quote:
quote:
De ultieme zoektocht van Jelle Wallays naar een nieuwe ploeg: “Ik geef me nog een maand de tijd”
De laatste wegwedstrijd van het seizoen is gereden, de rekeningen zijn gemaakt. De meeste transfers zijn afgerond (maar nog niet allemaal gecommuniceerd), contracten werden verlengd en een aantal renners heeft zijn afscheid aangekondigd. Maar een enkeling is nog op zoek naar nieuw emplooi voor 2024. Zo ook Jelle Wallays (34), tweevoudig winnaar van Parijs-Tours, Dwars door Vlaanderen en een rit in de Ronde van Spanje.
Jelle, we zijn voorbij de helft van oktober en je hebt nog geen nieuw contract kunnen afsluiten. Hoe moeilijk is dat?
Jelle Wallays: “Ik probeer het zoveel als mogelijk van mij af te zetten. Ik zou nog graag twee jaar verder doen maar de evolutie in het wielrennen lijkt daar anders over te beslissen. Dat is wat ik niet in de hand heb en waar ik mij bij moet neerleggen.”
Wat bedoel je met de evolutie in het wielrennen?
“Ploegen kiezen meer voor jeugd. Vroeger was dat totaal niet het geval. Renners worden nu al door de grote ploegen op zeventienjarige leeftijd vastgelegd. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven voor de komende jaren.”
Terwijl jij nog via de klassieke weg prof bent geworden, via een overgangsploeg als Topsport Vlaanderen.
“Grote ploegen namen toen haast niemand rechtstreeks over uit het beloftenpeloton. Nu doen ze bijna niet anders. Er wordt meer en meer gekeken naar testgegevens, naar wattages die jonge renners kunnen trappen. Met die evolutie heb ik het soms moeilijk: je moet niet meer presteren om prof te worden.”
Ervaring lijkt niet meer van tel te zijn.
“Ik denk nog altijd dat ervaring een meerwaarde kan zijn. Jongeren wegwijs maken in het peloton, hen duidelijk maken hoe het wielrennen in mekaar zit. Nu worden ze voor de leeuwen gegooid, vaak hebben ze niet eens in een beloftenpeloton gekoerst.”
Jongeren begeleiden is een rol die je voor jezelf nog ziet weggelegd?
“Met de ervaring die ik doorheen de jaren opgebouwd, zowel in Vlaamse klassiekers als in grote rondes, denk ik dat ik jongeren nog altijd iets kan bijbrengen. Ik ben nog altijd heel gemotiveerd en haal nog steeds mijn niveau. Ik train nog altijd met plezier door weer en wind. Op mentaal vlak is het zeker niet op. Dat is ook de reden waarom ik absoluut wil verder doen.”
En is het fysiek nog haalbaar? Je hebt de voorbije jaren je tegenslagen gekend, je bent intussen 34 jaar oud.
“Ja, het is nog haalbaar. Er worden tegenwoordig veel minder wedstrijden gereden, weliswaar aan hogere intensiteit. Maar dat kan ik nog. En men lijkt te vergeten dat iemand uit de wind zetten ook belangrijk kan zijn. Iemand als Tim Declercq krijgt binnen het koersverloop almaar meer en meer belang. Ik zou belangrijk kunnen zijn voor zowel een kopman in de klassiekers als een spurter in een ronde.”
Dat soort werk vertaalt zich zelden in persoonlijke resultaten. En dus ook niet in punten.
“En dat is een groot probleem voor renners als ik. Vermoedelijk is het gebrek aan resultaten ook de reden waarom Cofidis mijn contract niet wil verlengen. Helaas hebben ze mij dat nooit met zoveel woorden gezegd. Het klopt dat ik geen punten pak maar renners zoals ik hebben ze in elke ploeg nodig, om de kopman aan zoveel als mogelijk punten te helpen.”
Maar daar wordt in de eindevaluatie weinig rekening mee gehouden.
“Zeker niet bij Franse ploegen, daar kan ik over meespreken.”
Ben je klaar voor een eventueel afscheid?
“Ik zal er wel klaar voor moeten zijn. Maar nu op dit moment nog niet. Het is lastig om het een plaats te geven maar op een bepaald moment zal ik toch de knoop moeten doorhakken.”
Hoelang geef je je nog de tijd?
“Maximaal een maand. Tegen dan zijn de plaatsen overal ingevuld, beginnen ploegen op stage te vertrekken. Tegen dan moet de knoop doorgehakt zijn.”
En wat als het niet lukt?
“Ik ben altijd heel bewust omgegaan met het geld dat ik in mijn carrière heb verdiend en heb altijd gezocht naar goede investeringen. Met de bed & breakfast (Kooon in Staden, red) heb ik samen met mijn vriendin wel iets achter de hand, ik heb ook mijn eigen koffiemerk.”
Wil je eventueel in de koers blijven?
“De laatste maand ben ik serieus beginnen nadenken. Het kan twee kanten uit: enerzijds is er de koffie en de B&B. Anderzijds heb ik doorheen de jaren heel veel ervaring op het hoogste niveau opgebouwd. Die ervaring doorgeven aan de jeugd heb ik ook altijd plezierig gevonden. Daarbij wil ik ook mensen gezonder doen leven. Dat zijn de twee takken waar ik momenteel opties in zie.”
Maar liefst van al blijven fietsen?
“Dat zou inderdaad de leukste optie zijn.”
Wat het ook wordt, je mag terugblikken op een geslaagde carrière.
“Dat is ook wat veel mensen mij zeggen en daar trek ik mij aan op. Als ze me als achttienjarige hadden gezegd dat ik twee keer Parijs-Tours zou winnen, Dwars door Vlaanderen en een rit in de Vuelta, ik zou een gat in de lucht gesprongen hebben.”
Groot, sterk, ervaren. Kent de club.