Fles' Travelsnacks, part 146BestemmingBremen, Duitsland
Datum / dataWoensdag 11 t/m vrijdag 13 oktober 2023
BeweegredenNja, nadat het Schotse avontuur in het water viel had ik plotseling een hoop tijd over. Toch maar even wat leuks doen.
VoorbereidingenNja, weinig. Gauw even een boekje in elkaar geprutst natuurlijk, dat dan weer wel.
AanradersDe binnenstad is leuk! En alles is lekker dichtbij elkaar. En er is veel te zien: Stadhuis, Dom, Bremer Stadtmusikanten, Böttcherstrasse, Schnoorviertel en natuurlijk de Weser.
AfradersNou, weinig, ja de bar van het BW hotel Zur Post ("Hugo's Watch Bar") waar de prijzen van de drankjes niet te vinden zijn, maar waar je bij afrekenen tegen een lelijke verrassing aanloopt. Gewoon niet heen gaan.
Foto's!Dus woensdagmiddag uit Deventer vertrokken, en misschien wel voor het laatst een blik geworpen op de BordBistro. Ze gaan eruit per half december, en misschien wel eerder
![01.jpg]()
Nog mooi even koffie en een Schinken-Käse-Baguette kunnen scoren

![02.jpg]()
Vrij probleemloos kwam ik 3 uur later aan in Bremen waar ik een hotelletje tegenover het Hauptbahnhof had. Mooie ruime kamer (weer geen geweldig uitzicht maar ja lekker belangrijk).
![03.jpg]()
Natuurlijk uiteraard vanzelfsprekend eerst even het zwembad in

Jacuzzi buiten dienst maar wat geeft het. Hier konden fatsoenlijk baantjes in getrokken worden en dan vind ik het al snel prima
![20.jpg]()
Na het zwemmen een terrasje opgezocht. Eerst een potje Erdinger op de tochnogvakantie en daarna maar blijven eten ook. Om te beginnen aardappel-kaassoep met spek
@bitterbal
![04.jpg]()
Gevolgd door een mooie schnitzel met champignons
![05.jpg]()
Pffff zoooo lekker

even een kwartiertje de boel laten zakken, toen kon er nog een toetje bij

Apfelstrudel met vanille-ijs en slagroom
![06.jpg]()
Hier begint het al te schemeren. Een blik op het Hauptbahnhof vanaf het terrasje waar ik net zat te eten.
![07.jpg]()
Donderdagochtend eerst naar de ontbijtzaal. Beetje het standaard pakketje. Ik heb nooit zo veel honger in de ochtend.
![08.jpg]()
Daarna de stad in, het was een stralende dag donderdag. Wel vrij fris maar niet koud of zo verder.
![09.jpg]()
Langs een snoepwinkeltje gekomen. Maar niet naar binnen gegaan
![10.jpg]()
Even verderop poseerde ik naast het gothische stadhuis uit 1440 bij de Bremer Stadtmusikanten. Uit het beroemde sprookje van de gebroeders Grimm.
![11.jpg]()
Daarna doorgelopen naar de Böttcherstrasse, een straatje vol met architectonisch interessante gebouwen. Eigenlijk ook speciaal als zodanig daar neergezet, soort openluchtmuseum. Toeristenfuik ook natuurlijk.
![12.jpg]()
![13.jpg]()
Paar honderd meter daarvandaan is de volgende toeristenfuik: het beroemde
Schnoorviertel.
![14.jpg]()
![15.jpg]()
Daarna weer terug naar de Domsheide. Om kwart voor twaalf moest ik "verzamelen" bij Die Glocke, een concertzaal met een geweldige akoestiek, voor de sightseeing busrondrit.
![16.jpg]()
Dit is de bus. Voor ¤ 23,50 een rondrit van anderhalf uur geboekt.
![17.jpg]()
Uiteindelijk bleek ik de enige passagier te zijn. Maar men verblikte of verbloosde niet, ze hebben gewoon, voor mij alleen, de hele ronde van naderhalf uur gereden

Dikke fooi gegeven allebei. Hier de volledige bezetting in de binnenspiegel van de bus
![18.jpg]()
Na afloop was het wel tijd voor een hapje lunch, dus nam ik een broodje döner met alles erop en eraan (geen kaas

)
![19.jpg]()
In de middag ben ik weer even uitgebreid in het zwembad gaan liggen

en daarna vond ik in een hoekje van de binnenplaats achter het hotel de Südtiroler Hütte.
![21.jpg]()
![22.jpg]()
Daar ook maar blijven eten: Hausgemachte Eierspätzle mit Rostzwiebeln und Salat. Vegetarisch dus.
![23.jpg]()
Naja toen ik het eten op had was het half zeven of zo. Veel te vroeg om te gaan slapen, dus de rest van de avond heb ik in de Ierse pub doorgebracht, ook op steenworp afstand.
![24.jpg]()
Vrijdagochtend regende het. Na het ontbijt en het uitchecken werd het gelukkig droog. Ik liep weer de stad in voor een rit met het apentreintje.
![25.jpg]()
![26.jpg]()
Daarna even geluncht bij de McDonald's, en weer via de Böttcherstrasse naar de Martini-anleger gelopen. Daar legde net de Gräfin Emma aan voor een boottocht over de Weser en door de haven.
![27.jpg]()
Helemaal waterdicht is de boot blijkbaar niet. Hier was men druk bezig wat overtolig water uit het raam te scheppen voordat we aan boord mochten
![28.jpg]()
Op de terugweg naar het centrum nog even een blik geworpen op de Vrijmarkt die net begonnen was. Niet bij de waarzegster naar binnen geweest.
![29.jpg]()
![30.jpg]()
Wel nog even een uurtje opgevouwen in het Übersee-museum, een soort tropenmuseum. Was van alles te zien maar een echt thema ontbrak dus. Nou ja, prima plek om een uurtje van de straat te zijn.
![31.jpg]()
De Ierse Pub ging namelijk pas om vijf uur open, dus daarna ben ik daarheen verkast. En heb ik me daar nog wat Murphy's Irish Red laten brengen totdat het tijd was om de trein richting Osnabrück te pakken. Dat was wat lastig en moeilijk met vertragingen en zo, maar het is allemaal gelukt. Hier nog een laatste blik op Bremen Hbf in de zwarbewolkte avondschemering.
![32.jpg]()
En om 22:00 was ik uiteindelijk weer thuis

Tot de volgende keer maar weer