abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 september 2023 @ 10:24:11 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210547355
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Eens.

Ik heb liever dat die salderingsregeling afgebouwd wordt dan dat eigenaren van zonnepanelen overgeleverd zijn aan de grillen van energiemaatschappijen die allerlei vage constructies bedenken om je voor je panelen te laten betalen.

Ik ben helemaal van de meer zonnepanelen meer beter, maar we kunnen ook moeilijk blijven doen alsof het stroomnet een spons is waar je in de zomer stroom in stopt die je er 's winters weer uit kan halen.
Dit dus.
Maak het aantrekkelijk en mogelijk voor mensen daar in te investeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 6 september 2023 @ 10:32:11 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210547406
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit dus.
Maak het aantrekkelijk en mogelijk voor mensen daar in te investeren.
En zorg dat het interessant wordt voor mensen om het verbruik beter af te stemmen met hun productie. Als je kan salderen maakt het voor de portemonnee niks uit of je de vaatwasser 's nachts of 's middags laat draaien.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 10:33:50 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210547419
quote:
14s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En zorg dat het interessant wordt voor mensen om het verbruik beter af te stemmen met hun productie.
Maar dat kan lastig, door de manier waarop panelen jarenlang werden verkocht, want daar werd toen geen rekening mee gehouden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210548213
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat kan lastig, door de manier waarop panelen jarenlang werden verkocht, want daar werd toen geen rekening mee gehouden.
Maar al die nieuwe panelen kan dit dus wel. Immers ze willen dat de laag en midden eerst ook mogen profiteren, die moeten ze nog leggen. Dus dan kunnen de rijken zich rustig nog even verrijken.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 12:01:45 #105
16180 crew  CoolGuy
pi_210548226
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar al die nieuwe panelen kan dit dus wel. Immers ze willen dat de laag en midden eerst ook mogen profiteren, die moeten ze nog leggen. Dus dan kunnen de rijken zich rustig nog even verrijken.
Jawel, maar ik weet niet hoe nu panelen worden verkocht. Is dat nog steeds op basis van je jaarverbruik?
pi_210548292
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jawel, maar ik weet niet hoe nu panelen worden verkocht. Is dat nog steeds op basis van je jaarverbruik?
Bij mijn buren iig niet. Die hebben gekeken naar hun gemiddelde verbruik in vermogen.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 12:12:48 #107
16180 crew  CoolGuy
pi_210548335
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bij mijn buren iig niet. Die hebben gekeken naar hun gemiddelde verbruik in vermogen.
Kijk, dan is dat schijnbaar nu anders, en dat vind ik ook wel terecht, want dat verhaaltje over salderen gaat mogelijk in de toekomst dus niet meer op.
  woensdag 6 september 2023 @ 21:40:47 #108
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_210553514
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 15:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Op gaslicht zie ik United consumers en Eneco.

Maar gas is het goedkoopste bij mega. Aparte is wel dat als je geen teruglevering invult je ¤120 korting krijgt vul je wel teruglevering in dan ontvang je die niet. :?

Dus ook een soort boete voor paneel bezitters.
"De hoogte van de welkomstbonus vind je terug in je bevestigingsbrief. De hoogte van de welkomstbonus is afhankelijk van het
door jou ingeschatte verbruik van stroom en gas bij je aanmelding. Als je historische jaarverbruik en daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van je zelf ingeschatte verbruik, dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van je welkomstbonus en behoudt
Mega zich het recht om deze welkomstbonus eenzijdig te verhogen of verlagen."

hahaha wtf "De welkomstbonus is 120 euro, of niet, we doen maar wat, je kunt ons toch niks maken, lange neus!"
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_210553711
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik ook. Heb zoveel panelen als mijn gemiddelde verbruik.

Maar ik kijk ook graag hoe andere EU landen hiermee omgaan.
In Italië kun je bijv salderen tot 5.000 kWh.
In België kun je je familie je overschot aan opgewekte stroom gratis geven.
In DL dus een nieuwe subsidie tot 10K (panelen en batterij).

En hier gaan we alles afbouwen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 6 september 2023 @ 22:00:24 #110
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210553717
ik heb het vast gezet voor een jaar. kon nog gelukkig *O*
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210553870
Morgen gaat mijn drie jaar vast Eneco in. Met zonnepanelen.

Ik hoop dat alles goed gaat en ze niet alsnog cancellen. Fingers crossed. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210554263
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 21:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ook. Heb zoveel panelen als mijn gemiddelde verbruik.

Maar ik kijk ook graag hoe andere EU landen hiermee omgaan.
In Italië kun je bijv salderen tot 5.000 kWh.
In België kun je je familie je overschot aan opgewekte stroom gratis geven.
In DL dus een nieuwe subsidie tot 10K (panelen en batterij).

En hier gaan we alles afbouwen.
Salderen tot 5mw betekend dus 2x het gemiddelde Nederlandse verbruik. Lost niets op voor de problematiek dat mensen die geen panelen kunnen leggen dat betalen.

Opgewekte stroom zelf verkopen (het is niet perse gratis weggeven) als in België is een goede optie.

Subsidie zoals in DL ben ik om tegen. Je vergat de laadpaal. Die laatste eis maakt wel weer duidelijk dat het rijken sponsoren is. Elke subsidie waarmee je geld gaat besparen, maar je voor de minima minstens 2 maandlonen voor moet voorschieten om het terug te krijgen is verachtelijk. Vergroot de kloof. Als er subsidie op thuisaccus komt zou ik het liefste zien dat die op de inkoop van de accu komt. Waarbij de installateur het geld terug krijgt als hij hem werkelijk ergens geplaatst heeft en de subsidie ook van de kostprijs, zodat het echt bij de mensen terecht komt.
pi_210556313
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 21:40 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
"De hoogte van de welkomstbonus vind je terug in je bevestigingsbrief. De hoogte van de welkomstbonus is afhankelijk van het
door jou ingeschatte verbruik van stroom en gas bij je aanmelding. Als je historische jaarverbruik en daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van je zelf ingeschatte verbruik, dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van je welkomstbonus en behoudt
Mega zich het recht om deze welkomstbonus eenzijdig te verhogen of verlagen."

hahaha wtf "De welkomstbonus is 120 euro, of niet, we doen maar wat, je kunt ons toch niks maken, lange neus!"
Dat is wel een goede inderdaad.
Ben benieuwd want dit staat in mijn welkomstbrief:

quote:
Je hebt een Mega MEGA Groene Elektriciteit 1 jaar vast met ¤60 loyaliteitsbonus -
MEGA Gas 1 jaar vast met ¤60 loyaliteitsbonus voor bepaalde tijd met een vaste prijs (zie Tarievenblad). Dit houdt in dat de levering,
behoudens opzegging, blijft doorlopen en het leveringstarief gedurende een periode van 1 jaar niet wijzigt. Gedurende de looptijd van je
overeenkomst wordt je leveringstarief (excl. btw) niet gewijzigd. Bij een vast contract zijn er kosten aan verbonden wanneer je besluit om
je energiecontract eerder te ontbinden. Deze kosten kan je terugvinden in onze voorwaarden. Energiebelasting (EB) en de Opslag
Duurzame Energie (ODE) zijn heffingen van de overheid op het verbruik van elektriciteit en gas. Over deze heffingen betaal je ook nog
eens btw.. Aanpassingen in deze tarieven rekenen wij je één-op-één door (zie ook www.rijksoverheid.nl).
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_210556928
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sprak gisteren een buurman in de straat, op zijn huis waren ze zonnepanelen aan het leggen. Hij zei dat ze meteen leverbaar waren uit de voorraad. Ook zei hij dat hij binnen 5 jaar de investering terugverdient. Op internet lees ik hele andere verhalen, zo ook een artikel in de krant gisteren dat dat juist kan oplopen tot 25 jaar.

Wat is nu waar? Hij legt 9 panelen voor een gezinsverbruik. Kent iemand de cijfers?
  donderdag 7 september 2023 @ 11:48:51 #115
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210557016
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 11:42 schreef Homey het volgende:

[..]
Sprak gisteren een buurman in de straat, op zijn huis waren ze zonnepanelen aan het leggen. Hij zei dat ze meteen leverbaar waren uit de voorraad. Ook zei hij dat hij binnen 5 jaar de investering terugverdient. Op internet lees ik hele andere verhalen, zo ook een artikel in de krant gisteren dat dat juist kan oplopen tot 25 jaar.

Wat is nu waar? Hij legt 9 panelen voor een gezinsverbruik. Kent iemand de cijfers?
Die tvt berekeningen in aanbiedingen zijn vaak erg simpel, gaan nog wel eens uit van volledig salderen, hoge kwh-prijs, etc.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_210557169
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 11:48 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Die tvt berekeningen in aanbiedingen zijn vaak erg simpel, gaan nog wel eens uit van volledig salderen, hoge kwh-prijs, etc.
Zoiets dacht ik ook.

Maar er zijn vast online voorbeelden van mensen die zonnepalen hebben en het exact bijhouden. Je kunt natuurlijk dan de terugverdientijd uitrekenen.
pi_210557716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 12:03 schreef Homey het volgende:

[..]
Zoiets dacht ik ook.

Maar er zijn vast online voorbeelden van mensen die zonnepalen hebben en het exact bijhouden. Je kunt natuurlijk dan de terugverdientijd uitrekenen.
Ik heb ze laten leggen in december 2021, 9 stuks, 4500 euro ongeveer, met normale prijzen duurt het idd wel even voordat je het hebt terugverdiend maar dankzij die absurde prijzen vorig jaar heb ik het er aankomende december al uit.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_210558261
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 12:54 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Ik heb ze laten leggen in december 2021, 9 stuks, 4500 euro ongeveer, met normale prijzen duurt het idd wel even voordat je het hebt terugverdiend maar dankzij die absurde prijzen vorig jaar heb ik het er aankomende december al uit.
Ok.

Ik had ook een gedachte; het is ook waardeverhogend voor je koophuis. In die zin is het vestzak broekzak.
pi_210558633
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 12:54 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Heb je een poosje 70ct of meer betaald voor stroom ?
Ik heb nog een redelijk gunstig lopend 3-jaars contract en heb met 9 panelen zo'n 1800 euro (van de 4650 euro aanschaf) terugverdiend in 18,5 maanden
  Moderator donderdag 7 september 2023 @ 15:24:18 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_210559077
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 12:03 schreef Homey het volgende:

[..]
Zoiets dacht ik ook.

Nou, je kunt in de app vaak je tarieven opgeven. Dat kan ik in ieder geval wel. Dat heb ik 2 maanden geleden verkeerd gedaan, en nu klopt er geen hout meer van want hij heeft de waarde-historie weg gegooid. Ik weet dat de vorige eigenaar van dit huis hetzelfde betaalde als ik, dus vanaf het moment dat de panelen liggen, wat ergens eind augustus 2019 was, tot en met afgelopen juni was het exact hetzelfde tarief, altijd.

Nu heb ik een nieuw vast contract, met hogere prijzen, en dus wilde ik dat op de juiste datum laten in gaan, maar blijkbaar heb ik het verkeerd gedaan, waardoor ik nu handmatig zou moeten uitrekenen wat het is. Kan ik wel even doen trouwens.
pi_210559733
Wij hebben begin deze zomer panelen op het westen laten leggen (sluit het beste aan op ons verbruiksprifiel). In totaal 4200 Wp en levert iets van 3200 kWh op jaarbasis op.
Aanschaf was 5500 euro, maar ik heb er een duurzaamheidslening op afgesloten voor 1,6%.
Ons maandbedrag is 50 euro inclusief aflossing voor de komende 10 jaar.
Als ik nu gemiddeld 35 cent reken voor stroom dan levert dat ons over het hele jaar 1120 euro op aan besparing. Ik betaal nu 600 euro aan afbetaling dus ik schiet er nu al 520 euro per jaar mee op zonder investering. Ik snap niet dat iedere woningeigenaar dat niet doet..

(De simpele TVT is dan trouwens 5 jaar met redelijk lage energieprijzen, ik verwacht dat dat in de toekomst steeds meer zo zal zijn voor huishoudens met zonnepanelen).
pi_210559764
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 16:44 schreef MisChrartin het volgende:
Wij hebben begin deze zomer panelen op het westen laten leggen (sluit het beste aan op ons verbruiksprifiel). In totaal 4200 Wp en levert iets van 3200 kWh op jaarbasis op.
Aanschaf was 5500 euro, maar ik heb er een duurzaamheidslening op afgesloten voor 1,6%.
Ons maandbedrag is 50 euro inclusief aflossing voor de komende 10 jaar.
Als ik nu gemiddeld 35 cent reken voor stroom dan levert dat ons over het hele jaar 1120 euro op aan besparing. Ik betaal nu 600 euro aan afbetaling dus ik schiet er nu al 520 euro per jaar mee op zonder investering. Ik snap niet dat iedere woningeigenaar dat niet doet..

(De simpele TVT is dan trouwens 5 jaar met redelijk lage energieprijzen, ik verwacht dat dat in de toekomst steeds meer zo zal zijn voor huishoudens met zonnepanelen).
Dat is te danken aan het salderen wat komt te vervallen en nog zonder de teruglever-vergoeding die nu ineens geïntroduceerd wordt, in de komende jaren zal je besparing aanzienlijk teruglopen
pi_210560477
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 16:49 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Dat is te danken aan het salderen wat komt te vervallen en nog zonder de teruglever-vergoeding die nu ineens geïntroduceerd wordt, in de komende jaren zal je besparing aanzienlijk teruglopen
En daar is dus nog helemaal geen zekerheid over. Zolang het wetsvoorstel niet de eerste Kamer gepasseerd is (mind you, we hebben in de tussentijd ook nog even een nieuwe EK gekregen), kan ik niet rekenen met de afbouw van de salderingsregeling.

Het zal er heus wel komen, maar hoe en wat is gewoon onduidelijk.

Dus 'dat je besparing de komende jaren aanzienlijk terug gaat lopen' is nog geenszins een zekerheid.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210560809
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 16:49 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Daarom liggen onze panelen op het westen. We verbruiken aan het eind van de middag/begin van de avond het meest stroom per dag. Zelfs als salderen en grotendeels afgaat ben ik in de zomer al ons elektra verbruik kwijt.
pi_210560998
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 11:42 schreef Homey het volgende:

[..]

Hij kan nu nog salderen. Nu nog 5 jaar halen, ligt er aan wat hij betaald etc
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')