Het voorkwam wel een wapenwedloop tussen Frankrijk, Duitsland en het VK.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat de NAVO weinig voorstelt zonder de VS? Zonder de VS is de 2% norm natuurlijk lachwekkend.
Er zijn maar weinig landen die in Europa die norm sowieso halen op een paar landen na. In Europa halen alleen Polen, de Baltische staten en Griekenland het volgens mij. Dus niet eens de grootste economieën van Europa. Laat ze daar maar is mee beginnen. Dat zijn al behoorlijk wat miljarden daarnaast zijn er ook nogal wat boekhoudkundige trucks die gebruikt worden om het budget hoger te laten lijken. Daar kan je natuurlijk ook afspraken over maken om daar mee te stoppen.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat de NAVO weinig voorstelt zonder de VS? Zonder de VS is de 2% norm natuurlijk lachwekkend.
En ondanks alle mooie beloften valt het in veel landen nog wel tegen met die vermeende extra uitgaven. Het feit dat Europa niet maar steeds op de VS kan blijven leunen lijkt maar zeer moeizaam te landen. Met een isolationist als Trump aan het roer had de situatie in Oekraïne er heel anders uitgezien. Er komt veel stoere praat uit Brussel, maar het is toch vooral de VS die het vuile werk mag opknappen en buurlanden als Polen die de noodzaak wel inzien.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Grappig.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:10 schreef Monolith het volgende:
Er komt veel stoere praat uit Brussel, maar het is toch vooral de VS die het vuile werk mag opknappen en buurlanden als Polen die de noodzaak wel inzien.
Mja "aid commitment" is wat anders dan de broodnodige militaire steun natuurlijk.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Grappig.
Vandaag dus bekend geworden dat de EU meer steun geeft aan oekraine dan de VS.
[ afbeelding ]
Ik mis de door Zwitserland gedoneerde brandweerwagen.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Grappig.
Vandaag dus bekend geworden dat de EU meer steun geeft aan oekraine dan de VS.
[ afbeelding ]
De enige beperking qua dat, is dat we dingen zoals tanks gewoon niet (meer) hebben. Maar wat we hebben, gaat nu redelijk makkelijk zonder morren die kant op.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mja "aid commitment" is wat anders dan de broodnodige militaire steun natuurlijk.
De EU blinkt vooral uit in financiële steun, niet zozeer in militaire steun. Zie ook: https://www.ifw-kiel.de/t(...)ine-support-tracker/
Ja, het belgische pekel staat er ook niet bij.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:19 schreef Aether het volgende:
[..]
Ik mis de door Zwitserland gedoneerde brandweerwagen.
Als je je leger veel kleiner hebt gemaakt na 1990 is het lastig ineens weer geld nuttig te besteden. De Koninklijke Marine kan zo zorgen dat we op 3% zitten door een vliegdekschip te bestellen. Maar hebben we daar iets aan als er geen personeel voor is?quote:Op donderdag 7 september 2023 20:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
En ondanks alle mooie beloften valt het in veel landen nog wel tegen met die vermeende extra uitgaven. Het feit dat Europa niet maar steeds op de VS kan blijven leunen lijkt maar zeer moeizaam te landen. Met een isolationist als Trump aan het roer had de situatie in Oekraïne er heel anders uitgezien. Er komt veel stoere praat uit Brussel, maar het is toch vooral de VS die het vuile werk mag opknappen en buurlanden als Polen die de noodzaak wel inzien.
Die munitie bestaat wel degelijk hoor alleen zijn dit direct hits en de rest gaat er aan voorbij. Met prox of time fused zou alles in de buurt van het doel klappen alleen gebeurt dat nu niet.quote:Op donderdag 7 september 2023 17:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ben ik nu in de war met iets anders? Of is er speciale munitie die je kon programmeren vlak voor het afvuren?
Ik las gisteren in het OOR subforum dat Nederland weer eigen tanks gaat koppen, Leopard 2A8's.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
De enige beperking qua dat, is dat we dingen zoals tanks gewoon niet (meer) hebben. Maar wat we hebben, gaat nu redelijk makkelijk zonder morren die kant op.
En de VS blinkt uit in dingen die echt een verschil kunnen maken slowwalken (F-16's, Abrams).
Idd, dat stalen plaatje moet het hem doen maar rijden zal die niet meerquote:Op donderdag 7 september 2023 19:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Mine-resistant?
Dus zo'n ding rijdt zo over een AT-mijn?
Ok, ben ik niet helemaal gek. Zouden ze dus eigenlijk time fused munitie moeten krijgen. Zijn ze veel effectiever.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die munitie bestaat wel degelijk hoor alleen zijn dit direct hits en de rest gaat er aan voorbij. Met prox of time fused zou alles in de buurt van het doel klappen alleen gebeurt dat nu niet.
Prima. NL zal ook de infra en logistiek daarvoor weer moeten opbouwen.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:49 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik las gisteren in het OOR subforum dat Nederland weer eigen tanks gaat koppen, Leopard 2A8's.
Stuk of 50.
Een fractie van wat we ooit hadden, maar iig beter dan de huidige situatie.
Doe gaan ze binnenkort toch weer krijgen? Duitsland had dat net aangegeven dacht ik.quote:Op donderdag 7 september 2023 21:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ok, ben ik niet helemaal gek. Zouden ze dus eigenlijk time fused munitie moeten krijgen. Zijn ze veel effectiever.
Of laten we gwn geen cent aan oorlog uitgeven en dat geld aan nuttige dingen besteden.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:03 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Er zijn maar weinig landen die in Europa die norm sowieso halen op een paar landen na. In Europa halen alleen Polen, de Baltische staten en Griekenland het volgens mij. Dus niet eens de grootste economieën van Europa. Laat ze daar maar is mee beginnen. Dat zijn al behoorlijk wat miljarden daarnaast zijn er ook nogal wat boekhoudkundige trucks die gebruikt worden om het budget hoger te laten lijken. Daar kan je natuurlijk ook afspraken over maken om daar mee te stoppen.
Deze?quote:Op donderdag 7 september 2023 20:03 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Er zijn maar weinig landen die in Europa die norm sowieso halen op een paar landen na. In Europa halen alleen Polen, de Baltische staten en Griekenland het volgens mij. Dus niet eens de grootste economieën van Europa. Laat ze daar maar is mee beginnen. Dat zijn al behoorlijk wat miljarden daarnaast zijn er ook nogal wat boekhoudkundige trucks die gebruikt worden om het budget hoger te laten lijken. Daar kan je natuurlijk ook afspraken over maken om daar mee te stoppen.
Tja, zelfs Groen Links is daar op terug gekomen.quote:Op donderdag 7 september 2023 22:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Of laten we gwn geen cent aan oorlog uitgeven en dat geld aan nuttige dingen besteden.
Ja, dan komen mensen aanzetten dat het alsnog weinig geld is aan defensie. Maar elke cent is teveel en elke cent wel naar nuttige zaken is altijd beter.
https://nos.nl/artikel/24(...)raine-reageert-woestquote:'Musk saboteerde drone-aanval op Krim', Oekraïne reageert woest
quote:Op donderdag 7 september 2023 22:47 schreef slashdotter3 het volgende:
Ukraine wordt een paar keer genoemd als reden voor het Replicator programma
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |