Ben benieuwd naar de effecten hiervan in Nederland, de drugscriminaliteit is al op een hoogtepunt.quote:Door het verbod op papaverteelt door de Taliban in Afghanistan stijgen hier de prijzen voor heroïne en crack. En het aantal gewelddadige conflicten tussen drugsbendes.
In Afghanistan is zo’n 14% van het bbp afkomstig uit de narcotica.
Het is een kwestie van tijd, dan bereikt de hoge inflatie van deze tijd ook een toch al kwetsbare groep: harddrugsverslaafden. Hoeveel de prijzen precies gaan stijgen, is onbekend, en ook niet hoe de overheid deze mensen kan helpen om de eindjes toch aan elkaar te knopen. Gelukkig hebben we niet zoveel heroïneverslaafden meer in Nederland. Volgens het Trimbos Instituut zijn het er nog zo’n 14.000, waarvan de helft methadon krijgt om niet meer dagelijks te hoeven scoren. Zo’n kleine 40.000 Nederlanders roken daarnaast de afgeleide drug crack.
De komende prijsverhogingen van ‘bruin’ zijn het rechtstreekse gevolg van ontwikkelingen in Afghanistan. Wat de VS, Nederland en andere bezettende machten twintig jaar lang niet is gelukt, lijken de Taliban binnen twee jaar wel voor elkaar te krijgen. Een maand geleden kondigde het streng-islamitische regime van het land aan dat het definitief afgelopen moet zijn met het verbouwen van papaver, waaruit de opium wordt gewonnen. Sindsdien ging de productie inderdaad fors naar beneden, meldt een Afghaanse journalist die werkt voor de Britse krant The Daily Telegraph.
Wapen: Whatsapp
De Taliban hebben een haat-liefdeverhouding met opium. Tijdens de bezetting van Afghanistan door westerse machten was dit zondige gewas een belangrijke bron van inkomsten voor hen. Door samen te werken met stammen die papavers verbouwden, konden de strijders wapens kopen om aanvallen uit te voeren op westerse troepen. Vooral in de zuidelijke provincie Helmand – hart van de opiumproductie – konden de Taliban daardoor sterker worden en zich voorbereiden om opnieuw de macht te grijpen. Hoe hard de geallieerden ook probeerden om de opiumproductie te verminderen, bijvoorbeeld door alternatieve gewassen aan te bieden, de ‘slaapbol’ bleef de favoriet van boeren.
Toen de moslimextremisten in 2021 opnieuw aan de macht kwamen, was een van hun eerste daden om de productie van opium te verbieden. De prijs van heroïne op de wereldmarkt steeg sterk, zag het VN Bureau Drugs en Criminaliteit (UNODC). Maar daalde ook weer, toen bleek dat de nieuwe machthebbers de boeren voorlopig met rust lieten. Zou het dan toch weer business as usual zijn? Nee dus. De Taliban hebben sinds afgelopen maand een opmerkelijk nieuw wapen om te laten merken dat het ze dit keer menens is: Whatsapp. Grote papaverboeren in Afghanistan hebben allemaal een persoonlijk appje gehad van de leiding van de Taliban dat ze narigheid kunnen verwachten als ze doorgaan met het verbouwen van het haram-gewas. Die timing is niet toevallig; de zaden moeten nu de grond in voor de oogst in april. Maar een groot aantal boeren zaait inderdaad niet in, constateerde The Daily Telegraph na een rondgang langs belangrijke producenten: ze zijn bang.
Nieuwe vluchtelingenstromen
Aangezien het volgens de UNODC anderhalf jaar duurt voor ruwe opium in het Westen op de markt verschijnt als heroïne en crack, zullen de gevolgen voorlopig niet merkbaar zijn. In Afghanistan zelf natuurlijk wel, zo’n 14% van het bbp is afkomstig uit de narcotica. De economie van het land is sinds de overwinning van de Taliban al ernstig in verval en zal door deze ban een extra knauw krijgen, wat tot nieuwe vluchtelingenstromen kan leiden. Zeker nu er ook een vreselijke aardbeving is geweest.
Het verbod in Afghanistan biedt natuurlijk mogelijkheden voor andere producerende landen. Maar Pakistan zal in elk geval niet in dat gat springen. De overheid in de Khyber-pas, ook een traditioneel opiumgebied, heeft boeren de afgelopen jaren weten over te halen om andere gewassen te gaan verbouwen. Door gratis kunstmest en zaad is het aantrekkelijk om over te stappen. Dat zorgt voor kansen in dat andere traditionele opiumgebied: de Gouden Driehoek en dan met name Myanmar, de Chinese provincie Yunan en Laos. Maar ook die landen zullen ervoor waken om de productie al te veel te vergroten, al was het maar om plaatselijke krijgsheren niet te machtig te maken. Bovendien is de aanbouw in die landen een fractie van de Afghaanse productie.
Dus gaat de prijs van heroïne en crack de komende tijd onherroepelijk omhoog. Waarmee het natuurlijk nog aantrekkelijker wordt om erin te handelen; de concurrentie zal toenemen. Waarvan het meest merkbare effect in westerse landen waarschijnlijk meer geweld tussen drugsbendes zal zijn. Van een dreigend appje van de Taliban naar een dreigende sfeer op straat in Nederland in anderhalf jaar: de wondere wereld van de harddrugs.
Crack is toch een vorm van cocaïne? Dat is toch geen opiumproduct?quote:Aangezien het volgens de UNODC anderhalf jaar duurt voor ruwe opium in het Westen op de markt verschijnt als heroïne en crack, zullen de gevolgen voorlopig niet merkbaar zijn.
Wat voor conflict hebben deze drugsbendes eigenlijk?quote:stijgen aantal gewelddadige conflicten tussen drugsbendes
Heroïne wordt zeker nog wel gebruikt, maar je kunt het niet bij de algemene dealer halen. Is meer niche product. Maar buiten die heroïne gebruikers, is volgens mij een veel groter deel verslaafd aan de opiaten die ze van de huisarts krijgen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:10 schreef machtpen het volgende:
Crack is cocaine , heeft niks met papavers te maken. Heroine wordt bijna niet meer gebruikt in nederland.
Oh maar nee, ja hallo he, haha, ja kom zeg, via de huisarts? Medicijnen are no drugs ofcourse!!!!!!!!!!quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Heroïne wordt zeker nog wel gebruikt, maar je kunt het niet bij de algemene dealer halen. Is meer niche product. Maar buiten die heroïne gebruikers, is volgens mij een veel groter deel verslaafd aan de opiaten die ze van de huisarts krijgen.
quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Crack is toch een vorm van cocaïne? Dat is toch geen opiumproduct?
Jamaar als het niet uit maakt dan komt dat de propagandisten van de War on Drugs niet uit want die moeten hel en verdoemenis roepen en dat het allemaal heel erg is want the war is not ment to be won but ment to be continuous.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:10 schreef machtpen het volgende:
Crack is cocaine , heeft niks met papavers te maken. Heroine wordt bijna niet meer gebruikt in nederland.
En anders is alcohol gewoon geen drugs!quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Oh maar nee, ja hallo he, haha, ja kom zeg, via de huisarts? Medicijnen are no drugs ofcourse!!!!!!!!!!
Ligt eraan hoe de handel loopt.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 21:41 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij wisselen ze Smack en Crack om.
Maar verder wordt het vrij weinig gebruikt in NL dus het zal wel meevallen hier.
Philip Dröge heeft een belachelijke journalistieke fout gemaakt. Hij weet duidelijk niks over de drugs waar hij over schrijft.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:10 schreef machtpen het volgende:
Echt wat matig weer zeg. Hier zie je de gebruikers braaf voor Tactus zitten voor de methadon. Het is wel een gtoep fietsendieven maar veroorzaken geen noemenswaardige overlast.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:10 schreef machtpen het volgende:
Ditquote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:10 schreef machtpen het volgende:
Onderlinge concurrentie, ripdeals, etc...quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:37 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Wat voor conflict hebben deze drugsbendes eigenlijk?
Je smokkelt drugs het land in, vervolgens verkoop je het door.
Daar hebben ze krokodil omdat heroïne te duur isquote:Op zondag 15 oktober 2023 07:52 schreef Hexagon het volgende:
In Rusland zal het ongetwijfeld wat meer problemen veroorzaken.
Elkaars afzetkanalen afpakken, van koffieshops tot dealers, pillenproductie.quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Onderlinge concurrentie, ripdeals, etc...
Cocaïne is zeer populair en gebruiken mensen op het werk en in bars.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Elkaars afzetkanalen afpakken, van koffieshops tot dealers, pillenproductie.
Gaat om veel geld. Schattingen zijn
Synthetische drugs ____18,9 miljard
Wiet en hasj __________9,3 miljard,
cocaïne______________6,8 miljard
heroïne ______________5,7 miljard
Totaal_______________ 40,7 miljard euro
Bron
Het is een schatting, dus kan naar boven en beneden afwijken, maar grofweg wordt er dus in NL bijna net zoveel omzet gedraaid als alle supermarkten samen volgens deze inschatting. Alleen de XTC is net zo groot als AH.
Mijn buikgevoel zegt mij, dat zelfs als dit inclusief de export is (XTC en wiet worden ook geëxporteerd) het nogal hoog ingeschat is.
Ik twijfel ook bij de accuraatheid van deze getallenquote:Op maandag 16 oktober 2023 02:27 schreef Horzula het volgende:
[..]
Cocaïne is zeer populair en gebruiken mensen op het werk en in bars.
Heroïne is lastig te vinden en verslaafden zie je nauwelijks nog.
Hoe kunnen deze bedragen zo dicht bij elkaar liggen?
Ik denk dat omzet en gebruik hier los van elkaar gezien moeten worden. In NL worden veel eerste/tweede (bulk) drugstransacties gedaan over middelen die uiteindelijk niet binnen NL gebruikt worden.quote:Op maandag 16 oktober 2023 02:27 schreef Horzula het volgende:
[..]
Cocaïne is zeer populair en gebruiken mensen op het werk en in bars.
Heroïne is lastig te vinden en verslaafden zie je nauwelijks nog.
Hoe kunnen deze bedragen zo dicht bij elkaar liggen?
Dan moeten we weten hoe ze precies tot die bedragen gekomen zijn. Geschatte waarde van drugsvangsten keer tien?quote:Op maandag 16 oktober 2023 09:32 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ik denk dat omzet en gebruik hier los van elkaar gezien moeten worden. In NL worden veel eerste/tweede (bulk) drugstransacties gedaan over middelen die uiteindelijk niet binnen NL gebruikt worden.
Mijn buikgevoel zegt dat de heroïne omzet bizar hoog is met de eerder genoemde 14.000 gebruikers dan zouden deze per persoon voor bijna een half miljoen heroïne per jaar gebruiken, meer dan duizend euro per dag.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bron
Het is een schatting, dus kan naar boven en beneden afwijken, maar grofweg wordt er dus in NL bijna net zoveel omzet gedraaid als alle supermarkten samen volgens deze inschatting. Alleen de XTC is net zo groot als AH.
Mijn buikgevoel zegt mij, dat zelfs als dit inclusief de export is (XTC en wiet worden ook geëxporteerd) het nogal hoog ingeschat is.
Ben het met je eensquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn buikgevoel zegt dat de heroïne omzet bizar hoog is met de eerder genoemde 14.000 gebruikers dan zouden deze per persoon voor bijna een half miljoen heroïne per jaar gebruiken, meer dan duizend euro per dag.
XTC ook. Dat is ruim ¤1000 per Nederlander. Daar koopt elke Nederlander ca 200 pillen voor per jaar.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn buikgevoel zegt dat de heroïne omzet bizar hoog is met de eerder genoemde 14.000 gebruikers dan zouden deze per persoon voor bijna een half miljoen heroïne per jaar gebruiken, meer dan duizend euro per dag.
Dat van de hier geproduceerde XTC het meeste geëxporteerd wordt is algemeen bekend, dus die gevallen zien er niet zo raar uit.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
XTC ook. Dat is ruim ¤1000 per Nederlander. Daar koopt elke Nederlander ca 200 pillen voor per jaar.
Dan staat dus de complete bevolking strak 2/3 van de tijd.
quote:Back in the early 2000s, Estonia experienced a shortage of heroin which led to a sudden rise in fentanyl use, with the synthetic drug quickly becoming the most used opioid among drug addicts.
For almost two decades the Baltic country battled a fentanyl epidemic, until police choked off supply in 2017 by shutting down a clandestine laboratory, and fentanyl finally seemed to disappear from Estonia.
Albert Heijn draait stand alone ook alleen al 650 miljoen aan alleen Marlboro.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bron
Met de huidige btw en accijnzen is dat toch weer ruim 400 miljoen voor de staatskas.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 12:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Albert Heijn draait stand alone ook alleen al 650 miljoen aan alleen Marlboro.
Daar moet je ook echt mee uitkijken. In Nederland kun je zoiets nog wel voor elkaar krijgen omdat we hier vangnetten hebben en het om relatief kleine aantallen gaat, maar in de vs zijn (delen van) steden die compleet overlopen zijn door junks.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
IMHO als je drugsproblematiek echt wil aanpakken moet je het legaliseren en controleren.
Legaliseren is prima. Maar je zal echter wel de redenen waarom mensen aan het echt rotte spul (zoals crack, fentanyl, meth etc) verslaafd raken moeten weg nemen. En daarom is de 'war on drugs' in de VS ook zo'n mega faal, simpele idioten hadden bedacht dat als je het aanbod zou wegnemen, dat dan de vraag ook zou verdwijnen. En zo werkt het natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar moet je ook echt mee uitkijken. In Nederland kun je zoiets nog wel voor elkaar krijgen omdat we hier vangnetten hebben en het om relatief kleine aantallen gaat, maar in de vs zijn (delen van) steden die compleet overlopen zijn door junks.
Veel junks in de vs zijn ontstaan door eerst verslavende medicijnen voor te schrijven of zelf in de openbare verkoop te hebben met reclames erbij en daarna deze medicijnen te verbieden waardoor de verslaafden opeens cold Turkey zonder begleiding moesten stoppen. Waarbij de fabrikanten en verkopers schikkingen getroffen hebben met de regering.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daar moet je ook echt mee uitkijken. In Nederland kun je zoiets nog wel voor elkaar krijgen omdat we hier vangnetten hebben en het om relatief kleine aantallen gaat, maar in de vs zijn (delen van) steden die compleet overlopen zijn door junks.
Ik kan me herinneren dat er een jaar of 30 geleden een TV Serie was op de D tv waar het ging om een wetenschapper die aan een nieuwe pijnstiller werkte en waarvan bleek dat die extreem verslaven was en er boze machten achter zaten.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Veel junks in de vs zijn ontstaan door eerst verslavende medicijnen voor te schrijven of zelf in de openbare verkoop te hebben met reclames erbij en daarna deze medicijnen te verbieden waardoor de verslaafden opeens cold Turkey zonder begleiding moesten stoppen. Waarbij de fabrikanten en verkopers schikkingen getroffen hebben met de regering.
Daar hoef je niet zo ver voor terug hoor.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 14:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat er een jaar of 30 geleden een TV Serie was op de D tv waar het ging om een wetenschapper die aan een nieuwe pijnstiller werkte en waarvan bleek dat die extreem verslaven was en er boze machten achter zaten.
Wellicht was dat de inspiratie.
Dat een serie over het probleem in de VS, ik had het over een Duitse serie die jaren voor deze crisis liep, meer dan 30 jaar geledenquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 15:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar hoef je niet zo ver voor terug hoor.
https://www.netflix.com/search?q=painkiller&jbv=81095069
Ah oké, dan las ik niet goed.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 15:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat een serie over het probleem in de VS, ik had het over een Duitse serie die jaren voor deze crisis liep, meer dan 30 jaar geleden
quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 15:29 schreef Nielsch het volgende:
Ooit als ik heel oud ben en er niks meer op het spel staat wil ik wel een keer heroïne proberen.
Heerlijk hoe mensen altijd de CIA en andere geheime diensten overschattenquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 17:33 schreef Alarmonoff het volgende:
Dus de CIA heeft er geen macht en zeggenschaap meer als de taliban dit uit eigen beweging doet.
Ja klopt, CIA zal dit wel als nederlaag nr zoveel zien.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 17:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heerlijk hoe mensen altijd de CIA en andere geheime diensten overschatten
Alle inlichtingendiensten samen zagen de val van de muur niet aankomen, maar Shell voorspelde het op het jaar nauwkeurig ca 20 jaar voor het gebeurde. Alleen, niemand geloofde het. Shell had een analyse gemaakt op basis van economische cijfers, olieprijzen en de vraag naar consumentenproducten.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 18:25 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ja klopt, CIA zal dit wel als nederlaag nr zoveel zien.
Klopt, justitie en geheime diensten zijn geïnfiltreerd door criminelen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 17:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heerlijk hoe mensen altijd de CIA en andere geheime diensten overschatten
Ik zou zeggen, ga buiten spelen, maar dan vat je kouquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 18:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Klopt, justitie en geheime diensten zijn geïnfiltreerd door criminelen.
Dan geef ik jou gelijk en dan is dat ook al niet goed. Schrijf dan bij iedere reactie van jou dat jij liever monologen schrijft, waarop niet gereageerd hoeft te worden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, ga buiten spelen, maar dan vat je kou
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |