Interessant, thanks!quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:07 schreef damsco het volgende:
https://investor.vanguard(...)ging-which-is-better
Ik zou ieder kwartaal voor ¤5.000 aan S&P500 ETF's kopen en zodra je rond de ¤30.000 spaargeld zit dat als buffer aanhouden, afhankelijk van wat je wensen zijn en of je een auto hebt.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Even onder een kloontje, maar ik zit met een luxeprobleem. Afgelopen jaren door hard werken en geluk hebben een flinke hoeveelheid vrij spaargeld opgebouwd. Dit is dus geld waar ik verder niks mee 'hoef' te doen. Het bedrag, ruim ¤100.000, zit me inmiddels niet echt lekker meer. Het maakt me enigszins onrustig en ik wil er daarom graag iets nuttigs mee doen.
Op dit moment woon ik een fijn koophuis waar ik niet uit wil, maar waarop ik ook niet extra af hoef te lossen. M'n hypotheekadviseur heeft me dit afgeraden, ivm lage rente etc. etc. Het aankopen en verhuren van een appartement is ook niet (meer) rendabel.
Ik ben daarom op zoek naar een andere mogelijkheid om m'n spaargeld voor mij te laten werken. Al geruime tijd beleg ik een bedrag per maand in ETF's. Dat loopt prima en levert een prima rendement op.
Is het verstandig om in één keer al m'n spaargeld in ETF's te flikkeren? Kan ik beter m'n maandelijkse inleg verhogen? Of is er een andere, betere manier om m'n spaargeld te investeren?
Met andere woorden: wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Van mezelf weet ik dat ik genoegen neem met een lager rendement, waardoor ik ook minder risico hoef te lopen. Het zonder doel op m'n spaarrekening bij een grootbank laten staan, voelt inmiddels echter vrij zonde en onnodig. Ben daarom erg benieuwd naar jullie inbreng!
Op dit moment is de kapitaalmarktrente flink aan het oplopen, je kan eens kijken naar spaarrekeningen/depostito's met > 4% rente.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Ik ben daarom op zoek naar een andere mogelijkheid om m'n spaargeld voor mij te laten werken. Al geruime tijd beleg ik een bedrag per maand in ETF's. Dat loopt prima en levert een prima rendement op.
Is het verstandig om in één keer al m'n spaargeld in ETF's te flikkeren? Kan ik beter m'n maandelijkse inleg verhogen? Of is er een andere, betere manier om m'n spaargeld te investeren?
naar mijn mening, en meningen zullen uiteindelijk verschillenen, kan dat geld het beste je huis in. lage rente of niet, het blijft rente.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Even onder een kloontje, maar ik zit met een luxeprobleem. Afgelopen jaren door hard werken en geluk hebben een flinke hoeveelheid vrij spaargeld opgebouwd. Dit is dus geld waar ik verder niks mee 'hoef' te doen. Het bedrag, ruim ¤100.000, zit me inmiddels niet echt lekker meer. Het maakt me enigszins onrustig en ik wil er daarom graag iets nuttigs mee doen.
Op dit moment woon ik een fijn koophuis waar ik niet uit wil, maar waarop ik ook niet extra af hoef te lossen. M'n hypotheekadviseur heeft me dit afgeraden, ivm lage rente etc. etc. Het aankopen en verhuren van een appartement is ook niet (meer) rendabel.
Met andere woorden: wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Van mezelf weet ik dat ik genoegen neem met een lager rendement, waardoor ik ook minder risico hoef te lopen. Het zonder doel op m'n spaarrekening bij een grootbank laten staan, voelt inmiddels echter vrij zonde en onnodig. Ben daarom erg benieuwd naar jullie inbreng!
verder ben ik het helemaal met je eens dat een hypotheekadviseur niet de eerste is waarna ik zou luisterenquote:Op vrijdag 29 september 2023 11:52 schreef blomke het volgende:
Investeren in energiebesparende maatregelen ja, ook een goede!!
Etfs renderen ruimschoots beter dan minder hypotheek. Zeker als je een lage hypotheek rente hebt dus dat zou heel zonde zijn om je hypotheek af te lossen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
naar mijn mening, en meningen zullen uiteindelijk verschillenen, kan dat geld het beste je huis in. lage rente of niet, het blijft rente.
bakstenen renderen beter dan ETF's.
De rente is laag. De rente op de bank is hoger dan de rente op je halfrecente hypotheek.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:55 schreef freak1 het volgende:
[..]
verder ben ik het helemaal met je eens dat een hypotheekadviseur niet de eerste is waarna ik zou luisteren![]()
rente is laag.. leuk.. maar het blijft rente..
Een ton op de bank, maakt dat zolang je werk hebt je geen rente betaald, maar wel over het geld kan beschikken. Als je dan werkloos raakt kan je nog altijd aflossen. Bakstenen renderen niet meer als ze afgelost zijn.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
naar mijn mening, en meningen zullen uiteindelijk verschillenen, kan dat geld het beste je huis in. lage rente of niet, het blijft rente.
je huis aflossen blijft heerlijk... aflossen en dan je maandelijkse lasten omlaag brengen.. een ton op de bank met 4K aan maandlasten is krap anderhalf jaar.. dus je baan kwijtraken en je houd het niet zo lang uit.. maar lekker je huis aflossen.. maandlasten gewoon omlaag brengen, dat is het ding. zonnepanelen, isoleren, hypotheek aflossen.. en dan voor je 50e lekker toedeledokie zeggen tegen het werk..
De beste investering is gewoon een S&P500 ETF, dan heb je een prima spreiding.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:03 schreef embedguy het volgende:
Suggestie; een klein deel van je geld investeren in een goede cursus 'beleggen' en vervolgens pas je keuze maken voor hoe dat je je geld wilt beleggen.
Die cursus rendeert waarschijnlijk ruinschoots beter dan elke andere investering.
Beleggingsgeld van consumenten wordt in de beleggingswereld 'stipid money' genoemd. Een cursus kan bijdragen aan het beter investeren dan de gemiddelde consument. Don't be stupid.
Zelf ook geheel afgelost, daarnaast woning gasloos gemaakt en ik heb een deel belegd.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:07 schreef 111210 het volgende:
Zou persoonlijk ook een deel aflossen, het blijft een schuld.
En je maandlasten worden lager waardoor je iedere maand wat meer leukere dingen kan doen?
Ik heb het vermoeden dat TS meer rendement wil maken, niet minderquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:19 schreef Resistor het volgende:
Je zou ook een deel van je geld op een 'groen' deposito kunnen zetten zoals bv.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/groen-deposito/index.html
Als rendement-optimalisatie niet het doel is, maar je de rente bij de grootbank te laag vindt, dan stal je het toch in deposito's bij een andere bank? Spreiden zodat je volledige tegoed per instelling onder het DGS valt. Eventueel elke maand een plukje, dan valt er (bij gelijke termijnen) elke maand een deel vrij. Of een ladder, met elk een andere looptijd, als je flexibeler wilt kunnen reageren op rentewijzigingen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 10:59 schreef saviola9 het volgende:
Van mezelf weet ik dat ik genoegen neem met een lager rendement, waardoor ik ook minder risico hoef te lopen. Het zonder doel op m'n spaarrekening bij een grootbank laten staan, voelt inmiddels echter vrij zonde en onnodig.
Gouden tip weer van de verse prins.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou ieder kwartaal voor ¤5.000 aan S&P500 ETF's kopen en zodra je rond de ¤30.000 spaargeld zit dat als buffer aanhouden, afhankelijk van wat je wensen zijn en of je een auto hebt.
Je kan het ook in 1x in ETF's stoppen, dat kan achteraf een beter rendement geven maar ook meer stress opleveren als het direct zakt. Dus de inleg spreiden over een wat langere periode kan ook wel fijn zijn.
Beleggen doe je vooral met je maag.
Hoezo renderen bakstenen beter dan ETF's?quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
je huis aflossen blijft heerlijk... aflossen en dan je maandelijkse lasten omlaag brengen.. een ton op de bank met 4K aan maandlasten is krap anderhalf jaar.. dus je baan kwijtraken en je houd het niet zo lang uit.. maar lekker je huis aflossen.. maandlasten gewoon omlaag brengen, dat is het ding. zonnepanelen, isoleren, hypotheek aflossen.. en dan voor je 50e lekker toedeledokie zeggen tegen het werk..
Door de ontvangen rente op het spaargeld worden je maandlasten elke maand lager waardoor je wat meer leukere dingen kan doenquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:07 schreef 111210 het volgende:
Zou persoonlijk ook een deel aflossen, het blijft een schuld.
En je maandlasten worden lager waardoor je iedere maand wat meer leukere dingen kan doen?
Met een inflatie die hard naar de 0% gaat is een spaarrekening bij bunq ofzo al voldoende om je hypotheek met hra te verslaan. Veilig, rendement en vrij opneembaar.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:09 schreef saviola9 het volgende:
Dank voor alle reacties! Ik neig nu naar de constructie van TheFreshPrince. Een andere optie zou inderdaad een deposito zijn, maar ik merk dat ik huiverig ben voor de buitenlandse banken. Toch de moeite waard om me daar dit weekend maar even goed in te verdiepen.
Overigens merk ik ook dat het beleggen in ETF's rust bij me oplevert. Waarom het spaargeld me dan onrustig maakt? Dat heeft vooral met het bedrag en de inflatie te maken. Tevens loopt het spaarbedrag alsmaar verder op.
Het extra aflossen in me huis valt voor mij af, omdat ik echt weinig rente betaal. Het openstaande hypotheekbedrag is bovendien nog pakweg 50% van de gehele woningwaarde.
Ligt er aan wat je hypotheek rente is vs je spaar rente.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Door de ontvangen rente op het spaargeld worden je maandlasten elke maand lager waardoor je wat meer leukere dingen kan doen
Inderdaad ja. Iedereen denkt dat we allemaal een lage hypotheekrente betalen. Beetje inlevingsvermogen mag wel.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je hypotheek rente is vs je spaar rente.
Aan de andere kant: die vermaledijde box 3 heffing (VRH), is ook flink versoberd, dus dat versterkt het voordeel van niet aflossen en wel sparen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:38 schreef Gunner het volgende:
Voor mij is juist aflossen zinvol. mijn HRA is flink versoberd ook nog eens, dus daar hoef ik het ook niet voor te laten integendeel.
Snap ik maar de hoogste spaarrente is net iets minder dan de helft van m'n hypotheekrente (wat om diverse redenen zo gelaten is. Gelukkig heb ik een relatief lage hypotheekschuld en een mooi bankspaarpotje)quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Aan de andere kant: die vermaledijde box 3 heffing (VRH), is ook flink versoberd, dus dat versterkt het voordeel van niet aflossen en wel sparen.
Ga het topic even lezenquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je hypotheek rente is vs je spaar rente.
Van wie beantwoorden we de vraag. Van jou of van ts? Jouw rente is niet relevant.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:38 schreef Gunner het volgende:
[..]
Inderdaad ja. Iedereen denkt dat we allemaal een lage hypotheekrente betalen. Beetje inlevingsvermogen mag wel.
Voor mij is juist aflossen zinvol. mijn HRA is flink versoberd ook nog eens, dus daar hoef ik het ook niet voor te laten integendeel.
tja, dat vind ik nogal een generieke statement. de juiste ETF's renderen over 10 jaar beter dan een hypotheek aflossen. daar ben ik het mee eens. helaas hebben we niet allemaal een glazen bol en er zitten ook ETF's tussen die over 3 jaar dik in de min gaan. en dik.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:59 schreef embedguy het volgende:
[..]
Etfs renderen ruinschoots beter dan minder hypotheek. Zeker als je een lage hypotheek rente hebt dus dat zou heel zonde zijn om je hypotheek af te lossen.
Het kan wel een veiliger gevoel geven dan investeren in etfs, maar dat veilige gevoel komt dan wel met een kostenplaatje.
Hoe kijk je dan aan (als ts al zegt dat de hypotheekrente zo laag is) naar een deposito van telkens een jaar tegen een rente die hoger is dan hypotheekrente-hra+vermogensbelasting?quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, dat vind ik nogal een generieke statement. de juiste ETF's renderen over 10 jaar beter dan een hypotheek aflossen. daar ben ik het mee eens. helaas hebben we niet allemaal een glazen bol en er zitten ook ETF's tussen die over 3 jaar dik in de min gaan. en dik.
daar tegenovergesteld heb je er ook die 400 procent bijna hebben gedaan.
tja.. het bklijft een semi-onderbouwde gok.
ik heb persoonlijk, daarom zei ik al dat het mijn mening is, meer rust aan het aflossen en aan fysiek bezit, dan aan "gokken" op de beurs.
financieel klinkt dat prima, maar zou mij persoonlijk minder rust geven.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe kijk je dan aan (als ts al zegt dat de hypotheekrente zo laag is) naar een deposito van telkens een jaar tegen een rente die hoger is dan hypotheekrente-hra+vermogensbelasting?
Mwah, 50k alleen of 100k samen, is het niet?quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:50 schreef Gunner het volgende:
[..]
Snap ik maar de hoogste spaarrente is net iets minder dan de helft van m'n hypotheekrente (wat om diverse redenen zo gelaten is. Gelukkig heb ik een relatief lage hypotheekschuld en een mooi bankspaarpotje)
Verder moet je toch wel een redelijk hoog vermogen hebben om (zeker met een fiscaal partner) om last te hebben van de VRH.
Volgens mij gaan bijna alle posts in dit topic, daarover.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:22 schreef paardendokter het volgende:
De belangrijkste vraag is hier nog niet gesteld: heb je een aflossingsvrije hypotheek of los je lineair/evt. annuïtair af.
In het laatste geval: door je lage hypotheekrente is je aflossing relatief duur.
Ik heb een annuïtaire hypotheek, maar ik zie niet zozeer in wat dit met m'n spaargeld heeft te maken? M'n maandlasten zijn simpelweg laag en de bakstenen worden steeds meer van mij, dankzij de maandelijkse aflossing. Dit zegt toch niks over m'n spaargeld? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:22 schreef paardendokter het volgende:
De belangrijkste vraag is hier nog niet gesteld: heb je een aflossingsvrije hypotheek of los je lineair/evt. annuïtair af.
In het laatste geval: door je lage hypotheekrente is je aflossing relatief duur.
57000 / 114000 samenquote:Op vrijdag 29 september 2023 15:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Mwah, 50k alleen of 100k samen, is het niet?
Fokkers zitten er ruim boven als ik de topics mag geloven.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:41 schreef ES_FOK het volgende:
57000 / 114000 samen
Denk dat er heel wat NL's zijn die dat niet hebben
Beleggen is idd niet voor iedereen weggelegd. Als je je er niet prettig bij voelt; niet doen!quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, dat vind ik nogal een generieke statement. de juiste ETF's renderen over 10 jaar beter dan een hypotheek aflossen. daar ben ik het mee eens. helaas hebben we niet allemaal een glazen bol en er zitten ook ETF's tussen die over 3 jaar dik in de min gaan. en dik.
daar tegenovergesteld heb je er ook die 400 procent bijna hebben gedaan.
tja.. het bklijft een semi-onderbouwde gok.
ik heb persoonlijk, daarom zei ik al dat het mijn mening is, meer rust aan het aflossen en aan fysiek bezit, dan aan "gokken" op de beurs.
Als ik een horizon van 6 jaar zou hebben dan zou ik ook niet gaan beleggen hoor. Dan zou ik een deposito van 4% nemen voor 5 jaar ofzo.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:52 schreef embedguy het volgende:
[..]
Beleggen is idd niet voor iedereen weggelegd. Als je je er niet prettig bij voelt; niet doen!
En als je je geld niet minstens voor 6 jaar kan missen geldt hetzelfde; niet beleggen. Over 3 kan je idd flink in de min staan met een etf. Over 6 jaar is die kans -historisch gezien- heel klein.
En ook heel wat Nederlanders die dat wel hebben en in het geval van TS dus ook.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:41 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
57000 / 114000 samen
Denk dat er heel wat NL's zijn die dat niet hebben
Nee, dat boeit totaal niet.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:22 schreef paardendokter het volgende:
Ja gedaan, lage rente, afgeraden door adviseur enz enzquote:
57 en 114 iddquote:Op vrijdag 29 september 2023 15:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Mwah, 50k alleen of 100k samen, is het niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |