abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210455715
quote:
Nederland geeft voor het eerst roofkunst terug aan Sri Lanka, waaronder gestolen kanon en zwaarden

In juli gaf Nederland al honderden geroofde kunststukken terug aan Indonesië. Nu krijgt ook Sri Lanka zes objecten terug die tijdens de koloniale bezetting onterecht in Nederlandse handen zijn gekomen. Het is de eerste keer dat Nederland roofkunst teruggeeft aan het land.
Binnenlandredactie 28-08-23, 10:13

Het gaat onder andere om een bronzen kanon, deels bedekt met zilver en goud, en ingezet met robijnen. Dat kanon werd ooit door Nederland aan Sri Lanka cadeau gedaan, maar kwam later weer in Nederlandse handen: tijdens een militaire campagne in 1765 maakten de Nederlanders de eigen gift buit. Ze schonken het vervolgens aan stadhouder prins Willem V voor diens rariteitenkabinet in Den Haag.

Met het kanon werden saluutschoten afgevuurd om bezoekers van de koning van de Sri Lankaanse stad Kandy te verwelkomen. Op de loop staan de symbolen van de koning: een zon, een halve maan en de Singalese leeuw. Het kanon, net als de andere vijf voorwerpen die worden geretourneerd, zijn momenteel nog in het bezit van het Rijksmuseum in Amsterdam. Het gaat om gouden en zilveren ceremoniële zwaarden (kastanes), twee geweren en een Singalees mes. De objecten komen oorspronkelijk uit Kandy.
Overeenkomst

Staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media tekent maandag in de Sri Lankaanse hoofdstad Colombo een overeenkomst waarmee ze de zes objecten officieel teruggeeft aan het Zuid-Aziatische land. Het ministerie van OCW verwacht dat de voorwerpen over enkele maanden daadwerkelijk naar Sri Lanka kunnen worden overgebracht.
Blijf op de hoogte

De teruggave van de roofkunst was begin juli al aangekondigd. Op 10 juli gaf Nederland al geroofde culturele objecten aan Indonesië terug. Dat ging om ruim 470 roofobjecten, waaronder 335 kunstschatten uit Lombok, vier beelden uit Singasari en een kris (zwaard) uit Klungkung. Met de teruggave voldoet het kabinet aan een eerder verzoek van Sri Lanka en Indonesië. Ook volgt het hiermee het advies op van de commissie Teruggave koloniale collecties die zich over deze kwestie heeft gebogen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-zwaarden~ad778238/

Ik maak mij ernstige zorgen over het gemak en de huidige doorgeslagen 'woke' tijdsgeest waarmee zeer belangrijke kunst en antiquiteiten in het bezit van Nederlandse musea wordt 'teruggegeven' en voor toekomstige generaties Nederlanders voorgoed verloren gaat.

In dit geval gaat het o.a. om een kanon dat in 1765 is buit gemaakt.

Ik vind het de hoogste tijd dat er specifieke wetgeving komt, waarbij in de eerste plaats het belang van de Nederlandse bevolking voorop wordt gezet, om dit in de toekomst te voorkomen en hoop dat er politieke partijen zijn die zich hier voor willen inzetten. Helaas is het hiermee niet gemakkelijk scoren voor politici.

Ik vermoed dat de huidige tijdsgeest weer zal overwaaien en dat hier in de toekomst weer anders over gedacht zal worden, maar goed dan zijn de schuldigen aan het verkwanselen van Nederlands bezit al weer ongestraft met pensioen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_210455750
Wat is precies het belang van dit kanon voor ons Nederlanders dan?
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:39:36 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210455761
Goedzo! Roofkunst moet terug naar waar het thuishoort! ^O^ ^O^
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210455765
Boeie, ouwe meuk. Weg ermee. Als we er toevallig wat deugpunten mee kunnen scoren: Prima 14.gif
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:41:40 #5
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_210455780
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:38 schreef Document1 het volgende:
Wat is precies het belang van dit kanon voor ons Nederlanders dan?
Het nog hebben getuigt van een hoge mate van 'niet-wokeheid', héél belangrijk voor een land.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_210455783
Roofkunst zal ten alle tijde terug moeten naar land van herkomst. Wat is het voor een waanzin dat er bijv. Egyptische kunst in het VK staat?
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:43:54 #7
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210455799
De woke waanzin.
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:45:26 #8
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210455814
Het argument van het British Museum is dat zij veel beter voor het wereld erfgoed kunnen zorgen dat de landen waarvan zij de kunt gestolen hebben. Blijkt dat delen van de collectie geroofd worden bij het leven: https://www.theguardian.c(...)maged-treasures-loss

Ook Nederland heeft meer dan het überhaupt kan tonen. En inderdaad, voor ons heeft het vaak geen betekenis. Terug dus met die spullen.
I am a black hole shitting into the void
pi_210455822
Weg met die meuk, dan hebben we meer ruimte voor Nederlandse historische voorwerpen.

w/
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:48:25 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210455830
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:45 schreef Gimmick het volgende:
Het argument van het British Museum is dat zij veel beter voor het wereld erfgoed kunnen zorgen dat de landen waarvan zij de kunt gestolen hebben. Blijkt dat delen van de collectie geroofd worden bij het leven: https://www.theguardian.c(...)maged-treasures-loss

Ook Nederland heeft meer dan het überhaupt kan tonen. En inderdaad, voor ons heeft het vaak geen betekenis. Terug dus met die spullen.
Er was toch laatst ook een claim gedaan door volgens mij Indonesië bij Naturalis? Die kregen ook te horen dat ze daar niet voor de collectie kunnen zorgen :')

Alsof er Indonesië geen mensen/weterschappers zijn die een collectie kunnen beheren :') Lekkere koloniale gedachte....
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:50:15 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210455840
Dat wordt binnen vijf jaar geconfisqueerd door China wegens het niet nakomen van betalingsverplichtingen dus doe maar niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:52:47 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210455857
In medische collecties zitten ook stukken die terug zouden moeten. Laatst naar het verloren hoofd zitten luisteren. Bizar verhaal!
pi_210455940
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:36 schreef rutger05 het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-zwaarden~ad778238/

Ik maak mij ernstige zorgen over het gemak en de huidige doorgeslagen 'woke' tijdsgeest waarmee zeer belangrijke kunst en antiquiteiten in het bezit van Nederlandse musea wordt 'teruggegeven' en voor toekomstige generaties Nederlanders voorgoed verloren gaat.

In dit geval gaat het o.a. om een kanon dat in 1765 is buit gemaakt.

Ik vind het de hoogste tijd dat er specifieke wetgeving komt, waarbij in de eerste plaats het belang van de Nederlandse bevolking voorop wordt gezet, om dit in de toekomst te voorkomen en hoop dat er politieke partijen zijn die zich hier voor willen inzetten. Helaas is het hiermee niet gemakkelijk scoren voor politici.

Ik vermoed dat de huidige tijdsgeest weer zal overwaaien en dat hier in de toekomst weer anders over gedacht zal worden, maar goed dan zijn de schuldigen aan het verkwanselen van Nederlands bezit al weer ongestraft met pensioen.
Lol, wat? Is het teruggeven van roofkunst, wat al nadrukkelijk gewenst werd door een legio aan landen voordat het internet überhaupt bestond, nu ook al woke?
"Pools are perfect for holding water"
pi_210455946
quote:
84s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:39 schreef Starhopper het volgende:
Goedzo! Roofkunst moet terug naar waar het thuishoort! ^O^ ^O^
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:14:17 #15
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210455995
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:04 schreef probeer het volgende:

[..]
Lol, wat? Is het teruggeven van roofkunst, wat al nadrukkelijk gewenst werd door een legio aan landen voordat het internet überhaupt bestond, nu ook al woke?
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:15:30 #16
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210456006
quote:
84s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:48 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Er was toch laatst ook een claim gedaan door volgens mij Indonesië bij Naturalis? Die kregen ook te horen dat ze daar niet voor de collectie kunnen zorgen :')

Alsof er Indonesië geen mensen/weterschappers zijn die een collectie kunnen beheren :') Lekkere koloniale gedachte....
Dat had ik niet meegekregen. Ik was in de veronderstelling dat Nederland de laatste jaren wat redelijker was.
pi_210456076
Het is wat dit kabinet doet, zoveel mogelijk beslissingen nemen die niet meer terug te draaien zijn, de democratisch gekozen opvolgers het gras voor de voeten wegmaaien. Zoveel mogelijk mensen binnenlaten die je er nooit meer uitkrijgt, zoveel mogelijk spulletjes die wellicht onrechtmatig in Nederlands bezit zijn gekomen weggeven.

Ik ben niet tegen het teruggeven van roofkunst, maar het moet wel vaststaan dat het daadwerkelijk geroofd is in een ongelijke machtsverhouding, de spiegel van de HMS Royal Charles blijft lekker in het Rijks hangen, en het moet daadwerkelijk teruggegeven worden. Als je de radja van een of ander eiland zijn regalia afneemt omdat hij zich niet aan de regels heeft gehouden en een religieuze minderheid heeft vervolgd, en je oordeelt dat dat niet mocht, dan moet je het wel teruggeven en niet gewoon aan de Javaanse regering geven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:24:00 #18
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210456077
Hadden we maar wat meer spullen uit Palmyra en Bagdad gehaald, dan was het niet gesloopt of geroofd door IS.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210456099
Zwakke naties zouden er wel bij varen als ze zich weer onder ons bewind zouden scharen. Sri Lanka is een prachtig land met lieve mensen dat vernietigd wordt door wanbeleid, corruptie en armoede. Ik stel voor dat we het opnieuw koloniseren.
Mja
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:32:19 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210456143
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:15 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat had ik niet meegekregen. Ik was in de veronderstelling dat Nederland de laatste jaren wat redelijker was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en:
quote:
Het is niet zeker dat de opgevraagde stukken nu allemaal teruggaan. Een speciale commissie zal beslissen waar objecten het best bewaard kunnen worden. Volgens van Impelen komen wetenschappers uit de hele wereld naar Leiden om onderzoek te doen naar deze objecten. Daarom kun je ze volgens haar niet zomaar naar Indonesië verhuizen.

"Daar heb je ook heel veel andere dingen bij nodig, namelijk een laboratorium, de kennis, de uitwisseling en mogelijkheden om al die data te delen. Dus er moet gekeken worden, waar kun je het beste dit soort objecten bewaren, tentoonstellen maar vooral ook onderzoek mee doen."
https://nos.nl/artikel/24(...)ische-vondsten-terug
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:43:17 #21
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_210456259
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:41 schreef Pizzakoppo het volgende:
Roofkunst zal ten alle tijde terug moeten naar land van herkomst. Wat is het voor een waanzin dat er bijv. Egyptische kunst in het VK staat?
omdat anders egyptische bendes het geroofd hadden en het al lang omgesmolten was. Zoals bij bijna alle andere graftombes gebeurd is.
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:44:18 #22
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_210456272
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:43 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
omdat anders egyptische bendes het geroofd hadden en het al lang omgesmolten was. Zoals bij bijna alle andere graftombes gebeurd is.
Of een zooi moslims krijgen het weer eens op de heupen en blazen het gewoon op :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_210456356
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:26 schreef TAmaru het volgende:
Zwakke naties zouden er wel bij varen als ze zich weer onder ons bewind zouden scharen. Sri Lanka is een prachtig land met lieve mensen dat vernietigd wordt door wanbeleid, corruptie en armoede. Ik stel voor dat we het opnieuw koloniseren.
Ik mis /s?
pi_210456359
quote:
10s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:52 schreef Doler12 het volgende:

[..]
Ik mis /s?
/s?
Mja
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 28 augustus 2023 @ 14:54:59 #25
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210456383
quote:
en voor toekomstige generaties Nederlanders voorgoed verloren gaat.
En voor toekomstige generaties in het land waar het eigenlijk van is?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_210456393
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:52 schreef TAmaru het volgende:

[..]
/s?
Sarcasme, jij bent toch niet serieus hopelijk?
pi_210456420
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:55 schreef Doler12 het volgende:

[..]
Sarcasme, jij bent toch niet serieus hopelijk?
jawel, ik vind dat veel landen beter af zijn met kolonisatie. dat is ook wel gebleken. landen als Sri Lanka, Indonesië of Myanmar zullen nooit maar dan ook nooit in staat zijn om zichzelf op te werken tot enige hoogte.
Mja
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 15:02:39 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210456446
finders keepers!!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_210456475
Ik heb geen enkel probleem met het terugsturen van niet-Nederlandse voorwerpen. Die kanonnen en vergelijkbaar spul geeft wel een beetje een OWKEY effect, maar zolang het geen speciale culturele waarde heeft voor ons, dan mogen ze ook dat terug hebben. En wat zij er mee doen als ze het terug hebben zal me werkelijk aan mijn reet roesten.

Ik zie liever dat we ons ontfermen over ons eigen erfgoed dan dat we gewichtig gaan zitten doen over de hobby van een kleine groep mensen met een Jezus complex over kunst van elders.
pi_210456477
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:58 schreef TAmaru het volgende:

[..]
jawel, ik vind dat veel landen beter af zijn met kolonisatie. dat is ook wel gebleken. landen als Sri Lanka, Indonesië of Myanmar zullen nooit maar dan ook nooit in staat zijn om zichzelf op te werken tot enige hoogte.
Je zou denken dat na al die kansloze oorlogen zoals de koloniale conflicten post ww2, Vietnam, sovjet Afghanistan, de westerse interventie in Afghanistan en Irak, een beetje nederigheid bijgebracht zal hebben. Niet bij iedereen kennelijk. :')
pi_210456508
quote:
84s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:48 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Heel eerlijk maar ben je wel eens in musea in dat soort landen geweest? In 99% van de tijd is het prul en wordt er inderdaad niet goed op de collectie gelet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:13:26 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210456540
Geef maar terug idd. Niet ons erfgoed. Niet onze verantwoordelijkheid. Als zo'n land het ergens weer na een paar jaar "kwijt raakt" door corruptie of door een omsmelting voor de staalwaarde (ja je weet gewoon dat het gebeurt) dan is dat schade voor hun eigen geschiedenis en cultuur. Niet het onze.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_210456553
quote:
10s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:06 schreef Doler12 het volgende:

[..]
Je zou denken dat na al die kansloze oorlogen zoals de koloniale conflicten post ww2, Vietnam, sovjet Afghanistan, de westerse interventie in Afghanistan en Irak, een beetje nederigheid bijgebracht zal hebben. Niet bij iedereen kennelijk. :')
Beetje rare houding. Je mag hopen dat we wat hebben geleerd van onze fouten. Maar om nu net te gaan zitten doen alsof wij zo ongewoon zijn geweest dat we er nederigheid aan over moeten houden? Misschien dat je een keertje over de tuinschutting heen moet kijken en op je laat inwerken wat voor vreselijke dingen mensen die niet 'wij' zijn hebben uitgevreten.
pi_210456591
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heel eerlijk maar ben je wel eens in musea in dat soort landen geweest? In 99% van de tijd is het prul en wordt er inderdaad niet goed op de collectie gelet.
En? Moet ik dan maar belastinggeld besteden aan het in stand houden van de cultuurgoederen van anderen? En ja, ik ben in musea geweest buiten Europa.

Maar de echte eye opener was een tentoonstelling van Aziatische 'kunst' in het Guggenheim. Wat me deed realiseren dat de lat wel erg laag komt te liggen als voorwerpen uit een andere cultuur komen. Ofwel, dat we niet eens meer een onderscheid weten te maken tussen ambachtelijke productie en kunst.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:20:34 #35
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210456594
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Kijk eens op de website van het nationaal museum van Indonesië in Jakarta: https://www.museumnasional.or.id/

Dat ziet er gewoon keurig uit hoor. Waarom zouden ze dat daar niet kunnen beheren en onderzoekers ontvangen?

En musea waar het prul is, die heb je niet alleen daar maar ook hier in Nederland.
pi_210456611
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:19 schreef HiZ het volgende:

[..]
En? Moet ik dan maar belastinggeld besteden aan het in stand houden van de cultuurgoederen van anderen? En ja, ik ben in musea geweest buiten Europa.

Maar de echte eye opener was een tentoonstelling van Aziatische 'kunst' in het Guggenheim. Wat me deed realiseren dat de lat wel erg laag komt te liggen als voorwerpen uit een andere cultuur komen. Ofwel, dat we niet eens meer een onderscheid weten te maken tussen ambachtelijke productie en kunst.
Ja.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_210456629
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja.
Nee
pi_210456646
quote:
84s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Kijk eens op de website van het nationaal museum van Indonesië in Jakarta: https://www.museumnasional.or.id/

Dat ziet er gewoon keurig uit hoor. Waarom zouden ze dat daar niet kunnen beheren en onderzoekers ontvangen?

En musea waar het prul is, die heb je niet alleen daar maar ook hier in Nederland.
Ik ken het museum. Ik weet dorpsmusea in Nederland die het beter doen. Een kekke website is nog geen serieus museum.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:33:12 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210456674
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:28 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik ken het museum. Ik weet dorpsmusea in Nederland die het beter doen. Een kekke website is nog geen serieus museum.
Je bent er weleens geweest dus? Wat is er mis daar dan?

Als naar de plaatjes kijkt die bezoekers daar genomen hebben, dan ziet het er prima uit hoor?
pi_210456697
Niks nieuws hoor, Sri-Lanka heeft in 1981 al eens gevraagd of ze die zooi terug mogen. :D

Ach joh, heeft Uslu ook weer een lekker reisje gemaakt 8-) 14.gif
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_210456863
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:15 schreef HiZ het volgende:

[..]
Beetje rare houding. Je mag hopen dat we wat hebben geleerd van onze fouten. Maar om nu net te gaan zitten doen alsof wij zo ongewoon zijn geweest dat we er nederigheid aan over moeten houden? Misschien dat je een keertje over de tuinschutting heen moet kijken en op je laat inwerken wat voor vreselijke dingen mensen die niet 'wij' zijn hebben uitgevreten.
Ja leuk allemaal, maar meneer wil gewoon een soort neokolonialisme beleid gaan voeren, tegen andere landen. De meeste mensen vinden het niet zo leuk om gekoloniseerd te worden. Dat betekent gewoon oorlog en bezetting, met uiteindelijk alleen maar verliezers, ellende en verspilling.
pi_210456965
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:06 schreef HiZ het volgende:

Ik zie liever dat we ons ontfermen over ons eigen erfgoed dan dat we gewichtig gaan zitten doen over de hobby van een kleine groep mensen met een Jezus complex over kunst van elders.
Ons eigen erfgoed? Tja, dat wordt een lastig verhaal, gezien het feit dat wij tot diep in de Middeleeuwen een simpel en vrij achterlijk moerasvolk waren en we toen door wat slimme handel en oorlogsvoering maar hebben besloten andermans rijkdommen ons toe te eigenen.
pi_210456990
quote:
84s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Niet op dat niveau.
pi_210457364
quote:
"Weet je nog? Toen we in 1800 duizenden burgers in verweggistan uitmoordden en hun kunst roofden?"
"En dat we dat in 2022 weer teruggaven?"
"Nou, we willen die geroofde kunst eigenlijk weer terug, want het teruggeven van gestolen spullen is heel woke en we willen niet woke zijn"

zoiets :?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_210457366
Aan de reacties kan je precies zien waarom het niet gemakkelijk is om politici hiervoor in beweging te krijgen; voor een groot gedeelte van het volk dat weinig tot geen culturele bagage mee heeft gekregen van huis uit of op school, zijn kunst en antiquiteiten onbelangrijk en mag het vooral geen geld kosten. Er komen hier ook woorden voorbij als 'meuk' en 'prul'.

Aan de andere kant is de heersende tijdsgeest in de academische en museumsferen zo dat er veel te gemakkelijk afstand wordt gedaan van belangrijk erfgoed waar in een (ver) verleden gezien door hedendaagse ogen een smet aan zit.
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  maandag 28 augustus 2023 @ 17:30:19 #46
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210457584
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:03 schreef rutger05 het volgende:
Aan de reacties kan je precies zien waarom het niet gemakkelijk is om politici hiervoor in beweging te krijgen; voor een groot gedeelte van het volk dat weinig tot geen culturele bagage mee heeft gekregen van huis uit of op school, zijn kunst en antiquiteiten onbelangrijk en mag het vooral geen geld kosten. Er komen hier ook woorden voorbij als 'meuk' en 'prul'.

Aan de andere kant is de heersende tijdsgeest in de academische en museumsferen zo dat er veel te gemakkelijk afstand wordt gedaan van belangrijk erfgoed waar in een (ver) verleden gezien door hedendaagse ogen een smet aan zit.
Je vergeet de derde groep: de groep die cultureel erfgoed erg belangrijk vindt. Zelfs zo belangrijk dat we het erfgoed van andere landen respecteren en erkennen dat het beter bij hun historie past dan bij de onze. Het zijn geen hebbedingetjes, het zijn onderdelen van lokale vertellingen.
pi_210457697
Het Rijksmuseum krijgt dus miljoenen subsidie om geroofde oude troep uit andere landen tentoon te stellen.

Dat deze racisten überhaupt geld krijgen van de Nederlandse overheid om dit kolonisme in stand houden.
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 17:45:12 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_210457771
troep zou ik het niet noemen hoor, ben je er wel eens geweest?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_210457875
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:30 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Je vergeet de derde groep: de groep die cultureel erfgoed erg belangrijk vindt. Zelfs zo belangrijk dat we het erfgoed van andere landen respecteren en erkennen dat het beter bij hun historie past dan bij de onze. Het zijn geen hebbedingetjes, het zijn onderdelen van lokale vertellingen.
Die groep heb ik benoemd met academische en museumsferen. Dit kanon maakt net zo goed deel uit van het Nederlandse culturele erfgoed en het Nederlandse verhaal en is reeds eeuwen in Nederlands bezit.

Binnen die groep die cultureel erfgoed wel erg belangrijk vindt is er een groep die van mening is dat dergelijke museumstukken gerestitueerd moeten worden vanwege de heersende ethiek in de huidige tijdsgeest.
  maandag 28 augustus 2023 @ 18:36:55 #50
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210458273
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:50 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die groep heb ik benoemd met academische en museumsferen. Dit kanon maakt net zo goed deel uit van het Nederlandse culturele erfgoed en het Nederlandse verhaal en is reeds eeuwen in Nederlands bezit.

Binnen die groep die cultureel erfgoed wel erg belangrijk vindt is er een groep die van mening is dat dergelijke museumstukken gerestitueerd moeten worden vanwege de heersende ethiek in de huidige tijdsgeest.
Oké, ik ben het met je eens dat dit kanon geen eeuwen oude binding heeft met Sri Lanka en dat je discussie wat zakelijker mag voeren. Maar zelfs dan: het is buit van een plundering van een paleis. Wil je echt die discussie aan? Maak een gebaar.

We hebben archieven vol met andere artefacten. Er gaan ook meer Nederlanders naar Sri Lanka dan andersom. Bovendien is het daar een pronkstuk (in de historische context) en in het Rijksmuseum staat het nog niet eens in de top 50.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')