https://www.ad.nl/politie(...)rkiezingen~aa35e425/quote:Pieter Omtzigt begint eigen partij en doet mee aan de verkiezingen
De belangrijkste politieke vraag van het land is eindelijk beantwoord: Pieter Omtzigt richt een eigen partij op en doet mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november. Onder de naam Nieuw Sociaal Contract staat hij met zijn partij op het stembiljet.Een kandidatenlijst is er nog niet, een inhoudelijk programma wel. Het is tekenend voor Omtzigt, die pleit voor een inhoudelijke verkiezingscampagne. Waarbij het in de discussies wat hem betreft gaat over de vraag hoe grote problemen in het land moeten worden opgelost. Zodat bij de formatie duidelijk is waar alle partijen voor staan.
In een exclusief interview met Tubantia maakt hij zijn plannen bekend. Op zijn verzoek in Enschede, de stad waar hij woont. „Hier voel ik me thuis, dus vanaf hier wil ik mij kandidaat stellen.”
Sinds de val van het kabinet was het de meest gestelde vraag aan talkshowtafels en in kranten, wat gaat Pieter Omtzigt doen? Het antwoord op die vraag had hij zelf op dat moment nog niet paraat. Nu is de kogel door de kerk. Zaterdagochtend richtte hij bij de notaris officieel zijn partij Nieuw Sociaal Contract op.‘46 zetels? Onverantwoord’
Hij gaat de sprong wagen. Maar het liefst in wat hij noemt „een vorm van verantwoorde groei.” In peilingen wordt voorspeld dat Omtzigt maar liefst 46 zetels zou kunnen halen bij deelname aan de verkiezingen. Een onverantwoord hoog aantal, denkt hij, verwijzend naar ervaringen uit het verleden met LPF en Forum voor Democratie. Of en hoe hij zelf in de hand kan houden om het aantal zetels behapbaar te houden, onderzoekt hij de komende weken.
Voor zichzelf ziet Omtzigt een rol als fractievoorzitter. Hij heeft geen ambitie premier te worden, mocht zijn partij de grootste worden. De Enschedeėr voelt zich thuis in de Tweede Kamer, waar hij al bijna twintig jaar in zit.
Nou ja. Je kan de kritiek van de kinderopvangtoeslag moeilijk 'meebewegen' noemen. Zeker als daar een kabinet over valt.quote:
Je weet dat hij zelf (mede) de veroorzaker was van de Toeslagenaffaire?quote:Op vrijdag 1 september 2023 17:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nou ja. Je kan de kritiek van de kinderopvangtoeslag moeilijk 'meebewegen' noemen. Zeker als daar een kabinet over valt.
Dat is wat te kort door de bocht.quote:Op vrijdag 1 september 2023 19:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je weet dat hij zelf (mede) de veroorzaker was van de Toeslagenaffaire?
Ons aller Geert. Neerlands hoop in bange dagen.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Omtzigt ziet weinig in campagne als ‘spelshow’ met grote tv-debatten: ‘Liever diepgaand gesprek’
Weten jullie wie ook geen grote tv-debatten doet?
Vanuit zijn perspectief zeker. Een groot direct debat past niet echt bijzijn capaciteiten en is daarmee nogal een risico.quote:
Nou klopt dat wel, maar ik ben zelf echt al jaren geleden gestopt met het kijken van debatten. Die gaan vooral om retorische trucjes en "gotcha" momentjes voor de bühne. Met het bedenken en uitvoeren van gedegen beleid heeft het allemaal bijzonder weinig te maken.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vanuit zijn perspectief zeker. Een groot direct debat past niet echt bijzijn capaciteiten en is daarmee nogal een risico.
Ik denk dat Omtzigt door geen campagne te voeren niet te grootste wilt worden.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Omtzigt ziet weinig in campagne als ‘spelshow’ met grote tv-debatten: ‘Liever diepgaand gesprek’
Weten jullie wie ook geen grote tv-debatten doet?
Ik kan me niet voorstellen dat je je stem op prestaties in debatten zou laten afhangen maar ze creeren wel een verkiezingssfeertje, dat is ook belangrijk.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou klopt dat wel, maar ik ben zelf echt al jaren geleden gestopt met het kijken van debatten. Die gaan vooral om retorische trucjes en "gotcha" momentjes voor de bühne. Met het bedenken en uitvoeren van gedegen beleid heeft het allemaal bijzonder weinig te maken.
Dat zal an sich niet direct het geval zijn, maar optredens in debatten worden vaak weer op allerlei andere manieren in de media aangehaald, waardoor dat doorwerkt. Het is natuurlijk altijd lastig om de invloed van specifieke zaken op stemgedrag te bepalen en spindoctors en media overschreeuwen hun eigen relevantie natuurlijk graag, maar het is in ieder geval een manier waarop mensen direct of indirect worden blootgesteld aan politici.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je je stem op prestaties in debatten zou laten afhangen maar ze creeren wel een verkiezingssfeertje, dat is ook belangrijk.
Allicht. Maar het maken van goede plannen is één, je moet ze ook weten te “verkopen”, zowel aan het grote publiek als aan de kamer.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou klopt dat wel, maar ik ben zelf echt al jaren geleden gestopt met het kijken van debatten. Die gaan vooral om retorische trucjes en "gotcha" momentjes voor de bühne. Met het bedenken en uitvoeren van gedegen beleid heeft het allemaal bijzonder weinig te maken.
Tuurlijk, maar ik vind een goede inhoudelijke discussie in de kamer ook van een andere orde dan het soort goedkoop scoren waar veel debatten tegenwoordig om draaien.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Allicht. Maar het maken van goede plannen is één, je moet ze ook weten te “verkopen”, zowel aan het grote publiek als aan de kamer.
Laten we eerlijk zijn, de meeste Messias stemmers (Fortuyn, Wilders, FvD, BBB, NSC) van de afgelopen 20 jaar hebben nooit een letter van verkiezingsprogramma's gelezen.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:26 schreef golfer het volgende:
Ik denk dat er voor debatten eerst eens een inhoudelijk partijprogramma door hem gemaakt moet worden.
Dan weten al die volgelingen van deze Messias ook waarom ze op hem gaan stemmen.
Laten we nog eerlijker zijn, het gros van de kiezers niet, ongeacht stemgedrag.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, de meeste Messias stemmers (Fortuyn, Wilders, FvD, BBB, NSC) van de afgelopen 20 jaar hebben nooit een letter van verkiezingsprogramma's gelezen.
Maar van een hoop partijen weet je vanuit de historie wel hoe men over bepaalde zaken denkt....quote:Op woensdag 6 september 2023 20:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Laten we nog eerlijker zijn, het gros van de kiezers niet, ongeacht stemgedrag.
Waarom is dat grappig?quote:Op donderdag 7 september 2023 12:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wel grappig dat juist de mensen die sowieso al niet op hem zouden stemmen continue roepen dat mensen die wél overwegen op hem (of BBB, of whatever) te stemmen hem als een messias neerzetten.
Omdat de mensen die wel overwegen op hem te stemmen dat woord eigenlijk nooit in de mond nemen.quote:
Hoe wil je anders die 30+ zetels zonder verkiezingsprogramma verklaren?quote:Op donderdag 7 september 2023 12:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wel grappig dat juist de mensen die sowieso al niet op hem zouden stemmen continue roepen dat mensen die wél overwegen op hem (of BBB, of whatever) te stemmen hem als een messias neerzetten.
Aldus Pieter Omtzigt, de grondlegger van het toeslagensysteem waarin je allerlei informatie aan de overheid moet overdragen om wat geld te ontvangen.quote:De overheid weet steeds meer over de burger, maar de burger steeds minder over de overheid en de balans begint ernstig zoek te raken, zo stelde Pieter Omtzigt gisteren tijdens de derde Binnenhoflezing.
Mensen die wellicht geen vertrouwen meer hebben in de zittende partijen? Dan is een nieuwe partij toch aanlokkelijk. En heel raar, maar er zijn ook mensen die hem een fijne politicus vinden. Dat staat alleen niet gelijk aan: omg, omg, hij is een messias die ons allemaal komt redden; hij is helemaal perfect. Maar zo word het soms wel gebracht door mensen die sowieso al niet op hem zouden stemmen; alsof mensen die op een Omtzigt zouden stemmen dat enkel doen omdat ze hem als messias zien en zelf niet nadenken of zo.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Hoe wil je anders die 30+ zetels zonder verkiezingsprogramma verklaren?
okquote:Op donderdag 7 september 2023 13:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Mensen die wellicht geen vertrouwen meer hebben in de zittende partijen? Dan is een nieuwe partij toch aanlokkelijk. En heel raar, maar er zijn ook mensen die hem een fijne politicus vinden. Dat staat alleen niet gelijk aan: omg, omg, hij is een messias die ons allemaal komt redden; hij is helemaal perfect. Maar zo word het soms wel gebracht door mensen die sowieso al niet op hem zouden stemmen; alsof mensen die op een Omtzigt zouden stemmen dat enkel doen omdat ze hem als messias zien en zelf niet nadenken of zo.
Nou ja, Omtzigt staat natuurlijk wel symbool voor de strijd tegen zaken waar veel mensen zich erg kwaad over maken zoals de toeslagenaffaire. Zijn opvattingen zijn ook niet per se radicaal anders dan toen hij nog kamerlid van het CDA was.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Hoe wil je anders die 30+ zetels zonder verkiezingsprogramma verklaren?
Maar, zeker gezien je eerste twee zinnen, zit daar toch wel een kern van waarheid in?quote:Op donderdag 7 september 2023 13:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Mensen die wellicht geen vertrouwen meer hebben in de zittende partijen? Dan is een nieuwe partij toch aanlokkelijk. En heel raar, maar er zijn ook mensen die hem een fijne politicus vinden. Dat staat alleen niet gelijk aan: omg, omg, hij is een messias die ons allemaal komt redden; hij is helemaal perfect. Maar zo word het soms wel gebracht door mensen die sowieso al niet op hem zouden stemmen; alsof mensen die op een Omtzigt zouden stemmen dat enkel doen omdat ze hem als messias zien en zelf niet nadenken of zo.
Is het echt te moeilijk om te bevatten dat het wat denigrerend aan kan voelen als sommigen er vanuit gaan dat alle Omtzigt stemmers dat enkel doen omdat ze hem als een messias zien? Heel raar misschien, maar er zijn zowaar mensen die op hem stemmen omdat ze daar andere redenen voor hebben. Ik snap ook niet dat mensen op een Timmermans stemmen, maar ik ga ook niet roepen dat lui alleen maar op hem stemmen omdat ze dom zijn en er standaard vanuit gaan dat hij gezonden is door god of zo.quote:
Nee. Verandering willen staat niet gelijk aan: hij is een messias. Als ik jarenlang PVV stem en dat nu niet meer doe omdat ik een verandering wil en op een Timmermans zou stemmen zouden mensen ook niet zeggen dat mensen die sprong alleen maar doen omdat ze Timmermans als een messias zien.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar, zeker gezien je eerste twee zinnen, zit daar toch wel een kern van waarheid in?
Een groot deel van de potentiėle NSC-stemmen komt van kiezers die de afgelopen jaren op de partijen gestemd hebben die eigenlijk vooral heel hard riepen alles te gaan veranderen maar verder geen enkele inhoud hadden: LPF, PVV, FvD (en BBB). Nu vinden diezelfde kiezers de inhoud ineens wél heel belangrijk (nog ruim voordat er überhaupt een partijprogramma op papier staat)?quote:Op donderdag 7 september 2023 13:46 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nee. Verandering willen staat niet gelijk aan: hij is een messias. Als ik jarenlang PVV stem en dat nu niet meer doe omdat ik een verandering wil en op een Timmermans zou stemmen zouden mensen ook niet zeggen dat mensen die sprong alleen maar doen omdat ze Timmermans als een messias zien.
Er zullen mensen tussen zitten die inderdaad vooral willen stemmen op een populistische partij; het gaat mij er om dat dat lang niet voor iedereen geldt.quote:Op donderdag 7 september 2023 14:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Een groot deel van de potentiėle NSC-stemmen komt van kiezers die de afgelopen jaren op de partijen gestemd hebben die eigenlijk vooral heel hard riepen alles te gaan veranderen maar verder geen enkele inhoud hadden: LPF, PVV, FvD (en BBB). Nu vinden diezelfde kiezers de inhoud ineens wél heel belangrijk (nog ruim voordat er überhaupt een partijprogramma op papier staat)?
Je beschrijft letterlijk hoe mensen hem zien als een messias. Als een speciaal persoon die i.t.t. zittende partijen de problemen wel gaat oplossen.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Met die redenatie stemt iedereen op een messias. Mensen die PVV stemmen gaan er van uit dat die partij voor veranderingen zorgt die in hun voordeel zijn. Idem bij Omtzigt. Idem bij VVD.quote:Op donderdag 7 september 2023 14:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Je beschrijft letterlijk hoe mensen hem zien als een messias. Als een speciaal persoon die i.t.t. zittende partijen de problemen wel gaat oplossen.
Dat is ook niet de bedoelingquote:Op woensdag 6 september 2023 18:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Met het bedenken en uitvoeren van gedegen beleid heeft het allemaal bijzonder weinig te maken.
Er is al wel een 'basisdocument' : https://storage.googleapi(...)tzigt-definitief.pdfquote:Op woensdag 27 september 2023 08:25 schreef Tegan het volgende:
Zeer benieuwd naar zijn verkiezingsprogramma.
Dat is zelfs voor een tienpuntenlijsje al behoorlijk saai. Uiteraard wel belangrijke thema's, maar geen campagne slogans materiaal. NSC - wij brengen de archieven op orde.quote:Op woensdag 27 september 2023 10:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Er is al wel een 'basisdocument' : https://storage.googleapi(...)tzigt-definitief.pdf
Daarin een eerste uitwerking van deze tien punten:
[ afbeelding ]
Indirect wel:quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 11:26 schreef Jojoke het volgende:
Heeft iemand een linkje naar het verkiezingsprogramma?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |