"kennis"quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:57 schreef Lienekien het volgende:
Laat je kennis naar een notaris gaan.
Vooral niet gaan samenwonen als je je relatie ziet als boekhoudkundig object.quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:50 schreef Lize92 het volgende:
Wat is dan eerlijker om te doen?
Iemand tips?
Neequote:Op vrijdag 8 september 2023 13:35 schreef Vliegbaard het volgende:
WGR / Huis kopen & maandlasten: jullie mening gevraagd
Ben jij een kloon?
Hier zit je al verkeerde getallen te brouwen. Bovendien moet je niet de max. hypotheek aanvragen, maar de min. hypotheek.quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:50 schreef Lize92 het volgende:
Situatie B:
Stel beiden zouden 42K aan jaarsalaris hadden gehad en dus een gelijke inbreng hebben bij de hypotheekaanvraag.
De hypotheek die dan aangevraagd zou kunnen worden is dan 405K.
Aan eigen geld is dan 95K nodig.
In dit geval heeft koper 2 een lager jaarsalaris (25K) als koper 1 (42K) en heeft koper 1 meer invloed op de hoogte van de hypotheekaanvraag. Bij een hoger jaarsalaris van koper 2 had er minder eigen geld vanuit koper 2 ingebracht te hoeven worden.
De liefde bij jouw 'kennis' spat er wel van af, als je het zelfs over het gemis aan rente gaat hebben...quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:50 schreef Lize92 het volgende:
162K - 30K = 132K over dit spaarbedrag loopt koper 2 rente mis, voor nu gerekend met 2 procent. Dus 132K * 0,02 = 2640 euro/12 = 220 euro per maand.
Ik vind het vooral heel bijzonder dat ts al die bedragen en mogelijkheden weet.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:12 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
De liefde bij jouw 'kennis' spat er wel van af, als je het zelfs over het gemis aan rente gaat hebben...![]()
Wat een treurnis.
Er is niks mis met het maken van financiële afspraken. De grootste ellende bij de boedelverdeling komt juist voort uit het feit dat er geen afspraken zijn.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Vooral niet gaan samenwonen als je je relatie ziet als boekhoudkundig object.
En aflossing.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:21 schreef simonblue het volgende:
Een ander mogelijk uitgangspunt voor de verdeling:
- Het huis kost 500K, dus bij een 50%/50% verdeling moeten beide voor 250K zorgen.
- Persoon 1 legt 30K in en moet dan de hypotheekrente voor 220K hypotheek betalen.
- Persoon 2 legt 162K in en moet dan de hypotheekrente voor 88K hypotheek betalen
Je kan ook de verdeling in woongenot maken: dus diegene met de grootste inbreng, krijgt de grootste werkkamer, het mooiste deel van de tuin en het grootste deel van de maaltijden.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Waarom zou je de 'misgelopen rente' als rente aan je partner opleggen.... Heeft partner A dan geen woongenot van het deel van het huis wat partner B met geld van partner A 'koopt'.... Bizarre redenatie!
Want?quote:
Dat dus.quote:Op vrijdag 8 september 2023 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Want?
Wij legden 175k¤ in, al in 2002. Nooit spijt van gehad.
Ik vind dit een steeds betere oplossing eigenlijk, indien ook de aflossing over die delen gedaan wordt.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:21 schreef simonblue het volgende:
- Het huis kost 500K, dus bij een 50%/50% verdeling moeten beide voor 250K zorgen.
- Persoon 1 legt 30K in en moet dan de hypotheekrente voor 220K hypotheek betalen.
- Persoon 2 legt 162K in en moet dan de hypotheekrente voor 88K hypotheek betalen
Tuurlijk joh, heel normaal spaarbedrag jaquote:Op vrijdag 8 september 2023 16:43 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat is het verschil tussen werken voor je geld of uit de staatskas leven.
Hoeft toch geen spaarbedrag te zijn? Kan ook komen uit overwaarde van een woning die die persoon verkoopt. Als zo'n woning zeg 10 jaar geleden is gekocht zit daar een flinke waardestijging in.quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:13 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, heel normaal spaarbedrag ja
Ja kanquote:Op vrijdag 8 september 2023 17:17 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Hoeft toch geen spaarbedrag te zijn? Kan ook komen uit overwaarde van een woning die die persoon verkoopt. Als zo'n woning zeg 10 jaar geleden is gekocht zit daar een flinke waardestijging in.
Idd overwaarde, bedrijf verkocht, erfenis.... er zijn meerdere mogelijkheden.quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:17 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Hoeft toch geen spaarbedrag te zijn? Kan ook komen uit overwaarde van een woning die die persoon verkoopt. Als zo'n woning zeg 10 jaar geleden is gekocht zit daar een flinke waardestijging in.
Overwaarde na 13 jaar huis verbouwen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:13 schreef de_boswachter het volgende:
Tuurlijk joh, heel normaal spaarbedrag ja
Netjesquote:Op vrijdag 8 september 2023 17:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Overwaarde na 13 jaar huis verbouwen.
Was leerzaam ook, dat verbouwen. Gekocht omdat 't een beroerde buurt was en 't huis volstrekt verouderd, voor 130.000 gulden in '87 - '88. Vanaf de keldervloer t/m de nok van het dak opgeknapt.quote:
Je kunt ook alles op één hoop gooien. Maar dan niet piepen dat het niet eerlijk is als de verdeling 50/50 wordt.quote:Op vrijdag 8 september 2023 18:38 schreef Vliegbaard het volgende:
Goede basis voor een relatie als je er bij voorbaat vanuit gaat dat je weer uit elkaar gaat
Ik vind niet niet meer dan normaal tbh. In situatie van TS zou ik de ingebrachte middelen wel even beschrijven. Maar om daar je partner dan de misgelopen rente over te laten betalen is wel sneu.quote:Op vrijdag 8 september 2023 19:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kunt ook alles op één hoop gooien. Maar dan niet piepen dat het niet eerlijk is als de verdeling 50/50 wordt.
Ja, dat van die rente gaat wel ver, dat ben ik wel met je eens.quote:Op vrijdag 8 september 2023 19:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vind niet niet meer dan normaal tbh. In situatie van TS zou ik de ingebrachte middelen wel even beschrijven. Maar om daar je partner dan de misgelopen rente over te laten betalen is wel sneu.
Ik vind het heel vreemd dat je op die manier je financiën bij zou houden. Ga je dan ook apart boodschappen doen? Zo van ik eet vanavond biefstuk en mijn partner krijgt een varkenslapje, dan kunnen we aan het eind van de maand even een sparen?quote:Op vrijdag 8 september 2023 19:40 schreef Lize92 het volgende:
Maar als hij zelf niet moeilijk doet de woonlasten in basis op 50/50 te zetten terwijl zij nu wel hoger inkomen heeft als hij, dan is het miss minder gek dat ze net wat meer maandlasten betaald? Aangezien hij ook kon zeggen naar rato van inkomen?
Je moet de zaken goed regelen als je een goede band hebt, als je over 5 jaar dan toch uit elkaar gaat heb je de boel duidelijk en vooral eerlijk op papier.quote:Op vrijdag 8 september 2023 18:38 schreef Vliegbaard het volgende:
Goede basis voor een relatie als je er bij voorbaat vanuit gaat dat je weer uit elkaar gaat
Klopt, dus naar rato verdelen wat in deze lastig is omdat degene met het meeste geld het minste inkomen heeft, en degene met het meeste inkomen het minste eigen geld.quote:Op vrijdag 8 september 2023 19:54 schreef Lize92 het volgende:
Maar als je zegt laat die rente dan en je doet 50/50 alles door twee qua maandlasten, dan heeft zij toch een voordeel boven hem omdat zij een hoger inkomen heeft.
Dat hoeft juist niet als ze de woonlasten (waar een enorm bedrag ingebracht wordt door een van de twee partijen) eerlijk verdelen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 19:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vind het heel vreemd dat je op die manier je financiën bij zou houden. Ga je dan ook apart boodschappen doen? Zo van ik eet vanavond biefstuk en mijn partner krijgt een varkenslapje, dan kunnen we aan het eind van de maand even een sparen?
Zakelijk gezien, wanneer je dus met een partner een zaak opstart oid is zoiets heel verstandig.quote:Op vrijdag 8 september 2023 19:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet de zaken goed regelen als je een goede band hebt, als je over 5 jaar dan toch uit elkaar gaat heb je de boel duidelijk en vooral eerlijk op papier.
Als je het maar lekker makkelijk regelt omdat je toch nooit uit elkaar zult gaan en voor altijd en eeuwig van elkaar zult houden en blijkt dan toch onderdeel van de statistieken te worden dat moet je maar hopen dat de ander het nog net zo fatsoenlijk wil regelen als jij.
Daarbij: wat maakt het uit dat de de boel goed geregeld hebt als je toch niet uit elkaar gaat?
Maar het maakt wel wat uit als je de boel niet goed geregeld hebt en wel uit elkaar gaat.
Je kunt ook van het inkomen na de woonlasten (bij een verdeling dat ze ieder hun eigen hypotheekdeel bijdragen) ieder de helft bijdragen aan het gezamenlijke huishouden.quote:Op vrijdag 8 september 2023 18:30 schreef Lize92 het volgende:
Ahhh bedankt alle antwoorden, zo even goed lezen.
Ja twee hypotheekdelen kan ook voor hun. Alleen hij heeft appartement met overwaarde verkocht, vandaar dat grote deel spaargeld. Zij heeft veel minder spaargeld (altijd gehuurd), maar nu dus net wat meer inkomen, alleen hij verwacht dat zijn bedrijfje wel gaat groeien. Dus als je het precies gaat verdelen met hypotheekdelen en zijn inkomen gaat stijgen. Maar goed dan heeft ie geluk met zijn hoge inbreng spaargeld, want dan blijft zij natuurlijk altijd veel meer aflossen dan hij, dat gaat miss ook scheef voelen als hij straks ook meer gaat verdienen.
Lastig
Nee, niet een hypotheekdeel op eigen naam, dat gaat niet werken.quote:Op vrijdag 8 september 2023 20:14 schreef Lize92 het volgende:
Hi Leandra,
Nee ze kennen elkaar idd pas een jaar, maar vinden het zonde om eerst samen te huren.
Ja of alles vastleggen in een samenlevingscontract en als ze dan uit elkaar gaan krijgt hij zn deel terug en voor nu alles 50/50 verdelen voor de vaste lasten? En dan idd ja dat rente verschil nog meenemen of nie
Ja of gewoon beiden een hypotheekdeel op eigen naam, zal wel onhandiger zijn, maar dan heb je het misschien nog duidelijker gedeeld? Maar als je dan ooit wel trouwt en het dan moet omzetten naar beiden de helft, miss weer rompslomp?
Nee, niet alleen zakelijk, ook in liefdesrelaties, zeker als er zo'n enorm verschil in vermogen is.quote:Op vrijdag 8 september 2023 20:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zakelijk gezien, wanneer je dus met een partner een zaak opstart oid is zoiets heel verstandig.
Ik vind het voor een relatie wel vreemd om alles letterlijk op papier te zetten zodat je, mocht de relatie uit gaan, er financieel net zo goed uit komt als dat je er in gaat. Ik vind het een hele vreemde constructie alsof je een zakelijke relatie aan gaat.
Alles op een grote hoop inclusief het vermogen? Dat kan alleen maar door te trouwen in gemeenschap van goederen, anders moet er schenkbelasting worden afgedragen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 20:17 schreef Lize92 het volgende:
Volgens mij had ie wel gezegd over paar jaar als het goed blijft gaan, herzien en dan gewoon alles op een hoop
Ook met een kleine 200K eigen geld waarvan ongeveer 1/6 van de een kwam en 5/6 van de ander?quote:Op vrijdag 8 september 2023 20:46 schreef ZarB het volgende:
Wij hebben 2 x een huis gekocht maar hier snap ik echt helemaal niks vanhopen dat we niet uit elkaar gaan. Of nou ja, ik weet toch niet wie er slechter vanaf komt uiteindelijk.
Nee, maar zo expliciet ... je hebt toch een relatie. Je rekent toch ook niet naar rato uit wie er het meeste moet schoonmaken of de kinderen moet verzorgen omdat de andere meer werkt.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Er is niks mis met het maken van financiële afspraken. De grootste ellende bij de boedelverdeling komt juist voort uit het feit dat er geen afspraken zijn.
Daarna is het naar rato van inkomsten wat we zo nu en dan eens herzien
Wij hebben het verschil in inleg destijds vastgelegd bij de notaris als een vordering van de ene persoon op de andere.
Je moet inderdaad niet elk detail mee willen nemen nee.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:26 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee, maar zo expliciet ... je hebt toch een relatie. Je rekent toch ook niet naar rato uit wie er het meeste moet schoonmaken of de kinderen moet verzorgen omdat de andere meer werkt.
Het is samenleven; de rato van inleg vastleggen/eigendom best, maar gemiste rente ed. kom op zeg. En het dan stellen als "partner A moet dan 220 meer betalen"
Met zo'n verschil in vermogen moet je altijd een goede constructie maken, ongeacht of je 1 maand of 5 jaar samen gaat huren.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:42 schreef Vliegbaard het volgende:
Als je elkaar pas één jaar kent dan vind ik het nogal een risico om dat geld zomaar in een huis te steken, dus ik begrijp de insteek wel. Maar mijn advies zou dan toch zijn, ga nog niet samen een huis kopen maar eerst even een jaar huren of op een andere manier samenwonen. Als je er op deze manier een hele financiële constructie van gaat maken ben je er nog niet klaar voor om je leven en je financiën te delen.
Ik heb ook telkens aangegeven dat het beschrijven van de inbreng een goed idee is.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met zo'n verschil in vermogen moet je altijd een goede constructie maken, ongeacht of je 1 of 5 jaar gaat huren.
Het is gewoon ronduit dom om zo'n vermogensverschil niet goed te registreren.
En zoals eerder gezegd: wat maakt het uit dat alles goed geregeld is als ze toch niet uit elkaar gaan?
Of het gewoon wél goed regelen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb ook telkens aangegeven dat het beschrijven van de inbreng een goed idee is.
Verder is het gewoon bullshit. Beiden hebben nu X-salaris maar wie zegt dat dat over 3 jaar nog in die verhouding zo is? Ga je dan elk jaar naar de notaris om de verdeling van de hypotheek opnieuw te laten bepalen?
Als je bang bent dat je na een eventuele breuk er “slechter” uit komt, moet je gewoon lekker allebei apart blijven wonen of geen relatie aan gaan.
Elke onderneming moet ergens beginnen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:19 schreef vosss het volgende:
Alleen de OP gelezen.
Die persoon met de eenmanszaak uit situatie A kan beter zijn zaakje opdoeken. 25K als ZZP-er is totaal NIET interessant. Sowieso al niet voor die grijpstuiver en al helemaal niet als daar ook nog eens een arbeidsongeschiktheidsverzekering van betaald moet worden en zelf pensioen apart leggen.
Leuk dat iemand zijn hele ziel en zaligheid in een eenmanszaak steekt, maar met dit soort bedragen heeft dat geen enkele zin.
My 2cents.
Ok fair enough als dat zaakje net bestaat. Daar had ik niet aan gedacht.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Elke onderneming moet ergens beginnen.
Misschien kan koper 1 dan ook zorgen dat er meer eigen geld ingebracht wordt?quote:Op zaterdag 9 september 2023 16:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
1. Huwelijkse voorwaarden, een ieder krijgt bij beeindiging van het huwelijk dat terug wat ingebracht is
2. Totale maandelijkse kosten delen door 2 en dat is ieders aandeel wat in de gemeenschappelijke rekening moet worden ingebracht. Ja maar jij verdient meer dan ik? Dan zorg je maar dat je meer verdient.
Nee, zoals ik voorgerekend heb in post #50 blijft de bijdrage aan de hypotheek gelijk omdat koper 2 veel meer eigen geld inlegt, als koper 2 over drie jaar het dubbele verdient van koper 1 dan betekent dat vooral dat de bijdrage die koper 2 aan het gezamenlijke huishouden levert veel hoger is, dus aan wat ze kunnen gebruiken om het huis waar ze 50/50 eigenaar van zijn te verbeteren of om gezamenlijk te sparen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb ook telkens aangegeven dat het beschrijven van de inbreng een goed idee is.
Verder is het gewoon bullshit. Beiden hebben nu X-salaris maar wie zegt dat dat over 3 jaar nog in die verhouding zo is? Ga je dan elk jaar naar de notaris om de verdeling van de hypotheek opnieuw te laten bepalen?
Als je bang bent dat je na een eventuele breuk er “slechter” uit komt, moet je gewoon lekker allebei apart blijven wonen of geen relatie aan gaan.
En wat doe je dan als de rente tussentijds veranderd !quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Waarom zou je de 'misgelopen rente' als rente aan je partner opleggen.... Heeft partner A dan geen woongenot van het deel van het huis wat partner B met geld van partner A 'koopt'.... Bizarre redenatie!
Die gaat kopers toch niet vertellen hoe de kopers hun lasten zouden moeten verdelen?quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:57 schreef Lienekien het volgende:
Laat je kennis naar een notaris gaan.
Maa die kan wel adviseren. Oftewel, met beide lieden bespreken wat hun wensen zijn, ze eventueel nog opties voorhouden die ze zelf niet hadden bedacht, consequenties van keuzes doorspreken, bespreken hoe e.e.a. in een samenlevingscontract geformuleerd kan worden.quote:Op maandag 11 september 2023 19:13 schreef baskick het volgende:
[..]
Die gaat kopers toch niet vertellen hoe de kopers hun lasten zouden moeten verdelen?
Uitstekende oplossing. Zeker omdat in deze casus persoon 2 een lager inkomen heeft. Wat dan handig uit komt met lagere vaste lasten omdat een groter bedrag aan eigen vermogen is ingelegd.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:21 schreef simonblue het volgende:
Ik ben het hier mee eens, ook omdat wij het op eenzelfde soort manier hebben gedaan. Ik had veel overwaarde opgebouwd en mijn partner niet. We hebben samen een huis gekocht (50-50 eigendom) en ik heb 100K extra ingelegd. Ik vind het helemaal prima als ik daar geen "rente" op krijg of als mijn partner waar ik mijn leven mee deel daarvan profiteert door lagere maandlasten.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:57 schreef Leandra het volgende:
Notarieel laten vastleggen dat koper 1 een schuld van ¤ 66.000 aan koper 2 heeft.
162 - 30 = 132
132 / 2 = 66
Bij verkoop of scheiding gaat dat terug van koper 1 naar koper 2.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |