abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210751742
Een familielid van me heeft al een jaar een waterstof auto in NL. Hij is er heel tevreden over. Een of andere Toyota Mirai
Ziet er een beetje Tesla achtig uit. Rijdt heerlijk.

Nu kan dat alleen omdat ie toevallig tussen de paar waterstof pompen woont die Nederland rijk is (ergens in Drenthe) Hij rijdt alleen in NL, als ie naar het buitenland gaat huurt ie daar wel een andere auto
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_210751749
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 19:39 schreef vaarsuvius het volgende:
Een familielid van me heeft al een jaar een waterstof auto in NL. Hij is er heel tevreden over. Een of andere Toyota Mirai
Ziet er een beetje Tesla achtig uit. Rijdt heerlijk.

Nu kan dat alleen omdat ie toevallig tussen de paar waterstof pompen woont die Nederland rijk is (ergens in Drenthe) Hij rijdt alleen in NL, als ie naar het buitenland gaat huurt ie daar wel een andere auto
Dat kan een Toyota Mirai zijn of een Hyundai Nexo, meer smaken zijn er niet.
Prijzen beginnen bij ¤70.000 dus niet iets voor Jan Modaal.

De kilometerprijs is ook niet heel gunstig, helaas.
pi_210751774
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

De kilometerprijs is ook niet heel gunstig, helaas.
volgens hem wel, maar hij is een boomer en gaat lekker 90 rijden achter een vrachtwagen.. heeft 50% lager verbruik dan dat de fabrikant opgeeft.

ding kan ook 0-100 in 6 seconden, als je dat blijft doen is het verbruik niet heel gunstig nee , maar als je als een bejaarde rijdt wel
pi_210751799
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 19:43 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
volgens hem wel, maar hij is een boomer en gaat lekker 90 rijden achter een vrachtwagen.. heeft 50% lager verbruik dan dat de fabrikant opgeeft.
Gemiddelde prijs van waterstof in Nederland in september 2023 bedraagt ¤21,43 per kg momenteel.

Verbruik ligt op zo'n 0,76kg per 100km volgens Toyota, dan zit je dus op zo'n 16,29 per 100km, ofwel ¤0,1629 per kilometer voor alleen de brandstof.

quote:
ding kan ook 0-100 in 6 seconden, als je dat blijft doen is het verbruik niet heel gunstig nee , maar als je als een bejaarde rijdt wel
Toyota en Hyundai geven 0-100 in 7,4 en 9,2 seconden op. Dus die 6 seconden neem ik met een korreltje zout.
  maandag 25 september 2023 @ 19:54:21 #55
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_210751855
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 14:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je uitrekent hoeveel vraag er naar waterstof is in een scenario waar waar waterstof zowel in industrie als transport een substantieel deel uitmaken van de economie, dan zie je ook snel dat daarvoor belachelijke hoeveelheden groene stroom nodig zijn, vanwege de verliezen.
Die zijn nu ook al nodig bij het maken van benzine. Kijk maar eens naar het stroomverbruik van raffinaderijen.
pi_210751937
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je doelt mogelijk op eFuels? Dat heeft niets met biobrandstoffen te maken. Biobrandstoffen zijn van planten gemaakt.

Energiebehoefte voor eFuels is zo'n 6x hoger dan voor EV's. Er is letterlijk niet genoeg stroomproductie in Nederland op dit moment om dat te realiseren en het zou ook veel te duur worden.

eFuels zijn leuk voor autosport, sportauto's, hulpdiensten, etc.
eFuels en snijmais als biomassa hebben natuurlijk ook het probleem, dat het veel landbouwoppervlakte kost waar je dan geen voedsel op kunt verbouwen. Alhoewel veel van dat voedsel hier geëxporteerd wordt, heb je globaal dan minder eten. Maar aan de andere kant wordt het dan rendabeler voor de lokale boeren in de arme landen als er minder eten geïmporteerd wordt.
pi_210751977
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 20:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
eFuels en snijmais als biomassa hebben natuurlijk ook het probleem, dat het veel landbouwoppervlakte kost waar je dan geen voedsel op kunt verbouwen. Alhoewel veel van dat voedsel hier geëxporteerd wordt, heb je globaal dan minder eten. Maar aan de andere kant wordt het dan rendabeler voor de lokale boeren in de arme landen als er minder eten geïmporteerd wordt.
eFuels zijn gemaakt van waterstof met gebonden CO2, dus dat kost geen landbouwoppervlak ;)
Het kost wel 6x meer energie dan direct verbruiken in een EV.
pi_210751984
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
eFuels zijn gemaakt van waterstof met gebonden CO2, dus dat kost geen landbouwoppervlak ;)
Het kost wel 6x meer energie dan direct verbruiken in een EV.
Ah, die. Ja, dan heb je een kerncentrale nodig.
pi_210752009
Investering in de toekomst is niks mis mee. Ik heb liever dat we 2-3 mogelijke alternatieven hebben voor fossiele brandstoffen dan 1.
pi_210752343
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gemiddelde prijs van waterstof in Nederland in september 2023 bedraagt ¤21,43 per kg momenteel.

Verbruik ligt op zo'n 0,76kg per 100km volgens Toyota, dan zit je dus op zo'n 16,29 per 100km, ofwel ¤0,1629 per kilometer voor alleen de brandstof.
[..]
Toyota en Hyundai geven 0-100 in 7,4 en 9,2 seconden op. Dus die 6 seconden neem ik met een korreltje zout.
Dat zal wel kloppen, het is zo iemand met teveel geld, die kunnen nog wel eens een rekenfoutje maken en denken dat ze lekker efficiënt bezig zijn. Want het maakt voor de bottom line toch niet uit.

Wat wel waar zal zijn is dat hij heel rustig rijdt, achter die vrachtwagens en dus nog een beter verbruik haalt dan die 0,76 kg per 100km.

Verder weet ik niet of hij zoveel betaalt, het was veel goedkoper , rond de ¤10 per kilo. als ik een beetje google lees ik dat het op sommige plekken nog steeds onder de ¤15 is maar dat het flink duurder aan het worden is.

[ Bericht 0% gewijzigd door vaarsuvius op 25-09-2023 20:49:19 ]
pi_210752462

[ Bericht 100% gewijzigd door vaarsuvius op 25-09-2023 20:49:03 ]
pi_210752473
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 20:37 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
Dat zal wel kloppen, het is zo iemand met teveel geld, die kunnen nog wel eens een rekenfoutje maken en denken dat ze lekker efficiënt bezig zijn. Want het maakt voor de bottom line toch niet uit.

Wat wel waar zal zijn is dat hij heel rustig rijdt, achter die vrachtwagens en dus nog een beter verbruik haalt dan die 0,76 kg per 100km.
Dat geldt natuurlijk ook voor andere auto's, als je zo rijdt.

quote:
Verder weet ik niet of hij zoveel betaald, het was veel goedkoper , rond de ¤10 per kilo. als ik een beetje google lees ik dat het op sommige plekken nog steeds onder de ¤15 is maar dat het flink duurder aan het worden is.
https://waterstofguide.nl/waterstof-tanken/kosten

pi_210753602
die prijs is dus niet universeel, er kunnen stations zijn met lagere prijzen omdat ze nog meerjarige subsidie regelingen hebben lopen.....
pi_210753737
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 22:32 schreef vaarsuvius het volgende:
die prijs is dus niet universeel, er kunnen stations zijn met lagere prijzen omdat ze nog meerjarige subsidie regelingen hebben lopen.....
Ik kom dat soort prijzen niet meer tegen.

https://www.glpautogas.info/nl/verkoopprijs-waterstof-nederland.html

pi_210754456
Verwacht trouwens niet, dat er een buis loopt van een waterstoffabriek naar die tankstations, of dat ze het vervoeren met tankwagens. Allemaal veel te problematisch. Ze maken het gewoon ter plekke, dat is de minst slechte optie.
  dinsdag 26 september 2023 @ 07:14:40 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210754879
Je moet op meerdere paarden wedden dus goed idee.
  dinsdag 26 september 2023 @ 07:51:04 #67
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210755011
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 15:50 schreef SpecialK het volgende:
Waterstof heeft enkele niche-toepassingen maar zal nooit even efficient zijn als directe elektrificatie. Simpwelweg omdat je meer stappen en hogere transportkorten hebt met waterstof, omdat je compressie moet toepassen. Omdat je in een fuel-cell conversie ook weer moet converteren van explosie naar elektriciteit. Elke stap kost allemaal energie.

Maar voor luchtvaart zou waterstof nog wel iets kunnen betekenen omdat accu's te zwaar zijn.

Maar personenwagens... beter dan elektrisch rijden is bijna niet te verzinnen.
Waterstof tanks zijn ook zwaar.. je zou nog iets met zeppelins kunnen doen….
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210755618
Tot en met 23 oktober is er de mogelijkheid voor iedereen om te reageren via de Consultatie Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2023 09:33:21 ]
  dinsdag 26 september 2023 @ 09:36:32 #69
498210 KoningWouter
Gnosis is my drug
pi_210755668
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is het probleem met waterstof, het wordt gemaakt van aardgas. Een fossiele brandstof ;)
[..]
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Green_hydrogen
Hoezo wordt het gemaakt van aardgas? (serieuze vraag heb er niet zo veel verstand van)

Want ik heb bij scheikunde op school geleerd dat je door middel van elektrolyse uit water, waterstof en zuurstof kunt maken.

Dit kun je opschalen. Kerncentrale bouwen en de energie daarvan gebruiken om grote elektrolyse faciliteiten aan te drijven.

Of denk ik te makkelijk.

Ik begrijp wel dat je aan het begin dan door middel van aardgas(?) waterstof wilt maken om zo de infrastructuur op te zetten. Je moet ergens beginnen.

En dan over 5 jaar grote elektrolyse fabrieken die waterstof maken en dan van de aardgas af.

Of denk ik te simpel?

edit:

Ik had ook het hele topic kunnen lezen :')
Dacht dat er 3 reacties waren maar het waren 3 pagina's.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoningWouter op 26-09-2023 09:42:36 ]
pi_210755752
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 09:36 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Hoezo wordt het gemaakt van aardgas? (serieuze vraag heb er niet zo veel verstand van)

Want ik heb bij scheikunde op school geleerd dat je door middel van elektrolyse uit water, waterstof en zuurstof kunt maken.
Ja, je kan waterstof inderdaad door middel van elektrolyse maken. In de praktijk wordt maar 0,04% van alle waterstof op die manier geproduceerd. Ruim 90% wordt uit aardgas gemaakt (steam reforming) en daarbij komt CO2 vrij. Die kan je opslaan, dan heb je "blauwe" waterstof of gewoon vrij laten en dan heb je "grijze" waterstof.

De bedoeling is wel dat er een economie komt uit "groene" waterstof, dus geheel uit elektrolyse geproduceerd.
Maar daar zijn duizenden windmolens voor nodig en gezien het rendement van het proces zal waterstof daardoor altijd duurder blijven dan direct stroom verbruiken, als je het gelijk belast.

quote:
Dit kun je opschalen. Kerncentrale bouwen en de energie daarvan gebruiken om grote elektrolyse faciliteiten aan te drijven.
Technisch kan dat.

Maar als je een kerncentrale neerzet en kijkt naar de 3 in aanbouw zijnde kerncentrales (Finland, Frankrijk, UK) dan zie je gegarandeerde kWh prijzen voorbij komen van ongeveer 10 cent per kWh (met inflatiecorrectie) waar wind op zee al voor 5 cent per kWh wordt aangeboden.

Daar moet je dan met je (waterstof uit een) kerncentrale tegen concurreren.

quote:
Of denk ik te makkelijk.

Ik begrijp wel dat je aan het begin dan door middel van aardgas(?) waterstof wilt maken om zo de infrastructuur op te zetten. Je moet ergens beginnen.

En dan over 5 jaar grote elektrolyse fabrieken die waterstof maken en dan van de aardgas af.

Of denk ik te simpel?
De schaal is gigantisch.

Om een idee te geven:
Nederland verbruikt nu 120TWh aan stroom per jaar, gemiddeld.

Voor waterstofauto's komt daar dan 68TWh bij.
Voor CV-ketels op waterstof komt daar 114TWh bij.
En dan heb ik het nog niet eens over vrachtwagens want die rekensom moet ik nog eens maken.

De grap is, ga je met elektrische auto's aan de gang, dan kan je met 23TWh per jaar toe.
Ga je met warmtepompen aan de gang, dan kan je met ongeveer 20TWh per jaar toe.

De trend is duidelijk: je verspilt met een waterstofeconomie heel veel energie en je hebt van alles (of het nu een kerncentrale of windmolen is) ongeveer 3x meer nodig dan wanneer je je beperkt tot de efficiënte alternatieven.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-09-2023 09:59:50 ]
pi_210755758
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
De reden? Het is ongeveer 2,5x duurder per kilometer en dat is voor een transportbedrijf een eenvoudige economische afweging.
Dat is natuurlijk altijd afhankelijk van innovatie..... e-fuel's zijn een specifieke techniek die vermoedelijk sowieso een grote nut heeft voor toepassingen waarbij accu's niet effectief zijn, wegens hun gewicht en lange laadtijden.
De verwachting is wel degelijk dat door verbetering van de chemische processen en het gebruik van efficiente energie-methodes (bv kan e-methanol via de staalindustrie geproduceerd worden als bij-product en daarbij speciaal uitgenut worden om piekbelastingen van bv het electriciteitsnet uit te nutten .... precies op momenten dat de stroomprijs bv nu al negatief is en dat is dan plots extreem goed verdienen, zelfs al is dat proces inefficient, het slaat wel die stroom op in een vaste brandstof en tussenproduct)

de commerciele toepassing is zeer nieuw, pas in 2021 is de eerste industriele fabriek opengegaan en er is veel ruimte voor verbetering, zelfs als is de techniek nu extreem inefficient (ongeveer 11% van de benodigde energie voor de fabricatie is uiteindelijk ook bruikbaar) ..

anderszijds is de kans zeer groot dat de noodzaak hiervor in grote vervoerterreinen (luchtvaart, schipsvervoer, lange-afstand-transport) maar ook de chemische industrie onafwendbaar is in 2035.

Er is ook veel grond te vermoeden dat juist dat kostenaspect in 10-15 jaar omgedraaid is... dat tegen die tijd de productie van E-fuels zeer groot zal zijn (alhoewel ook de vraag ernaar enorm kan zijn als bv ook de chemische industrie voor de productie van methanol, alcohols, methaan en butaan).

Vrachtwagen-ondernemingen zitten aan de eind-punt van deze keten en die zullen nu nog niet snel willen investeren, maar dat kan evengoed snel veranderen en en subsidie-structuur die ingaat in 2024 kan makkelijk tot 2030 gebruikt worden voor de aanleg van infrastructuur en dat kan en zal wel degelijk zeer nuttig zijn
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_210755796
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 09:48 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk altijd afhankelijk van innovatie..... e-fuel's zijn een specifieke techniek die vermoedelijk sowieso een grote nut heeft voor toepassingen waarbij accu's niet effectief zijn, wegens hun gewucht en lange laadtijden.

de commerciele toepassing is zeer nieuw, pas in 2021 is de eerste industriele fabriek opengegaan en er is veel ruimte voor verbetering, zelfs als is de techniek nu extreem inefficient (ongeveer 11% van de benodigde energie voor de fabricatie is uiteindelijk ook bruikbaar) ..
Aangezien eFuels niets anders zijn dan waterstof met uit de lucht gebonden CO2, zal dat rendement nooit hoger worden dan waterstof + het proces van het binden. Er is een reden dat er minimaal 6x meer energie nodig is.

Er zijn wel meer verwachtingen geweest. In ~1990 las ik de KIJK al en ook toen zou de toekomst uit kernfusie en waterstof bestaan. Dat is 33 jaar later nog steeds zo, terwijl EV's al massaal rondrijden en bewijzen dat het efficiënt kan.

quote:
anderszijds is de kans zeer groot dat de noodzaak hiervor in grote vervoerterreinen (luchtvaart, schipsvervoer, lange-afstand-transport) maar ook de chemische industrie onafwendbaar is in 2035.

Er is ook veel grond te vermoeden dat juist dat kostenaspect in 10-15 jaar omgedraaid is... dat tegen die tijd de productie van E-fuels zeer groot zal zijn (alhoewel ook de vraag ernaar enorm kan zijn als bv ook de chemische industrie voor de productie van methanol, alcohols, methaan en butaan).

Vrachtwagen-ondernemingen zitten aan de eind-punt van deze keten en die zullen nu nog niet snel willen investeren, maar dat kan evengoed snel veranderen en en subsidie-structuur die ingaat in 2024 kan makkelijk tot 2030 gebruikt worden voor de aanleg van infrastructuur en dat kan en zal wel degelijk zeer nuttig zijn
Als zou het proces nog 2x efficiënter worden en eFuels maar 3x meer energie nodig hebben dan een EV, dan nog zijn de kosten voor transportondernemingen veel te hoog.

Elektrische vrachtwagens in de huidige staat kunnen al 82% van alle vrachtwagens vervangen. Als de wetgeving voor het gewicht van vrachtwagencombinaties verder opgerekt wordt (is nu al met 2 ton verhoogd voor bEV), zou dat zelfs >95% kunnen worden, er zijn dan maar heel weinig toepassingen waar een EV niet zou volstaan.

Er zijn dit jaar geen subsidieaanvragen gedaan voor waterstofvrachtwagens, dat zal met eFuels niet anders zijn.

Neemt niet weg dat voor enkele toepassingen het praktisch kan zijn, zoals in de autosport, dure sportwagens (die eigenaren kijken niet op een paar Euro), hulpdiensten, etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-09-2023 10:02:45 ]
pi_210755845
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 20:37 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Verder weet ik niet of hij zoveel betaalt, het was veel goedkoper , rond de ¤10 per kilo. als ik een beetje google lees ik dat het op sommige plekken nog steeds onder de ¤15 is maar dat het flink duurder aan het worden is.
Rijdt hij altijd achter een vrachtwagen? Of zal die enkele keer dat dit gebeurt niet zoveel doen op het gemiddelde verbruik?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 september 2023 @ 10:09:05 #74
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210755865
Iemand waarvan ik vermoed dat ie aandelen in EVs heeft opent een topic over een concurrerende technologie die het altijd zonder subsidies heeft moeten doen en derhalve gigantisch achter is gaan lopen. Ik kan wel invullen hoe de discussie is verlopen.

Iemand die het beste voor heeft voor het milieu juicht dit alleen maar toe, we moeten niet afhankelijk willen worden van gigantische batterijen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210755868
Er is een heel groot risico voor fabrikanten van auto's en vrachtwagens om in te zetten op de toekomstige verwachte (!) prijsdaling van eFuels. Als het niet lukt en je hebt daarnaast onvoldoende geïnvesteerd in bEV's, dan ben je weg als fabrikant. Hooguit merken als Porsche en Ferrari komen er mee weg, aangezien hun klanten niet schrikken van ¤5 per liter. Maar daar kan je niet een vrachtwagen of taxi concurrerend mee op de weg houden.

Momenteel kosten eFuels nog zo'n ¤50 per liter voor de fabrikant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')