Met deze redenering geef je aan dat het op z'n hoogst " vrijwel zeker" dat talent begrensd is en niet dat het daadwerkelijk begrensd is. Een kans uitspraak dus. Het gaat dan trouwens over het idee dat talent er van zijn naar niet zijn kan gaan. Echter over de begrensdheid van de grootte van het talent als het er is kan je dan nog steeds geen uitspraken doen.quote:Op donderdag 16 december 2004 19:12 schreef thabit het volgende:
Welnu, het aantal mensen is eindig en het is vrijwel zeker dat de mens ooit uitsterft, dus dit toont meteen aan dat het talent begrensd is, hoe je het ook meet..
nah, ik kom niet verder dan multiple regressionquote:Op donderdag 16 december 2004 18:39 schreef Doc het volgende:
[..]
Nope. Dat valt aan te tonen. Ik verwijs graag naar de literatuur over testtheorie. Google eens op Rasch, IRT, Birnbaum mocht je geintresseerd zijn.
Ik reageerde vooral op de gedachte waarvan ik meende dat ze achter de argumentatie zat, vooral omdat het foutieve argument dat het hoge inwoneraantal van China een zeer grote invloed heeft op de prestaties erg vaak wordt gehanteerd door mensen.quote:Op donderdag 16 december 2004 20:02 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik was trouwens nieuwsgierig: die twee keer dat je mijn woorden verdraaide, wist je dat je mijn woorden verdaaide en deed je dat om niet te hoeven reageren of was het het gevolg van slecht lezen?
quote:Op donderdag 16 december 2004 18:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Het menselijke talent heeft zeker een natuurljke bovengrens. Onze schedelinhoud is immers effectief begrensd.
geloof je in het bestaan van een god/jahwuh/allah//weet ik het..quote:Op donderdag 16 december 2004 18:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Het menselijke talent heeft zeker een natuurljke bovengrens. Onze schedelinhoud is immers effectief begrensd.
Dan adviseer ik je voortaan te reageren op wat er daadwerkelijk staat in plaats van te reageren op dingen waarvan jij meent dat gedacht wordt. Dat is namelijk niet altijd hetzelfde en door die twee te verwisselen kan je tot drogredeneringen komen.quote:Op donderdag 16 december 2004 20:17 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik reageerde vooral op de gedachte waarvan ik meende dat ze achter de argumentatie zat, vooral omdat het foutieve argument dat het hoge inwoneraantal van China een zeer grote invloed heeft op de prestaties erg vaak wordt gehanteerd door mensen.
FYIquote:Op donderdag 16 december 2004 20:14 schreef Re het volgende:
[..]
nah, ik kom niet verder dan multiple regression
Ja erg jammer, misschien dat iemand het topic even kan ontdoen van alle posts die slechts uit geldingsdrang gedaan zijn.quote:Op vrijdag 17 december 2004 09:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
Fijn, alweer een nuttig topic dat helemaal verthabit is..
Met 'iemand' doel je duidelijk op een moderator van dit sub-forum, danwel een (forum)admin. Het is geen schande, vind ik, om daar gewoon voor uit te komenquote:Op vrijdag 17 december 2004 09:52 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ja erg jammer, misschien dat iemand het topic even kan ontdoen van alle posts die slechts uit geldingsdrang gedaan zijn.
... ik ben het gedeeltelijk met je eensquote:Op vrijdag 17 december 2004 11:32 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Met 'iemand' doel je duidelijk op een moderator van dit sub-forum, danwel een (forum)admin. Het is geen schande, vind ik, om daar gewoon voor uit te komen
Dit is een mening en geen onderbouwde stelling.quote:Op vrijdag 17 december 2004 21:12 schreef thabit het volgende:
Nounou mensen, ik wijs alleen even de oorzaak van drogredeneringen aan en doordat ik de spijker op z'n kop sla ontstaat er meteen weer een rel.
Hier neem je een quote van Thabit uit zijn verband, en je doet alsof zijn gequote zin (over een niet geldige vergelijking) naar iets anders verwijst. Dat is echt 'not done'.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Idd, een ongeldige vergelijking. Je kan geen conclusie trekken over de kennis van drogredeneringen en de relatie tot de kwaliteit het wiskunde onderwijs.
Goedzo, je leert al.
(en dit, mijn liefste dabit, noem je iemand aan zijn eigen woorden ophangen)
De redenering gaat natuurlijk wel uit van de verborgen premisse dat voor talent denkprocessen nofig zijn, die op hun beurt weer op fysiche processen zijn gestoeld. Deze zijn voorzover wij nu weten eindig. Als morgen wordt ontdekt dat er een oneindige rekencapaciteit mbv QM gedaan kan worden, gaat de redenering niet meer op.quote:Op donderdag 16 december 2004 19:12 schreef thabit het volgende:
Welnu, het aantal mensen is eindig en het is vrijwel zeker dat de mens ooit uitsterft, dus dit toont meteen aan dat het talent begrensd is, hoe je het ook meet..
Nee, ik geef een metaverwijzingquote:Op vrijdag 17 december 2004 22:29 schreef corc het volgende:
Hier neem je een quote van Thabit uit zijn verband, en je doet alsof zijn gequote zin (over een niet geldige vergelijking) naar iets anders verwijst. Dat is echt 'not done'.
Vervolgens roep je jezelf tot winnaar uit (not done), het probeer je thabit te irriteren en uit de tent te lokken door zijn naam verkeerd te spellen, en door het valse en sarcastische 'lieve', alsof je meededogen voelt voor zijn zogenaamde 'verlies'. Hier toon jij je zelf een slechte verliezer.
Mensen reageren doorgaans ook fel op mensen die denken dat ze gelijk hebben maar eigenlijk uit hun nek lukken en duidelijk fouten maken in hun redeneringen.quote:Op vrijdag 17 december 2004 21:29 schreef thabit het volgende:
Mensen reageren doorgaans fel op het aanwijzen van fouten in het systeem. Zo ook hier.
Wat ik wat dat betreft schokkend vind is dat thabit een aantal wiskundige zelf niet weet toe te passen.quote:Op vrijdag 17 december 2004 22:29 schreef corc het volgende:
Ik denk, lieve Piet, dat je geen idee hebt van wat wiskunde inhoud. En dat Thabit er te diep inzit om dit gebrek aan kennis te bespeuren. Op de middelbare school wordt er slechts onderwezen in rekenen, en een beetje spelen met formules. De echte wiskunde, het bewijzen van stellingen, op basis van gegeven axioma's, komt in het Nederlandse onderwijs voor de universiteit niet voor. Dit is waarschijnlijk wat Thabit bedoelt met het 'slechte wiskunde' onderwijs, en de invloed die dit heeft op het logisch redeneren. Want dat er een verband bestaat tussen het logisch en geldig redeneren in de pure, geabstraheerde wiskundige vorm en in de taal, dat is natuurlijk voor iedereen duidelijk (en kom niet met het argument dat 'dat is voor iedereen duidelijk' een drogredenering is. Je kunt nu eenmaal niet alles tot in het oneindige uitargumenteren)
Als een redenering gedaan wordt zonder het expiciet vermelden van premissen is een redenering volgens mij op zich incorrect als het tegendeel van de redenering aangetoond kan worden door een andere set premissen aan te nemen. Je kan dat herstellen door de redenering specifieker te maken onder een set assumpties, maar zolang dat niet gedaan is, is de redering in generalistische vorm volgens mij niet houdbaar.quote:Op zaterdag 18 december 2004 09:28 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De redenering gaat natuurlijk wel uit van de verborgen premisse dat voor talent denkprocessen nofig zijn, die op hun beurt weer op fysiche processen zijn gestoeld. Deze zijn voorzover wij nu weten eindig. Als morgen wordt ontdekt dat er een oneindige rekencapaciteit mbv QM gedaan kan worden, gaat de redenering niet meer op.
Mijn punt is: vaak zijn er zeer veel verborgen premissen, door deze zichtbaar te maken, kan het duidelijk worden waarom mensen het niet eens zijn.
Het verschil van mening kan dan worden teruggebracht tot een verschil van mening over een of meerdere premissen. Over de redenering (mits correct) kan nooit discussie zijn.
Voorwaarde hiervoor is natuurlijk dat er voldoende aandacht besteed wordt aan het onderwija in de logica. En welk excercitie-terrein is mooier dan dat van de wiskunde![]()
De redenering, het redeneerschema, is iets dat onafhankelijk is van premissen en conclusie.quote:Op zaterdag 18 december 2004 12:18 schreef Doc het volgende:
Als een redenering gedaan wordt zonder het expiciet vermelden van premissen is een redenering volgens mij op zich incorrect als het tegendeel van de redenering aangetoond kan worden door een andere set premissen aan te nemen. Je kan dat herstellen door de redenering specifieker te maken onder een set assumpties, maar zolang dat niet gedaan is, is de redering in generalistische vorm volgens mij niet houdbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |