abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211187404
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hoe zeker is dit?

Stel je voor dat je 1 berg hebt met 4 toppen welke eigenlijk dezelfde berg is, zijn het dan 4 bergen of is het 1 berg met 4 toppen? Dat er 2 golven in de oceaan zitten is ook een gescheidenheid als je het in de ene context bekijkt, maar in de andere context is het gewoon 1 grote oceaan.

Dat waar het universum uit bestaat is God, of Consciousness, als álles daar uit bestaat, dan is de andere context in deze ook gewoon 1 geheel, dát is waar op gedoeld wordt met All is one.
Heel zeker. Kijk, ik begrijp de vergelijkingen wel. En het klopt natuurlijk, iedereen heeft hetzelfde bewustzijn.

Maar, de ervaring van het Mijk-zijn is heel anders dan het Libertarisch-zijn. Jij hebt een heel ander leven dan ik. Natuurlijk is het kat-zijn weer heel anders dan het mens zijn.

Dan kan ik ook nog eens advocaat van de duivel spelen. We delen hetzelfde bewustzijn omdat ons DNA bijna identiek is, en het bewustzijn is emergent uit materie. Dan is jouw bewustzijn weer netjes gelocaliseerd in jouw hoofd en mijn bewustzijn in mijn hoofd, waarbij de hersenen de sleutelrol vervullen. Denk aan anesthesie, diepe slaap etc :P
pi_211187423
Mensen die fel ageren tegen elk geloof snappen er niks van.
Het zijn vaak lege zielen die een heel oppervlakkig leven hebben. Zien alleen de letterlijke domheid “een poppetje in de lucht” en lachen er om.

Niet doorhebben dat veel huidige godsdienstloze lieden de doffe blik hebben van een zieke kraai.

Het geloof is een verhaal. Wat een mens houvast geeft.
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 16:22:05 #128
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211191566
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Heel zeker. Kijk, ik begrijp de vergelijkingen wel. En het klopt natuurlijk, iedereen heeft hetzelfde bewustzijn.

Maar, de ervaring van het Mijk-zijn is heel anders dan het Libertarisch-zijn. Jij hebt een heel ander leven dan ik. Natuurlijk is het kat-zijn weer heel anders dan het mens zijn.

Dan kan ik ook nog eens advocaat van de duivel spelen. We delen hetzelfde bewustzijn omdat ons DNA bijna identiek is, en het bewustzijn is emergent uit materie. Dan is jouw bewustzijn weer netjes gelocaliseerd in jouw hoofd en mijn bewustzijn in mijn hoofd, waarbij de hersenen de sleutelrol vervullen. Denk aan anesthesie, diepe slaap etc :P
Het zijn idd andere POV's van dezelfde "entiteit".
As above, so below.
pi_211191638
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 16:22 schreef Mijk het volgende:

[..]
Sterker geformuleerd nog:
"Het" "zijn" idd "andere" "POV's" van "dezelfde" "entiteit".
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_211191662
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:58 schreef Lospedrosa het volgende:

Harry potter is ook een verhaal.
Conscience do cost.
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 16:46:46 #131
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211191715
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 november 2023 16:33 schreef OllieA het volgende:

[..]
Sterker geformuleerd nog:
"Het" "zijn" idd "andere" "POV's" van "dezelfde" "entiteit".
Whatever floats your boat.
As above, so below.
pi_211191838
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 november 2023 16:46 schreef Mijk het volgende:

[..]
Whatever floats your boat.
Opwaartse kracht.
Of misschien duidelijker voor jou: upward buoyant "force".
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 17:20:25 #133
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211191981
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Mensen die fel ageren tegen elk geloof snappen er niks van.
Het zijn vaak lege zielen die een heel oppervlakkig leven hebben. Zien alleen de letterlijke domheid “een poppetje in de lucht” en lachen er om.

Niet doorhebben dat veel huidige godsdienstloze lieden de doffe blik hebben van een zieke kraai.

Veelal, zo zie ik ook in facebook groepen en telegram kanalen, komt men enkel om te "debunken" (zie hoe goed ik ben, ik heb gelijk !). Dit is gedrag om ego fulfillment te behalen, kortstondige voldoening tot de volgende zgn "debunk". Niet wetende dat ze de cloak proberen te debunken, met diezelfde cloak. Dus onzin proberen te debunken met onzin, en mezelf incluis, ik was niet uitgezonderd daarvan, in een vroeger stadium van m'n leven. Maargoed hier wordt niemand wijzer van, al is dit "gevecht" al eeuwig gaande ook. En de meeste mensen die dat gevecht aangaan, hebben zich niet eens of heel summier verdiept in de materie waarover ze praten, ze komen enkel met "bewijs maar", narrowminded tunnelvision.

Zelden komen atheisten of "ongelovigen" om te trachten om het te begrijpen omdat ze biassed zijn met "het is onzin", en ook hier kan ik nog in komen, omdat ook zij enkel de cloak zien en niet de symboliek lezen (wat overigens achterlijk complex is in de abrahamistische religies), sowieso is symboliek lezen belachelijk lastig. Maar zodra je de serieuze puzzel doorziet die hier ligt, door meer bewustwording of ervaringen met het spirituele (yoga, meditaties en psychedelics zijn over t algemeen de triggers hiervan, omdat deze alle 3 een soort van 4D view naar de wereld kunnen geven) worden deze puzzels duidelijker zichtbaar, omdat je dan begint te begrijpen dat het 1 grote innergame is en niets anders dan dat.

Het probleem is dus dat de bijbel bijv, en zo ook de koran, 70% opvulling is van magische verhalen (en vooral geschiedenis) wat de leer best wel stevig insneeuwt, ook zijn deze abrahamistische religies centraal gestuurd, en derhalve véle factoren meer vatbaar voor corruptie (wat we dus zien, oorlogen erom). En door dát aspect, die soepmix van teksten, waarvan ook nog eens veel zwaar onnodig is, begrijpt bijna niemand er meer wat van. En met 70% onzin/opvulling, ben ik nog heel voorzichtig.

Om deze reden hebben de oosterse religies mijn voorkeur, al moest ik zelf behoorlijk psychedelics nemen om het uberhaupt serieus te gaan nemen, maar daarna trokken me die wel het meest, omdat die de grootste waarheid/letterlijk-te-nemen verhouding hebben.

En om nog even terug te komen op de eerste alinea, is het ironisch genoeg dat bij uitstek, religies júist proberen dát ego te ontmantelen en daarmee je wáre zelf te vinden, dat is het hele doel ervan (en dus innergame) , haha :D

[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 04-11-2023 17:37:37 ]
As above, so below.
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 17:28:40 #134
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211192054
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 november 2023 17:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Veelal, zo zie ik ook in facebook groepen en telegram kanalen, komt men enkel om te "debunken". Dit is gedrag om ego fulfillment te behalen, kortstondige voldoening tot de volgende zgn "debunk". Niet wetende dat ze de cloak proberen te debunken, met diezelfde cloak. Dus onzin proberen te debunken met onzin, en mezelf incluis, ik was niet uitgezonderd daarvan, in een vroeger stadium van m'n leven.

Zelden komen atheisten of "ongelovigen" om te trachten om het te begrijpen omdat ze biassed zijn met "het is onzin", en ook hier kan ik nog in komen, omdat ook zij enkel de cloak zien en niet de symboliek lezen (wat overigens achterlijk complex is in de abrahamistische religies), sowieso is symboliek lezen belachelijk lastig. Maar zodra je de serieuze puzzel doorziet die hier ligt, door meer bewustwording of ervaringen met het spirituele (yoga, meditaties en psychedelics zijn over t algemeen de triggers hiervan, omdat deze alle 3 een soort van 4D view naar de wereld kunnen geven) worden deze puzzels duidelijker zichtbaar, omdat je dan begint te begrijpen dat het 1 grote innergame is en niets anders dan dat.

Het probleem is dus dat de bijbel bijv, en zo ook de koran, 70% opvulling is van magische verhalen (en vooral geschiedenis) wat de leer best wel stevig insneeuwt, ook zijn deze abrahamistische religies centraal gestuurd, en derhalve véle factoren meer vatbaar voor corruptie (wat we dus zien, oorlogen erom). En door dát aspect, die soepmix van teksten, waarvan ook nog eens veel zwaar onnodig is, begrijpt bijna niemand er meer wat van. En met 70% onzin/opvulling, ben ik nog heel voorzichtig.

Om deze reden hebben de oosterse religies mijn voorkeur, al moest ik zelf behoorlijk psychedelics nemen om het uberhaupt serieus te gaan nemen, maar daarna trokken me die wel het meest, omdat die de grootste waarheid/letterlijk-te-nemen verhouding hebben.

En om nog even terug te komen op de eerste alinea, is het ironisch genoeg dat bij uitstek, religies júist proberen dát ego te ontmantelen en daarmee je wáre zelf te vinden, dat is het hele doel ervan (en dus innergame) , haha :D
En overigens is Islam met 1 van z'n speerpunten dan nog de allersterkste, omdat Jihad al Nafs (de grote Jihad) dus letterlijk betekent; het gevecht tegen het Ego, conquering the Ego. Dit is een directe verwijzing waar álle religies én spirituele leren over gaan, eigenlijk had enkel dat in de Koran moeten staan. De methode hiervoor wordt het best uitgelegd in de zgn "NewAge" spiritualiteit boeken, zoals Tolle, Adyashanti en Alan Watts. Maar ook Meister Eckhart, Krishnamurti e.d.
As above, so below.
pi_211192227
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 16:22 schreef Mijk het volgende:

[..]
Eens, maar dat is wel die onaantastbare en tijdloze entiteit, "The One" of "It". Hetgene wat nooit geboren is en nooit zal sterven.
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 17:50:45 #136
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211192237
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 17:49 schreef Libertarisch het volgende:
Hetgene wat nooit geboren is en nooit zal sterven.
En dit gedeelte is dus ook in je zelf terug te "voelen", er is een gedeelte in jezelf wat nooit "ouder" wordt ofzo, maar er altijd heeft gezeten. "Het gevoel in het figuurlijke hart", tussen je navel en je borst.
As above, so below.
pi_211192330
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 november 2023 17:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Veelal, zo zie ik ook in facebook groepen en telegram kanalen, komt men enkel om te "debunken" (zie hoe goed ik ben, ik heb gelijk !). Dit is gedrag om ego fulfillment te behalen, kortstondige voldoening tot de volgende zgn "debunk". Niet wetende dat ze de cloak proberen te debunken, met diezelfde cloak. Dus onzin proberen te debunken met onzin, en mezelf incluis, ik was niet uitgezonderd daarvan, in een vroeger stadium van m'n leven. Maargoed hier wordt niemand wijzer van, al is dit "gevecht" al eeuwig gaande ook. En de meeste mensen die dat gevecht aangaan, hebben zich niet eens of heel summier verdiept in de materie waarover ze praten, ze komen enkel met "bewijs maar", narrowminded tunnelvision.

Je denkt wel heel moeilijk erover.
Ik zie geloof meer als gewoon een houvast. Weet nog van oudere mensen zoals mijn oma dat die helemaal tot rust kwamen op het sterfbed als de pastoor langs kwam. Die mensen hebben het geluk dat ze geloven op een goede plek terecht te komen en hun geliefden weer te zien.

Vergelijk dit met een atheïst die ietwat negatief naar de wereld kijkt, die zal met veel minder vrede heen gaan.
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 18:04:15 #138
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211192360
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je denkt wel heel moeilijk erover.
Dat komt omdat ik gezien heb wat ze daadwerkelijk bedoelen met die leren, en dat is complex ja, en kost een behoorlijke studie. Ze bedoelen allemaal hetzeflde, uiteindelijk.

quote:
Ik zie geloof meer als gewoon een houvast. Weet nog van oudere mensen zoals mijn oma dat die helemaal tot rust kwamen op het sterfbed als de pastoor langs kwam. Die mensen hebben het geluk dat ze geloven op een goede plek terecht te komen en hun geliefden weer te zien.

Vergelijk dit met een atheïst die ietwat negatief naar de wereld kijkt, die zal met veel minder vrede heen gaan.
Dit is een bijkomstig voordeel wel, maar is veel meer op die "cloak" gericht, dus de letterlijke teksten.
As above, so below.
pi_211192375
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:04 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dat komt omdat ik gezien heb wat ze daadwerkelijk bedoelen met die leren, en dat is complex ja, en kost een behoorlijke studie.
[..]
Dit is een bijkomstig voordeel wel, maar is veel meer op die "cloak" gericht, dus de letterlijke teksten.
Wat maakt het uit waar het op is gericht? Als die mensen daarmee fijn dood gaan.
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 18:06:21 #140
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211192384
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat maakt het uit waar het op is gericht? Als die mensen daarmee fijn dood gaan.
Ja mee eens, maar het gaat mij dan dus meer ook de daadwerkelijke leer erachter, omdat daar eternal peace op je wacht als reward, dat gaat even wat verder dan vredig sterven.
As above, so below.
pi_211192419
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:06 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja mee eens, maar het gaat mij dan dus meer ook de daadwerkelijke leer erachter, omdat daar eternal peace op je wacht als reward, dat gaat even wat verder dan vredig sterven.
Tja dat is een verhaal, dat moet je niet zo letterlijk nemen. Tis meer dat je gelooft dat je vredig heen kunt gaan dat ook gebeurt.
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 18:11:27 #142
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211192435
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tja dat is een verhaal, dat moet je niet zo letterlijk nemen. Tis meer dat je gelooft dat je vredig heen kunt gaan dat ook gebeurt.
Ja dat probeer ik ook al even te verkondigen, dat het niet letterlijk genomen moet worden.
As above, so below.
pi_211192478
Het. Geloof, of de kerk, regelde wel meer dingen die nu overgenomen moeten worden door de overheid. Diezelfde kerk zorgde ook voor verstikking van mensen. Ad andere kant nuttige zaken. Het sparen als jeugdige voor het huwelijk. Eerst trouwen en dan samenwonen. De vrouw die zorgt voor de kinderen en de man die de kost verzorg.
Het werkte wel goed in een maatschappij. De man vrouw verdeling zorgde wellicht voor meer stabiliteit dan heden ten dage.

Veel issues van nu zijn terug te herleiden naar het afschaffen van deze basis normen. Zoals de wooncrisis die behalve komt door migratie vnl wordt veroorzaakt dat mensen veel meer alleen willen wonen.
Dat alleen wonen zorgt weer voor meer eenzaamheid of verslavingen en andere doelleloze levensdoelen. Tot mensen die maanden dood in huis liggen en niemand die ze mist.
Vakman pur sang
  zaterdag 4 november 2023 @ 19:23:28 #144
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_211193244
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Eerst trouwen en dan samenwonen.
In de Bijbel staat vaak "en hij nam haar tot vrouw en huwde haar".

Dus eerst nemen, en bij gebleken geschiktheid, trouwen. |:)
  zaterdag 4 november 2023 @ 21:05:56 #145
545 dop
:copyright: dop
pi_211195287
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Het. Geloof, of de kerk, regelde wel meer dingen die nu overgenomen moeten worden door de overheid. Diezelfde kerk zorgde ook voor verstikking van mensen. Ad andere kant nuttige zaken. Het sparen als jeugdige voor het huwelijk. Eerst trouwen en dan samenwonen. De vrouw die zorgt voor de kinderen en de man die de kost verzorg.
Het werkte wel goed in een maatschappij. De man vrouw verdeling zorgde wellicht voor meer stabiliteit dan heden ten dage.

Veel issues van nu zijn terug te herleiden naar het afschaffen van deze basis normen. Zoals de wooncrisis die behalve komt door migratie vnl wordt veroorzaakt dat mensen veel meer alleen willen wonen.
Dat alleen wonen zorgt weer voor meer eenzaamheid of verslavingen en andere doelleloze levensdoelen. Tot mensen die maanden dood in huis liggen en niemand die ze mist.
Goede daden komen uit een goed hart, als je die graag aan een groep/kerk wil toeschrijven, dan ook de slechte daden van personen uit die kerk toeschrijven aan de kerk.
Natuurlijk kunnen mensen ook als groep goede daden verrichten, maar als je het vroeger was alles beter gaat preken dan zou ik je toch adviseren om iets verder te kijken dan je neus lang is.
Vroeger was men vooral beter in het weg moffelen van ellende.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211195563
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:05 schreef dop het volgende:

[..]
Goede daden komen uit een goed hart, als je die graag aan een groep/kerk wil toeschrijven, dan ook de slechte daden van personen uit die kerk toeschrijven aan de kerk.
Natuurlijk kunnen mensen ook als groep goede daden verrichten, maar als je het vroeger was alles beter gaat preken dan zou ik je toch adviseren om iets verder te kijken dan je neus lang is.
Vroeger was men vooral beter in het weg moffelen van ellende.
Wat ik zeg is niet dat vroeger alles beter is.
Ik zeg dat geloof en religie een nut hadden in een samenleving. En dat wanneer dat weg valt er daar een vacuüm ontstaat die vanzelf weer wordt gevuld.

De kerk. Dat bedoel ik niet. Meer de religie. De kerk ansich heeft natuurlijk genoeg slechte kanten als Het Patrichiaat.

Wat ik bedoel is dat er teveel wordt toegeschreven aan religie. Bijvoorbeeld: alle oorlogen ontstaan vanuit religie.
Het zal je verbazen, naar schrap religie compleet en mensen maken elkaar net zo makkelijk nog af.

Het is de menselijke psyche en de menselijke interactie in grote groepen die zorgen voor het willen uitroeien van andere groepen. Dit is slechts de natuur, zoals mierenkolonies elkaar aanvallen om hun bestaan te garanderen
Vakman pur sang
  zaterdag 4 november 2023 @ 21:38:10 #147
545 dop
:copyright: dop
pi_211195813
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat ik zeg is niet dat vroeger alles beter is.
Ik zeg dat geloof en religie een nut hadden in een samenleving. En dat wanneer dat weg valt er daar een vacuüm ontstaat die vanzelf weer wordt gevuld.

De kerk. Dat bedoel ik niet. Meer de religie. De kerk ansich heeft natuurlijk genoeg slechte kanten als Het Patrichiaat.

Wat ik bedoel is dat er teveel wordt toegeschreven aan religie. Bijvoorbeeld: alle oorlogen ontstaan vanuit religie.
Het zal je verbazen, naar schrap religie compleet en mensen maken elkaar net zo makkelijk nog af.
mee eens
quote:
Het is de menselijke psyche en de menselijke interactie in grote groepen die zorgen voor het willen uitroeien van andere groepen. Dit is slechts de natuur, zoals mierenkolonies elkaar aanvallen om hun bestaan te garanderen
Ik denk zeker dat saamhorigheid een positieve bijdrage aan de maatschappij kan leveren.
Individualisme heeft zeker zijn beperkingen.
Balans in de hele zaak is belangrijk.
Alleen zou ik dat niet strikt aan religie toeschrijven
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211195864
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:38 schreef dop het volgende:

[..]
mee eens
[..]
Ik denk zeker dat saamhorigheid een positieve bijdrage aan de maatschappij kan leveren.
Individualisme heeft zeker zijn beperkingen.
Balans in de hele zaak is belangrijk.
Alleen zou ik dat niet strikt aan religie toeschrijven
Het lastige van religie is dat het strakke kaders nodig heeft om te overleven en dat die kaders zowel destructief als juist heel waardevol kunnen zijn.

Volgens mij hebben we nog steeds niet echt een goed alternatief gevonden, vage spiritualiteit blijkt niet voldoende om mensen bij elkaar te houden.
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 21:53:22 #149
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211196071
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Correct, en dat komt door de urge naar macht, en de urge naar macht is 1 van de einddoelen van Ego. Zolang ego heerst, blijft dit voor altijd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Volgens mij hebben we nog steeds niet echt een goed alternatief gevonden, vage spiritualiteit blijkt niet voldoende om mensen bij elkaar te houden.
Spiritualiteit is verre van vaag als je serieus tijd hierin steekt, maar dat doen heel weinig mensen, want dat probeert juist bovenstaande reden van macht; EGO, te ontleren. (religies proberen dit overigens ook), het is alles behalve vaag, het is alleen best complex omdat het niet tastbaar is, je mind sturen of zelfs masteren is een stuk lastiger dan je omgeving.

In het Oosten doen ze het ook, wij niet, omdat hier in het westen alles ego gericht is, materialisme, kapitalisme."lekker veel voor mij, lekker weinig voor jullie", meer meer meer geld, macht vrouwen. Samsara, endless cycle.

Wat wel een probleem is bij spiritualiteit, is hetzelfde als je wat bij religie ziet; ze hebben een cloak.

De cloak van spiritualiteit noem ik "kermisspiritualiteit", en dat is de shit wat je doorgaans op "spirituele beurzen" vindt, handlezerij, auralezen, foto's maken van aura, geesten oproepen... Serieuze spiritualiteit, dus traumaverwerrking/shadow work, selfanalysis, droomanalyse bij jezelf, mediteren, yoga enz, daar komt een TOTAAL ander publiek op af.

En ook hier; de cloak LIJKT niet eens op wat het écht is, zoals ook bij religies.
As above, so below.
pi_211196196
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:53 schreef Mijk het volgende:

[..]
Correct, en dat komt door de urge naar macht, en de urge naar macht is 1 van de einddoelen van Ego. Zolang ego heerst, blijft dit voor altijd.
[..]
Spiritualiteit is verre van vaag als je serieus tijd hierin steekt, maar dat doen heel weinig mensen, want dat probeert juist bovenstaande reden van macht; EGO, te ontleren. (religies proberen dit overigens ook), het is alles behalve vaag, het is alleen best complex omdat het niet tastbaar is, je mind sturen of zelfs masteren is een stuk lastiger dan je omgeving.

In het Oosten doen ze het ook, wij niet, omdat hier in het westen alles ego gericht is, materialisme, kapitalisme."lekker veel voor mij, lekker weinig voor jullie", meer meer meer geld, macht vrouwen. Samsara, endless cycle.
Maar nu kom je een beetje bj de kern.
In veel lezingen en vnl spiritualiteit is “het ego” synoniem met het kwaad.
We moeten (van wie eigenlijk) “betere mensen” worden, het ego moet vervangen worden door zelfreflectie en naastenliefde. Enz enz.

Dit is allemaal een ver van mijn bed show. Een mens is een mens en gedraagt zich als een mens. Net zoals een leeuw zich gedraagt als een leeuw.
Het ego is slecht? Waarom is het slecht en zou een mens goed moeten doen?

Als we alles deden wat goed is gingen de meeste mensen (naar) dood. Er is geen “goede” weg. Er is alleen een weg. En we bestaan en leven een met de natuur.
De natuur zegt dat we reguleren, dat we ergens rond de 3 miljard mogen zijn op aarde. En hoe dan ook gaat dat gebeuren. Of we nu goed of slecht doen.

Ws hoe meer oorlogen we plegen hoe langer we met heel veel blijven.
Stopt de mens daarmee en verdeelt het alle rijkdom dan volgt de ergste ramp.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')