1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | Huidig Nieuw Netto inkomsten 6.000,00 6.087,00 Huur / hypotheek (netto) 1.350,00 1.975,00 EWF - 200,00 Verzekeringen 525,00 525,00 NUTS, heffingen en belastingen 415,00 455,00 Reservering onderhoud/klussen 100,00 300,00 Boodschappen 750,00 750,00 Kinderopvang - 1.000,00 Babyspullen 200,00 200,00 Kleine uitgaven 100,00 100,00 Leuke dingen 75,00 75,00 Totaal uitgaven 3.490,00 5.580,00 Resteert / sparen 2.510,00 507,00 |
Wat een dure hypotheek maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:42 schreef Piles het volgende:
Goedemorgen!
Wij huren al jaren in de vrije sector, en hebben steeds de boot gemist voor het kopen van een huis (zo voelt dat in elk geval).
Nu hebben we een koophuis op het oog, om toch een keer de stap te zetten. Maar we lopen een beetje vast in spanning over de uitgaven... Ook omdat er binnenkort een flinke kostenpost van kinderopvang bij komt
Dit is de situatie. Gerekend met een hypotheek van 500k met 5%, als schatting
[ code verwijderd ]
Van het restant van 620 moet dus gespaard worden, vakantie, kleding etc. Daar worden wij allebei een beetje zenuwachtig van, maar ik weet ook dat er hele volksstammen zijn die het met een stuk minder moeten doen.
Zijn wij te voorzichtig, en zou dit prima moeten kunnen? Of is het toch (te) krap, en moeten we dit niet willen?
We kunnen hier en daar nog wat bezuinigen (bijv op boodschappen), maar we zullen stiekem ook nog wel wat uitgaven vergeten zijn. Dus uitgaven omlaag zal tientjeswerk zijn vrees ik.
Ik ben benieuwd naar jullie mening
Diverse redenen, maar terugkijken heeft weinig zinquote:Op zaterdag 2 september 2023 11:54 schreef blomke het volgende:
Vraag me ergens af wat je redenen zijn om bij ¤6000 netto, zo lang gehuurd te blijven zitten.
Goeie, e.e.a. aangepast. Niet ten voordele...quote:Los daarvan, zal de berekening in de praktijk anders uitvallen: de verzekeringen, waterschaplasten en gemeentelijke lasten (o.a. riool) zijn bij eigen woning een stuk hoger. Is in de hypotheek ook het EWF verdisconteerd?
Onze beide inkomens zullen stijgen komende jaren, en minder werken zal daar aardig mee compenseren.quote:Hoe zeker is op termijn die ¤6000 netto als iemand minder gaat werken??
Omdat we een huis op het oog hebben van die prijsquote:
Ja, maar daar zit dan wel álles in (eten, verzorging, eten bestellen etc.).quote:750 boodschappen de maand?
Las laatst dat de gemiddelde woningprijs in 2023 iets van ¤430.000 kost. Dan zit je plm. aan dat bedrag van 2000 netto!!)quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Waarom 500k hypo?
750 boodschappen de maand?
het is dus of achteruit gaan in woongenot of achteruit gaan in wat je te besteden hebt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:10 schreef Piles het volgende:
[..]
Omdat we een huis op het oog hebben van die prijs
We kunnen goedkoper kopen natuurlijk, maar dan gaan we flink achteruit in woongenot, en ik weet niet of we dat het waard vinden.
[..]
Ja, maar daar zit dan wel álles in (eten, verzorging, eten bestellen etc.).
Vandaag voor een week gehaald: ¤108 voor tweeën.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:10 schreef Piles het volgende:
Ja dat laaste is wel een gegeven. Want voor 1350 een koophuis (hypotheek + bijkomende lasten) is natuurlijk onmogelijk...quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:11 schreef NotSourButSweet het volgende:
[..]
het is dus of achteruit gaan in woongenot of achteruit gaan in wat je te besteden hebt.
Ja, wij zijn met z'n 3enquote:Op zaterdag 2 september 2023 12:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Vandaag voor een week gehaald: ¤108 voor tweeën.
Ik mis "vervoer", dus de auto('s) of OV.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:07 schreef Piles het volgende:
Onze beide inkomens zullen stijgen komende jaren, en minder werken zal daar aardig mee compenseren.
ja maar ik denk dat dit meer de afweging is.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja dat laaste is wel een gegeven. Want voor 1350 een koophuis (hypotheek + bijkomende lasten) is natuurlijk onmogelijk...
Wel als je van diverse posten dat bedrag afschaaft.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:13 schreef Piles het volgende:
En nogmaals: stel dat er 100 af kan, verandert dat heel erg het beeld? Denk het niet.
Woongenot kan je creëren door te investeren. Wij zijn ook klein begonnen, relatief mooi verbouwd en weer verder. Het hoeft niet gelijk op het niveau te zijn. Zolang je er wat moois en tofs van kan maken heb je er ook zelf een bepaalde eer van.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:10 schreef Piles het volgende:
[..]
Omdat we een huis op het oog hebben van die prijs
We kunnen goedkoper kopen natuurlijk, maar dan gaan we flink achteruit in woongenot, en ik weet niet of we dat het waard vinden.
[..]
Mja, maar ik heb hier het gevoel dat de drijfveer vooral 'de boot gemist hebben' gevoel is, en dan past het niet om nog een paar huizen verder te zijn voor je 'up to par' bent. Maar 600 euro per maand over hebben voor sparen/leuke dingen/onvoorzien in een situatie met 2 werkenden en een kind vind ik niet echt 'veilig' aanvoelen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:22 schreef Rene het volgende:
[..]
Woongenot kan je creëren door te investeren. Wij zijn ook klein begonnen, relatief mooi verbouwd en weer verder. Het hoeft niet gelijk op het niveau te zijn. Zolang je er wat moois en tofs van kan maken heb je er ook zelf een bepaalde eer van.
Volgens mij denken jullie er prima over na. Alleen al het feit dat je de uitgaven voor onderhoud/reservering fors hebt verhoogd is een stap die veel mensen vergeten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:42 schreef Piles het volgende:
Zijn wij te voorzichtig, en zou dit prima moeten kunnen? Of is het toch (te) krap, en moeten we dit niet willen?
We kunnen hier en daar nog wat bezuinigen (bijv op boodschappen), maar we zullen stiekem ook nog wel wat uitgaven vergeten zijn. Dus uitgaven omlaag zal tientjeswerk zijn vrees ik.
Ik ben benieuwd naar jullie mening
Klopt, dat is het. Inmiddels half 30 en net een baby, dus nu met een klushuis starten wordt m niet. Ook omdat je vaste stek wil hebben ivm wachtlijsten opvang en basisschool.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, maar ik heb hier het gevoel dat de drijfveer vooral 'de boot gemist hebben' gevoel is, en dan past het niet om nog een paar huizen verder te zijn voor je 'up to par' bent.
Eens, er is gelukkig wel een flinke pot spaargeld, waarvan een deel dus zal verdwijnen in het huis. Maar nog niet echt beeld hoeveel en wat er dan overblijft.quote:Maar 600 euro per maand over hebben voor sparen/leuke dingen/onvoorzien in een situatie met 2 werkenden en een kind vind ik niet echt 'veilig' aanvoelen.
Nettoquote:Maar is die kinderopvang van 1000 euro per maand bruto of netto?
Nou ja, waar ik een beetje bang voor ben wat gaat gebeuren (waar ik 0 bewijs voor heb dus trek je er niet teveel van aan) is dat je je nu blind staart op een huis kopen, opgejaagd door dat gevoel 'we hebben de boot gemist'. Vervolgens wil je dan een bepaald soort huis, want je wil er niet op 'achteruit gaan' (maar dat gebeurt wel want je betaald per maand veel meer aan dat koophuis dan aan je huurhuis volgens jouw opgegeven lijstje), maar vervolgens heb je dat huis gekocht.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Klopt, dat is het. Inmiddels half 30 en net een baby, dus nu met een klushuis starten wordt m niet. Ook omdat je vaste stek wil hebben ivm wachtlijsten opvang en basisschool.
[..]
Eens, er is gelukkig wel een flinke pot spaargeld, waarvan een deel dus zal verdwijnen in het huis. Maar nog niet echt beeld hoeveel en wat er dan overblijft.
[..]
Netto
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |