abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 00:40:47 #101
504794 Arabius
Niet actief
pi_210980517
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan heb je niet goed gelezen.

Zo staat zelfs in de topictitel een verwijzing naar 'Metatron'.

Het lijkt me dan uiterst relevant om na te gaan WIE die Metatron ûberhaupt is.

En dan lezen we dus dat hij volgens de mystici (de kabbala, ook naar verwezen in de OP) een directe dienaar is van de 'prins der engelen', Satan/Lucifer (in de kabbala is de slang de goede god / het geestelijke principe, en Jehova is de duivel / het materiële principe).

Dat verzin ik niet, die link leg ik niet, dat is simpelweg hoe de vork in de steel zit volgens de ingewijden zelf.

Wat betreft Molech: ik heb toch duidelijk uitgelegd dat de davidsster geassocieerd wordt met de planeet en god Saturnus of Kronos, oftewel Molech, titaan en vader van de goden. En dat die ster het hart vormt van 'Metatron's kubus'.

En dat de benaming 'davidsster' dus zeer onhandig is, aangezien hij de indruk wekt dat David iets met die ster te maken heeft, terwijl hij al millennia juist als occult symbool wordt gebruikt in religies die diametraal tegengesteld zijn aan de religie van David.

Dat je de relevantie daarvan niet inziet, vind ik zeer opmerkelijk.
Ik heb het wel goed gelezen Ali, maar blijkbaar zonder de negatieve connotatie die dit subject bij jou wekt.

Het is idd. relevant om je af te vragen "WIE Metatron is", nog relevanter is om een neutraal en juist antwoord te vinden/geven.

Metatron wordt gezien als een engel. Hier lees ik hetzelfde, en ook hier. Ik heb ook verschillende officiële kabbala-sites geraadpleegd en áls hij daarin genoemd wordt dan is het zoals beschreven in de links die ik hier gaf. Er zijn verschillende opvattingen over de engel, zoals dat hij de hoogste rang heeft onder de engelen, maar er wordt nergens gezegd dat hij een gevallen engel of “satan/lucifer” is, juist het tegenovergestelde.

Ik heb je ook duidelijk uitgelegd waarom die associatie met Moloch niet klopt. Je kan niet zomaar alles met elkaar vergelijken en heb daar ook voorbeelden van gegeven.

Wat betreft de benaming 'Davidsster', het symbool wordt evenzo eeuwenlang gebruikt door religieuzen (bijv. als motief op Synagogen) en tegenwoordig als symbool voor het jodendom en vlag van Israël. Je gaf zelf aan dat die symbolen: “'gekaapt' zijn door Satan en door hemzelf worden gebruikt als symbolen voor hemzelf.” Het occulte gebruikt ook het kruis en andere christelijke symbolen, symbolen uit allerlei religies/tradities, geometrische figuren zoals spiralen (volgens jou ‘handtekening van God’), engelen, etc. verworden deze zaken dan ook automatisch tot “satanische” symbolen hierdoor? In satanisme worden overigens deze symbolen niet in hun oorspronkelijk vorm gebruikt, maar altijd 180 graden gedraaid: omgedraaid kruis, omgedraaid pentagram, etc.

quote:
[..]
Aan dit gebrabbel kan ik geen touw vastknopen. Sneeuwvlokken zijn hexagonaal, dus Moloch is heer en meester over het weer/sneeuw? Hè?

Wat ik zei is het volgende:

"Het lijkt mij er eerder op dat wonderlijke elementen uit de natuur die God heeft gemaakt zijn 'gekaapt' door Satan en door hemzelf worden gebruikt als symbolen voor hemzelf (in de vorm van allerlei goden, engelen, wezens en dergelijke, zoals hierboven ook weer Metatron, maar ook Moloch, al deze zaken verwijzen terug naar hem en geven hem glorie), terwijl hij er helemaal niets aan heeft bijgedragen.

Oftewel: God heeft een schitterende wereld gemaakt op basis van allerlei wetmatigheden, natuurwetten, enzovoorts, die we kunnen decoderen/in kaart kunnen brengen door middel van de wiskunde en geometrie.

Maar aangezien Satan zelf als god wil worden aanbeden, probeert hij al onze aanbidding en aandacht, onze verwondering voor die creatie, die eigenlijk naar de ware Schepper zou moeten gaan, te 'stelen' door ze te gebruiken in de vele religieuze systemen die hij zelf heeft opgezet.

In wezen dus niets anders dan plagiaat om de glorie van God te stelen en zelf te worden geëerd. Of dat nu via de aanbidding van een andere godheid is, via aanbidding van de schepping zelf, of via zelfaanbidding. Als de ware Schepper maar uit het zicht blijft, is het goed voor hem.

Al die prachtige dingen in de natuur zouden ons ertoe moeten bewegen om God te prijzen, omdat God al die dingen heeft gemaakt.

Maar in plaats daarvan worden al dit soort dingen, die pas worden onthuld als we de natuur onderzoeken, gebruikt als een vorm van geheime kennis die poorten naar spirituele dimensies opent waardoor je zogenaamd zelf tot een godheid kunt uitgroeien en dergelijke (want dat is immers de belofte van dit soort religies, en van de slang).

Snap je mijn punt?

Waarom is dit relevant?

Omdat het wat mij betreft volstrekt onjuist is dat ALLE religies in de kern op hetzelfde neerkomen zoals TS beweert, en daarom verzet ik mij daar tegen, al sinds ik het Christelijke geloof ken.

Want ook ik geloofde dit in het verleden, toen ik zelf met psychedelica en occultisme bezig was. Tot ik het Christelijke geloof écht leerde kennen, en de bijbel. Toen begreep ik dat de twee wederzijds uitsluitbaar zijn, en absoluut niet tot hetzelfde leiden, en geen verschillende wegen naar hetzelfde einddoel.

Dus for the sake of truth heb ik geplaatst wat ik hierboven heb geplaatst.

Precies, “gebrabbel”, dat is namelijk hoe je zelf ook overkomt met de verbanden die je legt, zoals hier:

quote:
Het hexagram werd gebruikt als symbool voor de planeet Saturnus en geassocieerd met de god Moloch oftewel Baal, een god waaraan mensen werden geofferd. De Israëlieten hadden conflicten met aanbidders van Moloch, maar werden er ook door beïnvloed. Andere namen voor Saturnus zijn Kronos en Geb, de vader van Isis en Osiris, de maangodin van de vruchtbaarheid en de zonnegod. Een titaan en de vader der goden.
Van een simpel geometrisch figuur als een hexagram spring je naar: ... planeet Saturnus, god Moloch, Baal, mensenoffers, conflicten met Israëlieten, Kronos, Geb, Isis, Osiris, maangodin, vruchtbaarheid, zonnegod, titaan, vader der goden. … ??????? Het is toch wel op zichzelf ‘magisch’ als je zulke verbanden weet te leggen, vind ik.

Wat betreft de rest van je post: Aan de ene kant erken je dat die “symbolen, wetmatigheden, natuurwetten, wiskunde, geometrie” door God zijn gemaakt, … maar aan de andere kant zeg je: “Satan steelt ze voor zichzelf”, en i.p.v. ze terug te geven aan God, ga je het bevestigen dat ze van satan zijn door ze te associëren met allerlei occulte zaken?

Je kan toch ook op een normale manier je mening delen door bijv. dit soort dingen te zeggen:
quote:
God heeft een schitterende wereld gemaakt op basis van allerlei wetmatigheden, natuurwetten, enzovoorts, die we kunnen decoderen/in kaart kunnen brengen door middel van de wiskunde en geometrie.
Waar je mensen mee aantrekt, tot denken zet, of tot een normale discussie uitnodigt, in plaats van als een kip zonder kop overal duistere verbanden te zien en die symbolen/geometrische figuren (van God) weg te zetten als DEMONSICH, SATANISCH, OCCULTE, MOLOCH, MENSENOFFERS, KRONOS, MAANGODIN.
Niet meer actief op het forum.
  Moderator dinsdag 17 oktober 2023 @ 00:57:17 #102
57816 crew  Mijk
BAM
pi_210980583
Dit;

Belachelijk goed filmpje voor de tijdsduur van 1minuut 24

Goede samenvatting van de mate van complexiteit, symboliek en cryptische aard te zien van deze Abra-religies. Behoorlijk goed channel ook zotezien. Ik kwam het zojuist tegen, worth sharing.

Ook die drawing van michaelangelo, spot on.

Rechts overduidelijk de vorm van een brein met daarin God (its all inner en mental game), met daarbij de Persona's zoals Jung ze noemde. Topnotch content zo op t eerste gezicht(zo ook (veel van) de rest van dat channel ), heb de PDF inmiddels gevonden. Food for reading, t komt sterk overeen met de symboliek zoals ik er naar kijk dus eens zien in hoeverre hier nog wat te leren valt :7

Die drawing van michaelangelo vergat ik nog in mn laatste post hierboven, genius. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Mijk op 17-10-2023 01:18:35 ]
As above, so below.
pi_210981179
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 00:57 schreef Mijk het volgende:
Rechts overduidelijk de vorm van een brein met daarin God
Nee hoor! Het is duidelijk een Heilig Hart! O+ De blauwe sjaal representeert de Longslagader. :D :P

Immers Hartverering staat centraal in het Rooms Katholieke geloof... Het is hartje hier hartje daar...

God is barmhartig.

En het symbool voor de liefde is het hart

^O^
  Moderator dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:19:59 #104
57816 crew  Mijk
BAM
pi_210983033
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 07:53 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Nee hoor! Het is duidelijk een Heilig Hart! O+ De blauwe sjaal representeert de Longslagader. :D :P
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Immers Hartverering staat centraal in het Rooms Katholieke geloof... Het is hartje hier hartje daar...

God is barmhartig.

En het symbool voor de liefde is het hart

[ afbeelding ]

^O^

Sorry :P
As above, so below.
pi_210983262
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 12:19 schreef Mijk het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Sorry :P
Ik snap 'm wel, :) Niemand weet het, hij heeft na zijn dood alle aantekeningen en schetsen van zijn werken laten verbranden. En nu is het maar net wat je wil zien en of er van wil maken. Neem de afbeelding van de doorsnede van het hart draai het om en plaats het daar waar je brein staat en je krijgt hetzelfde.

Zit god tussen je oren dan heb je god ook in je hart gesloten...

Tussen je oren?

Fibonacci de Gulden middenweg de meest evenwichtige verhouding in de natuur?

Lo and Behold! Evenwicht :?

Kan niet waar zijn!? :o

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 17-10-2023 13:15:58 ]
  Moderator dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:20:33 #106
57816 crew  Mijk
BAM
pi_210983541
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 12:50 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ik snap 'm wel, :) Niemand weet het, hij heeft na zijn dood alle aantekeningen en schetsen van zijn werken laten verbranden. En nu is het maar net wat je wil zien en of er van wil maken. Neem de afbeelding van de doorsnede van het hart draai het om en plaats het daar waar je brein staat en je krijgt hetzelfde.

[ afbeelding ]

Zit god tussen je oren dan heb je god ook in je hart gesloten...

Tussen je oren?

Fibonacci de Gulden middenweg de meest evenwichtige verhouding in de natuur?

Lo and Behold! Evenwicht :?
[ afbeelding ]

Kan niet waar zijn!? :o

Het klopt dat het in je hart zit ook, alleen dan zou de uitbeelding niet meer kloppen, want Persona zit in je hoofd. :7
As above, so below.
pi_210983715
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 13:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
want Persona zit in je hoofd. :7
Dat is in vergelijk met de tijdsgeest van Michelangelo een behoorlijk modern concept. Hij leefde in de 15de en 16de eeuw dan moet hij zijn tijd ver vooruit geweest zijn. Franz Joseph Gall (1758-1828) was een van de eersten die beweerde dat de geest verankerd zit in het brein.
  Moderator dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:45:01 #108
57816 crew  Mijk
BAM
pi_210983771
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 13:38 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is in vergelijk met de tijdsgeest van Michelangelo een behoorlijk modern concept. Hij leefde in de 15de en 16de eeuw dan moet hij zijn tijd ver vooruit geweest zijn. Franz Joseph Gall (1758-1828) was een van de eersten die beweerde dat de geest verankerd zit in het brein.
Dat wisten de egyptenaren al duizenden jaren terug hoor, derhalve ook Eye of Horus.
As above, so below.
pi_210984439
Het zou zomaar kunnen dat Michel op de hoogte was van e.e.a., toegang had tot bepaalde bronnen en daarmee zijn eigen geloof op nahield. En dit symbolisch in zijn kunst verwerkte. Hoewel het verboden was door de kerk, is het bekend dat hij vervend lijkenpikker is geweest geïntreseerd in de anatomie van de mens.

Het derde oog verhaal in relatie tot het oog van Horus is echter van een veel latere datum. Gebaseerd op geloof en aannames waarvoor geen enkel historisch of mythologisch bewijs bestaat dat de Egyptenaren dit geloofden of wisten.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6709953/

https://ophthalmologybrea(...)and-the-eye-of-horus

quote:
Conclusion

Although the pineal gland and the Eye of Horus are both linked to the idea of the third eye and spiritual enlightenment, mythology and science do not directly link them.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:54:54 #110
545 dop
:copyright: dop
pi_210984489
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 14:50 schreef Watuntrik het volgende:
Het zou zomaar kunnen dat Michel op de hoogte was van e.e.a., toegang had tot bepaalde bronnen en daarmee zijn eigen geloof op nahield. En dit symbolisch in zijn kunst verwerkte. Hoewel het verboden was door de kerk, is het bekend dat hij vervend lijkenpikker is geweest geïntreseerd in de anatomie van de mens.

Het derde oog verhaal in relatie tot het oog van Horus is echter van een veel latere datum. Gebaseerd op geloof en aannames waarvoor geen enkel historisch of mythologisch bewijs bestaat dat de Egyptenaren dit geloofden of wisten.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6709953/

https://ophthalmologybrea(...)and-the-eye-of-horus

Egyptenaren flikkerde de hersenen van hun mummies ook gewoon weg.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_210984565
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 14:54 schreef dop het volgende:

[..]
Egyptenaren flikkerde de hersenen van hun mummies ook gewoon weg.
Voor zover ik weet, althans denk te weten, gingen ze met e.o.a. roerijzer via de neusgaten naar binnen vermaalden het brein tot pulp en kon het via die weg naar buiten lopen. Indien het voor hun een significant onderdeel was van de menselijke ziel dan zouden ze het net zo als alle overige organen ook wel gemummificeerd hebben en in een potje gestopt. En dan had elke gevonden mummie wel een gelicht schedeldakje... Maar de eerste moet nog gevonden worden.
pi_210985538
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 00:40 schreef Arabius het volgende:

[..]
Ik heb het wel goed gelezen Ali, maar blijkbaar zonder de negatieve connotatie die dit subject bij jou wekt.

Het is idd. relevant om je af te vragen "WIE Metatron is", nog relevanter is om een neutraal en juist antwoord te vinden/geven.

Metatron wordt gezien als een engel. Hier lees ik hetzelfde, en ook hier. Ik heb ook verschillende officiële kabbala-sites geraadpleegd en áls hij daarin genoemd wordt dan is het zoals beschreven in de links die ik hier gaf. Er zijn verschillende opvattingen over de engel, zoals dat hij de hoogste rang heeft onder de engelen, maar er wordt nergens gezegd dat hij een gevallen engel of “satan/lucifer” is, juist het tegenovergestelde.

Ik heb je ook duidelijk uitgelegd waarom die associatie met Moloch niet klopt. Je kan niet zomaar alles met elkaar vergelijken en heb daar ook voorbeelden van gegeven.

Wat betreft de benaming 'Davidsster', het symbool wordt evenzo eeuwenlang gebruikt door religieuzen (bijv. als motief op Synagogen) en tegenwoordig als symbool voor het jodendom en vlag van Israël. Je gaf zelf aan dat die symbolen: “'gekaapt' zijn door Satan en door hemzelf worden gebruikt als symbolen voor hemzelf.” Het occulte gebruikt ook het kruis en andere christelijke symbolen, symbolen uit allerlei religies/tradities, geometrische figuren zoals spiralen (volgens jou ‘handtekening van God’), engelen, etc. verworden deze zaken dan ook automatisch tot “satanische” symbolen hierdoor? In satanisme worden overigens deze symbolen niet in hun oorspronkelijk vorm gebruikt, maar altijd 180 graden gedraaid: omgedraaid kruis, omgedraaid pentagram, etc.
[..]
Precies, “gebrabbel”, dat is namelijk hoe je zelf ook overkomt met de verbanden die je legt, zoals hier:
[..]
Van een simpel geometrisch figuur als een hexagram spring je naar: ... planeet Saturnus, god Moloch, Baal, mensenoffers, conflicten met Israëlieten, Kronos, Geb, Isis, Osiris, maangodin, vruchtbaarheid, zonnegod, titaan, vader der goden. … ??????? Het is toch wel op zichzelf ‘magisch’ als je zulke verbanden weet te leggen, vind ik.

Wat betreft de rest van je post: Aan de ene kant erken je dat die “symbolen, wetmatigheden, natuurwetten, wiskunde, geometrie” door God zijn gemaakt, … maar aan de andere kant zeg je: “Satan steelt ze voor zichzelf”, en i.p.v. ze terug te geven aan God, ga je het bevestigen dat ze van satan zijn door ze te associëren met allerlei occulte zaken?

Je kan toch ook op een normale manier je mening delen door bijv. dit soort dingen te zeggen:
[..]
Waar je mensen mee aantrekt, tot denken zet, of tot een normale discussie uitnodigt, in plaats van als een kip zonder kop overal duistere verbanden te zien en die symbolen/geometrische figuren (van God) weg te zetten als DEMONSICH, SATANISCH, OCCULTE, MOLOCH, MENSENOFFERS, KRONOS, MAANGODIN.
Doe eens even rustig joh. Mijn verbanden zijn kraakhelder en met goede bronnen ondersteund. Mijn argumentatie was zeer rustig en feitelijk. Dat kan ik van jouw toon en argumentatie niet zeggen. Ik kan nog steeds geen touw vastknopen aan wat je nou eigenlijk wilt zeggen, behalve 'alles wat je zegt klopt niet, je bent niet goed wijs', of iets dergelijks. Ik heb ook niet de indruk dat je probeert te begrijpen wat ik zeg. Helaas.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:45:25 #113
504794 Arabius
Niet actief
pi_210986497
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 16:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Doe eens even rustig joh. Mijn verbanden zijn kraakhelder en met goede bronnen ondersteund. Mijn argumentatie was zeer rustig en feitelijk. Dat kan ik van jouw toon en argumentatie niet zeggen. Ik kan nog steeds geen touw vastknopen aan wat je nou eigenlijk wilt zeggen, behalve 'alles wat je zegt klopt niet, je bent niet goed wijs', of iets dergelijks. Ik heb ook niet de indruk dat je probeert te begrijpen wat ik zeg. Helaas.
Ik was echt buiten mijn zinnen daar, mijn excuses daarvoor. En je hebt helemaal gelijk. 14.gif

Hopelijk kan je hier wel een touw aan vastknopen.
pi_210986615
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:45 schreef Arabius het volgende:

[..]
Ik was echt buiten mijn zinnen daar, mijn excuses daarvoor. En je hebt helemaal gelijk. [ afbeelding ]

Hopelijk kan je hier wel een touw aan vastknopen.
Helaas kan ik uit deze schriftelijke communicatie niet opmaken of de toon ironisch en sarcastisch is bedoeld of niet.

Als je niets begrijpt van de verbanden die ik leg, lees dan wat in de literatuur die ik heb geciteerd, dan wordt het misschien allemaal wat duidelijker. Ik heb die bronnen niet voor niets geciteerd, met links erbij. Ik zuig al die dingen niet uit mijn duim, en ik heb er ook totaal geen gevoelens of waardeoordelen bij. Het is wat het is.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:06:54 #115
504794 Arabius
Niet actief
pi_210986698
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Helaas kan ik uit deze schriftelijke communicatie niet opmaken of de toon ironisch en sarcastisch is bedoeld of niet.

Als je niets begrijpt van de verbanden die ik leg, lees dan wat in de literatuur die ik heb geciteerd, dan wordt het misschien allemaal wat duidelijker. Ik heb die bronnen niet voor niets geciteerd, met links erbij. Ik zuig al die dingen niet uit mijn duim, en ik heb er ook totaal geen gevoelens of waardeoordelen bij. Het is wat het is.
Je hebt helemaal gelijk.

Hopelijk is dit wat duidelijker.
  donderdag 2 november 2023 @ 20:24:26 #116
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211172685
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 22:25 schreef Charz het volgende:

[..]
Je zit er lekker in maat :P
Dat zei je moeder gisteravond ook.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 16:30:21 #117
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211181155
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:24 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Interesting, ze zei het zelf vanochtend ook.
As above, so below.
pi_211253507
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:24 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Sukkel
  vrijdag 10 november 2023 @ 14:56:41 #119
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211253607
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 14:44 schreef Charz het volgende:

[..]
Sukkel
:*
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 20:25:24 #120
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211275731
Niet geheel ontopic, maar interessant genoeg om te posten, me dunkt;

This image shows the ‘cymatics’, or geometric patterns created in heart cells when applying various sounds.

In bio-acoustic sound medicine, is taught that sounds are imprinting every cell and science continues to prove this ancient axiom. Research at Stanford University is finding acoustics to create new heart tissue.
Cardiologist Sean Wu, MD, PhD and Utkan Demirci, PhD, an acoustic bio-engineer use acoustics to manipulate heart cells into intricate patterns.

A simple change in frequency and amplitude puts the cells in motion, guides them to a new position and holds them in place. Acoustics can create a form that resembles natural cardiac tissue.

With sound they can create new tissue to replace parts of damaged hearts. Acoustics can be used in reconstructing other organ tissue and blood vessels.

Sounds are use to create and harmonize, as well as clean and release. Both principles are used in science using high precision acoustical generators. The same principles can be applied safely by individuals using non-invasive, natural harmonic sounds, such as our voices and acoustic instruments.

Here is a link to the Stanford study:
https://stanmed.stanford.(...)d-acoustics-healing/
As above, so below.
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 13:46:48 #121
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211281567
En om nog maar een voorbeeldje te geven van "doorgeslagen patroonherkenning";

edit;

Voor de ekte's.

[ Bericht 22% gewijzigd door Mijk op 14-11-2023 01:17:35 ]
As above, so below.
  Moderator maandag 27 november 2023 @ 23:50:53 #122
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211450510

Fibonacci itself drawing an interesting image, soort van doorgeslagen patroonherkenning.
As above, so below.
pi_211463329
quote:
14s.gif Op maandag 13 november 2023 13:46 schreef Mijk het volgende:
En om nog maar een voorbeeldje te geven van "doorgeslagen patroonherkenning";

[ afbeelding ]

edit;

[ afbeelding ]

Voor de ekte's.
pi_211466373
Ik was onlangs in de podcast "Source Talk" van Herman Annema (auteur van "Jacht op de zwaartekracht", zie https://www.hermanannema.com/boeken) om over spiritualiteit en wetenschap te praten. Voor wie het interesseert:
quote:
Spiritualiteit en wetenschap: gezworen vijanden of stiekem de beste vrienden?

Het was misschien niet een voor de hand liggende ontmoeting, die tussen Roel Andringa-Boxum (Phd) en mijzelf. Roel als de hardcore wetenschapper, de natuurkundige, en ik, een soort van moderne mysticus die zich 'met tal van spirituele zaken en theorieën inlaat. Op het eerste oog vertegenwoordigen we zulke totaal verschillende werelden. Werelden waarvan het gedachtengoed en de uitgangspunten niet verder uit elkaar konden liggen.

Op papier dus een prachtig moddergevecht. Een verhit wij-zij debat over waarheidsvinding, objectiviteit & subjectiviteit, de aard van bewustzijn en materie en wat al niet meer. Lekker polariserend wapengekletter waarvan de venijnige soundbites nog lang zouden nagalmen. Het liep anders.

Hoe? Beluister ons gesprek in de nieuwste Source Talk (zie de link hieronder in de comments). Een gesprek over zingeving en betekenis. Over de kloof tussen ratio en gevoel. En over de plek waar ze bij elkaar komen, het punt dat wetenschap en spiritualiteit met elkaar verbindt.

NB. De opnametijd was beperkt, maar we zaten zo 'in' het gesprek dat we dat niet doorhadden en we uiteindelijk enigszins abrupt eindigden. Goede reden om onze uitwisseling later voort te zetten...

Op je reguliere spotify of hier,

Listen to this episode from Source Talk on Spotify. Waarom is spiritualiteit voor wetenschappers dikwijls een 'vies' woord. En wat maakt dat mensen die zich met spiritualiteit bezighouden de laatste jaren steeds vaker gebruik maken van wetenschappelijke theorieën als kwantummechanica? Er lijkt nogal een grote kloof te bestaan tussen de wereld van wetenschap en die van spiritualiteit/bewustzijn. Een onoverbrugbare afstand tussen ratio en gevoel. Maar is die afstand werkelijk onoverbrugbaar? Zijn er, vanuit een ander perspectief, eigenlijk niet hele wezenlijke overeenkomsten? En wat gebeurt er wanneer een hardcore wetenschapper en een volbloed mysticus over dit soort vragen met elkaar in gesprek gaan? Ontddek het in deze Source Talk met Roel Andringa-Boxum, Phd in de Natuurkunde, publicist en auteur van o.a. het boek Natuurlijk Niet!

woensdag 29 november 2023 @ 20:15:41 #125
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211469197
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:24 schreef Haushofer het volgende:
Ik was onlangs in de podcast "Source Talk" van Herman Annema (auteur van "Jacht op de zwaartekracht", zie https://www.hermanannema.com/boeken) om over spiritualiteit en wetenschap te praten. Voor wie het interesseert:
[..]

Leuk gesprek :) Mooi om te zien dat je kritisch bleef. Wat betreft dingen die buiten het domein van het wetenschappelijke liggen heb je behalve spirituele metafysica ook filosofische metafysica, iets dat vaak een wat sterkere interne samenhang en onderbouwing heeft en imo inhoudelijk ook een stuk interessanter is. Vaak sluit het ook aan op wetenschap in plaats van dat het ermee concurreert (Deleuze zag zichzelf bijvoorbeeld als iemand die een metafysisch systeem ontwikkelde dat "de" wetenschap tot dienst kon zijn, met een unieke interpretatie van Leibniz' principe van toereikende grond). Een aantal van mijn professoren hebben een dubbele bachelor filosofie/natuurkunde gedaan bijvoorbeeld, en ik spreek online ook wel eens mensen die hun interesse met kwantummechanica combineren met een in de filosofische implicaties ervan. Dat mist imo nog wel eens een beetje bij "wetenschap vs. spiritualiteit"-debatten.
verwijder dit account.
pi_211471316
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:15 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Leuk gesprek :) Mooi om te zien dat je kritisch bleef. Wat betreft dingen die buiten het domein van het wetenschappelijke liggen heb je behalve spirituele metafysica ook filosofische metafysica, iets dat vaak een wat sterkere interne samenhang en onderbouwing heeft en imo inhoudelijk ook een stuk interessanter is. Vaak sluit het ook aan op wetenschap in plaats van dat het ermee concurreert (Deleuze zag zichzelf bijvoorbeeld als iemand die een metafysisch systeem ontwikkelde dat "de" wetenschap tot dienst kon zijn, met een unieke interpretatie van Leibniz' principe van toereikende grond). Een aantal van mijn professoren hebben een dubbele bachelor filosofie/natuurkunde gedaan bijvoorbeeld, en ik spreek online ook wel eens mensen die hun interesse met kwantummechanica combineren met een in de filosofische implicaties ervan. Dat mist imo nog wel eens een beetje bij "wetenschap vs. spiritualiteit"-debatten.
Thnx! Een interessant iemand hierin is Bernardo Kastrup. Persoonlijk vind ik zijn uitspraken nogal sterk vergeleken met zijn onderbouwing, maar het is een intrigerend onderwerp (zie b.v. https://www.bernardokastr(...)quantum-physics.html).
pi_211471460
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]

Ik heb nog niet alles geluisterd, maar ik kan sowieso al beginnen met zeggen dat spiritualiteit volledig verenigbaar is met rationaliteit en logica. Een betere vergelijking is extern (wetenschap) versus intern (spiritualiteit). Sterke spiritualiteit is volledig compatibel met objectiviteit. Objectiviteit is namelijk ook een functie van bewustzijn, zonder bewustzijn is er immers geen objectiviteit.

Een wetenschappelijke mindset leidt dan ook niet tot een materialistisch paradigma maar tot een spiritueel (bewustzijn is fundamenteel) paradigma.
  woensdag 29 november 2023 @ 23:33:06 #128
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211471627
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Thnx! Een interessant iemand hierin is Bernardo Kastrup. Persoonlijk vind ik zijn uitspraken nogal sterk vergeleken met zijn onderbouwing, maar het is een intrigerend onderwerp (zie b.v. https://www.bernardokastr(...)quantum-physics.html).
Ik ben niet heel uitgebreid bekend maar ik vind hem ook wat dogmatisch in zijn opvattingen eerlijk gezegd, hij komt vaak op me over alsof hij een bepaald publiek tegemoet wil komen. Idealisme is imo een vergaan discours uit de geschiedenis van de filosofie.

Je hintte zelf al naar de problematisatie van het subject-object onderscheid binnen de kwantummechanica in de podcast, dat is iets wat mij zelf heel erg interesseert en wat binnen de filosofie al sinds begin 20e eeuw een grote rol speelt. Imo is de toekomst dan meer om ipv te zeggen, alles is materie of alles is geest, in te zien dat die twee zaken helemaal niet zo tegengesteld zijn als het vaak lijkt :P Zelfde met waarnemer en waarneming. En iets dat natuurlijk binnen "spiritualiteit" bekend staat als non-dualisme (alhoewel het ook een beetje een buzzword geworden is). In plaats van subjecten en objecten en bewustzijn, interactie, relaties, gebeurtenissen en processen.
verwijder dit account.
pi_211471666
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:15 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Het maakt niet uit welk etiket je op de realiteit plakt. De realiteit is een ervaring, dus subjectiviteit is fundamenteel.
  woensdag 29 november 2023 @ 23:45:00 #130
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211471696
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 23:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het maakt niet uit welk etiket je op de realiteit plakt.
Grappig dat jij dat zegt, volgens mij maakt het jou namelijk heel veel uit welk etiket je op de realiteit plakt. :P
verwijder dit account.
pi_211475728
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 23:33 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Ik ben niet heel uitgebreid bekend maar ik vind hem ook wat dogmatisch in zijn opvattingen eerlijk gezegd, hij komt vaak op me over alsof hij een bepaald publiek tegemoet wil komen. Idealisme is imo een vergaan discours uit de geschiedenis van de filosofie.

Je hintte zelf al naar de problematisatie van het subject-object onderscheid binnen de kwantummechanica in de podcast, dat is iets wat mij zelf heel erg interesseert en wat binnen de filosofie al sinds begin 20e eeuw een grote rol speelt. Imo is de toekomst dan meer om ipv te zeggen, alles is materie of alles is geest, in te zien dat die twee zaken helemaal niet zo tegengesteld zijn als het vaak lijkt :P Zelfde met waarnemer en waarneming. En iets dat natuurlijk binnen "spiritualiteit" bekend staat als non-dualisme (alhoewel het ook een beetje een buzzword geworden is). In plaats van subjecten en objecten en bewustzijn, interactie, relaties, gebeurtenissen en processen.
Ja, ik vind Kastrup ook niet altijd even sterk. En als gesprekspartner is hij dikwijls ronduit irritant (zie b.v. ). En hij heeft zelf ook moeite met kritiek (zie b.v. deze discussie met Tim Maudlin die niet eens van de grond komt: ). Sterker nog, mensen als Kastrip zijn de reden waarom veel fysici zo sceptisch zijn rond filosofen :') Maar het onderwerp an sich is wel fascinerend.
pi_211475738
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 23:06 schreef Libertarisch het volgende:
Een wetenschappelijke mindset leidt dan ook niet tot een materialistisch paradigma maar tot een spiritueel (bewustzijn is fundamenteel) paradigma.
Toch gek dat zoveel wetenschappers het idealisme afwijzen. Oh ja, dat is waarschijnlijk weer ego.

Confirmation bias on the run :7
pi_211475987
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 14:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Toch gek dat zoveel wetenschappers het idealisme afwijzen. Oh ja, dat is waarschijnlijk weer ego.

Dat is inderdaad gek. We weten allemaal wel wat het doel is van wetenschap, dat is de realiteit zo diep mogelijk doorgronden. Dan kom je niet uit bij materialisme.

En religie claimt ook de universele waarheid in pacht te hebben. Hoe je dan serieus met de Bijbel aan kunt komen is mij een raadsel.

Maar wetenschap of abrahamitische religie zijn de enige twee smaken in onze cultuur....
pi_211476045
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 14:32 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is inderdaad gek. We weten allemaal wel wat het doel is van wetenschap, dat is de realiteit zo diep mogelijk doorgronden. Dan kom je niet uit bij materialisme.
De "realiteit zo diep mogelijk doorgronden" is slechts één klein aspect van de wetenschap en vooral popi bij filosofen. Het meeste natuurkundige onderzoek is hier bijvoorbeeld helemaal niet mee bezig; daar zijn ze allang blij met beschrijvingen.

En wil je dan wel fundamenteel bezig, dan kom je ook niet zomaar uit bij idealisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 30-11-2023 22:06:50 ]
  Moderator donderdag 30 november 2023 @ 23:18:00 #135
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211482093
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 14:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

En religie claimt ook de universele waarheid in pacht te hebben. Hoe je dan serieus met de Bijbel aan kunt komen is mij een raadsel.

Maar wetenschap of abrahamitische religie zijn de enige twee smaken in onze cultuur....
Nouja, uit de bijbel is het ook te halen, als je in staat bent die symboliek te lezen. En zelfs via de cloak denk ik zelfs dát het te halen is, omdat het enige waar het serieus om gaat is het loslaten van alles, controle, gedachten, eigen wil (= ego).

Wat dat betreft valt het dus te behalen op die manier, want je "onderwerpen aan god", "overgeven aan god" (surrender/submission), is ditzelfde, maar van de andere kant bekeken. Dit is wel de "gevaarlijkere" manier van denken, omdat je hiermee denkt dat er een "hogere entiteit" bestaat, en "hoger" is hierarchie, en dat hierarchisch denken komt van ego.

Ik vind zelf het Christendom 1 van de meest lastig/cryptische religies die er is, dus echt een slechte starter voor één ieder, tenzij écht goed (buiten de cloak om) uitgelegd door een Christelijk teacher die weet waar dit over gaat.

De énige reden waarom ik ze serieus neem, is omdat ik voor mezelf gezien heb wat er bedoeld wordt, en als ik dan tussen de regels door lees dan past hetgeen wat in de Bijbel staat veelal ook daar overheen maar wel met een bijzonder vreemde benaderign wat betreft; woorden, zinnen en verhalen om daarnaar te wijzen. Het wordt makkelijker die symboliek te lezen zodra je weet/ervaren hebt waar ze naar wijzen en dit is logisch ook.

Als jij nog nooit een strand hebt gezien weet je niet adhv welke kenmerken je die kant oploopt. Degene die het strand wél kent ziet aan zandpaden, duinen, het geluid van de zee, geluid van vogels enz. wat de meest grote kans is om bij de zee te komen en loopt er dus veel makkelijker naartoe dan degene die het nog nooit gekend heeft. Dit zelfde verschil, in metaforische zin.

Ik krijg heel vaak hier dan de opmerking "dat is dan lezen wat je wil lezen" ertegen... maar nee, want ik kan bij élke religie en spirituele leer die grote rode lijnen daarover heen leggen. 80% van wat er in de geschriften staat is overbodig of van historische aard. De 20% doorzien is key. En ik denk dat als je je eigen denkbeeld (en veel belangrijker nog; ervaringen.) kunt leggen over elke religie, dat je het meest close zit bij de serieuze waarheid, want het is niet zo dat er 1 "gelijk heeft" en de rest "maar wat verzon", natuurlijk bedoleen ze allemaal hetzelfde, en als je dus jouw theorie/ervaring/denkbeelden in élke religie relatief makkelijk passend maakt en dat het dan ook ÉXACT klopt zoals je het ervoer(ervaarde?) dan heb je iets te pakken imo. Het lijkt wel een soort van afgunst van mensen dat je de vrede gezien hebt die er bedoeld wordt, en zij niet, en dan zo hard mogelijk gaan gillen dat het niet bestaat, puur omdat zij het niet kennen/gezien hebben... dit is ook heel typerend in deze discussie, élke keer weer.

Verder doorzagen behoorlijk grote namen welke ik eerder postte, dit állemaal ook, en ze kwamen uit állemaal verschillende religies en culturen. Dít is imo een belachelijk versterkende factor van bewijs van de uitleg die ik tracht te doen. Want dat is wel even andere koek dan "mijn religie is right, want het staat hier".

[ Bericht 5% gewijzigd door Mijk op 30-11-2023 23:44:15 ]
As above, so below.
pi_211482280
quote:
3s.gif Op donderdag 30 november 2023 23:18 schreef Mijk het volgende:

Ik krijg heel vaak hier dan de opmerking "dat is dan lezen wat je wil lezen" ertegen... maar nee, want ik kan bij élke religie en spirituele leer die grote rode lijnen daarover heen leggen. 80% van wat er in de geschriften staat is overbodig of van historische aard. De 20% doorzien is key.
Jezus zegt ook zoiets in het Evangelie van Thomas:

8 En hij zei: De mens is als een wijze visser, die zijn net wierp in de zee, en het ophaalde uit de zee, vol kleine vissen uit de diepte. Te midden van hen vond de wijze visser een grote, mooie vis. Hij wierp alle kleine vissen terug in de zee en koos zonder aarzeling de grote vis. Wie oren heeft om te horen, die hore!

De uitleg van Bram Moerland hierbij:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze logion en uitleg sluit aan bij de rest van je post:

quote:
En ik denk dat als je je eigen denkbeeld (en veel belangrijker nog; ervaringen.) kunt leggen over elke religie, dat je het meest close zit bij de serieuze waarheid, want het is niet zo dat er 1 "gelijk heeft" en de rest "maar wat verzon", natuurlijk bedoleen ze allemaal hetzelfde, en als je dus jouw theorie/ervaring/denkbeelden in élke religie relatief makkelijk passend maakt en dat het dan ook ÉXACT klopt zoals je het ervoer(ervaarde?) dan heb je iets te pakken imo. Het lijkt wel een soort van afgunst van mensen dat je de vrede gezien hebt die er bedoeld wordt, en zij niet, en dan zo hard mogelijk gaan gillen dat het niet bestaat, puur omdat zij het niet kennen/gezien hebben... dit is ook heel typerend in deze discussie, élke keer weer.

Verder doorzagen behoorlijk grote namen welke ik eerder postte, dit állemaal ook, en ze kwamen uit állemaal verschillende religies en culturen. Dít is imo een belachelijk versterkende factor van bewijs van de uitleg die ik tracht te doen. Want dat is wel even andere koek dan "mijn religie is right, want het staat hier".
Wat betreft het gedeelte over afgunst:

93 Geef niet wat heilig is aan de honden, opdat ze het niet op de mesthoop werpen. Gooi geen parels voor de zwijnen opdat zij ze niet [vertrappen].
  Moderator vrijdag 1 december 2023 @ 00:17:44 #137
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211482296
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 00:10 schreef Antideeltje het volgende:
Wie oren heeft om te horen, die hore!
Ja en zo heeft het Christendom ook veel zaken uit andere religies "geleend"... zoals de Kingdom of Heaven is within, deze uitspraak was al duizenden jaren ouder dan Jezus, vanuit egypte.

Zo ook "Wie oren heeft om te horen, die hore!", in de Kybalion staat; "The lips of wisdom are sealed, except for the ears of understanding.", dit is Hermeticism. En zo zie je dat er veel heen en weer geleend wordt en dat het lang niet "enkel christelijk is" bijv wat er in de bijbel staat. Hieraan alleen al kun je zien dat zij in die tijd van elkaar ook goed wisten dat meerdere leren hiernaar leidden en ze niet een onzinverhaal zaten te vertellen. Zo heb je dit soort zaken vrij veel als je cross-religion kijkt.
As above, so below.
pi_211482347
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 00:17 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja en zo heeft het Christendom ook veel zaken uit andere religies "geleend"... zoals de Kingdom of Heaven is within, deze uitspraak was al duizenden jaren ouder dan Jezus, vanuit egypte.

Zo ook "Wie oren heeft om te horen, die hore!", in de Kybalion staat; "The lips of wisdom are sealed, except for the ears of understanding.", dit is Hermeticism. En zo zie je dat er veel heen en weer geleend wordt en dat het lang niet "enkel christelijk is" bijv wat er in de bijbel staat. Hieraan alleen al kun je zien dat zij in die tijd van elkaar ook goed wisten dat meerdere leren hiernaar leidden en ze niet een onzinverhaal zaten te vertellen. Zo heb je dit soort zaken vrij veel als je cross-religion kijkt.
Ik geloof niet dat het "geleend" of zoals anderen zeggen "gestolen" is. Zoals joden die zeggen dat christenen het geloof van hen hebben geleend/gestolen, christenen op hun beurt beweren dat moslims hun geloof van hen hebben geleend/gestolen, ad infinitum. Ik geloof eerder dat deze mensen dezelfde mystieke ervaringen hebben gehad en dat het daarom in de kern hetzelfde is. De waarheid is universeel en is door iedereen op elk continent en door alle tijden heen sinds de oerknal te achterhalen. Het is zoals je zelf zei in je vorige post:

quote:
Verder doorzagen behoorlijk grote namen welke ik eerder postte, dit állemaal ook, en ze kwamen uit állemaal verschillende religies en culturen.
Ik propageer hier niet het christendom door wat teksten uit het evangelie van Thomas aan te halen overigens.
  Moderator vrijdag 1 december 2023 @ 01:57:03 #139
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211482494
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 00:35 schreef Antideeltje het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat het "geleend" of zoals anderen zeggen "gestolen" is. Zoals joden die zeggen dat christenen het geloof van hen hebben geleend/gestolen, christenen op hun beurt beweren dat moslims hun geloof van hen hebben geleend/gestolen, ad infinitum. Ik geloof eerder dat deze mensen dezelfde mystieke ervaringen hebben gehad en dat het daarom in de kern hetzelfde is. De waarheid is universeel en is door iedereen op elk continent en door alle tijden heen sinds de oerknal te achterhalen. Het is zoals je zelf zei in je vorige post:
[..]
Ik propageer hier niet het christendom door wat teksten uit het evangelie van Thomas aan te halen overigens.
Eens, alleen sommige zaken lijken dermate sterk op elkaar, dat gewoon het 1 in het ander gebruikt is, wat ik ook kan begrijpen, omdat ze hetzelfde bedoelen idd, het is idd universeel. En eigenlijk, als je denkt (vanuit een bepaalde bias over t algemeen) dat de 1 waar is en de ander onwaar, dan heb je imo nog een erg lange weg te gaan, want niet doorzien dat ze dus naar dezelfde kern wijzen; consciousness (of ; god), dan ga je direct al nat, en dit is nog het easy part van dit alles.
As above, so below.
pi_211483588
Het idee dat alle religies hetzelfde bedoelen, in de kern dezelfde boodschap hebben, is onzin. We kunnen religie voor het gemak in twee smaken verdelen: oost en west. In het westen is God het opperwezen, almachtig en extern van ons. God is bovennatuurlijk. In het oosten is God het bewustzijn, en dus natuurlijk en binnen ons.

In het oosten is er karma en reïncarnatie en in het westen is er hel en hemel.

Onvergelijkbaar dus.
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:57:46 #141
545 dop
:copyright: dop
pi_211484361
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:42 schreef Libertarisch het volgende:
Het idee dat alle religies hetzelfde bedoelen, in de kern dezelfde boodschap hebben, is onzin. We kunnen religie voor het gemak in twee smaken verdelen: oost en west. In het westen is God het opperwezen, almachtig en extern van ons. God is bovennatuurlijk. In het oosten is God het bewustzijn, en dus natuurlijk en binnen ons.

Onvergelijkbaar dus.
Ik ben het vaak met je oneens, maar deze stelling klopt aardig, hoewel er natuurlijk veel nuance is, die nuance is natuurlijk niet in 1 stelling te vangen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211485141
quote:

Onvergelijkbaar dus.
Dat is niet zo. Of je nu de Bijbel (Torah/Evangeliën) leest of de Koran: God is overal, in ons en extern, daar zijn (in)directe verzen over aan te halen, God is alziend, almachtig, albewust, alhorend, alwetend, allesomvattend, innerlijk en uiterlijk, eerste en laatste, enz.. In de Aziatische geloven (in het algemeen gesproken en als we het over het Hindoeïsme hebben) wordt God (Brahman) ook als zodanig gezien. Brahman is niet alleen bewustzijn of alleen binnen ons.

De Abrahamitische geloven kennen ook karma door o.a. concepten als ‘je oogst wat je zaait’ en dat je wordt afgerekend op je werken. Concepten als hel en hemel bestaan ook in het Hindoeïsme en Boeddhisme. Hel als naraka en over hemel wordt gesproken in vedische geschriften (zoals de Bhagavad Gita) waar degenen heengaan die zich aan de schriften hebben gehouden. De hemel in het Hindoeïsme kent zelfs verschillende niveaus, met als Brahmaloka als hoogste. Die verschillende hoge en lage hemelen kent men ook in de Abrahamitische geloven.

Los hiervan kennen al deze religies vormen van: gebed, vasten, goede werken doen, vermijden van slechte werken, berouw tonen, boetedoening, baden in water (om zich geestelijke te reinigen), pelgrimage, voeden van arme mensen, gebruik van gebedsnoer, enzovoorts. Ik zie dus heel veel overeenkomsten. Ze verschillen hier en daar van inhoud, benamingen, etc. die verschillen zie je zelfs binnenin een religie, tussen bijv. verschillende stromingen (ook binnenin Hindoeïsme/Boeddhisme). Maar het komt in grote lijnen op hetzelfde neer.
pi_211485237
quote:

Onvergelijkbaar dus.
Je gaat nu uit van het typisch westerse subject-object onderscheid. Zodra dat vervalt echter, zodra je daar bovenuit weet te stijgen dan vervalt ook het verschil tussen een interne en een externe God. Beide zijn onhoudbaar. God moet zowel interne als externe oneindigheid vertegenwoordigen om God met een hoofdletter te kunnen zijn, en dus is het onzin om Hem aan een van dezer zijden te willen ‘lokaliseren’, alsof Hij ergens ‘vandaan komt’.

Als je dat ziet dan wordt het verschil tussen Oost en West ineens een stuk kleiner, al blijven er natuurlijk verschillen.

Los daarvan, wat denk je dat ‘Jezus woont in het hart’ en dergelijk uitspraken betekenen? Dat is gewoon die innerlijke God van jou hoor, daar kunnen we heel simpel over zijn.
  vrijdag 1 december 2023 @ 12:36:02 #144
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211485515
Een opvallend verschil tussen hindoeïsme en boeddhisme (neem de overkoepelende begrippen even met een korreltje zout) vind ik de radicaliteit van het non-dualisme. Voor de boeddhisten is er sprake van pratityasamutpada, wederzijdse afhankelijkheid. God, als je dat woord wil gebruiken, is niet de "bron" of het overkoepelende geheel maar het beginloze en eindloze web van wederzijdse afhankelijkheid zelf. Je kunt God niet lostrekken van de fenomenen, je moet horizontaal denken, niet verticaal.
verwijder dit account.
pi_211485600
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 12:05 schreef Amerauder het volgende:

Los daarvan, wat denk je dat ‘Jezus woont in het hart’ en dergelijk uitspraken betekenen? Dat is gewoon die innerlijke God van jou hoor, daar kunnen we heel simpel over zijn.
Een gewone christen of moslim zal nooit zeggen: "ik ben God" of "Wij zijn God". Iets in die strekking vind je alleen in het mysticisme.

Maar voor hindoes is het gewoon normaal om jezelf als God te zien.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 12:25:39 #146
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211504020
quote:

Onvergelijkbaar dus.
Als je de cloak volgt is dit inderdaad waar, maar de daadwerkelijke leren laten in de kern hetzeflde zien.

Elke religie is erop gebouwd het ego te "ontleren" of te doorzien.

Zo zie je in het Hinduism vooral Nonduality, dit is dus een staat waarin ego overstegen wordt, ditzelfde wordt in het christendom getracht uit te leggen met het Adam en Eva verhaal, eten van de boom der kennis van goed en kwaad is immers jezelf laten verdwalen in datzelfde duality. Dus ook hier wordt non-duality gepromoot en dus het bypassen van ego.

Dan heb je in Hinduism ook een speerpunt Non-Attachment. Hier kunnen we de zonden "Greed" en "Pride" bijv tegenover zetten, attachment aan iets is slecht "dit is van mij", of "kijk eens hoeveel ik heb". Komt vrij goed overeen, en beiden zijn ego-ontwijkend.

Sex voor het huwelijk mag niet in het Christendom, in de oosterse leren zeggen ze ook dat overmatig sex slecht kan zijn omdat je Kundalini energie verliest.

Waar het om draait is "letting go", "being", en dus gewoon "zijn", het opheffen van het verzet.
Het hinduism hamert daarom op non-duality en non-attachment, zelfs niet attachen aan je lichaam.
Het Christendom en Islam, zeggen Surrender/Submission naar een hogere macht.

In feite is dit eenzelfde benadering maar dan van een andere kant.

Beide "kanten", zijn wel degelijk bezig met dezelfde kern; het ego doorzien, ego en shadow laten mergen met elkaar waardoor je Religare krijgt; Unity, éénwording. Met wat? Met the SELF en dus The ALL. Het Whole worden, Desirelesness, Completion, complete vrede met de Self > Religare... notabene waar het woord Religie vandaan komt.

Dus nee, onwaar dat religies iets anders bedoelen.
As above, so below.
pi_211504120
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 12:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een gewone christen of moslim zal nooit zeggen: "ik ben God" of "Wij zijn God". Iets in die strekking vind je alleen in het mysticisme.

Maar voor hindoes is het gewoon normaal om jezelf als God te zien.
Goed, als je graag je uiterste best wil doen om bij die alleroppervlakkigste oppervlakte te blijven, dan is dat hoe het eruitziet inderdaad.

Zodra je ook maar iets verder kijkt dan dat, zodra je ook maar de minste rekenschap tracht te geven van wat er achter schuilt, waar de symbolen naar verwijzen en wat men er mee zou kunnen bedoelen, dan zie je iets anders. En ja, dan zul je dus ook naar de mystieke, esoterische kant moeten kijken inderdaad. Maar als je dat niet wil doen en alleen maar bij ‘het gewone’ wil blijven – de oppervlakte dus – dan heb je op die kortzichtige manier gelijk ja, dan is dat inderdaad een verschil. Maar dan doe je volgens mij ook niet echt je best om het te begrijpen, dan maak je er een karikatuur van, zoals die waarbij God een ‘man in de wolken’ is die bevelen naar beneden schreeuwt, een beetje zoals kleine kinderen denken.
pi_211504611
“Hee jij daar beneden! Denk erom, niet je dochter neuken hè! Daar hou Ik niet van. Oh, en trouwens, varkensvlees is haram.”

Als dat is hoe ver je theologische kennis reikt, dan snap ik wel dat je het nergens op vindt lijken. Maar dat heb je dan toch ook wel een klein beetje aan jezelf te danken, niet?

Als je je ook maar eventjes afvraagt wie die stem is, waar die stem vandaan komt, dan zie je al direct een stuk meer.
  zondag 3 december 2023 @ 13:02:24 #149
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211504625
lol
verwijder dit account.
pi_211506043
Als jullie denken dat de abrahamitische religies en de Indiase religies op elkaar lijken, be my guest.

Ik zie het hindoeïsme als de hoogst mogelijke spiritualiteit en de abrahamitische religies als gebastardiseerde/achterlijke spiritualiteit.

Je ziet bijvoorbeeld dat Arjuna een bijna christelijke relatie heeft met Krishna in de Bhagavad Gita, maar het essentiële verschil is dat het goddelijke zijn eigen Zelf is.

Daar waar de gewone christen naar boven kijkt keert de hindoe naar binnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')