In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief.
De mensen die ik hierdoor ook in Nederland, en ook al op FOK!, heb zien roepen dat de westerse media liegt en alleen maar moslims wilt afvallen vind ik toch net wat enger hier
Dit heb ik toch echt nergens gelezen hier.
Volgens mij is het voor jou ook hoog tijd om wat afstand te nemen van FOK! en de media.
[..] Is ook zo, maar Biden's opmerkingen van de laatste 48 uur over de rechten van de Palestijnen geven wel aan dat achter de schermen druk diplomatiek wordt overlegd over de volgende fase van deze oorlog en de twijfels die er toch lijken te zijn.
Klopt, maar Israël gaat écht naar binnen. Bibi kan anders helemaal bye bye tegen zijn politieke carrière zeggen en hij is niet het type die dat laat gebeuren is al vaker gebleken.
[..] Ashkenazi en Khazar joden. Dat zijn volkeren die zich niet wilde aansluiten bij Russen (Orthodox) en Turken (Islam). Ze hadden toen gekozen voor het Jodendom. Het zijn dus in principe bekeerlingen. Daarom zeg ik ook dat zij niet de oorspronkelijke bewoners van het Heilige Land zijn. Oorspronkelijke bewoners zijn Palestijnen en Kinderen van Israël, oftewel de echte Joden. De echte Joden voeren zelf ook protesten uit tegen Israël en staan aan de kant van de Palestijnen. Zij verwerpen alle zionistische plannen en willen daar niet mee geassocieerd worden.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Asjkenazim hebben bijna allemaal een aantoonbare afkomst in het Midden-Oosten. En de theorie van de Chazaren (die het erg goed doet in antisemitische kringen) slaat al helemaal nergens op.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Klopt, maar Israël gaat écht naar binnen. Bibi kan anders helemaal bye bye tegen zijn politieke carrière zeggen en hij is niet het type die dat laat gebeuren is al vaker gebleken.
Denk ik ook hoor, gezichtsverlies speelt hier zeker een rol. Met name de rol van Hezbollah kan het conflict denk ik heel snel heel erg doen verslechteren. En dat zal met name de Amerikanen zenuwachtig maken omdat het ze wellicht onnodig (of te snel) betrokken doet raken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
Dan doen ze niet, dat is waarschijnlijk opgehangen door 16-jarige vulploegmedewerkers die óf moslim zijn óf onwetende useful idiots die zijn gevallen voor de Palestijnse mythe.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Dus Hamas pleegt een enorme brute aanslag op meer dan duizend burgerdoden. En mensen reageren hier op door te zeggen dat Israel moet verdwijnen....Juist ja...
Op maandag 16 oktober 2023 14:28 schreef Zoddie het volgende: Dus Hamas pleegt een enorme brute aanslag op meer dan duizend burgerdoden. En mensen reageren hier op door te zeggen dat Israel moet verdwijnen....Juist ja...