elke dag vanaf 9 september.quote:1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion
Ruim 1800 mensen doen vandaag een oproep in de Volkskrant om op 9 september naar de eerste dag van de nieuwe A12-blokkade van klimaatactiegroep Extinction Rebellion (XR) in Den Haag te komen.
"Vandaag doen 1841 bezorgde burgers een oproep: kom naar de A12-blokkade van Extinction Rebellion!", staat in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. In de oproep verwijzen de burgers naar de veroordeling door de rechtbank in Den Haag van zeven klimaatactivisten vanwege opruiing begin deze maand.
Zeven klimaatactivisten riepen op sociale media andere mensen mee te doen aan de A12-blokkade van XR op 28 januari. Dat is gevaarlijk en strafbaar, stelde het OM, dat de oproepen daarom opruiing vond. In totaal stonden acht klimaatactivisten terecht. Een verdachte is vrijgesproken. Vijf van hen kregen een taakstraf van 30 uur, de andere twee kregen een taakstraf van 60 uur.
XR liet na de uitspraak van de rechter meteen weten in hoger beroep te gaan. "Deze uitspraak is een ondermijning van de democratische rechtstaat", zei advocaat Willem Jebbink.
Elke dag demonstreren
Klimaatactivisten van XR dreigen vanaf 9 september elke dag de A12 in Den Haag te blokkeren. De klimaatactiegroep stelt pas te stoppen met de blokkades als de overheid alle subsidies aan de fossiele industrie afschaft.
Extinction Rebellion heeft de Utrechtsebaan op de A12 al zeven keer eerder geblokkeerd. XR wijst erop dat Nederland al meer dan tien jaar geleden beloofde om uiterlijk in 2020 subsidies stop te zetten die schade aan het milieu opleveren. "Zolang het kabinet weigert te luisteren, zijn we gedwongen actie te voeren", zei Amber Daal van Extinction Rebellion eerder.
Die neoliberale kotspartij van jou is pas radicaal.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:10 schreef Scjvb het volgende:
Érg radicale milieubeweging hoor die Extinction Rebellion! ''Het middel is vrijwel erger dan de kwaal'', dat is het eerste wat bij menig weldenkend iemand en economisch ingesteld personalia opkomt.
Scjvb
Dit soort filmpjes laat altijd heerlijk zijn hoe hypocriet dat soort clubjes zijn. Wel vanalles 'eisen' maar als men lastige vragen gaat stellen dan staan ze met hun mond vol tanden of staan ze niemand te woord.quote:Op zaterdag 16 september 2023 12:51 schreef StephanL het volgende:
Blijf hier om lachenGelukkig zijn er meer redelijke mensen nu, en staan ze nu ook Powned te woord.
Huh!quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:13 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Die neoliberale kotspartij van jou is pas radicaal.
Nee bedankt. Niet zwichten voor terreur.quote:Op zaterdag 16 september 2023 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Dag later staan ze er weer. Lost niets op. Behalve dat je heel veel kosten maakt en de politie nu al aan geeft de capaciteit niet te hebben.
Beter sluit je die weg af voor het verkeer en laat je ze lekker ongehinderd protesteren. Gaat snel vervelen als de aandacht verslapt.
Juist zulke reacties helpt enorm.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Tsja, dat is natuurlijk dubbel. Maar dit soort acties gaat niet helpen. Beter stem je dan op een partij komende verkiezingen die dit soort praktijken wil aanpakken.
Live vanaf de A12 of de gevangenis?quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Juist zulke reacties helpt enorm.
Hoe meer berichten hoe meer het helpt
Beter richten ze zelf een politieke partij op als ze zo overtuigd zijn van hun standpunt. Dan zien ze meteen hoeveel bijstand vanuit de samenleving ze hebben. Worden ze de grootste partij, dan hebben ze inderdaad recht van spreken. Ik denk dat ik het antwoord al weet...quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Tsja, dat is natuurlijk dubbel. Maar dit soort acties gaat niet helpen. Beter stem je dan op een partij komende verkiezingen die dit soort praktijken wil aanpakken.
Zo is FvD ook ontstaan. Eerst een activistengroep die dat maffe referendum min of meer overnam door er iets anders van te maken, daarna een legitieme partij. Met denk ik ongeveer net zo veel steun als deze mafklappers...quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Beter richten ze zelf een politieke partij op als ze zo overtuigd zijn van hun standpunt. Dan zien ze meteen hoeveel bijstand vanuit de samenleving ze hebben. Worden ze de grootste partij, dan hebben ze inderdaad recht van spreken. Ik denk dat ik het antwoord al weet...
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat demonstranten naar aanleiding van kritische vragen ineens gaan nadenken over hoe e.e.a. in elkaar steekt en wat de gevolgen kunnen zijn van hun eisen. Je hebt natuurlijk ook voldoende simpel volk nodig dat enkel als doel dient om de groep demonstranten zo groot mogelijk te maken.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:13 schreef S95Sedan het volgende:
Dit soort filmpjes laat altijd heerlijk zijn hoe hypocriet dat soort clubjes zijn. Wel vanalles 'eisen' maar als men lastige vragen gaat stellen dan staan ze met hun mond vol tanden of staan ze niemand te woord.
Laat eigenlijk wel zien dat ze weinig punten hebben en er niet in geloven want iemand die dat wel doet heeft dat 'beschermen' allemaal niet nodig.
Met hun 'spokespersons'quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:13 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dit soort filmpjes laat altijd heerlijk zijn hoe hypocriet dat soort clubjes zijn. Wel vanalles 'eisen' maar als men lastige vragen gaat stellen dan staan ze met hun mond vol tanden of staan ze niemand te woord.
Laat eigenlijk wel zien dat ze weinig punten hebben en er niet in geloven want iemand die dat wel doet heeft dat 'beschermen' allemaal niet nodig.
FvD vind ik wel van een heel andere orde dan XR. De FvD is een partij met mensen die compleet van het padje zijn, dat vind ik bij XR niet. In de basis heeft XR ook gelijk dat we moeten veranderen. De eis van XR is alleen totaal onrealistisch. Dat blijkt ook wel, aangezien meer dan 80% van de mensen het in basis eens is met XR, maar ook zo'n 80% is het oneens met de manier waarop XR hun doel wil bereiken.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:54 schreef MoreDakka het volgende:
Zo is FvD ook ontstaan. Eerst een activistengroep die dat maffe referendum min of meer overnam door er iets anders van te maken, daarna een legitieme partij. Met denk ik ongeveer net zo veel steun als deze mafklappers...
Ik vind XR net zo ver van het padje eigenlijk. Net als FvD is hun wereldbeeld gebaseerd op leugens.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:03 schreef Accordtje het volgende:
[..]
FvD vind ik wel van een heel andere orde dan XR. De FvD is een partij met mensen die compleet van het padje zijn, dat vind ik bij XR niet. In de basis heeft XR ook gelijk dat we moeten veranderen. De eis van XR is alleen totaal onrealistisch. Dat blijkt ook wel, aangezien meer dan 80% van de mensen het in basis eens is met XR, maar ook zo'n 80% is het oneens met de manier waarop XR hun doel wil bereiken.
Als ze dat middels de politiek doen, op een realistische wijze, dan is de kans groter dat mensen XR serieus nemen.
Dit is inderdaad een prima idee. Dat lijkt mij ook een veel betere tijdsbesteding dan snelwegen bezetten, je vastplakken aan een tafel of kunst in een museum gaan vernielen. Het is partijen zoals FvD en BIJ1 gelukt, dan moet XR toch ook wel genoeg draagvlak kunnen creëren voor ten minste één zetel.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Beter richten ze zelf een politieke partij op als ze zo overtuigd zijn van hun standpunt. Dan zien ze meteen hoeveel bijstand vanuit de samenleving ze hebben. Worden ze de grootste partij, dan hebben ze inderdaad recht van spreken. Ik denk dat ik het antwoord al weet...
Slecht idee dat elke club die een of meerdere onderwerpen belangrijk vindt daarvoor maar een politieke partij moet oprichten. Stel (hypothetisch) zo'n club wordt zo groot dat ze gaan regeren, er zijn nog minimaal honderd andere belangrijke onderwerpen en daar moet zo'n club ook iets mee doen. Dat maakt een land absoluut onbestuurbaar.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
dit is het meest slecht bedenkbare scenario wat ze moeten doen. Er zijn al genoeg 1 onderwerp clubjes in de 2de kamer.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een rondleiding gehad op een van de toeleveranciers van Total.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat demonstranten naar aanleiding van kritische vragen ineens gaan nadenken over hoe e.e.a. in elkaar steekt en wat de gevolgen kunnen zijn van hun eisen. Je hebt natuurlijk ook voldoende simpel volk nodig dat enkel als doel dient om de groep demonstranten zo groot mogelijk te maken.
Je hebt helemaal gelijk, maar je laat een belangrijk stuk weg. Als ondanks die demonstraties de democratie je ideeën niet accepteert, moet je dat voor lief nemen. En desnoods een democratische weg vinden om dat alsnog te bewerkstelligen. Niemand boeit het wat als XR constant op het Malieveld staat te demonstreren. Dan is 'laat die lui lekker demonstreren' een prima argument waar vrijwel idereen het mee eens is.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Slecht idee dat elke club die een of meerdere onderwerpen belangrijk vindt daarvoor maar een politieke partij moet oprichten. Stel (hypothetisch) zo'n club wordt zo groot dat ze gaan regeren, er zijn nog minimaal honderd andere belangrijke onderwerpen en daar moet zo'n club ook iets mee doen. Dat maakt een land absoluut onbestuurbaar.
Het politieke landschap is al versnipperd en one-issue partijen kunnen we missen als kiespijn. Laat die lui lekker demonstreren, wellicht nemen andwre partijen delen van hun boodschap over. Of net niet. Dat is democratie
Dat is ook het hele punt. Als jij een one-issue partij bent dan ga je niet zoveel stemmen binnenhalen dat je de grootste wordt. Ze zullen dus met een veel bredere politieke agenda moeten komen om een serieuze kans te maken en dat dwingt ze dan ook om na te denken over de gevolgen. Precies waar de huidige politiek mee te maken heeft en daarom onmogelijk de eisen kan inwilligen van XR. Die moeten namelijk wél kijken naar de consequenties.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:28 schreef opgebaarde het volgende:
Slecht idee dat elke club die een of meerdere onderwerpen belangrijk vindt daarvoor maar een politieke partij moet oprichten. Stel (hypothetisch) zo'n club wordt zo groot dat ze gaan regeren, er zijn nog minimaal honderd andere belangrijke onderwerpen en daar moet zo'n club ook iets mee doen. Dat maakt een land absoluut onbestuurbaar.
Het politieke landschap is al versnipperd en one-issue partijen kunnen we missen als kiespijn. Laat die lui lekker demonstreren, wellicht nemen andwre partijen delen van hun boodschap over. Of net niet. Dat is democratie
Het is dan ook absurd om te denken dat het per direct afschaffen van fossiele subsidie gaat leiden tot snellere verduurzaming. Bedrijven zullen vooral het wegvallen van subsidie moeten compenseren door het verhogen van de prijzen van producten en diensten en als het tegenzit moeten snijden in het personeelsbestand of zelfs vertrekken naar landen waarin de kosten veel lager liggen. Bijna iedereen begrijpt dat stoppen van fossiele subsidie niet zomaar ineens kan, maar afgebouwd moet worden, behalve een clubje XR-demonstranten.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:47 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb vandaag een rondleiding gehad op een van de toeleveranciers van Total.
Als je ziet wat een werkgelegenheid zo’n site oplevert is dat echt onvoorstelbaar. Als je beseft wat voor producten er op zo’n site worden gemaakt waar we stuk voor stuk, iedereen allemaal van afhankelijk zijn, is de huidige eis die XR weglegt echt niet te begrijpen.
Tevens heb ik vandaag begrepen dat de subsidies ook gebruikt worden om verduurzaming af te dwingen. Zo wordt er vanuit de overheid geeist dat men inzet op waterstof maar dat heeft gewoon (veel) tijd nodig. De hele supply chain moet aangepast worden en dat is echt een gigantische operatie.
Dit had geen 30 jaar hoeven te duren, toch is dat wel zo tot de huidige situatie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een rondleiding gehad op een van de toeleveranciers van Total.
Als je ziet wat een werkgelegenheid zo’n site oplevert is dat echt onvoorstelbaar. Als je beseft wat voor producten er op zo’n site worden gemaakt waar we stuk voor stuk, iedereen allemaal van afhankelijk zijn, is de huidige eis die XR weglegt echt niet te begrijpen.
Tevens heb ik vandaag begrepen dat de subsidies ook gebruikt worden om verduurzaming af te dwingen. Zo wordt er vanuit de overheid geeist dat men inzet op waterstof maar dat heeft gewoon (veel) tijd nodig. De hele supply chain moet aangepast worden en dat is echt een gigantische operatie.
Of de energiebelastingen worden voor iedereen gelijk getrokkenquote:Op zaterdag 16 september 2023 15:56 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het is dan ook absurd om te denken dat het per direct afschaffen van fossiele subsidie gaat leiden tot snellere verduurzaming. Bedrijven zullen vooral het wegvallen van subsidie moeten compenseren door het verhogen van de prijzen van producten en diensten en als het tegenzit moeten snijden in het personeelsbestand of zelfs vertrekken naar landen waarin de kosten veel lager liggen. Bijna iedereen begrijpt dat stoppen van fossiele subsidie niet zomaar ineens kan, maar afgebouwd moet worden, behalve een clubje XR-demonstranten.
Die tijd kost het dus wél. Deze fabrieken en plant zijn gebouwd met een bepaalde capaciteit en alle faciliteiten zijn daar op ingericht. Daarnaast zit je met een stuk afschrijving, en dat geld niet voor 1 fabriek maar voor alle fabrieken die hun grondstoffen halen uit de nafta kraker. Die zijn allemaal onderling met verschillende (ondergrondse) systemen met elkaar verbonden, gebruiken elkaars restwarmte of utilities om operationeel te blijven. Je kunt onmogelijk eisen dat die operaties morgen zonder subsidies gaan draaien want dan wordt het al heel snel een verliesgevende onderneming. Aangezien achter dergelijke bedrijven veel buitenlandse investeerders zitten wordt de keuze heel makkelijk = boel sluiten en de operatie verplaatsen. Als dat het doel is dan moet je dát gewoon zeggen maar dan niet zeuren dat alles een factor 2 duurder wordt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit had geen 30 jaar hoeven te duren, toch is dat wel zo tot de huidige situatie.
Wat externe druk erachter kan helemaal geen kwaad en daarnaast dit zijn politieke vraagstukken geen individuele.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |