abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210913205
quote:
14s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 10:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Hier ook gisteren het geld op mijn rekening gekregen. Maandag had ik het al uitgerekend en bij mij kwam het precies tot op de cent overeen met mijn eigen berekening.

Wat voor mij het meest jammeren is zijn de laatste 5 projecten die nog liepen en nog geen termijn gemist hadden. De laatste termijn zou november 2024 moeten binnen komen. Aan de andere kant zou volgens de voorwaarden een vervroegde aflossing altijd mogelijk geweest zijn dus kan ik er weinig op aanmerken.

De hoogte van de 12% uitkering over de afgeboekte leningen is natuurlijk voor iedereen verschillend en zal zeker voor sommige investeerders onredelijk zijn. Persoonlijk vraag ik mij af of dit zo ook volgens de regels gaat en kan en of de betreffende investeerders zo maar akkoord moeten gaan. Zelf had ik eerder een stemming verwacht maar daar is FnC nog nooit een voorstander van geweest. Een klacht over deze werkwijze bij de AFM kan in dergelijke gevallen natuurlijk nooit kwaad maar zal een individueel geval natuurlijk nooit oplossen. Daarvoor moet je, als FnC niet meegaat in een eventueel tegenvoorstel, naar de rechter. Heb je een rechtsbijstandverzekering welke financiële middelen dekt zou dit een mooie opening kunnen bieden.

Als ik kijk naar mijn persoonlijke portefeuille afgeboekte en gesloten projecten ben ik wel tevreden met de geboden 12% over de afgeboekte projecten.
Van de bij mij gesloten projecten zijn er voor het laatst midden vorig jaar nog wat euro’s teruggekomen maar dat is eigenlijk verwaarloosbaar. Ook van de bij mij afgeboekte projecten waarover FnC nu 12% heeft betaald heb ik dit jaar nog geen euro teruggekregen. Het betreffen projecten welke in 2019-2020 en 2021 in de problemen zijn gekomen. In sommige gevallen is er daarna nooit meer iets binnen gekomen. Ik verwacht er nauwelijks meer iets van dus voor mij persoonlijk is de 12% wel oké. Een grote kans dat Intrum hier nu vol ingaat en er nog wel het e.e.a. uit weet te halen want het kon natuurlijk echt wel beter.
Ik begrijp overigens dat het voor een aantal investeerders heel onredelijk kan uitpakken. Als de bedragen het toelaten om er tijd (en misschien geld) in te stekken dan zou ik dit zeker doen want ik verwacht dat er wel wat meer inzit. Zelf sluit ik mijn FnC avontuur af en ben ik tevreden met hoe het nu loopt, ook al had het van mij door mogen lopen tot alle projecten waren afgerond.

Het blijft overigens voor mij het platform waarbij ik het hoogste netto rendement heb behaald. Zelf sluit ik het FnC boek met een netto rendement van net boven de 11%
Wat ik niet goed begrijp is het verschil tussen afgeboekt en gesloten en de daarbij horende percentages van 12% en 0% voor de verkoop. Als iets tegen 0% verkocht wordt betekend dat dan ook dat de lening nemer niet meer achter de broek gezeten wordt door het incasso bureau? Als ze wel achter hun broek aangezeten worden, wil het zeggen dat het toch een waarde vertegenwoordigd.
Verder ben ik niet van plan om er nog verder veel energie in te steken. Voor mij is FNC ook een gesloten boek.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-10-2023 11:18:04 ]
pi_210913254
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als iets tegen 0% verkocht wordt betekend dat dan ook dat de lening nemer niet meer achter de broek gezeten wordt door het incasso bureau?
Dat is niet gezegd. Zelf denk ik van wel. Uiteindelijk gaat Intrum hier natuurlijk een hele goede boterham aan verdienen de komende periode. De nu geboden 12% is ongetwijfeld heel laag en risicoloos ingezet door Intrum/FnC.
pi_210913290
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wat ik niet goed begrijp is het verschil tussen afgeboekt en gesloten en de daarbij horende percentages van 12% en 0% voor de verkoop. Als iets tegen 0% verkocht wordt betekend dat dan ook dat de lening nemer niet meer achter de broek gezeten wordt door het incasso bureau? Als ze wel achter hun broek aangezeten worden, wil het zeggen dat het toch een waarde vertegenwoordigd.
Verder ben ik niet van plan om er nog verder veel energie in te steken. Voor mij is FNC ook een gesloten boek.
De gesloten projecten, die verkocht zijn tegen 0%, zijn volgens mij projecten, waar een voorstel tegen finale kwijting is overeengekomen met de leningnemer. Zo weet ik van de viswinkel uit Utrecht, dat ze eenmalig een groot bedrag betaalden en daarmee de lening was afgedaan. Dan kan FNC niet nu alsnog geld op gaan halen bij zo'n leningnemer.
pi_210913307
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 12:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zouden ze de vorderingen daadwerkelijk aan zo'n agressieve partij verkocht hebben, die een verdienmodel heeft aan de rente en kosten die ze aanrekenen? Die partijen zijn er dat heb ik wel eens begrepen van iemand die in de deurwaarderij werkzaam is.
Als ik de brief die ik inmiddels heb ontvangen goed lees worden de leningen gewoon overgenomen door het duitse moederbedrijf Funding Circle CE GmbH (dat ze wat slordig zijn met de juiste bedrijfsnamen te vermelden laat ik even achterwege). Dus of het aan "zo'n agressieve partij" (intrum is slechts uitvoerder namens funding circle lijkt me) wordt overgedragen kan ik uit het schrijven niet vaststellen.

Overigens resulteert deze actie voor mij in een afschrijving van ca. 13,8% , dat komt vooral door afkoop van leningen met betalingregelingen die netjes worden nagekomen.
pi_210913337
Overname Timmerpaneel.nl op GvE staat open, momenteel bijna 70 80% , redelijk snel voor GvE.

Ik heb hem bescheiden meegenomen. Zekerheden lopen niet over (NHV 2x), maar in combinatie met het verhaal wel een bijdrage waardig m.i.
Pecunia non olet
pi_210913525
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 23:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ltv van 40% misschien. Woningprijs in A'dam is de afgelopen jaren wel fors gestegen, maar dit geld moet toch wel terugkomen lijkt me in combinatie met een lineaire aflossing tot 0.
Ik kom zelf op 53% (302+104-31+125)/949.
Dat is nog steeds royaal, en lineaire aflossing vind ik ook fijn, maar verder word ik er nog niet wild van :)
De mannen brengen zelf helemaal niets in, verkoper wil er graag vanaf dus laat een stuk lening in de zaak zitten.

Een geprojecteerde winst 2*36K + 17 = 89K voor 2 man, is niet heel vet en ik ga er vanuit dit met een beetje roze bril op is berekend.

Het is CD dus misschien een bescheiden bedrag.
Pecunia non olet
  woensdag 11 oktober 2023 @ 11:45:59 #257
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_210913534
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 11:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
Als ik de brief die ik inmiddels heb ontvangen goed lees worden de leningen gewoon overgenomen door het duitse moederbedrijf Funding Circle CE GmbH (dat ze wat slordig zijn met de juiste bedrijfsnamen te vermelden laat ik even achterwege). Dus of het aan "zo'n agressieve partij" (intrum is slechts uitvoerder namens funding circle lijkt me) wordt overgedragen kan ik uit het schrijven niet vaststellen.
Blijft wel staan, dat ze verwachten dat er nog genoeg aan te verdienen valt.
Of ze hebben ons altijd voor het lapje gehouden.
Maar de toelichting bij "vertraagd of afgeboekt" op het dashboard zegt o.a.:
quote:
Een afgeboekte lening is contractueel opgezegd en dient derhalve als een verlies te worden beschouwd. Zelfs na het contractueel opzeggen van de lening zal ons debiteurenteam zich blijven inzetten om de resterende gelden terug te ontvangen. Uit onze ervaring in het buitenland is bijvoorbeeld gebleken dat, op basis van een gediversifieerd portfolio, 25% tot 35% van het initieel afgeboekte bedrag alsnog terug wordt ontvangen.
In het voor hun ongunstigste geval delen we dus ongeveer de buit.
pi_210913574
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 11:45 schreef crowd-fundi het volgende:
In het voor hun ongunstigste geval delen we dus ongeveer de buit.
Daar moeten dan vermoedelijk nog wel de incassokosten vanaf.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 11:52:35 #259
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_210913607
Ik mis trouwens de opbrengst van Voorfinanciering debiteuren - m.n. overheid.
De "status voor de verkoop" is Afgeboekt.
Aankoopopbrengst is echter nihil.
Laatste betaling was dan ook in november 2016
pi_210915090
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 11:22 schreef tnhb het volgende:

[..]

Overigens resulteert deze actie voor mij in een afschrijving van ca. 13,8% , dat komt vooral door afkoop van leningen met betalingregelingen die netjes worden nagekomen.
Ik krijg voor een afgeboekte lening ook 12% van het restant. Dus ze rommelen maar wat. Feit blijft dat je de rente kwijt bent van probleemloze leningen. Het zij zo, afsluiten maar. Weer een crowfunding platform minder.
pi_210915093
Ee
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 14:06 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik krijg voor een afgeboekte lening ook 12% van het restant. Dus ze rommelen maar wat. Feit blijft dat je de rente kwijt bent van probleemloze leningen. Het zij zo, afsluiten maar.
12% voor een afgeboekte lening of voor een gesloten lening? Het idee is juist ook dat je 12% krijgt voor afgeboekte leningen. En 0% voor gesloten leningen (door afgesproken finale kwijtingen met leningnemers)
pi_210915197
Wat we trouwens bij FnC wel nog missen is de lopende rente (tot 10-10-2023) van deze maand.
pi_210915352
quote:
14s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 14:17 schreef Horsemen het volgende:
Wat we trouwens bij FnC wel nog missen is de lopende rente (tot 10-10-2023) van deze maand.
"Alle leningen gekocht door Funding Circle per 1-10-2023 vertegenwoordigt de definitieve afwikkeling van de portefeuille"
pi_210915382
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 14:31 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
"Alle leningen gekocht door Funding Circle per 1-10-2023 vertegenwoordigt de definitieve afwikkeling van de portefeuille"
^O^ Die had ik even gemist.
pi_210915493
Wat is het toch fijn om, na jaren niet op dit forum te zijn geweest, toch nog vele bekende nicknames te zien. Ook ik heb een brief van FNC gekregen (tenminste, niets per post of website, want dode link, dus via mail moeten navragen).

Ik heb ondertussen mijn beklag gedaan bij FNC. Het afsluiten van de Nederlandse activiteiten snap ik op zich nog wel. Kosten baten worden steeds schever. Wat mij vooral tegen het zere been stoot, is de manier waarop. Er is 0 communicatie geweest en opeens is daar dit bericht. Zeker aangezien ik er dus bij toeval achter kwam, val ik hierover.
Voor wat betreft het overkopen heb ik mij neergelegd bij de projecten waarbij je het uitstaande bedrag terugkrijgt. Het is nou eenmaal zo, en bij vervroegde aflossing had het niet anders geweest. Ik heb vooral vraagtekens gezet bij de 12%. Dat is natuurlijk een enorme black box. Daarbij lijkt het mij nog steeds dat FNC ook onze belangen zou moeten behartigen. Maar als je dergelijke leningen aan 'jezelf' verkoopt (of eigenlijk van FNC NL naar FNC CE), betwijfel ik of onze belangen wel inderdaad behartigd worden. Ik kreeg het "wij van WC-eend" gevoel. Ook de recovery in de afgelopen jaren was ik niet enorm over te spreken...

Als laatste voelt de goodwill van ¤25 voor mij wat krom. Juist degenen die actief aan het investeren waren (waar FNC dus ook op heeft gedraaid) komen hier waarschijnlijk niet voor in aanmerking. Alleen diegene die net ene keer wat heeft geďnvesteerd.

Ik heb dus in ieder geval m'n beklag gedaan. Ik ga zien wat er uit gaat komen...
pi_210915582
Ik heb de brief van FnC ook gehad. Op zich snap ik wat ze doen. Maar het voelt soms inderdaad wel een beetje onrechtvaardig. Ik heb ook het idee dat er projecten zijn afgeboekt vlak voor dat deze beslissing werd uitgevoerd.

Zo is bijvoorbeeld project #365323278-thuiszorg werkbussen afgeboekt op 02-08 terwijl ze echt al heel lang 1/2 maanden achterstand hadden. Die achterstand liep niet echt heel veel verder op.
pi_210916307
Herfinanciering project WvjG
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verpanding subsidie, 9,25% rente
pi_210916534
Zie op m'n bankrekening dat de betaling vanuit Funding Circle gisteren is gedaan en dus op m'n rekening staat.

Uiteindelijk heeft het FnC crowdfunding avontuur me best wat opgeleverd, dus ben niet ontevreden.
pi_210917959
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 14:06 schreef zeeland6 het volgende:

[..] Het zij zo, afsluiten maar. Weer een crowfunding platform minder.
Zo is dat , deze ligt nu op het platformkerkhof naast illustere namen zoals AygoDutch, BouwAandeel, InvestorMatch. Lendahand (bestaat nog wel maar niet voor mij), MoneyBrothers, RegioFund, VastgoedInvesteringen, October (wil ik ook niets meer mee te maken hebben :6 ).
Pecunia non olet
pi_210917982
Ook hier een terugkeer na het plotse bericht dat Funding Circle de resterende portefeuille heeft verkocht aan Funding Circle. Ik heb direct FC benaderd met de vraag op basis van welke voorwaarden FC meent gerechtigd te zijn:
a. rentebetalingen over de lopende maand achterwege te laten,
b. voor lopende, bijna afgelopen, investering de kleine achterstand in terugbetaling van rente niet te vergoeden
c. door FC afgeboekte, maar gewoon (lang) lopende aflossingen, tegen 12% te mogen afkopen. Bij mij gaat het om 4 leningen, waarbij dit een behoorlijke afschrijving betekent. Dit verlies staat in geen verhouding tot 12% opbrengst van al lang afgeschreven (2) leningen.

Bij de interne verkoop van de leningen zijn de leningverstrekkers geen partij geweest. Er is geen enkele vooraankondiging of andere communicatie geweest, zodat deze handelwijze neigt naar een ‘overvaltactiek’.

De reactie van FC bevat alleen algemeenheden over de verkoop en gaat niet in op de voorwaarden.

Na mijn default-ervaringen met m.n. KOM en GvE geeft dit voor mij weer eens aan met een cowboymarkt van doen te hebben. Ik ga dit melden bij de AFM, maar of dat wat oplevert?
pi_210921795
Verlenging lening cre
quote:
De beoogde aflossingsdatum van de propositie is reeds verstreken. Ondanks de inspanning van de betrokken partijen is gebleken dat de herfinanciering meer tijd in beslag neemt dan beoogd. Er is sprake van enige uitloop (3-maands uitloop is maximaal mogelijk), waartoe in de Crowdrealestate Voorwaarden de mogelijkheid is opgenomen. In overleg met de Leningnemer en de Stichting is een herfinanciering van de propositie overeengekomen, middels de propositie 'Appartementen Schwanbeck II'. Deze propositie is momenteel voor circa 60% gefinancierd. Gezien het huidige aantal investeringen is de verwachting dat de propositie deze maand nog succesvol zal worden gesloten, waarna de gelden zullen worden uitbetaald.
pi_210921814
Opeising lening GVE
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De resterende hoofdsom bedraagt op dit moment ruim 6 ton. Als zekerheden is er 3x hypothecaire dekking tegen ongeveer hetzelfde bedrag. Afwachten wat Flanderijn hiermee gaat doen.
pi_210922343
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 19:20 schreef ZeKraut het volgende:
Ik ga dit melden bij de AFM, maar of dat wat oplevert?
Een welgemeend 'foei!' zal weinig zoden aan de dijk zetten bij een bedrijf dat zijn activiteiten al helemaal heeft gestaakt :D
Pecunia non olet
pi_210922444
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 20:44 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat maakt je zo enthousiast?
Volledig liniair, 9% en ruim gedekt door hypotheek
pi_210922561
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 08:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een welgemeend 'foei!' zal weinig zoden aan de dijk zetten bij een bedrijf dat zijn activiteiten al helemaal heeft gestaakt :D
Waarom foei?
Ook een platform wat de activiteiten staakt heeft dit netjes en volgens de (eigen) voorwaarden af te wikkelen.
Zelf kan ik wel leven met de geboden afwikkeling echter in verschillende situaties kan deze manier erg onredelijk zijn en op zijn minst discutabel.
De toezichthouder kan hierbij meekijken of het platform e.e.a. netjes en volgens de regels aan het afhandelen is.
Mede hiervoor hebben we deze toezichthouder.
Als je financieel aantoonbaar benadeeld bent door de handelswijze van FnC zou ik zeker mijn klacht ook daar neerleggen. Uiteraard ook even aankaarten bij de directie van FnC.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')