Kennelijk. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee. Misschien iemand anders hier welquote:Op zondag 8 oktober 2023 14:52 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
De logica dat een gebruikte band 22 rondes mee mag en een nieuwe maar 20 rondes mee mag ontgaat me. Nieuw=beter=gaat langer mee? Nee?
Pirelli heeft reeds een overzicht gepubliceerd, maar ik heb het zo niet voorhanden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:53 schreef Faraday01 het volgende:
Hoeveel sets nieuwe banden heeft iedereen nog?
Niemand denk ik. Maar ze mogen ook gewoon gebruikte er onder schroevenquote:Op zondag 8 oktober 2023 14:54 schreef greysbones het volgende:
[..]
Er zullen vast teams zijn die niet genoeg nieuwe sets hebben
Als dit klopt gaan de meeste coureurs 2 stints op gebruikte banden moeten rijdenquote:Op zondag 8 oktober 2023 14:57 schreef greysbones het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan deze vinden
Of hij klopt
Geen idee
Zal om de totale aantal ronden gaan (sessies tesamen), en dan heeft de band een beetje kunnen uitrusten na de zware inspanning van gisteren/eergisteren.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:52 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
De logica dat een gebruikte band 22 rondes mee mag en een nieuwe maar 20 rondes mee mag ontgaat me. Nieuw=beter=gaat langer mee? Nee?
En dus wordt het puzzelen + wellicht meer stops dan 3quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als dit klopt gaan de meeste coureurs 2 stints op gebruikte banden moeten rijden
Plus inlap en outlap voor de gebruikte bandjes.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze mogen ook op gebruikte banden rijden hoor![]()
Wel ook een maximum aantal rondjes. Daarom zei ik dat het nog een heel gepuzzel wordt en er wellicht ook wel meer dan 3 pitstops gemaakt worden.
quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:01 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Plus inlap en outlap voor de gebruikte bandjes.
quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dus wordt het puzzelen + wellicht meer stops dan 3
En zijn er ook wat mazzelaars verder achterin het veld.
Kan nog best leuk worden![]()
Ja, vermoeiende race.quote:
Het gaat inderdaad om alle sessies tesamen. Maar ik zie niet hoe de structuur van de band weer heel wordt door wat rusten. Tegelijkertijd heb ik nou ook weer niet zoveel technische kennis over banden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:00 schreef tja77 het volgende:
[..]
Zal om de totale aantal ronden gaan (sessies tesamen), en dan heeft de band een beetje kunnen uitrusten na de zware inspanning van gisteren/eergisteren.
Plusquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad om alle sessies tesamen. Maar ik zie niet hoe de structuur van de band weer heel wordt door wat rusten. Tegelijkertijd heb ik nou ook weer niet zoveel technische kennis over banden.
Beetje rubber van de baan halen met stoffer en blik en dan secondenlijm.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad om alle sessies tesamen. Maar ik zie niet hoe de structuur van de band weer heel wordt door wat rusten. Tegelijkertijd heb ik nou ook weer niet zoveel technische kennis over banden.
Niet in het artikel van gisteren (toen het nog 20/22 rondes was): https://www.formula1.com/(...)MqSUj47dv4knawg.htmlquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Maken ze zelfs geen onderscheid is type van de band?
Ook niet wat ik nu zo lees van de FIAquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet in het artikel van gisteren (toen het nog 20/22 rondes was)
Heb je een linkje? Ik zie nu niks bij decision documents, maar wellicht moet ik het elders zoekenquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:08 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ook niet wat ik nu zo lees van de FIA
Een aantal coureurs zijn fucked, een aantal hebben relatief mazzelquote:
Ik heb er zin in!quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:21 schreef TweedeKlum het volgende:
Minimaal 60 pitstops dus, wat een shitshow gaat dit worden.
Ze weten tenminste wanneer ze een pitstop moeten makenquote:
Lekker duidelijk wel ("unlikely")quote:
Lekker man, eenheidsworstgenot.quote:
Denk dat dat nogal meevalt gezien er nogal een verschil is tussen het aantal nieuwe en gebruikte banden. En hoeveel ronden de gebruikte banden al op hun conto hebben.quote:
Maar elk type band krijgt nu dus ook dezelfde levensduur? Op je softs mag je net zo lang rijden als op hards?quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Denk dat dat nogal meevalt gezien er nogal een verschil is tussen het aantal nieuwe en gebruikte banden. En hoeveel ronden de gebruikte banden al op hun conto hebben.
En als je auto minder banden eet moet je toch na 18 ronden pitten dus sowieso race vervalsingquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar elk type band krijgt nu dus ook dezelfde levensduur? Op je softs mag je net zo lang rijden als op hards?
Team Haas moet voor een 6 stopper gaan.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En als je auto minder banden eet moet je toch na 18 ronden pitten dus sowieso race vervalsing
Klopt. Maar een flink aantal coureurs hebben dus niet genoeg nieuwe sets. En de resterende "levensduur" vd gebruikte banden zal ook verschillen. Best mogelijk dat er coureurs zijn die meer dan 3 stops doen/moeten doen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar elk type band krijgt nu dus ook dezelfde levensduur? Op je softs mag je net zo lang rijden als op hards?
Die hebben alle softs na 1 rondje al tot het canvas geredenquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:42 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Team Haas moet voor een 6 stopper gaan.
Het is dan ook een totaal ander probleem dan "normale" slijtage. Bandenfluisteren kan de schade waar het nu om gaat niet voorkomen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En als je auto minder banden eet moet je toch na 18 ronden pitten dus sowieso race vervalsing
Meeste smeergeld.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:43 schreef Netsplitter het volgende:
Waarom was er ook alweer voor Pirelli getekend??
Omdat Michelin er geen zin in heeftquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:43 schreef Netsplitter het volgende:
Wel fijn, zo genaaid worden doordat de regels halverwege het weekeinde nog even aangepast worden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt. Maar een flink aantal coureurs hebben dus niet genoeg nieuwe sets. En de resterende "levensduur" vd gebruikte banden zal ook verschillen. Best mogelijk dat er coureurs zijn die meer dan 3 stops doen/moeten doen.
Er zijn ook coureurs die wel (nagenoeg) voldoende sets hebben. Dat zou noodgedwongen verschillen in strategie moeten opleveren lijkt me.
wat is de straf als ze een fout maken?quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt. Maar een flink aantal coureurs hebben dus niet genoeg nieuwe sets. En de resterende "levensduur" vd gebruikte banden zal ook verschillen. Best mogelijk dat er coureurs zijn die meer dan 3 stops doen/moeten doen.
Er zijn ook coureurs die wel (nagenoeg) voldoende sets hebben. Dat zou noodgedwongen verschillen in strategie moeten opleveren lijkt me.
Omdat andere fabrikanten niet genoeg tijd kregen om een goed bod te doen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:43 schreef Netsplitter het volgende:
Dat is inderdaad mooi k** voor flink wat coureursquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wel fijn, zo genaaid worden doordat de regels halverwege het weekeinde nog even aangepast worden.
Zwarte vlag en dus einde race.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:45 schreef THEFXR het volgende:
[..]
wat is de straf als ze een fout maken?
Bridgestone wel. Maar die hebben niet genoeg tijd om goede banden te maken. Aldus Domenicali..quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:45 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Omdat Michelin er geen zin in heeft
Dit was al eerder vandaag gepost hier, door Rianne:quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:57 schreef greysbones het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan deze vinden
Of hij klopt
Geen idee
Ja, die zijn verplicht.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:49 schreef Netsplitter het volgende:
Maar zijn die pitstops verplicht? Wat gebeurd er als je een ronde doorrijd?
Jezus.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, die zijn verplicht.
Zwarte vlag en dus einde race.
nee, das Whiskers, maar ze lijkt idd wel op Jezus, dat klopt.quote:
Even liefjes tegen elkaar doen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee, das Whiskers, maar ze lijkt idd wel op Jezus, dat klopt.
ow ja is niet lief om Whiskers met Jezus te vergelijken... true... ff vergetenquote:
quote:UPDATE:
Due to the frequency of Safety Car interventions in yesterday’s Sprint, the tyre data available for analysis by Pirelli was insufficient to add to that already undertaken following previous track sessions.
In some cases, tyres that were analysed from the Sprint did show the initial onset of the separation in the sidewall between the topping compound and the carcass cords of the tyres.
As was the case in Free Practice 1, this issue has likely been caused by the high-frequency interference between the tyre sidewall and the 50mm ‘pyramid’ kerbs used extensively at this circuit, aggravated by the propensity to ride those kerbs.
As a consequence, it has been decided by the FIA and Pirelli and after consultation with the teams on safety grounds, the following measures will be implemented for today’s Qatar Grand Prix:
• A mandatory limit of 18 laps of total tyre life per set will be imposed.
• The life of already used tyres will be taken into consideration.
• The FIA and Pirelli will communicate to the teams the remaining available laps for each set of used tyres at their disposal for the race and the criteria used to calculate that number.
• There is no direct mandate for at least three tyre-change pitstops during the race, however this will be a consequence of the above guidelines should the race run its entire race distance.
• Any car deemed to have exceeded the tyre life lap limit will be reported to the Stewards as being run in an unsafe condition.
• This information will be formally communicated to the teams in the Race Directors’ notes and further updates issued as required.
en drie dingen die Max geen ruk uit maakt. Enige kutte wat hij er aan vind is dat hij de sprint niet heeft gewonnenquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:58 schreef PzKpfw het volgende:
Wel op drie manieren kut om zo kampioen te worden:
-op dit troosteloos saaie circuit
-in een sprintrace
-door een crash van je directe tegenstander
T-carquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:00 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Checo krijgt een soort derde auto, dus start uit de pitlane.
yup das een dikke vette truequote:Op zondag 8 oktober 2023 15:28 schreef Nattekat het volgende:
Perez moet waarschijnlijk uit de pitstraat starten omdat nieuw chassis. Nog een reden om een grafhekel aan het sprintformat te hebben.
Leek me al waarschijnlijk ja.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:00 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Checo krijgt een soort derde auto, dus start uit de pitlane.
Stroll win confirmed.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:57 schreef greysbones het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan deze vinden
Of hij klopt
Geen idee
Hij is alleen niet kampioen geworden door een crash van zijn directe tegenstanderquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:58 schreef PzKpfw het volgende:
Wel op drie manieren kut om zo kampioen te worden:
-op dit troosteloos saaie circuit
-in een sprintrace
-door een crash van je directe tegenstander
Ben benieuwd hoe ze die gaan berekenen, nemen ze daar ook de opwarm en afkoel rondes van de training in mee of alleen de 'pure' racerondes?quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:58 schreef Sally het volgende:
• The life of already used tyres will be taken into consideration.
Kennelijk zijn de 3 pitstops toch niet verplichtquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:58 schreef Sally het volgende:
Officiele update vanuit FIA staat online nu:
https://www.fia.com/news/(...)ar-grand-prix-update
FIA STATEMENT – TREATMENT OF TYRES FOR THE 2023 FIA FORMULA 1 QATAR GRAND PRIX - UPDATE
[..]
Op het moment dat Perez crashte en de race niet voort kon zetten was Verstappen kampioen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:02 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hij is alleen niet kampioen geworden door een crash van zijn directe tegenstander
Daar was ik ook wel benieuwd naar.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:05 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe ze die gaan berekenen, nemen ze daar ook de opwarm en afkoel rondes van de training in mee of alleen de 'pure' racerondes?
Jaquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:06 schreef Nattekat het volgende:
Uhm, ik kan me vergissen hoor, maar betekent dit niet dat sommige auto's nu op een verplichte 4-stopper zitten?
Ferrari doet er waarschijnlijk 6, omdat het kan.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:06 schreef Nattekat het volgende:
Uhm, ik kan me vergissen hoor, maar betekent dit niet dat sommige auto's nu op een verplichte 4-stopper zitten?
Nah alleen als je de gebruikte al helemaal naar de moeder hebt gereden dus. Zal in de praktijk wel loslopen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:06 schreef Nattekat het volgende:
Sargeant en Stroll gaan dit boeltje winnen dus, als enigen nog twee nieuwe sets softs én twee nieuwe sets mediumsquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:49 schreef Sally het volgende:
[..]
Dit was al eerder vandaag gepost hier, door Rianne:
[ twitter ]
(edit: plaatje zelf dus al herhaald door ESF1Gamer - spuit 11, was nog niet helemaal tot einde topic gebladerd)
Bijna alle rijders die de Q3's hebben gehaald hebben geen 3 setjes nieuwe banden meer inderdaadquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:06 schreef Nattekat het volgende:
We are checkingquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:07 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Ferrari doet er waarschijnlijk 6, omdat het kan.
Dat maakt opzich niet uit, van wat ik er van begrijp kijken ze naar de slijtage van elke band, en kijken ze daarna hoeveel ronden er mee gereden mag worden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:09 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Bijna alle rijders die de Q3's hebben gehaald hebben geen 3 setjes nieuwe banden meer inderdaad
quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kennelijk zijn de 3 pitstops toch niet verplichtMaar het zou wel volgen uit de maatregelen? Dan kunnen ze dus niet rekenen of ze hebben niet door dat er coureurs zijn die wel voldoende sets nieuwe banden hebben?
En geen onmiddellijke zwarte vlag, maar een melding bij de stewards voor "unsafe condition".
E.e.a. is dus enerzijds strenger en anderzijds wat afgezwakt.
Wel verwarrend zo.
Eerder in het artikel staat (had alleen de Update geciteerd hier):quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:07 schreef Sally het volgende:
[..]
Daar was ik ook wel benieuwd naar.
Staat niet echt verklaard, of wel?
Edit,, mss toch, als je deze zin heel erg letterlijk neemt:
* A mandatory limit of 18 laps of total tyre life per set will be imposed.
In een eerder bericht/tweet stond waarschijnlijk alleen de snelle rondes (racerondes).quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:05 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe ze die gaan berekenen, nemen ze daar ook de opwarm en afkoel rondes van de training in mee of alleen de 'pure' racerondes?
Maar een setje waar je tijdens de training maar 1 snelle ronde op hebt gereden heb je al minstens 1 opwarm- en 1 afkoelronde voor gehad. Dus dan heb je al 3 ronden verbruikt en mag je er nog maar 15 ronden opquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:08 schreef PS. het volgende:
[..]
Nah alleen als je de gebruikte al helemaal naar de moeder hebt gereden dus. Zal in de praktijk wel loslopen.
Nee 17, die banden kregen 2 ronden extra omdat ze de in en out lap niet mee tellen. Tenminste, dat was vanmiddag zo.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Maar een setje waar je tijdens de training maar 1 snelle ronde op hebt gereden heb je al minstens 1 opwarm- en 1 afkoelronde voor gehad. Dus dan heb je al 3 ronden verbruikt en mag je er nog maar 15 ronden op
Die softs houden het amper 18 ronden ( volle race ronden zonder SC ) volquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Sargeant en Stroll gaan dit boeltje winnen dus, als enigen nog twee nieuwe sets softs én twee nieuwe sets mediums
quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:11 schreef PS. het volgende:
[..]
Nee 17, die banden kregen 2 ronden extra omdat ze de in en out lap niet mee tellen. Tenminste, dat was vanmiddag zo.
quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:10 schreef Sally het volgende:
[..]
[..]
Eerder in het artikel staat (had alleen de Update geciteerd hier):
4. In the event the problem is still evident, we will be issuing the following directive for Sunday’s Grand Prix, on safety grounds:
[a] The tyre life parameter must not exceed 20 for new tyres used in the race. This number would rise to 22 for any used tyres fitted in the race, to account for in-out laps in qualifying.
[b] All drivers will be obliged to perform at least three tyre-change pitstops during the race.
Legendarisch podium incomingquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Sargeant en Stroll gaan dit boeltje winnen dus, als enigen nog twee nieuwe sets softs én twee nieuwe sets mediums
Als ik had geweten welke setjes waar gebruikt zijn had ik het nu gecheckt. Volgens mij hebben alle teams sowieso wel 2 nieuwe banden en 2 setjes die enkel in de kwalificatie een keer gebruikt zijn, maar dat kan heel goed anders liggen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:09 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Bijna alle rijders die de Q3's hebben gehaald hebben geen 3 setjes nieuwe banden meer inderdaad
20/22 was het plan gisteren.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:10 schreef Sally het volgende:
[..]
[..]
Eerder in het artikel staat (had alleen de Update geciteerd hier):
4. In the event the problem is still evident, we will be issuing the following directive for Sunday’s Grand Prix, on safety grounds:
[a] The tyre life parameter must not exceed 20 for new tyres used in the race. This number would rise to 22 for any used tyres fitted in the race, to account for in-out laps in qualifying.
[b] All drivers will be obliged to perform at least three tyre-change pitstops during the race.
Ja en vlak voor dat moment kon Perez nog 8 plaatsen in 8 rondes winnen én (vereidt) kon Verstappen nog uitvallen. Plus laatste vijf races uitvallen van Verstappen en moet Perez alle races winnenquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:05 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Op het moment dat Perez crashte en de race niet voort kon zetten was Verstappen kampioen.
Waarschijnlijk tellen die dus niet mee. Alleen de snelle ronden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Maar een setje waar je tijdens de training maar 1 snelle ronde op hebt gereden heb je al minstens 1 opwarm- en 1 afkoelronde voor gehad. Dus dan heb je al 3 ronden verbruikt en mag je er nog maar 15 ronden op
Perez de bandenfluisteraar mag schreeuwen iddquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:14 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Dus een rijder die beter zijn banden kan managen wordt nu benadeeld.
Teams worden per set ingelicht door Pirelli. Ze krijgen dus een overzicht.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:13 schreef LTVDK het volgende:
Dit gaat echt zo'n puinhoop worden, met waarschijnlijk ook nog allemaal penalty's achteraf omdat er iemand een rondje tekort met een band heeft gereden en ze dat tijdens de race niet doorhadden
Je mag dus ook niet minder dan 18 rondjes op een set rijden?! Dan moet iedereen na 18 rondes tegelijk de pit in of begrijp ik het verkeerd?quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:13 schreef LTVDK het volgende:
Dit gaat echt zo'n puinhoop worden, met waarschijnlijk ook nog allemaal penalty's achteraf omdat er iemand een rondje tekort met een band heeft gereden en ze dat tijdens de race niet doorhadden
Ja want het probleem zit niet in het rijoppervlakquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:14 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Dus een rijder die beter zijn banden kan managen wordt nu benadeeld.
Al mijn spaargeld eropquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |