Interessant, thanks!quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:07 schreef damsco het volgende:
https://investor.vanguard(...)ging-which-is-better
Ik zou ieder kwartaal voor ¤5.000 aan S&P500 ETF's kopen en zodra je rond de ¤30.000 spaargeld zit dat als buffer aanhouden, afhankelijk van wat je wensen zijn en of je een auto hebt.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Even onder een kloontje, maar ik zit met een luxeprobleem. Afgelopen jaren door hard werken en geluk hebben een flinke hoeveelheid vrij spaargeld opgebouwd. Dit is dus geld waar ik verder niks mee 'hoef' te doen. Het bedrag, ruim ¤100.000, zit me inmiddels niet echt lekker meer. Het maakt me enigszins onrustig en ik wil er daarom graag iets nuttigs mee doen.
Op dit moment woon ik een fijn koophuis waar ik niet uit wil, maar waarop ik ook niet extra af hoef te lossen. M'n hypotheekadviseur heeft me dit afgeraden, ivm lage rente etc. etc. Het aankopen en verhuren van een appartement is ook niet (meer) rendabel.
Ik ben daarom op zoek naar een andere mogelijkheid om m'n spaargeld voor mij te laten werken. Al geruime tijd beleg ik een bedrag per maand in ETF's. Dat loopt prima en levert een prima rendement op.
Is het verstandig om in één keer al m'n spaargeld in ETF's te flikkeren? Kan ik beter m'n maandelijkse inleg verhogen? Of is er een andere, betere manier om m'n spaargeld te investeren?
Met andere woorden: wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Van mezelf weet ik dat ik genoegen neem met een lager rendement, waardoor ik ook minder risico hoef te lopen. Het zonder doel op m'n spaarrekening bij een grootbank laten staan, voelt inmiddels echter vrij zonde en onnodig. Ben daarom erg benieuwd naar jullie inbreng!
Op dit moment is de kapitaalmarktrente flink aan het oplopen, je kan eens kijken naar spaarrekeningen/depostito's met > 4% rente.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Ik ben daarom op zoek naar een andere mogelijkheid om m'n spaargeld voor mij te laten werken. Al geruime tijd beleg ik een bedrag per maand in ETF's. Dat loopt prima en levert een prima rendement op.
Is het verstandig om in één keer al m'n spaargeld in ETF's te flikkeren? Kan ik beter m'n maandelijkse inleg verhogen? Of is er een andere, betere manier om m'n spaargeld te investeren?
naar mijn mening, en meningen zullen uiteindelijk verschillenen, kan dat geld het beste je huis in. lage rente of niet, het blijft rente.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Even onder een kloontje, maar ik zit met een luxeprobleem. Afgelopen jaren door hard werken en geluk hebben een flinke hoeveelheid vrij spaargeld opgebouwd. Dit is dus geld waar ik verder niks mee 'hoef' te doen. Het bedrag, ruim ¤100.000, zit me inmiddels niet echt lekker meer. Het maakt me enigszins onrustig en ik wil er daarom graag iets nuttigs mee doen.
Op dit moment woon ik een fijn koophuis waar ik niet uit wil, maar waarop ik ook niet extra af hoef te lossen. M'n hypotheekadviseur heeft me dit afgeraden, ivm lage rente etc. etc. Het aankopen en verhuren van een appartement is ook niet (meer) rendabel.
Met andere woorden: wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Van mezelf weet ik dat ik genoegen neem met een lager rendement, waardoor ik ook minder risico hoef te lopen. Het zonder doel op m'n spaarrekening bij een grootbank laten staan, voelt inmiddels echter vrij zonde en onnodig. Ben daarom erg benieuwd naar jullie inbreng!
verder ben ik het helemaal met je eens dat een hypotheekadviseur niet de eerste is waarna ik zou luisterenquote:Op vrijdag 29 september 2023 11:52 schreef blomke het volgende:
Investeren in energiebesparende maatregelen ja, ook een goede!!
Etfs renderen ruimschoots beter dan minder hypotheek. Zeker als je een lage hypotheek rente hebt dus dat zou heel zonde zijn om je hypotheek af te lossen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
naar mijn mening, en meningen zullen uiteindelijk verschillenen, kan dat geld het beste je huis in. lage rente of niet, het blijft rente.
bakstenen renderen beter dan ETF's.
De rente is laag. De rente op de bank is hoger dan de rente op je halfrecente hypotheek.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:55 schreef freak1 het volgende:
[..]
verder ben ik het helemaal met je eens dat een hypotheekadviseur niet de eerste is waarna ik zou luisteren![]()
rente is laag.. leuk.. maar het blijft rente..
Een ton op de bank, maakt dat zolang je werk hebt je geen rente betaald, maar wel over het geld kan beschikken. Als je dan werkloos raakt kan je nog altijd aflossen. Bakstenen renderen niet meer als ze afgelost zijn.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
naar mijn mening, en meningen zullen uiteindelijk verschillenen, kan dat geld het beste je huis in. lage rente of niet, het blijft rente.
je huis aflossen blijft heerlijk... aflossen en dan je maandelijkse lasten omlaag brengen.. een ton op de bank met 4K aan maandlasten is krap anderhalf jaar.. dus je baan kwijtraken en je houd het niet zo lang uit.. maar lekker je huis aflossen.. maandlasten gewoon omlaag brengen, dat is het ding. zonnepanelen, isoleren, hypotheek aflossen.. en dan voor je 50e lekker toedeledokie zeggen tegen het werk..
De beste investering is gewoon een S&P500 ETF, dan heb je een prima spreiding.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:03 schreef embedguy het volgende:
Suggestie; een klein deel van je geld investeren in een goede cursus 'beleggen' en vervolgens pas je keuze maken voor hoe dat je je geld wilt beleggen.
Die cursus rendeert waarschijnlijk ruinschoots beter dan elke andere investering.
Beleggingsgeld van consumenten wordt in de beleggingswereld 'stipid money' genoemd. Een cursus kan bijdragen aan het beter investeren dan de gemiddelde consument. Don't be stupid.
Zelf ook geheel afgelost, daarnaast woning gasloos gemaakt en ik heb een deel belegd.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:07 schreef 111210 het volgende:
Zou persoonlijk ook een deel aflossen, het blijft een schuld.
En je maandlasten worden lager waardoor je iedere maand wat meer leukere dingen kan doen?
Ik heb het vermoeden dat TS meer rendement wil maken, niet minderquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:19 schreef Resistor het volgende:
Je zou ook een deel van je geld op een 'groen' deposito kunnen zetten zoals bv.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/groen-deposito/index.html
Als rendement-optimalisatie niet het doel is, maar je de rente bij de grootbank te laag vindt, dan stal je het toch in deposito's bij een andere bank? Spreiden zodat je volledige tegoed per instelling onder het DGS valt. Eventueel elke maand een plukje, dan valt er (bij gelijke termijnen) elke maand een deel vrij. Of een ladder, met elk een andere looptijd, als je flexibeler wilt kunnen reageren op rentewijzigingen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Van mezelf weet ik dat ik genoegen neem met een lager rendement, waardoor ik ook minder risico hoef te lopen. Het zonder doel op m'n spaarrekening bij een grootbank laten staan, voelt inmiddels echter vrij zonde en onnodig.
Gouden tip weer van de verse prins.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou ieder kwartaal voor ¤5.000 aan S&P500 ETF's kopen en zodra je rond de ¤30.000 spaargeld zit dat als buffer aanhouden, afhankelijk van wat je wensen zijn en of je een auto hebt.
Je kan het ook in 1x in ETF's stoppen, dat kan achteraf een beter rendement geven maar ook meer stress opleveren als het direct zakt. Dus de inleg spreiden over een wat langere periode kan ook wel fijn zijn.
Beleggen doe je vooral met je maag.
Hoezo renderen bakstenen beter dan ETF's?quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
je huis aflossen blijft heerlijk... aflossen en dan je maandelijkse lasten omlaag brengen.. een ton op de bank met 4K aan maandlasten is krap anderhalf jaar.. dus je baan kwijtraken en je houd het niet zo lang uit.. maar lekker je huis aflossen.. maandlasten gewoon omlaag brengen, dat is het ding. zonnepanelen, isoleren, hypotheek aflossen.. en dan voor je 50e lekker toedeledokie zeggen tegen het werk..
Door de ontvangen rente op het spaargeld worden je maandlasten elke maand lager waardoor je wat meer leukere dingen kan doenquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:07 schreef 111210 het volgende:
En je maandlasten worden lager waardoor je iedere maand wat meer leukere dingen kan doen?
Met een inflatie die hard naar de 0% gaat is een spaarrekening bij bunq ofzo al voldoende om je hypotheek met hra te verslaan. Veilig, rendement en vrij opneembaar.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:09 schreef saviola9 het volgende:
Dank voor alle reacties! Ik neig nu naar de constructie van TheFreshPrince. Een andere optie zou inderdaad een deposito zijn, maar ik merk dat ik huiverig ben voor de buitenlandse banken. Toch de moeite waard om me daar dit weekend maar even goed in te verdiepen.
Overigens merk ik ook dat het beleggen in ETF's rust bij me oplevert. Waarom het spaargeld me dan onrustig maakt? Dat heeft vooral met het bedrag en de inflatie te maken. Tevens loopt het spaarbedrag alsmaar verder op.
Het extra aflossen in me huis valt voor mij af, omdat ik echt weinig rente betaal. Het openstaande hypotheekbedrag is bovendien nog pakweg 50% van de gehele woningwaarde.
Ligt er aan wat je hypotheek rente is vs je spaar rente.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Door de ontvangen rente op het spaargeld worden je maandlasten elke maand lager waardoor je wat meer leukere dingen kan doen
Inderdaad ja. Iedereen denkt dat we allemaal een lage hypotheekrente betalen. Beetje inlevingsvermogen mag wel.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je hypotheek rente is vs je spaar rente.
Aan de andere kant: die vermaledijde box 3 heffing (VRH), is ook flink versoberd, dus dat versterkt het voordeel van niet aflossen en wel sparen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:38 schreef Gunner het volgende:
Voor mij is juist aflossen zinvol. mijn HRA is flink versoberd ook nog eens, dus daar hoef ik het ook niet voor te laten integendeel.
Snap ik maar de hoogste spaarrente is net iets minder dan de helft van m'n hypotheekrente (wat om diverse redenen zo gelaten is. Gelukkig heb ik een relatief lage hypotheekschuld en een mooi bankspaarpotje)quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Aan de andere kant: die vermaledijde box 3 heffing (VRH), is ook flink versoberd, dus dat versterkt het voordeel van niet aflossen en wel sparen.
Ga het topic even lezenquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je hypotheek rente is vs je spaar rente.
Van wie beantwoorden we de vraag. Van jou of van ts? Jouw rente is niet relevant.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:38 schreef Gunner het volgende:
[..]
Inderdaad ja. Iedereen denkt dat we allemaal een lage hypotheekrente betalen. Beetje inlevingsvermogen mag wel.
Voor mij is juist aflossen zinvol. mijn HRA is flink versoberd ook nog eens, dus daar hoef ik het ook niet voor te laten integendeel.
tja, dat vind ik nogal een generieke statement. de juiste ETF's renderen over 10 jaar beter dan een hypotheek aflossen. daar ben ik het mee eens. helaas hebben we niet allemaal een glazen bol en er zitten ook ETF's tussen die over 3 jaar dik in de min gaan. en dik.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:59 schreef embedguy het volgende:
[..]
Etfs renderen ruinschoots beter dan minder hypotheek. Zeker als je een lage hypotheek rente hebt dus dat zou heel zonde zijn om je hypotheek af te lossen.
Het kan wel een veiliger gevoel geven dan investeren in etfs, maar dat veilige gevoel komt dan wel met een kostenplaatje.
Hoe kijk je dan aan (als ts al zegt dat de hypotheekrente zo laag is) naar een deposito van telkens een jaar tegen een rente die hoger is dan hypotheekrente-hra+vermogensbelasting?quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, dat vind ik nogal een generieke statement. de juiste ETF's renderen over 10 jaar beter dan een hypotheek aflossen. daar ben ik het mee eens. helaas hebben we niet allemaal een glazen bol en er zitten ook ETF's tussen die over 3 jaar dik in de min gaan. en dik.
daar tegenovergesteld heb je er ook die 400 procent bijna hebben gedaan.
tja.. het bklijft een semi-onderbouwde gok.
ik heb persoonlijk, daarom zei ik al dat het mijn mening is, meer rust aan het aflossen en aan fysiek bezit, dan aan "gokken" op de beurs.
financieel klinkt dat prima, maar zou mij persoonlijk minder rust geven.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe kijk je dan aan (als ts al zegt dat de hypotheekrente zo laag is) naar een deposito van telkens een jaar tegen een rente die hoger is dan hypotheekrente-hra+vermogensbelasting?
Mwah, 50k alleen of 100k samen, is het niet?quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:50 schreef Gunner het volgende:
[..]
Snap ik maar de hoogste spaarrente is net iets minder dan de helft van m'n hypotheekrente (wat om diverse redenen zo gelaten is. Gelukkig heb ik een relatief lage hypotheekschuld en een mooi bankspaarpotje)
Verder moet je toch wel een redelijk hoog vermogen hebben om (zeker met een fiscaal partner) om last te hebben van de VRH.
Volgens mij gaan bijna alle posts in dit topic, daarover.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:22 schreef paardendokter het volgende:
De belangrijkste vraag is hier nog niet gesteld: heb je een aflossingsvrije hypotheek of los je lineair/evt. annuïtair af.
In het laatste geval: door je lage hypotheekrente is je aflossing relatief duur.
Ik heb een annuïtaire hypotheek, maar ik zie niet zozeer in wat dit met m'n spaargeld heeft te maken? M'n maandlasten zijn simpelweg laag en de bakstenen worden steeds meer van mij, dankzij de maandelijkse aflossing. Dit zegt toch niks over m'n spaargeld? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:22 schreef paardendokter het volgende:
De belangrijkste vraag is hier nog niet gesteld: heb je een aflossingsvrije hypotheek of los je lineair/evt. annuïtair af.
In het laatste geval: door je lage hypotheekrente is je aflossing relatief duur.
57000 / 114000 samenquote:Op vrijdag 29 september 2023 15:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Mwah, 50k alleen of 100k samen, is het niet?
Fokkers zitten er ruim boven als ik de topics mag geloven.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:41 schreef ES_FOK het volgende:
57000 / 114000 samen
Denk dat er heel wat NL's zijn die dat niet hebben
Beleggen is idd niet voor iedereen weggelegd. Als je je er niet prettig bij voelt; niet doen!quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, dat vind ik nogal een generieke statement. de juiste ETF's renderen over 10 jaar beter dan een hypotheek aflossen. daar ben ik het mee eens. helaas hebben we niet allemaal een glazen bol en er zitten ook ETF's tussen die over 3 jaar dik in de min gaan. en dik.
daar tegenovergesteld heb je er ook die 400 procent bijna hebben gedaan.
tja.. het bklijft een semi-onderbouwde gok.
ik heb persoonlijk, daarom zei ik al dat het mijn mening is, meer rust aan het aflossen en aan fysiek bezit, dan aan "gokken" op de beurs.
Als ik een horizon van 6 jaar zou hebben dan zou ik ook niet gaan beleggen hoor. Dan zou ik een deposito van 4% nemen voor 5 jaar ofzo.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:52 schreef embedguy het volgende:
[..]
Beleggen is idd niet voor iedereen weggelegd. Als je je er niet prettig bij voelt; niet doen!
En als je je geld niet minstens voor 6 jaar kan missen geldt hetzelfde; niet beleggen. Over 3 kan je idd flink in de min staan met een etf. Over 6 jaar is die kans -historisch gezien- heel klein.
En ook heel wat Nederlanders die dat wel hebben en in het geval van TS dus ook.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:41 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
57000 / 114000 samen
Nee, dat boeit totaal niet.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:22 schreef paardendokter het volgende:
Ja gedaan, lage rente, afgeraden door adviseur enz enzquote:
57 en 114 iddquote:Op vrijdag 29 september 2023 15:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Mwah, 50k alleen of 100k samen, is het niet?
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van je horizon.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:07 schreef 111210 het volgende:
Nou nee hoor, als mijn geld ergens anders beter rendeert niet. Maar in het voorbeeld van @Essebes snap ik het dan weer wel, dat is voor iedereen anders. Onze hypotheeklasten zijn al erg laag dus ik zie ons dat niet snel doen. Ik hoop straks genoeg vermogen te hebben opgebouwd om eerder met pensioen te kunnen. Maar misschien wil ik dat t.z.t. wel helemaal niet meer. We'll see.quote:Op vrijdag 29 september 2023 16:46 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het is en blijft een schuld, die wil je toch zsm kwijt?
Tja die paar tientjes extra rente die het mij zou opleveren per jaar vind ik zelf minder belangrijk om zo snel mogelijk van “de bank” verlost te zijn.quote:Op vrijdag 29 september 2023 16:56 schreef June. het volgende:
[..]
Nou nee hoor, als mijn geld ergens anders beter rendeert niet. Maar in het voorbeeld van @:Essebes snap ik het dan weer wel, dat is voor iedereen anders. Onze hypotheeklasten zijn al erg laag dus ik zie ons dat niet snel doen. Ik hoop straks genoeg vermogen te hebben opgebouwd om eerder met pensioen te kunnen. Maar misschien wil ik dat t.z.t. wel helemaal niet meer. We'll see.
Waarom? Als ik morgen 100 miljoen voor 0.1% rente kan lenen doen ik het meteen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 16:46 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daarom doe ik ETF. Dikke winst hoeft niet, maar ik hoef er ook niet slechter op te worden.quote:Op vrijdag 29 september 2023 17:35 schreef Rene het volgende:
Zelf kies ik voor veilig met kortdurende deposito('s) . Wordt je rustig rijker en heb je geen stress. En de echte dikbehaalde rendementen? Zelf word ik daar denk ik niet gelukkiger van.
Het rendement in beleggingen gaat over meer dan een paar tientjes. En dan reken ik dividend met compoundinterest over de komende jaren nog niet eens mee.quote:Op vrijdag 29 september 2023 19:14 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja die paar tientjes extra rente die het mij zou opleveren per jaar vind ik zelf minder belangrijk om zo snel mogelijk van “de bank” verlost te zijn.
Ik betaal iets meer dan 1% aan hypotheekrente. Zelfs als ik m’n spaargeld op m’n spaarrekening laat staan, is dat interessanter dan m’n hypotheek extra aflossen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 16:46 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja gedaan, lage rente, afgeraden door adviseur enz enz
Dan nog zou ik persoonlijk (als antwoord op de vraag van ts) aflossen.
Mijn redenatie van een ETF is dat als die al zijn waarde (of zelfs veel van zijn waarde) verliest, er meer stront aan de knikker is. En ik heb (uiteraard) niet al mijn centen in ETF zitten, maar ook een hoop "gewoon" op een spaarrekening.quote:Op vrijdag 29 september 2023 20:37 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Ik betaal iets meer dan 1% aan hypotheekrente. Zelfs als ik m’n spaargeld op m’n spaarrekening laat staan, is dat interessanter dan m’n hypotheek extra aflossen.
Aan de rest, bedankt voor alle input! Ik neig nu het meeste naar het geld stoppen in een ETF. Dit weekend nog maar eens goed kijken naar de deposito’s. Veiligheid is ook wel zo prettig.
Belangrijkste is dat je iets doet waar je achter staat. Het heeft bij mij ook even tijd gekost voor ik mezelf comfortabel voelde met ETF. En er zijn meer dingen waar je je geld in kan stoppen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 20:37 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Ik betaal iets meer dan 1% aan hypotheekrente. Zelfs als ik m’n spaargeld op m’n spaarrekening laat staan, is dat interessanter dan m’n hypotheek extra aflossen.
Aan de rest, bedankt voor alle input! Ik neig nu het meeste naar het geld stoppen in een ETF. Dit weekend nog maar eens goed kijken naar de deposito’s. Veiligheid is ook wel zo prettig.
Als je ETF niks meer waard is, dan is je geld op de bank ook niks meer waard.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mijn redenatie van een ETF is dat als die al zijn waarde (of zelfs veel van zijn waarde) verliest, er meer stront aan de knikker is. En ik heb (uiteraard) niet al mijn centen in ETF zitten, maar ook een hoop "gewoon" op een spaarrekening.
Maja, dan heb ik iig de kans om van m'n 10K spaargeld een half brood te kopen. Dat is ook weer wat waard.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:18 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Als je ETF niks meer waard is, dan is je geld op de bank ook niks meer waard.
Gaat niet meer lukken, want je bank is dan failliet. En het garantiestelsel bestaat ook niet meer, want de overheid is dan ook failliet.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maja, dan heb ik iig de kans om van m'n 10K spaargeld een half brood te kopen. Dat is ook weer wat waard.
Ja prima joh, je snapt dat we over hetzelfde aan het praten zijn?quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:20 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Gaat niet meer lukken, want je bank is dan failliet. En het garantiestelsel bestaat ook niet meer, want de overheid is dan ook failliet.
Dat is kut voor die 3/4 zeg. moeten ze ook eens hun best gaan doen!quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:23 schreef Ponsai het volgende:
Wat een luxe probleem![]()
En dat terwijl drie vierde van het land de euro om moet draaien
Blikjes rapenquote:Op vrijdag 29 september 2023 21:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is kut voor die 3/4 zeg. moeten ze ook eens hun best gaan doen!
Same. Maar dan 3 maanden. Iedere 2 jaar of zo. Haha.quote:Op vrijdag 29 september 2023 19:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daarom doe ik ETF. Dikke winst hoeft niet, maar ik hoef er ook niet slechter op te worden.
En liever min of meer vrij beschikbaar, dan in mijn huis. Mijn doel is om een keer een half jaartje niet te werken en lang op vakantie te gaan![]()
Ben je getrouwd?quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Het half jaar gaat er, ivm hetgeen wat ik wil doen, sowieso komen. En meer sabbaticals sluit ik niet uit. Maar dan moet ik eerst eens kijken hoe dat gaat met bv pensioen, want dat vind ik nog lastig te overzien.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Same. Maar dan 3 maanden. Iedere 2 jaar of zo. Haha.
Kinderen in het spel en van te voren dingen niet goed geregeld?quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:35 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Ben je getrouwd?
Achter de hand houden voor als het mis gaat. Ik ben tien jaar geleden tienduizenden euro's verloren aan mijn advocaat ivm een vechtscheiding met een ex die een gratis advocaat had
Nee, met haar geen kinderen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kinderen in het spel en van te voren dingen niet goed geregeld?
Oh er zijn zeker vele meningen. Was gewoon benieuwd naar de jouwequote:Op vrijdag 29 september 2023 14:58 schreef freak1 het volgende:
[..]
financieel klinkt dat prima, maar zou mij persoonlijk minder rust geven.
en dit is al een veel subtielere opmerking dan "ETF's renderen altijd beter dan bakstenen" zoals eerder in het topic werd gemeld.
TS wordt onrustig van veel spaargeld, ik deel mijn mening, en er zullen er vele anderen zijn
Nee, ik heb absoluut rust met mijn schulden. Dus die wil ik niet zsm kwijt. Sterker, ik reken met mijn schulden als een prijs om vermogen liquide te houden. Nog sterker, ik heb zelfs schulden gemaakt omdat ik mijn spaargeld niet wilde uitgeven, dat rendeerde beter dan geen schulden aangaan.quote:Op vrijdag 29 september 2023 16:46 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja gedaan, lage rente, afgeraden door adviseur enz enz
Dan nog zou ik persoonlijk (als antwoord op de vraag van ts) aflossen.
Als ik nu op mijn annuïtaire deel 1000 euro belast aflos, kost mij dat over de resterende looptijd en rvp 499 euro. Dat is per maand 2 euro die je kwijt raakt. Stel ik zou van die ton 70 000 euro aflossen, dan verlies ik 97! Euro per maand aan vermogen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 19:14 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja die paar tientjes extra rente die het mij zou opleveren per jaar vind ik zelf minder belangrijk om zo snel mogelijk van “de bank” verlost te zijn.
Zeer verstandig advies.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:35 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Ben je getrouwd?
Achter de hand houden voor als het mis gaat. Ik ben tien jaar geleden tienduizenden euro's verloren aan mijn advocaat ivm een vechtscheiding met een ex die een gratis advocaat had
Ja, sure, maar echt uitzonderlijk is het niet.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:41 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
57000 / 114000 samen
Alleen ben je dat geld kwijt 💸 het rendement heb je pas na terugverdienen. Bij een etf ben je het in principe niet direct kwijtquote:Op vrijdag 29 september 2023 22:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik wil graag iemand zien die met aandelen etc meer rendement krijgt als met het dak vol zonnepanelen gooien.
Je bent het geld niet kwijt, het zit alleen in vastgoed, nl de waarde van je huis. Je bespaart iedere maand op je rekening van het energiebedrijf, welke aandelen betalen maandelijks dividend?quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen ben je dat geld kwijt 💸 het rendement heb je pas na terugverdienen. Bij een etf ben je het in principe niet direct kwijt
Mooi verhaal, maar ik kan geen zonnepanelen op m'n dak gooien. En door mijn verbruik heeft het geen zin, want tegen de tijd dat de omvormer terugverdiend is ben ik verhuisd.quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik wil graag iemand zien die met aandelen etc meer rendement krijgt dan met het dak vol zonnepanelen gooien, alleen al op de stroomrekening, nog afgezien van de waardestijging van het huis. Combineren met een airco en daarmee stoken, icm waardestijging van het huis en besparing op de stookkosten, winst op wooncomfort
Net als isolatie van de muren en drievoudig glas.
Dat wat je daarin steekt stijgt de waarde van het huis en je lacht je een krul in je lul door om de verlaagde kosten.
Okay, als je zo iemand bent die de thermostaat altijd maximaal op 16 graden hebt staan dan is de besparing veel minder, maar ik heb het over hoog wooncomfort én geld besparen.
Hoezo is dat relevant? Het gaat om de lange termijn.quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
welke aandelen betalen maandelijks dividend?
In mn CAO staat dat ik er recht op heb. Dus primaquote:Op vrijdag 29 september 2023 21:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het half jaar gaat er, ivm hetgeen wat ik wil doen, sowieso komen. En meer sabbaticals sluit ik niet uit. Maar dan moet ik eerst eens kijken hoe dat gaat met bv pensioen, want dat vind ik nog lastig te overzien.
Doorbetaald pensioen bij 3 maanden sabbatical? NIet verkeerd!quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:22 schreef Rene het volgende:
[..]
In mn CAO staat dat ik er recht op heb. Dus prima
Juist dan is het investeren in isolatie en zonnepanelen enorm lucratief.quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoezo is dat relevant? Het gaat om de lange termijn.
Het gaat niet om jouw.quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mooi verhaal, maar ik kan geen zonnepanelen op m'n dak gooien. En door mijn verbruik heeft het geen zin, want tegen de tijd dat de omvormer terugverdiend is ben ik verhuisd.
Geef eens een voorbeeld van hoe ik m'n huis kan isoleren, voor zover ik dat nog niet heb? En waar kan ik de zonnepanelen plaatsen als het niet op m'n dak gaat?quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Juist dan is het investeren in isolatie en zonnepanelen enorm lucratief.
Je brengt je maandelijks lasten significant omlaag en de waarde van je huis stijgt, dat allemaal zonder belasting te moeten betalen over een fictief rendement of risico's van verkeerde investering.
Zoals ik zei, noem mij een investering zonder risico die zoveel oplevert als zonnepanelen op je dak?
Klopt, maar het gaat dus niet in alle situaties op, dat punt probeer ik duidelijk te maken.quote:
mimimimiquote:Op vrijdag 29 september 2023 22:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld van hoe ik m'n huis kan isoleren, voor zover ik dat nog niet heb? En waar kan ik de zonnepanelen plaatsen als het niet op m'n dak gaat?
Lees je uberhaupt wel voordat je reageert?
Ik heb inderdaad een hele zware situatiequote:Op vrijdag 29 september 2023 22:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
mimimimi
Jouw generieke advies wat past voor de meeste mensen met een eigen huis past niet in mijn situatie, huil, jammer,
quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een hele zware situatie
Kijk, now are we getting somewhere!!quote:Op vrijdag 29 september 2023 20:37 schreef saviola9 het volgende:
4x netto jaarsalaris???? Damn dat is wel heel veel niet?quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:09 schreef dudewhereismycar het volgende:
Hypotheek nooit aflossen als je jong bent. De inflatie maakt gehakt van je hypotheekschuld. Huizenprijzen stijgen ook maar door. Dus maximaal lenen en als je een aantal jaar ergens woont en een deel hebt afgelost weer verkopen en een nieuw huis kopen met maximale hypotheek.
Als je jong bent +-30 heb je een aantal zaken mee:
- inflatie over de komende jaren. Schuld wordt dus minder waard
- je maakt carrière en gaat steeds meer verdienen (dus de hyptoheeklasten op je inkomen dalen!)
- voorlopig nog hyptoheekrenteaftrek
- je lost hyptoheek af in 30j
Zorg dat je 4 x netto jaarsalaris op je spaarrekening hebt staan en beleg de rest. Of ga leven en maak mooie reizen en maak dromen waar.
Ja, waar is dat op gebasseerd? 1x lijkt me ook meer dan genoeg. En die beleggingen kan je ook altijd weer verkopen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
4x netto jaarsalaris???? Damn dat is wel heel veel niet?
3-10% is laatste tijd. Afgelopen kwartaal was het 0.1quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:39 schreef cosmosis het volgende:
4x netto je jaarsalaris laten verpieteren met een waarvermindering van 3-10% per jaar is het meest slechte advies dat je kunt bedenken, helaas valt ook je huis aflossen onder de slechte adviezen, hoe fijn het ook klinkt om geheel schuldvrij te zijn...
dat lukt inderdaad niet.quote:Mijn hypotheekschuld is de laatste 2 jaar 20% minder waard geworden, probeer daar maar eens tegenop te sparen.
het wel bijhouden en tegenover een schuld zetten is niet veel mis mee.quote:Wat te doen met spaargeld is wel een lastige, ik zou het investeren in verduurzaming van je huis, of gewoon wat uitgeven in de dingen waarvan je geniet... (Auto/reizen/hobbies etc.) Bedenk altijd maar, financiele zekerheid en een buffer is top, maar daar boven mag je ook een beetje genieten...."The last suit you own won't have pockets"
Om het even over slechte adviezen te hebben in deze tijd. Vastgoed als investering als je nu nog start.quote:Heb je echt veel kapitaal, dan zou ik toch in een 2e/3e/4e huis/appartement investeren, maar dan moet je iets meer dan 100k te investeren hebben.
veel te veel.quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
4x netto jaarsalaris???? Damn dat is wel heel veel niet?
Ben je ook 20% meer gaan verdienen?quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:39 schreef cosmosis het volgende:
.
Mijn hypotheekschuld is de laatste 2 jaar 20% minder waard geworden, probeer daar maar eens tegenop te sparen.
Vastgoed investeer je dan ook niet in met een tijdsbestek van een jaar...Zelfs met pieken/dalen/bubbels etc is het gewoon een feit dat er een enorme schaarste is, wat prijsopdrijvend werkt en dat zal niet veranderen in de komende 5/10/30 jaar waardoor de waardevermeerdering gewoon praktisch gegarandeerd is. Uiteraard kan er aan de huisjesmelker verhuurknopped gedraaid worden, waardoor het rendement misschien minder wordt, maar dat is dan ook alles.quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
3-10% is laatste tijd. Afgelopen kwartaal was het 0.1
[..]
dat lukt inderdaad niet.
[..]
het wel bijhouden en tegenover een schuld zetten is niet veel mis mee.
[..]
Om het even over slechte adviezen te hebben in deze tijd. Vastgoed als investering als je nu nog start.
Niet 20%, rond de 16% meer gaan verdienen, maar dat staat los van de hypotheek. Salaris heeft natuurlijk niet zo veel met je huis te maken, alhoewel het laatste jaar de huizenprijzen gestagneerd zijn, is de waarde van mn huis de afgelopen 3 jaar zeker gemiddeld met 10% gestegen, wat in combinatie met de inflatie zorgt dat je in economische stagnatie/inflatie toch in de plus blijft hangen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ben je ook 20% meer gaan verdienen?
Schulden zien verminderen met inflatie is alleen maar valide als je inkomsten stijgen, anders word je gewoon dubbel genaaid.
Dat hoeft echt niet voor iedereen zo te zijn hoor, ja voor de meeste kantoor baantjes wellicht.quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:09 schreef dudewhereismycar het volgende:
- je maakt carrière en gaat steeds meer verdienen (dus de hyptoheeklasten op je inkomen dalen!)
Saai? Hoezo is dat een nadeel?quote:Op zaterdag 30 september 2023 00:02 schreef DjDaano het volgende:
Ik mis het doel in de OP. Iedereen geeft advies hoe je meer geld krijgt terwijl je blijkbaar al geld genoeg hebt?
Wellicht dat je eerder met pensioen wil, op wereldreis etc maar ik zou vooral gaan bedenken wat je precies wil in de toekomst en hoeveel geld dat je daar voor nodig hebt.
Je geld laten renderen met etf’s is prima hoor maar ook wel erg saai.
Daar hoef je je hypotheek toch niet voor te verlagen?quote:Op zaterdag 30 september 2023 05:56 schreef Seeburg54 het volgende:
Aflossen in hypotheek. Lagere maandlasten, dus goede reden om een dag minder te werken. Genieten van je vrije tijd.
Omdat ik flink heb afgelost is het hier financieel haalbaar om 32 uur te werken ipv 40.quote:Op zaterdag 30 september 2023 07:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daar hoef je je hypotheek toch niet voor te verlagen?
Ook same.quote:Op zaterdag 30 september 2023 04:54 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat hoeft echt niet voor iedereen zo te zijn hoor, ja voor de meeste kantoor baantjes wellicht.
In mijn geval zit ik al redelijk tegen mn max aan en mijn doel is eerder om zsm minder te werken zodat ik nu ik nog jong ben meer vrije tijd heb.
Dus mijn inkomen gaat eerder naar beneden dan omhoog.
Heb ik ook over nagedacht, maar ik ben ondernemer. Ik haal erg veel plezier uit 5 dagen lang volle bak werken. Aan de 2 dagen in het weekend heb ik dan wel voldoende vrije tijd.quote:Op zaterdag 30 september 2023 05:56 schreef Seeburg54 het volgende:
Aflossen in hypotheek. Lagere maandlasten, dus goede reden om een dag minder te werken. Genieten van je vrije tijd.
Was die inflatie al genoemd? Laatste jaar iets van >10%??quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:09 schreef dudewhereismycar het volgende:
Hypotheek nooit aflossen als je jong bent. De inflatie maakt gehakt van je hypotheekschuld.
Dan heb je juist minder te besteden.quote:Op zaterdag 30 september 2023 05:56 schreef Seeburg54 het volgende:
Nee, dat minder werken is haalbaar omdat je geld over had. Of het de slimste keuze was om daarmee af te lossen hangt af van je rente maar het is te simplistisch gezegd dat je zou moeten aflossen om minder te werken. Velen zijn financieel beter af als ze niet aflossen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 07:53 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Omdat ik flink heb afgelost is het hier financieel haalbaar om 32 uur te werken ipv 40.
Nee hoorquote:Op zaterdag 30 september 2023 09:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan heb je juist minder te besteden.
Het bevalt mij primaquote:Op zaterdag 30 september 2023 09:24 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Nee, dat minder werken is haalbaar omdat je geld over had. Of het de slimste keuze was om daarmee af te lossen hangt af van je rente maar het is te simplistisch gezegd dat je zou moeten aflossen om minder te werken. Velen zijn financieel beter af als ze niet aflossen.
Mij ook, maar ik weet ook dat ík van vrije tijd kan genieten en financieel toch beter uit ben door geld wat ik over heb niet af te lossen, in tegenstelling tot jouw advies.quote:
Als je al geld genoeg hebt wil je leuke dingen met je geld doen en is rendement een bijkomend voordeel maar geen hoofddoel. Geld heb je namelijk al voldoende.quote:Op zaterdag 30 september 2023 07:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Saai? Hoezo is dat een nadeel?
Ik zou dat "geld over de balk smijten" noemen en dat is maar kortstondig.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:45 schreef DjDaano het volgende:
Als je al geld genoeg hebt wil je leuke dingen met je geld doen en is rendement een bijkomend voordeel maar geen hoofddoel. Geld heb je namelijk al voldoende.
Via welke aanbieder doe je die ETF's?quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Op dit moment is de kapitaalmarktrente flink aan het oplopen, je kan eens kijken naar spaarrekeningen/depostito's met > 4% rente.
Verder is je ETF aanpak perfect; ik zit zelf in diverse ETF's (Noord Amerika =) en beleggingsfondsen.
Hoed je voor de hypotheekadviseur btw.
Omdat inflatie betekent dat je over een paar jaar met 100k nog net een halfje meerzaden gesneden bij de appie kan kopen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:00 schreef Gunner het volgende:
Waarom maakt het je onrustig? Bij mij maakt het me *juist* rustig.
Dat zou vervelend zijn voor die mensen die geen 100k hebben.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat inflatie betekent dat je over een paar jaar met 100k nog net een halfje meerzaden gesneden bij de appie kan kopen.
Nu is het nog wat, dus hoe hou je het wat?
Dat jij tot 5 ton alles liquide laat staan moet je zelf weten maar dat is absoluut financieel niet verstandig. Zaken als een verbouwing, nieuwe inrichting of nieuwe auto kun je plannen en ervoor zorgen dat je daar op dat moment voldoende liquiditeit voor hebt. Dat staat los van je buffer.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:00 schreef Vincent_student het volgende:
Sorry, maar ik vind 100.000 helemaal niet veel spaargeld. Dat is je normale budgetruimte voor als je iets nodig hebt of je huis opnieuw in wilt richten of een nieuwe auto wilt kopen, of studie voor je kinderen.
Pas boven 5 ton zou ik eventueel denken aan investeren.
Ik snap ook niet dat je onrustig wordt van 1 ton. Dat vind ik eerder een situatie van "nu begin ik pas te sparen".
En dat je over een paar jaar maar een half brood krijgt voor een ton, zoals hier is gezegd, is natuurlijk pure bullshit.
Ik heb een andere situatie: ik heb een pensioengat.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:09 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat jij tot 5 ton alles liquide laat staan moet je zelf weten maar dat is absoluut financieel niet verstandig. Zaken als een verbouwing, nieuwe inrichting of nieuwe auto kun je plannen en ervoor zorgen dat je daar op dat moment voldoende liquiditeit voor hebt. Dat staat los van je buffer.
Dan is het toch juist verstandig om te investeren voor de lange termijn?quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:14 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik heb een andere situatie: ik heb een pensioengat.
Niet als je bijna met pensioen gaat.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:16 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dan is het toch juist verstandig om te investeren voor de lange termijn?
onderdeel van inflatie is dat lonen ook omhoog gaan.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:45 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat zou vervelend zijn voor die mensen die geen 100k hebben.
De hypotheek is voor mij maar een deel van de totale maandlasten. Ik denk sowieso minder dan 40%. Dus zonder hypotheek kan ik echt niet stoppen met werken.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
Zeker waar dat het handig is om te spreiden.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:55 schreef R16 het volgende:
Elke belegger kan je vertellen dat je moet spreiden. Dus 1/3 op hoog risico, 1/3 op laag risico en 1/3 op rente.
ING. Overigens behoorlijk hoog qua kosten.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:08 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]r
Via welke aanbieder doe je die ETF's?
Als je gewoon je beleggingen had laten staan was het nu veel meer waard geweest. Je moet dit echt doen voor de lange termijn dan is er niets aan de hand. Met deze hoge inflatie en belastingen is sparen gewoon niet verstandig.quote:Op zaterdag 30 september 2023 16:52 schreef Vincent_student het volgende:
Ik heb ook spaargeld belegd. Ik heb op die manier geld verloren.
Hier in dit topic wordt afgeschilderd dat als je tonnen hebt dat je moet gaan beleggen. Dat is niet zo. Je moet helemaal niets. Ik zat ook in de tijd dat de banken enorm veel kosten doorberekenden. Ik verloor erg veel geld. Toen heb ik tegen mezelf gezegd: alleen sparen. En vastzetten. Dan komt alles goed.
Natuurlijk is er inflatie, maar het is echt niet zo dat een ton in een paar jaar verandert in 1 euro. Nederland is Duitsland niet in de jaren 30.
Daarnaast wordt hier aangemoedigd dat je niks hebt aan spaargeld en dat je het moet besteden. Dat je maar moet zien of je oud wordt, want morgen kun je zo maar dood zijn.
Nou, ik ben al oud en ik ben nog steeds niet dood. En als ik geen cent had gespaard, was het slecht met me afgelopen, want ja, soms heb je gewoon slechte tijden.
Dus laat je niet wijs maken dat je geen geld opzij moet leggen.
Er is een groot verschil tussen hebberigheid (beleggen) en een gevoel van zekerheid (sparen).
Hoeveel kinderen heb je? Want als je er spaargeld tegenover zet kunnen ze het huis toch alsnog houden?quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:55 schreef R16 het volgende:
Elke belegger kan je vertellen dat je moet spreiden. Dus 1/3 op hoog risico, 1/3 op laag risico en 1/3 op rente. Dan ben je van alle markten thuis: Je maakt winst als de koersen omhoog gaan, je beperkt het verlies als de koersen omlaag gaan en je hebt wat geld beschikbaar voor als je het plotseling toch zelf nodig bent.
Hypotheek aflossen weet ik niet of ik het met je adviseur eens bent. Puur financieel gekeken kan dat niet echt uit. Je betaalt wel maandelijks wat minder, maar dat is erg weinig. Het hangt ook af van je andere omstandigheden. Ik heb kinderen rond de 20 jaar. Voor mij is het een overweging om toch een deel van de hypotheek af te lossen, ook al is dat financieel gezien niet erg aantrekkelijk. Maar als de hypotheek voldoende verminderd is, dan kunnen mijn kinderen misschien het huis houden, mocht ik komen te overlijden. Dat kan ze een moeizame zoektocht naar een woning besparen.
Kut is dat. Pijnlijk leergeld.quote:Op zaterdag 30 september 2023 16:52 schreef Vincent_student het volgende:
Hier in dit topic wordt afgeschilderd dat als je tonnen hebt dat je moet gaan beleggen. Dat is niet zo. Je moet helemaal niets. Ik zat ook in de tijd dat de banken enorm veel kosten doorberekenden. Ik verloor erg veel geld. Toen heb ik tegen mezelf gezegd: alleen sparen. En vastzetten. Dan komt alles goed.
Natuurlijk is er inflatie, maar het is echt niet zo dat een ton in een paar jaar verandert in 1 euro. Nederland is Duitsland niet in de jaren 30.
Daarnaast wordt hier aangemoedigd dat je niks hebt aan spaargeld en dat je het moet besteden. Dat je maar moet zien of je oud wordt, want morgen kun je zo maar dood zijn.
Nou, ik ben al oud en ik ben nog steeds niet dood. En als ik geen cent had gespaard, was het slecht met me afgelopen, want ja, soms heb je gewoon slechte tijden.
Er is een groot verschil tussen hebberigheid (beleggen) en een gevoel van zekerheid (sparen).
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 30 september 2023 16:52 schreef Vincent_student het volgende:
Dat stoppen met werken word ook zo gehyped. Ik heb het ook een tijd geprobeerd en voor even is het leuk maar op een gegeven moment gaat het ook vervelen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik heb indertijd eerst het huis afgelost, rentes waren toen ook nog wel flinks forser dan nu. Toen het huis was afgelost gaat het sparen opeens heel snel. Dan eens rekenen hoe groot je de buffer wilt en hoe snel je dus kunt stoppen met werken.
Volgens de goegemeente hier zal ik het allemaal fout gedaan hebben maar ben ondertussen wel een paar jaar eerder gestopt met werken.
Op een goed moment heb je het echt wel gehad hoor. Ja, er zijn mensen die graag willen doorwerken tot ze er bij neervallen. Meestal zijn dat juist de mensen die het financieel echt niet nodig hebben. Een beetje loonslaaf kijkt vanaf zn zestigste toch wel een beetje uit naar niet meer elke dag hoeven.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:09 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat stoppen met werken word ook zo gehyped. Ik heb het ook een tijd geprobeerd en voor even is het leuk maar op een gegeven moment gaat het ook vervelen.
Werken is prima zolang het niet moet.
Zolang het je gemakkelijk af gaat en je aardigheid in je werk hebt is alles prima. Maar hier al wat lichamelijke klachten dus de lol is er wel wat af. En het zal allemaal wel beter en verstandiger kunnen, maar we hebben niet veel nodig en ik we zijn niet van het beleggen of zo.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:09 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat stoppen met werken word ook zo gehyped. Ik heb het ook een tijd geprobeerd en voor even is het leuk maar op een gegeven moment gaat het ook vervelen.
Werken is prima zolang het niet moet.
Als je lichaam gaat tegenwerken dan zou ik het ook wel snel beu zijn. Dan wil je zoveel mogelijk energie over houden voor andere dingen in het leven.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:22 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Zolang het je gemakkelijk af gaat en je aardigheid in je werk hebt is alles prima. Maar hier al wat lichamelijke klachten dus de lol is er wel wat af. En het zal allemaal wel beter en verstandiger kunnen, maar we hebben niet veel nodig en ik we zijn niet van het beleggen of zo.
Een dagje minder, heerlijk.
Of je verkoopt de tent en gaat een appartement huren. Of verkassen naar Spanje in de koude maanden.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:52 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Als je lichaam gaat tegenwerken dan zou ik het ook wel snel beu zijn. Dan wil je zoveel mogelijk energie over houden voor andere dingen in het leven.
Persoonlijk denk ik dat vooral voor je pensioen voldoende geld wilt hebben en niet alleen maar een afbetaald huis. Dan zou ik liever nog wat hypotheek hebben en voldoende cash om alles te doen dan op een houtje bijten met lage maandlasten en een groot vermogen in stenen.
Het belangrijkste is, helemaal als je in fondsen zit, dat je niet uit paniek verkoopt.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:01 schreef embedguy het volgende:
[..]
Kut is dat. Pijnlijk leergeld.
Beleggen moet je ook zeker alleen doen als je er tegen kan dat het in de min gaat. Als je daar niet tegen kan, kun je beter voor iets 'veiligs' kiezen. Spaargeld aanhouden is niet per se slecht. Het kost alleen wel veel geld terwijl het ook geld kan opleveren. Maar dat kan het waard zijn.
Ik zou daarom ook aanraden om je goed te verdiepen in wat beleggen is en dat 'negatief' komen te staan er gewoon erbij hoord en dan pas een keuze maken.
Zal ik je eens een grap vertellen? Als ik door ga als nu ben ik over 10 jaar "hypotheekvrij". Waarom tussen quotes, nou omdat ik dan vermogen heb staan tegenover mijn hypotheek. Dat met een looptijd van nog 22 jaar. Kan ik nog altijd eerder stoppen met werken. Maar aflossen is voor eerder stoppen gewoon niet de beste keuze. En nee, dan beleg ik niet. Voor ts gaat dit waarschijnlijk ook op.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik heb indertijd eerst het huis afgelost, rentes waren toen ook nog wel flinks forser dan nu. Toen het huis was afgelost gaat het sparen opeens heel snel. Dan eens rekenen hoe groot je de buffer wilt en hoe snel je dus kunt stoppen met werken.
Volgens de goegemeente hier zal ik het allemaal fout gedaan hebben maar ben ondertussen wel een paar jaar eerder gestopt met werken.
Vrijwilligers die denken dat ze zonder consequenties kunnen stoppen, zijn de ergste vrijwilligers. Kan je niet van op aan.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:21 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Zat te doen, veel vrijwilligers werk. Voordeel daarvan is dat je serieus genomen wordt als een dag het lijf niet wil en als het helemaal niet meer bevalt kan je zonder consequentie opstappen.
Gaan huren, nee dat klinkt tof met wat je hiervoor omschreef. Wat als je dan nog 30 jaar mee gaat?quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:54 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Of je verkoopt de tent en gaat een appartement huren. Of verkassen naar Spanje in de koude maanden.
Bovendien willen we allebei wel blijven werken, alleen een tandje minder.
Ik weet niet wat de toekomst voor me in petto heeft. Vooralsnog doe ik wat het beste voelt, en dat is in elk geval het stuk aflossingsvrij wat ik nog heb aflossen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 20:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het belangrijkste is, helemaal als je in fondsen zit, dat je niet uit paniek verkoopt.
De enige manier hoe je dat voor elkaar krijgt is als het geld is wat je echt kan missen. Als je het niet kan missen of emotioneel betrokken bent... dan moet je vooral niet gaan beleggen.
[..]
Zal ik je eens een grap vertellen? Als ik door ga als nu ben ik over 10 jaar "hypotheekvrij". Waarom tussen quotes, nou omdat ik dan vermogen heb staan tegenover mijn hypotheek. Dat met een looptijd van nog 22 jaar. Kan ik nog altijd eerder stoppen met werken. Maar aflossen is voor eerder stoppen gewoon niet de beste keuze. En nee, dan beleg ik niet. Voor ts gaat dit waarschijnlijk ook op.
[..]
Vrijwilligers die denken dat ze zonder consequenties kunnen stoppen, zijn de ergste vrijwilligers. Kan je niet van op aan.
Daarnaast is veel vrijwilligerswerk gewoon andermans baan, maar dan zonder dat het geld kost.
[..]
Gaan huren, nee dat klinkt tof met wat je hiervoor omschreef. Wat als je dan nog 30 jaar mee gaat?
Maar voor dat dagje minder hoef je dus niet af te lossen. Dat zijn gevoel kwesties en hoe erg je er mee bezig wil zijn ipv de enige manier hoe het kan.
Dat is dus gevoel, wat ik niet veroordeel overigens. Maar aflossen kan altijd nog, het geld is er immersquote:Op zaterdag 30 september 2023 20:18 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de toekomst voor me in petto heeft. Vooralsnog doe ik wat het beste voelt, en dat is in elk geval het stuk aflossingsvrij wat ik nog heb aflossen.
Dan is het geld er maar in de praktijk gaat dat vermogen branden in je zak en dan wordt het toch spontaan aan iets anders uitgegeven. Een luxe auto of een mooie boot. Niks mis mee maar mijn grote plan was anders.quote:Op zaterdag 30 september 2023 20:10 schreef investeerdertje het volgende:
Zal ik je eens een grap vertellen? Als ik door ga als nu ben ik over 10 jaar "hypotheekvrij". Waarom tussen quotes, nou omdat ik dan vermogen heb staan tegenover mijn hypotheek. Dat met een looptijd van nog 22 jaar. Kan ik nog altijd eerder stoppen met werken. Maar aflossen is voor eerder stoppen gewoon niet de beste keuze. En nee, dan beleg ik niet. Voor ts gaat dit waarschijnlijk ook op.
Dan moet je zuiniger zijn op vrijwilligers, dan stappen ze namelijk minder snel op dan mensen die elders iets meer kunnen verdienen. Als jij denkt dat een vrijwilliger is in te ruilen voor een betaalde kracht dan leef je toch in een andere wereld als ik.quote:Op zaterdag 30 september 2023 20:10 schreef investeerdertje het volgende:
Vrijwilligers die denken dat ze zonder consequenties kunnen stoppen, zijn de ergste vrijwilligers. Kan je niet van op aan.
Daarnaast is veel vrijwilligerswerk gewoon andermans baan, maar dan zonder dat het geld kost.
Als het geld er nog is wel ja.quote:Op zaterdag 30 september 2023 21:07 schreef investeerdertje het volgende:
Maar aflossen kan altijd nog, het geld is er immers
daarom zet je het in lange periodes vastquote:Op zaterdag 30 september 2023 21:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan is het geld er maar in de praktijk gaat dat vermogen branden in je zak en dan wordt het toch spontaan aan iets anders uitgegeven. Een luxe auto of een mooie boot. Niks mis mee maar mijn grote plan was anders.
Nee, daar denk ik niet. Ik denk dat veel betaalde krachten ingeruild zijn voor vrijwilligersquote:[..]
Dan moet je zuiniger zijn op vrijwilligers, dan stappen ze namelijk minder snel op dan mensen die elders iets meer kunnen verdienen. Als jij denkt dat een vrijwilliger is in te ruilen voor een betaalde kracht dan leef je toch in een andere wereld als ik.
Oh zeker, ik oordeelde dan ook niet. Thanks voor het einde van het gesprek.quote:[..]
Als het geld er nog is wel ja.
Maar goed, doe jij lekker wat jou goed lijkt. Dan ga ik mijn eigen gang ongeacht of jij dat goed vind.
Sorry, maar ik heb niet het idee dat je een reeel beeld hebt van de huidige maatschappij. Weet je hoe veel mensen het financieel moeilijk hebben? Dat is ook een van de redenen waarom ik deze vraag hier stel en niet aan bijvoorbeeld vrienden. Ik voel me dan bezwaard, omdat veel mensen niet eens aan beleggen of sparen kunnen denken.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:00 schreef Vincent_student het volgende:
Sorry, maar ik vind 100.000 helemaal niet veel spaargeld. Dat is je normale budgetruimte voor als je iets nodig hebt of je huis opnieuw in wilt richten of een nieuwe auto wilt kopen, of studie voor je kinderen.
Ik snap ook niet dat je onrustig wordt van 1 ton. Dat vind ik eerder een situatie van "nu begin ik pas te sparen".
En dat je over een paar jaar maar een half brood krijgt voor een ton, zoals hier is gezegd, is natuurlijk pure bullshit.
Ja, dat heb ik wel, want ik help zelfs mensen met mijn spaargeld (familie die niet rond kunnen komen). En ik had nog nooit gehoord van vrij spaargeld. Ok, ik heb het wel verdeeld over verschillende banken om het risico te verlagen en een groot deel staat vast. Dat is dan geen vrij spaargeld neem ik aan.quote:Op zondag 1 oktober 2023 08:11 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Sorry, maar ik heb niet het idee dat je een reeel beeld hebt van de huidige maatschappij. Weet je hoe veel mensen het financieel moeilijk hebben? Dat is ook een van de redenen waarom ik deze vraag hier stel en niet aan bijvoorbeeld vrienden. Ik voel me dan bezwaard, omdat veel mensen niet eens aan beleggen of sparen kunnen denken.
Tevens zal je m’n posts niet goed doorgelezen hebben. Ik heb namelijk gesteld dat dit ‘vrij’ spaargeld is. Naast dit geld heb ik dus al een gezonde financiële buffer voor de door jou genoemde uitgaven.
Spaargeld wat geen buffer is, begroot is voor iets etc. Aka: 'vrij'quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:05 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik wel, want ik help zelfs mensen met mijn spaargeld (familie die niet rond kunnen komen). En ik had nog nooit gehoord van vrij spaargeld. Ok, ik heb het wel verdeeld over verschillende banken om het risico te verlagen en een groot deel staat vast. Dat is dan geen vrij spaargeld neem ik aan.
Alsof je je geld in een keer nodig heb als je met pensioen gaat.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Niet als je bijna met pensioen gaat.
Het hangt dan ook nogal af van je persoonlijke wensen. Ik vind dat je hier de uiteindes van allerlei spectra benoemt. Je kan ook 20% aflossen, in deeltijd gaan werken (bijv van 40 naar 32 uur), op je vrije dag allemaal leuke dingen gaan doen, 20% stallen bij een buitenlandse bank en de rest beleggen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 16:52 schreef Vincent_student het volgende:
iets safe's is voor voorzichtige mensen gewoon blokken goud,de waarde ervan is vrij stabiel,het kan zelfs nog stijgen.verder tastbare dingen dure horlogemerken,antiek,schilderijen, het mooie is je betaald er geen belasting over.quote:Op zaterdag 30 september 2023 19:01 schreef embedguy het volgende:
[..]
Kut is dat. Pijnlijk leergeld.
Beleggen moet je ook zeker alleen doen als je er tegen kan dat het in de min gaat. Als je daar niet tegen kan, kun je beter voor iets 'veiligs' kiezen. Spaargeld aanhouden is niet per se slecht. Het kost alleen wel veel geld terwijl het ook geld kan opleveren. Maar dat kan het waard zijn.
Ik zou daarom ook aanraden om je goed te verdiepen in wat beleggen is en dat 'negatief' komen te staan er gewoon erbij hoord en dan pas een keuze maken.
Niet? Hmm.. dat de belasting niet weet dat je het voor dit doel bezit. Betekend niet dat het niet zou moeten.quote:Op zondag 1 oktober 2023 12:46 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
iets safe's is voor voorzichtige mensen gewoon blokken goud,de waarde ervan is vrij stabiel,het kan zelfs nog stijgen.verder tastbare dingen dure horlogemerken,antiek,schilderijen, het mooie is je betaald er geen belasting over.
Hoeveel dividend en/of rente levert het op?quote:Op zondag 1 oktober 2023 12:46 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
iets safe's is voor voorzichtige mensen gewoon blokken goud,de waarde ervan is vrij stabiel,het kan zelfs nog stijgen.verder tastbare dingen dure horlogemerken,antiek,schilderijen, het mooie is je betaald er geen belasting over.
Idem hier.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:14 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik heb een andere situatie: ik heb een pensioengat.
Het is natuurlijk wel een moment dat alles opeens anders wordt. Je leven krijgt een andere invulling en dat gaat vaak gepaard met dingen aanschaffen. Bijvoorbeeld een camper kopen maar ook een volkstuin starten heeft aanloopkosten om maar wat uitersten te benoemen. Best een hoop mensen willen juist dan verhuizen naar een ander deel van het land. Zelf startte ik met een nieuwe keuken bouwen bijvoorbeeld en een jaar later ging de auto stuk.quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Alsof je je geld in een keer nodig heb als je met pensioen gaat.
Ik vraag mij altijd af waarom je met dat soort dingen zou wachten tot je met pensioen bent.quote:Op zondag 1 oktober 2023 13:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een moment dat alles opeens anders wordt. Je leven krijgt een andere invulling en dat gaat vaak gepaard met dingen aanschaffen. Bijvoorbeeld een camper kopen maar ook een volkstuin starten heeft aanloopkosten om maar wat uitersten te benoemen. Best een hoop mensen willen juist dan verhuizen naar een ander deel van het land. Zelf startte ik met een nieuwe keuken bouwen bijvoorbeeld en een jaar later ging de auto stuk.
Niet handig als geld dan vast zit in langdurige deposito's of beleggingen rond de tijd dat je gaat stoppen met werken.
Verhuizen naar een ander deel van het land geeft iets te veel woonwerk verkeer en voor de rest heb je opeens tijd voor dingen waar je daarvoor de puf niet had. Bovendien kan je het geld dan langer op de spaarrekening laten staan in plaats van extra onkosten maken.quote:Op zondag 1 oktober 2023 13:33 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik vraag mij altijd af waarom je met dat soort dingen zou wachten tot je met pensioen bent.
Juist dan wil je toch juist dat je plezier gaat maken en minder gaat werken? Zeker als je er minder zin in hebt.quote:Op zondag 1 oktober 2023 14:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Verhuizen naar een ander deel van het land geeft iets te veel woonwerk verkeer en voor de rest heb je opeens tijd voor dingen waar je daarvoor de puf niet had. Bovendien kan je het geld dan langer op de spaarrekening laten staan in plaats van extra onkosten maken.
Vergeet vooral die puf hebben niet, dat wordt meestal erg onderschat. Zeker als je werk niet geheel meer van harte gaat wat vaak zo is bij minder hoog betaalde functies, vaak al op zijspoor gezet en niet meer serieus genomen.
De reden waarom ik beleggen spannend vind. Wanneer je op 100.000 euro 4000 euro per jaar verdient met alleen maar deposito's , vind ik het ook prima. De rust en vrijheid die het mij oplevert en het feit dat ik kan blijven sparen en het dus zoetjesaan alsnog meer wordt vind ik prima. Investeren in een goed project kan altijd. Maar beleggen blijft speculatief.quote:Op zaterdag 30 september 2023 16:52 schreef Vincent_student het volgende:
Uiteraard wil je ook een leuk leven hebben voor je pensioen. Maar voor zaken als verbouwen (huis, camper) of een volkstuin heb je dan vaak de energie niet meer naast je werk. Ook niet als je minder gaat werken, dat deed ik ook al en die tijd was dan lekker het bos in gaan om op te laden voor de rest van het weekend. Behalve dat mn baan niet meer leuk was mankeerde er toen weinig aan mn leven.quote:Op zondag 1 oktober 2023 14:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Juist dan wil je toch juist dat je plezier gaat maken en minder gaat werken? Zeker als je er minder zin in hebt.
Ik zie het ook bij mijn vader hoor. Kijkt heel erg uit naar zijn pensioen, heeft het er erg vaak over. Maar om nu alvast te gaan genieten nu hij het nog kan. Ho maar.
Wat was er dan niet leuk aan je baan en welke activiteiten onderneem je nu?quote:Op zondag 1 oktober 2023 14:32 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Uiteraard wil je ook een leuk leven hebben voor je pensioen. Maar voor zaken als verbouwen (huis, camper) of een volkstuin heb je dan vaak de energie niet meer naast je werk. Ook niet als je minder gaat werken, dat deed ik ook al en die tijd was dan lekker het bos in gaan om op te laden voor de rest van het weekend. Behalve dat mn baan niet meer leuk was mankeerde er toen weinig aan mn leven.
Meer on topic, ik ben blij dat ik nog wat heb kunnen sparen voor ik stopte met werken. Omdat de horizon sowieso niet langer dan een paar jaar was vind ik maandelijkse deposito's van max een jaar voor mij de beste manier van sparen. Dan nog houd ik daarnaast een wezenlijk deel op de normale spaarrekening.
Het mediaan aan spaartegoeden ligt op 14900 per huishouden. Gemiddeld is het 42300. Maar als je het hebt over 5 ton, dan heb je of 0,0 realiteitszin of je loopt gewoon wat te trillen. Your choice.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:00 schreef Vincent_student het volgende:
als je kien bent nul risico soms moet je genoegen met iets,tis niet alleen maar hebben,hebbenquote:Op zondag 1 oktober 2023 13:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel dividend en/of rente levert het op?
je begrijpt het welquote:Op zondag 1 oktober 2023 13:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niet? Hmm.. dat de belasting niet weet dat je het voor dit doel bezit. Betekend niet dat het niet zou moeten.
Kom je dan uit het buitenland?quote:Op zondag 1 oktober 2023 18:42 schreef Vincent_student het volgende:
De helft van mijn werktijd, zal ik maar zeggen. Dus ik krijg straks maar de helft van mijn AOW. Ik ben zo dom geweest dat ik niet wist dat je in het buitenland ook AOW op kunt bouwen.
Ja. Maar daar zijn de pensioenvoorzieningen niet zo goed. In Nederland mag je echt je handjes dichtknijpen. Dat is bijna nergens zo. Net zoals arbeidsrecht. Ik zie mensen hier wel eens klagen over dictatuur dit en dictatuur dat, maar hier heb je het echt heel erg goed. Een verschijnsel als arbowetgeving, thuiswerken, je komt dat zelden tegen in de wereld. Wel is hier en daar wetgeving, maar veel werkgevrs hebben daar gewoon maling aan, omdat er niet wordt gehandhaafd.quote:
Dat wordt wel behoorlijk uitgehold doordat werkgevers steeds minder vaste contracten meer geven. Dit raakt vooral jongere werknemers. Via uitzendbureaus bouw je de eerste half jaar geen pensioen op. Je klaagt niet over salaris. En niet over thuiswerken. Aangezien het altijd je baan kan kosten in de vorm van je contract zal niet worden verlengd want *kulreden*. Om vervolgens geconfronteerd te worden met referentiechecks. Onze flexibilisering slaat door in vergelijking met andere landen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:14 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja. Maar daar zijn de pensioenvoorzieningen niet zo goed. In Nederland mag je echt je handjes dichtknijpen. Dat is bijna nergens zo. Net zoals arbeidsrecht. Ik zie mensen hier wel eens klagen over dictatuur dit en dictatuur dat, maar hier heb je het echt heel erg goed. Een verschijnsel als arbowetgeving, thuiswerken, je komt dat zelden tegen in de wereld. Wel is hier en daar wetgeving, maar veel werkgevrs hebben daar gewoon maling aan, omdat er niet wordt gehandhaafd.
Ja, dat klopt. Dat is inderdaad waar. Vroeger had je een proeftijd van twee maanden en daarna ging je automatisch in vaste dienst. Dat was normaal. Nu loop je jarenlang met losse uitzendkrachten te zeulen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:25 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat wordt wel behoorlijk uitgehold doordat werkgevers steeds minder vaste contracten meer geven. Dit raakt vooral jongere werknemers. Via uitzendbureaus bouw je de eerste half jaar geen pensioen op. Je klaagt niet over salaris. En niet over thuiswerken. Aangezien het altijd je baan kan kosten in de vorm van je contract zal niet worden verlengd want *kulreden*. Om vervolgens geconfronteerd te worden met referentiechecks. Onze flexibilisering slaat door in vergelijking met andere landen.
Dus die "goede" cultuur geldt vooral voor ouderen, laten we zeggen 45+.
Bij de helft van mijn werkgevers kreeg ik gewoon na een jaar een vast contract. Initieel jaarcontract met ik meen 1 maand proeftijd. Kwestie van fatsoenlijke werkgever zoeken.quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:27 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Dat is inderdaad waar. Vroeger had je een proeftijd van twee maanden en daarna ging je automatisch in vaste dienst. Dat was normaal. Nu loop je jarenlang met losse uitzendkrachten te zeulen.
Denk dat we onze situatie(s) niet met de huidige starter kunnen vergelijken. Daar is de keuze voor fatsoenlijke werkgevers niet reuze/rooskleurig.quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:43 schreef baskick het volgende:
[..]
Bij de helft van mijn werkgevers kreeg ik gewoon na een jaar een vast contract. Initieel jaarcontract met ik meen 1 maand proeftijd. Kwestie van fatsoenlijke werkgever zoeken.
Ik denk dat je de beroepsgroep ook er bij moet pakken.quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:46 schreef Rene het volgende:
[..]
Denk dat we onze situatie(s) niet met de huidige starter kunnen vergelijken. Daar is de keuze voor fatsoenlijke werkgevers niet reuze/rooskleurig.
Ik ben wel heel benieuwd over welke branche dit gaat niet want in de branches die ik ken is juist niet aan personeel te komen en worden juist super makkelijk vaste contracten uitgedeeld. Je moet ook wel anders gaan ze bij de concurrent werken.quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:25 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat wordt wel behoorlijk uitgehold doordat werkgevers steeds minder vaste contracten meer geven. Dit raakt vooral jongere werknemers. Via uitzendbureaus bouw je de eerste half jaar geen pensioen op. Je klaagt niet over salaris. En niet over thuiswerken. Aangezien het altijd je baan kan kosten in de vorm van je contract zal niet worden verlengd want *kulreden*. Om vervolgens geconfronteerd te worden met referentiechecks. Onze flexibilisering slaat door in vergelijking met andere landen.
Dus die "goede" cultuur geldt vooral voor ouderen, laten we zeggen 45+.
Waar werk je dan. Volgens deze bron zijn er nog maar 55% vaste contracten.quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:43 schreef baskick het volgende:
[..]
Bij de helft van mijn werkgevers kreeg ik gewoon na een jaar een vast contract. Initieel jaarcontract met ik meen 1 maand proeftijd. Kwestie van fatsoenlijke werkgever zoeken.
Zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Als jij zelf wisselt van werkgever begin je vaak met een bepaalde tijd contract. Zelfde geld voor starters etc. Dat betekend dus niet dat ze geen onbepaalde tijd contract zullen krijgen alleen nu nog niet.quote:Op zondag 1 oktober 2023 23:25 schreef Daboman het volgende:
[..]
Waar werk je dan. Volgens deze bron zijn er nog maar 55% vaste contracten.
https://flexbarometer.nl/verhouding-vast-flex-zelfstandig
In mijn branche hebben ze het altijd over een flexibele schil van 30% en nu staat mijn branche al niet echt bepaald bekend om stabiliteit. Ik zou dan verwachten dat het aantal vaste contracten op 70% ligt. Je kan in de bron (als je kijkt bij leeftijdsverdeling van type flexcontracten) ook zien dat op hogere leeftijd een minder groot aandeel van de groep het betreffende type flexcontract heeft. Die worden dan niet meer meegerekend omdat ze geen flex contract hebben.
Dus waar zijn die werkgevers dan? Kennelijk heb je zelf bij de helft van je werkgevers ook geen vast contract gekregen.
quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:10 schreef Hallojo het volgende:
Een jaar op wereldreis en alles verbrassen
Je schrijft speculeren verkeerd ...quote:Op maandag 2 oktober 2023 00:31 schreef Kamelenteen het volgende:
Beleggen.. maar eerst even wachten tot er weer een flinke aandelenceash komt. Dan even uitzoeken welk aandeel zakt, aankopen en het even aankijken voor de langere termijn. Doelen stellen en verzilveren -deels- om een stuk winst te pakken zodra een bepaald doel behaald is bijv als er binnen 2 maanden 20% bij is gekomen ofzo.
Dit heeft niks met serieus beleggen te maken. Je gaat het nooit van de markt winnen, zelfs Warren Buffet niet.. Tijd in de markt is belangrijker dan timing.quote:Op maandag 2 oktober 2023 00:31 schreef Kamelenteen het volgende:
Beleggen.. maar eerst even wachten tot er weer een flinke aandelenceash komt. Dan even uitzoeken welk aandeel zakt, aankopen en het even aankijken voor de langere termijn. Doelen stellen en verzilveren -deels- om een stuk winst te pakken zodra een bepaald doel behaald is bijv als er binnen 2 maanden 20% bij is gekomen ofzo.
zeker nietquote:Op maandag 2 oktober 2023 07:12 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Speculeren, beleggen. In deze komt het op hetzelfde neer.
quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:13 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Voor mij wel.
Beleggen is vrijwel altijd speculatief van aard.
Waarom niet? Ook bij mijn werkgever starten mensen. Er is op veel plekken toch een tekort aan personeel?quote:Op zondag 1 oktober 2023 22:46 schreef Rene het volgende:
[..]
Denk dat we onze situatie(s) niet met de huidige starter kunnen vergelijken. Daar is de keuze voor fatsoenlijke werkgevers niet reuze/rooskleurig.
"Bank- en verzekeringswezen".quote:Op zondag 1 oktober 2023 23:25 schreef Daboman het volgende:
[..]
Waar werk je dan. Volgens deze bron zijn er nog maar 55% vaste contracten.
https://flexbarometer.nl/verhouding-vast-flex-zelfstandig
Klopt. Bij de een is mijn tijdelijke arbeidsovereenkomst niet verlengd (zelfde branche als boven) en bij de ander (mkb) tijdelijk verlengd wegens twijfel over de juiste match - daar in het tweede tijdelijke contract zelf weggegaan omdat ik de mismatch zelf ook wel doorhadquote:Dus waar zijn die werkgevers dan? Kennelijk heb je zelf bij de helft van je werkgevers ook geen vast contract gekregen.
Speculatie is enkel kijken naar de verwachte waardevermeerdering en minder naar risico-aspecten.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:20 schreef CaLeX het volgende:
Er zit een gigantisch verschil tussen beleggen en speculeren. Als je dat niet snapt kom je ook niet door de kennistesten heen van je broker.
Daar geeft toch iedereen de wenselijke antwoorden, want is een "moetje".quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:20 schreef CaLeX het volgende:
[..]Fijn dat het voor jou wel zo is, maar je verward je eigen mening met de werkelijkheid.
Er zit een gigantisch verschil tussen beleggen en speculeren. Als je dat niet snapt kom je ook niet door de kennistesten heen van je broker.
Dat is vast van invloed, ja.quote:Op zondag 1 oktober 2023 23:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk dat je de beroepsgroep ook er bij moet pakken.
Meedoen aan de sportclub loterij van de buurjongen is ook gokken, maar geeft toch een ander gevoel dan iemand die meerdere malen per week aan de roulette tafel zit.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Speculatie is enkel kijken naar de verwachte waardevermeerdering en minder naar risico-aspecten.
beleggen is een combinatie van speculatie en risico-dekking.
Beleggen kent natuurlijk altijd ook speculatie als deel ervan... als je het goed en enigszins bewust doet, combineer je dat speculeren en kijken naar een gehoopte winst, ook met het afwegen en afdekken van risico's en inspelen op verschillende scenario's.
Zodat je ook bij onverwachte gebeurtenissen of een ander verloop van de koersen dan dat je gedacht hebt nog steeds genoeg zekerheden behoud.
quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:43 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Meedoen aan de sportclub loterij van de buurjongen is ook gokken, maar geeft toch een ander gevoel dan iemand die meerdere malen per week aan de roulette tafel zit.
Je geld beleggen in 1000+ bedrijven (noem een ETF) die in de top van diverse beurzen staan is anders dan al je eieren in 5 bedrijven te gooien en hopen op een klapper. Ja ook in de eerste groep zal een V&D en een Wirecard zitten, maar als die wegvallen zitten er nog steeds 998+ bedrijven in je mandje.
Voor banken durf ik het niet te zeggen maar bij verzekeraars en assurantie tussenpersonen staan er echt heel veel vacatures open en worden er bij normaal functioneren heel snel onbepaalde tijd contracten uitgedeeld.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:28 schreef baskick het volgende:
[..]
"Bank- en verzekeringswezen".
[..]
Klopt. Bij de een is mijn tijdelijke arbeidsovereenkomst niet verlengd (zelfde branche als boven) en bij de ander (mkb) tijdelijk verlengd wegens twijfel over de juiste match - daar in het tweede tijdelijke contract zelf weggegaan omdat ik de mismatch zelf ook wel doorhad
Wat jij wil. Zal het mijn idee veranderen: beetje investeren, beetje speculeren en dat alles middels de aankoop van een pakketje van een paar verschillende aandelen om het risico enigzins te spreiden. In beginsel voor de langere termijn maar waarbij je een deel van de zooi verloopt als je op vrij korte termijn een relatief hoge koersstijging hebt bereikt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:20 schreef CaLeX het volgende:
[..]Fijn dat het voor jou wel zo is, maar je verward je eigen mening met de werkelijkheid.
Ik zit niet in het primaire proces.quote:Op maandag 2 oktober 2023 11:06 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Voor banken durf ik het niet te zeggen maar bij verzekeraars en assurantie tussenpersonen staan er echt heel veel vacatures open en worden er bij normaal functioneren heel snel onbepaalde tijd contracten uitgedeeld.
Ik ben wel benieuwd wat je specialisme is want ik hoor om mij heen dat er juist geen personeel te vinden is.
Oke maar wat doe je dan precies wat ik zie dat er in de gehele business word geschreeuwd om personeel waarbij onbepaalde tijd contracten geen enkel probleem zijn.quote:Op maandag 2 oktober 2023 11:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik zit niet in het primaire proces.
Waar koop je blokken goud?quote:Op zondag 1 oktober 2023 12:46 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ik koop ze altijd bij de goudblokker, daar kun je ze er ook met inscripties krijgen zoals "live, laugh, love" enzo.quote:
Online marketing.quote:Op maandag 2 oktober 2023 11:43 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Oke maar wat doe je dan precies wat ik zie dat er in de gehele business word geschreeuwd om personeel waarbij onbepaalde tijd contracten geen enkel probleem zijn.
Stuur achmea of rabobank eens een mail. Staan geen concrete functies open maar is werk genoeg en prima voorwaarden.quote:
je kan goud ook op paier kopen,ik vind het niks,als ze onderuit gaan heb je niets,gewoon tastbare materie.quote:
Ik ben niet op zoek; werk naar m'n zin en een vast contract binnen de branche. Toch bedankt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:04 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Stuur achmea of rabobank eens een mail. Staan geen concrete functies open maar is werk genoeg en prima voorwaarden.
Nadeel van de ETF's is wel dat de NLse staat ze vrij hoog aanslaat met de vermogensbelasting.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou ieder kwartaal voor ¤5.000 aan S&P500 ETF's kopen en zodra je rond de ¤30.000 spaargeld zit dat als buffer aanhouden, afhankelijk van wat je wensen zijn en of je een auto hebt.
Je kan het ook in 1x in ETF's stoppen, dat kan achteraf een beter rendement geven maar ook meer stress opleveren als het direct zakt. Dus de inleg spreiden over een wat langere periode kan ook wel fijn zijn.
Beleggen doe je vooral met je maag.
Eerlijk gezegd ben ik niet overtuigd. De statistieken tonen dit niet aan, moet zeggen dat ik zelf ook niet had verwacht dat het nog maar 55% zou zijn die een vast contract heeft.quote:Op zondag 1 oktober 2023 23:45 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Als jij zelf wisselt van werkgever begin je vaak met een bepaalde tijd contract. Zelfde geld voor starters etc. Dat betekend dus niet dat ze geen onbepaalde tijd contract zullen krijgen alleen nu nog niet.
Dat is media. Valt vies tegen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:24 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom niet? Ook bij mijn werkgever starten mensen. Er is op veel plekken toch een tekort aan personeel?
Hoog aanslaan? Tov?quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nadeel van de ETF's is wel dat de NLse staat ze vrij hoog aanslaat met de vermogensbelasting.
|Maar idd ETF's. Andere optie is het uitgeven aan ervaringen zoals een wereldreis of iets dergelijks.
Zit overigens zelf in de zelfde situatie en ga het gebruiken om het huis te verduurzamen.
Spaargeld. Tarief van fictieve rendementen is veel hoger voor alles anders dan spaargeld.quote:
Aan en verkoopkosten zijn nier meer zo hoog dus in december is het opeens weer spaargeld. Zolang je het niet doet om de belasting te ontduiken mag dat gewoon.quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Spaargeld. Tarief van fictieve rendementen is veel hoger voor alles anders dan spaargeld.
Zelf de kosten baten nog niet gedaan maar dat kan behoorlijk schelen.
In mijn bubbel ook en dat gaat van ongeschoold werk tot universitair niveau.quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In mijn bubbel niet iig. Vacatures genoeg.
Klinkt leuk, maar als het voor maart *opeens* weer beleggingen zijn dan moet je een goed verhaal hebben om peildatumarbitrage te ontlopen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:40 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Aan en verkoopkosten zijn nier meer zo hoog dus in december is het opeens weer spaargeld. Zolang je het niet doet om de belasting te ontduiken mag dat gewoon.
Dit bedenken maakt het doel toch al evident?quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:40 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Aan en verkoopkosten zijn nier meer zo hoog dus in december is het opeens weer spaargeld. Zolang je het niet doet om de belasting te ontduiken mag dat gewoon.
Heb je dat zelf ooit eens gedaan?quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:40 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Heb jij een blok goud?quote:Op zondag 1 oktober 2023 12:46 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |