abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210893134
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Die compensatierente is als ik me niet vergis bij gve altijd de helft voor geldgever en de ander helft voor gve, blijkbaar wordt er verwacht voor einde looptijd het een en ander verkocht gaat worden en willen ze daar niet teveel extra kosten voor maken.
Bij gve is het standaard 10 maanden voor investeerder + 2 maanden voor gve.
pi_210895684
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
.......blijkbaar wordt er verwacht voor einde looptijd het een en ander verkocht gaat worden en willen ze daar niet teveel extra kosten voor maken.
Ja dat is logisch en volgt uit het verhaal. De huisjes worden verkocht mét ondergrond dus die wordt aan ons onderpand onttrokken, dus partiële aflossing. Kortom dan krijg je dus net zo'n lening als die HSA waarbij je constant je leningadministratie moet aanpassen en waarbij je uiteindelijk een flutbedrag aan rendement overhoudt. Klinkt mooi dat rendement maar stelt waarschijnlijk weinig voor, zeker als er vlot verkocht wordt.
Pecunia non olet
pi_210901205
Linkje R*sar op Collin, morgen live

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210901923
Op Funding Circle staan nu alle projecten als verkocht.
Ook staat er een link naar "Bekijk uw brief voor de verkochte leningen" alleen werkt deze ( bij mij) nog niet.

Bij het Dashbord staat ook het bedrag waarvoor de projecten verkocht zijn. Tov van mijn opzet iets lager maar omdat bij mij het bedrag van de afgeboekte projecten hoog is en dus de 12% ben ik niet ontevreden.
pi_210902001
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 11:57 schreef ML45 het volgende:
Ook staat er een link naar "Bekijk uw brief voor de verkochte leningen" alleen werkt deze ( bij mij) nog niet.

Bij het Dashbord staat ook het bedrag waarvoor de projecten verkocht zijn. Tov van mijn opzet iets lager maar omdat bij mij het bedrag van de afgeboekte projecten hoog is en dus de 12% ben ik niet ontevreden.
Fijn om nu ook in euro's te weten waar we nog recht op hebben. Het dashboard lijkt wel nog onderhanden, want aflossingen + verkoopopbrengst + vertraagd + afgeboekt is bij mij nu minder dan de geïnvesteerde hoofdsom. Daardoor is ook mijn behaald rendement gedaald, wat natuurlijk raar is, als je juist geld krijgt voor afgeboekte projecten.

Edit: of ze laten het dashboard zo, nu het toch afgerond wordt met alle investeerders.
pi_210902036
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 12:05 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Fijn om nu ook in euro's te weten waar we nog recht op hebben. Het dashboard lijkt wel nog onderhanden, want aflossingen + verkoopopbrengst + vertraagd + afgeboekt is bij mij nu minder dan de geïnvesteerde hoofdsom. Daardoor is ook mijn behaald rendement gedaald, wat natuurlijk raar is, als je juist geld krijgt voor afgeboekte projecten.
In de brief staat dat het verkoopopbrengstdeel van de afgeboekte projecten niet in de overzichten meegenomen worden dus die zullen niet in het dashbord verwerkt worden.

EDIT opmerking was nog voor de edit
pi_210902159
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 11:57 schreef ML45 het volgende:

Zouden ze de vorderingen daadwerkelijk aan zo'n agressieve partij verkocht hebben, die een verdienmodel heeft aan de rente en kosten die ze aanrekenen? Die partijen zijn er dat heb ik wel eens begrepen van iemand die in de deurwaarderij werkzaam is.
Pecunia non olet
pi_210902264
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 12:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zouden ze de vorderingen daadwerkelijk aan zo'n agressieve partij verkocht hebben, die een verdienmodel heeft aan de rente en kosten die ze aanrekenen? Die partijen zijn er dat heb ik wel eens begrepen van iemand die in de deurwaarderij werkzaam is.
dit is inderdaad het verdienmodel.
pi_210902312
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 12:34 schreef nvaonline het volgende:

[..]
dit is inderdaad het verdienmodel.
Dan mogen de debiteuren de borst natmaken :) Voor zover ze niet al jaren in Turkije of Marokko ondergedoken zijn....
Pecunia non olet
pi_210902531
Ik heb dit nu een tijdje gedaan (crowdfunding) en het is best leuk om te doen daar niet van.

Maar met de nieuwe vermogensbelasting is er eigenlijk geen reden om dit te blijven doen.

Laten we zeggen 8,5% gemiddeld rente op een project. Daar gaat 1,2% af aan beheerskosten voor bijv. Collin. Dan houdt je 7,3% over.

Maar niet alle projecten lopen goed af, dus over alle projecten heen hou je 5,3% over. (Schatting)

Door de nieuwe box 3 belasting, gaat daar weer ruim 2% vanaf. Dus houd je 3,3% over. Let wel, dit is zonder garanties.

Voor sparen heb je momenteel deposito’s van 4,15% inclusief garantie stelsel in EU tot 100k per bank. Op sparen is box 3 belasting 0,12%. Dus houdt je 4% netto rendement over met meer zekerheid en minder tijds investering.

Maak ik ergens een denk/ reken fout? Wat is voor jullie de reden om wel actief te blijven investeren in crowdfunding?
pi_210902565
Stal HeeserVeld
¤ 360.000 | 7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/stal-heeserveld1/
Aankoop en herfinanciering weiland met 1e hypotheek.
pi_210902585
Gerrit Brinkman Bloemen- en Plantenhandel
¤ 785.000 | 9,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfu(...)en-en-plantenhandel/
Kerstbomenkweker met 1e hypotheek bedrijfswoning en loods

Met kerstbomen als inventive
quote:
Extra beloning
Vanaf ¤ 1.000,- investering ontvangt de investeerder een voucher voor 50% korting op 1 product via www.dekerstbomensite.nl (afhalen).

Vanaf ¤ 2.500,- investering ontvangt de investeerder een voucher voor één gratis product via www.dekerstbomensite.nl (afhalen).

Vanaf ¤ 10.000,- investering ontvangt de investeerder vouchers om gedurende de jaren 2023, 2024 en 2025 begin december een gratis kerstboom inclusief standaard met gratis bezorging via www.dekerstbomensite.nl.

[ Bericht 35% gewijzigd door KrekelJapie op 10-10-2023 13:17:04 ]
pi_210902618
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 12:05 schreef djtiesto8 het volgende:
Het dashboard lijkt wel nog onderhanden, want aflossingen + verkoopopbrengst + vertraagd + afgeboekt is bij mij nu minder dan de geïnvesteerde hoofdsom
Toch doen ze het administratief wat vreemd. Ik heb een project wat gestopt is met betalen en nooit meer iets van binnen is gekomen en een project waar een betalingsregeling voor loopt die netjes wordt nagekomen. De eerste is nergens meer te vinden in de cijfers en de tweede staat als afgeboekt voor het nog actueel openstaande bedrag (waar dus 12% van betaald gaat worden terwijl de betalingsregeling prima liep) terwijl afgelopen weekend de som van de openstaande bedragen van beiden als afgeboekt stond. In principe zouden ze beiden gelijk moeten behandelen in de cijfers want ze stonden beiden als afgeboekt, toch lijken ze er anders mee om te gaan.

ps: en nog steeds geen post...
pi_210902697
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 13:04 schreef Highraven het volgende:
Maak ik ergens een denk/ reken fout?
nee, behalve dat
quote:
sparen is box 3 belasting 0,12%
niet blijvend is
pi_210902812
quote:
Ik heb dit nu een tijdje gedaan (crowdfunding) en het is best leuk om te doen daar niet van.

Maar met de nieuwe vermogensbelasting is er eigenlijk geen reden om dit te blijven doen.

Laten we zeggen 8,5% gemiddeld rente op een project. Daar gaat 1,2% af aan beheerskosten voor bijv. Collin. Dan houdt je 7,3% over.

Maar niet alle projecten lopen goed af, dus over alle projecten heen hou je 5,3% over. (Schatting)

Door de nieuwe box 3 belasting, gaat daar weer ruim 2% vanaf. Dus houd je 3,3% over. Let wel, dit is zonder garanties.

Voor sparen heb je momenteel deposito’s van 4,15% inclusief garantie stelsel in EU tot 100k per bank. Op sparen is box 3 belasting 0,12%. Dus houdt je 4% netto rendement over met meer zekerheid en minder tijds investering.

Maak ik ergens een denk/ reken fout? Wat is voor jullie de reden om wel actief te blijven investeren in crowdfunding?
2% Afschrijving is wel erg veel. Historische cumulatieve cijfers vanaf 2014 geven aan dat ik van iedere ontvangen euro ook 15 cent afschrijving heb. In de beginjaren was er wat meer afschrijving dan nu (nog geen zekerheden). Staat tegenover dat ik dit jaar op MAX een nare afschrijving had.

Beheerskosten kloppen (bij mij) ook niet; zeg gemiddeld 1%. Collin is met diamant goedkoper, CD en andere zijn wat duurder.

Dus (8.5% - 1%) x 0.15 = 1.13% afschrijving. Dus dan kom je netto voor belasting uit op 6,37%.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van bankjes en telefoonmaatschappijen in het buitenland, DGS of niet. Geeft een boel gedoe als je in Italië of Litouwen geld moet terughalen...
Binnenlands heb je ook tussen 3 en 4% depositorente. Daar vergelijk ik liever mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 10-10-2023 13:46:04 ]
Pecunia non olet
pi_210903025
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 13:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Gerrit Brinkman Bloemen- en Plantenhandel
¤ 785.000 | 9,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfu(...)en-en-plantenhandel/
Kerstbomenkweker met 1e hypotheek bedrijfswoning en loods

Met kerstbomen als inventive
[..]

Hij heeft alleen een beetje ruzie....

Hopelijk zijn er tzt nog wat kerstbomen over.

Trieste zaak.

https://www.gld.nl/nieuws(...)rrit-verschrikkelijk
https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.rtvnunspeet.n(...)ot-enorme-schadepost
pi_210903279
Update CRE Oogstensplaat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
=> Zijn we ook weer vanaf :)
Nu voor mij nog wachten op:
- Garageboxen Erfurt (nog muisstil op een niet te duiden overzicht van verkochte eenheden na)
- appartementen Schwanbeck (zal gok ik wel snel volgen)
- Opvolging van Zoetermeer
pi_210903758
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 13:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Stal HeeserVeld
¤ 360.000 | 7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/stal-heeserveld1/
Aankoop en herfinanciering weiland met 1e hypotheek.
Een procentpuntje meer én een lagere beheerfee t.o.v. het vorige project (dat was CCF Direct). Helaas door de herfinanciering via CCF geen vergoedingsrente voor vervroegde aflossing, maar ik denk wel dat ik hem doorrol. In de vorige pitch staat dat bestaande investeerders als eerste de kans krijgen om in te leggen bij een herfinanciering, dus het linkje zal hier binnenkort wel verschijnen (via mij of mede-Fokker).
pi_210903769
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 14:23 schreef Bieselke het volgende:
De propositie 'Vakantiepark Sluyshaven I' is reeds succesvol gefinancierd en ligt momenteel ter afwikkeling bij de notaris. De investeerders van de propositie 'Vakantiepark Ooltgensplaat I' zullen derhalve naar verwachting deze week nog worden afgelost.
Altijd leuk om in de gaten te houden of het deze week gaat lukken
pi_210903883
quote:

Hier zijn al vaker discussies over geweest en ieder heeft zijn eigen overwegingen om wel of niet actief te blijven investeren in crowdfunding.

Zelf betaal ik momenteel geen box 3 belasting. Ik heb geen inkomen uit werk of uitkering waardoor de algemene heffingskorting van toepassing is op mijn box 3 inkomen en het te betalen box 3 belasting is minder dan de algemene heffingkorting.

Beheerskosten bij Collin zijn alleen 1,2% bij Direct leningen en als je nog geen loyaliteitskorting hebt. Zelf ben ik nu goud en dan kom ik op 0,84% voor de projecten waar ik nu nieuw in investeer (ik moet nog wel even voor ik diamant ben). Verder investeer ik ook veel bij HCN, daar is het nog ietsje lager.

Verder vind ik net als obligataire die 2% afschrijving erg veel. Ik heb tot nu toe bij Collin alleen een paar afschrijvingen bij projecten uit het eerste jaar dat ik daar investeerde (ik reken ook even Knab mee) waardoor ik in 2020 helaas nog wel meer dan die 2% afschrijving had. Dat waren projecten met geen of minder goede zekerheden. Sindsdien ben ik veel kritischer daarop bij Collin, en met goed resultaat.
Bij HCN zijn er op enkele uitzondering na geen projecten met een hypotheek als zekerheid, maar daar is (in ieder geval bij mij) het aantal projecten waarbij afgeschreven moet worden veel lager. Ik heb daar nu 1 project waar binnenkort een afschrijving op komt, verder niet. Mijn netto rendement daar is iets boven de 7%.

En ja, met sparen heb je meer zekerheid en kost het je minder tijd, maar eigenlijk vind ik wel leuk om met mijn crowdfunding investeringen bezig te zijn.
pi_210904327
Paardenstalling
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27767
3e hypotheek woonhuis, volledig annuïtaire aflossing

Vraagje aan @Horsemen: Ze hebben het over het opleiding van dressuurpaarden en een dressuurbak. Past deze afbeelding hier dan bij?

[ Bericht 21% gewijzigd door KrekelJapie op 10-10-2023 16:10:44 ]
pi_210904426
Natuurgrond
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27874
1e hypotheek bedrijfswoning + gebouwen + pandrecht op vordering subsidie van provincie.
pi_210904501
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 15:13 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Een procentpuntje meer én een lagere beheerfee t.o.v. het vorige project (dat was CCF Direct). Helaas door de herfinanciering via CCF geen vergoedingsrente voor vervroegde aflossing, maar ik denk wel dat ik hem doorrol. In de vorige pitch staat dat bestaande investeerders als eerste de kans krijgen om in te leggen bij een herfinanciering, dus het linkje zal hier binnenkort wel verschijnen (via mij of mede-Fokker).
Het kan heel goed dat het weiland met een aantal maanden verkocht is. Met geen vergoedingsrente zal dan 75% afgelost worden. Dan heb je in die maanden ook nog box 3 dan blijft er niet echt veel over.
pi_210904591

[ Bericht 100% gewijzigd door Collin63 op 10-10-2023 16:26:12 ]
pi_210904617
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 16:05 schreef KrekelJapie het volgende:
Vraagje aan @Horsemen: Ze hebben het over het opleiding van dressuurpaarden en een dressuurbak. Past deze afbeelding hier dan bij?
Ik heb de pitch niet gelezen maar nee, de afbeelding is vermoedelijk van een cross en/of eventing terrein. Een dressuurbak is een afgezette zandbak van minimaal 20x40 meter maar op wedstrijdniveau van 20x60 meter.

[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 10-10-2023 16:33:26 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')