![7s0ZFUG.jpg]()
![9AavLBm.png]()
![fdhFSDg.jpg]()
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland.
En Brabant.
Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing_Duck,
der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
JDude, voor overbodige feitjes over
parttime-treinforensen in Brabant (

)
Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
MTL, Sloopt wel eens echte treintjes

Fred Eeuwig chagrijnige forens
Maegrim Grote Pimpelwasser
Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
![BWBcY2G.jpg]()
•
In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
•
Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet
station Gvc hier Den Haag Centraal en is
trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
•
Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
![ubLe29M.png]()
![FvgAuUr.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![ubGFDS3.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![4novLlO.png]()
![JrEQRuP.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![K4xgG6t.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![RyTVwjz.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![7NJhRrY.png]()
![qqh3qpK.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![BKWMNI1.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![wlDkkij.jpg]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
DienstmededelingEn hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Laatste wat ik hoorde was dat de spanningssluis inderdaad bij Kaldenkirchen komt te liggen. Er is berekend dat het mogelijk moet zijn met de heuvel, zelfs met zware treinen.
quote:
Wat zou het verschil zijn in de herfst? Je hebt niet opeens meer kracht nodig dan, juist minder als je begint te slippen
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Op woensdag 23 augustus 2023 22:15 schreef Janneke141 het volgende:Maar dan heb je voor Venlo-MG dus weer tweespanningtreinstellen nodig. Is het uitbreiden van de omschakelbare sectie tot voorbij het Duitse spoor niet mogelijk?
Die komen er toch al, want de stoptrein die nu in Venlo eindigt rijdt in de toekomst door naar Eindhoven.
Het is wel een probleem wanneer je meer Duitse treinen de grens over wil sturen, zoals ingetekend in de plannen van het Deutschlandtakt en de regionale NRW-variant.
Er komt een badslipper met tankwagons door Twello richting Fles. Tjoeke tjoeke <3
Bier.
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Op woensdag 23 augustus 2023 22:35 schreef Peterselieman het volgende:[..]
De vraag is hoe recht je het spoor in Venlo kunt krijgen voor cargo zodat ze door zo weinig mogelijk wissels de heuvel op kunnen. Het emplacement van Venlo wordt namelijk grotendeels overbodig en ik vraag mij af in hoeverre ze daar Gekkengraaf voor kunnen gebruiken
Wellicht is de bouw van een nieuw perron, naast de huidige perrons, een uitkomst? Dan kunnen sporen 1/3 als doorgaande sporen worden gebruikt, en hoeft er ten zuiden van Venlo niet gekruist te worden.
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Dit was toch al gemeengoed voordat we de BR hadden? Toen stonden in Venlo in het slipseizoen Duitse diesellocs klaar om de ersttreinen de berg op te helpen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
https://www.railtech.com/(...)ys-cnmc/?gdpr=acceptJeetje. Alsof OV toegankelijk maken gewoon echt best wel mobiliteitsverhogend werkt ofzo.
Bier.
https://m.standaard.be/cn(...)0vruchtbare%20bodem.Leuke reportage over Brussel-Zuid. Dat het niet best was kan een blinde nog zien maar dat het zo ernstig was wist ik ook niet. Krijg er een beetje Boekarest Gara de Nord-vibes bij, dat is ook zo’n ranzig hol vol met arme sloebers en junkies.
Bedelmuur maar als je een account aanmaakt kan je het gratis lezen.
Edit: ff andere link zoeken.
Bier.
quote:
Ik vind de hogesnelheidstreinen in Spanje nou niet bepaald toegankelijk met hun reserveringsplicht, afgesloten perrons en bagagecontroles....
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In het VK zijn er op veel plekken verdomd weinig openbare afvalbakken vanwege een soortgelijke reden.
Bier.
b2py
Beton!
quote:
Op donderdag 24 augustus 2023 15:29 schreef dennistd het volgende:[..]
Ik vind de hogesnelheidstreinen in Spanje nou niet bepaald toegankelijk met hun reserveringsplicht, afgesloten perrons en bagagecontroles....
Er zijn ergere dingen in de wereld, wees blij dat het geen paspoortcontrole is. Tijdje terug had Thalys ook bagagecontrole, is dat nog?
quote:
Op donderdag 24 augustus 2023 16:54 schreef b2py het volgende:[..]
Er zijn ergere dingen in de wereld, wees blij dat het geen paspoortcontrole is. Tijdje terug had Thalys ook bagagecontrole, is dat nog?
Dat was alleen die ene keer dat jij meeging, Hoogiriscogozer
Bier.
quote:
Op donderdag 24 augustus 2023 16:54 schreef b2py het volgende:[..]
Er zijn ergere dingen in de wereld, wees blij dat het geen paspoortcontrole is. Tijdje terug had Thalys ook bagagecontrole, is dat nog?
Een groot deel van het comfort van met de trein reizen zit er voor mij wel in dat de taxi 20 minuutjes voor vertrek het station aandoet. Ik rustig het perron op loop en ga zitten zonder gedoe. Al dat gedoe er omheen met wachten dit en controle zus is de reden waarom ik niet op het vliegtuig stap.
Eens met Dennis dus.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
quote:
Nee daar hangt zo'n leuke webcam toch.
Bier.
quote:
Dat is mij bekend. En toch moet je er weer tijd voor inruimen, in een rij staan. Algeheel stressverhogend en comfortverminderend. Kan ik net zo goed op de vlieger stappen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
quote:
Op donderdag 24 augustus 2023 16:48 schreef James1988 het volgende:En de afvalbakken die wel te vinden zijn, zijn vaak van het type "ring waar een transparante zak in hangt" zodat je precies kunt zien wat erin zit.
Aan bagagekluizen op stations doen ze in het VK ook niet, vermoedelijk om een soortgelijke reden.
Dat verklaart een hoop, man wat heb ik me laatst lopen ergeren aan het totale gebrek aan zowel prullenbakken als bagagekluizen op St. Pancras.
Dat je met je NS Businesscard in de Eurostar Business Premier Lounge terecht kan, maakte dan weer wel een hoop goed.
Wat moet ik me bij zo'n lounge voorstellen, beetje hetzelfde als bij een Crown Lounge ofzo?
Bier.
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Sterke drank als ontbijt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
Ja precies. Dan is een bc meenemen de moeite wel waard hehehe.
Bier.
Janneke141
Green, green grass of home
quote:
Reizen met de NS lijkt er de komende jaren niet beter op te worden. De prijzen van de treinkaartjes stijgen flink. Daarnaast is het kabinet niet echt veeleisend wat betreft de dienstverlening die er tegenover staat. "De lat ligt wel heel erg laag."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)net-prestaties-roverTja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:
Kan het artikel helaas niet lezen. Zo aanwezig is het tuig ook weer niet naar mijn mening. Er liggen zwervers bij bepaalde ingangen en je moet oppassen dat je niet gerold wordt (gebeurde laatst ook nog bijna) maar zo deplorabel als Brussel-Noord een paar jaar terug was vind ik het nou ook niet. Vind het denk ik zelfs het beste Brusselse station met een prima supermarkt en een redelijke frituur als je weer de trein terug naar Nederland moet nemen en een aardige koffietent.
b2py
Beton!
quote:
Op donderdag 24 augustus 2023 22:30 schreef trein2000 het volgende:[..]
Dat is mij bekend. En toch moet je er weer tijd voor inruimen, in een rij staan. Algeheel stressverhogend en comfortverminderend. Kan ik net zo goed op de vlieger stappen.
Stressverhogend? Neem je wapens mee in de trein?
Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:40:08
#37
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Op donderdag 24 augustus 2023 22:30 schreef trein2000 het volgende:Dat is mij bekend. En toch moet je er weer tijd voor inruimen, in een rij staan. Algeheel stressverhogend en comfortverminderend. Kan ik net zo goed
op de vlieger stappen.
Dat is in ieder geval stressverlagend
Ik heèèèèèèb hier een brieieieieieieiff
Voor me moeoeoeoeduuur
Die hooooooog in de heeeeeeem0l iiiiiis
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:
De VRT heeft er ook al herhaaldelijk over gerapporteerd, daar heb je geen account nodig:
Drugs, verloedering en criminaliteit aan station Brussel-Zuid: na verschillende alarmkreten denkt politiek nu aan oprichting taskforcehttps://www.vrt.be/vrtnws(...)brussel-zuidstation/Station Brussel-Zuid kampt met toenemende criminaliteit: "Toeristen hebben nog nooit zoiets gezien"https://www.vrt.be/vrtnws(...)mende-criminaliteit/Ik vind Brussel-Noord eigenlijk nog erger, maar daar stopt geen TGV/Thalys/Eurostar dus fungeert het minder als internationale toegangspoort voor Brussel.
[ Bericht 10% gewijzigd door J.B. op 25-08-2023 09:42:11 ]
derLudolf
allround beunhaas
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2023 13:13 schreef exelletor het volgende:Het eerste deel van treinen tijdens mijn vakantie naar DE is prima bevallen. Het tweede deel om van oost naar west te komen, verloopt minder soepel.
De RE11 rijdt eens per 2/4 uur, rijdt volgens de app op tijd, maar had hier al 10 minuten geleden moeten zijn... Ik heb nogeens een ebike mee, dus heb sws al twijfels of ik nog meekan mocht de trein nog komen.
[
afbeelding ]
Denk dat ik nu maar ga lunchen en goed nadenken of mijn route nog aan te passen is.
Kassel-Düsseldorf of welke trein bedoel je precies?

Rijdt dat tegenwoordig maar eens per 4 uur?
Kranplätze müssen verdichtet sein
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2023 13:55 schreef exelletor het volgende:[..]
Kassel-Dusseldorf inderdaad. Volgens de reisplanner reed de rit van 11u niet, ik zit in die van 13u (+30m), die als mijn Duits mij niet in de steek laat, in het prachtige Willebadessen ons eruit gooit en de volgende ritten zijn om 17 en 19u.
Klopt, reden is "Defektes Stellwerk" (defecte treindienstleidingspost). Zuginfo.nrw heeft het over schade veroorzaakt door onweer in de regio Altenbeken, prognose 16:00.
quote:
deze hangt er ook al een miljoen jaar
Bier.
quote:
Daar staat anders ook een vrij legendarische en zeer oude webcam.
Bier.
Bier.
quote:
Ik ben the answer to life the universe and everything oud man. Fijn wel dat we samen onze incontinentieproblematiek kunnen bespreken trouwens, stel ik echt op prijs lieve Fles <3
Bier.
Weet iemand van jullie knappies of ik ergens vertrekstaten van Duitse stations kan bekijken?
Bier.
Bier.
Oh wacht ik heb te vroeg gekraaid, nee ik ben naar de vertrekstaten op zoek zoals die ook op ns.nl bij de stationsinformatie staan. Dat vind ik een stuk prettiger plannen. Wel gaaf dit though.
Bier.
b2py
Beton!
quote:
Ja daar kan je onderaan de vertrekstaten in PDF openen/downloaden.
Bier.
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Elke 10 minuten een trein met telkens een andere eindbestemming of elke 5 minuten een trein met exact dezelfde eindbestemming..
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Het is/wordt vandaag eens goed leeg geveegd:
https://www.nu.nl/buitenl(...)-65-arrestaties.html
stupidity has become as common as common sense was before
Dat scherm is ook wel echt een toonbeeld van hoe je een beeldscherm niet in moet richten qua informatievoorziening.
Het kan prima op een manier ingericht worden dat die info erop zichtbaar is en niet ten koste gaat van 18% van de schermruimte.
Bier.
Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:21:03
#82
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2023 22:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:Dat scherm is ook wel echt een toonbeeld van hoe je een beeldscherm niet in moet richten qua informatievoorziening.
Het kan prima op een manier ingericht worden dat die info erop zichtbaar is en niet ten koste gaat van 18% van de schermruimte.
huh
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:
Die met dat treinnummer waar jullie eerder over aan het ruziemaken waren. Zo richt je een informatievoorzienend scherm voor een eindgebruiker gewoon niet in.
Bier.
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2023 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:[..]
Die met dat treinnummer waar jullie eerder over aan het ruziemaken waren. Zo richt je een informatievoorzienend scherm voor een eindgebruiker gewoon niet in.
De NS wel, zo gaan ze meestal om met de eindgebruikers toch?
stupidity has become as common as common sense was before
Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:03:07
#86
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2023 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:[..]
Die met dat treinnummer waar jullie eerder over aan het ruziemaken waren. Zo richt je een informatievoorzienend scherm voor een eindgebruiker gewoon niet in.
nee. Maar kennelijk is het ook bedoeld voor de halve tammetjes die er verder allemaal niet zo veel van begrijpen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:
Nou, zo'n treinnummer kan je verhuizen naar een hoek ergens, rechtsonder, of links naast de eindbestemming.
Dan blijft er in één keer genoeg ruimte over om niet te hoeven scrollen.
Onzinnig trouwens dat er een Engelse variant bestaat, want je kan de tekst "Stopt niet in/doesn't stop at: Overveen" op één regel kwijt.
Bier.
Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:05:07
#88
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2023 23:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:[..]
Nou, zo'n treinnummer kan je verhuizen naar een hoek ergens, rechtsonder, of links naast de eindbestemming.
Dan blijft er in één keer genoeg ruimte over om niet te hoeven scrollen.
Onzinnig trouwens dat er een Engelse variant bestaat, want je kan de tekst "Stopt niet in/doesn't stop at: Overveen" op één regel kwijt.
in het Engels is het trouwens "doesn't CALL at Overveen" maar dat terzijde.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:
Ja en dat terwijl ze er zo ongelofelijk goed in waren. De eerste generaties kaartautomaten met touchscreen die na de postcode-automaten kwamen waren echt fantastisch. In het buitenland gebeurde het regelmatig dat je een touchscreen tegenkwam met een slecht gekalibreerd scherm dus dat je altijd 1cm boven/onder/links van/rechts van wat je wil moest klikken. En dan vooral niet proberen met natte handen of bij heel nat weer.
Je kon met grote snelheid kaartjes naar relatief obscure bestemmingen in Duitsland, Luxemburg en België uit de automaat trekken in de begintijd.
Waanzin dat het nu allemaal zoveel moeilijker en kostbaarder is geworden. Nou jah, tot je bedenkt dat ze via online veel makkelijker persoonlijke informatie kunnen binnenharken en er is bijna niets wat waardevoller is dan dat.
Bier.
quote:
Dat is alleen in Received Pronunciation zo, in de absolute overgrote meerderheid van de Engelstalige gebieden is doesn't stop at of zelfs doesn't stop in prima normaal, thanks bro.
Bier.
exelletor
exelleren?
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2023 19:05 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
Laten we niet doen alsof het raketwetenschap is. Er zijn plekken zat op de wereld waar metro's elke 45 seconden rijden. 50 jaar geleden ook al.
Heb je een voorbeeld van een niet zelfrijdend systeem waarbij dit al tientallen jaren operationeel is? Met halteren etc lijkt het mij knap lastig. Het minimum in Moskou is bijvoorbeeld 80s.
In het Nederlands is het dan weer vreemd als er bij een trein staat 'stopt niet te best'. Dan zou je toch vragen wanneer ze die trein eens gaan maken.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
Heeft over alles een mening 2022 zondag 27 augustus 2023 @ 20:21:06
#94
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Op zondag 27 augustus 2023 19:55 schreef exelletor het volgende:[..]
Heb je een voorbeeld van een niet zelfrijdend systeem waarbij dit al tientallen jaren operationeel is? Met halteren etc lijkt het mij knap lastig. Het minimum in Moskou is bijvoorbeeld 80s.
Toen ik er was reden ze in de spits met 80 per uur in Moskou, dus 45 s. En dat was in 1992.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:
Een leuk feitje over de metro in Moskou; een groot gedeelte van het netwerk is enkelsporig.
Bier.
Webcam Praag:
Webcam Zürich:
Leuk man, techniek in 2023.
Bier.
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Dat kan ik me ook herinneren uit dat jaar: er was geen dienstregeling, alleen een teller die aangaf hoe lang het geleden was dat de vorige metro vertrok (in seconden).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
exelletor
exelleren?
quote:
Op zondag 27 augustus 2023 22:50 schreef Duvel het volgende:[..]
Dat kan ik me ook herinneren uit dat jaar: er was geen dienstregeling, alleen een teller die aangaf hoe lang het geleden was dat de vorige metro vertrok (in seconden).
Toch wil ik Flash niet op zijn woord geloven en denk ik dat hij de teller verkeerd herinnert. Als de trein het station binnenrijdt, dan kan de teller best op 45 seconden staan en geeft hij de tijd tussen het vertrek van de vorige en de aankomst van de volgende trein. Echter wordt hij gereset pas op het moment dat de eerste wagon de tunnel weer inrijdt en het sein voorbij is.
De halteringsnorm is 20 seconden en de trein heeft zo'n 15 seconden nodig om het station te verlaten en er staan halverwege het perron echt geen seinen of iets dergelijks. 45 seconden is daar dus niet realistisch. In de jaren 70 is er, naar het schijnt, gewerkt met een interval van 75 seconden, maar de betrouwbaarheid daarvan liet te wensen over, dus is men daar weer mee gestopt.
[ Bericht 1% gewijzigd door exelletor op 27-08-2023 23:54:46 ]
b2py
Beton!
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2023 19:05 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
Laten we niet doen alsof het raketwetenschap is. Er zijn plekken zat op de wereld waar metro's elke 45 seconden rijden. 50 jaar geleden ook al.
Daar zit meestal geen personeel in, en is het een normale situatie. Dit is voor NS wel een uitzonderlijke situatie.
Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 28 augustus 2023 @ 11:45:52
#101
DJMO
#trut
Snap eigenlijk ook niet waarom ze doorrijden naar Arnhem: je hebt elk kwartier een trein die een stuk sneller is dan een bus. Laat die bus lekker in Zevenaar keren...
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Op zondag 27 augustus 2023 23:48 schreef exelletor het volgende:[..]
Toch wil ik Flash niet op zijn woord geloven en denk ik dat hij de teller verkeerd herinnert. Als de trein het station binnenrijdt, dan kan de teller best op 45 seconden staan en geeft hij de tijd tussen het vertrek van de vorige en de aankomst van de volgende trein. Echter wordt hij gereset pas op het moment dat de eerste wagon de tunnel weer inrijdt en het sein voorbij is.
De halteringsnorm is 20 seconden en de trein heeft zo'n 15 seconden nodig om het station te verlaten en er staan halverwege het perron echt geen seinen of iets dergelijks. 45 seconden is daar dus niet realistisch. In de jaren 70 is er, naar het schijnt, gewerkt met een interval van 75 seconden, maar de betrouwbaarheid daarvan liet te wensen over, dus is men daar weer mee gestopt.
Op de Victoria line in London rijden ze zonder seinen maar zijn de perronsporen nog wel onderverdeeld in korte secties. Dan kun je dus het station versnellend binnenrijden voordat je de remcurve bereikt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Op maandag 28 augustus 2023 14:21 schreef Duvel het volgende:[..]
Op de Victoria line in London rijden ze zonder seinen maar zijn de perronsporen nog wel onderverdeeld in korte secties. Dan kun je dus het station versnellend binnenrijden voordat je de remcurve bereikt.
Zoiets kunnen ze in de Thameslink Core ook, daar zijn de perrons opgeknipt in losse blokken (met lichtseinen) maar zijn er in de tunnel virtuele blokken gebruikt zodat je onder ETCS sneller kunt doorrijden.
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Op maandag 28 augustus 2023 15:34 schreef James1988 het volgende:[..]
Zoiets kunnen ze in de Thameslink Core ook, daar zijn de perrons opgeknipt in losse blokken (met lichtseinen) maar zijn er in de tunnel virtuele blokken gebruikt zodat je onder ETCS sneller kunt doorrijden.
VIctoria Line rijden ze automatisch, zonder seinen. Ik geloof dat de blokken daar 15 m zijn of zo. Echt idioot kort in elk geval.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
quote:
Op maandag 28 augustus 2023 09:47 schreef b2py het volgende:[..]
Daar zit meestal geen personeel in, en is het een normale situatie. Dit is voor NS wel een uitzonderlijke situatie.
50 jaar geleden achter het IJzeren Gordijn.
Wat leren jullie in godsnaam bij geschiedenis jongens?
Bier.
quote:
Op maandag 28 augustus 2023 13:51 schreef dennistd het volgende:Snap eigenlijk ook niet waarom ze doorrijden naar Arnhem: je hebt elk kwartier een trein die een stuk sneller is dan een bus. Laat die bus lekker in Zevenaar keren...
Provincie Gelderland/Arriva vind het vast teveel geld/werk om VRR/D-tickets te accepteren ofzoiets
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Dat is de bijrijdersstoel van de SNG. Die worden vervangen door een ander type die niet meer in de vluchtweg staat.
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Zo dus:
quote:
Volgens cybersecurity-expert Lukasz Olejnik is het relatief makkelijk om de Poolse treinen te doen stoppen aangezien ze nog gebruik maken van radiotechnologie zonder encryptie. Het veiligheidslek binnen het Poolse spoor is bekend, waardoor de laatste jaren verschillende aanvallen plaatsvonden.
Niet overal wordt GSM-R gebruikt.
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Ja, technisch,
maar hoe lukt het zomaar, zeker als dit bekend is. Waarom zitten ze hier niet harder op, zeker aangezien het waarschijnlijk russen of ander tuig zijn.
stupidity has become as common as common sense was before
James1988
Schommelbotenlover
derLudolf
allround beunhaas
quote:
Op donderdag 31 augustus 2023 10:16 schreef Dr_Flash het volgende:Holland op z'n smalst weer hoor

Ik heb de spaarkaart voor een gratis koffie vol. Dus dan krijg ik een gratis kop koffie.
Maar of ik nog maar wel even een dubbeltje wil pinnen voor de verplichte papierenbekertjestoeslag

Nou ja, ze zullen wel verplicht zijn want stel er staat een overijverige
ambtenaar burger die het op de foto zet en een tweet de wereld inslingert krijgen ze een hoop gezeur.
Aanslaan, kassalade open en direct weer dicht, eind van de dag ¤0,10 kasverschil constateren. Dan klopt het papier
Kranplätze müssen verdichtet sein
Wertha
Friendly, but fierce.
quote:
Op donderdag 31 augustus 2023 10:16 schreef Dr_Flash het volgende:Holland op z'n smalst weer hoor

Ik heb de spaarkaart voor een gratis koffie vol. Dus dan krijg ik een gratis kop koffie.
Maar of ik nog maar wel even een dubbeltje wil pinnen voor de verplichte papierenbekertjestoeslag

Dit kan echt niet.
Crawling out of the ashes, victorious!
Heeft over alles een mening 2022 donderdag 31 augustus 2023 @ 12:07:39
#131
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Op donderdag 31 augustus 2023 10:53 schreef derLudolf het volgende:[..]
Nou ja, ze zullen wel verplicht zijn want stel er staat een overijverige
ambtenaar burger die het op de foto zet en een tweet de wereld inslingert krijgen ze een hoop gezeur.
Aanslaan, kassalade open en direct weer dicht, eind van de dag ¤0,10 kasverschil constateren. Dan klopt het papier

Ik heb het gewoon betaald. Laat hun maar 15 cent pinkosten betalen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:
De nieuwe stoel is weer een klapstoeltje
b2py
Beton!
quote:
Op donderdag 31 augustus 2023 15:13 schreef James1988 het volgende:Er wordt al constant aan het spoor gewerkt sinds 1839. Het heef nou eenmaal onderhoud nodig en voor grote projecten is ook tijd nodig.
Ik vind de verplaatsing van vooral nacht- en weekendwerk naar werk doordeweeks ook wel interessant, reispatronen zijn echt wel veranderd sinds corona. De buitendienststelling van station Tilburg en omgeving vond bijvoorbeeld plaats van maandag-vrijdag. Dat zou een paar jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.
Dat zie je in Engeland ook, daar reizen in het weekend tegenwoordig meer mensen per trein dan ooit terwijl de forenzenaantallen achter blijven. En Network Rail heeft zich daarop aangepast, er gebeuren nu meer werkzaamheden doordeweeks.
Het is toch vakantieperiode? Dan zat het altijd al in het weekend
quote:
Dat is echt niet wat ze betalen ook al vinden ze van wel. Het gaat echt om minder dan een cent per transactie.
Bier.
quote:
Op donderdag 31 augustus 2023 15:13 schreef James1988 het volgende:Ik vind de verplaatsing van vooral nacht- en weekendwerk naar werk doordeweeks ook wel interessant, reispatronen zijn echt wel veranderd sinds corona. De buitendienststelling van station Tilburg en omgeving vond bijvoorbeeld plaats van maandag-vrijdag. Dat zou een paar jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.
In de vakantie? Ik reis sinds 2008 regelmatig met de trein en weet niet beter dan dat er elke vakantieweek wel ergens een grote buitendienststelling is. Breda-Tilburg-Eindhoven ook regelmatig, wat ik wel prima vond trouwens, want de totale reis Roosendaal - Eindhoven ging een stuk sneller wanneer Breda-Eindhoven verbust was dan wanneer er daadwerkelijk treinen reden.
Het irriteert mij vooral dat alle werkzaamheden tegenwoordig over onnodig veel buitendienststellingen worden gespreid. De grote wisselsanering van Zeeland waarbij ze dan maar tijdens meerdere buitendienststellingen af en toe een wisseltje weghalen, ipv gewoon alles in één week/weekend.
Die blamage tussen Roosendaal - Lage Zwaluwe waar wel de infra alvast om zeep is geholpen maar de stop-door schakeling er nog niet op is aangepast.
Station Tilburg waar eindelijk een 4de perron ligt, maar de infra om er daadwerkelijk langs te kunnen stoppen nog een half jaar op zich laat wachten..
Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 1 september 2023 @ 17:12:38
#142
Dr_Flash
CubeMeister
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eind november citytrip naar Praag geboekt met GreenCityTrip. Het zal mij benieuwen. Tussen de twee treinnachten zitten nog 2 hotelnachten dus helemaal dood zal ik niet thuiskomen maar ik maak me weinig illusies. "ligplaatsen" "economy class" dus dat worden gewoon plankies in een couchette.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
derLudolf
allround beunhaas
quote:
Wat kost dit dan, totaal?
Onze trein
De GreenCityTrip trein bestaat uit maar liefst 16 rijtuigen en wordt getrokken door een gloednieuwe en zeer geavanceerde Siemens Vectron locomotief.
Over de rijtuigen houden ze zich wijselijk op de vlakte
Kranplätze müssen verdichtet sein
exelletor
exelleren?
quote:
Op donderdag 31 augustus 2023 10:16 schreef Dr_Flash het volgende:Holland op z'n smalst weer hoor

Ik heb de spaarkaart voor een gratis koffie vol. Dus dan krijg ik een gratis kop koffie.
Maar of ik nog maar wel even een dubbeltje wil pinnen voor de verplichte papierenbekertjestoeslag

Beetje offtopjc, maar net hetzelfde gehad bij de Burger King. Duitsland was een verademing in de zin dat ze die gekkigheid niet hebben.
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Toen die toko voor het eerst ging rijden, deden ze dat hiermee:
Voor zover mij bekend rijdt GCT nog altijd met zo'n soort samenstelling en rijtuigen.
Slaaprijtuigen gebouwd in 1955, en zitrijtuigen en couchettes oorspronkelijk gebouwd in 1971.
Bijzonder ongeluk in Remscheid: een 82-jarige man wou zijn garage uitrijden, maar ging vol gas door de achtermuur en kwam dertig meter lager op het spoor terecht

Er moet een spoorkraan aan te pas komen om de auto daar weer weg te halen, de man raakte alleen lichtgewond....
https://www1.wdr.de/nachr(...)to-gesperrt-100.html
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
quote:
Het is ook de vervanger van enkeldeks materieel: ICR en ICM. Sowieso had je vanwege de toegankelijkheid al niet een volledige dubbeldekstrein kunnen bestellen, dan was je toch op iets met enkeldeks-kopbakken of zo uitgekomen. Qua capaciteit scheelt het niet eens veel denk ik omdat je geen ruimte kwijt bent aan trappen.
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gisteren naar huis trouwens nog even ICNG meegepakt. Idee was vanaf Tilburg ICNG tot Rotterdam of Den Haag en dan via Utrecht naar Hengelo-Oldenzaal. Helaas reed mijn trein vanaf Rotterdam niet verder door spoorlopers bij Delft, dus Den Haag kon in de prullenbak. Nou ja, dan maar direct naar Gouda. Vijf minuten voor vertrektijd: geen treinen naar Alexander vanwege inzet van hulpdiensten.... Toen dezelfde ICNG maar weer terug gepakt tot Breda, daar de 3600 in naar Zutphen en over Goor naar Oldenzaal gereisd.
Ik vond de ICNG op zich best een goede trein: zit goed (1e klas, stukken beter dan VIRMm of DDZ), rijdt relatief rustig (wel iets schudden maar dat komt door de jacobsdraaistellen, heeft de ICE-3 ook bijvoorbeeld) en is voor Nederlandse begrippen lekker snel (200km/h beide keren).
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Op zaterdag 2 september 2023 15:35 schreef dennistd het volgende:[..]
Het is ook de vervanger van enkeldeks materieel: ICR en ICM. Sowieso had je vanwege de toegankelijkheid al niet een volledige dubbeldekstrein kunnen bestellen, dan was je toch op iets met enkeldeks-kopbakken of zo uitgekomen. Qua capaciteit scheelt het niet eens veel denk ik omdat je geen ruimte kwijt bent aan trappen.
Schijnt, volgens het stuk dat hier ook gepost is, wel te schelen in capaciteit.
Maar omdat wij NL zijn is de boel hier weer anders en kan het weer niet zomaar op de HSL.
stupidity has become as common as common sense was before
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Op zaterdag 2 september 2023 15:42 schreef dennistd het volgende:Gisteren naar huis trouwens nog even ICNG meegepakt. Idee was vanaf Tilburg ICNG tot Rotterdam of Den Haag en dan via Utrecht naar Hengelo-Oldenzaal. Helaas reed mijn trein vanaf Rotterdam niet verder door spoorlopers bij Delft, dus Den Haag kon in de prullenbak. Nou ja, dan maar direct naar Gouda. Vijf minuten voor vertrektijd: geen treinen naar Alexander vanwege inzet van hulpdiensten.... Toen dezelfde ICNG maar weer terug gepakt tot Breda, daar de 3600 in naar Zutphen en over Goor naar Oldenzaal gereisd.
Ik vond de ICNG op zich best een goede trein: zit goed (1e klas, stukken beter dan VIRMm of DDZ), rijdt relatief rustig (wel iets schudden maar dat komt door de jacobsdraaistellen, heeft de ICE-3 ook bijvoorbeeld) en is voor Nederlandse begrippen lekker snel (200km/h beide keren).
Ik had hem woensdag voor het eerst (den haag - eindhoven), na 6 keer toch zo'n oude trein gekregen te hebben

Maakt wel veel herrie waar ik zat.
stupidity has become as common as common sense was before
quote:
Ja typisch NL inderdaad, in het buitenland kan het allemaal prima met die dubbeldekse Eurostars en ICE's..
Of had je hier graag zo'n TGV gezien, met doodlopende gangpaden, een zuinige hoeveelheid smalle deuren en een stationnementstijd van 10 minuten per stop.
quote:
Op vrijdag 1 september 2023 19:54 schreef James1988 het volgende:[..]
Toen die toko voor het eerst ging rijden, deden ze dat hiermee:
Voor zover mij bekend rijdt GCT nog altijd met zo'n soort samenstelling en rijtuigen.
Slaaprijtuigen gebouwd in 1955, en zitrijtuigen en couchettes oorspronkelijk gebouwd in 1971.
16 bakken, gaaf joh hey!
Bier.
quote:
Op zaterdag 2 september 2023 21:57 schreef Ireyon het volgende:[..]
Ja typisch NL inderdaad, in het buitenland kan het allemaal prima met die dubbeldekse Eurostars en ICE's..
Of had je hier graag zo'n TGV gezien, met doodlopende gangpaden, een zuinige hoeveelheid smalle deuren en een stationnementstijd van 10 minuten per stop.
Ik meen me toch echt te herinneren dat je voor Aus- en Neubaustrecken zoals de Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt een aparte materieeltoelating nodig hebt.
Bier.
quote:
Op zaterdag 2 september 2023 22:23 schreef James1988 het volgende:Voor hoe de Fransen hun netwerk hebben gebouwd en exploiteren is dat helemaal niet zo'n probleem.
In Nederland of Duitsland zou dat echt niet werken.
Mja, eigenlijk ook wel een beetje zoals het land ingericht is. Als je ergens heen moet is het bijna altijd Parijs. In Duitsland en Nederland is het veel gedecentraliseerder.
Bier.
quote:
Hmm, je hebt gelijk. Beetje in de war door de brede bakovergangen denk ik....
quote:
Op zondag 3 september 2023 00:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:[..]
Ik meen me toch echt te herinneren dat je voor Aus- en Neubaustrecken zoals de Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt een aparte materieeltoelating nodig hebt.
Volgens mij is dat omdat Neubaustrecken vaak steilere hellingen hebben.
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Jazeker, en dat paste hier in Breda niet eens helemaal aan het perron. De laatste bak stond
op het viaduct 
quote:
Op zondag 3 september 2023 00:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:[..]
Mja, eigenlijk ook wel een beetje zoals het land ingericht is. Als je ergens heen moet is het bijna altijd Parijs. In Duitsland en Nederland is het veel gedecentraliseerder.
Ja precies, en daar is ook gewoon alles op ingericht.
De Fransen rijden bijvoorbeeld met TGVs non-stop van Parijs naar Avignon. Dat is gewoon 2u40 knallen zonder ook maar ergens te stoppen, zelfs Lyon (de 3e stad van het land) wordt aan hoge snelheid gepasseerd. Bij zo'n afstand en met zo'n dienstregelingsmodel maakt het niet zo heel veel uit dat het in- en uitstappen een paar minuten duurt. De machinist zal toch even z'n benen willen strekken voor hij weer verder rijdt naar Marseille.
quote:
De Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt heeft vrij steile hellingen (4%), en daarom rijdt alleen ICE 3 en ICE 4 daar. De ICE 1 en 2 hebben niet genoeg vermogen om de hellingen op te komen.
Ik vraag me af hoe een TGV Duplex zich op die lijn zou houden. De LGV Med, waar die dingen rijden, heeft hellingen van 3.5%.
quote:
Op zondag 3 september 2023 00:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:[..]
Mja, eigenlijk ook wel een beetje zoals het land ingericht is. Als je ergens heen moet is het bijna altijd Parijs. In Duitsland en Nederland is het veel gedecentraliseerder.
Het is wel een beetje vreemd dat als je van Marseille naar Bordeaux wil, je eigenlijk verplicht via Parijs moet reizen. Er is wel een rechtstreekse IC maar die doet er langer over. Alsof je van Vlissingen naar Maastricht reist via Utrecht…
Al worden er inmiddels wel wat aftakkingen gebouwd links en rechts.
James1988
Schommelbotenlover
Er zijn in die regio wel verschillende projecten gaande om de treindienst te verbeteren: op zeer korte termijn wil men het materieel verbeteren (beter onderhoud AC, daken wit schilderen), wil men meer personeel aannemen. Voor de wat langere termijn is er nieuw materieel besteld (bij CAF) ter vervanging van de inmiddels behoorlijk op leeftijd rakende Corail-rijtuigen.
Ook is er een project bezig voor de verdere
uitbouw van de LGV Parijs - Bordeaux, deze wil men doortrekken naar Dax en Toulouse. De reistijd Bordeaux - Toulouse wordt daarmee van 2u10 teruggebracht naar 1 uur. (Er is ook de wens om de lijn na Dax verder door te trekken naar Spanje.)
Een ander project is de
LGV Montpellier - Béziers - Narbonne - Perpignan, daarmee worden ook tijdsbesparingen gerealiseerd. Uiteindelijk zal dan alleen het deel Narbonne - Toulouse overblijven als klassieke lijn. Een IC doet daar nu 82 minuten over.
Er is wel een voorstel voor een LGV Narbonne - Toulouse, maar er zijn op dit moment geen plannen om die ook daadwerkelijk te bouwen.
quote:
Op zondag 3 september 2023 22:36 schreef James1988 het volgende:Er zijn in die regio wel verschillende projecten gaande om de treindienst te verbeteren: op zeer korte termijn wil men het materieel verbeteren (beter onderhoud AC, daken wit schilderen), wil men meer personeel aannemen. Voor de wat langere termijn is er nieuw materieel besteld (bij CAF) ter vervanging van de inmiddels behoorlijk op leeftijd rakende Corail-rijtuigen.
Ook is er een project bezig voor de verdere
uitbouw van de LGV Parijs - Bordeaux, deze wil men doortrekken naar Dax en Toulouse. De reistijd Bordeaux - Toulouse wordt daarmee van 2u10 teruggebracht naar 1 uur. (Er is ook de wens om de lijn na Dax verder door te trekken naar Spanje.)
Een ander project is de
LGV Montpellier - Béziers - Narbonne - Perpignan, daarmee worden ook tijdsbesparingen gerealiseerd. Uiteindelijk zal dan alleen het deel Narbonne - Toulouse overblijven als klassieke lijn. Een IC doet daar nu 82 minuten over.
Er is wel een voorstel voor een LGV Narbonne - Toulouse, maar er zijn op dit moment geen plannen om die ook daadwerkelijk te bouwen.
Er is in Frankrijk enorm veel geïnvesteerd in nieuw materieel, die stokoude dieseltreintjes enzo zie je eigenlijk amper meer. Met bussen is dat ook zo. In veel steden rijdt een splinternieuwe vloot elektrische bussen, de rokende Renaults van weleer zijn vrijwel overal wel verdwenen inmiddels.
Je moet zo wel steeds verder weg om oud spul te treffen helaas.
Heeft over alles een mening 2022 maandag 4 september 2023 @ 13:27:26
#178
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Op maandag 4 september 2023 07:32 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Er is in Frankrijk enorm veel geïnvesteerd in nieuw materieel, die stokoude dieseltreintjes enzo zie je eigenlijk amper meer. Met bussen is dat ook zo. In veel steden rijdt een splinternieuwe vloot elektrische bussen, de rokende Renaults van weleer zijn vrijwel overal wel verdwenen inmiddels.
Je moet zo wel steeds verder weg om oud spul te treffen helaas.
Corsica en Sardinië schijnt nog wel wat vintage troep te rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
quote:
Klopt ja. Een mengelmoesje van oud materieel maar ook wel nieuwer spul, van die AMG 800-stellen, die ook op het meterspoor in de Provence worden ingezet (Nice-Digne enzo).
Sardinië weet ik niet. Maar dat is natuurlijk Italië en de Italianen hebben sowieso hebben veel meer oud materieel rondrijden zeker op lokale lijntjes.
Hier wordt het duurder. Mooi man. Is gewoon beleid hoor; minder reizigers dan hoef je ook minder te investeren. Met een beetje geluk lopen de resultaten terug en dan geven we de schuld aan dat het geen marktbedrijf is en is de oplossing aanbesteden!
Bier.
quote:
Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
Wertha
Friendly, but fierce.
quote:
Op dinsdag 5 september 2023 15:41 schreef J.B. het volgende:[..]
Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
Het is toch complete waanzin dat dit zo kan woekeren.
Crawling out of the ashes, victorious!
quote:
De overheden in België zijn te druk met tegen politiebusjes aanpissen.
Bier.
Er zit WiFi in de SNG sprinter. Dat was even nieuw voor mij.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
ugh terugreis vanaf keulen naar venlo is wel drama
Vast niet zo'n drama als dusdanig diarree krijgen dat je vlucht terug moet keren naar de gate. Als je al in de lucht bent.
Bier.
quote:
mja treinen zijn dan ook geen vliegtuigen
quote:
Op dinsdag 5 september 2023 15:41 schreef J.B. het volgende:[..]
Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
Wat een teringbende. Het is dat het een stedelijke omgeving is maar verder lijkt het wel Afrika man. Dat zoiets überhaupt kan bestaan en het stadsbestuur de boel niet gewoon schoonveegt.
quote:
Op donderdag 7 september 2023 10:46 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Wat een teringbende. Het is dat het een stedelijke omgeving is maar verder lijkt het wel Afrika man. Dat zoiets überhaupt kan bestaan en het stadsbestuur de boel niet gewoon schoonveegt.
Op dat specifieke stukje Brussel komen drie Brusselse gemeenten bij elkaar: Brussel-Stad, Schaerbeek, Sint-Joost. Als die ergens in 2094 eruit zijn hoe ze dat stukje stad willen inrichten, dan zal het niet lang meer duren voordat het daar schoon is geveegd.
Neuilly-sur-Seine.
Over Frankrijk gesproken, kwam er ook recent achter dat van Parijs naar Lyon treinen veel goedkoper is met Trenitalia dan met SNCF, interessant is dat. Blijkbaar wil Trenitalia eind volgend jaar ook een traject Parijs-Madrid in gebruik nemen. Die trein naar Lyon gaat uiteindelijk naar Turijn, maar ze gaan dus ook op andere trajecten concurreren met SNCF. Weet zelf verder weinig af van hoe dat werkt (zit niet in de branche, maar woon wel in Frankrijk nu, dus reis regelmatig wat af met de trein hier). Het is in ieder geval voor de prijzen misschien wel gunstig, want de TGV is vaak ook best aan de dure kant.
Demain, on roule
quote:
Op donderdag 7 september 2023 14:14 schreef Mykonos het volgende:Over Frankrijk gesproken, kwam er ook recent achter dat van Parijs naar Lyon treinen veel goedkoper is met Trenitalia dan met SNCF, interessant is dat. Blijkbaar wil Trenitalia eind volgend jaar ook een traject Parijs-Madrid in gebruik nemen. Die trein naar Lyon gaat uiteindelijk naar Turijn, maar ze gaan dus ook op andere trajecten concurreren met SNCF. Weet zelf verder weinig af van hoe dat werkt (zit niet in de branche, maar woon wel in Frankrijk nu, dus reis regelmatig wat af met de trein hier). Het is in ieder geval voor de prijzen misschien wel gunstig, want de TGV is vaak ook best aan de dure kant.
Volgens mij verschilt het per dag en per moment. Via SNCF Connect zijn er soms ook echt wel koopjes te vinden.
Voor de TGV zijn de goedkoopste tickets voor ons vaak onbruikbaar omdat de eerste treinen uit Nederland pas einde ochtend in Parijs aankomen en je dan niet om 8:00 op Marne La Vallée of Massy ofzo kan zijn voor zo’n budgetticket. Of omgekeerd, aankomst in Parijs te laat waardoor je niet meer thuiskomt.
Ja, het werkt volgens dezelfde algoritmes als vliegtickets.
Bier.
quote:
Nog een weeeekie
Bier.
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Op donderdag 7 september 2023 22:32 schreef James1988 het volgende:Een aantal dagen terug zijn er 5 baanwerkers in Italië overleden nadat ze werden geraakt door een trein.
Onlangs kwam naar buiten dat de medewerkers wisten dat de lijn nog in dienst was, wisten ze dat ze geen toestemming hadden om het spoor in te gaan, en waren ze met hun veiligheidsman grappen aan het maken. "Als ik 'trein' roep, springen jullie weg."

WTF... Waar vond je dat?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
James1988
Schommelbotenlover
derLudolf
allround beunhaas
https://www.zdf.de/nachri(...)t-ausfaelle-100.htmlIn Hamburg zijn gisteren diverse kabelgoten langs het spoor in brand gestoken, het treinverkeer komt inmiddels weer op gang.
Er zijn vermoedens van een (extreem) links politisch motief
"Verkehrsadern der kapitalistischen Infrastruktur“. Zo werd online de actie opgeëist
Kranplätze müssen verdichtet sein
Op weg naar Polen zijn we in Dresden geweest, al werd dat niet veel meer dan eten en een overnachting vanwege de storm de dag ervoor die ons reisplan ietwat in het water gooide (maar we hebben het gehaald).
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
b2py
Beton!
quote:
Op zondag 10 september 2023 22:11 schreef derLudolf het volgende:Vandaag was ik wat aan het wandelen op en rondom de Basteibrücke in Sachsen. Regelmatig uitzicht op de Elbe en de daaraan parallel lopende spoorlijn vanuit Dresden richting Tsjechië.
Een behoorlijk drukke stuk spoor, zowel met goederen als personentreinen. Voornamelijk Dostos die ik zag rijden, volgens mij 2 per uur, meestal nog met een 112 of 143'er. Zag ook nog een trein met rijtuigen van de CD, geen idee of dat een EC was of de RE20.
Verder rijdt hier lokaal de RB U28, een trein van Rumburk in Tsjechië naar Decin, ook in Tsjechië die dus via Duitsland rijdt. Dat wist ik niet, dat heb ik uitgezocht terwijl ik dit typ. Ik ben dat spoorlijntje een aantal keren tegengekomen en volgens mij is dat een leuke route.
Zijn we die kant wel eens op gegaan met het nieuwjaarsrondje?
Kent die lijn niet nog steeds aan aanzienlijke capaciteitbeperking door werkzaamheden?
derLudolf
allround beunhaas
quote:
Zo te lezen niet?
https://de.m.wikipedia.or(...)burk%E2%80%93SebnitzHoewel eens per 2u niet vaak is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
b2py
Beton!
Voor de geïnteresseerden: Das bij Paderborn.
Bier.
Vrijdag en Zaterdag aanstaande zijn de Raildagen. Bedrijven in de railsector zijn tussen 10:00 en 15:00 voor publiek geopend.
www.raildagen.nl
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
James1988
Schommelbotenlover
ter info: voor de Raildagen is het een vereiste om vooraf een reservering te doen.
aangezien de locaties niet onbeperkte ruimte en mogelijkheden hebben zijn er tijdssloten gemaakt.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
James1988
Schommelbotenlover
Bier.
Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
quote:
Op donderdag 14 september 2023 18:28 schreef James1988 het volgende:Het zou interessant zijn om bij de grafiek "Aantal treinstoringen" een uitsplitsing te krijgen van de hoofdoorzaken per uur. Er is daar een toename te zien van jaar op jaar, maar het is niet te bepalen of dat komt door infra of materieel.
ProRail heeft sinds 2011 flink aan de infra geknutseld en het zou logisch zijn als de totale duur van vertragingen die aan de infra te wijten zijn is afgenomen.
Wat je wel ziet dat de gewijzigde infra met minder wissels en andere wissels best wel een aantal interessante eigenschappen heeft:
- In de basis kan je bij stremmingen/werkzaamheden nog altijd een vrijwel vergelijkbare dienstregeling rijden binnen de plannormen die hiervoor gelden in verhouding tot situatie voorheen.
- Het type wissels is vaak een geworden die minder vaak stoort. Daarmee is de infrastructuur betrouwbaarder geworden.
- Bij een stremming waarbij maar een spoor beschikbaar is, is het enkelspoor langer geworden. Vaak heb je aan het enkelspoor bij bijvoorbeeld een defecte trein of infrastoring weinig. Als aan de trein of het spoor wordt geklusd door een monteur moet het nevenspoor vanwege de veiligheid vaak ook buiten dienst. Bij de weinige situaties dat het wel nut heeft betekent een langer enkelspoor dat je minder of niet meer kunt rijden. Daar staat wel tegenover dat de wissels die het enkelspoor korter maakten ook gestoord kunnen raken en dat ook meteen dubbelsporig doen, dat streept tegen elkaar weg als die bron weg is.
- Wel is een belangrijk nadeel van minder wissels dat het begin van een storing langer chaos is met treinen die niet weg kunnen komen. De vraag is dus of je wel op de situatie uit het eerste puntje uitkomt op een druk baanvak met te weinig uitwijkmogelijkheden.
ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
quote:
Op donderdag 14 september 2023 22:37 schreef Mr_Klaasje het volgende:[..]- In de basis kan je bij stremmingen/werkzaamheden nog altijd een vrijwel vergelijkbare dienstregeling rijden binnen de plannormen die hiervoor gelden in verhouding tot situatie voorheen.
Leuke theorie, in de praktijk is dat vaak anders. Voorbeeld: voorheen was het heel normaal bij een storing tussen Utrecht en Amsterdam intercity's om te leiden via Hilversum, ik heb dat meermaals meegemaakt, dat is nu zeer ongebruikelijk geworden
Ook worden er regelmatig stops geschrapt in bijvoorbeeld Utrecht Zuilen of Vaartsche Rijn of Lunetten door te weinig wissels.
[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 15-09-2023 09:31:58 ]
Oei, vraag me af wat er aan de hand is:
![YsPRzm8.png]()
deden scanners het nog maar hehehehe.
Bier.
quote:
De 583 is opgeheven in Gouda, door inzet van hulpdiensten. Als vervanging is er een 300583 ingelegd van Utrecht naar Amersfoort, maar niet verder. Aangezien het bij de normaliter aansluitende trein 1883 om de laatste trein naar Leeuwarden gaat heeft deze gewacht tot binnenkomst van de 300685 vanuit Utrecht (om 0:15 op spoor 5, dus wat meer overstaptijd). Vertrek uiteindelijk om 0:22 met +34, aankomst in Leeuwarden met +30.
En dit is de inzet van de hulpdiensten:
[ Bericht 11% gewijzigd door dennistd op 15-09-2023 01:13:06 ]
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
b2py
Beton!
Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
quote:
Op donderdag 14 september 2023 23:22 schreef ReisT het volgende:[..]
Leuke theorie, in de praktijk is dat vaak anders. Voorbeeld: voorheen was het heel normaal bij een storing tussen Utrecht en Amsterdam intercity's om te leiden via Hilversum, ik heb dat meermaals meegemaakt, dat is nu zeer ongebruikelijk geworden
Maar dat paste nooit heel erg lekker. Binnen het kader dat plannormen sinds een aantal jaar ook gelden voor de dienstregeling tijdens een versperringsmaatregel past het gewoon niet meer. Je komt er op station Hilversum niet uit.
quote:
Ook worden er regelmatig stops geschrapt in bijvoorbeeld Utrecht Zuilen of Vaartsche Rijn of Lunetten. Reden = te weinig wissels.
Dit is iets specifieks voor Utrecht Centraal en niet voor het concept als geheel. In Utrecht liggen de fly-overs zo dat als je aan corridorscheiding doet je de A2-corridor altijd door de midden splijt. Ook is ervoor gekozen om het opstelterrein OZ te behouden. Het effect is dat je niet vanaf spoor 18/19 naar 5/7 kunt komen. Een hele wisselstraat voor Utrecht Centraal waardoor je op 5/7 kan binnenkomen vanuit Amsterdam of vanaf 18/19 zou kunnen vertrekken zou de Noordoost stevig verstoren. Daarmee is gekozen voor het minder ideale scenario om via 14/15 op OZ kop te maken en dan weer op spoor 7 voor te brengen. Dat raakt inderdaad de sprinters Breukelen-Driebergen die dan over IC-sporen rijden en niet langs perrons komen. Dit had wat mij betreft anders opgelost moeten worden met een IC-keervoorziening tussen het wisselcomplex en Bunnik. Maar dan kom je voor de bijsturing ook meteen geen enkele wissel meer tekort.
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Op vrijdag 15 september 2023 09:33 schreef Mr_Klaasje het volgende:[..]
Maar dat paste nooit heel erg lekker. Binnen het kader dat plannormen sinds een aantal jaar ook gelden voor de dienstregeling tijdens een versperringsmaatregel past het gewoon niet meer. Je komt er op station Hilversum niet uit.
Die plannormen zijn echt heel vervelend en ik ben benieuwd of je het probleem dat ze ermee wilden oplossen (kans op STS) niet reeds kleiner is geworden met inbouw ATB-Vv, zodat de plannormen meer hinderlijk zijn dan nuttig.
Over al die wissel- en spoorsaneringen: voor alles wat niet standaard-dienstregeling is, is dat een heel erg slecht idee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
quote:
Van ETCS wordt het niet per se beter, dat hangt volledig van het ontwerp af. Pas bij volledig dynamische moving blocks maar dat is nog in de experimentele fase.
Bier.
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Dat gaan wij niet meemaken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
Plannormen worden sinds dit jaar al niet meer gebruikt, maar er wordt gepland op de daadwerkelijke sectiebezetting voor elk stuk spoor.
En dat komt op de meeste plekken wel aardig overheen met wat voorheen de plannormen waren eigenlijk..
quote:
Ook niet meer wanneer er twee treinen in verschillende richtingen over dezelfde infra moeten (wat met het ongeluk in Amsterdam de aanleiding ervoor was)?
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er wordt berekend hoe lang de eerste trein de volledige sectie bezet houdt, en pas wanneer deze weer volledig is vrijgegeven kan het vertrek van de tweede trein gepland worden. Voor een kruisende beweging in tegengestelde richting was de plannorm bijv. 3 minuten, ongeacht materieel of locatie.
Nu wordt er daadwerkelijk berekend dat een Virm-10 die sectie in Amsterdam 2.3 minuten bezet houdt, of een SLT-6 maar 2.1 minuten. En dat voor een soortgelijke situatie in bijv. Rotterdam een sectie maar 1.8 minuten bezet blijft. Die berekende tijden zijn nu de “norm”.
Bij Amsterdam was het toen ook nog het geval dat er een stilstand voor het sein op het uitrijspoor was gepland, dat is na het ongeluk helemaal verboden (stilstanden mogen alleen nog op stations of emplacementen/zijsporen worden gepland).
Was gezellig Flessemans! Thanks <3
Bier.
Zo zeg, was opa gewoon ff om 23:00 thuis ook gisteren. Das ook al de tweede keer in twee weken. Het moet niet gekker worden.
Bier.
Er was nog een bijzonderheid gisteren toen we op de Dinner Train stonden te wachten maar wat het precies was; Fles weet jij het nog?
Oh terwijl ik het typ herinner ik me het weer; ze hebben een IC er gewoon langs gestuurd, over het emplacement, zonder te laten stoppen in Apeldoorn. Het was in Deventer ook een enorme chaos toen ik er een uurtje eerder ofzo kwam overstappen om met Fles verder te reizen.
Bier.
Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 16 september 2023 @ 17:18:15
#260
Dr_Flash
CubeMeister
quote:
Gaat om biljetjes met een trein erop, zoals op de voorkant van dit boek, en biljetjes met een landbewerkpersoon erop. Die hanteert de "hoe", de hak. En die is dus de "hoe-r". Vandaar. Dit is mijn HOER NOTE (verder compleet niet treingerelateerd, sorry

)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Deze middag bij Alstom wezen kijken in Rotterdam. De blustrein werd gedemonstreerd. Leuke lineup van deze stoomloc van Stichting Stoom Nederland, de Crew 2454, en de ICNG.
vooral leuk om gesproken te hebben met de onderhoudsmonteurs van de 6400. Die hadden daar een halve kromme nokkenas, een stuk van een tandwiel, en een zuiger op de stand.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
derLudolf
allround beunhaas
quote:
Op zaterdag 16 september 2023 17:23 schreef spectrumanalyser het volgende:Deze middag bij Alstom wezen kijken in Rotterdam. De blustrein werd gedemonstreerd. Leuke lineup van deze stoomloc van Stichting Stoom Nederland, de Crew 2454, en de ICNG.
vooral leuk om gesproken te hebben met de onderhoudsmonteurs van de 6400. Die hadden daar een halve kromme nokkenas, een stuk van een tandwiel, en een zuiger op de stand.
[
afbeelding ]
6400 wordt onderhouden door Alstom?
Stadler wil er niets mee te maken hebben?
Kranplätze müssen verdichtet sein
Je kunt je Golf toch ook prima laten onderhouden door een Fiat-garage?
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
James1988
Schommelbotenlover
quote:
Alstom doet veel werk voor andere partijen.
Er stond ook een Deens metrostel binnen dat daar z'n midlife-revisie krijgt, die dingen zijn gebouwd door AnsaldoBreda.
b2py
Beton!
quote:
Alstom heeft op 22 augustus 2022 een contract afgesloten voor de duur van 3 jaar van het onderhoud van deze 60 locomotieven.
bron:
https://www.railwiki.nl/i(...)even_serie_6400/6500
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
quote:
Nou ja, mijn C1 wel al 10 jaar bij een Mitsubishi-garage iig.
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
quote:
Jazeker, garagebedrijven gaan echt geen werk weigeren omdat er een ander merkje op de auto zit.
soms zitten er dan ineens een andere kentekenplaathouders op je auto, met de naam van deze dealer. extra service
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Wat heeft
Stadler te maken met MaK/ABB?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
quote:
MaK -> Vossloh -> Stadler. Al lijkt Vossloh Kiel hier dan weer niet onder te vallen.
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
derLudolf
allround beunhaas
Even een dagje Kaunas, met de trein. Eerste klas was ¤11 tegen ¤8 voor tweede klas
Ook op breedspoor is eerst klas 2+1 qua stoelen en voor de eerste stop hadden we allemaal een flesje water.
Volgens de app van DB zou er vanaf hier ook een IC143 naar
Berlin Ostbahnhof Krakow rijden. Eens even zien waar gaat mee rijdt. Er is een stop van 17:26-17:51 gepland in Bialystok (NO Polen), geen idee of je in die tijd draaistellen kunt wisselen.
Een derde en vierde spoor (oftewel Rail Baltica = normaalspoor) zie ik nog niet liggen.
De trein kan ik niet op Vagonweb vinden. Het ontbreken van de plaatjes op die site tegenwoordig vind ik jammer
Kranplätze müssen verdichtet sein
derLudolf
allround beunhaas
![IMG-20230917-160203432-HDR.jpg]()
Ze zien het wel helemaal zitten in Kaunas qua internationale verbindingen
Stel, je zou 140km/u gemiddeld halen (erg optimistisch) dan is Kaunas-Rotterdam in 12u te doen.
Rotterdam/Amsterdam-Hannover-Berlijn-Poznan-Warsawa-Kaunas ofzo.
Qua materieel ook ingewikkeld, non stop naar Hannover of Berlin is vast markt voor, maar dan is een stoel goed genoeg. Als je er veel langer in zit, misschien een stoel die wat achterover kan ofzo. Als nachttrein zit er geen hond op de wachten als dat betekend dat je om 2u in Berlijn bent.
Kortom, een dergelijke verbinding zal er nooit komen
Kranplätze müssen verdichtet sein
b2py
Beton!
Dit is de lijst met dingen die Deutsche Bahn gaat doen tot 2030, Generalsanierung:
https://www.deutschebahn.(...)ierung-fest-data.pdfHier een kaartje:
Bier.
derLudolf
allround beunhaas
quote:
De lijnen die niet zijn aangegeven als
bereits in gute Zustand zijn dus niet goed, maar daar gaan ze niets aan doen?
Hannover-Osnabrück-Rheine, Münster(Westf)-Emden en Bremen-Leer om maar eens wat te noemen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
Eventuele verwijzingen naar upgrades en andere grote projecten zijn er wel gedeeltelijk in opgenomen, soms staat er iets van "gelijktijdig met andere verbeteringen", das het derde spoor over de grens vanaf Emmerich bijvoorbeeld, en ERTMS.
Dat zijn echter projecten die niet vallen onder dit mega-project, hierin wordt alle achterstallige meuk die er is grotendeels weggewerkt. Daar hebben we hier door de jaren heel al heel veel rapporten over voorbij zien komen. Daar zijn weer andere lijsten voor. Er worden tot 2030 ook best wel wat missende stukjes HSL aangelegd, die staan er ook niet op.
Bier.
b2py
Beton!
derLudolf
allround beunhaas
quote:
Bremen Wilhelmshaven staat wel aangegeven op de kaart maar noch in de Tweet die je denkt noch in de de pdf.
Waarom staat die aangegeven is meer mij vraag. Bereits in gute Zustand betekent toch dat een Generalsanierung niet noodzakelijk is, zeker niet in vergelijking met andere plaatsen
Kranplätze müssen verdichtet sein
Duvel
Gevallen engel.
quote:
Opslaan en over zeven jaar eens kijken wat ervan terecht is gekomen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
quote:
Komt toch niks van terecht, de volgende spaarwaanzinnige als opperhoofd van het Duitse ministerie van financiën heeft wederom het mes gezet in het budget:
Lindner spart am Schienennetz der Bahn – Vorstand spricht von „Desaster“https://www.handelsblatt.(...)r-bahn/29235284.html quote:
Die Deutsche Bahn AG wird weit weniger Geld als geplant vom Bund erhalten, um das Schienennetz zu sanieren. Wie das Handelsblatt aus Regierungskreisen erfuhr, wird das Bundesunternehmen nicht einmal die Hälfte der angemeldeten 45 Milliarden Euro erhalten. Dies geht ebenso aus dem Haushaltsentwurf für 2024 hervor. Er liegt dem Handelsblatt vor. Von einem „Desaster“ ist im Vorstand der Bahn die Rede.
Zolang het bij de Duitsers niet doordringt dat ze met de Schwarze Null het hele land naar de verdommenis helpen verandert er toch niks. In plaats van mooie praatjes en vergezichten is er gewoon structureel veel meer geld voor investeringen in Duitse infrastructuur nodig.
quote:
Uitgesteld naar 2070.
Bier.