Wat ik ook raar vind is dat de hoofdsponsor van de F1 ook hoofdsponsor is van een F1 team. Dat riekt imho naar een verstrengeling van belangen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:06 schreef Tijger_m het volgende: [..] Sowieso een heel raar fenomeen, een coureur haten maar dat terzijde. AMR is een eenmanszaak dit seizoen en de enige reden dat ze staan waar ze staan is Alonso. Als Stroll niet Stroll was dan was hij ofwel al vervangen of volgend jaar vervangen. Nu geloof ik maar weinig van dit soort geruchten, men beweerde ook stellig eerder dit seizoen dat AT verkocht zou worden om er eens een te noemen en in hoeverre het wat uitmaakt qua sportswashing wie eigenaar van het team is als de auto met grote letter ARAMCO overal heeft staan, de sportswashing, als je het zo wil noemen, is er dan toch wel. Het team heet officieel Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team
Dat is toch altijd al zo geweest. En ook nu niet alleen bij AM.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Wat ik ook raar vind is dat de hoofdsponsor van de F1 ook hoofdsponsor is van een F1 team. Dat riekt imho naar een verstrengeling van belangen.
Dat is waar en dat is een slechte zaak op zich.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Wat ik ook raar vind is dat de hoofdsponsor van de F1 ook hoofdsponsor is van een F1 team. Dat riekt imho naar een verstrengeling van belangen.
Volgens mij niet zo prominent.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:13 schreef PS. het volgende:
[..]
Dat is toch altijd al zo geweest. En ook nu niet alleen bij AM.
Banden die het niet lang vol kunnen houden, prima. Mogelijk leuke verschillen in strategie, aantal stops, etc. Maar nee, dan knalt de FIA er weer doorheen door X stops te verplichtenquote:
Er is wel wat speling, tenzij je ook rode vlaggen krijgt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:14 schreef Sked het volgende:
Moet de sprintrace nu niet ook uitgesteld worden trouwens?
Er is normaal gesproken een bepaalde minimum tijdsbestek tussen sessies, maar ik weet niet of dat ook voor de sprint geldt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:14 schreef Sked het volgende:
Moet de sprintrace nu niet ook uitgesteld worden trouwens?
Dit betekent wel dat er niet gespaard gaat worden en dat ze allemaal continu op de limiet zittenquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Banden die het niet lang vol kunnen houden, prima. Mogelijk leuke verschillen in strategie, aantal stops, etc. Maar nee, dan knalt de FIA er weer doorheen door X stops te verplichten
Mwah, aangezien we morgen nog een race hebben geloof ik dat niet zo.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit betekent wel dat er niet gespaard gaat worden en dat ze allemaal continu op de limiet zitten
Dat dus. Er zijn vast enkele coureurs die de banden wel kunnen managen. Daarbij zeggen ze dat het door de kerbs komt. Dan moet je daar maar niet overheen rijden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Banden die het niet lang vol kunnen houden, prima. Mogelijk leuke verschillen in strategie, aantal stops, etc. Maar nee, dan knalt de FIA er weer doorheen door X stops te verplichten
Jij bent echt één van de weinigen die de manier waarop nu alles werkt normaal vindtquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef heywoodu het volgende:
Maar wel mooi, mensen kunnen niet binnen de lijntjes kleuren, dus gaan we de lijntjes aanpassen
Als het zo vaak gebeurt moet je je afvragen of de lijntjes wel op de goeie plek liggen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef heywoodu het volgende:
Maar wel mooi, mensen kunnen niet binnen de lijntjes kleuren, dus gaan we de lijntjes aanpassen
Groetjes, HAM Bahrein 2021quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:17 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Als het zo vaak gebeurt moet je je afvragen of de lijntjes wel op de goeie plek liggen.
Dat viel me ook op inderdaad. 3 stops VERPLICHT (indien..)quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Banden die het niet lang vol kunnen houden, prima. Mogelijk leuke verschillen in strategie, aantal stops, etc. Maar nee, dan knalt de FIA er weer doorheen door X stops te verplichten
Dat zal, maar ik ben er in eigenlijk de meeste sporten wel fan van dat mensen zich aanpassen aan bijvoorbeeld het parcours. Je kan een chicane ook vol gas nemen door gewoon rechtdoor te stampen, maar ja, dat mag niet, uiteraard. Dat is mijns inziens weinig anders dan zorgen dat je een bocht op de juiste snelheid neemt om bij het uitkomen ervan níet buiten de lijnen te komen, gewoon een kwestie van stuurkunst.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij bent echt één van de weinigen die de manier waarop nu alles werkt normaal vindt
Lijntjes liggen daar prima, maar door de omstandigheden en de layout van de baan worden kleine overstuurmomentjes meteen genadeloos hard afgestraft in de kwali, terwijl niemand daar voordeel van heeft. Norris had een snellere tijd gehad zonder die track limit bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:17 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Als het zo vaak gebeurt moet je je afvragen of de lijntjes wel op de goeie plek liggen.
Vind ik ook op zijn zachtst gezegd bijzonder..quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef heywoodu het volgende:
Maar wel mooi, mensen kunnen niet binnen de lijntjes kleuren, dus gaan we de lijntjes aanpassen
En als er een band knalt krijg je gezeik dat het gevaarlijke banden zijn. Kom op zeg is het nou nooit goedquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef heywoodu het volgende:
Maar wel mooi, mensen kunnen niet binnen de lijntjes kleuren, dus gaan we de lijntjes aanpassen
Waarschuwen zou voldoende moeten zijn, zodat ze er rekening mee kunnen houden. Alle teams zitten al járen in de F1.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:20 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
En als er een band knalt krijg je gezeik dat het gevaarlijke banden zijn. Kom op zeg is het nou nooit goed
Maar als de banden het niet lang vol kunnen houden moet je naar binnen. Er zijn toch wel meer circuits waar banden het korter volhouden dan op andere circuits, en men daar de strategie dus op aanpast? Lijkt me een cruciaal onderdeel van het in elkaar draaien van je plan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:20 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
En als er een band knalt krijg je gezeik dat het gevaarlijke banden zijn. Kom op zeg is het nou nooit goed
4,5 uur.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is normaal gesproken een bepaalde minimum tijdsbestek tussen sessies, maar ik weet niet of dat ook voor de sprint geldt.
quote:The “sprint shootout”. For Competitions where a sprint session is scheduled, this session will take place on the second day of track running and start no less than four and a half (4.5) hours before the scheduled start of the sprint session.
Het probleem is dat de structuur van de banden het begeeft. Dan kan het loopvlak in zo'n goede staat zijn dat de teams hun stint verlengen, terwijl de band zelf op het punt staat om een Baku 2021 te doen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar als de banden het niet lang vol kunnen houden moet je naar binnen. Er zijn toch wel meer circuits waar banden het korter volhouden dan op andere circuits, en men daar de strategie dus op aanpast? Lijkt me een cruciaal onderdeel van het in elkaar draaien van je plan.
Dan zou je zeggen dat de aanvangstijd vd sprint(race) inderdaad ook verschoven moet worden.quote:
Het is ook niet zo moeilijk allemaalquote:
Scheuren in de band lijkt me inderdaad gevaarlijk. Zeker op een baan met zoveel high speed bochten.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:20 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
En als er een band knalt krijg je gezeik dat het gevaarlijke banden zijn. Kom op zeg is het nou nooit goed
Pirelli is bang dat er teams zijn die te lang doorrijden en daardoor er weer banden gaan ploffen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar als de banden het niet lang vol kunnen houden moet je naar binnen. Er zijn toch wel meer circuits waar banden het korter volhouden dan op andere circuits, en men daar de strategie dus op aanpast? Lijkt me een cruciaal onderdeel van het in elkaar draaien van je plan.
Nou, vooruit.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het probleem is dat de structuur van de banden het begeeft. Dan kan het loopvlak in zo'n goede staat zijn dat de teams hun stint verlengen, terwijl de band zelf op het punt staat om een Baku 2021 te doen.
Nu wordt de sprint shoot out 20 verschoven.quote:
Veiligheid is een groot onderdeel van F1. Als deze preventieve maatregel een hogere veiligheid garandeert passen de teams zich er vast op aan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarschuwen zou voldoende moeten zijn, zodat ze er rekening mee kunnen houden. Alle teams zitten al járen in de F1.
Ja, dus dan kunnen ze bezig met het maken van een strategie een dag voor de racequote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar als de banden het niet lang vol kunnen houden moet je naar binnen. Er zijn toch wel meer circuits waar banden het korter volhouden dan op andere circuits, en men daar de strategie dus op aanpast? Lijkt me een cruciaal onderdeel van het in elkaar draaien van je plan.
Qatar*quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:25 schreef tja77 het volgende:
Pirelli heeft weer rommel geleverd.
Verplichte 3-stopper incoming
Wat als je als team een 2 stopper doet?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:25 schreef tja77 het volgende:
Pirelli heeft weer rommel geleverd.
Verplichte 3-stopper incoming
Dat weet ik. En veiligheid is ook belangrijk. Maar je zou er toch vanuit mogen gaan dat teams ná een waarschuwing niet met opzet de veiligheid van hun coureurs in de waagschaal stellen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:24 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Veiligheid is een groot onderdeel van F1. Als deze preventieve maatregel een hogere veiligheid garandeert passen de teams zich er vast op aan.
[..]
Ja, dus dan kunnen ze bezig met het maken van een strategie een dag voor de race
Niet meer in Qatar racen😇quote:
Weet niet of je dit op het conto van de baan kunt zetten. Banden die scheuren lijkt me een gevalletje rommel van Pirelli.quote:
Als er een verplichting is voor 3 stops en jij doet er twee dan kun je 100% rekenen op een zware straf mogelijk een zwarte vlag.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:27 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Wat als je als team een 2 stopper doet?
Gaan ze straffen uitdelen? Dan is de sport echt failliet.
Nou nee, er zijn nieuwe kerbstones geplaatst, de FIA keurt de baan goed, de FIA zegt nu dat de nieuwe kerbs de banden slopen. Dan ligt de schuld niet bij Pirelli.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:28 schreef tja77 het volgende:
[..]
Weet niet of je dit op het conto van de baan kunt zetten. Banden die scheuren lijkt me een gevalletje rommel van Pirelli.
Bandenfabrikant maakt banden voor racecircuits, bandenfabrikant krijgt de schuld als het racecircuit niet uit asfalt maar uit klinkers bestaat en zo de banden negatief beïnvloedt?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:28 schreef tja77 het volgende:
[..]
Weet niet of je dit op het conto van de baan kunt zetten. Banden die scheuren lijkt me een gevalletje rommel van Pirelli.
Liever in China racen dan in een andere zandbak racenquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:30 schreef Sked het volgende:
[..]
Inderdaad, in Dubai kunnen ze vast iets beters neerleggen.
China staat op de kalender, he? De enige reden dat er geen F1 GP in China was dit jaar was, wederom, covid vziw maar volgend jaar zou China gewoon weer een GP hebben mits er zich geen bijzondere politieke dingen voordoenquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:31 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Laat ever in China racen dan in een andere zandbak racen
Zou me niks verbazen als Qatar er extra voor betaald heeft.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:38 schreef Evenstar het volgende:
Het is natuurlijk ook totaal debiel dat ze een sprintweekend hebben staan op een baan waar ze geen of nauwelijks informatie hebben.
Topshow.
Maakt het juist interessant zo vind ik.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:38 schreef Evenstar het volgende:
Het is natuurlijk ook totaal debiel dat ze een sprintweekend hebben staan op een baan waar ze geen of nauwelijks informatie hebben.
Topshow.
Waar haal je het nou weer vandaan dat een land als Qatar dat het langste contract ooit heeft gekregen van de FIA na één flopshow van een race flink betaalt voor een sprintrace?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:41 schreef Sked het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als Qatar er extra voor betaald heeft.
Dit kan echt nietquote:Na de sprint worden de banden bekeken en als men zich zorgen maakt, worden de teams verplicht om niet langer dan 20 rondjes te rijden op de banden. Dit kan ervoor zorgen dat alle coureurs verplicht drie pitstops moeten maken in de race. De FIA gaat daar nog een update over geven.
Lolquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:40 schreef Rianne84 het volgende:
Ze mogen om 15.00 dus nog een trainingssessie van 10 minuten doen
En mogelijk stints van een maximaal aantal ronden. Iedereen op dezelfde strategie. Topshow.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:45 schreef DKUp het volgende:
[..]
Dit kan echt nietDan moet je gewoon nooit meer op dat pleuris circuit rijden als de baan zo kut is
Terug naar Paul Ricardquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:53 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Tijd voor een circuit vol met waterspuiten.
De kerbs zijn aangepast na de problemen twee jaar geleden, maar het is er alleen maar erger op gewordenquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bandenfabrikant maakt banden voor racecircuits, bandenfabrikant krijgt de schuld als het racecircuit niet uit asfalt maar uit klinkers bestaat en zo de banden negatief beïnvloedt?
Dit is wel het weekend dat laat zien dat je met geld niet alles kan kopen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:57 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De kerbs zijn aangepast na de problemen twee jaar geleden, maar het is er alleen maar erger op geworden
We hadden nu gewoon weer dat gezeik gehad als er twee bandenfabrikanten warenquote:
De FIA wijst met een aanwijsstok naar een regel waarin staat dat dat een duur grapje voor de teams is.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:00 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat als alle teams besluiten om niet te racen. Ik ben benieuwd hoe FIA dat oplost.
We hebben dat gezeik nu ook met een fabrikant die rommel levert. Toen was het Michelin, nu Pirelli.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
We hadden nu gewoon weer dat gezeik gehad als er twee bandenfabrikanten waren
Pirelli kan er niets aan doen dat deze baan een pad met kasseien heeftquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:02 schreef Starflyer het volgende:
[..]
We hebben dat gezeik nu ook met een fabrikant die rommel levert. Toen was het Michelin, nu Pirelli.
Laat Bridgestone de tender voor 2025 maar winnen. Zijn we hopelijk van dit gezeik af.
Pirelli levert al jaren rommel. Regenbanden die niet werken, banden die zomaar ploffen, etc.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Pirelli kan er niets aan doen dat deze baan een pad met kasseien heeft
Dan heeft Max een nog specialere manier te pakken om wereldkampioen te wordenquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:00 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat als alle teams besluiten om niet te racen. Ik ben benieuwd hoe FIA dat oplost.
Pirelli kan er niets aan doen dat a) de teams tegenwoordig gewoon op inters blijven rijden omdat er toch wel een rode vlag komt en b) het grondeffect ervoor zorgt dat er heel veel spray de lucht in geworpen wordt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:08 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Pirelli levert al jaren rommel. Regenbanden die niet werken, banden die zomaar ploffen, etc.
Enige oplossing is race (al dan niet drastisch) inkorten en een verplichte 2-stopper.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:09 schreef Starflyer het volgende:
De teams klagen al dat ze niet genoeg banden hebben als ze een drie-stopper tijdens de race moeten gaan doen
Ook voor het grondeffect was het al een probleem. Vroeger was dat veel minder een probleem toen we nog met Bridgestone raceten.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Pirelli kan er niets aan doen dat a) de teams tegenwoordig gewoon op inters blijven rijden omdat er toch wel een rode vlag komt en b) het grondeffect ervoor zorgt dat er heel veel spray de lucht in geworpen wordt.
En landen als Saoedi-Arabië, Bahrein, Azerbaijan, Verenigde Staten, Brazilië, Verenigd Arabische Emiraten ook opflikkeren?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 11:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die zandbak met hun sportwashing mag wat mij betreft helemaal opflikkeren.
De FIA ziet dat vooralsnog niet als dé, laat staan de enige, oplossing. Die denken aan gewoon hetzelfde aantal ronden, maar een verplichte 3-stopper.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:11 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Enige oplossing is race (al dan niet drastisch) inkorten en een verplichte 2-stopper.
Maar dit is natuurlijk wel een blamage van jewelste van Pirelli...
dat slecht nergens op als je op geel of wit wilt rijden en dan verplicht na 20 ronden binnenkomen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De FIA ziet dat vooralsnog niet als enige oplossing. Die denken aan gewoon hetzelfde aantal ronden, maar een verplichte 3-stopper.
Dit ging over SA.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:27 schreef Nober het volgende:
[..]
En landen als Saoedi-Arabië, Bahrein, Azerbaijan, Verenigde Staten, Brazilië, Verenigd Arabische Emiraten ook opflikkeren?
Drastisch inkorten vd race + 2 verplichte pitstops slaat wél ergens op?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:29 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat slecht nergens op als je op geel of wit wilt rijden en dan verplicht na 20 ronden binnenkomen.
Ware het niet dat de track limits in bochten 12 en 13 ook worden aangepast: de witte lijn zit nu aan de buitenkant van de kerbs, die komen dan vanaf vanmiddag aan de binnenkant van de kerbs (waardoor het dus niet meer is toegestaan om over de kerbs te rijden).quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De FIA ziet dat vooralsnog niet als dé, laat staan de enige, oplossing. Die denken aan gewoon hetzelfde aantal ronden, maar een verplichte 3-stopper.
En ophouden met het dreigen om mooie banen zoals Spa uit het pr0gramma te gooien ten faveure van zandbakken met veel geld.quote:
Wat mij betreft is de "strangest start ever" royaal voorbijgestreefd door die met Sir Lewis die zielig in zijn eentje op de grid stond.quote:
En hoe voorkomt jouw oplossing van de race drastisch inkorten + 2 verplichte pitstops dat?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:33 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Ware het niet dat de track limits in bochten 12 en 13 ook worden aangepast: de witte lijn zit nu aan de buitenkant van de kerbs, die komen dan vanaf vanmiddag aan de binnenkant van de kerbs (waardoor het dus niet meer is toegestaan om over de kerbs te rijden).
Je kunt de auto's dan beter maar gelijk op een monorail zetten.
Slijtage is wat anders dan dat de constructie van de band het begeeft. In dit geval gaat het dus om het loslaten van het loopvlak van het onderliggende karkas. Niet door slijtage van het loopvlak wat op basis van de specificaties van de FIA is.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:29 schreef KinKiJan het volgende:
Banden die gemaakt zijn om tegen het randje aan te presteren kunnen het zoals nu op dit circuit begeven als de omstandigheden wat zwaarder zijn.
Pirelli maakt de banden naar de wensen van de FIA, elke andere fabrikant loopt tegen diezelfde 'specificaties' aan terwijl ze waarschijnlijk stuk voor stuk banden zouden kunnen maken die het langer dan een volledige race uithouden. Geen idee of andere fabrikanten het beter zouden kunnen dan Pirelli, maar het ligt niet alleen aan hen.
Het is hoe dan ook een weer een shitshow
.quote:a separation in the sidewall between the topping compound and the carcass cords on many of tyres that were checked was discovered
Dan zal óf worden gezorgd dat ze wel genoeg banden hebben óf een andere oplossing worden gekozen lijkt me.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:09 schreef Starflyer het volgende:
De teams klagen al dat ze niet genoeg banden hebben als ze een drie-stopper tijdens de race moeten gaan doen
Mogelijk lekke banden, duh...quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En hoe voorkomt jouw oplossing van de race drastisch inkorten + 2 verplichte pitstops dat?
De witte lijn zit altijd aan de binnenkant van de kerb. Door deze nu van de kerb af te verplaatsen voorkomen ze dat ze over de kerbs gaan als ze zich aan de track limits houden (minimaal 1 wiel op de baan).quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:33 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Ware het niet dat de track limits in bochten 12 en 13 ook worden aangepast: de witte lijn zit nu aan de buitenkant van de kerbs, die komen dan vanaf vanmiddag aan de binnenkant van de kerbs (waardoor het dus niet meer is toegestaan om over de kerbs te rijden).
Je kunt de auto's dan beter maar gelijk op een monorail zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |