Met alle respect, maar dan heb je echt te weinig kennis als je dit durft te beweren.quote:Op donderdag 28 september 2023 09:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Door de Joodse lobby in Amerika ja. Europa doet er vrij weinig aan. Dus ook dat is gemporteerd.
De Joodse lobby is toch veel effectiever? Wie krijgen wapens van de Amerikanen, Isral of de Palestijnen? Amerika betaalt zelfs Egypte om zich koest te houden.quote:Op donderdag 28 september 2023 09:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dan heb je echt te weinig kennis als je dit durft te beweren.
1: Naast een Joodse-lobby, zijn er ook Arabische lobby's in Amerika. Dus wat ik met je eendimensionale focus op de Joodse lobby in Amerika moet, weet ik niet.
Het is niet aan Nederland te danken dat Isral nog bestaat en het volk staat niet unaniem achter de regering hierin. Er zijn genoeg mensen hier die enorm kritisch zijn op Isral (doorgaans van het linkse spectrum) en/of neutraal. Ik zie hier geen Nederlandse mensen met Isralvlaggen zwaaien, jij wel? Ik zie echter genoeg Palestina vlaggen.quote:2: Een land als Nederland heeft sinds de jaren 70 buitengewoon goede banden met Israel. En jaren het zionistische-project actief gesteund.
Ik ben daar gelukkig mee. Maar ben dan wel zo intellectueel-eerlijk om toe te geven dat wij die 'import' van het conflict volledig aan onszelf te danken hebben.
1: Welke Joodse-lobby heb je het over?quote:Op donderdag 28 september 2023 09:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De Joodse lobby is toch veel effectiever? Wie krijgen wapens van de Amerikanen, Isral of de Palestijnen? Amerika betaalt zelfs Egypte om zich koest te houden.
[..]
Het is niet aan Nederland te danken dat Isral nog bestaat en het volk staat niet unaniem achter de regering hierin. Er zijn genoeg mensen hier die enorm kritisch zijn op Isral (doorgaans van het linkse spectrum) en/of neutraal. Ik zie hier geen Nederlandse mensen met Isralvlaggen zwaaien, jij wel? Ik zie echter genoeg Palestina vlaggen.
Zeker, die zijn er volop. De perikelen in Abu Graib vergeten bijvoorbeeld? Of deden die mensen dat uit liefde voor de Irakezen.quote:Op donderdag 28 september 2023 09:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daar ben ik het deels mee eens. Die oorlogen zijn telkens genitieerd door de VS en het VK (Afghanistan, Irak, Servi). Europa zou dat toch niet zo snel zelf doen, met uitzondering van Libi.
Hoewel ik het met je eens ben dat we ons als maatschappij zouden moeten afvragen of deze oorlogen gerechtvaardigd waren en of we wel achter Amerika aan moeten hobbelen (als je het mij vraagt niet) is het in mijn ogen niet op onderlinge haat gebaseerd. Haat richting het Irakese volk is niet de reden dat we Irak zijn binnengevallen. Ook zouden massaslachtingen hier niet geaccepteerd worden, bij deze volken die elkaars bloed kunnen drinken worden ze van beide kanten aangemoedigd. Denk je dat een Westerling hier vol trots zou kunnen verkondigen dat hij een Irakees jongetje heeft gekruisigd en zijn moeders tiet in zijn mond stopte omdat hij te veel geluid maakte?
Alle mensen zijn tot de ergste gruwelen in staat, niet alleen 'de ander'. Juist dat indelen in 'wij' en 'die ander' is een bron van veel van die ellende. Niet de menselijkheid in elkaar meer zien.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zeker, die zijn er volop. De perikelen in Abu Graib vergeten bijvoorbeeld? Of deden die mensen dat uit liefde voor de Irakezen.
Mijn punt is dat je het hebt over import van dergelijke gedachtegang, terwijl wij als het Westen prima zelf in staat zijn om zo ranzig te denken. Verleden en heden hebben dat meermaals aangetoond. Daar hebben we geen import voor nodig.
İedereen is de ander voor de ander dus alleen de ander is tot de ergste gruwelen in staatquote:Op donderdag 28 september 2023 13:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alle mensen zijn tot de ergste gruwelen in staat, niet alleen 'de ander'.
Ff beetje uitgebreidquote:Op donderdag 28 september 2023 14:00 schreef Slayage het volgende:
[..]
İedereen is de ander voor de ander dus alleen de ander is tot de ergste gruwelen in staat
Waarom zou dat 'extreem vijandig' zijn als je geen oorlogsmisdaden pleegt?quote:Op donderdag 28 september 2023 13:32 schreef Slayage het volgende:
İk moest googlen wat Rome statute was. Snap wel waarom de Russen boos zijn
"The Rome Statute of the International Criminal Court is the treaty that established the International Criminal Court (ICC)."
[ twitter ]
İk zag het daarom de volgende uitbreiding over in-group outgroup denken, wat gewoon diep genesteld is in onze tribale mindsetquote:
Alles wat het Kremlin niet kan controleren is potentieel gevaar voor het Kremlin.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zou dat 'extreem vijandig' zijn als je geen oorlogsmisdaden pleegt?
Zodra je je van die menselijke neigingen bewust bent, kun je er ook wat tegen proberen te doen. Maar het begint bij ze onderkennen.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:06 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk zag het daarom de volgende uitbreiding over in-group outgroup denken, wat gewoon diep genesteld is in onze tribale mindset![]()
[..]
https://www.scribbr.com/research-bias/outgroup-bias/
Die misstanden in Irak, hoewel uiteraard een schaduwkant van de Amerikanen, komen niet voort uit een breed gedragen haat als dat je hier ziet. Er kan niet openlijk over worden gejuichd, noch openlijk trots worden verkondigd wat je allemaal hebt uitgespookt in een boek zoals die Armeen. Er is geen maatschappelijk draagvlak voor. Het leidt tot ophef. Er waren genoeg mensen tegen de oorlog vanaf het begin en dat groeide met de tijd.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zeker, die zijn er volop. De perikelen in Abu Graib vergeten bijvoorbeeld? Of deden die mensen dat uit liefde voor de Irakezen.
Mijn punt is dat je het hebt over import van dergelijke gedachtegang, terwijl wij als het Westen prima zelf in staat zijn om zo ranzig te denken. Verleden en heden hebben dat meermaals aangetoond. Daar hebben we geen import voor nodig.
800K verdreven? Hoe kom je aan zo'n hoog aantal?quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:48 schreef slashdotter3 het volgende:
Waren ze ook zo fanatiek met protesteren toen in 1994 duizenden Azeri's werden afgeslacht en 800k verdreven? 🤔
Q: how many azeri's lost their homes in the 1994 warquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:24 schreef Idisrom het volgende:
[..]
800K verdreven? Hoe kom je aan zo'n hoog aantal?
Volgens de Engesltalige Wikipedia hebben in Nagorno Karabach maximaal maar 190.000 mensen gewoond (1989), waarvan 40.000 Azerbeidzjanen.
In de door Armeni veroverde gebieden om Nagorno Karabach heen in de oorlog van de begin jaren '90 woonden 420.000 mensen.
Gaat dit om de mensen (Azeri's) die dan ooit juist weer in gebieden neer zijn gezet die voor die tijd dan weer eeuwenlang Armeens waren of welke kant van de jojo is dit?quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:27 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Q: how many azeri's lost their homes in the 1994 war
Claude-instant:
There is no definitive number for how many ethnic Azeris lost their homes as a result of the 1994 war over the disputed Nagorno-Karabakh region. However, here are some estimates based on available information:
Between 800,000-1 million ethnic Azeris were displaced from Armenia and NK during the war and its aftermath in the early 1990s. This includes those who fled or were expelled from their homes.
According to the UNHCR, as of 2005 there were still around 230,000 internally displaced people (IDPs) from the conflict residing in Azerbaijan. Many of these were likely ethnic Azeri families who lost their homes.
The Azerbaijani government claims over 600,000 ethnic Azeris became refugees or IDPs due to the NK conflict. However, this figure is difficult to verify independently.
Human Rights Watch estimated in 1992 that at least 600,000 ethnic Azerbaijanis had been displaced from Armenia and NK during the first two years of fighting.
Other sources peg the number of Azeris who became refugees or were otherwise displaced from their homes in NK and surrounding areas at between 500,000-750,000.
So while there is no definitive count, most analyses suggest several hundred thousand ethnic Azeri civilians lost their homes and land in Armenia and the NK region as a direct result of the 1988-1994 war and Armenia's occupation of NK and surrounding areas historically inhabited by Azeris. The long-term human cost was undoubtedly in the hundreds of thousands at least.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |