abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210958862
Wetenschappers: ’Roomijs en chips net zo verslavend als coke en heroïne’

LONDEN - Roomijs en chips zouden net zo verslavend zijn als cocaïne en heroïne. Dat stellen wetenschappers na uitgebreid onderzoek naar ultra bewerkte voedingsmiddelen. Dat schrijven zij in het vakblad The BMJ.

Uit onderzoek zou blijken dan 14% van de volwassenen technisch gezien verslaafd is aan ultra bewerkte voedingsmiddelen, zogenoemde UPFs (ultra-processed foods). Dan moet je denken aan roomijs, chips, worstjes, snoep, koekjes en frisdranken. Het onderzoek werd geleid door professor Ashley Gearhardt, die verbonden is aan de Universiteit van Michigan.

„De combinatie van koolhydraten en vetten, die vaak voorkomt in UPFs, lijkt een sterk verslavend effect te hebben op het aanmaken van dopamine (het beloningshormoon) in de hersenen.” Dit effect is vele malen groter door de combinatie van zowel koolhydraten als vetten. Niet één ingrediënt zou verslavend zijn, maar een combinatie. Natuurlijk voedsel zou bijvoorbeeld of veel vetten of veel koolhydraten bevatten, zo stellen de wetenschappers. Maar ultra bewerkte voedingsmiddelen zouden veel van beide bevatten, wat zou leiden tot problemen.

Dopamine
Door de aantrekkingskracht van dit soort voedsel stellen de wetenschappers dat het effect ervan vergeleken kan worden met drugs. „Men krijgt een stoot dopamine door het lichaam, gevolgd door een snelle afbraak. Die cirkel van hunkeren, krijgen en vervolgens crashen, is vergelijkbaar met cocaïne of heroïne.”

Gelukkig zijn niet alle mensen gevoelig voor de effecten van ultra bewerkte voedingsmiddelen. Desondanks stellen de onderzoekers wel dat een waarschuwingslabel, net zoals op pakjes sigaretten, geen kwaad zou kunnen. Wil je minder van dit soort voedsel eten? Dan hebben de onderzoekers een simpele manier: „Vraag jezelf af: is dit echt eten? Je kunt snel van verslaving naar walging gaan.”

Bron

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_210958880
Wat een onzin zeg.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210958898
Omdat daar suiker in zit en dat heeft net zo'n verslavende werking als coke.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_210958936
Al heel lang bekend, dacht ik.
Net als dat donuts de perfecte verhouding koolhydraten/vetten hebben om er verslaafd aan te raken.

Net zo verslavend wil natuurlijk niet zeggen net zo schadelijk (op de korte termijn).
  zondag 15 oktober 2023 @ 10:46:52 #5
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_210958977
Er staat juist dat het gaat om de combinatie van koolhydraten (suiker) en vet, niet alleen de suiker. Op zich ook wel logisch: als het niet verslavend was zou niemand het kopen. Er zou dan ook best eens wat kritischer naar het voedselaanbod in de supermarkt gekeken mogen worden. Als je geen snoep (of koek of chips) koopt kun je bijna de helft van de gangpaden overslaan.
Never explain, never apologize.
pi_210958999
De spiegel is een goede motivator om te stoppen met het eten van die rotzooi.
  zondag 15 oktober 2023 @ 10:51:23 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_210959010
Maar in coke zitten geen calorieën, dus kan je beter verslaafd zijn aan coke dan aan suiker of vet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_210959014
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef DJKoster het volgende:
Net als dat donuts de perfecte verhouding koolhydraten/vetten hebben om er verslaafd aan te raken.

Net zo verslavend wil natuurlijk niet zeggen net zo schadelijk (op de korte termijn).
Inderdaad. Dit heb ik meer dan tien jaar geleden ook al eens gelezen. De ideale mix zodat fabrikanten zoveel mogelijk producten kunnen verkopen. Herken het zelf ook wel eens, voor je het weet is die zak chips of die bak roomijs leeg.
pi_210959020
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar in coke zitten geen calorieën, dus kan je beter verslaafd zijn aan coke dan aan suiker of vet.
Ik ken iemand die aan een coke dieet is gegaan om af te vallen.
Heeft ook nog gewerkt ook kilo's vlogen er af.

Gezond lijkt het mij allerminst.
pi_210959079
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:52 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Het gewicht dat verloren werd bevond zich voornamelijk in de portemonnee neem ik aan?
  zondag 15 oktober 2023 @ 11:01:36 #11
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_210959112
De auteurs van het artikel willen blijkbaar dat bepaalde voeding als verslavend bestempeld wordt, en dat verslaving aan ultra-processed food een "officiele diagnose" zou worden. De bewering dat roomijs en chips net zo verslavend zouden zijn als coke vind ik niet terug, misschien een interpretatie van de Telegraaf.
quote:
Social, clinical, and policy implications of ultra-processed food addiction

Conceptualising ultra-processed foods high in carbohydrates and fats as addictive substances can contribute to efforts to improve health, argue Ashley Gearhardt and colleagues

[..]
what remains a more open question is the types of foods that are addictive. Despite the uncertainty, classifying foods as addictive could stimulate research and shift attitudes to regulation.
https://www.bmj.com/content/383/BMJ-2023-075354
are we infinite or am I alone
  Spellchecker zondag 15 oktober 2023 @ 11:03:17 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210959125
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:46 schreef Lurf het volgende:
Er staat juist dat het gaat om de combinatie van koolhydraten (suiker) en vet, niet alleen de suiker. Op zich ook wel logisch: als het niet verslavend was zou niemand het kopen. Er zou dan ook best eens wat kritischer naar het voedselaanbod in de supermarkt gekeken mogen worden. Als je geen snoep (of koek of chips) koopt kun je bijna de helft van de gangpaden overslaan.
Die foute gangpaden dan gewoon overslaan.
Of je boodschappen thuis laten bezorgen.
pi_210959206
Nou, dan moeten de accijnzen op ijs en chips maar snel verhoogd worden zodat we alleen nog maar op stukken broccoli en gebakken sprinkhanen zullen knagen. :')
pi_210959302
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:38 schreef HSG het volgende:
Omdat daar suiker in zit en dat heeft net zo'n verslavende werking als coke.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat suiker verslavend is.
pi_210959420
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
Kkkklopt...iiiisss tttottttaaaal nieej verversslavenddd! hoe kkkomen ze dropp!!!! :(

* brokjespoes doet snel nog even twee grote scheppen suiker in de erwtensoep.
pi_210959424
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:49 schreef Jahr00n het volgende:
De spiegel is een goede motivator om te stoppen met het eten van die rotzooi.
Idd, dit dus.

Kom dan ook eens met je luie reet van de bank af ipv Netflixen met een zak chips en een bak ijs oid...
Want als je dat blijft doen is het makkelijk om te zeggen dat die zak chips schuld is aan mijn obesitas...

Gaan die veelvraten nu ook de chipsfabrikanten aanklagen, net als ze bij de tabaksindustrie hebben gedaan?
:')
pi_210959480
water is nat.

Verassend weten veel fokker niet wat in de OP staat en dat water nat is.

Water is ook dodelijk trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210959514
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:46 schreef Lurf het volgende:
Op zich ook wel logisch: als het niet verslavend was zou niemand het kopen.
Dit is wel de domste opmerking ooit.

Dus jij koopt alleen maar dingen omdat je eraan verslaafd bent?
Niets omdat het lekker is?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 15 oktober 2023 @ 11:40:14 #19
485843 crew  Jippie
pi_210959535
Slagroomijs :@
pi_210959547
Denk toch dat het net eventjes wat anders is. Als je een poosje geen chips eet heb je over het algemeen geen last van ontwenningsverschijnselen. Zit nogal een verschil tussen iets gewoon heel erg lekker vinden & er aan verslaafd zijn. Dit leest een beetje als een goedkope poging om mensen gezonder te laten eten. Waar op zich niks mis mee is, maar doe niet alsof het hetzelfde is als drugs _O-
pi_210959579
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hele goede docu

That Sugar Film (2014) - Reference View - IMDb

Daar wordt uitstekend uitgelegd waarom suiker de grote boosdoener is voor de meeste ziektes en overgewicht.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_210959613
Legt lijntje paprika chips neer :'(
  zondag 15 oktober 2023 @ 11:47:21 #23
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210959621
quote:

[..]

Dure manier van afvallen, had beter aan de sportschool en eiwit shakes gespendeerd kunnen worden
pi_210959634
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:44 schreef HSG het volgende:

[..]
Hele goede docu

That Sugar Film (2014) - Reference View - IMDb

Daar wordt uitstekend uitgelegd waarom suiker de grote boosdoener is voor de meeste ziektes en overgewicht.
De discussie is of suiker verslavend is, niet of het slecht is je gezondheid. Dat laatste is wel wetenschappelijk bewezen. Voor verslaving is geen bewijs.

Een goede longread over suiker

https://npokennis.nl/longread/7485/is-suiker-verslavend

quote:
Als je suiker binnenkrijgt komt het stofje dopamine vrij in je hersenen. Dat zorgt voor een lekker gevoel. Je wil daarom vaak nog meer suiker nemen. Veel mensen denken daardoor dat suiker verslavend is, maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Ons brein geeft namelijk bij alles wat we als leuk en fijn ervaren extra dopamine af, bijvoorbeeld als je luistert naar je favoriete liedje, als je seks hebt of als je sport. In tegenstelling tot drugs, is suiker geen gif. Het heeft ook niet hetzelfde effect op je hersenen en je gedrag als drugs
pi_210959649
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Lekker is zondig en bovendien verlaagt de door "lekker" veroorzaakte gezondheidsschade de levensverwachting zó sterk dat mensen al op de schandalig lage leeftijd van 67 met pensioen moeten. Arme werkgevers! :'(
pi_210959660
Ik eet 1 zak chips per week en kan rustig 20 keer per dag het keukenkastje open doen om iets te pakken zonder dat ik elke keer als ik de zak zie liggen denk 'die moet ik hebben, NU'.

Bak ijs heb ik al een maand onaangebroken in de vriezer liggen.
pi_210959662
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De discussie is of suiker verslavend is, niet of het slecht is je gezondheid. Dat laatste is wel wetenschappelijk bewezen. Voor verslaving is geen bewijs.

[..]

wanneer is iets wetenschappelijk verslavend?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210959673
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wanneer is iets wetenschappelijk verslavend?
quote:
Een verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of middel afhankelijk is. Wanneer de persoon deze gewoonte of substantie niet heeft, zal het gedrag van de persoon voornamelijk gericht zijn op het verkrijgen en innemen van het middel of het handelen naar de gewoonte, ten koste van andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon
Bij suiker treden die ernstige ontwenningsverschijnselen niet op.
pi_210959674
quote:

[..]

Coke Light of Coke Zero?
pi_210959686
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:52 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
[..]
Ook weinig liquidaties in de wereld van de suikerhandel.
pi_210959689
quote:

[..]
[..]
dus als je nooit suiker eet en alleen maar suikerloos voedsel eet krijg je geen fysieke of mentale problemen?
pi_210959699
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dus als je nooit suiker eet en alleen maar suikerloos voedsel eet krijg je geen fysieke of mentale problemen?
Dat heet ook wel het keto dieet. Sommige mensen doen het daar heel goed op.
pi_210959704
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:55 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat heet ook wel het keto dieet. Sommige mensen doen het daar heel goed op.
ok, dat heb ik nooit geweten.
Hoe zit het dan met vitamines? Zijn deze verslavend?
  zondag 15 oktober 2023 @ 11:56:41 #34
22565 asco
Los in deze tent
pi_210959711
Onzin.
Ik eet heel af en toe ijs of chips en buiten die tijd voel ik geen enkele drang dat ik het nodig heb.
Next onzinartikel aub.
pi_210959713
De bijwerkingen en gevolgen van een suikerverslaving zijn natuurlijk veel minder heftig dan die van harddrugs, maar het verslavende effect en de ontwenning als je alleen al minder suiker neemt, zijn aardig vergelijkbaar.
Ik krijg spontaan zin in een suikerchallenge. Een week met zo min mogelijk geraffineerde suikers. Natuurlijke suikers zijn toegestaan, want eigenlijk onvermijdelijk. Wie doet mee?
pi_210959746
quote:
6s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:53 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Ook weinig liquidaties in de wereld van de suikerhandel.
Als die liquidaties ons van allerlei "rappers" af helpen vind ik dat nog niet eens zo'n slecht fenomeen.
pi_210959755
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:57 schreef Magister_Artium het volgende:
De bijwerkingen en gevolgen van een suikerverslaving zijn natuurlijk veel minder heftig dan die van harddrugs, maar het verslavende effect en de ontwenning als je alleen al minder suiker neemt, zijn aardig vergelijkbaar.

Nou, nee, die zijn niet vergelijkbaar. Mensen krijgen geen ontwenningsverschijnselen als ze even een paar dagen geen ijs of chips eten. Mensen hebben niet ijs of chips nodig omdat ze anders de dag niet doorkomen. Je hebt hooguit mensen die het gewoon heel erg lekker vinden en niet de zelfbeheersing hebben om er niet elke avond naar te grijpen.
pi_210959757
quote:
Ik krijg spontaan zin in een suikerchallenge. Een week met zo min mogelijk geraffineerde suikers. Natuurlijke suikers zijn toegestaan, want eigenlijk onvermijdelijk. Wie doet mee?
Volgens de wetenschap bestaat hier geen bewijs voor dus waar baseer je dit op?
pi_210959842
quote:
Wil je minder van dit soort voedsel eten? Dan hebben de onderzoekers een simpele manier: „Vraag jezelf af: is dit echt eten? Je kunt snel van verslaving naar walging gaan.”
Gek genoeg kom je op die manier niet van heroïne af, en dat terwijl ze net hebben gezegd dan beide net zo verslavend zijn! :')
pi_210959938
quote:
11s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:52 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Coke Light of Coke Zero?
Pepsi Max :P
pi_210960011
wat een onzin sensatie artikel...
pi_210960065
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:23 schreef pokkerdepok het volgende:
wat een onzin sensatie artikel...
Dan wel Lays Sensations :s)
  zondag 15 oktober 2023 @ 12:55:55 #43
pi_210960418
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:10 schreef spicymchaggis het volgende:
Nou, dan moeten de accijnzen op ijs en chips maar snel verhoogd worden zodat we alleen nog maar op stukken broccoli en gebakken sprinkhanen zullen knagen. :')
Broccoli :9~
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 15 oktober 2023 @ 12:56:59 #44
pi_210960428
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Zijn lekkere dingen niet verslavend, dan?
  zondag 15 oktober 2023 @ 12:57:59 #45
pi_210960438
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:47 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Dure manier van afvallen, had beter aan de sportschool en eiwit shakes gespendeerd kunnen worden
Krachttraining is ook verslavend. :{

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:02:40 #46
pi_210960496
quote:
In tegenstelling tot drugs, is suiker geen gif.
Bullshit. Wetenschappers hebben het eigenlijk nooit over giftige stoffen, alleen over giftige doses. Zoals eerder al gepost is water dodelijk, als de dosis maar hoog genoeg is. Bijvoorbeeld het uiterst dodelijke arsenicum is een spore element. Mensen die helemaal geen arsenicum binnen krijgen zijn minder gezond dan mensen die een kleine noodzakelijke hoeveelheid binnen krijgen.

SPOILER
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:03:55 #47
pi_210960512
quote:

[..]
[..]
Maak dat mijn ex wijs. _O-

Trouwens, heb je wel eens een sugar-high gehad? Heftiger dan XTC.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:04:52 #48
pi_210960522
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ok, dat heb ik nooit geweten.
Hoe zit het dan met vitamines? Zijn deze verslavend?
Ik ben er heilig van overtuigd dat zuurstof buitengewoon verslavend is. Ik kan niemand die daar van is afgekicked.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:05:58 #49
pi_210960533
quote:
Easy peasy. Ik eet zeer weinig suiker, of hoog geraffineerd voedsel. Ik eet zelfs mijn broccoli zonder zout.
pi_210960536
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ik ben er heilig van overtuigd dat zuurstof buitengewoon verslavend is. Ik kan niemand die daar van is afgekicked.
Is de wetenschappelijke definitie dan wel kloppend?
pi_210960541
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ken je die echt niet?
Nooit op een begrafenis of crematie geweest? :@
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:08:07 #52
pi_210960545
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kom meestal definities tegen uit de politiek of de telegraaf. Die kloppen sowieso niet.
pi_210960549
quote:

[..]
En het gaat ook (oa) door de neus :7
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:09:06 #54
pi_210960550
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:07 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Ken je die echt niet?
Ik weet niet of dat een zinnige manier van afkicken is. Misschien dat Duterte daar anders over denkt. :D
pi_210960561
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:07 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Ken je die echt niet?
Cold turkey gestopt 😱
pi_210960597
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:34 schreef schommelstoel het volgende:

LONDEN - Roomijs en chips zouden net zo verslavend zijn als cocaïne en heroïne. Dat stellen wetenschappers na uitgebreid onderzoek naar ultra bewerkte voedingsmiddelen. Dat schrijven zij in het vakblad The BMJ.

Uit onderzoek zou blijken dan 14% van de volwassenen technisch gezien verslaafd is aan ultra bewerkte voedingsmiddelen, zogenoemde UPFs (ultra-processed foods). Dan moet je denken aan roomijs, chips, worstjes, snoep, koekjes en frisdranken. Het onderzoek werd geleid door professor Ashley Gearhardt, die verbonden is aan de Universiteit van Michigan.

„De combinatie van koolhydraten en vetten, die vaak voorkomt in UPFs, lijkt een sterk verslavend effect te hebben op het aanmaken van dopamine (het beloningshormoon) in de hersenen.” Dit effect is vele malen groter door de combinatie van zowel koolhydraten als vetten. Niet één ingrediënt zou verslavend zijn, maar een combinatie. Natuurlijk voedsel zou bijvoorbeeld of veel vetten of veel koolhydraten bevatten, zo stellen de wetenschappers. Maar ultra bewerkte voedingsmiddelen zouden veel van beide bevatten, wat zou leiden tot problemen.

Dopamine
Door de aantrekkingskracht van dit soort voedsel stellen de wetenschappers dat het effect ervan vergeleken kan worden met drugs. „Men krijgt een stoot dopamine door het lichaam, gevolgd door een snelle afbraak. Die cirkel van hunkeren, krijgen en vervolgens crashen, is vergelijkbaar met cocaïne of heroïne.”

Gelukkig zijn niet alle mensen gevoelig voor de effecten van ultra bewerkte voedingsmiddelen. Desondanks stellen de onderzoekers wel dat een waarschuwingslabel, net zoals op pakjes sigaretten, geen kwaad zou kunnen. Wil je minder van dit soort voedsel eten? Dan hebben de onderzoekers een simpele manier: „Vraag jezelf af: is dit echt eten? Je kunt snel van verslaving naar walging gaan.”

Bron

SPOILER
Lekker onderzoek, alsof cocaïne en heroïne in dezelfde mate, en op de dezelfde wijze verslavend zijn.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:13:42 #57
pi_210960603
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Volgens wikipedia zijn drugs middelen die direct invloed uitoefenen op receptoren in je hersenpan. Maar in de praktijk maakt het natuurlijk weinig uit of je receptoren direct of via een tussenstap worden geplaagd. Daarnaast kan gedrag ook heel verslavend zijn en een vergelijkbare uitwerking hebben als "drugs". Er zijn mensen verslaafd aan eten of juist niet-eten. Shoppen, seks, gokken. Wat mij betreft net zo heftig of schadelijk als die dingen op de opium lijst.

Dus ik weet niet of die strakke definitie nuttig is.
pi_210960617
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ik kom meestal definities tegen uit de politiek of de telegraaf. Die kloppen sowieso niet.
Ja echter in mijn reeks ging het over de wetenschap.
pi_210960629
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:01 schreef crystal_meth het volgende:
De auteurs van het artikel willen blijkbaar dat bepaalde voeding als verslavend bestempeld wordt, en dat verslaving aan ultra-processed food een "officiele diagnose" zou worden. De bewering dat roomijs en chips net zo verslavend zouden zijn als coke vind ik niet terug, misschien een interpretatie van de Telegraaf.
[..]
https://www.bmj.com/content/383/BMJ-2023-075354
Dat zat er ook wel weer in.
Media vandaag de dag :')
Alles voor de clicks (en de reclameinkomsten).
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_210960638
Wel zin in een raketje nou :9
pi_210960644
Dus voortaan coke in de supermarkt aanbieden.
Scheelt ook weer criminaliteit.

De vrijkomende politie kunnen we dan inzetten om protesten op de snelweg te begeleiden.
pi_210960648
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:18 schreef Kickinalfa het volgende:
Scheelt ook weer criminaliteit
Kiloknallers :7
pi_210960659
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:18 schreef Kickinalfa het volgende:
Scheelt ook weer criminaliteit
Het is dat coke als harddrug is bestempeld anders zou dit prima binnen het vvd beleid kunnen.
pi_210960662
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:03 schreef maily het volgende:

[..]
Die foute gangpaden dan gewoon overslaan.
Of je boodschappen thuis laten bezorgen.
Het is geen toeval dat vrijwel alle supermarkten vrijwel dezelfde inrichting hebben, eerst groente en fruit, daarna hebben mensen dan het gevoel dat ze al goed bezig zijn als ze daar wat van in hun karretje hebben liggen, en voelt het verantwoord om ongezond spul in te laden.(Ik vraag me wel af wat de beste plek is voor de seksspeeltjes.)
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:22:33 #65
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210960681
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
water is nat.

Water is niet nat, water maakt nat
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_210960686
De telegraaf weer lekker door de bocht hoor, ze kapen een wetenschappelijk onderzoek en verkrachten het met fophef genererende telegraaf-bullshit, en iedereen tuint er weer met open ogen in.
pi_210960689
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:22 schreef Farenji het volgende:
De telegraaf weer lekker door de bocht hoor, ze kapen een wetenschappelijk onderzoek en verkrachten het met fophef genererende telegraaf-bullshit, en iedereen tuint er weer met open ogen in.
Iedereen?
pi_210960694
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:23 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Iedereen?
Heel zwakker nederland sowieso.
pi_210960719
quote:
Misschien moet je eens kijken naar de prijs van sprinkhanen.
pi_210960736
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:47 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Ik heb het nooit op, maar ik vind eiwit shake echt klinken als iets uitgesproken smerigs.
pi_210960741
quote:
Hoog tijd dan voor broccoli chips en broccoli ijs :9~
pi_210960788
De hele dag op je reet zitten, is met dit soort logica en stomme vergelijkingen maken, 100000 miljoen keer erger dan Fentanyl.
1 keer gaan zitten en je staat nooit meer op.
pi_210960798
quote:

[..]

[..]

Interessant, de combinatie van vet en suiker zie ik in de natuur ook weinig, veel verder dan avocado's kom ik niet.
pi_210960831
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij echt suikerloos voedsel kom ik niet veel verder dan onbewerkt vlees.
Ik denk dat mijn microbioom daar niet blij van wordt, en ik zelf trouwens ook niet.
pi_210960833
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:42 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Bij echt suikerloos voedsel kom ik niet veel verder dan onbewerkt vlees.
Ik denk dat mijn microbioom daar niet blij van wordt, en ik zelf trouwens ook niet.
maar is suiker dan dus volgens de wetenschap verslavend?
pi_210960852
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Alleen de Brown Sugar.
pi_210960855
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:45 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Alleen de Brown Sugar.
is dat een aanrader?
pi_210960857
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Maak dat mijn ex wijs. _O-

Sugar-high klinkt als een urban myth.
pi_210960865
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is dat een aanrader?
Geen idee, die morfine in het ziekenhuis was echter wel fantastisch, erg lekker spul.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:49:57 #80
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_210960881
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Broccoli :9~
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_210960883
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is dat een aanrader?
Bruine suiker is heerlijk op brood :9
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:50:58 #82
pi_210960888
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:30 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik heb het nooit op, maar ik vind eiwit shake echt klinken als iets uitgesproken smerigs.
Dan moet je de juiste smaak bestellen. Ice coffee is heerlijk!
pi_210960891
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Volgens wikipedia zijn drugs middelen die direct invloed uitoefenen op receptoren in je hersenpan. Maar in de praktijk maakt het natuurlijk weinig uit of je receptoren direct of via een tussenstap worden geplaagd. Daarnaast kan gedrag ook heel verslavend zijn en een vergelijkbare uitwerking hebben als "drugs". Er zijn mensen verslaafd aan eten of juist niet-eten. Shoppen, seks, gokken. Wat mij betreft net zo heftig of schadelijk als die dingen op de opium lijst.

Dus ik weet niet of die strakke definitie nuttig is.
Qua heftigheid vind ik het moeilijk te vergelijken, maar wat betreft het beloningssysteem (met de afgifte/heropname van neurotransmitters) in de hersenen is er natuurlijk zeker wel overeenkomst. Maar dat gaat ook op voor gokveslaving, en volgens mij ook voor het gebruik van social media.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:52:06 #84
pi_210960900
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:46 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Net zo echt als dat de VVD corrupt is.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:52:50 #85
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210960909
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:46 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Je moet het ook niet eten maar in water opgelost door een tampon laten opnemen en die in je anus stoppen slimpie!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_210960934
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is een lastige vraag, het doet zeker iets met het beloningssysteem (neurotransmitters) van je hersenen.
(Daar komt dan ook nog eens dopamine bij, wat in je hele lichaam een rol speelt, extra lastig.)
pi_210960956
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Zijn lekkere dingen niet verslavend, dan?
Waar zeg ik van niet/wel?

Ik zeg alleen dat je niet alleen dingen eet/drinkt vanwege verslaving, zoals die user wel zegt.
pi_210960959
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dan moet je de juiste smaak bestellen. Ice coffee is heerlijk!
Ik ken ijskoffie, en met gecondenseerde melk (in Vietnam de standaard), vind ik dat uitgesproken smerig.
Zonder dat spul vind ik het trouwens wel lekker, maar dan zit er nul eiwit (en suiker) in.
  zondag 15 oktober 2023 @ 14:23:31 #89
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_210961199
Ah, dit soort "wetenschappers"

Wat een treurig "onderzoek" weer.
Heel veel sambal
  zondag 15 oktober 2023 @ 14:25:13 #90
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_210961216
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg.
Heel veel sambal
pi_210961268
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bam _O_
-XOXO-
  zondag 15 oktober 2023 @ 14:32:20 #92
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210961275
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 14:23 schreef Nyamuk het volgende:

De onderzoekers hebben een meta-onderzoek verricht over de (on)gezonde effecten van suiker op de mens en in het vrij uitgebreide abstract wordt er met betrekking tot de vergelijking tussen suiker en cocaine alleen geschreven:

quote:
Evidence of sugar dependence in an animal model indicated that similarly to addiction to morphine and cocaine, rats with intermittent sugar intake had decreased concentrations of dopamine D2 receptor mRNA in the nucleus accumbens and showed the characteristics of addictive-like behaviours called sugar addictionbron.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 15 oktober 2023 @ 14:35:40 #93
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_210961304
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 14:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De onderzoekers hebben een meta-onderzoek verricht over de (on)gezonde effecten van suiker op de mens en in het vrij uitgebreide abstract wordt er met betrekking tot de vergelijking tussen suiker en cocaine alleen geschreven:
[..]

Dus de titel klopt niet.
Heel veel sambal
pi_210961309
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef DJKoster het volgende:
Dat is ook zo, maar inmiddels in de vergetelheid geraakt waardoor het opnieuw bewezen moet worden. Getuige ook menige reacties hier.
pi_210961317
Soms zie ik wel eens dealers ijs verkopen vanuit een vrolijk gekleurd bestelbusje. Ze geven dat spul zelfs aan kinderen!
  zondag 15 oktober 2023 @ 14:39:34 #96
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210961341
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 14:35 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Dus de titel klopt niet.
Excuses, ik had een verkeerd artikel. @crystal_meth linkt in zijn post naar het juiste artikel:

Kaj. in NWS / Wetenschappers: ’Roomijs en chips net zo verslavend als coke
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 15 oktober 2023 @ 14:40:49 #97
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_210961351
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 14:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Excuses, ik had een verkeerd artikel. @:crystal_meth linkt in zijn post naar het juiste artikel:

Kaj. in NWS / Wetenschappers: ’Roomijs en chips net zo verslavend als coke
😘
Heel veel sambal
pi_210961354
quote:
WANT SPRINKHANEN HEBBEN GEEN GEVOEL?!! FREE JAPIE :(
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_210961469
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:36 schreef Hathor het volgende:
Wat een onzin zeg.
Vertel.
  zondag 15 oktober 2023 @ 14:53:03 #100
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_210961473
Wil je minder van dit soort voedsel eten? Dan hebben de onderzoekers een simpele manier: „Vraag jezelf af: is dit echt eten? Je kunt snel van verslaving naar walging gaan.”

Als je dit afvragen genoeg is om ervan af te komen, kan ik niet van verslaving spreken
Laffe huichelaar
pi_210961478
quote:

Je bent je argumenten vergeten. Ik wacht met smart.
pi_210961592
quote:
11s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:31 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Hoog tijd dan voor broccoli chips en broccoli ijs :9~
Ik ga liever tien jaar eerder dood dan alleen nog zaken als broccoli ijs of chips te kunnen "snoepen".
pi_210961603
Ik heb gisteren een chipje gegeten. Komt wel dichtbij nu.
pi_210961659
Maar deze "verslaving" kun je natuurlijk nooit vergelijken met een coke verslaving..

Want denk ook niet dat er zware criminaliteit door gaat komen als bij coke.
Illegaal chips en ijs tussen de bananen uit Colombia....
pi_210961676
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 15:14 schreef Toine51 het volgende:
Maar deze "verslaving" kun je natuurlijk nooit vergelijken met een coke verslaving..

Want denk ook niet dat er zware criminaliteit door gaat komen als bij coke.
Illegaal chips en ijs tussen de bananen uit Colombia....
Psssst, chips kopen?
  zondag 15 oktober 2023 @ 15:29:09 #106
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210961758
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 15:17 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Psssst, chips kopen?
Dit zou zo een vraag van Modi aan Poetin kunnen zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210961848
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:50 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ik eet 1 zak chips per week en kan rustig 20 keer per dag het keukenkastje open doen om iets te pakken zonder dat ik elke keer als ik de zak zie liggen denk 'die moet ik hebben, NU'.

Nou, ik moet zeggen dat als ik chips in huis heb dan gaat het ook op, meestal binnen het uur na het kopen. Maar als ik in de super boodschappen doe voel ik over het algemeen geen enkele behoeft om een zak chips mee te nemen. Geen idee of je dat verslaving moet noemen. In ieder geval met minder dan een zak chips in de maand lijkt het mij geen issue.
pi_210961867

Chips en suiker is lekker hoor, en inderdaad moeilijk vanaf te blijven. Maar het vergelijken met coke... hou toch op man, stel idioten :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_210962298
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 15:09 schreef Gehrman het volgende:
Ik heb gisteren een chipje gegeten. Komt wel dichtbij nu.
Vetklep, junk ^p^
pi_210962337
quote:
Die cirkel van hunkeren, krijgen en vervolgens crashen, is vergelijkbaar met cocaïne of heroïne.”
Nepnieuws dus, vergelijkbaar is niet "net zo" en zo'n cirkel is wat anders dan het geheel van een verslaving.

Verder moet het eens afgelopen zijn met de medicalisering van vreetzakken. Je hebt geen zelfbeheersing, je bent zwak van geest, je kunt je eigen consumptie niet organiseren en je wordt moddervet. Stop met het verzinnen van excuses voor zwakte.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210962503
:') tja
Waar gaat het nog over.
pi_210962547
quote:

En hier zie je hetzelfde als bij onderzoeken die beweren dat roken of alcohol drinken ongezond is: jIj BeMoEiT nIeT oVeR mIj, om daarna zonder enige toelichting de bewering in twijfel te trekken.
O wacht, iK sTeL aLlEeN mAaR vRaGeN!
pi_210962788
Chips vind ik niet lekker.. Net als de meeste frisdranken.
Roomijs is wel lekker, maar te koud..

Daarmee ben ik best blij mee, anders zouden ik met kilos aangekomen zijn.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_210965098
quote:
Wat een onzin zeg.
Heb jij een onderzoek wat het onderzoek in de bron ontkracht dan?
  zondag 15 oktober 2023 @ 20:51:12 #115
117098 Hathor
Effe niet
pi_210965223
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2023 20:42 schreef FL_Freak het volgende:

[..]
Jij denkt dat een drug (heroine) waar je fysiek verslaafd aan kan raken en helemaal naar de klote van kan gaan te vergelijken is met chips en ijsjes? Echt? Heb je wel eens te maken gehad met heroine verslaafden?
  zondag 15 oktober 2023 @ 21:03:09 #116
117098 Hathor
Effe niet
pi_210965421
Ik heb ouwe jeugdvrienden helemaal naar de godverdomme zien gaan door die meuk. Waren ooit hele normale jongens, op het eind een lichamelijk een geestelijk wrak, alleen maar bezig met dat ene ding dat ze door de dag kon helpen. Tot alles in staat, zelfs dodelijk geweld, alles voor die fix.

Sorry hoor, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand moordneigingen kreeg als ie zijn zakje chips niet kreeg. :{w
pi_210965504
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 21:03 schreef Hathor het volgende:
Ik heb ouwe jeugdvrienden helemaal naar de godverdomme zien gaan door die meuk. Waren ooit hele normale jongens, op het eind een lichamelijk een geestelijk wrak, alleen maar bezig met dat ene ding dat ze door de dag kon helpen. Tot alles in staat, zelfs dodelijk geweld, alles voor die fix.

Sorry hoor, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand moordneigingen kreeg als ie zijn zakje chips niet kreeg. :{w
Oude vrouwtjes beroven om chips te kunnen kopen.

Mexicaanse Dorito kartels 😱
El Chippo 😱
pi_210965557
niet alleen roomijs, maar ook waterijsjes zoals racket(space arrows(dirk)) e.d.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_210966270
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:34 schreef schommelstoel het volgende:

Dopamine

Bron

SPOILER
Oh toch maar eens hero proberen dan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210966301
quote:

[..]
Probleem met figuren als jij is dat ze totaal wereldvreemd zijn maar in grote getalen gelijken vinden overal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210966328
De mate waarin iemand deze TT letterlijk neemt en een boze reactie plaatst laat wat mij betreft een perfecte negatieve correlatie zien met iemands intelligentie.
pi_210966340
quote:

[..]
Nou ja, het is wel weer een rammend slecht Telegraafartikel hoor. Ze schrijven over een BMJ analysis artikel. Dat is geen nieuw onderzoek, dat is min of meer een opiniestuk op basis van een blik op de stand van zaken. Daarin is het enige wat over verslaving wordt geschreven is dat in twee recente systematische reviews op basis van de zogenaamde Yale food addiction scale 14% van de volwassen deelnemers als verslaafd geclassificeerd kon worden, vergelijkbaar met alcohol en tabak.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_210966349
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 21:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Probleem met figuren als jij is dat ze totaal wereldvreemd zijn maar in grote getalen gelijken vinden overal.
Om een bron vragen wanneer iemand zijn beargumentatie vergeet = wereldvreemd zijn. Got it.
pi_210967006
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 21:03 schreef Hathor het volgende:

Daar gaat het onderzoek toch niet over. :')

De conclusie is dat mensen er niet vanaf kunnen blijven, verslaving dus, en daarmee vergelijken ze het. Jezus zeg. Lezen!
  zondag 15 oktober 2023 @ 22:57:20 #125
117098 Hathor
Effe niet
pi_210967027
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 22:55 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Daar gaat het onderzoek toch niet over. :')

De conclusie is dat mensen er niet vanaf kunnen blijven, verslaving dus, en daarmee vergelijken ze het. Jezus zeg. Lezen!
Er niet van af kunnen blijven zit tussen je oren als het over chips en ijs gaat, dat ligt met heroine net even iets anders als je in een vergevorderd stadium zit.
  Spellchecker zondag 15 oktober 2023 @ 23:23:06 #126
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210967212
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
water is nat.

Verassen ook
  zondag 15 oktober 2023 @ 23:23:55 #127
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210967214
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:50 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

Eet zelden chips en hier ligt sinds de zomer een bak ijs in de vriezer. En dat weet ik.

Dus hoezo?
Ook weer heerlijke buzzzzzwoordjes met termpjes om slim te lijken.

Wanne gejank.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 16 oktober 2023 @ 01:03:01 #128
pi_210967635
Er ligt al een week een pakje coke op mijn salontafel verleidelijk te wezen. :{

#komtweldichtbijzo
pi_210967785
Is natuurlijk wel een goede reden om de belasting op suikers te verhogen.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_210969308
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 22:03 schreef Intint het volgende:

[..]
Om een bron vragen wanneer iemand zijn beargumentatie vergeet = wereldvreemd zijn. Got it.
Je bevestigd mijn punt alleen maar. Hoe wereldvreemd ben je?
Laten we anders eerst even beginnen met of dat onderzoek wat we van jou moeten ontkrachten überhaupt zelf zo een boude uitspraak enigszins onderbouwd.

Maar eenieder met een beetje verstand weet dat al.
pi_210969590
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:58 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Het gewicht dat verloren werd bevond zich voornamelijk in de portemonnee neem ik aan?
Pep is wel goedkoper dan eten :X
pi_210969900
Dan valt het ook wel mee hoe verslavend coke is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_210969940
quote:
7s.gif Op maandag 16 oktober 2023 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er ligt al een week een pakje coke op mijn salontafel verleidelijk te wezen. :{

#komtweldichtbijzo
Nu ik er zo bij nadenk, zijn chips en roomijs niet gewoon veel verslavender?

Ik heb hier ook genoeg verslavend spul liggen in mijn 'secret stash', maar denk je echt dat ik dat op elk willekeurig moment zou kunnen/willen doen? Natuurlijk niet, ik lijk wel gek en ten tweede is dat geen bal aan. Zoiets is voor speciale gelegenheden. Als er een zak chips in de kast ligt ben ik veel sneller geneigd te denken van "oh, dit kan ik vanavond wel opeten".
  maandag 16 oktober 2023 @ 11:47:50 #134
pi_210970099
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:27 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Nu ik er zo bij nadenk, zijn chips en roomijs niet gewoon veel verslavender?

Ik heb hier ook genoeg verslavend spul liggen in mijn 'secret stash', maar denk je echt dat ik dat op elk willekeurig moment zou kunnen/willen doen? Natuurlijk niet, ik lijk wel gek en ten tweede is dat geen bal aan. Zoiets is voor speciale gelegenheden. Als er een zak chips in de kast ligt ben ik veel sneller geneigd te denken van "oh, dit kan ik vanavond wel opeten".
Het word er ook voor gemaakt. Ik heb wel eens een test-zak chips gekregen. Zonder opdruk met uitgebreide vragenlijst. 1 van de vragen was: Is dit een door-eter?
pi_210970602
Wat een onzin weer

Je moet zelfdiscipline hebben en met mate roomijs en chips eten.
Zelfde met alle andere zaken die slecht zijn.

Koop het gewoon niet, als je er niet af kunt blijven.

Ik koop en eet weinig chips maar als ik het koop dan eet ik de zak in 2 dagen leeg.
Een bak ijs eet ik bijna nooit, ik heb vd week een bak ijs weggegooid dat al 2 jaar in de vriezer lag.
pi_210971555
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 12:44 schreef ZanneG het volgende:
Wat een onzin weer

Je moet zelfdiscipline hebben en met mate roomijs en chips eten.
Zelfde met alle andere zaken die slecht zijn.

Koop het gewoon niet, als je er niet af kunt blijven.

Ik koop en eet weinig chips maar als ik het koop dan eet ik de zak in 2 dagen leeg.
Een bak ijs eet ik bijna nooit, ik heb vd week een bak ijs weggegooid dat al 2 jaar in de vriezer lag.
Tja, hetzelfde kun je natuurlijk zeggen over alcohol en nicotine, maar dat betekent niet dat er geen verslaving bestaat.
pi_210971610
quote:

[..]

Kun je beter amfetamines doen zoals de jaren ‘60, is veel goedkoper.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210971652
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:22 schreef Discombobulate het volgende:
Dan valt het ook wel mee hoe verslavend coke is.
Daar kunnen de meningen over verschillen. Ik heb het ruim 20 jaar recreatief gebruikt, bijna elk weekend een gram of 2 weggesnoven tijdens het uitgaan of gewoon thuis. Nooit het idee gehad dat ik het echt nodig had, ik nam het gewoon omdat het kon. Als er eens een weekend was waarin het niet gelegen kwam zat ik niet in zak en as of zo, het was gewoon wat het was. En ook van het ene op het andere moment besloten dat het welletjes was en dat is inmiddels alweer zo'n 12 jaar geleden, nooit meer aangeraakt sinds die tijd.

Ik heb het dus vrij lang gebruikt, maar nooit het idee gehad dat ik er fysiek verslaafd aan was. Zelfde verhaal met bier eigenlijk, ook dat heb ik vrij lang bijna dagelijks gedronken, en ook daar ben ik meer dan 10 jaar geleden volledig mee opgehouden.
pi_210971826
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:36 schreef Hathor het volgende:

[..]
Daar kunnen de meningen over verschillen. Ik heb het ruim 20 jaar recreatief gebruikt, bijna elk weekend een gram of 2 weggesnoven tijdens het uitgaan of gewoon thuis. Nooit het idee gehad dat ik het echt nodig had, ik nam het gewoon omdat het kon. Als er eens een weekend was waarin het niet gelegen kwam zat ik niet in zak en as of zo, het was gewoon wat het was. En ook van het ene op het andere moment besloten dat het welletjes was en dat is inmiddels alweer zo'n 12 jaar geleden, nooit meer aangeraakt sinds die tijd.

Ik heb het dus vrij lang gebruikt, maar nooit het idee gehad dat ik er fysiek verslaafd aan was. Zelfde verhaal met bier eigenlijk, ook dat heb ik vrij lang bijna dagelijks gedronken, en ook daar ben ik meer dan 10 jaar geleden volledig mee opgehouden.
Idem, maar echt verslaafd zijn is denk iets heel anders. Ik wil ook graag elk weekend blowen of wat gebruiken. Blowen kan prima, maar gebruiken probeer ik toch echt wel wat minder te doen, niet elk weekend iig.. En dat doe ik ook gewoon. En soms doe ik het wel een paar weken achter elkaar. Maar ik heb ook nooit het gevoel dat ik verslaafd ben of dat het m'n leven negatief beïnvloed. Blowen deed ik een tijdje elke avond, ook totaal geen negatieve effecten. Toen besloot ik het alleen in het weekend te doen en binnen een week of twee die nieuwe gewoonte aangeleerd. Sindsdien heb ik m'n drugsgebruik echt al heel wat jaar volledig onder controle en dat voelt wel echt goed. I can have my cake and eat it too. >:)

Ik ken wel iemand met een alcoholverslaving en dat is wel echt the real deal, holy fuck. Dat is wel echt heel iets anders.
  maandag 16 oktober 2023 @ 14:56:45 #140
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210971874
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:56 schreef asco het volgende:
Onzin.
Ik eet heel af en toe ijs of chips en buiten die tijd voel ik geen enkele drang dat ik het nodig heb.
Next onzinartikel aub.
Grappig, want ik heb hetzelfde met drugs.

Kunnen we nu dan ook concluderen dat drugs niet verslavend zijn omdat ik er klaarblijkelijk niet zo gevoelig voor ben?

[ Bericht 3% gewijzigd door Isdatzo op 16-10-2023 15:10:34 ]
Huilen dan.
pi_210971933
Houden we het taalgebruik wel even correct en tevens up to date? Het is totverslaafdegemaakte.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210971987
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:56 schreef asco het volgende:
Onzin.
Next onzinartikel aub.
Jaja, op Fok! kun je met N=1 elk wetenschappelijk onderzoek wegschuiven. :Y

"Gemiddelde penis is 14 cm".

"LULKOEK!!!MIJN PENER IS 28 CM!!!

Gemiddeld iq is 100."

"ONZIN!!!MIJN IQ IS 150!!!"

:7
pi_210972040
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:36 schreef Hathor het volgende:

[..]

Klopt, maar dat cocaïne helemaal niet zo vreselijk verslavend is wilden ze in de VS liever niet horen. Ben Goldacre had daar destijds wel een leuk stukje over in de Guardian:

quote:
It also dared to challenge the prevailing policy view that all drug use is harmful misuse. "An enormous variety was found in the types of people who use cocaine, the amount of drug used, the frequency of use, the duration and intensity of use, the reasons for using and any associated problems."

Experimental and occasional use were by far the most common types of use, it said, and compulsive or dysfunctional use, though worthy of close attention, were much less common.

It then descended into outright heresy. "Occasional cocaine use does not typically lead to severe or even minor physical or social problems … a minority of people … use casually for a short or long period, and suffer little or no negative consequences."
  Redactie Sport maandag 16 oktober 2023 @ 15:38:11 #144
274204 crew  Mexicanobakker
pi_210972234
quote:
Wat een onzin zeg.
Ah ja, user Hathor weet het natuurlijk beter dan een legertje wetenschappers
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_210972284
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:38 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ah ja, user Hathor weet het natuurlijk beter dan een legertje wetenschappers
Het is nog steeds gewoon een onterechte toeschrijving van de Telegraaf aan het adres van 'wetenschappers' hoor.
pi_210972955
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Klopt, maar dat cocaïne helemaal niet zo vreselijk verslavend is wilden ze in de VS liever niet horen. Ben Goldacre had daar destijds wel een leuk stukje over in de Guardian:
[..]

Social problems snap ik, dat lijkt me logisch, maar physical problems? Ik dacht dat occasional use ook wel slecht was voor je hart. Maar ik heb graag ongelijk wat dat betreft. Kun je ergens inzoomen op die physical effects van occasional use?
pi_210972999
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:49 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Social problems snap ik, dat lijkt me logisch, maar physical problems? Ik dacht dat occasional use ook wel slecht was voor je hart. Maar ik heb graag ongelijk wat dat betreft. Kun je ergens inzoomen op die physical effects van occasional use?
Ik ben niet de auteur van de column en ook niet van het oorspronkelijke rapport dat nog via de waybackmachine terug te lezen is hier.
pi_210973083
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:54 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik ben niet de auteur van de column en ook niet van het oorspronkelijke rapport dat nog via de waybackmachine terug te lezen is hier.
Nee, maar er zijn volgens mij genoeg artikelen die het tegendeel beweren.
pi_210974112
Dit werd al beschreven in Bread Belly.
  Redactie Sport maandag 16 oktober 2023 @ 19:29:58 #151
274204 crew  Mexicanobakker
pi_210974569
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:43 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het is nog steeds gewoon een onterechte toeschrijving van de Telegraaf aan het adres van 'wetenschappers' hoor.
Ja de zin uit de TT is een foutieve verwoording ja
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')