abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210774640
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 09:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Door de Joodse lobby in Amerika ja. Europa doet er vrij weinig aan. Dus ook dat is gemporteerd.
Met alle respect, maar dan heb je echt te weinig kennis als je dit durft te beweren.

1: Naast een Joodse-lobby, zijn er ook Arabische lobby's in Amerika. Dus wat ik met je eendimensionale focus op de Joodse lobby in Amerika moet, weet ik niet.

2: Een land als Nederland heeft sinds de jaren 70 buitengewoon goede banden met Israel. En jaren het zionistische-project actief gesteund.

Ik ben daar gelukkig mee. Maar ben dan wel zo intellectueel-eerlijk om toe te geven dat wij die 'import' van het conflict volledig aan onszelf te danken hebben.
  donderdag 28 september 2023 @ 09:57:36 #277
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210774713
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 09:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Met alle respect, maar dan heb je echt te weinig kennis als je dit durft te beweren.

1: Naast een Joodse-lobby, zijn er ook Arabische lobby's in Amerika. Dus wat ik met je eendimensionale focus op de Joodse lobby in Amerika moet, weet ik niet.
De Joodse lobby is toch veel effectiever? Wie krijgen wapens van de Amerikanen, Isral of de Palestijnen? Amerika betaalt zelfs Egypte om zich koest te houden.

quote:
2: Een land als Nederland heeft sinds de jaren 70 buitengewoon goede banden met Israel. En jaren het zionistische-project actief gesteund.

Ik ben daar gelukkig mee. Maar ben dan wel zo intellectueel-eerlijk om toe te geven dat wij die 'import' van het conflict volledig aan onszelf te danken hebben.
Het is niet aan Nederland te danken dat Isral nog bestaat en het volk staat niet unaniem achter de regering hierin. Er zijn genoeg mensen hier die enorm kritisch zijn op Isral (doorgaans van het linkse spectrum) en/of neutraal. Ik zie hier geen Nederlandse mensen met Isralvlaggen zwaaien, jij wel? Ik zie echter genoeg Palestina vlaggen.
pi_210774988
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 09:57 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De Joodse lobby is toch veel effectiever? Wie krijgen wapens van de Amerikanen, Isral of de Palestijnen? Amerika betaalt zelfs Egypte om zich koest te houden.
[..]
Het is niet aan Nederland te danken dat Isral nog bestaat en het volk staat niet unaniem achter de regering hierin. Er zijn genoeg mensen hier die enorm kritisch zijn op Isral (doorgaans van het linkse spectrum) en/of neutraal. Ik zie hier geen Nederlandse mensen met Isralvlaggen zwaaien, jij wel? Ik zie echter genoeg Palestina vlaggen.
1: Welke Joodse-lobby heb je het over?

Er bestaat geen Joodse-lobby. Wel een pro-Israel lobby.

2: Je snapt het niet. Ik heb het over staats-steun.

Je kan niet als land een ander land in conflict actief steunen, en vervolgens janken dat je het conflict op micro-niveau aan het importeren bent. Natuurlijk doe je dat.

Het is ook wachten op demonstranties vanuit Armeense hoek in Nederland. ivm onze afwachtende houding, en banden met Azerbeidzjan.
  donderdag 28 september 2023 @ 11:22:24 #279
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210775331
https://www.nu.nl/buitenl(...)anuari-op.html#nujij
Zelfstandige republiek Nagorno-Karabach heft zichzelf op 1 januari op

Nagorno-Karabach houdt per 1 januari 2024 op te bestaan. Alle lokale overheidsinstellingen worden per direct opgeheven. Daarmee komt er een einde aan het zelfbestuur van de grotendeels Armeense bevolking in het gebied binnen de landsgrenzen van Azerbeidzjan.

Volgens president Samvel Shahramanyan is de stap noodzakelijk om de veiligheid van de lokale bevolking te kunnen garanderen. Dit betekent onder meer dat zij de mogelijkheid behouden om via de Lachincorridor Armeni te bereiken.

Deze bergpas tussen Armeni en Azerbeidzjan was een belangrijke bevoorradingsroute voor Nagorno-Karabach, maar is inmiddels een vluchtroute geworden voor de etnisch Armeense bevolking van de regio.

Op die bergachtige weg ontstond verkeerschaos doordat inwoners van de enclave massaal vertrokken in auto's en trucks. Zij worden opgevangen in Armeni. "De overheid regelt huisvesting voor iedereen die nog geen verblijfplaats heeft", zegt een regeringswoordvoerster.

Meer dan de helft van de naar schatting 120.000 etnische Armenirs in Nagorno-Karabach is gevlucht. De Armeense regering maakte bekend dat ruim 65.000 mensen de grens met Armeni zijn overgestoken. Een regeringswoordvoerder sprak van mensen die onder dwang hun huizen moesten verlaten.

'Na ruim dertig jaar staan we op een keerpunt'
De enorme vluchtelingenstroom ontstond na een militaire inval door Azerbeidzjan. Nagorno-Karabach hoort formeel bij dat land, maar feitelijk had de grotendeels Armeense bevolking het voor het zeggen in de enclave. Azerbeidzjan zegt het gebied vreedzaam te willen integreren, maar na de bloedige conflicten van de afgelopen decennia zijn veel inwoners daar niet gerust op.

"We staan na ruim dertig jaar strijd op een keerpunt. De ontwapening van Armeense separatisten en de ontmanteling van de lokale machtsstructuren betekenen dat Nagorno-Karabach nu waarschijnlijk onder het directe gezag van Bakoe komt", zei analist Zaur Shiriyev van de denktank International Crisis Group onlangs tegen NU.nl.

Shahramanyan adviseert de inwoners van Nagorno-Karabach om de eisen voor de integratie in Azerbeidzjan alvast goed door te nemen. Hij zegt dat iedereen zijn eigen afweging moet maken over een al dan niet (tijdelijk) vertrek uit de regio.
pi_210776525
Die Armeense generaal die zei zich niet te houden aan de wapenstilstand en zijn wapens niet zou inleveren heeft kennelijk dat toch gedaan en is weer in Armeni

https://twitter.com/Caucasuswar/status/1707353653278064685
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210776564
İk moest googlen wat Rome statute was. Snap wel waarom de Russen boos zijn :P

"The Rome Statute of the International Criminal Court is the treaty that established the International Criminal Court (ICC)."

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210776598
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 09:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Daar ben ik het deels mee eens. Die oorlogen zijn telkens genitieerd door de VS en het VK (Afghanistan, Irak, Servi). Europa zou dat toch niet zo snel zelf doen, met uitzondering van Libi.

Hoewel ik het met je eens ben dat we ons als maatschappij zouden moeten afvragen of deze oorlogen gerechtvaardigd waren en of we wel achter Amerika aan moeten hobbelen (als je het mij vraagt niet) is het in mijn ogen niet op onderlinge haat gebaseerd. Haat richting het Irakese volk is niet de reden dat we Irak zijn binnengevallen. Ook zouden massaslachtingen hier niet geaccepteerd worden, bij deze volken die elkaars bloed kunnen drinken worden ze van beide kanten aangemoedigd. Denk je dat een Westerling hier vol trots zou kunnen verkondigen dat hij een Irakees jongetje heeft gekruisigd en zijn moeders tiet in zijn mond stopte omdat hij te veel geluid maakte?
Zeker, die zijn er volop. De perikelen in Abu Graib vergeten bijvoorbeeld? Of deden die mensen dat uit liefde voor de Irakezen.

Mijn punt is dat je het hebt over import van dergelijke gedachtegang, terwijl wij als het Westen prima zelf in staat zijn om zo ranzig te denken. Verleden en heden hebben dat meermaals aangetoond. Daar hebben we geen import voor nodig.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 28 september 2023 @ 13:58:24 #283
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210776798
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Zeker, die zijn er volop. De perikelen in Abu Graib vergeten bijvoorbeeld? Of deden die mensen dat uit liefde voor de Irakezen.

Mijn punt is dat je het hebt over import van dergelijke gedachtegang, terwijl wij als het Westen prima zelf in staat zijn om zo ranzig te denken. Verleden en heden hebben dat meermaals aangetoond. Daar hebben we geen import voor nodig.
Alle mensen zijn tot de ergste gruwelen in staat, niet alleen 'de ander'. Juist dat indelen in 'wij' en 'die ander' is een bron van veel van die ellende. Niet de menselijkheid in elkaar meer zien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210776812
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210776824
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Alle mensen zijn tot de ergste gruwelen in staat, niet alleen 'de ander'.
İedereen is de ander voor de ander dus alleen de ander is tot de ergste gruwelen in staat :P
-Rabia Al-Basri
  donderdag 28 september 2023 @ 14:01:20 #286
38496 Perrin
pi_210776837
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:00 schreef Slayage het volgende:

[..]
İedereen is de ander voor de ander dus alleen de ander is tot de ergste gruwelen in staat :P
Ff beetje uitgebreid :P
pi_210776850
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:32 schreef Slayage het volgende:
İk moest googlen wat Rome statute was. Snap wel waarom de Russen boos zijn :P

"The Rome Statute of the International Criminal Court is the treaty that established the International Criminal Court (ICC)."

[ twitter ]
Waarom zou dat 'extreem vijandig' zijn als je geen oorlogsmisdaden pleegt?
zie email 27 oktober
pi_210776918
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ff beetje uitgebreid :P
İk zag het daarom de volgende uitbreiding over in-group outgroup denken, wat gewoon diep genesteld is in onze tribale mindset :P

What is outgroup bias?

Outgroup bias is a form of cognitive bias that causes us to hold negative attitudes towards outgroups or groups we view as fundamentally different from us. Outgroup bias is the opposite of ingroup bias or ingroup favoritism. When we show preference for the social groups we belong to (our ingroups), it is usually at the expense of those we categorize as different (or belonging to an outgroup).

Outgroup bias causes us to look down on members of outgroups and exclude them in various ways, such as by refusing to share resources with them. Outgroup bias often takes the form of outright hostility. For example, fans of rival sports teams tend to describe their opponents in terms of their unfavorable qualities. This can also escalate into physical violence.

This division of the world into ingroups and outgroups can be based on a variety of group identities, such as sexual orientation, political ideology, or religious belief. Due to this, outgroup bias is associated with several social phenomena such as sexism, racism, xenophobia, and nationalism.

Outgroup bias can not only be observed in real life but also in experimental settings in which individuals are separated into arbitrary groups. Even something as meaningless as assigning groups by tossing a coin or choosing between two famous paintings can cause us to form ingroups and outgroups. _O- wat zijn we toch een stelletje primitievelingen :')

https://www.scribbr.com/research-bias/outgroup-bias/
-Rabia Al-Basri
pi_210776963
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waarom zou dat 'extreem vijandig' zijn als je geen oorlogsmisdaden pleegt?
Alles wat het Kremlin niet kan controleren is potentieel gevaar voor het Kremlin. ;)
-Rabia Al-Basri
  donderdag 28 september 2023 @ 14:20:33 #290
38496 Perrin
pi_210777082
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:06 schreef Slayage het volgende:

[..]
İk zag het daarom de volgende uitbreiding over in-group outgroup denken, wat gewoon diep genesteld is in onze tribale mindset :P

[..]

https://www.scribbr.com/research-bias/outgroup-bias/
Zodra je je van die menselijke neigingen bewust bent, kun je er ook wat tegen proberen te doen. Maar het begint bij ze onderkennen.
pi_210777442
twitter
twitter
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 29 september 2023 @ 01:08:36 #292
38496 Perrin
pi_210784018
Pikant indien waar:
twitter
  vrijdag 29 september 2023 @ 02:06:19 #293
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210784142
Lol, geen woord over Israel terwijl 70% van de wapenimport van hun komt.

https://www.nu.nl/buitenl(...)ische-zuivering.html
De militaire overmacht van Azerbeidzjan lijkt de doorslag te hebben gegeven bij het einde van Nagorno-Karabach als zelfstandige regio. Het land krijgt veel (militaire) steun van Turkije.
  vrijdag 29 september 2023 @ 09:12:37 #294
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 29 september 2023 @ 09:35:29 #295
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210785195
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Die misstanden in Irak, hoewel uiteraard een schaduwkant van de Amerikanen, komen niet voort uit een breed gedragen haat als dat je hier ziet. Er kan niet openlijk over worden gejuichd, noch openlijk trots worden verkondigd wat je allemaal hebt uitgespookt in een boek zoals die Armeen. Er is geen maatschappelijk draagvlak voor. Het leidt tot ophef. Er waren genoeg mensen tegen de oorlog vanaf het begin en dat groeide met de tijd.

Azerbeidzjanen en Armenen, maar ook bijvoorbeeld Servirs en Albanezen hebben veel meer maatschappelijk mandaat om all out te gaan.
  vrijdag 29 september 2023 @ 11:48:16 #296
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210786539
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:48 schreef slashdotter3 het volgende:
Waren ze ook zo fanatiek met protesteren toen in 1994 duizenden Azeri's werden afgeslacht en 800k verdreven? 🤔

800K verdreven? Hoe kom je aan zo'n hoog aantal?
Volgens de Engesltalige Wikipedia hebben in Nagorno Karabach maximaal maar 190.000 mensen gewoond (1989), waarvan 40.000 Azerbeidzjanen.
In de door Armeni veroverde gebieden om Nagorno Karabach heen in de oorlog van de begin jaren '90 woonden 420.000 mensen.
  vrijdag 29 september 2023 @ 12:27:04 #298
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210786558
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:24 schreef Idisrom het volgende:

[..]
800K verdreven? Hoe kom je aan zo'n hoog aantal?
Volgens de Engesltalige Wikipedia hebben in Nagorno Karabach maximaal maar 190.000 mensen gewoond (1989), waarvan 40.000 Azerbeidzjanen.
In de door Armeni veroverde gebieden om Nagorno Karabach heen in de oorlog van de begin jaren '90 woonden 420.000 mensen.
Q: how many azeri's lost their homes in the 1994 war

Claude-instant:
There is no definitive number for how many ethnic Azeris lost their homes as a result of the 1994 war over the disputed Nagorno-Karabakh region. However, here are some estimates based on available information:

Between 800,000-1 million ethnic Azeris were displaced from Armenia and NK during the war and its aftermath in the early 1990s. This includes those who fled or were expelled from their homes.

According to the UNHCR, as of 2005 there were still around 230,000 internally displaced people (IDPs) from the conflict residing in Azerbaijan. Many of these were likely ethnic Azeri families who lost their homes.

The Azerbaijani government claims over 600,000 ethnic Azeris became refugees or IDPs due to the NK conflict. However, this figure is difficult to verify independently.

Human Rights Watch estimated in 1992 that at least 600,000 ethnic Azerbaijanis had been displaced from Armenia and NK during the first two years of fighting.

Other sources peg the number of Azeris who became refugees or were otherwise displaced from their homes in NK and surrounding areas at between 500,000-750,000.

So while there is no definitive count, most analyses suggest several hundred thousand ethnic Azeri civilians lost their homes and land in Armenia and the NK region as a direct result of the 1988-1994 war and Armenia's occupation of NK and surrounding areas historically inhabited by Azeris. The long-term human cost was undoubtedly in the hundreds of thousands at least.
pi_210786578
Hoe komt het met een corridor met Nachitsjevan?
In het zuiden van Armeni is er maar een dunne strook en bij Meghri wonen nauwelijks mensen (een plaats met maar 5.000 inwoners).
Gaat Azerbeidzjan nu doorpakken en die strook innemen?
Voor de hypocriete EU zou dat wel gunstig zijn, want dan gaat er een gasleiding lopen zonder onderbreking van Bakoe naar Turkije.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 29 september 2023 @ 12:53:35 #300
284411 crew  heywoodu
pi_210786814
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:27 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Q: how many azeri's lost their homes in the 1994 war

Claude-instant:
There is no definitive number for how many ethnic Azeris lost their homes as a result of the 1994 war over the disputed Nagorno-Karabakh region. However, here are some estimates based on available information:

Between 800,000-1 million ethnic Azeris were displaced from Armenia and NK during the war and its aftermath in the early 1990s. This includes those who fled or were expelled from their homes.

According to the UNHCR, as of 2005 there were still around 230,000 internally displaced people (IDPs) from the conflict residing in Azerbaijan. Many of these were likely ethnic Azeri families who lost their homes.

The Azerbaijani government claims over 600,000 ethnic Azeris became refugees or IDPs due to the NK conflict. However, this figure is difficult to verify independently.

Human Rights Watch estimated in 1992 that at least 600,000 ethnic Azerbaijanis had been displaced from Armenia and NK during the first two years of fighting.

Other sources peg the number of Azeris who became refugees or were otherwise displaced from their homes in NK and surrounding areas at between 500,000-750,000.

So while there is no definitive count, most analyses suggest several hundred thousand ethnic Azeri civilians lost their homes and land in Armenia and the NK region as a direct result of the 1988-1994 war and Armenia's occupation of NK and surrounding areas historically inhabited by Azeris. The long-term human cost was undoubtedly in the hundreds of thousands at least.
Gaat dit om de mensen (Azeri's) die dan ooit juist weer in gebieden neer zijn gezet die voor die tijd dan weer eeuwenlang Armeens waren of welke kant van de jojo is dit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')