abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215717531
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 18:07 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
CIA met wapens gekocht door Saudis, voorraaden van Syri๋ zelf. Rusland, Turkije en Iran die weer eigen milities bewapenen.

Maar dat was jaren geleden, tegenwoordig is er genoeg zooi in omloop dat ze continu elkaars spul innemen.
Tja triest allemaal al die oorlogen. Maargoed zolang Assad getackeld wordt, vindt ik het allemaal prima en dan nog die kleine dwerg in het Kremlin. Misschien wordt de toekomst wat rooskleuriger.
pi_215717704
In het centrum van Aleppo zijn ze de bevrijding aan het vieren.

twitter
  Vis een optie? vrijdag 29 november 2024 @ 19:47:41 #253
70532 loveli
N
pi_215717932
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 18:54 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Tja triest allemaal al die oorlogen. Maargoed zolang Assad getackeld wordt, vindt ik het allemaal prima en dan nog die kleine dwerg in het Kremlin. Misschien wordt de toekomst wat rooskleuriger.
Harold Doornbos:
quote:
Assad mag niet uw of mijn favoriete politicus zijn. Maar in het geval de jihadisten van AlQaede en/of IS steden overnemen als Aleppo, Homs, Latakia en Damascus, is de ramp niet te overzien. We weten dan allemaal wat er gaat gebeuren: Een reuschtig bloedbad onder Koerden, Shia, Alawieten, Christenen en pro-Assad Sunni's zoals we dat nog niet eerder hebben gezien in de 21ste eeuw.
Hier de volledige onderbouwing, met copy/paste voor de niet-twitteraars:
twitter

quote:
Sommige tweeps melden i/d comments: "Maar Denemarken heeft Syrie al lang veilig verklaard!" Klopt, maar laat me uitleggen hoe situatie in Syrie is veranderd. Lang verhaal kort: kans aanwezig dat Syrieoorlog weer begint, incl opkomst IS, AlQaeda etc.

Laat me hier beginnen:

Denemarken verklaarde in 2019 delen van Syrie veilig. Het ging hierbij om Latakia, Tartous (westelijk-Syrie aan de zee), Damascus en regio's rondom de hoofdstad. Dit ligt dus allemaal in Syrisch regeringsgebied, oftewel het staat onder controle van de Syrische president Assad.

In 2019 waren deze regio's inderdaad grotendeels veilig. IS was verslagen, Assad had Aleppo terug, delen van de provincie Idlib waren door Assad heroverd op Al-Qaeda en de pro-Turkse-rebellen werden gedwongen onder controle gehouden door Turkije na Russische druk.

Vooral vanwege de steun van Rusland zat Assad in 2019 vrij stevig in het zadel en controleerde hij het grootste deel van Syrie. Alle andere partijen in Syrie - IS, AlQaeda, pro-Turkse Syrische rebellen, buitenlandse jihadisten en Syrische Koerden - waren te zwak om Assad nog serieus in de problemen te brengen. Afgezien van wat kleinschalige gevechten en aanslagen was de Syrieoorlog in 2019-2020 na bijna negen jaar min of meer voorbij - met Assad als de winnaar.

Fast forward naar 2023/2024.

Sinds 7 oktober vorig jaar is de situatie in het hele MiddenOosten volledig op z'n kop gezet door de massamoord op Israeli's van Hamas vanuit Gaza.

Zeker vanaf het moment dat Hezbollah in Libanon, op 8 oktober, haar steun uitsprak voor Hamas, is de situatie voor het Syrie van Assad (dat een bondgenoot is van Iran) plots veranderd van stabiel naar extreem onzeker en uiterst gevaarlijk.

Want Hezbollah in Libanon, dat net als Hamas een Iraanse proxy is, krijgt haar wapens uit Iran grotendeels via Syrie. Of via Syrische havens in de Latakia-regio of over land (Iran >Irak >Assad's Syrie >via de Masnaa grensovergang naar Libanon).

Voor 7 oktober vorig jaar probeerde Israel al deze wapentoevoer via Syrie te stoppen middels gerichte airstrikes. Maar sinds 7 oktober 2023 is het aantal bombardementen op (Hezbollah gerelateerde) doelen sterk gestegen. Vooral in en rondom Damascus en in de buurt van Latakia, aan zee. Ook wordt het Syrische regeringsleger soms gebombardeerd door Israel. En Israel bombardeerde zelfs een deel van de Iraanse ambassade in Damascus.

Syrie raakt dus steeds meer betrokken bij de alsmaar groter wordende oorlog in het Midden Oosten.

Die Israelische airstrikes op Syrie vinden nu dus juist precies plaats in de gebieden die door Denemarken in 2019 werden aangewezen als "veilige gebieden", wat toen ook grotendeels zo was. Maar vijf jaar later zijn dit inmiddels bijna de gevaarlijkste plekken geworden waar juist de meest airstrikes plaatsvinden.

Maar dat is nog niet alles.

Assad is zeer bezorgd dat zijn overwinning uit 2019-2020 nu in gevaar komt door het gedrag van Hamas en Hezbollah en de Israelische airstrikes.

In totaal vochten er tijdens de Syrie-oorlog vijf partijen tegen de psychopaten van #IS en de jihadisten van AlQaeda en pro-Turkse Syrische rebellen:

Aan Assad's zijde waren dat: Het Syrische nationale leger (SAA) + Rusland + Libanese Hezbollah.

Aan Koerdische zijde waren dat: Koerdische SDF/YPG + Amerika (Waarbij aangetekend moet worden dat Amerika en Westerse bondgenoten zich met name richtten op aanvallen tegen IS, niet zozeer tegen AlQaeda of andere rebellen).

Inmiddels is Assad's coalitie behoorlijk verzwakt geraakt.

Het SAA en andere Assad-doelen worden gebombardeerd door Israel, waardoor ze verzwakt raken . Rusland is nog aanwezig in Syrie maar is inmiddels super druk met de oorlog in Oekraine. En Hezbollah heeft bijna al haar manschappen uit Syrie teruggetrokken naar Libanon om daar te vechten.

Ondertussen ruikt de Syrische oppositie bloed. Want een verzwakte Assad geeft ruimte aan rebellen, jihadisten, AlQaeda en Islamitische Staat om zich te hergroeperen. Op het moment dat Assad nog meer verzwakt raakt vanwege al die Israelische bombardementen, zullen al deze oppositiegroepen geheid de strijd weer oppikken die in 2019 min of meer eindigde.

En ja, ik weet ook wel dat bijna iedereen in Nederland grotendeels anti-Assad, anti-Rusland en anti-Hezbollah is. Maar de realiteit op de grond is dat deze drie partijen de jihadisten van AQ, IS etc hebben tegengehouden in het noorden en westen van Syrie (Aleppo, Damascus, Deir Ezzor etc)

Zeker, ook de Koerden van de SDF en de Amerikanen hebben een grote rol gespeeld om IS in het noorden en oosten te verslaan. Maar met de mogelijke verkiezing van Trump is de kans serieus aanwezig dat Amerika haar troepen, net als in 2019, terugtrekt uit noordoost Syrie. Hierdoor zullen de Koerden onder de voet worden gelopen door Turkije/pro-Turkse rebellen en krijgt IS weer ruimte in Oost-Syrie.

In dat geval blijven er van de 5 oorspronkelijke anti-IS partijen in Syrie nog maar 2 over: Het Syrische regeringsleger en Russische troepen. Juist dat Syrische leger wordt nu verzwakt door Israel terwijl de Russen natuurlijk de oorlog in Oekraine veel belangrijker vinden dan die in Syrie.

De grote vraag is: Kan deze kleine en verzwakte coalitie van Syrische leger en Russen de aanstormende troepen van IS, AlQaeda en andere oppositiegroepen tegenhouden?

Assad vreest met grote vrees. Syrie lijkt publiekelijk iig haar handen af te trekken van Hezbollah, in de hoop dat Israel het SAA niet volledig platgooit. De Syrische staatsmedia zenden al een tijdje nauwelijks nog toespraken uit van Hezbollah leiders. Ook heeft Assad Iran dringend gevraagd om Syrie zo min mogelijk bij de Gaza- of Libanon-conflicten te betrekken.

Er staat veel op het spel. Een opleving van de Syrie-oorlog kan ertoe leiden dat we opnieuw jaren van ellende en bloedvergieten krijgen. Tienduizenden doden en opnieuw enorme vluchtelingenstromen richting Europa. En mogelijkerwijs de heropstanding van AlQaeda en IS.

Assad mag niet uw of mijn favoriete politicus zijn. Maar in het geval de jihadisten van AlQaede en/of IS steden overnemen als Aleppo, Homs, Latakia en Damascus, is de ramp niet te overzien. We weten dan allemaal wat er gaat gebeuren: Een reuschtig bloedbad onder Koerden, Shia, Alawieten, Christenen en pro-Assad Sunni's zoals we dat nog niet eerder hebben gezien in de 21ste eeuw.

Om terug te komen op het begin van dit (veel te lange) verhaal: Sommige delen van Syrie waren dus inderdaad vrij veilig in 2019. Maar de situatie in 2024 is anders. Er dreigt een zeer, zeer serieuze ramp in het hele land.

Niet alleen is het echt bizar om juist nu Syrie uit te roepen tot een "veilig land", ook zou het Westen zich moeten realiseren dat het Syrie-conflict op springen staat met alle gevolgen voor en Syrie en voor Europa.
crap in = crap out
pi_215717978
twitter
  vrijdag 29 november 2024 @ 20:13:56 #255
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215718189
edit: oud
V๓๓r het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_215718316
Iemand die kan verklaren waarom de Russen blijkbaar meer tegengas geven aan het Turkse offensief dan die van Idlib?

Zojuist weer SNA posities gebombardeerd ten noorden van Tal Rifaat, gisteravond ehbben ze ook al massaal SNA posities gebombardeerd.
pi_215718833

Trump is terug, Erdogan is nooit weggeweest, Netanyahu is ook terug
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_215719062
Het lijkt erop dat Aleppo gevallen is.

twitter
  vrijdag 29 november 2024 @ 21:57:46 #259
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215719097
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 21:54 schreef polderturk het volgende:

[ x ]
Wilde ik net posten ja. Assad zal ook wel in Moskou blijven gok ik :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215719118
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 18:04 schreef AFA2022 het volgende:
Wie bewapend deze rebellen eigenlijk? Ik bedoel doet me denken aan eerdere rebellengroepen die Amerika bewapend heeft en zodra de klus geklaard is worden ze natuurlijk als vijand bestempeld.
Ook Nederland een tijdje maar daar spreken liever niet over :')

We spreken ook niet over dat Nederlandse militairen de Syrische opstandelingen omschreven als helden. :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_215719122
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 21:54 schreef polderturk het volgende:

[ x ]
Ropcke moet je niet altijd series nemen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_215719124
twitter

Ze zijn dus ook in het oosten van Aleppo
pi_215719132
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2024 20:28 schreef skysherrif het volgende:
Iemand die kan verklaren waarom de Russen blijkbaar meer tegengas geven aan het Turkse offensief dan die van Idlib?

Zojuist weer SNA posities gebombardeerd ten noorden van Tal Rifaat, gisteravond ehbben ze ook al massaal SNA posities gebombardeerd.
Ik begrijp je vraag niet.
-Rabia Al-Basri
pi_215719146
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 19:47 schreef loveli het volgende:

[..]
Harold Doornbos:
[..]
Hier de volledige onderbouwing, met copy/paste voor de niet-twitteraars:
[ x ]
[..]

Harald is al begonnen met al Qaida en Isis toeteren dus. Tjonge. Laten we dan Assad steunen door de rebellen te bombarderen...
-Rabia Al-Basri
pi_215719164
Lijkt wel iets uit de speld. Kan het nog steeds niet bevatten dat dit mogelijk was. Het rot in het assadistische regime zat dus veel dieper dan gedacht.

twitter
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 29 november 2024 @ 22:09:22 #266
38496 Perrin
pi_215719187
Zit comfortabel zo te zien.
twitter
V๓๓r het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_215719188
Fwiw

twitter
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 29 november 2024 @ 22:10:26 #268
38496 Perrin
pi_215719193
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:09 schreef egayalS het volgende:
Fwiw

[ x ]
'Safe withdrawal' is alles achterlaten, blijkbaar.
pi_215719251
twitter

Nieuw front,

Turkije gaat meedoen
pi_215719357
De door Turkije gesteunde rebellen vallen nu ook Assad aan.

Dit wordt een moeilijke nacht voor Assad.

Het kan als een kaartenhuis in elkaar donderen nu. De SNA is veel beter bewapend dan de HTS.

twitter
pi_215719362
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:35 schreef polderturk het volgende:

Het kan als een kaartenhuis in elkaar donderen nu. De SNA is veel beter bewapend dan de HTS.

[ x ]
Maar niet per se een effectiever leger.

Ongeacht dat wel veel sterker dan het huidige SAA natuurlijk Met tde problemen die ze al hebben
  vrijdag 29 november 2024 @ 22:37:06 #272
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215719365
Als ik Assad was zou ik maar hetzelfde hotel in Moskou boeken als Snowden
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_215719374
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:35 schreef polderturk het volgende:

[ x ]
En de vraag is op hoeveel SDF tegenstand ze gaan stuiten

twitter
  vrijdag 29 november 2024 @ 22:39:23 #274
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215719385
En waar is Tijgertje?
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_215719400
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:39 schreef Szura het volgende:
En waar is Tijgertje?
Die is gevlucht met z'n minderjarige boytoys
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')