCY8SS8VJRAB&psc=1
Ik ga dus nu alles wat ik bij Hornbach wilde bestellen maar gewoon in 1 keer bij Amazon bestellen. Fuck de Hornbach ^p^
pi_211054436
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 14:05 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb dezelfde bij Amazon gevonden, wel duurder, maar incl verzendkosten dan weer iets goedkoper
Ik ga dus nu alles wat ik bij Hornbach wilde bestellen maar gewoon in 1 keer bij Amazon bestellen. Fuck de Hornbach ^p^
Ik heb ook een keer zo'n akkefietje met Hornbach gehad. Het kunnen echt eikels zijn met verzenden. In de winkel is alles altijd prima en vlekkeloos maar wat ze daar aan het doen zijn met alle aspecten rond verzending is zeer bijzonder.

Balen voor jullie zeg :{
Spoilers!
  maandag 23 oktober 2023 @ 21:24:46 #40
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211058362
Ik ben nog niet helemaal blij met het tuinplan zoals ik dat nu getekend heb dus zou daar graag nog een keer met iemand naar kijken. Hebben jullie goede ervaringen met een persoon/bedrijf? Alleen voor een tekening of ideeën, uitvoering zullen we zelf doen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 23 oktober 2023 @ 21:41:11 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211058577
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 13:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Domme fout op de website, maar 105 euro voor een flinke pallet, in plaats van een tientje voor een flink pakket is wel logisch op zich.

En ook wel logisch dat je voor een andere leverancier gaat.
Resistance is futile.
  maandag 23 oktober 2023 @ 22:01:48 #42
36431 bleiblei
pi_211058805
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 21:24 schreef SV-tje het volgende:
Ik ben nog niet helemaal blij met het tuinplan zoals ik dat nu getekend heb dus zou daar graag nog een keer met iemand naar kijken. Hebben jullie goede ervaringen met een persoon/bedrijf? Alleen voor een tekening of ideeën, uitvoering zullen we zelf doen.
Gewoon wat tuinarchitecten aanschrijven en kijken wie voor jullie de juiste stijl heeft met een acceptabel prijskaartje.

Hebben wij 2 keer gedaan en 2 keer zelf de tuin aangelegd. Wel de eerste keer planten via de beste man gekocht. Want toen kende we het fenomeen kweker nog niet :') (maar achteraf terugkijkende gewoon een heel nette prijs voor het plantenplan + planten betaald).
  maandag 23 oktober 2023 @ 22:04:33 #43
36431 bleiblei
pi_211058832
Plantenplan vind ik trouwens veel waardevoller dan een tuinontwerp. Ik kom daar echt niet uit met een blanco canvas. Er zijn zoveel mogelijkheden qua planten. Daar kom ik dan echt niet meer uit. En je denkt zo snel "oh, nu staat er wel genoeg in" terwijl ze dan makkelijk 2 keer zoveel adviseren.
pi_211058952
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 21:24 schreef SV-tje het volgende:
Sifra van tuinrecept is heel fijn :Y
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:30:39 #45
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211062690
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 22:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Gewoon wat tuinarchitecten aanschrijven en kijken wie voor jullie de juiste stijl heeft met een acceptabel prijskaartje.

Hebben wij 2 keer gedaan en 2 keer zelf de tuin aangelegd. Wel de eerste keer planten via de beste man gekocht. Want toen kende we het fenomeen kweker nog niet :') (maar achteraf terugkijkende gewoon een heel nette prijs voor het plantenplan + planten betaald).
Juist het uitzoeken van de juiste stijl vind ik lastig vandaar op zoek naar tips.

quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 22:04 schreef bleiblei het volgende:
Plantenplan vind ik trouwens veel waardevoller dan een tuinontwerp. Ik kom daar echt niet uit met een blanco canvas. Er zijn zoveel mogelijkheden qua planten. Daar kom ik dan echt niet meer uit. En je denkt zo snel "oh, nu staat er wel genoeg in" terwijl ze dan makkelijk 2 keer zoveel adviseren.
Heel veel planten vallen voor ons af in verband met de hoeveelheid schaduw.

quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 22:13 schreef Puala het volgende:

[..]
Sifra van tuinrecept is heel fijn :Y
Daar had ik eerder naar gekeken inderdaad, maar weer vergeten, dank je!
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_211063284
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 14:05 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hoezo ga je de kruidenbak dan niet zelf halen in de winkel?
Tja, die zit hier wel 10 km verderop.
pi_211063406
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:23 schreef AnneX het volgende:

[..]
Hoezo ga je de kruidenbak dan niet zelf halen in de winkel?
Tja, die zit hier wel 10 km verderop.
Omdat die dingen niet in de winkel te krijgen zijn, anders zou zelfs het ritje naar de vestiging hier redelijk ver vandaan dan wel lonen. Artikel is alleen online verkrijgbaar, ik zou het dus wel in de winkel kunnen gaan ophalen na online bestellen, maar dan ben ik alsnog die ¤105,50 verzendkosten kwijt.
Maar goed, Amazon heeft ‘m al verstuurd, dus uiteindelijk komt dat ding binnenkort hier te staan en kunnen we ‘m gaan monteren en vullen
pi_211063678
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 19:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat wilde kamperfoelie ook fijn overal doorheen groeit. En het is een geurende klimplant (in de avond).

[ afbeelding ]
Zó vies!

Dat heeft me afgelopen zomer echt een paar avonden binnengehouden :r
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_211064706
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:34 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Omdat die dingen niet in de winkel te krijgen zijn, anders zou zelfs het ritje naar de vestiging hier redelijk ver vandaan dan wel lonen. Artikel is alleen online verkrijgbaar, ik zou het dus wel in de winkel kunnen gaan ophalen na online bestellen, maar dan ben ik alsnog die ¤105,50 verzendkosten kwijt.
Maar goed, Amazon heeft ‘m al verstuurd, dus uiteindelijk komt dat ding binnenkort hier te staan en kunnen we ‘m gaan monteren en vullen
Ow, dan snap ik het.
On a side note …
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211079242

De pergola van kastanjehout staat. We gaan ‘m helemaal laten bedekken door oa klimrozen en roze blauwe regen
pi_211079534
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 18:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
De pergola van kastanjehout staat. We gaan ‘m helemaal laten bedekken door oa klimrozen en roze blauwe regen
Mooie pergola O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211081978
quote:
[ link | afbeelding ]
Gaaf O+
Spoilers!
pi_211085255
Mijn haagplantjes zijn binnen! Beetje onverwacht, had gedacht dat het nog wel minstens een week zou duren, maar goed. Nu moet ik het alleen planten, aangezien man gisteren is geopereerd aan zijn arm en dus nog even niets kan. En het moet wel vandaag, want vandaag is de enige dag de komende tijd dat het nog droog is.

Ik had formaat 60/80 besteld, maar volgens mij zijn ze al hoger. En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat dit haagje een mooie omlijsting wordt voor de tuin. Ik ben dus zelf erg benieuwd hoe het gaat worden.
pi_211085279
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:17 schreef miss_sly het volgende:
Mijn haagplantjes zijn binnen! Beetje onverwacht, had gedacht dat het nog wel minstens een week zou duren, maar goed. Nu moet ik het alleen planten, aangezien man gisteren is geopereerd aan zijn arm en dus nog even niets kan. En het moet wel vandaag, want vandaag is de enige dag de komende tijd dat het nog droog is.

Ik had formaat 60/80 besteld, maar volgens mij zijn ze al hoger. En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat dit haagje een mooie omlijsting wordt voor de tuin. Ik ben dus zelf erg benieuwd hoe het gaat worden.
De bodem is sowieso nat, dus of het vandaag of morgen is, maakt niet zoveel uit (denk ik), zo lang er nog geen vorst in de bodem zit.

Edit;

Veel plezier met je nieuwe plantjes
pi_211085293
quote:
[ link | afbeelding ]
Mooi! Ik was aan het kijken naar hoe die overkapping in je tuin past, maar die staat bij de achterburen, of niet?
pi_211085317
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:21 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
De bodem is sowieso nat, dus of het vandaag of morgen is, maakt niet zoveel uit (denk ik), zo lang er nog geen vorst in de bodem zit.

Edit;

Veel plezier met je nieuwe plantjes
Nee, voor de plantjes maakt het niet zoveel uit. Wel voor mij. Ik zet ze liever in de tuin terwijl ik zelf zo goed als droog blijf. In de stromende regen tuinieren is niet echt mijn ding :)
pi_211085326
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, voor de plantjes maakt het niet zoveel uit. Wel voor mij. Ik zet ze liever in de tuin terwijl ik zelf zo goed als droog blijf. In de stromende regen tuinieren is niet echt mijn ding :)
Terecht!

Ook een mooi moment om nog wat bloembollen in de grond te stoppen trouwens
pi_211085363
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:28 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Terecht!

Ook een mooi moment om nog wat bloembollen in de grond te stoppen trouwens
O ja, heb ik klaarstaan voor als ik voldoende tijd heb.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 11:01:40 #59
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_211086574
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik voel je.

Ik mag mijn gisteren bezorgde Taxus 40 / 60 cm ook nog in de grond douwen. Op het noorden. In dikke vette kleigrond. Gelukkig is 't maar 4,5 meter. :P

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_211087218
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 11:01 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ik voel je.

Ik mag mijn gisteren bezorgde Taxus 40 / 60 cm ook nog in de grond douwen. Op het noorden. In dikke vette kleigrond. Gelukkig is 't maar 4,5 meter. :P

[ afbeelding ]
Succes!

Mijn haag staat *O*

Best redelijk recht! Ik had een touwtje gespannen Y

Van de linkerkant.

En van de rechterkant.
pi_211087393
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:23 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Mooi! Ik was aan het kijken naar hoe die overkapping in je tuin past, maar die staat bij de achterburen, of niet?
Yup, die staat bij de achterburen, tussen onze haag en hun hekwerk zit een steegje, daardoor oogt het allemaal nog wat ruimer, daar ben ik best blij mee, ook omdat je dan niks gezamelijk hoeft af te spreken qua erfafscheiding. Rechts hebben we ook nog een stukje steeg en verder helaas dus wel schuttingen enzo, maar die zijn niet gezamelijk. Links hebben we samen de palen en hebben de buren daar een schutting aan vast gemaakt en wij gaas voor de klimplanten.

Zojuist zijn de palen voor de frambozen en de palen voor de takkenril geplaatst, het ziet er opeens echt heel anders uit in de tuin, niet meer zo vlak
pi_211087414
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 11:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Succes!

Mijn haag staat *O*

[ afbeelding ]
Best redelijk recht! Ik had een touwtje gespannen Y

[ afbeelding ]
Van de linkerkant.

[ afbeelding ]
En van de rechterkant.
Goed bezig. Nu meteen serieus snoeien zodat hij mooi vol wordt. Om water geven hoef je je waarschijnlijk de komende weken niet veel zorgen te maken
pi_211087634
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 12:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Goed bezig. Nu meteen serieus snoeien zodat hij mooi vol wordt. Om water geven hoef je je waarschijnlijk de komende weken niet veel zorgen te maken
Dat vroeg ik me dus af inderdaad, wanneer te snoeien. Echt nu meteen? Niet eerst laten aanslaan en groeien?
pi_211088022
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 12:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat vroeg ik me dus af inderdaad, wanneer te snoeien. Echt nu meteen? Niet eerst laten aanslaan en groeien?
Ik zou niet snoeien, is hier eerder ook al gedeeld volgens mij. De plant kan eigenlijk 1 ding tegelijk, of wortels maken of herstellen van snoeien. Dus ik zou hem eerst laten wortelen :Y

Ik heb mijn liguster toen gesnoeid toen ik hem zag uitlopen. En toen direct de kleine uitlopertjes er af om hem aan te moedigen zijtakjes te maken. Dat werkte toen prima, ik denk dat ik het bij een volgende haag weer zo ga doen.
pi_211088031
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:20 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik zou niet snoeien, is hier eerder ook al gedeeld volgens mij. De plant kan eigenlijk 1 ding tegelijk, of wortels maken of herstellen van snoeien. Dus ik zou hem eerst laten wortelen :Y
Ik lees ook dat je de veldesdoorn in de winter pas moet snoeien, dus dat is eerder december/januari. Dus ik stel het nog even uit. Graag zelfs, want mijn rug is wel een beetje klaar voor vandaag :')
pi_211090700
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 12:34 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nee, bij Hornbach kan je laten verzenden naar de winkel en dan zelf (gratis) afhalen. Bij bestelartikelen. Je moet dan wel fysiek in de winkel bestellen en ik moest een kleine aanbetaling doen. Niet op die kruidenspiraal maar op wat anders, maar verder zelfde verhaal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211091337
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 18:06 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee, bij Hornbach kan je laten verzenden naar de winkel en dan zelf (gratis) afhalen. Bij bestelartikelen. Je moet dan wel fysiek in de winkel bestellen en ik moest een kleine aanbetaling doen. Niet op die kruidenspiraal maar op wat anders, maar verder zelfde verhaal.
Ah, goed om te weten, maar dat is in ons geval ook geen optie, 2 keer op en neer naar de vestiging op een uur rijden. Waarom hebben ze dat soort info niet op de website staan? Want daar staat ‘alleen online bestelbaar’

Vandaag zijn alle palen geplaatst: de takkernril en de palen waar draad tussen komt voor het zachtfruit. Het lijkt wel of we een palendorp in de tuin zijn begonnen _O- Ik zal morgen eens wat foto’s maken. Zodra de hovenier gesnoeide takken van een onderhoudsklus heeft dan komt hij ze hier in de takkenril doen en dan vullen we het tzt zelf aan als de tuin wat meer volwassen wordt. De takkenril is ook de afscheiding van de moestuin, dus we gaan ‘m ook gebruiken als steun voor de zonnebloemen, pompoenen, oost-indische kers en erwten enzo en we gaan een paar insectenhotels op de palen monteren.
Van mij mag de aanleg nu wel afgemaakt worden met de beplanting, maar dat duurt nog even.
pi_211098583
Ons palendorp

Rechts op de foto de halve cirkel met dubbele rij palen van 1,5 meter hoog voor de takkenril, de cirkel wordt nog voorgezet met een rode beukenhaag en in de cirkel komt de kas met verder moestuin. In de middelste cirkel de rest van de moestuin, tussen de palen van 2 meter hoog worden nog draden gespannen voor het leiden van frambozen, Japanse wijnbes en Loganberry
  Moderator vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:16:39 #69
Dick Laurent Is Dead
pi_211104185
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 10:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ons palendorp [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Rechts op de foto de halve cirkel met dubbele rij palen van 1,5 meter hoog voor de takkenril, de cirkel wordt nog voorgezet met een rode beukenhaag en in de cirkel komt de kas met verder moestuin. In de middelste cirkel de rest van de moestuin, tussen de palen van 2 meter hoog worden nog draden gespannen voor het leiden van frambozen, Japanse wijnbes en Loganberry
Je foto's doen het niet ;)
pi_211104287
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 20:16 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Je foto's doen het niet ;)
Niet meer nee, ze verdwijnen na een paar uur, dus even kort in de herhaling

pi_211109499
Ik wil wat potten op het terras vullen voor de winter, maar wil liever niet bij het dure tuincentrum vol voorgetrokken planten kopen die nu al vol staan te bloeien. Iemand een idee hoe ik toch aan leuke planten voor de winter kan komen?
pi_211109534
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 20:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Niet meer nee, ze verdwijnen na een paar uur, dus even kort in de herhaling
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Jullie kunnen wel met een groepje gaan paaldansen idd :D O+

Wel heel tof. Ben benieuwd hoe het is straks met planten
pi_211109836
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:05 schreef Tuindier het volgende:
Ik wil wat potten op het terras vullen voor de winter, maar wil liever niet bij het dure tuincentrum vol voorgetrokken planten kopen die nu al vol staan te bloeien. Iemand een idee hoe ik toch aan leuke planten voor de winter kan komen?
Marktplaats? 😇
pi_211110179
quote:
Wat zoek je precies? Vaste planten of heesters? Groenblijvend in de winter of zelfs bloeiend?
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:25:52 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211110389
quote:
Helleborus doet het goed in een pot en die gaat pas over 2 maanden bloeien.
Resistance is futile.
pi_211110858
Negen Anemone Hupehensis Alba's aangeschaft maar nu las ik dat die graag "door de tuin heen lopen" en nu heeft mijn brein er blijvend Anemone Huppelensis Alba van gemaakt.
  Moderator zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:45:52 #77
Dick Laurent Is Dead
pi_211110994
Vandaag maar eens een tegelpad aangelegd op het grindpad dat leidt naar onze nieuwe (recent gebouwde) kamer onder het huis :D

Voor:

Na:

Voldaan gevoel. Was nog aardig zweten in de volle zon en 24 graden :P
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:41:46 #78
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211111913
Iemand nog een leuke tip voor een kleine (4-6m) niet al de breed uitgroeiende boom? Voorkeur gaat uit naar een inheemse boom.

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211112253
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 16:41 schreef GrumpyFish het volgende:
Iemand nog een leuke tip voor een kleine (4-6m) niet al de breed uitgroeiende boom? Voorkeur gaat uit naar een inheemse boom.

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Frangula alnus (Sprokehout/Vuilboom) voldoet volgens mij ook aan de wensen. Gele kornoelje zou ook kunnen. En wilgen zijn ook inheems en ook in lagere varianten te vinden.
pi_211112583
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:28 schreef UitStraling het volgende:
Negen Anemone Hupehensis Alba's aangeschaft maar nu las ik dat die graag "door de tuin heen lopen" en nu heeft mijn brein er blijvend Anemone Huppelensis Alba van gemaakt.
_O_

quote:
6s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:45 schreef dick_laurent het volgende:
Vandaag maar eens een tegelpad aangelegd op het grindpad dat leidt naar onze nieuwe (recent gebouwde) kamer onder het huis :D

Voor:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]

Lekker bezig!

Wij hebben vandaag compostbakken 1 en 2 vervangen door het nieuwe roterende systeem. Dat systeem heeft een betegelde ondergrond gekregen. De compost uit de oudste bak is verdeeld over de moestuin.

Verder zijn de laatste tomatenplanten verwijderd, is er veel opgeruimd, is het gras voor het laatst dit jaar gemaaid, zijn de maaimachines winterklaar gemaakt, is er een struik gesnoeid en zitten er weer 110 bollen in de grond.

Ik heb trouwens geen idee welke struik ik heb gesnoeid. Hij wordt elk jaar rond deze tijd groter en groener en beneemt ons dan het zicht als we oprit af willen rijden de weg op.

Morgen verder met de bollen. Dan ontdoen we ook het stuk tuin waar het compostgebeuren eerst stond van onkruid en dan wordt daar nog 2 kuub grond op gestort. Die grond ligt enorm in de weg nu dus hopelijk lukt het om dat af te krijgen.
Spoilers!
pi_211112678
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat zoek je precies? Vaste planten of heesters? Groenblijvend in de winter of zelfs bloeiend?
Een combi denk ik. Ik heb in mijn hoofd dat ze bij het tuincentrum een beetje de plofkippen onder de tuinplanten hebben, die er nu prachtig uit zien maar eigenlijk vrij zwak zijn. Het zou niet erg zijn als ze meerdere jaren meegaan.
pi_211112834
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 17:57 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Een combi denk ik. Ik heb in mijn hoofd dat ze bij het tuincentrum een beetje de plofkippen onder de tuinplanten hebben, die er nu prachtig uit zien maar eigenlijk vrij zwak zijn. Het zou niet erg zijn als ze meerdere jaren meegaan.
Ik heb van Gardeners’s world geleerd dat je een pot het beste kunt beplanten met 3 types planten samen: a pillar, a spiller and a filler. Oftewel eentje die omhoog gaat, eentje die over de rand gaat hangen en eentje die de boel daartussen opvult. Als pillar is misschien een mahoniestruik wel iets. Helleborus erbij en dan nog iets. Evt wat bollen in de pot erbij stoppen, beetje afhankelijk van het formaat van je pot en planten.
pi_211112911
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb van Gardeners’s world geleerd dat je een pot het beste kunt beplanten met 3 types planten samen: a pillar, a spiller and a filler. Oftewel eentje die omhoog gaat, eentje die over de rand gaat hangen en eentje die de boel daartussen opvult. Als pillar is misschien een mahoniestruik wel iets. Helleborus erbij en dan nog iets. Evt wat bollen in de pot erbij stoppen, beetje afhankelijk van het formaat van je pot en planten.
Dat was het plan ja. Mijn dilemma is waar ik de planten ga halen.
pi_211112974
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:24 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Toch gewoon bij een tuincentrum, ik gok dat dergelijke planten en heesters daar gewoon prima zijn. Zolang je geen bolchrysanten enzo koopt
pi_211114769
quote:

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Davidia involucrata.

Niet inheems maar die wil je hebben in je tuin met dat maatje.
pi_211114860
quote:

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Berk
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:53:12 #87
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115015
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 17:16 schreef Puala het volgende:

[..]
Frangula alnus (Sprokehout/Vuilboom) voldoet volgens mij ook aan de wensen. Gele kornoelje zou ook kunnen. En wilgen zijn ook inheems en ook in lagere varianten te vinden.
Thanks voor je suggesties.

Die gele kornoelje vind ik wel gaaf, al zie ik daar ook wel vrij brede varianten van. Moet je die flink snoeien om hem slank te houden?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:54:09 #88
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115027
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:33 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Davidia involucrata.

Niet inheems maar die wil je hebben in je tuin met dat maatje.
Hm...

In zijn natuurlijke verspreidingsgebied tot 20 m hoogte groeiend, in ons klimaat maximaal tot 15 m.
pi_211115037
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:53 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Thanks voor je suggesties.

Die gele kornoelje vind ik wel gaaf, al zie ik daar ook wel vrij brede varianten van. Moet je die flink snoeien om hem slank te houden?
Met een groeisnelheid van ca. 20-40 cm op jaarbasis is de gele kornoelje een redelijk snel groeiende plant.

Denk dat dat goed bij te houden is in de praktijk :Y
pi_211115041
Gele kornoelje is nieuw voor me en ik dacht dat ik zowat alle planten/heesters/bomen/plantjes wel zou kennen.
pi_211115058
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:54 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Hm...

In zijn natuurlijke verspreidingsgebied tot 20 m hoogte groeiend, in ons klimaat maximaal tot 15 m.
Toch komt de zakdoekjesboom klein over door zijn open kruin, bijna een heester.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:57:18 #92
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115071
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Berk
Die worden ook zo 20 meter.
pi_211115085
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:09 schreef Puala het volgende:

[..]
Jullie kunnen wel met een groepje gaan paaldansen idd :D O+

Wel heel tof. Ben benieuwd hoe het is straks met planten
Die lagere palen rechts worden een takkenril, en we gaan proberen die heel slim te gaan gebruiken als verlengstuk van de moestuin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Symphonic op 28-10-2023 22:05:27 ]
Juin uit Eigen Tuin!
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:00:54 #94
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211115103
quote:
15s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 21:56 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Toch komt de zakdoekjesboom klein over door zijn open kruin, bijna een heester.
Ja maar ik wil een kleine boom, niet een grote met een kleine uitstraling (hihi)
pi_211115144
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:24 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik ken de meeste webwinkels uit de OP en ben daar tevreden over. Je kunt zo gerichter op zoek naar kleine exemplaren van vaste planten en heesters. Het zijn niet allemaal biologische kwekerijen, dus daar moet je op letten als je dat belangrijk vindt.
pi_211115150
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:00 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja maar ik wil een kleine boom, niet een grote met een kleine uitstraling (hihi)
Een lijsterbes oogt ook luchtig
pi_211115151
quote:

[..]
:D
pi_211115170
quote:

Nu al op het lijstje:
Drents krentenboompje
Ik zou stoppen met zoeken. Een krentenboompje mag niet in je tuin ontbreken. O+
pi_211115186
quote:
6s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 14:45 schreef dick_laurent het volgende:

Voor:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]

Blijft wonderlijk om dat verschil te zien met Hollandse huizen en tuinen. Leuk ook, zo'n ondergrondse kamer!
pi_211115248
quote:

[..]
Met een hoop geduld en wat opletwerk kun je een prachtige "boom" maken van een snelgroeiende Wisteria, maak je de vorm van een paal en daarop de gewenste kroon van hout en leiden maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')