ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Laatste wat ik hoorde was dat de spanningssluis inderdaad bij Kaldenkirchen komt te liggen. Er is berekend dat het mogelijk moet zijn met de heuvel, zelfs met zware treinen.
Op woensdag 23 augustus 2023 22:04 schreef MTL het volgende: Laatste wat ik hoorde was dat de spanningssluis inderdaad bij Kaldenkirchen komt te liggen. Er is berekend dat het mogelijk moet zijn met de heuvel, zelfs met zware treinen.
Ook tijdens de herfst? Of krijgen we dan Belgische taferelen met een opdrukloc? (Ook leuk!)
Maar dan heb je voor Venlo-MG dus weer tweespanningtreinstellen nodig. Is het uitbreiden van de omschakelbare sectie tot voorbij het Duitse spoor niet mogelijk?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op woensdag 23 augustus 2023 22:15 schreef Janneke141 het volgende: Maar dan heb je voor Venlo-MG dus weer tweespanningtreinstellen nodig. Is het uitbreiden van de omschakelbare sectie tot voorbij het Duitse spoor niet mogelijk?
Die komen er toch al, want de stoptrein die nu in Venlo eindigt rijdt in de toekomst door naar Eindhoven.
Het is wel een probleem wanneer je meer Duitse treinen de grens over wil sturen, zoals ingetekend in de plannen van het Deutschlandtakt en de regionale NRW-variant.
[..] Ook tijdens de herfst? Of krijgen we dan Belgische taferelen met een opdrukloc? (Ook leuk!)
De vraag is hoe recht je het spoor in Venlo kunt krijgen voor cargo zodat ze door zo weinig mogelijk wissels de heuvel op kunnen. Het emplacement van Venlo wordt namelijk grotendeels overbodig en ik vraag mij af in hoeverre ze daar Gekkengraaf voor kunnen gebruiken
[..] De vraag is hoe recht je het spoor in Venlo kunt krijgen voor cargo zodat ze door zo weinig mogelijk wissels de heuvel op kunnen. Het emplacement van Venlo wordt namelijk grotendeels overbodig en ik vraag mij af in hoeverre ze daar Gekkengraaf voor kunnen gebruiken
Wellicht is de bouw van een nieuw perron, naast de huidige perrons, een uitkomst? Dan kunnen sporen 1/3 als doorgaande sporen worden gebruikt, en hoeft er ten zuiden van Venlo niet gekruist te worden.
[..] Ook tijdens de herfst? Of krijgen we dan Belgische taferelen met een opdrukloc? (Ook leuk!)
Dit was toch al gemeengoed voordat we de BR hadden? Toen stonden in Venlo in het slipseizoen Duitse diesellocs klaar om de ersttreinen de berg op te helpen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Leuke reportage over Brussel-Zuid. Dat het niet best was kan een blinde nog zien maar dat het zo ernstig was wist ik ook niet. Krijg er een beetje Boekarest Gara de Nord-vibes bij, dat is ook zo’n ranzig hol vol met arme sloebers en junkies.
Bedelmuur maar als je een account aanmaakt kan je het gratis lezen.
Daar komt dan weer een stukje geschiedenis bij om de hoek kijken. Nog niet zo heel lang geleden pleegde de terroristische/activistische tak van de Baskische afscheidingsbeweging, de ETA, met enige regelmaat aanslagen in Spanje. Dat hele circus is daarop gebaseerd.
Dat de terroristen (Al Qaida) vervolgens naar forenzentreinen uitweken, tsja...
[..] Er zijn ergere dingen in de wereld, wees blij dat het geen paspoortcontrole is. Tijdje terug had Thalys ook bagagecontrole, is dat nog?
Een groot deel van het comfort van met de trein reizen zit er voor mij wel in dat de taxi 20 minuutjes voor vertrek het station aandoet. Ik rustig het perron op loop en ga zitten zonder gedoe. Al dat gedoe er omheen met wachten dit en controle zus is de reden waarom ik niet op het vliegtuig stap.
[..] Een groot deel van het comfort van met de trein reizen zit er voor mij wel in dat de taxi 20 minuutjes voor vertrek het station aandoet. Ik rustig het perron op loop en ga zitten zonder gedoe. Al dat gedoe er omheen met wachten dit en controle zus is de reden waarom ik niet op het vliegtuig stap.
Eens met Dennis dus.
Zoveel stelt het in Spanje nou ook weer niet voor. Ff je koffer en tas door zo'n rontgending en dat was het.
[..] Zoveel stelt het in Spanje nou ook weer niet voor. Ff je koffer en tas door zo'n rontgending en dat was het.
Dat is mij bekend. En toch moet je er weer tijd voor inruimen, in een rij staan. Algeheel stressverhogend en comfortverminderend. Kan ik net zo goed op de vlieger stappen.
Op donderdag 24 augustus 2023 16:48 schreef James1988 het volgende: En de afvalbakken die wel te vinden zijn, zijn vaak van het type "ring waar een transparante zak in hangt" zodat je precies kunt zien wat erin zit.
Aan bagagekluizen op stations doen ze in het VK ook niet, vermoedelijk om een soortgelijke reden.
Dat verklaart een hoop, man wat heb ik me laatst lopen ergeren aan het totale gebrek aan zowel prullenbakken als bagagekluizen op St. Pancras.
Dat je met je NS Businesscard in de Eurostar Business Premier Lounge terecht kan, maakte dan weer wel een hoop goed.
Reizen met de NS lijkt er de komende jaren niet beter op te worden. De prijzen van de treinkaartjes stijgen flink. Daarnaast is het kabinet niet echt veeleisend wat betreft de dienstverlening die er tegenover staat. "De lat ligt wel heel erg laag."
Leuke reportage over Brussel-Zuid. Dat het niet best was kan een blinde nog zien maar dat het zo ernstig was wist ik ook niet. Krijg er een beetje Boekarest Gara de Nord-vibes bij, dat is ook zo’n ranzig hol vol met arme sloebers en junkies.
Bedelmuur maar als je een account aanmaakt kan je het gratis lezen.
Kan het artikel helaas niet lezen. Zo aanwezig is het tuig ook weer niet naar mijn mening. Er liggen zwervers bij bepaalde ingangen en je moet oppassen dat je niet gerold wordt (gebeurde laatst ook nog bijna) maar zo deplorabel als Brussel-Noord een paar jaar terug was vind ik het nou ook niet. Vind het denk ik zelfs het beste Brusselse station met een prima supermarkt en een redelijke frituur als je weer de trein terug naar Nederland moet nemen en een aardige koffietent.
[..] Dat is mij bekend. En toch moet je er weer tijd voor inruimen, in een rij staan. Algeheel stressverhogend en comfortverminderend. Kan ik net zo goed op de vlieger stappen.
Op donderdag 24 augustus 2023 22:30 schreef trein2000 het volgende: Dat is mij bekend. En toch moet je er weer tijd voor inruimen, in een rij staan. Algeheel stressverhogend en comfortverminderend. Kan ik net zo goed op de vlieger stappen.
Dat is in ieder geval stressverlagend
Ik heèèèèèèb hier een brieieieieieieiff Voor me moeoeoeoeduuur Die hooooooog in de heeeeeeem0l iiiiiis
Ik had nog een upgrade 1e klas voor 1 euro liggen van de zomeractie, heeft NS die opeens voor dit weekend uitgezet (was begin deze week nog niet zo). Vast vanwege de Max-mania
Leuke reportage over Brussel-Zuid. Dat het niet best was kan een blinde nog zien maar dat het zo ernstig was wist ik ook niet. Krijg er een beetje Boekarest Gara de Nord-vibes bij, dat is ook zo’n ranzig hol vol met arme sloebers en junkies.
Bedelmuur maar als je een account aanmaakt kan je het gratis lezen.
De VRT heeft er ook al herhaaldelijk over gerapporteerd, daar heb je geen account nodig:
Ik vind Brussel-Noord eigenlijk nog erger, maar daar stopt geen TGV/Thalys/Eurostar dus fungeert het minder als internationale toegangspoort voor Brussel.
[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2023 09:42:11 ]
De trein van Alkmaar naar Maastricht is ook geschrapt Dat is op het laatste moment besloten zeker? Een paar dagen geleden stond hij nog gewoon in de planner. Kwartiertje extra wachten nu. Kut F1
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Op vrijdag 25 augustus 2023 10:18 schreef Starhopper het volgende: De trein van Alkmaar naar Maastricht is ook geschrapt Dat is op het laatste moment besloten zeker? Een paar dagen geleden stond hij nog gewoon in de planner. Kwartiertje extra wachten nu. Kut F1
Ja viel mij ook op. Had de ic van 35 willen hebben, zodat ik op 020 of in Utrecht nog een rookpauze in kon lassen van 20 minuten. Nu moet ik wel blijven zitten tot Arnhem anders mis ik m'n overstap naar Emmerich
De machinist van de trein waar ik nu in zit zette de trein te vroeg stil, er stonden twee bakken buiten het perron
Het eerste deel van treinen tijdens mijn vakantie naar DE is prima bevallen. Het tweede deel om van oost naar west te komen, verloopt minder soepel.
De RE11 rijdt eens per 2/4 uur, rijdt volgens de app op tijd, maar had hier al 10 minuten geleden moeten zijn... Ik heb nogeens een ebike mee, dus heb sws al twijfels of ik nog meekan mocht de trein nog komen.
Denk dat ik nu maar ga lunchen en goed nadenken of mijn route nog aan te passen is.
Op vrijdag 25 augustus 2023 13:13 schreef exelletor het volgende: Het eerste deel van treinen tijdens mijn vakantie naar DE is prima bevallen. Het tweede deel om van oost naar west te komen, verloopt minder soepel.
De RE11 rijdt eens per 2/4 uur, rijdt volgens de app op tijd, maar had hier al 10 minuten geleden moeten zijn... Ik heb nogeens een ebike mee, dus heb sws al twijfels of ik nog meekan mocht de trein nog komen. [ afbeelding ]
Denk dat ik nu maar ga lunchen en goed nadenken of mijn route nog aan te passen is.
Kassel-Düsseldorf of welke trein bedoel je precies? Rijdt dat tegenwoordig maar eens per 4 uur?
[..] Kassel-Düsseldorf of welke trein bedoel je precies? Rijdt dat tegenwoordig maar eens per 4 uur?
Kassel-Dusseldorf inderdaad. Volgens de reisplanner reed de rit van 11u niet, ik zit in die van 13u (+30m), die als mijn Duits mij niet in de steek laat, in het prachtige Willebadessen ons eruit gooit en de volgende ritten zijn om 17 en 19u.
[..] Kassel-Dusseldorf inderdaad. Volgens de reisplanner reed de rit van 11u niet, ik zit in die van 13u (+30m), die als mijn Duits mij niet in de steek laat, in het prachtige Willebadessen ons eruit gooit en de volgende ritten zijn om 17 en 19u.
Klopt, reden is "Defektes Stellwerk" (defecte treindienstleidingspost). Zuginfo.nrw heeft het over schade veroorzaakt door onweer in de regio Altenbeken, prognose 16:00.
Er kwam net een loc met rode rijtuigen door Castricum richting Alkmaar. Weet iemand wat dit was? Partytrein naar Egmond is toch pas in oktober? Ik ga nu ff naar Alkmaar om te kijken.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
[..] Ja viel mij ook op. Had de ic van 35 willen hebben, zodat ik op 020 of in Utrecht nog een rookpauze in kon lassen van 20 minuten. Nu moet ik wel blijven zitten tot Arnhem anders mis ik m'n overstap naar Emmerich
De machinist van de trein waar ik nu in zit zette de trein te vroeg stil, er stonden twee bakken buiten het perron
Daar gaat de rookpauze
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Op vrijdag 25 augustus 2023 14:31 schreef Starhopper het volgende: Er kwam net een loc met rode rijtuigen door Castricum richting Alkmaar. Weet iemand wat dit was? Partytrein naar Egmond is toch pas in oktober? Ik ga nu ff naar Alkmaar om te kijken.
Het was inderdaad de partytrein naar Egmond. Wat foto's gemaakt op Alkmaar
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Ik ben the answer to life the universe and everything oud man. Fijn wel dat we samen onze incontinentieproblematiek kunnen bespreken trouwens, stel ik echt op prijs lieve Fles <3
Oh wacht ik heb te vroeg gekraaid, nee ik ben naar de vertrekstaten op zoek zoals die ook op ns.nl bij de stationsinformatie staan. Dat vind ik een stuk prettiger plannen. Wel gaaf dit though.
Op vrijdag 25 augustus 2023 20:27 schreef DeaDLocK2K het volgende: Oh wacht ik heb te vroeg gekraaid, nee ik ben naar de vertrekstaten op zoek zoals die ook op ns.nl bij de stationsinformatie staan. Dat vind ik een stuk prettiger plannen. Wel gaaf dit though.
Voor zover ik weet is dat bedoeld ter ondersteuning van het treinpersoneel, omdat dat nu zo ontzettend vaak rijdt is de kans op een vergissing ook groter.
Op zaterdag 26 augustus 2023 15:17 schreef James1988 het volgende: Voor zover ik weet is dat bedoeld ter ondersteuning van het treinpersoneel, omdat dat nu zo ontzettend vaak rijdt is de kans op een vergissing ook groter.
Oh ja nee dat had je natuurlijk nooit kunnen trainen met die jaren dat we ETMET reden inderdaad.
Het rijdt nu natuurlijk nog vaker en zowel in Amsterdam als in Zandvoort zijn er maar weinig uitwijkmogelijkheden. Als daar nu een trein blijft staan omdat de HC in de verkeerde trein is gestapt, is dat vrijwel meteen merkbaar.
Leuke reportage over Brussel-Zuid. Dat het niet best was kan een blinde nog zien maar dat het zo ernstig was wist ik ook niet. Krijg er een beetje Boekarest Gara de Nord-vibes bij, dat is ook zo’n ranzig hol vol met arme sloebers en junkies.
Bedelmuur maar als je een account aanmaakt kan je het gratis lezen.
Op zaterdag 26 augustus 2023 22:11 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat scherm is ook wel echt een toonbeeld van hoe je een beeldscherm niet in moet richten qua informatievoorziening.
Het kan prima op een manier ingericht worden dat die info erop zichtbaar is en niet ten koste gaat van 18% van de schermruimte.
Die met dat treinnummer waar jullie eerder over aan het ruziemaken waren. Zo richt je een informatievoorzienend scherm voor een eindgebruiker gewoon niet in.
[..] Die met dat treinnummer waar jullie eerder over aan het ruziemaken waren. Zo richt je een informatievoorzienend scherm voor een eindgebruiker gewoon niet in.
De NS wel, zo gaan ze meestal om met de eindgebruikers toch?
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Die met dat treinnummer waar jullie eerder over aan het ruziemaken waren. Zo richt je een informatievoorzienend scherm voor een eindgebruiker gewoon niet in.
nee. Maar kennelijk is het ook bedoeld voor de halve tammetjes die er verder allemaal niet zo veel van begrijpen.
Nou, zo'n treinnummer kan je verhuizen naar een hoek ergens, rechtsonder, of links naast de eindbestemming. Dan blijft er in één keer genoeg ruimte over om niet te hoeven scrollen.
Onzinnig trouwens dat er een Engelse variant bestaat, want je kan de tekst "Stopt niet in/doesn't stop at: Overveen" op één regel kwijt.
[..] Nou, zo'n treinnummer kan je verhuizen naar een hoek ergens, rechtsonder, of links naast de eindbestemming. Dan blijft er in één keer genoeg ruimte over om niet te hoeven scrollen.
Onzinnig trouwens dat er een Engelse variant bestaat, want je kan de tekst "Stopt niet in/doesn't stop at: Overveen" op één regel kwijt.
in het Engels is het trouwens "doesn't CALL at Overveen" maar dat terzijde.
[..] De NS wel, zo gaan ze meestal om met de eindgebruikers toch?
Ja en dat terwijl ze er zo ongelofelijk goed in waren. De eerste generaties kaartautomaten met touchscreen die na de postcode-automaten kwamen waren echt fantastisch. In het buitenland gebeurde het regelmatig dat je een touchscreen tegenkwam met een slecht gekalibreerd scherm dus dat je altijd 1cm boven/onder/links van/rechts van wat je wil moest klikken. En dan vooral niet proberen met natte handen of bij heel nat weer.
Je kon met grote snelheid kaartjes naar relatief obscure bestemmingen in Duitsland, Luxemburg en België uit de automaat trekken in de begintijd.
Waanzin dat het nu allemaal zoveel moeilijker en kostbaarder is geworden. Nou jah, tot je bedenkt dat ze via online veel makkelijker persoonlijke informatie kunnen binnenharken en er is bijna niets wat waardevoller is dan dat.
[..] in het Engels is het trouwens "doesn't CALL at Overveen" maar dat terzijde.
Dat is alleen in Received Pronunciation zo, in de absolute overgrote meerderheid van de Engelstalige gebieden is doesn't stop at of zelfs doesn't stop in prima normaal, thanks bro.
Ik ben ook geen fan van hoeveel informatie ze tegenwoordig op die schermen proppen, met elke update oogt het weer wat onrustiger. De animaties die een paar maanden geleden werden toegevoegd voor kerende treinen zijn inmiddels weer weggehaald en vervangen door een vast icoontje, dat is wel een stuk beter.
Het rit/treinnummer hebben ze er zo te zien bijgeknutseld als een tekstregel, zoals je ze ook wel ziet met "Speciaal kaartje verplicht" voor stoomtreinen enzo. Treinnummers in de reisinformatie tonen doen we in Nederland niet, en ze hebben denk ik geen zin gehad om het ontwerp aan te passen voor een paar dagen.
[..] Laten we niet doen alsof het raketwetenschap is. Er zijn plekken zat op de wereld waar metro's elke 45 seconden rijden. 50 jaar geleden ook al.
Heb je een voorbeeld van een niet zelfrijdend systeem waarbij dit al tientallen jaren operationeel is? Met halteren etc lijkt het mij knap lastig. Het minimum in Moskou is bijvoorbeeld 80s.
[..] Heb je een voorbeeld van een niet zelfrijdend systeem waarbij dit al tientallen jaren operationeel is? Met halteren etc lijkt het mij knap lastig. Het minimum in Moskou is bijvoorbeeld 80s.
Toen ik er was reden ze in de spits met 80 per uur in Moskou, dus 45 s. En dat was in 1992.
[..] Toen ik er was reden ze in de spits met 80 per uur in Moskou, dus 45 s. En dat was in 1992.
Dat kan ik me ook herinneren uit dat jaar: er was geen dienstregeling, alleen een teller die aangaf hoe lang het geleden was dat de vorige metro vertrok (in seconden).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat kan ik me ook herinneren uit dat jaar: er was geen dienstregeling, alleen een teller die aangaf hoe lang het geleden was dat de vorige metro vertrok (in seconden).
Toch wil ik Flash niet op zijn woord geloven en denk ik dat hij de teller verkeerd herinnert. Als de trein het station binnenrijdt, dan kan de teller best op 45 seconden staan en geeft hij de tijd tussen het vertrek van de vorige en de aankomst van de volgende trein. Echter wordt hij gereset pas op het moment dat de eerste wagon de tunnel weer inrijdt en het sein voorbij is. De halteringsnorm is 20 seconden en de trein heeft zo'n 15 seconden nodig om het station te verlaten en er staan halverwege het perron echt geen seinen of iets dergelijks. 45 seconden is daar dus niet realistisch. In de jaren 70 is er, naar het schijnt, gewerkt met een interval van 75 seconden, maar de betrouwbaarheid daarvan liet te wensen over, dus is men daar weer mee gestopt.
[ Bericht 1% gewijzigd door exelletor op 27-08-2023 23:54:46 ]
Bijna een volle maand werkzaamheden tussen Arnhem en Emmerich. Zit ik in de vervangende bus, rijdt de chauffeur in Zevenaar tegen een wegafsluiting aan. Was ze kennelijk niet van op de hoogte. Nu met veel moeite achteruit aan het rijden om een andere route te zoeken. Te oordelen naar het gesprek met de centrale waren die ook niet op de hoogte
Snap eigenlijk ook niet waarom ze doorrijden naar Arnhem: je hebt elk kwartier een trein die een stuk sneller is dan een bus. Laat die bus lekker in Zevenaar keren...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Toch wil ik Flash niet op zijn woord geloven en denk ik dat hij de teller verkeerd herinnert. Als de trein het station binnenrijdt, dan kan de teller best op 45 seconden staan en geeft hij de tijd tussen het vertrek van de vorige en de aankomst van de volgende trein. Echter wordt hij gereset pas op het moment dat de eerste wagon de tunnel weer inrijdt en het sein voorbij is. De halteringsnorm is 20 seconden en de trein heeft zo'n 15 seconden nodig om het station te verlaten en er staan halverwege het perron echt geen seinen of iets dergelijks. 45 seconden is daar dus niet realistisch. In de jaren 70 is er, naar het schijnt, gewerkt met een interval van 75 seconden, maar de betrouwbaarheid daarvan liet te wensen over, dus is men daar weer mee gestopt.
Op de Victoria line in London rijden ze zonder seinen maar zijn de perronsporen nog wel onderverdeeld in korte secties. Dan kun je dus het station versnellend binnenrijden voordat je de remcurve bereikt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 28 augustus 2023 13:51 schreef dennistd het volgende: Snap eigenlijk ook niet waarom ze doorrijden naar Arnhem: je hebt elk kwartier een trein die een stuk sneller is dan een bus. Laat die bus lekker in Zevenaar keren...
[..] Op de Victoria line in London rijden ze zonder seinen maar zijn de perronsporen nog wel onderverdeeld in korte secties. Dan kun je dus het station versnellend binnenrijden voordat je de remcurve bereikt.
Zoiets kunnen ze in de Thameslink Core ook, daar zijn de perrons opgeknipt in losse blokken (met lichtseinen) maar zijn er in de tunnel virtuele blokken gebruikt zodat je onder ETCS sneller kunt doorrijden.
[..] Zoiets kunnen ze in de Thameslink Core ook, daar zijn de perrons opgeknipt in losse blokken (met lichtseinen) maar zijn er in de tunnel virtuele blokken gebruikt zodat je onder ETCS sneller kunt doorrijden.
VIctoria Line rijden ze automatisch, zonder seinen. Ik geloof dat de blokken daar 15 m zijn of zo. Echt idioot kort in elk geval.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 28 augustus 2023 13:51 schreef dennistd het volgende: Snap eigenlijk ook niet waarom ze doorrijden naar Arnhem: je hebt elk kwartier een trein die een stuk sneller is dan een bus. Laat die bus lekker in Zevenaar keren...
Provincie Gelderland/Arriva vind het vast teveel geld/werk om VRR/D-tickets te accepteren ofzoiets
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Interessant. NS Boas in burger op Utrecht die mensen bekeuren op door de poortjes lopen achter iemand aan. Nieuw voor mij of althans niet eerder gezien of gehoord
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Volgens cybersecurity-expert Lukasz Olejnik is het relatief makkelijk om de Poolse treinen te doen stoppen aangezien ze nog gebruik maken van radiotechnologie zonder encryptie. Het veiligheidslek binnen het Poolse spoor is bekend, waardoor de laatste jaren verschillende aanvallen plaatsvonden.
Ik heb de spaarkaart voor een gratis koffie vol. Dus dan krijg ik een gratis kop koffie.
Maar of ik nog maar wel even een dubbeltje wil pinnen voor de verplichte papierenbekertjestoeslag
Nou ja, ze zullen wel verplicht zijn want stel er staat een overijverige ambtenaar burger die het op de foto zet en een tweet de wereld inslingert krijgen ze een hoop gezeur.
Aanslaan, kassalade open en direct weer dicht, eind van de dag ¤0,10 kasverschil constateren. Dan klopt het papier
[..] Dat is de bijrijdersstoel van de SNG. Die worden vervangen door een ander type die niet meer in de vluchtweg staat.
Luxe bijrijdersstoel! Heel wat anders dan de klapzitjes in de rest van het spul
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
[..] Nou ja, ze zullen wel verplicht zijn want stel er staat een overijverige ambtenaar burger die het op de foto zet en een tweet de wereld inslingert krijgen ze een hoop gezeur.
Aanslaan, kassalade open en direct weer dicht, eind van de dag ¤0,10 kasverschil constateren. Dan klopt het papier
Ik heb het gewoon betaald. Laat hun maar 15 cent pinkosten betalen.
Exelletor is nog altijd op vakantie en moest 50km afleggen om naar het volgende POI te komen. Op het spoor zijn er werkzaamheden, maar heb iets gelezen over een vervangende busdienst, dus een zitplaats met fiets gereserveerd. Tegen vertrektijd komt inderdaad een 8-persoons busje met een aanhanger voor fietsen aanrijden. Echter wisten de chauffeur en ik beiden niet hoe die werkt, dus uiteindelijk mijn lompe fiets het busje zelf ingepropt. Zo kan het ook. 👍🏻
Dit gezeik moet ook maar een klaar zijn. Er wordt al minstens 50 jaar constant overal aan het spoor gewerkt. Het besef mag eens doordringen dat hier gewoon nooit meer een eind aan komt. En dat kutministertje met haar dienstautootje en chauffeur "door de zure appel heen bijten" zo is het helemaal niet. Het is gewoon verdrinken in azijn. Er is geen eind aan deze "zure appel". Waardeloze klotezooi
En voor wat? Omdat we ANDERS geen treinen meer kunnen laten rijden Stop er maar gewoon mee joh. Nikskunners. Om te kotsen is het godverdomme
Er wordt al constant aan het spoor gewerkt sinds 1839. Het heef nou eenmaal onderhoud nodig en voor grote projecten is ook tijd nodig.
Ik vind de verplaatsing van vooral nacht- en weekendwerk naar werk doordeweeks ook wel interessant, reispatronen zijn echt wel veranderd sinds corona. De buitendienststelling van station Tilburg en omgeving vond bijvoorbeeld plaats van maandag-vrijdag. Dat zou een paar jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.
Dat zie je in Engeland ook, daar reizen in het weekend tegenwoordig meer mensen per trein dan ooit terwijl de forenzenaantallen achter blijven. En Network Rail heeft zich daarop aangepast, er gebeuren nu meer werkzaamheden doordeweeks.
Op donderdag 31 augustus 2023 15:13 schreef James1988 het volgende: Er wordt al constant aan het spoor gewerkt sinds 1839. Het heef nou eenmaal onderhoud nodig en voor grote projecten is ook tijd nodig.
Ik vind de verplaatsing van vooral nacht- en weekendwerk naar werk doordeweeks ook wel interessant, reispatronen zijn echt wel veranderd sinds corona. De buitendienststelling van station Tilburg en omgeving vond bijvoorbeeld plaats van maandag-vrijdag. Dat zou een paar jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.
Dat zie je in Engeland ook, daar reizen in het weekend tegenwoordig meer mensen per trein dan ooit terwijl de forenzenaantallen achter blijven. En Network Rail heeft zich daarop aangepast, er gebeuren nu meer werkzaamheden doordeweeks.
Het is toch vakantieperiode? Dan zat het altijd al in het weekend
Op donderdag 31 augustus 2023 15:13 schreef James1988 het volgende: Ik vind de verplaatsing van vooral nacht- en weekendwerk naar werk doordeweeks ook wel interessant, reispatronen zijn echt wel veranderd sinds corona. De buitendienststelling van station Tilburg en omgeving vond bijvoorbeeld plaats van maandag-vrijdag. Dat zou een paar jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.
In de vakantie? Ik reis sinds 2008 regelmatig met de trein en weet niet beter dan dat er elke vakantieweek wel ergens een grote buitendienststelling is. Breda-Tilburg-Eindhoven ook regelmatig, wat ik wel prima vond trouwens, want de totale reis Roosendaal - Eindhoven ging een stuk sneller wanneer Breda-Eindhoven verbust was dan wanneer er daadwerkelijk treinen reden.
Het irriteert mij vooral dat alle werkzaamheden tegenwoordig over onnodig veel buitendienststellingen worden gespreid. De grote wisselsanering van Zeeland waarbij ze dan maar tijdens meerdere buitendienststellingen af en toe een wisseltje weghalen, ipv gewoon alles in één week/weekend.
Die blamage tussen Roosendaal - Lage Zwaluwe waar wel de infra alvast om zeep is geholpen maar de stop-door schakeling er nog niet op is aangepast.
Station Tilburg waar eindelijk een 4de perron ligt, maar de infra om er daadwerkelijk langs te kunnen stoppen nog een half jaar op zich laat wachten..
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eind november citytrip naar Praag geboekt met GreenCityTrip. Het zal mij benieuwen. Tussen de twee treinnachten zitten nog 2 hotelnachten dus helemaal dood zal ik niet thuiskomen maar ik maak me weinig illusies. "ligplaatsen" "economy class" dus dat worden gewoon plankies in een couchette.
Maar goed ik denk dat we het toch niet optimaal gedaan hebben hoor. Nu betaal je per persoon 179 extra om de hele coupé met z'n 2en te hebben. En een upgrade naar "comfort class" (slaapplaatsen neem ik aan) is 249. Maar dan heb je dus al meteen de hele coupe. We zien het wel.
Onze trein De GreenCityTrip trein bestaat uit maar liefst 16 rijtuigen en wordt getrokken door een gloednieuwe en zeer geavanceerde Siemens Vectron locomotief.
Over de rijtuigen houden ze zich wijselijk op de vlakte
ja niet te vergelijken want gewonnen bij vakantieveilingen. Voor 71 euro. Maar met alle verplichte en niet verplichte maar toch wel nodige extra's komen we op 550.
Op vrijdag 1 september 2023 17:33 schreef derLudolf het volgende: Onze trein De GreenCityTrip trein bestaat uit maar liefst 16 rijtuigen en wordt getrokken door een gloednieuwe en zeer geavanceerde Siemens Vectron locomotief.
Over de rijtuigen houden ze zich wijselijk op de vlakte
De rijtuigen zijn gewoon van Euro-Express, een paar slaaprijtuigen van bouwjaar 1955 (dat is de "comfort class") en verder allemaal couchettes. https://www.euro-express-sonderzuege.de/fuhrpark
[..] De rijtuigen zijn gewoon van Euro-Express, een paar slaaprijtuigen van bouwjaar 1955 (dat is de "comfort class") en verder allemaal couchettes. https://www.euro-express-sonderzuege.de/fuhrpark
Ik dacht van TRI, die heeft ook van die slaaprijtuigen van die "golfplaat zijkanten" toch?
Bijzonder ongeluk in Remscheid: een 82-jarige man wou zijn garage uitrijden, maar ging vol gas door de achtermuur en kwam dertig meter lager op het spoor terecht
Het is ook de vervanger van enkeldeks materieel: ICR en ICM. Sowieso had je vanwege de toegankelijkheid al niet een volledige dubbeldekstrein kunnen bestellen, dan was je toch op iets met enkeldeks-kopbakken of zo uitgekomen. Qua capaciteit scheelt het niet eens veel denk ik omdat je geen ruimte kwijt bent aan trappen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gisteren naar huis trouwens nog even ICNG meegepakt. Idee was vanaf Tilburg ICNG tot Rotterdam of Den Haag en dan via Utrecht naar Hengelo-Oldenzaal. Helaas reed mijn trein vanaf Rotterdam niet verder door spoorlopers bij Delft, dus Den Haag kon in de prullenbak. Nou ja, dan maar direct naar Gouda. Vijf minuten voor vertrektijd: geen treinen naar Alexander vanwege inzet van hulpdiensten.... Toen dezelfde ICNG maar weer terug gepakt tot Breda, daar de 3600 in naar Zutphen en over Goor naar Oldenzaal gereisd.
Ik vond de ICNG op zich best een goede trein: zit goed (1e klas, stukken beter dan VIRMm of DDZ), rijdt relatief rustig (wel iets schudden maar dat komt door de jacobsdraaistellen, heeft de ICE-3 ook bijvoorbeeld) en is voor Nederlandse begrippen lekker snel (200km/h beide keren).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Het is ook de vervanger van enkeldeks materieel: ICR en ICM. Sowieso had je vanwege de toegankelijkheid al niet een volledige dubbeldekstrein kunnen bestellen, dan was je toch op iets met enkeldeks-kopbakken of zo uitgekomen. Qua capaciteit scheelt het niet eens veel denk ik omdat je geen ruimte kwijt bent aan trappen.
Schijnt, volgens het stuk dat hier ook gepost is, wel te schelen in capaciteit. Maar omdat wij NL zijn is de boel hier weer anders en kan het weer niet zomaar op de HSL.
stupidity has become as common as common sense was before
Op zaterdag 2 september 2023 15:42 schreef dennistd het volgende: Gisteren naar huis trouwens nog even ICNG meegepakt. Idee was vanaf Tilburg ICNG tot Rotterdam of Den Haag en dan via Utrecht naar Hengelo-Oldenzaal. Helaas reed mijn trein vanaf Rotterdam niet verder door spoorlopers bij Delft, dus Den Haag kon in de prullenbak. Nou ja, dan maar direct naar Gouda. Vijf minuten voor vertrektijd: geen treinen naar Alexander vanwege inzet van hulpdiensten.... Toen dezelfde ICNG maar weer terug gepakt tot Breda, daar de 3600 in naar Zutphen en over Goor naar Oldenzaal gereisd.
Ik vond de ICNG op zich best een goede trein: zit goed (1e klas, stukken beter dan VIRMm of DDZ), rijdt relatief rustig (wel iets schudden maar dat komt door de jacobsdraaistellen, heeft de ICE-3 ook bijvoorbeeld) en is voor Nederlandse begrippen lekker snel (200km/h beide keren).
Ik had hem woensdag voor het eerst (den haag - eindhoven), na 6 keer toch zo'n oude trein gekregen te hebben Maakt wel veel herrie waar ik zat.
stupidity has become as common as common sense was before
Ik vond de ICNG op zich best een goede trein: zit goed (1e klas, stukken beter dan VIRMm of DDZ), rijdt relatief rustig (wel iets schudden maar dat komt door de jacobsdraaistellen, heeft de ICE-3 ook bijvoorbeeld) en is voor Nederlandse begrippen lekker snel (200km/h beide keren).
ICE3 heeft geen Jacobsdraaistellen. Je bedoelt TGV.
Ja typisch NL inderdaad, in het buitenland kan het allemaal prima met die dubbeldekse Eurostars en ICE's..
Of had je hier graag zo'n TGV gezien, met doodlopende gangpaden, een zuinige hoeveelheid smalle deuren en een stationnementstijd van 10 minuten per stop.
[..] Ja typisch NL inderdaad, in het buitenland kan het allemaal prima met die dubbeldekse Eurostars en ICE's..
Of had je hier graag zo'n TGV gezien, met doodlopende gangpaden, een zuinige hoeveelheid smalle deuren en een stationnementstijd van 10 minuten per stop.
Ik meen me toch echt te herinneren dat je voor Aus- en Neubaustrecken zoals de Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt een aparte materieeltoelating nodig hebt.
Op zaterdag 2 september 2023 22:23 schreef James1988 het volgende: Voor hoe de Fransen hun netwerk hebben gebouwd en exploiteren is dat helemaal niet zo'n probleem.
In Nederland of Duitsland zou dat echt niet werken.
Mja, eigenlijk ook wel een beetje zoals het land ingericht is. Als je ergens heen moet is het bijna altijd Parijs. In Duitsland en Nederland is het veel gedecentraliseerder.
[..] Ik meen me toch echt te herinneren dat je voor Aus- en Neubaustrecken zoals de Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt een aparte materieeltoelating nodig hebt.
Volgens mij is dat omdat Neubaustrecken vaak steilere hellingen hebben.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Mja, eigenlijk ook wel een beetje zoals het land ingericht is. Als je ergens heen moet is het bijna altijd Parijs. In Duitsland en Nederland is het veel gedecentraliseerder.
Ja precies, en daar is ook gewoon alles op ingericht.
De Fransen rijden bijvoorbeeld met TGVs non-stop van Parijs naar Avignon. Dat is gewoon 2u40 knallen zonder ook maar ergens te stoppen, zelfs Lyon (de 3e stad van het land) wordt aan hoge snelheid gepasseerd. Bij zo'n afstand en met zo'n dienstregelingsmodel maakt het niet zo heel veel uit dat het in- en uitstappen een paar minuten duurt. De machinist zal toch even z'n benen willen strekken voor hij weer verder rijdt naar Marseille.
[..] Volgens mij is dat omdat Neubaustrecken vaak steilere hellingen hebben.
De Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt heeft vrij steile hellingen (4%), en daarom rijdt alleen ICE 3 en ICE 4 daar. De ICE 1 en 2 hebben niet genoeg vermogen om de hellingen op te komen.
Ik vraag me af hoe een TGV Duplex zich op die lijn zou houden. De LGV Med, waar die dingen rijden, heeft hellingen van 3.5%.
Nou, de vermogen/gewichtsverhouding van een TGV is in de basis gunstiger dan van een ICE 3. De ellende is alleen dat oudere 15 kv-geschikte types een fors lager vermogen hebben onder 15 kv. Dat is sinds de Euroduplex grotendeels opgelost.
[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Klaasje op 03-09-2023 08:30:54 ]
[..] Mja, eigenlijk ook wel een beetje zoals het land ingericht is. Als je ergens heen moet is het bijna altijd Parijs. In Duitsland en Nederland is het veel gedecentraliseerder.
Het is wel een beetje vreemd dat als je van Marseille naar Bordeaux wil, je eigenlijk verplicht via Parijs moet reizen. Er is wel een rechtstreekse IC maar die doet er langer over. Alsof je van Vlissingen naar Maastricht reist via Utrecht…
Al worden er inmiddels wel wat aftakkingen gebouwd links en rechts.
Kijk op een spoorwegkaart met hoogtekaart als ondergrond. Je moet om het Centraal Massief heen. Dat kan via Carcassone of aan de noordkant via allerlei diesellijnen als je Lyon-Tours via een zo kort mogelijke route doet. Je rijdt dus altijd om met een klassieke trein. Als er dan een andere verbinding met een dubbele snelheid ligt die niet veel verder om is krijg je dit.
Er zijn in die regio wel verschillende projecten gaande om de treindienst te verbeteren: op zeer korte termijn wil men het materieel verbeteren (beter onderhoud AC, daken wit schilderen), wil men meer personeel aannemen. Voor de wat langere termijn is er nieuw materieel besteld (bij CAF) ter vervanging van de inmiddels behoorlijk op leeftijd rakende Corail-rijtuigen.
Ook is er een project bezig voor de verdere uitbouw van de LGV Parijs - Bordeaux, deze wil men doortrekken naar Dax en Toulouse. De reistijd Bordeaux - Toulouse wordt daarmee van 2u10 teruggebracht naar 1 uur. (Er is ook de wens om de lijn na Dax verder door te trekken naar Spanje.)
Een ander project is de LGV Montpellier - Béziers - Narbonne - Perpignan, daarmee worden ook tijdsbesparingen gerealiseerd. Uiteindelijk zal dan alleen het deel Narbonne - Toulouse overblijven als klassieke lijn. Een IC doet daar nu 82 minuten over.
Er is wel een voorstel voor een LGV Narbonne - Toulouse, maar er zijn op dit moment geen plannen om die ook daadwerkelijk te bouwen.
Op zondag 3 september 2023 22:36 schreef James1988 het volgende: Er zijn in die regio wel verschillende projecten gaande om de treindienst te verbeteren: op zeer korte termijn wil men het materieel verbeteren (beter onderhoud AC, daken wit schilderen), wil men meer personeel aannemen. Voor de wat langere termijn is er nieuw materieel besteld (bij CAF) ter vervanging van de inmiddels behoorlijk op leeftijd rakende Corail-rijtuigen.
Ook is er een project bezig voor de verdere uitbouw van de LGV Parijs - Bordeaux, deze wil men doortrekken naar Dax en Toulouse. De reistijd Bordeaux - Toulouse wordt daarmee van 2u10 teruggebracht naar 1 uur. (Er is ook de wens om de lijn na Dax verder door te trekken naar Spanje.)
Een ander project is de LGV Montpellier - Béziers - Narbonne - Perpignan, daarmee worden ook tijdsbesparingen gerealiseerd. Uiteindelijk zal dan alleen het deel Narbonne - Toulouse overblijven als klassieke lijn. Een IC doet daar nu 82 minuten over.
Er is wel een voorstel voor een LGV Narbonne - Toulouse, maar er zijn op dit moment geen plannen om die ook daadwerkelijk te bouwen.
Er is in Frankrijk enorm veel geïnvesteerd in nieuw materieel, die stokoude dieseltreintjes enzo zie je eigenlijk amper meer. Met bussen is dat ook zo. In veel steden rijdt een splinternieuwe vloot elektrische bussen, de rokende Renaults van weleer zijn vrijwel overal wel verdwenen inmiddels.
Je moet zo wel steeds verder weg om oud spul te treffen helaas.
[..] Er is in Frankrijk enorm veel geïnvesteerd in nieuw materieel, die stokoude dieseltreintjes enzo zie je eigenlijk amper meer. Met bussen is dat ook zo. In veel steden rijdt een splinternieuwe vloot elektrische bussen, de rokende Renaults van weleer zijn vrijwel overal wel verdwenen inmiddels.
Je moet zo wel steeds verder weg om oud spul te treffen helaas.
Corsica en Sardinië schijnt nog wel wat vintage troep te rijden.
[..] Corsica en Sardinië schijnt nog wel wat vintage troep te rijden.
Klopt ja. Een mengelmoesje van oud materieel maar ook wel nieuwer spul, van die AMG 800-stellen, die ook op het meterspoor in de Provence worden ingezet (Nice-Digne enzo).
Sardinië weet ik niet. Maar dat is natuurlijk Italië en de Italianen hebben sowieso hebben veel meer oud materieel rondrijden zeker op lokale lijntjes.
Hier wordt het duurder. Mooi man. Is gewoon beleid hoor; minder reizigers dan hoef je ook minder te investeren. Met een beetje geluk lopen de resultaten terug en dan geven we de schuld aan dat het geen marktbedrijf is en is de oplossing aanbesteden!
Ook mooi, zo’n eerste echte septemberspits. Je ziet het al van ver aankomen natuurlijk. De voorpret begint met ronkende berichten in de trein de week vooraf: ‘vanaf 4 september langere treinen’. Een animatie van twee treinen die met elkaar koppelen. De forens weet na jarenlange ervaring waar dit naartoe gaat. Dit wordt feest.
En dan waarachtig die eerste dinsdag-na-de-vakantie. Het moment suprême. Een solo ICM-drietje komt aanzoeven door de hyperspits. Volgens de drukte-indicator kan iedereen makkelijk mee, niet eens druk. Om dan ingehaald te worden door de realiteit. De overspannen conducteur roept boos dat reizigers niet meer moeten instappen. Het perron staat nog vol, maar het treintje is ook vol. Wederom een nieuwe generatie studenten die kennis maakt met NS.
ik ben er inmiddels wel klaar mee. Die solo treinen in de ic van Roosendaal naar Zwolle. En dan de zoveelste belofte van langere treinen.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Leuke reportage over Brussel-Zuid. Dat het niet best was kan een blinde nog zien maar dat het zo ernstig was wist ik ook niet. Krijg er een beetje Boekarest Gara de Nord-vibes bij, dat is ook zo’n ranzig hol vol met arme sloebers en junkies.
Bedelmuur maar als je een account aanmaakt kan je het gratis lezen.
Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
[..] Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
Op woensdag 6 september 2023 22:20 schreef DeaDLocK2K het volgende: Vast niet zo'n drama als dusdanig diarree krijgen dat je vlucht terug moet keren naar de gate. Als je al in de lucht bent.
[..] Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
Wat een teringbende. Het is dat het een stedelijke omgeving is maar verder lijkt het wel Afrika man. Dat zoiets überhaupt kan bestaan en het stadsbestuur de boel niet gewoon schoonveegt.
[..] Wat een teringbende. Het is dat het een stedelijke omgeving is maar verder lijkt het wel Afrika man. Dat zoiets überhaupt kan bestaan en het stadsbestuur de boel niet gewoon schoonveegt.
Op dat specifieke stukje Brussel komen drie Brusselse gemeenten bij elkaar: Brussel-Stad, Schaerbeek, Sint-Joost. Als die ergens in 2094 eruit zijn hoe ze dat stukje stad willen inrichten, dan zal het niet lang meer duren voordat het daar schoon is geveegd.
Over Frankrijk gesproken, kwam er ook recent achter dat van Parijs naar Lyon treinen veel goedkoper is met Trenitalia dan met SNCF, interessant is dat. Blijkbaar wil Trenitalia eind volgend jaar ook een traject Parijs-Madrid in gebruik nemen. Die trein naar Lyon gaat uiteindelijk naar Turijn, maar ze gaan dus ook op andere trajecten concurreren met SNCF. Weet zelf verder weinig af van hoe dat werkt (zit niet in de branche, maar woon wel in Frankrijk nu, dus reis regelmatig wat af met de trein hier). Het is in ieder geval voor de prijzen misschien wel gunstig, want de TGV is vaak ook best aan de dure kant.
Op donderdag 7 september 2023 14:14 schreef Mykonos het volgende: Over Frankrijk gesproken, kwam er ook recent achter dat van Parijs naar Lyon treinen veel goedkoper is met Trenitalia dan met SNCF, interessant is dat. Blijkbaar wil Trenitalia eind volgend jaar ook een traject Parijs-Madrid in gebruik nemen. Die trein naar Lyon gaat uiteindelijk naar Turijn, maar ze gaan dus ook op andere trajecten concurreren met SNCF. Weet zelf verder weinig af van hoe dat werkt (zit niet in de branche, maar woon wel in Frankrijk nu, dus reis regelmatig wat af met de trein hier). Het is in ieder geval voor de prijzen misschien wel gunstig, want de TGV is vaak ook best aan de dure kant.
Volgens mij verschilt het per dag en per moment. Via SNCF Connect zijn er soms ook echt wel koopjes te vinden.
Voor de TGV zijn de goedkoopste tickets voor ons vaak onbruikbaar omdat de eerste treinen uit Nederland pas einde ochtend in Parijs aankomen en je dan niet om 8:00 op Marne La Vallée of Massy ofzo kan zijn voor zo’n budgetticket. Of omgekeerd, aankomst in Parijs te laat waardoor je niet meer thuiskomt.
Er is onlangs een aardverschuiving geweest in de buurt van Modane, waar één van de spoorlijnen tussen Frankrijk en Italië ligt. De Frecciarossa's worden allemaal onderhouden in Milaan, en die treinen kunnen daar nu niet komen.
Gaat nog wel 2 maanden duren voordat de spoorlijn weer open is.
Er gebeuren daar wel vaker dingen. Zoals de dodelijkste treinramp in de Europese geschiedenis. Heb daar ooit eens een uitvoerig artikel over geschreven op het forum van Yvonnen.
Een aantal dagen terug zijn er 5 baanwerkers in Italië overleden nadat ze werden geraakt door een trein.
Onlangs kwam naar buiten dat de medewerkers wisten dat de lijn nog in dienst was, wisten ze dat ze geen toestemming hadden om het spoor in te gaan, en waren ze met hun veiligheidsman grappen aan het maken. "Als ik 'trein' roep, springen jullie weg."
Op donderdag 7 september 2023 22:32 schreef James1988 het volgende: Een aantal dagen terug zijn er 5 baanwerkers in Italië overleden nadat ze werden geraakt door een trein.
Onlangs kwam naar buiten dat de medewerkers wisten dat de lijn nog in dienst was, wisten ze dat ze geen toestemming hadden om het spoor in te gaan, en waren ze met hun veiligheidsman grappen aan het maken. "Als ik 'trein' roep, springen jullie weg."
Op donderdag 7 september 2023 22:32 schreef James1988 het volgende: Een aantal dagen terug zijn er 5 baanwerkers in Italië overleden nadat ze werden geraakt door een trein.
Onlangs kwam naar buiten dat de medewerkers wisten dat de lijn nog in dienst was, wisten ze dat ze geen toestemming hadden om het spoor in te gaan, en waren ze met hun veiligheidsman grappen aan het maken. "Als ik 'trein' roep, springen jullie weg."
WTF... Waar vond je dat?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Vandaag was ik wat aan het wandelen op en rondom de Basteibrücke in Sachsen. Regelmatig uitzicht op de Elbe en de daaraan parallel lopende spoorlijn vanuit Dresden richting Tsjechië.
Een behoorlijk drukke stuk spoor, zowel met goederen als personentreinen. Voornamelijk Dostos die ik zag rijden, volgens mij 2 per uur, meestal nog met een 112 of 143'er. Zag ook nog een trein met rijtuigen van de CD, geen idee of dat een EC was of de RE20.
Verder rijdt hier lokaal de RB U28, een trein van Rumburk in Tsjechië naar Decin, ook in Tsjechië die dus via Duitsland rijdt. Dat wist ik niet, dat heb ik uitgezocht terwijl ik dit typ. Ik ben dat spoorlijntje een aantal keren tegengekomen en volgens mij is dat een leuke route.
Zijn we die kant wel eens op gegaan met het nieuwjaarsrondje?
Op weg naar Polen zijn we in Dresden geweest, al werd dat niet veel meer dan eten en een overnachting vanwege de storm de dag ervoor die ons reisplan ietwat in het water gooide (maar we hebben het gehaald).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 10 september 2023 22:11 schreef derLudolf het volgende: Vandaag was ik wat aan het wandelen op en rondom de Basteibrücke in Sachsen. Regelmatig uitzicht op de Elbe en de daaraan parallel lopende spoorlijn vanuit Dresden richting Tsjechië.
Een behoorlijk drukke stuk spoor, zowel met goederen als personentreinen. Voornamelijk Dostos die ik zag rijden, volgens mij 2 per uur, meestal nog met een 112 of 143'er. Zag ook nog een trein met rijtuigen van de CD, geen idee of dat een EC was of de RE20.
Verder rijdt hier lokaal de RB U28, een trein van Rumburk in Tsjechië naar Decin, ook in Tsjechië die dus via Duitsland rijdt. Dat wist ik niet, dat heb ik uitgezocht terwijl ik dit typ. Ik ben dat spoorlijntje een aantal keren tegengekomen en volgens mij is dat een leuke route.
Zijn we die kant wel eens op gegaan met het nieuwjaarsrondje?
Kent die lijn niet nog steeds aan aanzienlijke capaciteitbeperking door werkzaamheden?
Op dinsdag 12 september 2023 18:51 schreef spectrumanalyser het volgende: Vrijdag en Zaterdag aanstaande zijn de Raildagen. Bedrijven in de railsector zijn tussen 10:00 en 15:00 voor publiek geopend.
ter info: voor de Raildagen is het een vereiste om vooraf een reservering te doen. aangezien de locaties niet onbeperkte ruimte en mogelijkheden hebben zijn er tijdssloten gemaakt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 10 september 2023 22:20 schreef dennistd het volgende: Op weg naar Polen zijn we in Dresden geweest, al werd dat niet veel meer dan eten en een overnachting vanwege de storm de dag ervoor die ons reisplan ietwat in het water gooide (maar we hebben het gehaald).
Precies 1 jaar geleden brandde een goederentrein af bij Etten-Leur. De oorzaak lag in een defecte bovenleiding, en een schakelaar die kapot ging juist toen hij nodig was.
Rijdendetreinen zou er eens in moeten duiken maar na een jarenlange daling van storingen aan ProRail zijde lijkt het de laatste tijd met uitzondering van HSL wel weer steeds meer te gebeuren, zo is mijn onderbuikgevoel
Het zou interessant zijn om bij de grafiek "Aantal treinstoringen" een uitsplitsing te krijgen van de hoofdoorzaken per uur. Er is daar een toename te zien van jaar op jaar, maar het is niet te bepalen of dat komt door infra of materieel.
ProRail heeft sinds 2011 flink aan de infra geknutseld en het zou logisch zijn als de totale duur van vertragingen die aan de infra te wijten zijn is afgenomen.
Op donderdag 14 september 2023 15:50 schreef b2py het volgende: Het is lastig jaar op jaar te vergelijken, deze data kende ik en om die nou met de hand te scrapen
Op donderdag 14 september 2023 15:50 schreef b2py het volgende: Het is lastig jaar op jaar te vergelijken, deze data kende ik en om die nou met de hand te scrapen
Op donderdag 14 september 2023 18:28 schreef James1988 het volgende: Het zou interessant zijn om bij de grafiek "Aantal treinstoringen" een uitsplitsing te krijgen van de hoofdoorzaken per uur. Er is daar een toename te zien van jaar op jaar, maar het is niet te bepalen of dat komt door infra of materieel.
ProRail heeft sinds 2011 flink aan de infra geknutseld en het zou logisch zijn als de totale duur van vertragingen die aan de infra te wijten zijn is afgenomen.
Het zal de reiziger worst zijn of die vertraging veroorzaakt wordt door infra of materieel. Het totaal moet omlaag en ook de impact van storingen. Tegen de reiziger wordt imo te vaak gezegd: zoek het maar uit
Op donderdag 14 september 2023 18:28 schreef James1988 het volgende: Het zou interessant zijn om bij de grafiek "Aantal treinstoringen" een uitsplitsing te krijgen van de hoofdoorzaken per uur. Er is daar een toename te zien van jaar op jaar, maar het is niet te bepalen of dat komt door infra of materieel.
ProRail heeft sinds 2011 flink aan de infra geknutseld en het zou logisch zijn als de totale duur van vertragingen die aan de infra te wijten zijn is afgenomen.
Wat je wel ziet dat de gewijzigde infra met minder wissels en andere wissels best wel een aantal interessante eigenschappen heeft: - In de basis kan je bij stremmingen/werkzaamheden nog altijd een vrijwel vergelijkbare dienstregeling rijden binnen de plannormen die hiervoor gelden in verhouding tot situatie voorheen. - Het type wissels is vaak een geworden die minder vaak stoort. Daarmee is de infrastructuur betrouwbaarder geworden. - Bij een stremming waarbij maar een spoor beschikbaar is, is het enkelspoor langer geworden. Vaak heb je aan het enkelspoor bij bijvoorbeeld een defecte trein of infrastoring weinig. Als aan de trein of het spoor wordt geklusd door een monteur moet het nevenspoor vanwege de veiligheid vaak ook buiten dienst. Bij de weinige situaties dat het wel nut heeft betekent een langer enkelspoor dat je minder of niet meer kunt rijden. Daar staat wel tegenover dat de wissels die het enkelspoor korter maakten ook gestoord kunnen raken en dat ook meteen dubbelsporig doen, dat streept tegen elkaar weg als die bron weg is. - Wel is een belangrijk nadeel van minder wissels dat het begin van een storing langer chaos is met treinen die niet weg kunnen komen. De vraag is dus of je wel op de situatie uit het eerste puntje uitkomt op een druk baanvak met te weinig uitwijkmogelijkheden.
[..]- In de basis kan je bij stremmingen/werkzaamheden nog altijd een vrijwel vergelijkbare dienstregeling rijden binnen de plannormen die hiervoor gelden in verhouding tot situatie voorheen.
Leuke theorie, in de praktijk is dat vaak anders. Voorbeeld: voorheen was het heel normaal bij een storing tussen Utrecht en Amsterdam intercity's om te leiden via Hilversum, ik heb dat meermaals meegemaakt, dat is nu zeer ongebruikelijk geworden
Ook worden er regelmatig stops geschrapt in bijvoorbeeld Utrecht Zuilen of Vaartsche Rijn of Lunetten door te weinig wissels.
[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 15-09-2023 09:31:58 ]
De 583 is opgeheven in Gouda, door inzet van hulpdiensten. Als vervanging is er een 300583 ingelegd van Utrecht naar Amersfoort, maar niet verder. Aangezien het bij de normaliter aansluitende trein 1883 om de laatste trein naar Leeuwarden gaat heeft deze gewacht tot binnenkomst van de 300685 vanuit Utrecht (om 0:15 op spoor 5, dus wat meer overstaptijd). Vertrek uiteindelijk om 0:22 met +34, aankomst in Leeuwarden met +30.
En dit is de inzet van de hulpdiensten:
twitter
twitter
[ Bericht 11% gewijzigd door dennistd op 15-09-2023 01:13:06 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Leuke theorie, in de praktijk is dat vaak anders. Voorbeeld: voorheen was het heel normaal bij een storing tussen Utrecht en Amsterdam intercity's om te leiden via Hilversum, ik heb dat meermaals meegemaakt, dat is nu zeer ongebruikelijk geworden
Maar dat paste nooit heel erg lekker. Binnen het kader dat plannormen sinds een aantal jaar ook gelden voor de dienstregeling tijdens een versperringsmaatregel past het gewoon niet meer. Je komt er op station Hilversum niet uit.
quote:
Ook worden er regelmatig stops geschrapt in bijvoorbeeld Utrecht Zuilen of Vaartsche Rijn of Lunetten. Reden = te weinig wissels.
Dit is iets specifieks voor Utrecht Centraal en niet voor het concept als geheel. In Utrecht liggen de fly-overs zo dat als je aan corridorscheiding doet je de A2-corridor altijd door de midden splijt. Ook is ervoor gekozen om het opstelterrein OZ te behouden. Het effect is dat je niet vanaf spoor 18/19 naar 5/7 kunt komen. Een hele wisselstraat voor Utrecht Centraal waardoor je op 5/7 kan binnenkomen vanuit Amsterdam of vanaf 18/19 zou kunnen vertrekken zou de Noordoost stevig verstoren. Daarmee is gekozen voor het minder ideale scenario om via 14/15 op OZ kop te maken en dan weer op spoor 7 voor te brengen. Dat raakt inderdaad de sprinters Breukelen-Driebergen die dan over IC-sporen rijden en niet langs perrons komen. Dit had wat mij betreft anders opgelost moeten worden met een IC-keervoorziening tussen het wisselcomplex en Bunnik. Maar dan kom je voor de bijsturing ook meteen geen enkele wissel meer tekort.
[..] Maar dat paste nooit heel erg lekker. Binnen het kader dat plannormen sinds een aantal jaar ook gelden voor de dienstregeling tijdens een versperringsmaatregel past het gewoon niet meer. Je komt er op station Hilversum niet uit.
Die plannormen zijn echt heel vervelend en ik ben benieuwd of je het probleem dat ze ermee wilden oplossen (kans op STS) niet reeds kleiner is geworden met inbouw ATB-Vv, zodat de plannormen meer hinderlijk zijn dan nuttig.
Over al die wissel- en spoorsaneringen: voor alles wat niet standaard-dienstregeling is, is dat een heel erg slecht idee.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Van ETCS wordt het niet per se beter, dat hangt volledig van het ontwerp af. Pas bij volledig dynamische moving blocks maar dat is nog in de experimentele fase.
Klopt, maar je kunt wel leuke dingen doen met ETCS L2 die met het huidige lichtseinstelsel niet mogelijk zijn. Zeer korte (virtuele) blokken rond stations helpen bijvoorbeeld om de capaciteit te verhogen zonder dat je extra spoor nodig hebt.
Ook niet meer wanneer er twee treinen in verschillende richtingen over dezelfde infra moeten (wat met het ongeluk in Amsterdam de aanleiding ervoor was)?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er wordt berekend hoe lang de eerste trein de volledige sectie bezet houdt, en pas wanneer deze weer volledig is vrijgegeven kan het vertrek van de tweede trein gepland worden. Voor een kruisende beweging in tegengestelde richting was de plannorm bijv. 3 minuten, ongeacht materieel of locatie.
Nu wordt er daadwerkelijk berekend dat een Virm-10 die sectie in Amsterdam 2.3 minuten bezet houdt, of een SLT-6 maar 2.1 minuten. En dat voor een soortgelijke situatie in bijv. Rotterdam een sectie maar 1.8 minuten bezet blijft. Die berekende tijden zijn nu de “norm”.
Bij Amsterdam was het toen ook nog het geval dat er een stilstand voor het sein op het uitrijspoor was gepland, dat is na het ongeluk helemaal verboden (stilstanden mogen alleen nog op stations of emplacementen/zijsporen worden gepland).
Er was nog een bijzonderheid gisteren toen we op de Dinner Train stonden te wachten maar wat het precies was; Fles weet jij het nog?
Oh terwijl ik het typ herinner ik me het weer; ze hebben een IC er gewoon langs gestuurd, over het emplacement, zonder te laten stoppen in Apeldoorn. Het was in Deventer ook een enorme chaos toen ik er een uurtje eerder ofzo kwam overstappen om met Fles verder te reizen.
Gaat om biljetjes met een trein erop, zoals op de voorkant van dit boek, en biljetjes met een landbewerkpersoon erop. Die hanteert de "hoe", de hak. En die is dus de "hoe-r". Vandaar. Dit is mijn HOER NOTE (verder compleet niet treingerelateerd, sorry )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze middag bij Alstom wezen kijken in Rotterdam. De blustrein werd gedemonstreerd. Leuke lineup van deze stoomloc van Stichting Stoom Nederland, de Crew 2454, en de ICNG.
vooral leuk om gesproken te hebben met de onderhoudsmonteurs van de 6400. Die hadden daar een halve kromme nokkenas, een stuk van een tandwiel, en een zuiger op de stand.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 16 september 2023 17:23 schreef spectrumanalyser het volgende: Deze middag bij Alstom wezen kijken in Rotterdam. De blustrein werd gedemonstreerd. Leuke lineup van deze stoomloc van Stichting Stoom Nederland, de Crew 2454, en de ICNG.
vooral leuk om gesproken te hebben met de onderhoudsmonteurs van de 6400. Die hadden daar een halve kromme nokkenas, een stuk van een tandwiel, en een zuiger op de stand.
Jazeker, garagebedrijven gaan echt geen werk weigeren omdat er een ander merkje op de auto zit. soms zitten er dan ineens een andere kentekenplaathouders op je auto, met de naam van deze dealer. extra service
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Nou ja, mijn C1 wel al 10 jaar bij een Mitsubishi-garage iig.
Een ekte dealer? Of een garage die veel Mitsubishi verkoopt. Veel dealers zijn gecombineerd natuurlijk. Kom niet meer zo snel op de dealer waar mijn Clio oorspronkelijk vandaan komt, maar die doen ook Dacia en Ferrari
Even een dagje Kaunas, met de trein. Eerste klas was ¤11 tegen ¤8 voor tweede klas
Ook op breedspoor is eerst klas 2+1 qua stoelen en voor de eerste stop hadden we allemaal een flesje water.
Volgens de app van DB zou er vanaf hier ook een IC143 naar Berlin Ostbahnhof Krakow rijden. Eens even zien waar gaat mee rijdt. Er is een stop van 17:26-17:51 gepland in Bialystok (NO Polen), geen idee of je in die tijd draaistellen kunt wisselen.
Een derde en vierde spoor (oftewel Rail Baltica = normaalspoor) zie ik nog niet liggen.
De trein kan ik niet op Vagonweb vinden. Het ontbreken van de plaatjes op die site tegenwoordig vind ik jammer
Qua materieel ook ingewikkeld, non stop naar Hannover of Berlin is vast markt voor, maar dan is een stoel goed genoeg. Als je er veel langer in zit, misschien een stoel die wat achterover kan ofzo. Als nachttrein zit er geen hond op de wachten als dat betekend dat je om 2u in Berlijn bent.
Kortom, een dergelijke verbinding zal er nooit komen
De rechtstreekse trein Vilnius-Krakow lijkt toch niet te bestaan, DB Navigator zit er dus naast, als je de reis opzoekt via de Litouwse spoorwegen geven ze aan dat je moet overstappen in Mockava,een dorp vlakbij de Poolse grens. Vroeger was daar een omspoorinstalatie, nu moet je overstappen.
Die Duitsers zijn niet al te snugger volgens mij. Zonet weer een chauffeur die een weg afgesloten bord negeerde en hier tegen de afzetting aanreed. Die moest hij deels opzij zetten om met heel veel pijn en moeite achteruit via een smalle doodlopende weg zijn bus te keren.
Op zondag 10 september 2023 11:04 schreef derLudolf het volgende: Rijden er nu 120'ers voor badslippers? Zou zeggen dat er er twee in dubbeltractie zag, waarvan een in rood/beige kleurstelling
Eventuele verwijzingen naar upgrades en andere grote projecten zijn er wel gedeeltelijk in opgenomen, soms staat er iets van "gelijktijdig met andere verbeteringen", das het derde spoor over de grens vanaf Emmerich bijvoorbeeld, en ERTMS.
Dat zijn echter projecten die niet vallen onder dit mega-project, hierin wordt alle achterstallige meuk die er is grotendeels weggewerkt. Daar hebben we hier door de jaren heel al heel veel rapporten over voorbij zien komen. Daar zijn weer andere lijsten voor. Er worden tot 2030 ook best wel wat missende stukjes HSL aangelegd, die staan er ook niet op.
Ben wel benieuwd waar ze al dat volk en machines vandaan trekken. Van de VW fabriek die niet door gaat misschien omdat geen hond hun elektrische auto's wil hebben misschien?
Bremen Wilhelmshaven staat wel aangegeven op de kaart maar noch in de Tweet die je denkt noch in de de pdf.
Waarom staat die aangegeven is meer mij vraag. Bereits in gute Zustand betekent toch dat een Generalsanierung niet noodzakelijk is, zeker niet in vergelijking met andere plaatsen
Komt toch niks van terecht, de volgende spaarwaanzinnige als opperhoofd van het Duitse ministerie van financiën heeft wederom het mes gezet in het budget:
Die Deutsche Bahn AG wird weit weniger Geld als geplant vom Bund erhalten, um das Schienennetz zu sanieren. Wie das Handelsblatt aus Regierungskreisen erfuhr, wird das Bundesunternehmen nicht einmal die Hälfte der angemeldeten 45 Milliarden Euro erhalten. Dies geht ebenso aus dem Haushaltsentwurf für 2024 hervor. Er liegt dem Handelsblatt vor. Von einem „Desaster“ ist im Vorstand der Bahn die Rede.
Zolang het bij de Duitsers niet doordringt dat ze met de Schwarze Null het hele land naar de verdommenis helpen verandert er toch niks. In plaats van mooie praatjes en vergezichten is er gewoon structureel veel meer geld voor investeringen in Duitse infrastructuur nodig.
[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2023 08:58:31 ]
Nou ik las dus net iets, dat de slechte staat van de Autobahn en dan vooral de bruggen daar in er voor zorgen dat windparken niet in het gewenste tempo kunnen worden aangelegd. De onderdelen zijn te zwaar, morgen niet over sommige bruggen.
Dus omrijden is het devies, ritje dat normaal in zes uur had gekund kost vervolgens meerdere nachten.
Op dinsdag 19 september 2023 15:26 schreef James1988 het volgende: En dan moeten ze ook nog eens per deelstaat een vergunning regelen voor uitzonderlijk vervoer enzo
Dat gaat in Nederland ook per wegbeheerder hoor. Met een beetje pech kan m'n neef ook bij twee gemeenten en twee provincies een vergunning aanvragen als je een graafmachine 15km wilt verplaatsen (dan neem je het risico maar en verplaats je de boel om 5u 's nachts)
Ik zag trouwens dat op Russisch breedspoor bouwmachines gewoon op een wagon passen zonder uit te steken. Zeecontainers hadden in de breedte ook nog veel ruimte over.
Een driedelige Skoda dubbeldekker, gebaseerd op iets waar de CD ook mee rijdt. Dit is een van de laatste gebouwd, 2017 en voorzien van infoschermpjes in de binnenkant.
De bakken hebben buffers, koppelingen is volgens mij van hetzelfde soort als goederenwagons hier hebben.
Pesa Link ding, richting Poolse grens.
Gekke wagon, had twee lagen en het leek alsof er een rollenbaan op de bodem was.
Stoel 1, bak 1. Beste plek van de trein. Eerste klasse is alleen het bovendek van de eerste bak. Op de rit Vilnius-Kaunas bv kreeg ik in de 1e klas een flesje water, op het halfuur durend ritje naar Trakai niet. Misschien omdat er toen alleen buitenlanders zaten, die weten niet dat je dat hoort te krijgen? Rit naar Kaunas was 1:15 en kost ¤11,10 (¤8,30 2e klas)
Oude meuk, wel een logo van LG (Litouwse spoorwegen) er op maar opschriften in het Russisch. Afsluiters lijken ook niet goed af te sluiten en sommige tankers waren behoorlijk roestig
Een driedelige Skoda dubbeldekker, gebaseerd op iets waar de CD ook mee rijdt. Dit is een van de laatste gebouwd, 2017 en voorzien van infoschermpjes in de binnenkant. [ afbeelding ]