abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210678239
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ction-rebellion-xr-m

quote:
1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion

Ruim 1800 mensen doen vandaag een oproep in de Volkskrant om op 9 september naar de eerste dag van de nieuwe A12-blokkade van klimaatactiegroep Extinction Rebellion (XR) in Den Haag te komen.

"Vandaag doen 1841 bezorgde burgers een oproep: kom naar de A12-blokkade van Extinction Rebellion!", staat in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. In de oproep verwijzen de burgers naar de veroordeling door de rechtbank in Den Haag van zeven klimaatactivisten vanwege opruiing begin deze maand.

Zeven klimaatactivisten riepen op sociale media andere mensen mee te doen aan de A12-blokkade van XR op 28 januari. Dat is gevaarlijk en strafbaar, stelde het OM, dat de oproepen daarom opruiing vond. In totaal stonden acht klimaatactivisten terecht. Een verdachte is vrijgesproken. Vijf van hen kregen een taakstraf van 30 uur, de andere twee kregen een taakstraf van 60 uur.

XR liet na de uitspraak van de rechter meteen weten in hoger beroep te gaan. "Deze uitspraak is een ondermijning van de democratische rechtstaat", zei advocaat Willem Jebbink.

Elke dag demonstreren
Klimaatactivisten van XR dreigen vanaf 9 september elke dag de A12 in Den Haag te blokkeren. De klimaatactiegroep stelt pas te stoppen met de blokkades als de overheid alle subsidies aan de fossiele industrie afschaft.

Extinction Rebellion heeft de Utrechtsebaan op de A12 al zeven keer eerder geblokkeerd. XR wijst erop dat Nederland al meer dan tien jaar geleden beloofde om uiterlijk in 2020 subsidies stop te zetten die schade aan het milieu opleveren. "Zolang het kabinet weigert te luisteren, zijn we gedwongen actie te voeren", zei Amber Daal van Extinction Rebellion eerder.

Elke dag vanaf 9 september.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_210678582
https://fd.nl/opinie/1489(...)-uit-en-doe-het-snel

quote:
Opinie • 12:00
Faseer fossiele belastingvoordelen uit, en doe het snel

Sweder van WijnbergenJan BoersemaArnoud BootPieter GautierReyer GerlaghBas JacobsNaomi LeefmansRik LeemansRick van der PloegSjak SmuldersDaan van SoestPatrick HuntjensBarbara HogenboomWendy JanssensWouter BotzenPieter van BeukeringHenri de GrootFranc KlaassenRoel BeetsmaRobert Dur

Fossiele subsidies zijn de meest extreme inconsistentie in overheidsbeleid ooit, schrijven vooraanstaande economen. Het is alsof je de airconditioning én de verwarming aanzet: je bereikt niks en hebt alleen maar hoge kosten.
https://archive.ph/qTy2x

[ Bericht 5% gewijzigd door Poolbal op 18-09-2023 23:37:37 ]
pi_210678787
Sommige XR-sympathisanten denken dat ze het volk achter zich hebben en dat ze alleen nog de politiek moeten dwingen met hun permanente blokkade.

Het is niet voor niets dat een ruime meerderheid van de Tweede Kamer de accijnsverhoging op benzine en diesel wil
terugdraaien omdat brandstof anders 21 cent duurder dreigt te worden. Moet je voorstellen wat de gevolgen zijn als XR daadwerkelijk zijn zin krijgt. Zowel het volk als de politiek zal het niet accepteren als XR ook maar een fractie zijn zin krijgt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210678892
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 23:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Sommige XR-sympathisanten denken dat ze het volk achter zich hebben en dat ze alleen nog de politiek moeten dwingen met hun permanente blokkade.

Het is niet voor niets dat een ruime meerderheid van de Tweede Kamer de accijnsverhoging op benzine en diesel wil
terugdraaien omdat brandstof anders 21 cent duurder dreigt te worden. Moet je voorstellen wat de gevolgen zijn als XR daadwerkelijk zijn zin krijgt. Zowel het volk als de politiek zal het niet accepteren als XR ook maar een fractie zijn zin krijgt.
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
  dinsdag 19 september 2023 @ 05:51:36 #5
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_210679731
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Een ander punt is de kledingindustrie, die veroorzaakt 12% van de wereldwijde co2 uitstoot en dat kan enorm verminderd worden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_210679796
quote:

[..]
Dat klinkt al een stuk realistischer dan de eis van onmiddellijkheid van XR.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210679933
quote:

[..]
Wat mij betreft is het niet 'of' maar 'en'. Waarbij het natuurlijk van de zotte is dat van burgers verwacht wordt dat ze verduurzamen terwijl aan de andere fossiele grootverbruikers voor vele miljarden aan fiscale en financiele voordelen krijgen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_210679986
quote:

[..]
Heb je door hoe belachelijk het klinkt? Even een permanente lockdown in je woonplaats introduceren.

Voor de tweede keer in een jaar met het vliegtuig op vakantie.... moet je die vakantie naar Portugal afzeggen?
Het G-voetbalteam niet naar uitwedstrijden brengen? terwijl deze mensen toeleven naar dat ene potje op zondag.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_210680034
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 07:23 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Heb je door hoe belachelijk het klinkt? Even een permanente lockdown in je woonplaats introduceren.

Voor de tweede keer in een jaar met het vliegtuig op vakantie.... moet je die vakantie naar Portugal afzeggen?
Het G-voetbalteam niet naar uitwedstrijden brengen? terwijl deze mensen toeleven naar dat ene potje op zondag.
Een "local lockdown" lijkt me niet wat bedoeld wordt. Maar het mag soms best wat minder. Een voetbalteam dat naar een uitwedstrijd gaat is niet het grootste probleem. Ik vind wel dat je best mag nadenken of twee keer per jaar een vliegvakantie het beste idee is. Of over hoe duurzaam het is om een paar keer per jaar een nieuwe garderobe bij Shein aan te schaffen.
pi_210680070
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 07:38 schreef recursief het volgende:

[..]
Een "local lockdown" lijkt me niet wat bedoeld wordt. Maar het mag soms best wat minder. Een voetbalteam dat naar een uitwedstrijd gaat is niet het grootste probleem. Ik vind wel dat je best mag nadenken of twee keer per jaar een vliegvakantie het beste idee is. Of over hoe duurzaam het is om een paar keer per jaar een nieuwe garderobe bij Shein aan te schaffen.
Ik vind dat je best mag nadenken of je een A12 gaat blokkeren, waardoor er politiebusjes uit de kop van Noordholland naar Den Haag moeten rijden. Of over hoe duurzaam het is om electrische autos dusdanig te pushen dat honderden Dacia Spring's van 2021 en 2022 nu alweer ergens staan te verstoffen als tweedehandsje. Niemand wil een auto die maar 150 km kan rijden. Stop dan ook de aankoopsubsidie daarop. Een auto is geen smartphone, die je na 2 jaar wegdoet voor een nieuwe.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_210680139
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 07:44 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik vind dat je best mag nadenken of je een A12 gaat blokkeren, waardoor er politiebusjes uit de kop van Noordholland naar Den Haag moeten rijden. Of over hoe duurzaam het is om electrische autos dusdanig te pushen dat honderden Dacia Spring's van 2021 en 2022 nu alweer ergens staan te verstoffen als tweedehandsje. Niemand wil een auto die maar 150 km kan rijden. Stop dan ook de aankoopsubsidie daarop. Een auto is geen smartphone, die je na 2 jaar wegdoet voor een nieuwe.
Ik geloof niet dat iemand een auto van ¤22.500 euro die hij/zij niet wil hebben koopt alleen maar omdat ze daar ¤2950 subsidie op krijgen. Ook met subsidie ga je niet een kleine ¤20k uitgeven aan iets dat je niet wil hebben.

Ik begrijp daarentegn wel waarom de subsidie er niet voor de peperdure elektrische auto's is. Behalve dat de kopers daarvan geen subsidie nodig hebben zou dat de fabrikanten ook niet stimuleren om betaalbare auto's aan te bieden. Wellicht zou de subsidie verbeterd kunnen worden: niet alleen auto's onder een maximumprijs, maar dan ook met een wat hoger minimumbereik. Het kan allemaal wat gefinetuned worden, maar als stimulans zijn die subsidies niet zo slecht.

Overigens vraag ik me af hoeveel Dacia Springs er echt staan te verstoffen. Met auto's in particulier bezit werd in 2021 volgens het CBS per dag gemiddeld 27 kilometer gereden. En als die Dacia's niet gebruikt worden, hoe verplaatsen de eigenaren zich dan? Met de fiets of het OV? Dat is dan behoorlijk duurzaam toch?
pi_210680168
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 07:57 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat iemand een auto van ¤22.500 euro die hij/zij niet wil hebben koopt alleen maar omdat ze daar ¤2950 subsidie op krijgen. Ook met subsidie ga je niet een kleine ¤20k uitgeven aan iets dat je niet wil hebben.
Ok, denk maar even terug naar 2 jaar geleden. De Dacia Spring, eindelijk een betaalbare volledig electrische auto! Het werd van de daken geschreeuwd. Er was een wachtlijst. Want stroom is goedkoop, wegenbelastingvrij, noem maar op. Mensen stonden wel degelijk in de rij voor dit ding. En nu wilt niemand meer zo'n ding, want 150 km actieradius en wegenbelasting vanaf 2025. Die dingen staan dus letterlijk stof te happen. Met kilometerstanden van 5210 km tot 21853 km.

-dat- noem ik slecht voor het milieu. Een auto fabriceren die na 25 duizend km al klaar is. Dit autotje, daar hoor je later helemaal niets meer over.
  dinsdag 19 september 2023 @ 08:08:16 #13
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_210680183
quote:

[..]
Zolang er nog massaal wordt gevlogen ga ik over dat soort zaken echt niet nadenken.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_210680186
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:03 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ok, denk maar even terug naar 2 jaar geleden. De Dacia Spring, eindelijk een betaalbare volledig electrische auto! Het werd van de daken geschreeuwd. Er was een wachtlijst. Want stroom is goedkoop, wegenbelastingvrij, noem maar op. Mensen stonden wel degelijk in de rij voor dit ding. En nu wilt niemand meer zo'n ding, want 150 km actieradius en wegenbelasting vanaf 2025. Die dingen staan dus letterlijk stof te happen. Met kilometerstanden van 5210 km tot 21853 km.

-dat- noem ik slecht voor het milieu. Een auto fabriceren die na 25 duizend km al klaar is. Dit autotje, daar hoor je later helemaal niets meer over.
Het valt allemaal wel mee en ik geloof ook niet dat ze massaal staan te verstoffen. De Dacia Spring kwam in 2020 op de markt en werd vanaf 2021 in Nederland geleverd. In 2021 werden er 221 exemplaren van geleverd in Nederland en in 2022 waren het er 1401. De gewone Spring heeft een bereik van 230km op een volle accu en de Spring Extreme komt tot 220km, uiteraard afhankelijk van factoren als temperatuur en rijstijl.
pi_210680261
Bij de test kwam de auto 150 km ver. De afwerkkwaliteit is belabberd, veel rijwind met piep en kraakgeluiden. Het geluid van de electrische aandrijving is vreselijk.

Pas als je gaat rijden met dit karretje, dan ga je je pas beseffen hoe traag deze auto is. Niet mee te rijden.
Maar mijn punt is meer; je hebt een nieuwe auto. dan verwacht je niet dat mensen die binnen een jaar alweer te koop zetten. Er staan er nu 400 te koop.
pi_210680297
quote:

[..]
Ja ja, het volk zal en moet lijden.
pi_210680311
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 05:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een ander punt is de kledingindustrie, die veroorzaakt 12% van de wereldwijde co2 uitstoot en dat kan enorm verminderd worden.
Yep, voordat een broek in de winkel ligt, is hij 3x de wereld rond geweest(om winstmarges te verhogen) . Hangt 2 maanden in de winkel, en gaat dan weer terug.
pi_210680315
Mijn mening; demonstreren is een belangrijk recht, maar de aanpak van de overheid (politie en burgemeesters) moet hierbij anders. Er wordt anders gehandeld dan bij andere recente demonstraties (Covid, boeren, zwart piet, blm etc.) en dat duidt op willekeur. De frustratie die soms ontstaat is heel begrijpelijk.

Anderzijds is er overduidelijk een trend aanwezig dat demonstranten zich graag het recht toe eigenen om tijdens een demonstratie e.e.a. te willen ontwrichten. Dat begon al vlak voor de coronacrisis toen boeren al over de snelwegen reden. Die trend is zorgelijk, want er is een kans dat dit in de toekomst escaleert en Schiphol straks wel stil ligt. Dan heeft de overheid helemaal geen keus meer dan hard op te treden, ook als daarbij kinderen worden gebruikt.

Net zoals het recht op vrijheid van meningsuiting is het demonstratierecht ingebed in de Grondwet en staat dit prioritair boven het verbod op het blokkeren van de weg. Maar zoals dat ook geldt voor het recht op vrijheid van meningsuiting, is ook het demonstratierecht zeker geen absoluut recht en kan dat wel degelijk begrenst worden. Voor wat betreft het demonstratierecht, stelt de Grondwet zelfs dat regels gesteld mogen worden ter bescherming van het belang van het verkeer. Tot zover staat dit m.i. niet eens ter discussie.

Een burgemeester heeft daartoe dus de bevoegdheid een demonstratie te verbieden i.h.k.v. de openbare orde, wat daarmee de politie de ruimte geeft om eerst goedschiks en daarna kwaadschiks de situatie ongedaan te maken. Dat in het laatste geval kinderen gewond kunnen raken is m.i. de verantwoordelijkheid van de ouders die hun kind willens en wetens mee hebben genomen naar een plek waar gevaar kan ontstaan, of erger ze als een schild inzetten. De melding bij Veilig Thuis kan ik me wel in vinden, zeker voor ouders die al eerder met Veilig Thuis in aanraking zijn geweest zijn dat terechte rode vlaggen. Dan resteert de leukste vraag: staat het recht op demonstreren dan ook boven het verbod om je kind (potentieel) in gevaar te brengen?
pi_210680422
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 07:23 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Je doet een veel te absolute interpretatie van mijn post.

Wat ik zeg: stel je hebt een stad met 1000 autobewegingen per dag.

50 zijn echt onzin (perfect mobiele mensen die 200m met de auto rijden)
200 kunnen eenvoudig vervangen worden door fiets of wandelen
300 ritjes kunnen gecombineerd worden als we ze organisatorisch geoptimaliseerd worden (bv met innovatie)
350 ritjes zijn bestwel nodig en niet heel eenvoudig vervangbaar
90 ritjes zijn echt hoognodig en moeilijk vervangbaar
10 ritjes gaan over leven en dood

Zoiets? Cijfers variëren en beschrijvingen kunnen beter.
Als de prijzen van benzine flink stijgen dan zie je het organisch gebeuren. Net als bij energie waar mensen vrijwillig in de kou en donker gaan zitten. Ik zou het persoonlijk mooier vinden als we dit zelf vrijwillig en gecoördineerd doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Poolbal op 19-09-2023 09:04:03 ]
  dinsdag 19 september 2023 @ 08:52:52 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210680498
Misschien willen mensen ook wel gewoon zelf leven ipv alleen maar telkens te denken aan 'volgende generaties'. Dat je zelf kunt beslissen of je 100 kilometer wilt rijden voor een etentje is juist wat een vrij land zo fijn maakt.

Types die alles en iedereen maar willen beperken verhuizen dan maar naar een communistische heilstaat verder naar het oosten.
pi_210680528
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:30 schreef Justinn het volgende:
Mijn mening; demonstreren is een belangrijk recht, maar de aanpak van de overheid (politie en burgemeesters) moet hierbij anders.

Knip
Sowieso goede post, maar wat ik mis in de afweging is de reden van demonstreren. In dit geval maken een overweldigend groot deel van de wetenschap, uit allerlei disciplines, voorspellingen dat we in de niet al te verre toekomst diep in de problemen raken (sterk verminderde welvaart, grote rampen) als we niet ingrijpend handelen. En er wordt amper gehandeld.

In hoeverre mogen burgers opstaan tegen een overheid die de financiële belangen van industrie actiever behartigt dan de gezondheid en levens van zichzelf en hun kinderen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Poolbal op 19-09-2023 09:10:38 ]
pi_210680563
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:27 schreef nomina het volgende:

[..]
Ja ja, het volk zal en moet lijden.
Dit is wat de moderne mens ziet als lijden; de auto minder vaak pakken. Zie ook de reactie van wheeledwarrior.

Vraag je ze: stel je gezin loopt gevaar, wat zou je doen?
"Alles! Ik zou m'n leven geven!"
Ben je bereid om af en toe de auto te laten staan als we daarmee een hele moeilijke toekomst voor je kinderen mogelijk voorkomen?
"Yooo kan iemand deze Stalin hiero effe oppakken?"
  dinsdag 19 september 2023 @ 09:10:06 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210680621
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:01 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Dit is wat de moderne mens ziet als lijden; de auto minder vaak pakken. Zie ook de reactie van wheeledwarrior.

Ben je bereid om af en toe de auto te laten staan als we daarmee een hele moeilijke toekomst voor je kinderen mogelijk voorkomen?
Verwende nestjes zijn we geworden de afgelopen 100 jaar. Lui van alle luxe.
фак араунд энд файнд аут
  dinsdag 19 september 2023 @ 09:32:41 #24
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_210680792
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:01 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Ja want je auto af en toe laten staan gaat de wereld redden. Dan valt het allemaal wel mee met dat klimaatprobleem.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 19 september 2023 @ 09:34:44 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_210680801
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:56 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Sowieso goede post, maar wat ik mis in de afweging is de reden van demonstreren. In dit geval maken een overweldigend groot deel van de wetenschap, uit allerlei disciplines, voorspellingen dat we in de niet al te verre toekomst diep in de problemen raken (sterk verminderde welvaart, grote rampen) als we niet ingrijpend handelen. En er wordt amper gehandeld.

In hoeverre mogen burgers opstaan tegen een overheid die de financiële belangen van industrie actiever behartigt dan de gezondheid en levens van zichzelf en hun kinderen?
Ze mogen stemmen, of zich verkiesbaar stellen. Als de burgers hier echt zo bang voor zijn, zat er allang een regering die actiever zou zijn op klimaatbeleid (en die de economie omver had getrokken).
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')