quote:
Op zondag 24 september 2023 16:04 schreef Janneke141 het volgende:Mijn oma woonde van haar 78e tot haar 88e (tot pakweg een maand voor haar dood) in een bejaardenflat met daarin een gemeenschappelijke recreatieruimte, alarmknoppen, een georganiseerd bewonersoverleg en wat vrijblijvende activiteiten, en een paar vaste schoonmakers en thuiszorgers die daar alle bewoners afwerkten voor zover die daar behoefte aan hadden. Verder was het gewoon huur van een coöperatie. Ik zou zeggen dat we er daar veel meer van nodig hebben. Dat is geen zorginstelling, maar wel een sociale gemeenschap met georganiseerde voorzieningen.
En dit was geen yuppenverblijf, want mijn oma had alleen aow en een héél mager nabestaandenpensioen.
Dat zou al beter zijn dan de roep om bejaardentehuizen, maar dus wel alleen op vrij hoog bejaarden mikken (zoals die oma, mensen van rond of over de 80). De jonge ouderen gingen vroegen in de bejaardentehuizen, maar willen nu gewoon reizen en toch ook heel vaak op hun kleinkinderen passen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)