Die is dus inclusief voorarrest alweer bijna vrijquote:DEN HAAG - Het 15-jarig meisje die de hardwerkende Haagse snackbareigenaar Wei Chen op weg naar huis van zijn Cafetaria Houtwijk in Den Haag eind januari doodstak moet 12 maanden de cel in.
Dit is de maximale straf voor een dader met deze jonge leeftijd. Ook krijgt ze jeugd-tbs. „Een langdurige behandeling is hard nodig”, aldus de rechtbank.
Haar broer (17 jaar) kreeg 6 maanden cel wegens betrokkenheid bij het openlijk geweld tegen het latere slachtoffer. Ook voor hem is er onvoorwaardelijke jeugd-tbs opgelegd.
De derde puber, een meisje van 17 moet 10 maanden de cel in voor haar rol en krijgt eveneens jeugd-tbs. Ze zou net als de jongen niet gestoken hebben en wordt daardoor niet veroordeeld voor doodslag. Maar ze was volgens de rechtbank wel degelijk betrokken bij openlijk geweld tegen het slachtoffer waaronder het steken ook valt, zo stelde de rechtbank.
Openbaar
De uitspraak in de rechtbank in Den Haag was openbaar in tegenstelling tot de zitting. Het 15-jarige meisje zou de dodelijke steekwonden hebben toegebracht, zo stelde de rechtbank. De drie verdachten waren aanwezig in de zittingszaal. De weduwe zat elders in het gebouw en volgde de uitspraak via een videoverbinding.
BEKIJK OOK:
Donaties voor weduwe van door tieners doodgestoken snackbarhouder Den Haag
De rechtbank maakte korte metten met de stelling van de verdediging dat er sprake zou zijn van noodweer.
Op 27 januari liep Wei Chen hand in hand met zijn vrouw naar huis vanuit hun cafetaria. Onderweg kwamen ze de tieners al tegen. Maar op het Doctor H.E. van Geldererf, om de hoek bij hun woning, gaat het pas echt gruwelijk mis.
Geliefde ondernemer
De in de wijk zo geliefde ondernemer en zijn vrouw werden daar zo is volgens de rechtbank gebleken eerst geslagen en geschopt. Uiteindelijk werd de man gestoken in de borst en tweemaal in zijn rug. Hij overleed 40 minuten later in het ziekenhuis.
De dood van de snackbarhouder zorgde voor veel beroering in de buurt. Zo liepen honderden mensen een stille tocht en werd ook een inzamelingsactie voor het gezin van de snackbareigenaar gestart. Hiermee is meer dan 110.000 euro opgehaald.
’Ontluisterend en schokkend’
De zitting was eerder achter gesloten deuren maar daar zou de officier van justitie hebben laten weten dat de verdachten onder andere in beeld kwamen door het afluisteren van gesprekken. De manier waarop de drie zouden hebben gesproken over de fatale steekpartij noemde de officier al ’ontluisterend en schokkend’. De rechtbank heeft ook met onbegrip kennis genomen van de in het dossier voorkomende in het geheim opgenomen gesprekken tussen de twee betrokken meisjes. „Ze hebben geen enkele vorm van berouw getoond.”
Ook zijn er beelden van een deurbelcamera en filmpjes op de telefoon van de pubers. De rechtbank stelde dat de ruzie tussen de jongeren en de snackbareigenaren al begonnen in de coronaperiode. Uiteindelijk waren ze op de bewuste januari duidelijk uit op een confrontatie met het echtpaar zo stelde de rechtbank.
Moeder
Het 17-jarige meisje werd ook veroordeeld voor het neersteken van de ex van haar moeder. De jongen van 17 voor het stelen van mobiele telefoons.
Het Openbaar Ministerie eiste eerder de maximale straf voor een 15-jarige namelijk 12 maanden en jeugd-tbs. Tegen de 17-jarige jongen 10 maanden en jeugd-tbs en tegen het 17-jarige meisje 14 maanden.
https://www.telegraaf.nl/(...)aagse-snackbarhouder
Geldt dat met jeugd tbs hetzelfde? Of kan dat niet eindeloos verlengd worden?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:
Nou nee als je TBS krijgt ben je voorlopig dus niet vrij.
Gene nepnieuws maken TS.
Ik neem aan dat jeugd-tbs omgezet wordt in volwassen tbs als zij 18 wordtquote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
Geldt dat met jeugd tbs hetzelfde? Of kan dat niet eindeloos verlengd worden?
Nou het is dus beperkt tot maximaal 7 jaar, zie niets over omzettenquote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:33 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jeugd-tbs omgezet wordt in volwassen tbs als zij 18 wordt
Maximaal 7 jaar.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
Geldt dat met jeugd tbs hetzelfde? Of kan dat niet eindeloos verlengd worden?
quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:35 schreef nixxx het volgende:
[..]
Nou het is dus beperkt tot maximaal 7 jaar, zie niets over omzetten
https://www.om.nl/onderwerpen/tbs#:~:text=De%20PIJ%2Dmaatregel%20(ook%20wel,het%20laatste%20jaar%20voorwaardelijk%20is.
Jeugd tbs (PIJ-maatregel)
De PIJ-maatregel (ook wel jeugd tbs genoemd) is een behandelmaatregel voor jeugdigen bij wie er sprake is van een ontwikkelingsstoornis of psychische aandoening. De maximale duur van de PIJ-maatregel bedraagt zeven jaar, waarvan het laatste jaar voorwaardelijk is. Als een jeugdige gedeeltelijk (on)toerekeningsvatbaar wordt geacht, kan een PIJ-maatregel in combinatie met jeugddetentie worden opgelegd.
En na 7 jaar? Kan een Tbs-instelling dan niet de rechter adviseren om door te behandelen?quote:
Het kan gewoon doorstromen in TBS als men denkt dat het noodzakelijk is.quote:
Mooi!quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan gewoon doorstromen in TBS als men denkt dat het noodzakelijk is.
https://www.om.nl/actueel(...)r%202023%20behandeld.
Bij dit soort gevaarlijke clusterfucks (een hele familie) is ver weg van de bewoonde wereld opruimen vaak wel de gedachte. Hebben we niet ergens plaats in Australië nog?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:16 schreef franske19 het volgende:
Familie van psychopaten. Liever ergens op een eiland midden in de oceaan dumpen inclusief ouders zodat ze niet nog meer van dit soort figuren op de wereld kunnen zetten.
Nee, want ze krijgt TBS.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Die is dus inclusief voorarrest alweer bijna vrij![]()
Jarenlang in een kliniek gedwongen behandelingen ondergaan die eindeloos kunnen duren. Klinkt inderdaad als een geweldig vooruitzicht.quote:
Uiteindelijk zou de gevangenisstraf voor zo'n daad ook wel langer mogen zijn, aan de andere kant heeft het opsluiten van jongeren 2 nadelen:quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, niet op de hoogte zijn van hoe het werkt maar wel een beetje gaan blaten.
pfizer?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:36 schreef xpompompomx het volgende:
Was de friet nou echt zo slecht dat er voor geprikt moest worden?
Alsof dat ook maar op eniger wijze in verhouding staat tot het ombrengen van iemand.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jarenlang in een kliniek gedwongen behandelingen ondergaan die eindeloos kunnen duren. Klinkt inderdaad als een geweldig vooruitzicht.
Gezien het systeem om de kinderen heen is verandering maar moeilijk bereikbaar. Zowel het fundament is rot, de omgeving is rot en het toekomstperspectief. Ik heb er een hard hoofd in dat hier nog veel mee bereikt kan worden. Wat voor mij dan nog rest is genoegdoening voor de slachtoffers, langer straffen dus.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk zou de gevangenisstraf voor zo'n daad ook wel langer mogen zijn, aan de andere kant heeft het opsluiten van jongeren 2 nadelen:
- het is de leeftijd waarin je je vormt en je kan er slechter uitkomen dan dat je naar binnen gaat
- je wil een behandeling zo vroeg mogelijk beginnen
Ik vermoed teamPatatquote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:36 schreef xpompompomx het volgende:
Was de friet nou echt zo slecht dat er voor geprikt moest worden?
quote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Alsof dat ook maar op eniger wijze in verhouding staat tot het ombrengen van iemand.
Of je nou in een gevangenis zit of in een gesloten kliniek tussen de gevaarlijke gekken en waar je ook nog gedwongen behandeling moet ondergaan, het lijkt me om het even.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Alsof dat ook maar op eniger wijze in verhouding staat tot het ombrengen van iemand.
TBS kan je gewoon weekendverlof krijgen na een poosje als je lief bentquote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, niet op de hoogte zijn van hoe het werkt maar wel een beetje gaan blaten.
Een peuter die een ander doodt zou je graag levenslang opsluiten?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:40 schreef Netsplitter het volgende:
Volwassen daad = volwassen straf vind ik. Dus geen één jaar.
Er is je net verteld dat je beter even kunt uitzoeken hoe het echt zit, voor je begint te blaten. Dat signaal is kennelijk nog niet helemaal aangekomen.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 19:25 schreef Elan het volgende:
[..]
TBS kan je gewoon weekendverlof krijgen na een poosje als je lief bentvoor een fucking moordenaar
Die groepen zijn ook helemaal niet erg vergeleken met de daadwerkelijke bajes. Wat in NL ook al een lachertje is.
Nee een beetje lief zijn werkt in de normale gevangenis. Dan kun je je tijd uitzitten.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 19:25 schreef Elan het volgende:
[..]
TBS kan je gewoon weekendverlof krijgen na een poosje als je lief bentvoor een fucking moordenaar
Die groepen zijn ook helemaal niet erg vergeleken met de daadwerkelijke bajes. Wat in NL ook al een lachertje is.
Ik weet precies hoe het zit wijsneus. Nederland is een lachertje qua straffen.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 20:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Er is je net verteld dat je beter even kunt uitzoeken hoe het echt zit, voor je begint te blaten. Dat signaal is kennelijk nog niet helemaal aangekomen.
Mensen die daar werken zijn veelal zelf ook ziek in hun hoofd, net zoals je ziet bij psychologiestudenten.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee een beetje lief zijn werkt in de normale gevangenis. Dan kun je je tijd uitzitten.
In de TBS mag je een stel psychologen gaan overtuigen dat je verknipte brein voldoende op orde is. Dat valt niet mee. En verder zit je dus gewoon de hele dag tussen de gekken en wordt je ook als zodanig behandeld.
Informeer je eens in plaats van hier maar van alles te gaan roepen.
Hahahahaquote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee een beetje lief zijn werkt in de normale gevangenis. Dan kun je je tijd uitzitten.
In de TBS mag je een stel psychologen gaan overtuigen dat je verknipte brein voldoende op orde is. Dat valt niet mee.
Informeer je eens in plaats van hier maar van alles te gaan roepen.
Zit je hier toch ook, en dan nog wel vrijwillig.quote:En verder zit je dus gewoon de hele dag tussen de gekken en wordt je ook als zodanig behandeld.
Levenslang dood zijn is inderdaad beterquote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jarenlang in een kliniek gedwongen behandelingen ondergaan die eindeloos kunnen duren. Klinkt inderdaad als een geweldig vooruitzicht.
Nou uit iedere blaat post hier blijkt toch echt het tegendeel.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik weet precies hoe het zit wijsneus. Nederland is een lachertje qua straffen.
Waar haal je 80% vandaan? Ook weer uit je duim gezogen?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Hahahaha
Die psychologen zijn compleet incompetent. 80% met verlof gaat opnieuw in de fout. Zulke zieke geesten moet je als volwassenen berechten.
https://www.volkskrant.nl(...)valt-terug~b5973996/quote:Op donderdag 12 oktober 2023 23:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou uit iedere blaat post hier blijkt toch echt het tegendeel.
Hieronder ook weer.
[..]
Waar haal je 80% vandaan? Ook weer uit je duim gezogen?
quote:Op donderdag 12 oktober 2023 20:35 schreef realnice11 het volgende:
Lastige zaak, de patatbakker verkocht extreem ongezond voedsel waar mensen dood van kunnen gaan, en is het meisje nu geen redder opeens?
Dat is 9 jaar geleden toen ze nog niet door konden stromen naar volwassen TBS en zomaar op straat kwamen. Niet erg relevant meer dus. En zegt ook niets over de volwassen TBS. Dus probeer het opnieuw.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 23:05 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)valt-terug~b5973996/
Je hebt wel een tamelijk grote bek voor iemand die zelf totaal niet geïnformeerd is.
Vraag me bij zulke jonge daders uit 1 gezin wel af wat ze in godsnaam hebben meegemaakt dat ze tot zulke ziekelijke dingen in staat zijn. Dat klinkt toch wel als een soort van over het hoofd gezien door instanties (vind ik) of in ieder geval niet de juiste hulp gehad en dat er nooit goed grip op dit gezin is geweest. Ontzettend triest, onnodig en jammer dat dit de uitkomst is.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 17:00 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Gezien het systeem om de kinderen heen is verandering maar moeilijk bereikbaar. Zowel het fundament is rot, de omgeving is rot en het toekomstperspectief. Ik heb er een hard hoofd in dat hier nog veel mee bereikt kan worden. Wat voor mij dan nog rest is genoegdoening voor de slachtoffers, langer straffen dus.
Alsof het nu beter gaatquote:Op donderdag 12 oktober 2023 23:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is 9 jaar geleden toen ze nog niet door konden stromen naar volwassen TBS en zomaar op straat kwamen. Niet erg relevant meer dus. En zegt ook niets over de volwassen TBS. Dus probeer het opnieuw.
Het lachen zal die simpele gozer vast snel vergaan zijn toen hij erachter kwam dat hij voor onbepaalde tijd naar een soort gekkenhuis mag.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 23:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Alsof het nu beter gaat.
Jonge veroordeelden lachen zich rot om die strafjes, soms zelfs letterlijk.
https://eenvandaag.avrotr(...)ger-kunt-vastzetten/
Niet een soort gekkenhuis het is een gekkenhuis. Maar in principe mits, tenzij goed gedrag etc kan dat meisje op haar achttiende of negentiende weer een volledig vrij mens zijn. Lees net het emotionele betoog van de weduwe van het slachtoffer, dat is dan toch maar lastig te bevatten. Nog los van de de discussie over een eventueel aanwezige kans kans op recidieven.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 00:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het lachen zal die simpele gozer vast snel vergaan zijn toen hij erachter kwam dat hij voor onbepaalde tijd naar een soort gekkenhuis mag.
Ik denk dat jij een behoorlijk positief mensbeeld hebt Hexa, en dat is prijzenswaardig. Ik vind het ook een beetje naïef, maar hey, het is jouw leven, leef het zoals je wilt.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 23:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is 9 jaar geleden toen ze nog niet door konden stromen naar volwassen TBS en zomaar op straat kwamen. Niet erg relevant meer dus. En zegt ook niets over de volwassen TBS. Dus probeer het opnieuw.
Laten we het eens omdraaien. Stel dat 70% van de jongeren die een PIJ-maatregel krijgen inderdaad een leven vol criminaliteit tegemoet gaan. Betekent dat dan dat je niet meer je best hoeft te doen voor die 30%? En betekent het dat je niet zou moeten proberen om die 70% omlaag te krijgen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 07:48 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een behoorlijk positief mensbeeld hebt Hexa, en dat is prijzenswaardig. Ik vind het ook een beetje naïef, maar hey, het is jouw leven, leef het zoals je wilt.
Ik denk dat een beetje ervaren rechercheur of officier van justitie moeiteloos kan aangeven bij dit soort jeugdige misdadigers welke de rest van hun leven in het justitieel systeem terug blijven keren. En daarmee dus welke personen bijna gegarandeerd enorme schade gaan aanrichten en andere negatieve impact gaan hebben op de maatschappij en individuele onschuldige burgers.
Daarom leg ik ook uit dat jongeren met een PIJ die niet uitbehandeld zijn tegenwoordig doorstromen naar de echte TBS.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 07:48 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een behoorlijk positief mensbeeld hebt Hexa, en dat is prijzenswaardig. Ik vind het ook een beetje naïef, maar hey, het is jouw leven, leef het zoals je wilt.
Ik denk dat een beetje ervaren rechercheur of officier van justitie moeiteloos kan aangeven bij dit soort jeugdige misdadigers welke de rest van hun leven in het justitieel systeem terug blijven keren. En daarmee dus welke personen bijna gegarandeerd enorme schade gaan aanrichten en andere negatieve impact gaan hebben op de maatschappij en individuele onschuldige burgers.
Wat mij betreft betekent dat dat je ontzettend je best moet doen om die 70% eruit te filteren en die desnoods maar levenslang hun tbs verlengen. Ik heb niet zo’n positief mensbeeld, ik denk dat sommige mensen daadwerkelijk verrot zijn en onverbeterlijk.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:17 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Laten we het eens omdraaien. Stel dat 70% van de jongeren die een PIJ-maatregel krijgen inderdaad een leven vol criminaliteit tegemoet gaan. Betekent dat dan dat je niet meer je best hoeft te doen voor die 30%? En betekent het dat je niet zou moeten proberen om die 70% omlaag te krijgen?
Dat, ja. Hoewel je je kan afvragen in hoeverre een puber misschien wel beter zou moeten weten. Ik maak de vergelijking wel vaker maar het is ook niet alsof ze stiekem een energydrink niet hebben afgerekend bij de zelfscan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:40 schreef nixxx het volgende:
[..]
Het sneue is dat dat waarschijnlijk grotendeels buiten hun schuld om is, aangeboren afwijking of mishandeling of andere problemen in hun opvoeding, maar daar help je de (toekomstige) slachtoffers van hun misdaden niet mee.
Gelukkig zijn ze in Amerika wel heel streng en is daardoor bijna geen criminaliteit en zijn de gevangenissen leegquote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik weet precies hoe het zit wijsneus. Nederland is een lachertje qua straffen.
Er is een goede podcast die laat zien wat TBS inhoudt.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Daar denkt onze wetgevende macht, de Tweede Kamer, vooralsnog anders over helaas.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:40 schreef Netsplitter het volgende:
Volwassen daad = volwassen straf vind ik. Dus geen één jaar.
Eigenlijk iedereen die er verstand van heeft denkt er op die manier over.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 12:47 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Daar denkt onze wetgevende macht, de Tweede Kamer, vooralsnog anders over helaas.
Ja maar alleen daar kan dat dus gewijzigd worden.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 12:50 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Eigenlijk iedereen die er verstand van heeft denkt er op die manier over.
Wat bedoel je? Waar zou wat gewijzigd kunnen worden?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 12:51 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja maar alleen daar kan dat dus gewijzigd worden.
De wet.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 12:52 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Waar zou wat gewijzigd kunnen worden?
Waarom zou je de wet wijzigen op een manier die ingaat tegen de opvattingen van iedereen die er verstand van heeft?quote:
Ja want Anerika is de norm ofcquote:Op zaterdag 14 oktober 2023 12:43 schreef alopio het volgende:
[..]
Gelukkig zijn ze in Amerika wel heel streng en is daardoor bijna geen criminaliteit en zijn de gevangenissen leeg
O wacht….
Nee, de wet voorziet nu niet in een lange straf voor minderjarigen, dus alleen de Tweede Kamer kan dat wijzigen. Maar dat gaat niet gebeuren, net zomin als rijbewijs kwijt voor de rest van je leven als je met je dronken kop iemand dood rijdt.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 12:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Waarom zou je de wet wijzigen op een manier die ingaat tegen de opvattingen van iedereen die er verstand van heeft?
Ja, dat zei ik al. En ik vroeg waarom de wet op dat punt gewijzigd zou moeten worden wanneer iedereen die er verstand van heeft daar tegen is.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 12:57 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Nee, de wet voorziet nu niet in een lange straf voor minderjarigen, dus alleen de Tweede Kamer kan dat wijzigen.
Op kosten van de gemeente een huisje, geld voor inboedel, eenuitkering en een coach om het af te maken.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |