quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs gepgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commercile draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commercile raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commercile ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commercile ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er n verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commercile klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetraps, al dan niet bemand, zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling bij SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De naam Starship slaat op zowel de tweede trap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel. Het project heeft, tot het eind 2018 zijn huidige naam kreeg, meerdere namen gehad zoals de Mars Colonial Transporter of MCT (voor september 2016), het Interplanetary Transport System of ITS (sept. 2016 - juni 2017) en Big Falcon Rocket (BFR) (juni 2017 - november 2018). Intern bij SpaceX werd de raket rond 2015-2016 (mogelijk al in 2010) enige tijd aangeduid met de onofficile werknaam Big Fucking Rocket.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op Mars of op de Maan landen.
Met een ontwerp voor een aangepast Starship won SpaceX de aanbesteding voor de bemande maanlander van NASA's Artemisprogramma.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX-oprichter en CEO Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetary Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In de daaropvolgende jaren werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waarvan de keuze om de raket van roestvast staal in plaats van koolstofvezel te bouwen de grootste was. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. In de twee jaar daarop werden in hoog tempo prototypes gebouwd, waarvan een aantal tijdens grondtests of testvluchten explodeerde. De informatie over het punt van falen maakte het snel verbeteren van het ontwerp mogelijk. Via een proces van hoppervluchten tot 150 meter en atmosferische vluchten tot 10 kilometer kreeg SpaceX het vliegen en het zeer complexe landingsproces van een Starship tussen augustus 2020 mei 2021 onder de knie. Sindsdien wordt de eerste ruimtevlucht met toevoeging van een Super Heavy-booster voorbereid. Op 14 april 2023 ontving SpaceX een FAA-lanceerlicentie voor de eerste ruimtevlucht die bijna de orbitale snelheid moet halen. SpaceX hoopt die vlucht op 20 april 2023 uit te voeren. Beide trappen zullen tijdens deze testvlucht volgens plan in zee landen.
Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er werd vanaf 2018 gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023 hoewel die vlucht waarschijnlijk later zal plaatsvinden. Hij wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starbase
Starhopper:![]()
Starship Mk1:![]()
Starship:
Starship Moon:
Ik schakel net in. Dus ik dacht dat ik te laat was voor lancering.quote:
Je bent op tijdquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:17 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ik schakel net in. Dus ik dacht dat ik te laat was voor lancering.
Heb je geen YT meer?quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:24 schreef Starhopper het volgende:
Ik mis het wel hoor, de SpaceX streams op Youtube
Jawel. Ik kijk nu op Youtube naar NSF. Maar ik had liever de stream van SpaceX gezienquote:
Ja ik heb wel n keer via X live kunnen kijken naar een starlink launch maar ik kon em nu niet vinden , raar gedoequote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jawel. Ik kijk nu op Youtube naar NSF. Maar ik had liever de stream van SpaceX gezien
Ja. Ik vind het stom. Ik weiger ook daar te kijken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:26 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ja ik heb wel n keer via x live kunnen kijken naar een starlink launch maar ik kon em nu niet vinden , raar gedoe
Het is zo'n gedoe , jammer welquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Ik vind het stom. Ik weiger ook daar te kijken.
https://www.youtube.com/@SpaceX/videosquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:26 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ja ik heb wel n keer via X live kunnen kijken naar een starlink launch maar ik kon em nu niet vinden , raar gedoe
Dat is Youtube. Daar doen ze niets meer mee.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:32 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
https://www.youtube.com/@:SpaceX/videos
Ik bedoel X , YT doen ze niet meerquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:32 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
https://www.youtube.com/@:SpaceX/videos
Ja, daardoor heb ik deze hele launch gemist.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:24 schreef Starhopper het volgende:
Ik mis het wel hoor, de SpaceX streams op Youtube
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lekker man, voor je videos geen overzichtelijk videoplatform meer gebruiken maar een ding met honderdmiljoen berichten waar het dan eventueel ergens tussen zou kunnen staanquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:33 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is Youtube. Daar doen ze niets meer mee.
Elon -----------> X ?quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:32 schreef Remco het volgende:
Waarom wordt er niet meer op YouTube gestreamd dan?
Musk wil zijn eigen allesomvattende app/techreus 'X' creren. Daar moet zoveel mogelijk aandacht aan worden geven. YT is van Google, dus Musk wil dat de lanceringen alleen nog maar op zijn eigen app uitgezonden worden.quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:32 schreef Remco het volgende:
Waarom wordt er niet meer op YouTube gestreamd dan?
Wilde ik ook al postenquote:
Doe voor de zekerheid maar even mentionen tegen die tijdquote:Op zaterdag 11 november 2023 19:26 schreef Puzzie het volgende:
[..]![]()
Testvlucht is (als alles goed gaat) donderdag
Zal ik doenquote:Op zaterdag 11 november 2023 19:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Doe voor de zekerheid maar even mentionen tegen die tijd
De 15e moet ik naar de tandarts.quote:Op zaterdag 11 november 2023 19:29 schreef engine het volgende:
Op Everydayastronaut noemen ze nu 17 november. Daar stond eerst 15 november. Ik weet niet waar ze dat op baseren.
[ afbeelding ]
Nou maar hopen dat er de 17e niemand naar de tandarts hoeftquote:Op zondag 12 november 2023 19:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De 15e moet ik naar de tandarts.
quote:
Nee, CST.quote:
(bron: YT NSF)quote:Window Opens: November 17th at 7AM CST (13:00 UTC)
Window Closes: November 17th at 9:39AM CST (15:39 UTC)
Ik heb er echt zin in, zo spannendquote:Op dinsdag 14 november 2023 20:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Nee, CST.
[..]
(bron: YT NSF)
Dat is in onze tijd (CET) 14.00 uur tot 16.39 uur
Was dat het laatste obstakel of moet de FAA ook nog formeel akkoord gaan?quote:
quote:
Zie de posts hieronderquote:Op woensdag 15 november 2023 21:17 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Was dat het laatste obstakel of moet de FAA ook nog formeel akkoord gaan?
Oh jij hebt hem, ik was er mee aan het klunzen maar ik kan geen tweets meer postenquote:
quote:
Veel onduidelijkheid nu, het staat nu toch weer op morgen.quote:Op donderdag 16 november 2023 19:42 schreef Puzzie het volgende:
Launch is niet morgen maar zaterdag
Op de een of andere manier kan ik geen tweets meer plaatsen, dus maar ff zo
[ afbeelding ]
Er is totale verwarringquote:Op donderdag 16 november 2023 19:44 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
[..]
Veel onduidelijkheid nu, het staat nu toch weer op morgen. Maar Mary tweette ook dat de evacuatie is geannulleerd.![]()
https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1725219072986485182
[ twitter ]
Yep grid fin gedoequote:
hij stond er alquote:Op donderdag 16 november 2023 22:05 schreef -CRASH- het volgende:
Uhm Lancering verschoven naar zaterdag 7 AM central time (14:00)
Grid fin moet verwisseld worden.
Niks mis mee, ik ben ook wat 'uit mijn doen' vandaagquote:Op vrijdag 17 november 2023 14:04 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ben in een enorm flauwe bui vandaag
14:15:32 pmquote:Op zaterdag 18 november 2023 10:13 schreef Gremen het volgende:
Wat is de verwachte launch tijd? Echt onhandig door sinterklaasintocht
quote:Op zaterdag 18 november 2023 10:13 schreef Gremen het volgende:
Echt onhandig door sinterklaasintocht
quote:Op zaterdag 18 november 2023 12:32 schreef Puzzie het volgende:
Komt er ook nog een livestream van SpaceX zelf ?
Yesss!!quote:Op zaterdag 18 november 2023 12:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]35 minuten voor de start.
https://www.spacex.com/launches/index.html
Mooie beeldenquote:Op zaterdag 18 november 2023 12:50 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]![]()
Hoppy has seen them all
quote:Op zaterdag 18 november 2023 12:59 schreef Starhopper het volgende:
Boodschapjes zijn in huis en nu lekker warm binnen naar Starship kijken![]()
![]()
En een OLM die nog enigszins in tact is.quote:Op zaterdag 18 november 2023 12:57 schreef Puzzie het volgende:
Ik ga er niet vanuit dat ze het haalt maar stage separation zou al heel mooi zijn
Jaquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:00 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
En een OLM die nog enigszins in tact is.
Op Xquote:Op zaterdag 18 november 2023 12:32 schreef Puzzie het volgende:
Komt er ook nog een livestream van SpaceX zelf ?
Als het cht alleen op X te zien is ga jij ook gewoon met het broekje op de enkels naar X kijken hoor. En terecht.quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Op X![]()
Hopelijk laat NSF ook deze beelden zien. Ik weiger te kijken op X
Shitquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Op X![]()
Hopelijk laat NSF ook deze beelden zien. Ik weiger te kijken op X
Als iemand mij dan een link kan sturen?quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als het cht alleen op X te zien is ga jij ook gewoon met het broekje op de enkels naar X kijken hoor. En terecht.
Dat laatste is de bedoelingquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:02 schreef heywoodu het volgende:
Wat is eigenlijk precies de bedoeling? Moet er ook nog iets netjes landen, of gaat er iets omhoog en stort het weer in zee of wat?
Dat was wel de bedoeling toch?quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ze blazen hem toch wel op voordat hij de zee raakt?
Nee. Dat ga ik niet doen. Ik gun hem geen views op X. Het moet gewoon weer terug naar Youtubequote:Op zaterdag 18 november 2023 13:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als het cht alleen op X te zien is ga jij ook gewoon met het broekje op de enkels naar X kijken hoor. En terecht.
1 orbit en dan neerstorten in zee. De booster maakt een gecontroleerde landing in zeequote:Op zaterdag 18 november 2023 13:02 schreef heywoodu het volgende:
Wat is eigenlijk precies de bedoeling? Moet er ook nog iets netjes landen, of gaat er iets omhoog en stort het weer in zee of wat?
Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb vaak grote moeite om berhaupt te vinden op Xquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Dat ga ik niet doen. Ik gun hem geen views op X. Het moet gewoon weer terug naar Youtube
[..]
1 orbit en dan neerstorten in zee. De booster maakt een gecontroleerde landing in zee
Hij slaat te pletter in zee ergens bij Hawaiiquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:02 schreef heywoodu het volgende:
Ach, als je het liever mist is dat jouw keuze inderdaadquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Dat ga ik niet doen. Ik gun hem geen views op X. Het moet gewoon weer terug naar Youtube
BocaChica sunrise is altijd een genot om naar te kijkenquote:
Thnx!!!!quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:25 schreef Tourniquet het volgende:
X-stream is nu ook live:
https://twitter.com/i/broadcasts/1dRKZEWQvrXxB
Dit kan ik niet casten!quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:25 schreef Tourniquet het volgende:
SpaceX-stream is nu ook live:
yt link? bij deze heb je een X account nodigquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:25 schreef Tourniquet het volgende:
Er is altijd een delay , bij mij tenminste , is ook bij NSFquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:31 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
ik heb een 8 seconden delay tussen EDA en X ,jullie ook?
Ze doen niets meer op YTquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:32 schreef butz0rs het volgende:
[..]
yt link? bij deze heb je een X account nodig
quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:35 schreef heywoodu het volgende:
Ik denk wel dat NSF de beste optie is voor X-loze mensen? Ook al zie je hem daar waarschijnlijk omhoog gaan en verdwijnen ipv dat je het echt kunt volgen
Everyday Astronout heeft een tracking camera geloof ikquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:35 schreef heywoodu het volgende:
Ik denk wel dat NSF de beste optie is voor X-loze mensen? Ook al zie je hem daar waarschijnlijk omhoog gaan en verdwijnen ipv dat je het echt kunt volgen
vroeger liet NSF the SpaceX stream wel eens zien. Dat zal ook wel niet meer mogen?quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:35 schreef heywoodu het volgende:
quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:36 schreef Tourniquet het volgende:
Weer van die kutbootjes in de range.
En als je hier kijkt, is er dan ook een account nodig?quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:32 schreef butz0rs het volgende:
[..]
yt link? bij deze heb je een X account nodig
Iedereen blijquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:40 schreef butz0rs het volgende:
Oh je kunt de stream op hun website bekijken
https://www.spacex.com/la(...)Id=starship-flight-2
Deze werkt voor mij zonder Twitter accountquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:40 schreef butz0rs het volgende:
Oh je kunt de stream op hun website bekijken
https://www.spacex.com/la(...)Id=starship-flight-2
Nou nee ik wil 't op m'n TV. Everyday Astronaut met Twitter op de telefoon it is.quote:
Dan moet je de webpagina casten ipv de streamquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:46 schreef nietzman het volgende:
[..]
Nou nee ik wil 't op m'n TV. Everyday Astronaut met Twitter op de telefoon it is.
Destijds jaquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:48 schreef Zorro het volgende:
Zeiden ze nou dat als de vierde poging niet gelukt was dat het dan afgelopen zou zijn geweest met SpaceX?
Ik gooi Rum in mijn koffiequote:Op zaterdag 18 november 2023 13:52 schreef Tourniquet het volgende:
"no significant issues" volgens John.
Goede tipquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:47 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Dan moet je de webpagina casten ipv de stream
Oh?.. ach ja.. heb een hele flesquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:56 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Dat is het begin van de window, niet perse de lancering volgens mij.
De raket is gewoon 'opgewonden'quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:48 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Hij is lek![]()
[ afbeelding ]
Ik ookquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:57 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De raket is gewoon 'opgewonden'
Toch maar geklikt uit nieuwsgierigheid. En ben nu aan het kijkenquote:Op zaterdag 18 november 2023 13:25 schreef Tourniquet het volgende:
quote:Op zaterdag 18 november 2023 13:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Toch maar geklikt uit nieuwsgierigheid. En ben nu aan het kijken
Toch nietquote:
Ff F5 drukkenquote:
Zeurpietquote:Op zaterdag 18 november 2023 14:02 schreef StephanL het volgende:
Bij Nasa ging het toch een stuk beter
quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:07 schreef Stoorzendert het volgende:
Toch weer niet goed met de booster
Starship vliegtquote:Op zaterdag 18 november 2023 14:07 schreef Stoorzendert het volgende:
Toch weer niet goed met de booster
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |