abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210922970
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je in Jeruzalem bent geweest, nog andere grote plaatsen? En wat is jou van jouw reis het meeste bijgebleven of is je echt opgevallen wat wij zouden moeten weten?
Ik ben in Tel Aviv, Jaffa (praktisch dezelfde stad), Haifa en Jeruzalem geweest. Prachtig land, prachtige trip, heb er vrienden gemaakt, zou er zo weer terug willen gaan. Hoe ik behandeld werd toen ik aankwam op Ben Gurion laat ik even terzijde hier, want ik was al voorbereid op de extreem strenge douane bij aankomst.

Wat mij bij is gebleven is dat mensen in steden als Tel Aviv en Haifa alles veel genuanceerder is en dat er ook gigantische verschillen zijn binnen hun eigen bevolking. Ze willen gewoon rust, vrede en zijn niet akkoord met wat hun overheid doet. Ik voelde eigenlijk geen spanningen tot ik Jeruzalem bezocht.

Maar ook daar vindt er polarisatie plaats tussen de conservatieve en progressieve Israëli's, en die conservatieve joden zijn naar mijn mening dan weer net zo kut als die extremistische moslims.

1 ding zijn ze wel allebei over eens: Israël blijft hoe dan ook bestaan. Alleen zijn de conservatieven helaas niet zo pragmatisch ingesteld als de progressieven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 12-10-2023 09:47:04 ]
  donderdag 12 oktober 2023 @ 09:45:42 #212
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_210922971
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:37 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik heb het over de users hier op FOK!, en je weet 0,0 over mijn kennis. Het is na een aantal dagen wel echt wel duidelijk geworden dat hier dat de ene mensenleven meer waard is dan de ander, omdat hun achtergrond hen niet aanstaat. Zo simpel (en triest) is het.
Zo geldt het voor meer mensen, het demoniseren of ‘onmenselijk’ maken van bepaalde burgergroepen maakt de simpele oplossing (ééntje kapot maken) wat acceptabeler. ‘De ideologie is verrot, dus dan zal het volk het ook wel zijn.’

Krijg je ook nog vermoeiende beïnvloeding van twee kanten, zoals de Westerse wereld die opzichtig de kant kiest van Israël omdat het een belangrijke handelspartner is, ‘het hep op feesboek/tiktok’ gestaan en gewoon wederzijdse haat over de Islam/het jodendom en daarbijbehorend geschreeuw wat mensen het gevoel geeft dat het zwart of wit is.
Makkelijk eerste (volgens de expected goals)
  donderdag 12 oktober 2023 @ 09:47:08 #213
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210922983
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:45 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Zo geldt het voor meer mensen, het demoniseren of ‘onmenselijk’ maken van bepaalde burgergroepen maakt de simpele oplossing (ééntje kapot maken) wat acceptabeler. ‘De ideologie is verrot, dus dan zal het volk het ook wel zijn.’

Krijg je ook nog vermoeiende beïnvloeding van twee kanten, zoals de Westerse wereld die opzichtig de kant kiest van Israël omdat het een belangrijke handelspartner is, ‘het hep op feesboek/tiktok’ gestaan en gewoon wederzijdse haat over de Islam/het jodendom en daarbijbehorend geschreeuw wat mensen het gevoel geeft dat het zwart of wit is.
Handelspartner? Dat stelt toch helemaal geen reet voor globaal gezien.
pi_210922985
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:07 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Er is zo'n Grieks Orthodoxe kerk in Gaza die nog steeds een actieve Facebook heeft. Dus denk wel dat er toegang is en dat Hamas niet de middelen heeft om te monitoren zoals China bv doet.
Ja, er zijn ook Palestijnen in Gaza die video's op internet plaatsen. Vraag is nog steeds hoe wijd verspreid dat is en hoeveel propaganda de bevolking voor zijn kiezen krijgt.

Er waren eerder filmpjes geplaatst van Hamas leiders die beweerden geen vrouwen en kinderen gedood te hebben. Wij zien hier natuurlijk gelijk dat dat totale onzin is, maar kan me voorstellen dat die meer voor hun eigen bevolking bedoeld zijn. Als de Israëlische bommen je om de oren vliegen ben je toch eerder geneigd om het te geloven.
pi_210922989
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:47 schreef Tarado het volgende:

[..]
Handelspartner? Dat stelt toch helemaal geen reet voor globaal gezien.
Dit. Bibi legt het zelf uit:

https://vm.tiktok.com/ZGJ3sukdU/
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_210922990
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 08:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
De VS doet er alles aan (en Europa in iets mindere mate) om van Israël voor de Israëli een succes te maken. Het westen heeft denk ik enige betrokkenheid.
Dit conflict laait elke decennia elke paar jaar op en dat is geen lange termijn oplossing
Er zijn 2 oplossingen voor de lange termijn:
1. Etnische zuiveringen.
2. Een twee Staten oplossing waarbij beiden economisch levensvatbaar zijn. De geografie helpt hier niet bij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 12 oktober 2023 @ 09:50:05 #217
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_210922991
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:45 schreef Erasmus het volgende:
Prachtig land, en die conservatieve joden zijn naar mijn mening dan weer net zo kut als die extremistische moslims.
Gewoon met stenen smijten naar mensen als je het verdomme waagt om een lichtknopje aan te raken op vrijdagavond. Die ‘iedereen moet zich maar aanpassen aan ons’-mentaliteit is maar vermoeiend bij ieder geloof en in feite gewoon een vorm van onderdrukking. Maar vrijwel iedere geloofsovertuiging is uiteindelijk onderdrukkend als je te ver doorslaat.
Makkelijk eerste (volgens de expected goals)
pi_210922993
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
1. Etnische zuiveringen.
2. Een twee Staten oplossing waarbij beiden economisch levensvatbaar zijn. De geografie helpt hier niet bij.
Israel wil beiden niet.

Sterker nog, de huidige situatie is voor hen bijna ideaal. Dat zullen ze ten alle tijden stand willen houden.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_210922999
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
1. Etnische zuiveringen.
Dit zijn volgens mij de enige uitkomsten, waarbij het eerste vanzelfsprekend volstrekt ongewenst is en het tweede alleen kan als er echt grote persoonlijkheden opstaan cq kunnen ontwikkelen onder Palestijnen en Israëli.

Ik zie het somber in.
pi_210923002
Zoals ik een paar dagen terug al schreef: in Mosul is maandenlang strijd geleverd om IS weg te krijgen. IS gebruikte burgers als menselijk schild maar evengoed werden gebouwen gebombardeerd van waaruit door sluipschutters werd geschoten. Was daar internationale verontwaardiging over? Kan het me niet herinneren. Op het eind was IS weg maar was ook Mosul grotendeels weg. Ook niks over gehoord.

Wat is er anders nu met Hamas en Gaza? Zijn Palestijnen een 'troetelvolk'? Neuh. Maar zij zijn wel een mooie aanleiding om anti-joods / antisemitisch te zijn.

Dit staat verder los van dat ik vind dat Netanyahu en Israël op de West-Bank vervelend bezig zijn. Die ultrarechtse nationalisten zijn niet prettig. Maar dat Israël nu een aanval voorbereidt op Gaza en bombardementen uitvoert..ook niet prettig maar wel te rechtvaardigen.
pi_210923004
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:50 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Gewoon met stenen smijten naar mensen als je het verdomme waagt om een lichtknopje aan te raken op vrijdagavond. Die ‘iedereen moet zich maar aanpassen aan ons’-mentaliteit is maar vermoeiend bij ieder geloof en in feite gewoon een vorm van onderdrukking. Maar vrijwel iedere geloofsovertuiging is uiteindelijk onderdrukkend als je te ver doorslaat.
Jup.

Het vervelende is dat de Israëlische autoriteiten echt onredelijk kan zijn, en dat de progressieven dit ook beamen. Het zijn alleen de conservatieven die echt hyperracistisch zijn en het toejuichen als de politie of de IDF een klein Palestijns jongetje buitenproportioneel mishandelt voor het gooien van een steen naar de muur toe.

Men daar weet dondersgoed dat je hiermee alleen een nieuwe generatie haatbaarden kweekt en de vicieuze cirkel van haat daarmee door laat gaan. Ze willen gewoon in rust leven, vrede, geen gezeik. Niemand wilt oorlog.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 12-10-2023 09:53:31 ]
pi_210923010
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:07 schreef HiZ het volgende:

[..]
Behalve dat een matige jurist alhaarfijn kan uitleggen dat Gaza en Oekraïne niet hetzelfde zijn.
En de EU het afsluiten van gaza ook veroordeeld. Er is dus geen hypocrisie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_210923011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:50 schreef ThePlaneteer het volgende:
Israel wil beiden niet.
Ze waren juist bezig met een 2 statenoplossing in 2006. Onderdeel daarvan was de buldozer door alle Joodse nederzettingen in de gazastrook en daarna verkiezingen waar de Pallies hun eigen regering mochten kiezen.
Ze kozen Hamas (ook op de Westbank) en een dag later vlogen de vuurpijlen de grens al over vanaf Gaza. Vanaf de moment ging de boel steeds meer op slot (gek eh)
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  donderdag 12 oktober 2023 @ 09:55:20 #224
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_210923015
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:52 schreef Erasmus het volgende:
Het vervelende is dat de Israëlische autoriteiten echt onredelijk kan zijn, en dat de progressieven dit ook beamen. Het zijn alleen de conservatieven die echt hyperracistisch zijn en het toejuichen als de politie of de IDF een klein Palestijns jongetje buitenproportioneel mishandelt voor het gooien van een steen naar de muur toe.
Tegelijkertijd vraag ik me af, of die progressieven van je in tel aviv en haifa wel zo progressief zouden zijn, als ze zo dicht bij het vuur zouden zitten, als idd de mensen in jerusalem.

Progressief en vredelievend zijn is beduidend makkelijker als jij geen last hebt van de schermutselingen.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_210923021
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:52 schreef Pleun2011 het volgende:
Zoals ik een paar dagen terug al schreef: in Mosul is maandenlang strijd geleverd om IS weg te krijgen. IS gebruikte burgers als menselijk schild maar evengoed werden gebouwen gebombardeerd van waaruit door sluipschutters werd geschoten. Was daar internationale verontwaardiging over? Kan het me niet herinneren. Op het eind was IS weg maar was ook Mosul grotendeels weg. Ook niks over gehoord.

Wat is er anders nu met Hamas en Gaza? Zijn Palestijnen een 'troetelvolk'? Neuh. Maar zij zijn wel een mooie aanleiding om anti-joods / antisemitisch te zijn.

Dit staat verder los van dat ik vind dat Netanyahu en Israël op de West-Bank vervelend bezig zijn. Die ultrarechtse nationalisten zijn niet prettig. Maar dat Israël nu een aanval voorbereidt op Gaza en bombardementen uitvoert..ook niet prettig maar wel te rechtvaardigen.
De geschiedenis is anders tussen die 2 en dat is leidend in de opinies
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210923024
quote:

Dus omdat er geen internationale verontwaardiging was over het bombarderen van kinderen in Mosul en nu wel is de wereld antisemtisch? En jij vindt dat we dus nu ook maar niet verontwaardigd moeten doen?

Dit is echt de omgekeerde wereld _O-
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  donderdag 12 oktober 2023 @ 09:56:38 #227
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_210923025
quote:

Omdat er ergens anders iets treurigs (waarin je gelijk hebt dat er te weinig aandacht voor is) gebeurt betekent het toch niet dat er hier geen verontwaardiging over mag zijn. Jammer vind ik dan dat je dan antisemitisme erbij haalt. Volgens mij staat dat hier gewoon volledig los van. Ik zie eerder reacties over het handelen van Israel met de Palestijnen en erkenning van Palestina als land zelf.
pi_210923026
quote:
7s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
Tegelijkertijd vraag ik me af, of die progressieven van je in tel aviv en haifa wel zo progressief zouden zijn, als ze zo dicht bij het vuur zouden zitten, als idd de mensen in jerusalem.

Progressief en vredelievend zijn is beduidend makkelijker als jij geen last hebt van de schermutselingen.
De afstanden tussen alles zijn vergelijkbaar met Nederland, je overschat hoe ver de impact van hen vandaan liggen.
pi_210923027
quote:
7s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:55 schreef ExTec het volgende:

[..]

Uiteindelijk heeft iedereen last van die schermutselingen, temeer juist de progressieven twee jaar het leger in mogen en een deel van die krankjorum religieuzen gedurende die tijd mogen bidden.
pi_210923031
quote:

[..]
1. Etnische zuiveringen.
Waarom is de status quo geen oplossing?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210923033
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De negatieve geweldsspiraal gaat door, de demografische ontwikkelingen zijn verder in het nadeel van Israel.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 10:04:42 #232
6484 ExTec
pi_210923066
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:56 schreef Erasmus het volgende:

[..]
De afstanden tussen alles zijn vergelijkbaar met Nederland, je overschat hoe ver de impact van hen vandaan liggen.
Ik woon in de beste wijk van mijn stad, waar alle wethouders en soortgelijk tuig wonen.

En mijn stad heeft ook vreselijke wijken.

Maar als je het mij vraagt, is er ogenschijnlijk in de hele stad geen vuiltje aan de lucht.

Hoe is dit anders? In tel aviv zien ze dingen op het nieuws? Ik zie ook dingen op het nieuws.

Je hebt het over perceptie op je wereldbeeld. Dan maken het aantal KMs niet uit.
pi_210923073
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:56 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Omdat er ergens anders iets treurigs (waarin je gelijk hebt dat er te weinig aandacht voor is) gebeurt betekent het toch niet dat er hier geen verontwaardiging over mag zijn. Jammer vind ik dan dat je dan antisemitisme erbij haalt. Volgens mij staat dat hier gewoon volledig los van. Ik zie eerder reacties over het handelen van Israel met de Palestijnen en erkenning van Palestina als land zelf.
Er is aandacht voor datgene waar de media aandacht aan wil geven. Joden krijgen nu eenmaal meer aandacht. Ze krijgen ook een speciaal plekje elke keer. Waar de moslims dat niet krijgen, je ziet de haat naar moslims afdruipen van de meeste posts hier.
pi_210923079
quote:

[..]
Dat zie je nu.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 10:05:58 #235
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210923082
quote:

[..]
Deze groepen in een status quo werkt al tientallen jaren niet, waarom zou dit ineens gaan werken na al dit verschrikkelijke geweld?
  donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:06 #236
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210923090
Het officiële Israelische dodental stijgt boven de 1300. Meer dan 3000 mensen raakten gewond, van wie er 28 in kritieke toestand verkeren, schrijven Israelische media.

AD liveblog
  donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:49 #237
6484 ExTec
pi_210923093
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 10:05 schreef Rupibma het volgende:

Waar de moslims dat niet krijgen, je ziet de haat naar moslims afdruipen van de meeste posts hier.
Het was al niet veel, helaas, maar "IEDEREEN DIE HET NIET MET MEE EENS IS HAAT MOSLIMS" is ook geen vooruitgang.
pi_210923096
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 10:05 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Er is aandacht voor datgene waar de media aandacht aan wil geven. Joden krijgen nu eenmaal meer aandacht. Ze krijgen ook een speciaal plekje elke keer. Waar de moslims dat niet krijgen, je ziet de haat naar moslims afdruipen van de meeste posts hier.
Ik vind het echt pertinent onjuist dat je zegt dat de haat naar moslims van de meeste posts hier afdruipt.

Er is al genoeg lelijkheid hier zonder jouw valse voorstelling van zaken.
pi_210923097
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:37 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik heb het over de users hier op FOK!, en je weet 0,0 over mijn kennis. Het is na een aantal dagen wel echt wel duidelijk geworden dat hier dat de ene mensenleven meer waard is dan de ander, omdat hun achtergrond hen niet aanstaat. Zo simpel (en triest) is het.
Ik weet genoeg over wat je op dit punt aan waarden hebt. Je gebruikt Nederlands, bent moderator op fok en gelooft dat alle mensenlevens dezelfde waarde hebben. Ik ken die achtergrond. En heb lang de fout gemaakt te geloven dat mijn normen universeel waren. Zoals de meeste mensen met onze normen.
pi_210923100
quote:
7s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 10:04 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik woon in de beste wijk van mijn stad, waar alle wethouders en soortgelijk tuig wonen.

En mijn stad heeft ook vreselijke wijken.

Maar als je het mij vraagt, is er ogenschijnlijk in de hele stad geen vuiltje aan de lucht.

Hoe is dit anders? In tel aviv zien ze dingen op het nieuws? Ik zie ook dingen op het nieuws.

Je hebt het over perceptie op je wereldbeeld. Dan maken het aantal KMs niet uit.
Woon jij in IL? Zo ja, waar als ik vragen mag?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')