9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
Ik kan me ook niet voorstellen dat je minstens 150 gijzelaars vast houdt op die paar vierkante kilometer Gaza, zonder dat een gedeelte van de bevolking dit gewoon weet.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Op donderdag 12 oktober 2023 10:24 schreef capricia het volgende: [..] Die hebben inmiddels special forces in Israël. En werken nu samen met de IDF. Leveren munitie. Blinken gaat daar nu heen, om de situatie te bespreken. Europa... Stilte.
Doen ze ook wanneer er geen Amerikaanse staatsburgers bij betrokken zijn hoor. Je hoeft ze echt niet te framen zijnde eigen-volk-liefhebbers, want dan hadden ze bijvoorbeeld Flint wel wat sneller opgelost.
[..] Ongetwijfeld, binnen enkele jaren zijn we allemaal weer hier op FOK, om waarschijnlijk de Syriers te beschuldigen van "iets", dat een aanval rechtvaardigt.. terwijl Israel uitbreidt, en uitbreidt, en uitbreidt.. simpelweg "leefruimte", dat op z'n Duits een nogal andere lading krijgt.
Ik denk dat mensen het pas gaan beseffen, als Israel de vlag uithangt bij de Perzische golf eeeh oja, misschien was het toch niet zo handig om Israel blind te steunen.. door de blindheid heb ik dit niet zien aankomen.
Gelukkig is Syrië al miljoenen mannen armer dankzij de laatste poging en mensen zoals HowardRoark die hen met liefde in Europa hebben ontvangen ten gunste van Groter Israël, dus dat gaat wel goedkomen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
Zoon van een oprichter van Hamas die de bende de rug toegekeerd heeft en uitlegt waarom. Vanaf 5(!) jaar oud worden de kindertjes gehersenspoeld door een cultus die bewust de burgers in die kluwen trekt om vervolgens te krijsen dat de burgers betrokken raken.
[..] Wreed terrorisme is 100% een keuze en geen gevolg van een actie van anderen. Door het op die manier te draaien, wordt er een rechtvaardiging gemaakt voor het ontstaan van zulke groeperingen.
Het is geen rechtvaardiging. Dat is de kronkel die je er altijd bij haalt.
Duitsland leent het Israëlische leger twee drones van de krijgsmacht, die al in Israël gestationeerd zijn. De Duitse minister van Defensie Boris Pistorius zei dit donderdag in Brussel, waar hij een NAVO-conferentie bijwoont. Israël heeft Duitsland ook om munitie voor oorlogsschepen gevraagd.
Het is onduidelijk wat daar de reden voor is. De Gazastrook heeft een kust van bijna 40 kilometer die ook door de Israëli's zwaar bewaakt wordt om de strook te isoleren van de buitenwereld. Toch zijn er sinds zaterdag boten met Palestijnse strijders geweest die aanvallen hebben uitgevoerd op de Israëlische kust, bijvoorbeeld in Zikim op een strand even ten noorden van de Gazastrook.
Zaterdag braken Palestijnse strijders van de beweging Hamas door de hekwerken van de Gazastrook en richtten bloedbaden in de omgeving aan. Ze hebben naar schatting 150 mensen ontvoerd. Daarnaast vuurde Hamas duizenden raketten af op Israël. Israël heeft gereageerd met zware bombardementen op de dichtbevolkte strook land waar meer dan 2 miljoen mensen vastzitten onder erbarmelijke omstandigheden. De Israëli's hebben de stroom en het water afgesloten en brandstof en voedsel komen er ook niet meer in.
Op donderdag 12 oktober 2023 10:19 schreef capricia het volgende: Ik hoop dat iedereen beseft dat er ook Europeanen ontvoerd zijn door Hamas. Fransen, Italianen, Duitsers, Britten, etc. Niet alleen vermoord, maar velen nog ergens in Gaza vastgehouden.
Ik krijg een beetje het gevoel dat de VS veel meer voor haar burgers opkomt dan wij hier in Europa doen.
Bang voor opstanden en rellen van moslims in de steden hier. Lafjes een vliegtuigje sturen en een vlaggetje ophangen. Dat dan weer wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
En we kunnen zeggen wat we willen over de VS en hun intrnties zijn ook vast niet altijd duidelijk of juist egoïstisch, maar het is wel het land dat bij vrijwel iedere crisissituatie als eerste te hulp schiet.
Dat is wel door een heel roze bril bekeken. De VS doet alleen aan crisisbeheersing als het in het geopolitieke plaatje past. Het terugtrekken uit Afghanistan en daarmee weer de taliban aan de macht laten komen lijkt me nu een perfect voorbeeld van een toekomstige nieuwe crisis over een decennia.
Op donderdag 12 oktober 2023 10:30 schreef HowardRoark het volgende: En dat is een leugen. Het is niet zo dat er extremistische idioten aan beide kanten zitten. Israël heeft namelijk toch echt geen terreurgroepering in het land zitten met soortgelijke intenties en handelen als Hamas of Hezbollah.
Het wordt dan ook als terrorisme geclassificeerd als reactie op de onderdrukkende overheid van Israël. Terrorisme is niet noodzakelijk als je onderdrukking institutioneel in stand kan houden. Resultaat is een vicieuze cirkel van geweld.
Er zijn plannen voor een humanitaire corridor voor vluchtelingen naar Egypte.
Ik begin mij steeds meer af te vragen of Israel enkel Hamas wil elimineren of dat ze de hele Gazastrook willen ontruimen en de bevolking richting Egypte wil drijven.
[..] Ze waren juist bezig met een 2 statenoplossing in 2006. Onderdeel daarvan was de buldozer door alle Joodse nederzettingen in de gazastrook en daarna verkiezingen waar de Pallies hun eigen regering mochten kiezen. Ze kozen Hamas (ook op de Westbank) en een dag later vlogen de vuurpijlen de grens al over vanaf Gaza. Vanaf de moment ging de boel steeds meer op slot (gek eh)
Ik weet niet over welk aanbod in 2006 jij het hebt. Je doet alsof de Palestijn op een ding na hun zin kregen en dit toch afwezen. Kan je hier meer over vertellen?
Ik begin mij steeds meer af te vragen of Israel enkel Hamas wil elimineren of dat ze de hele Gazastrook willen ontruimen en de bevolking richting Egypte wil drijven.
en en
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Het is geen rechtvaardiging. Dat is de kronkel die je er altijd bij haalt.
Een rechtvaardiging voor het ontstaan had ik het over. Als je stelt dat terroristische groeperingen ontstaan door wat anderen doen, leg je het handelen van zulke groeperingen dus bij externe factoren en niet bij de mensen zelf.
Zoon van een oprichter van Hamas die de bende de rug toegekeerd heeft en uitlegt waarom. Vanaf 5(!) jaar oud worden de kindertjes gehersenspoeld door een cultus die bewust de burgers in die kluwen trekt om vervolgens te krijsen dat de burgers betrokken raken.
En dan zijn er hier mensen die zeggen dat Israëlische leger of de politie dit soort terrorisme in stand houdt. Man man, dan heb je echt een stevige klap van de molen gekregen hoor.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Het wordt dan ook als terrorisme geclassificeerd als reactie op de onderdrukkende overheid van Israël. Terrorisme is niet noodzakelijk als je onderdrukking institutioneel in stand kan houden. Resultaat is een vicieuze cirkel van geweld.
Kun je ook onderbouwen op welke manier je het idee hebt dat de overheid van Israël onderdrukkend is? Want met alleen zulke inhoudsloze aantijgingen blijft het natuurlijk allemaal erg vaag.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Een rechtvaardiging voor het ontstaan had ik het over. Als je stelt dat terroristische groeperingen ontstaan door wat anderen doen, leg je het handelen van zulke groeperingen dus bij externe factoren en niet bij de mensen zelf.
Je hele leven wordt beinvloed door externe factoren, beste vriend. Dat is wat de mensen vormt. De ouders (hun kennis, geld, invloed), de scholen (invalshoek, kwaliteit onderwijs, soort school), je leefomgeving (welke plaats je woont, de kansen die er daar zijn), media, zo kunnen we eeuwig doorgaan. Je wordt niet geboren als een terrorist.
Ik wou geld doneren om water en voedsel bij de Palestijnen te krijgen en heb navraag gedaan bij een organisatie, maar die zeggen niet zoveel te kunnen doen omdat je het risico loop op een terrorisme lijst gegooid te worden en daarnaast komt er gewoon niets aan in Palestina omdat ze volledig zijn afgezonderd. Besef, er wonen onwijs veel kinderen daar !!!! Israël krijgt veel hulp en dat is terecht, maar wie helpt de Palestijnse slachtoffers??? Dit is onacceptabel hoor !!!
[..] En dan zijn er hier mensen die zeggen dat Israëlische leger of de politie dit soort terrorisme in stand houdt. Man man, dan heb je echt een stevige klap van de molen gekregen hoor.
Het een sluit het ander niet uit.
Die zoon zegt dat Hamas ideologisch geen fuck geeft om wie dan ook, en dat weten jij en ik ook wel.
Op donderdag 12 oktober 2023 10:49 schreef Moederenkind het volgende: Ik wou geld doneren om water en voedsel bij de Palestijnen te krijgen en heb navraag gedaan bij een organisatie, maar die zeggen niet zoveel te kunnen doen omdat je het risico loop op een terrorisme lijst gegooid te worden en daarnaast komt er gewoon niets aan in Palestina omdat ze volledig zijn afgezonderd. Besef, er wonen onwijs veel kinderen daar !!!! Israël krijgt veel hulp en dat is terecht, maar wie helpt de Palestijnse slachtoffers??? Dit is onacceptabel hoor !!!
Dat zal wat zijn, als ze daarin slagen, en dan uiteraard Egypte ze naar Europa dirigeert, en Europa (en dan bedoel ik Zweden, NL en Duitsland) ze accepteert natuurlijk
En dat is een leugen. Het is niet zo dat er extremistische idioten aan beide kanten zitten. Israël heeft namelijk toch echt geen terreurgroepering in het land zitten met soortgelijke intenties en handelen als Hamas of Hezbollah.
Je probeert de hele tijd op een slinkse manier de situatie zo te draaien dat er het beeld ontstaat alsof we hier met twee moreel gelijken te maken hebben. Dat is niet zo.
Israëliërs leven in betere omstandigheden en slechte leefomstandigheden zijn een enorme voedingsbodem voor extremisme.