Op Gaslicht staat het volgende bij de uitleg van salderen bij Greenchoice: Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik. Vattenfall en VandeBron doen hetzelfde. Hier staan ook wat rekenvoorbeelden van Greenchoice. Ik blijf de uitleg ingewikkeld vinden. Daarom erg blij met de heldere uitleg van Coolguy!quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:41 schreef Nizno het volgende:
Ik was van plan om er iets op te zeggen maar capricia en CoolGuy hebben eigenlijk al mijn argumenten al gegeven.
Ik kan alleen op de site van greenchoice nergens zien of ze eerst salderen met het hoog tarief zoals bij enkele andere leveranciers wel het geval is.
Ja, zodra je meer verbruikt dan je opwekt over een heel verbruiksjaar gezien. Ik weet niet of je nu een vast contract hebt of dat je dat overweegt, ik heb even niet helder op 't netvlies welke het is, maar zolang je mag salderen EN je levert meer terug dan je verbruikt is er niet zo veel aan de hand.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:39 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad dat ik er weinig van snap. Waarvoor mijn excuses. Vroeger nam je een contract af en dat was het. Nu moet je een energie- en tech expert zijn om alles te kunnen begrijpen. Ik heb mij wat verkeken op wat er bij komt kijken bij de aanschaf van panelen. Al concluderende moet ik dus gaan opletten zodra ik meer verbruik dan ik opwek. Dat gaat nog wel even duren
Bedankt in ieder geval voor het advies en meedenken.
Dat is dan ook wat het is. Je saldeert eerst tegen je normaalverbruik. Zodra dat is weg gepoetst en dat staat op 0, én er zijn een 'resterend aantal kWh in normaaluren' (dus wat er nog over is van je opwek - verbruik in de normaaluren) wordt vervolgens gesaldeerd tegen wat er open staat in je dalverbruik.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:42 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Op Gaslicht staat het volgende bij de uitleg van salderen bij Greenchoice: Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik. Vattenfall en VandeBron doen hetzelfde. Hier staan ook wat rekenvoorbeelden van Greenchoice. Ik blijf de uitleg ingewikkeld vinden. Daarom erg blij met de heldere uitleg van Coolguy!
Het is alleen maar goed dat je het vraagt. En misschien help je hier andere users ook mee.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:42 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Op Gaslicht staat het volgende bij de uitleg van salderen bij Greenchoice: Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik. Vattenfall en VandeBron doen hetzelfde. Hier staan ook wat rekenvoorbeelden van Greenchoice. Ik blijf de uitleg ingewikkeld vinden. Daarom erg blij met de heldere uitleg van Coolguy!
Je hebt ze liggen, nu kun je gaan verder met je leven.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:39 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad dat ik er weinig van snap. Waarvoor mijn excuses. Vroeger nam je een contract af en dat was het. Nu moet je een energie- en tech expert zijn om alles te kunnen begrijpen. Ik heb mij wat verkeken op wat er bij komt kijken bij de aanschaf van panelen. Al concluderende moet ik dus gaan opletten zodra ik meer verbruik dan ik opwek. Dat gaat nog wel even duren
Bedankt in ieder geval voor het advies en meedenken.
Ik heb vanaf vandaag een jaarcontract bij Greenchoice. Dus deze loopt nog volledig voor 2025 wanneer het salderen wordt afgebouwdquote:Op vrijdag 1 september 2023 20:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, zodra je meer verbruikt dan je opwekt over een heel verbruiksjaar gezien. Ik weet niet of je nu een vast contract hebt of dat je dat overweegt, ik heb even niet helder op 't netvlies welke het is, maar zolang je mag salderen EN je levert meer terug dan je verbruikt is er niet zo veel aan de hand.
Als dat anders wordt, dan gaat wat jouw aanbieder voor regeling heeft van belang zijn, maar aangezien je aangeeft dat dat nog wel even gaat duren is dat even niet van belang nog.
Dat je het niet snapt is niet erg, het was ook geen verwijt, maar niet meer dan een constatering.
Oke, dus je hebt een 1-jarig contract bij Greenchoice. Jouw verbruik op een heel jaar gezien is zo'n 1700 kWh, en de prognose voor jouw panelen is dat die op een jaar 2800 kWh gaan opbrengen. Aangezien je nog mag salderen wordt het rekensommetje heel simpel; je hebt dalijk 1100 kWh terug op het net geïnjecteerd (2800 - 1700).quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:56 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ik heb vanaf vandaag een jaarcontract bij Greenchoice. Dus deze loopt nog volledig voor 2025 wanneer het salderen wordt afgebouwd
quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt ze liggen, nu kun je gaan verder met je leven.
Het is allemaal niet zo ernstig
Haha ja dat is zeker zo. Kreeg er echter wel aardig koppijn van toe ik al die keuzes voorgeschoteld kreeg. En dan heb ik het nog enkel over e aanschaf. Ik heb andere talenten denk ikquote:Op vrijdag 1 september 2023 20:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt ze liggen, nu kun je gaan verder met je leven.
Het is allemaal niet zo ernstig
50 euro betalen of 50 euro BIJbetalen? Want indien 50 euro betalen heb je voor 50 euro een heel jaar energie gehad. Als jij 130 betaald per maand is dat x12 zo'n 1.560 euro, en dáár bovenop moet je dan nog eens 50 euro betalen?quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:50 schreef cherrycoke het volgende:
jaarnota binnen, moet dit jaar 50 euro betalen, heb altijd terug gehad, ach ja, ik betaalde vroeger ook 30 euro per maand nu 130.
BIJbetalenquote:Op zondag 3 september 2023 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
50 euro betalen of 50 euro BIJbetalen? Want indien 50 euro betalen heb je voor 50 euro een heel jaar energie gehad. Als jij 130 betaald per maand is dat x12 zo'n 1.560 euro, en dáár bovenop moet je dan nog eens 50 euro betalen?
Ach, in mijn vorige huis, voor ik daar zonnepanelen liet leggen betaalde ik per jaar zo'n 1800 euro aan E+G wat neerkwam op 150 euro per maand voorschot (maar toen waren het wel nog normale prijzen van 21ct en zo'n 75ct) en dat vond ik toen meer dan prima.
Ja goed, maar dan nog heb je dus 1.610 euro betaald voor een heel jaar energie. Dat is niet uitzonderlijk duur qua bedrag, maar je kon voor dat geld natuurlijk wel een stuk minder verbruiken, dus uiteindelijk is het heel duur, maar, je snapt me.quote:
ik was van half november tot begin 1 maart al 1000 euro kwijt aan gas. 489 kuub.quote:Op zondag 3 september 2023 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
50 euro betalen of 50 euro BIJbetalen? Want indien 50 euro betalen heb je voor 50 euro een heel jaar energie gehad. Als jij 130 betaald per maand is dat x12 zo'n 1.560 euro, en dáár bovenop moet je dan nog eens 50 euro betalen?
Ach, in mijn vorige huis, voor ik daar zonnepanelen liet leggen betaalde ik per jaar zo'n 1800 euro aan E+G wat neerkwam op 150 euro per maand voorschot (maar toen waren het wel nog normale prijzen van 21ct en zo'n 75ct) en dat vond ik toen meer dan prima.
Dat was hier het verbruik in januari ongeveer...quote:Op zondag 3 september 2023 13:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
ik was van half november tot begin 1 maart al 1000 euro kwijt aan gas. 489 kuub.
1610 euro is erg netjes. Maar ben wel benieuwd naar het verbruik xD
Als je je hele verbruik saldeert. No one cares.quote:Op dinsdag 5 september 2023 21:11 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik vraag mij af wanneer je grootvebruikers (wasmachine, vaatwasser etc.) het beste kan laten draaien bij zonnepanelen en een contract met dubbel tarief? Iets in mij zegt tijdens zonuren tijdens daltarief? Ofwel overdag in het weekend en op feestdagen. Of maakt het in verband met salderen niks uit?
even afhankelijk of je in totaal een overschot hebt. Want bij een overschot maakt het niet uit.quote:Op dinsdag 5 september 2023 21:11 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik vraag mij af wanneer je grootvebruikers (wasmachine, vaatwasser etc.) het beste kan laten draaien bij zonnepanelen en een contract met dubbel tarief? Iets in mij zegt tijdens zonuren tijdens daltarief? Ofwel overdag in het weekend en op feestdagen. Of maakt het in verband met salderen niks uit?
Dit ook ja. Als je je hele verbruik, of je hele normaal verbruik, kunt salderen, maakt het niet uit.quote:Op dinsdag 5 september 2023 21:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je je hele verbruik saldeert. No one cares.
https://solarmagazine.nl/(...)egeling-zonnepanelenquote:GroenLinks-PvdA wil wachten met afbouw salderingsregeling zonnepanelen
Pas wanneer ook Nederlanders met lage of middeninkomens kunnen profiteren van zonnepanelen, is het verstandig om de salderingsregeling af te bouwen. Dat schrijft GroenLinks-PvdA in haar concept-verkiezingsprogramma.
GroenLinks en de Partij voor de Arbeid (PvdA) doen in november voor het eerst als één fractie mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. In de Eerste Kamer opereren de 2 partijen al als gezamenlijk fractie en heeft de politieke partij samen met de BoerBurgerBeweging (BBB) de sleutel in handen om het wetsvoorstel dat voorziet in de afbouw van het salderen goed te keuren.
Bedankt! Zolang ik niet elektrisch ga rijden of een (hybride) warmtepomp aanschaf heb ik een overschot. Hier in Brabant gaat het daltarief al in om 21.00 uur. Maar daar hoef ik straks dus niet meer op te letten begrijp ik. Dat is heel prettig.quote:Op dinsdag 5 september 2023 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
even afhankelijk of je in totaal een overschot hebt. Want bij een overschot maakt het niet uit.
Maar indien geen overschot kan het interessant zijn:
Grootverbruikers in daltarief aanzetten, na 2300 en in het weekend.
Terugleveren op normaal tarief.
Eerst wordt er nl op normaal tarief gesaldeerd, wat overblijft wordt op daltarief gesaldeerd. Je restant verbruik wordt dan op daltarief met je afgerekend.
Het is dus helemaal afhankelijk van hoeveel eigen gebruik je kunt wegsalderen.
Goede vraag trouwens.
Met een overschot maakt het inderdaad allemaal niet uit.quote:Op woensdag 6 september 2023 09:03 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Bedankt! Zolang ik niet elektrisch ga rijden of een (hybride) warmtepomp aanschaf heb ik een overschot. Hier in Brabant gaat het daltarief al in om 21.00 uur. Maar daar hoef ik straks dus niet meer op te letten begrijp ik. Dat is heel prettig.
Niet handig van GL/PvdA, ze zouden beter kunnen inzetten op (financiële) ondersteuning bij de energietransitie voor mensen met een laag inkomen.quote:Op woensdag 6 september 2023 08:33 schreef capricia het volgende:
[..]
https://solarmagazine.nl/(...)egeling-zonnepanelen
Ik ben niet goed genoeg ingelezen in hun programma (helemaal niet zelfs) om te weten of ze dat ook niet doen.quote:Op woensdag 6 september 2023 09:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet handig van GL/PvdA, ze zouden beter kunnen inzetten op (financiële) ondersteuning bij de energietransitie voor mensen met een laag inkomen.
Eens.quote:Op woensdag 6 september 2023 09:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet handig van GL/PvdA, ze zouden beter kunnen inzetten op (financiële) ondersteuning bij de energietransitie voor mensen met een laag inkomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |