abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210878308
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 12:20 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de rest er hier zomaar mee akkoord gaat terwijl men anders achter elke ontbrekende eurocent aan gaat.
Ik ben eerst benieuwd naar de letterlijke inhoud en wat dat voor mij betekent, zodra ik die heb (post duurt altijd wat langer, adres en telefoon staan in elk geval juist in het profiel) lees ik daar graag op basis van welke afspraken dit wordt gedaan, en als dat niet helder is lijken me vragen (eventueel met proforma bezwaar om termijnen veilig te stellen indien relevant) die beantwoord mogen worden de eerstvolgende stap. Uiteindelijk kan het wel interessant zijn om tegen minimale "kosten" van een aflopende portefuille af te raken, maar als er alleen nog "afgeboekte" projecten zijn waar nog wel een betalingregeling is die goed wordt nagekomen dan kan die 12% van het openstaande saldo wel erg mager voelen.

Aanvulling: nav post van @gaanmetdiebanaan snel doorgelezen en zie nu dat ze spreken van "particuliere belegger", zijn dat prive account of ook zakelijk accounts? Of maken ze hier het verschil met institutionele beleggers? Ook lees ik nu dat er minimaal eur 25,- zal worden betaald.

[ Bericht 13% gewijzigd door tnhb op 08-10-2023 14:10:03 ]
pi_210878321
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 08:45 schreef nvaonline het volgende:

[..]
vind de dekking karig en het leenbedrag erg hoog voor een schoenenzaakje, zeer klein meegenomen.
Eerdere ervaringen met schoenenwinkels maken dat ik er ver weg van blijf.
Pecunia non olet
pi_210878504
quote:
14s.gif Op zondag 8 oktober 2023 13:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
De afkoop is een gemiddelde natuurlijk, ik geloof graag dat er portefeuilles zijn waarvoor dit realistisch gezien aan de lage kant is.
Dat zou best kunnen. Iemand die nog een paar projecten had, en die toevallig nog net betaalden, zal er aan tekort komen.
Ervan uitgaande , dat die zouden blijven betalen. Dat weet je natuurlijk ook nooit zeker. En dat geldt ook voor de reguliere betalers. Ook daar kan nog wat mis gaan. Het zijn geen wereldbedrijven anders hadden ze niet bij FNC aangeklopt.

Ik vermoed dat FNC er graag van af wil omdat ze een punt hebben bereikt waar het volume, en de arbeidsinzet, niet meer opweegt tegen hun verdiensten. Daarvan uitgaande lijkt het aannemelijk dat ze een premie meegeven aan de debiteuren om er maar van af te zijn. Met een brede portefeuille zal de afkoop als geheel niet gauw verliesgevend zijn lijkt me.

Ik had zelf de wanbetalers al helemaal op nul gewaardeerd, dat wat nu op de wanbetalers binnen gaat komen is dusdanig veel dat ik niet eens rekensommen ga maken. Graag. Afweging tijd - kosten - baten speelt altijd een rol. Zeker niet de allerlaatste cent binnen willen harken:)
Pecunia non olet
pi_210878532
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 13:53 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik geloof het allemaal wel. Ga geen actie ondernemen. Maar een verdeling kansrijke projecten die maandelijks betalen tegen een hoger percentage en kansarme projecten die al heel lang niet betalen tegen 0%, had voor mijn portefeuille met alleen defaults een reeeler beeld gegeven.
Na de brief snap ik waarom er opeens een nieuwe categorie "gesloten" was bij de projecten met een rood bolletje. Dit betreft in mijn portefeuille 2.5% van het huidige default bedrag.

Intrum is met de stofkam door de portefeuille gegaan voor ze het overnamen, het is geen liefdadigheid instelling.
Daarnaast staat er in mijn portefeuille geen enkel project meer op vertraagd, 1 is er ingelopen onlangs meen ik, de andere 2 zijn verschoven naar default.
Alles bij elkaar sta ik nu op 25% recovery van de default projecten. Hier komt nog 12% van het huidige openstaande bedrag bij, wordt dus zo'n 34% recovery.

Of 12% reëel is valt over te discussiëren, maar volgens mij rekent GvE ook met een totale recovery verwachting van ongeveer 35% op de lange termijn (werd mij ooit eens per mail meegedeeld). Daar komen ze bij lange na niet aan tot op heden (12% in mijn geval, en er zit weinig tot geen beweging in).

FnC wordt voor mij afgesloten met een acceptabel netto rendement voor het gelopen risico (ongeveer 10%).
Qua crowdfunding doe ik alleen nog projecten met hypothecaire zekerheden de laatste jaren, voor stabiele rente inkomsten met min of meer beperkte risico's.
Voor hogere potentiele rendementen (met bijbehorende risico's) beperk ik me tot beursgenoteerde aandelen tegenwoordig: in beide gevallen is het neerwaartse risico 100% van de investering, maar waar in het geval van CF het opwaartse potentieel maximaal het geboden rente percentage is, is dit met aandelen niet afgetopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 08-10-2023 14:59:25 ]
pi_210878577
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 14:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
Eerdere ervaringen met schoenenwinkels maken dat ik er ver weg van blijf.
Schoenen, kleding en kappers staan bij mij ook op de zwarte lijst.
pi_210880918
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 14:26 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Schoenen, kleding en kappers staan bij mij ook op de zwarte lijst.
De eerste twee snap ik (online concurrentie, risico van onverkoopbare voorraad) maar wat is er tegen kappers? Of vooral slechte ervaringen?
Ik sla zorgprojecten meestal over. Vaak riekt het naar misbruik (of in elk onbedoeld gebruik) van regelingen en zorgbudgetten of het zijn juist idealisten die teveel door een roze bril rekenen.
pi_210881134
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:37 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
De eerste twee snap ik (online concurrentie, risico van onverkoopbare voorraad) maar wat is er tegen kappers? Of vooral slechte ervaringen?
Ik sla zorgprojecten meestal over. Vaak riekt het naar misbruik (of in elk onbedoeld gebruik) van regelingen en zorgbudgetten of het zijn juist idealisten die teveel door een roze bril rekenen.
Kappers hebben wel heel veel concurrentie. Er blijven nieuwe kappers komen. Ik zie er soms wel 8 binnen een paar honderd meter.

Met goede zekerheden neem ik dit soort projecten wel mee.
pi_210890045
Meerzorg
ccf

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210890144
Dubbel
pi_210890147
Nieuwe ccf met beperkte 2de hypotheek met link.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210890530
Update over CCF Van H*rpt Del*cate*sen:
SPOILER
Sturen ze de link van het pand van de buurman mee. |:(

Juiste pand:
SPOILER
Niet echt gunstig voor de verkoop dat het pand van de buurman ook leeg staat.
pi_210890689
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 10:14 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe ccf met beperkte 2de hypotheek met link.

SPOILER
Hij zit nu al voor 84% vol. Blijkbaar veel vertrouwen vanuit de incrowd?

De zekerheid is zoals je al aangeeft niet helemaal dekkend maar het verhaal klinkt op zich aannemelijk.
Durf hem wel basis mee te nemen.
Pecunia non olet
pi_210890962
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 10:54 schreef djtiesto8 het volgende:
Update over CCF Van H*rpt Del*cate*sen:
SPOILER
Sturen ze de link van het pand van de buurman mee. |:(

Juiste pand:
SPOILER
Niet echt gunstig voor de verkoop dat het pand van de buurman ook leeg staat.
Het pand waar hij zijn winkel had was niet het pand waarop de hypotheek rustte. De link van ccf is correct.
pi_210891389
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 11:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Het pand waar hij zijn winkel had was niet het pand waarop de hypotheek rustte. De link van ccf is correct.
Mijn fout. Ik was al die tijd in de veronderstelling dat hij eigenaar was van het pand waarin zijn winkel zat gevestigd. Maar het gaat om het pand aan de overkant van de straat. Als ik naar de foto's van Funda kijk is het er echter nooit van gekomen om de stap te maken naar dat nieuwe pand, waarvoor de lening van CCF was aangevraagd.
pi_210891827
GvE/Borgmans is weer eens een chaos. Overbelaste server, wachtrijen....
Pecunia non olet
pi_210892434
Wij brengen u graag op de hoogte van een nieuwe investeringskans:

Recreatiepark 8Stone Villas (28016)

Het project betreft de herfinanciering van grond behorende bij een recreatiepark in ontwikkeling nabij Giethoorn.

Projectkenmerken:

10% rente
¤ 1.325.000
Flexlening
Eerste hypotheek – LTV 58%
Risicoclassificatie: 5

Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. https://www.geldvoorelkaa(...)=28016&code=NI28016i

Ondernemer ziet gve ook als een marketinginstrument
quote:
Via het platform van Geldvoorelkaar.nl wil ik de aankoop van de grond herfinancieren. Hiermee komt de gehele financiering bij één partij te liggen en kom ik in contact met meer dan 30.000 potentiële kopers. Bent u nieuwsgierig geworden? Wij leiden u graag een keer rond.
pi_210892469
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Wij brengen u graag op de hoogte van een nieuwe investeringskans:

Recreatiepark 8Stone Villas (28016)

Het project betreft de herfinanciering van grond behorende bij een recreatiepark in ontwikkeling nabij Giethoorn.

Projectkenmerken:

10% rente
¤ 1.325.000
Flexlening
Eerste hypotheek – LTV 58%
Risicoclassificatie: 5

Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. https://www.geldvoorelkaa(...)=28016&code=NI28016i

Ondernemer ziet gve ook als een marketinginstrument
[..]

Ik heb nog geen tijd gehad om de pitch volledig door te nemen maar 10% rente, een 1e hypotheek, lage LTV én op GVE nota bene klinkt als te mooi om waar te zijn.
pi_210892534
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 14:10 schreef DialMforMoney het volgende:

[..]
Ik heb nog geen tijd gehad om de pitch volledig door te nemen maar 10% rente, een 1e hypotheek, lage LTV én op GVE nota bene klinkt als te mooi om waar te zijn.
Ben wel benieuwd wanneer ze de grond heeft gekocht en voor welk bedrag...
pi_210892647
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 14:16 schreef nvaonline het volgende:

[..]
Zie kadaster?
pi_210892841
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 14:26 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zie kadaster?
Jan 2022 staat ergens in de documenten, aankoopbedrag helaas niet en heb geen account bij het kadaster.

Vond overigens dit wel apart;

Bij de verkoop van een kavel geldt hierop een uitzondering. In dat geval dient namelijk
¤60.000,- per kavel te worden afgelost met bijbetaling van compensatierente gelijk aan 2
maanden rente over het aflossingsbedrag. Hiervan komt 1 maand compensatierente ten
gunste van de investeerders en 1 maand compensatierente ten gunste van
Geldvoorelkaar.nl.
pi_210892971
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 14:16 schreef nvaonline het volgende:

[..]
In de EBI staat: Herfinanciering 1.140.000
  maandag 9 oktober 2023 @ 15:02:41 #197
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210892980
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 14:10 schreef DialMforMoney het volgende:

[..]
Waarschijnlijk is het dat ook inderdaad, als GVE zelf hiervoor risicoclassificatie 5 afgeeft.
pi_210893104
Executie bij Sameningeld

Het einde van de looptijd van dit project was op 3 oktober 2023. Ondanks meerdere verzoeken vanuit SamenIngeld om aan te geven wanneer de aflossing verwacht kan worden is daar geen reactie op gekomen. Vanwege de te late aflossing heeft SamenIngeld de aflossing opgevraagd vanuit het hypotheekrecht via een gerechtsdeurwaarder. Op dit moment kunnen wij geen andere stappen ondernemen dan deze. Wel proberen wij op dagelijkse basis te informeren naar de stand van zaken. Zodra er meer bekend is zullen we dat weer delen met je.

Betreft: Almelo, Meindert Hobbemastraat 4

SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door paardendokter op 09-10-2023 15:35:48 ]
pi_210893113
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 14:47 schreef nvaonline het volgende:

[..]
Jan 2022 staat ergens in de documenten, aankoopbedrag helaas niet en heb geen account bij het kadaster.

Vond overigens dit wel apart;

Bij de verkoop van een kavel geldt hierop een uitzondering. In dat geval dient namelijk
¤60.000,- per kavel te worden afgelost met bijbetaling van compensatierente gelijk aan 2
maanden rente over het aflossingsbedrag. Hiervan komt 1 maand compensatierente ten
gunste van de investeerders en 1 maand compensatierente ten gunste van
Geldvoorelkaar.nl.
Die compensatierente is als ik me niet vergis bij gve altijd de helft voor geldgever en de ander helft voor gve, blijkbaar wordt er verwacht voor einde looptijd het een en ander verkocht gaat worden en willen ze daar niet teveel extra kosten voor maken.
pi_210893117
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:02 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Waarschijnlijk is het dat ook inderdaad, als GVE zelf hiervoor risicoclassificatie 5 afgeeft.
en de ING bank als "officieel partner in het project" dit buitenkansje aan zich voorbij laat gaan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')