Dat zijn zorgen voor over honderd jaarquote:
Klopt, de aansluitingen van windmolenparken naar het vasteland wordt met miljarden gesubsidieerd.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Neuh, rondom energie wordt juist heel veel niet in rekening gebracht.
Dat klopt op zich wel, maar de fluctuaties worden veroorzaakt door het hoog variabele gedrag van zon en wind. Je wilt dan kernenergie gaan gebruiken om die rendabel te maken, in plaats van andersom. Oftewel: die kerncentrale mag alleen produceren als zon en wind te weinig produceren. Hij is tweederangs. Het is dan eigenlijk vergelijkbaar met de opslag die je niet hebt gebouwd voor zon en wind.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Uiteraard. En de reservecapaciteit of opslag die je moet regelen omdat kernenergie niet zo praktisch is om om te gaan met wisselende vraag. Dat zal elkaar niet zo heel veel schelen.
Mag je denken, maar het wordt crimineel als straks de elektriciteitsprijzen de tifus in stijgen en ik last krijg van mijn welvaart omdat enkele groene hippies de risico's zeggen tegen iedere prijs te accepteren, maar bij schaarste zichzelf niet zullen laten afsluiten van het stroomnet.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vooral het rendement op kerncentrales valt nogal tegen.
Ik bedoel jij zegt " kosten worden niet in rekening gebracht" Maar die kosten zijn er dus wel.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit, zeker niet op de hoogte waarop moderne turbines draaien.
Maar net als bij kernenergie zal je iets met reservecapaciteit en opslag moeten.
"Groene energie" wordt ook betaald door de belastingbetaler.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zijn zorgen voor over honderd jaar.
Daarom is je ophangen aan kernenergie voor belastingbetalers ook zo'n beroerd plan.
Daar wordt een prijs opgeplakt, dat stroomnet wordt steeds labieler dus de prijs per kwh van de kerncentrale steeds hoger, en gas en kolen worden ook fiscaal uitgeprijsd tov de kernreactor.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:09 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De stabiliteit en leveringszekerheid is dan weer fantastisch en daar moet je ook een prijs op plakken.
Windmolens draaien ca 80% van de tijd en dat is ook niet eens het maximale vermogen.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit, zeker niet op de hoogte waarop moderne turbines draaien.
Maar net als bij kernenergie zal je iets met reservecapaciteit en opslag moeten.
Gemiddeld 17% van het maximale vermogen op de Noordzee, de helft op land.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Windmolens draaien ca 80% van de tijd en dat is ook niet eens het maximale vermogen.
20 % van de tijd niet en dat is echt een probleem.
Ik denk dat zon en windenergie zinnig kunnen zijn op bepaalde plekken waar ze gericht en doelmatig worden ingezet.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt op zich wel, maar de fluctuaties worden veroorzaakt door het hoog variabele gedrag van zon en wind. Je wilt dan kernenergie gaan gebruiken om die rendabel te maken, in plaats van andersom. Oftewel: die kerncentrale mag alleen produceren als zon en wind te weinig produceren. Hij is tweederangs. Het is dan eigenlijk vergelijkbaar met de opslag die je niet hebt gebouwd voor zon en wind.
Het is een interessant (maar kostbaar en langdurig) experiment om te zien of zon, wind en opslag samen stabieler en goedkoper kunnen zijn dan die kerncentrales. Ik verwacht van niet. We weten wat kernenergie kan en we zetten dat af tegen wat zon, wind en accu's mogelijk zouden kunnen over 25 jaar. Zekerheid versus speculatie.
En ondertussen staat ons hele land helemaal vol met die dingen. Liever een paar kerncentrales die op een paar vierkante kilometer net zoveel energie produceren waar je van op aan kunt.
Yep, goed verdienmodel voor allerlei partijen. Dankzij belastinggeld, vandaar al die spotjes om dat te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:44 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Klopt, de aansluitingen van windmolenparken naar het vasteland wordt met miljarden gesubsidieerd.
quote:Op woensdag 13 september 2023 21:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gemiddeld 17% van het maximale vermogen op de Noordzee, de helft op land.
quote:Voor windmolens is het aantal vollasturen sterk afhankelijk van de locatie en de grootte van de molen. Voor moderne windmolens in Nederland ligt het aantal vollasturen op ongeveer 2500 per jaar (capaciteitsfactor 20-40%), al kan dit oplopen tot wel 5000 (capaciteitsfactor 40-50%) voor grote windmolens op zee (zie Windturbines in Nederland). In de toekomst verwacht men met nog grotere windmolens een capaciteitsfactor boven de 60% te kunnen halen.
90 tot 95% van de tijdquote:Op woensdag 13 september 2023 21:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Windmolens draaien ca 80% van de tijd en dat is ook niet eens het maximale vermogen.
20 % van de tijd niet en dat is echt een probleem.
Vollasturen. Ok, morgen ga ik daarop in. Daar heb ik nu geen zin meer in, dat wordt weer een heel verhaal.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor windmolens is het aantal vollasturen sterk afhankelijk van de locatie en de grootte van de molen. Voor moderne windmolens in Nederland ligt het aantal vollasturen op ongeveer 2500 per jaar (capaciteitsfactor 20-40%), al kan dit oplopen tot wel 5000 (capaciteitsfactor 40-50%) voor grote windmolens op zee (zie Windturbines in Nederland). In de toekomst verwacht men met nog grotere windmolens een capaciteitsfactor boven de 60% te kunnen halen.
quote:Op woensdag 13 september 2023 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
[..]
90 tot 95% van de tijd
https://www.greenchoice.n(...)-is-een-windturbine/quote:Windmolens staan stil bij onderhoud of als het niet waait. Maar; Nederland is een echt windland. De molens draaien meer dan 80% van de tijd
Meer dan 80%.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:32 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
https://www.greenchoice.n(...)-is-een-windturbine/
quote:2. Windmolens staan vaak stil
Dit is niet waar. In Nederland waait het veel, daarom staan windmolens bijna nooit helemaal stil en draaien ze minstens 95% van de tijd.
Ik zag ook ergens anders dat windmolens 98% van de tijd draaien als er voldoende wind isquote:Op woensdag 13 september 2023 22:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Meer dan 80%.
Dat kan dus ook 90% tot 95%.
Ja, ik ook. Maar die bron heb ik niet aangehaald.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:36 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik zag ook ergens anders dat windmolens 98% van de tijd draaien als er voldoende wind is
Nee. Dat betekent het niet.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:47 schreef Klepper272 het volgende:
Stel dat het 10% is dat betekent dat je 35 dagen en nachten helemaal geen opbrengst hebt.
Zeker maar het is echt stukken minder afhankelijk van staatssteun dan kernenergie.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:53 schreef nomina het volgende:
[..]
"Groene energie" wordt ook betaald door de belastingbetaler.
Als je over hetzelfde park praat dan staan ze allemaal stil als er niet voldoende wind staat.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee. Dat betekent het niet.
Als een windmolen 10% stil zou staan, betekent dat niet dat ALLE windmolens op dat moment stilstaan.
Je mist op dat moment een molen in dat specifieke park.
Als de wind gaat liggen, kan het om meerdere molens gaan als is dat met die 200 meter exemplaren ook een zeldzaamheid aan het worden.
Ik ben helemaal niet anti windmolen. Ik denk dat een brede diversiteit van energieopwekking belangrijk is.quote:Op woensdag 13 september 2023 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Trouwens wel bijzonder als je het als kerncentrale voorstander moet hebben van "anti windmolen" argumenten.
Ik zeg niet dat je tegen windmolens bent. Ik heb het over de "anti windmolen argumenten" om kerncentrales aan te prijzen.quote:Op woensdag 13 september 2023 23:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet anti windmolen. Ik denk dat een brede diversiteit van energieopwekking belangrijk is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |