abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210347941
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:53 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Sja, ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er te veel verspild wordt. Maar ga eens naar Azie, daar heb je duizenden enorme markten, allemaal tjokvol achterlijk plastic speelgoed, nep-producten, katten met een zwaaiend pootje. Elke markt, tientallen handelaren die tienduizenden identieke artikelen proberen te slijten.

Dat eens aanpakken zet veel meer zoden aan de dijk dan onze papieren rietjes, al dan niet verpakt in plastic :').
Ik denk ook dat onze hedendaagse consumptie- en wegwerpmaatschappij veel meer klimaatschade veroorzaakt dan Jan Modaal die met zijn 11,5 jaar oude auto met benzinemotor dagelijks 22 km heen en terug naar zijn werkgever rijdt. Toch zie je die XR en just stop oil-halvegares nu eens nooit bij de Action, Primark of mediamarkt protesteren.
pi_210348081
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat koddig dat je denkt dat ik bang ben. Als iemand die daadwerkelijk in diversiteit gelooft en in het adagium dat men mensen op gedrag en karakter ipv vaststaande eigenschappen moet beoordelen vind ik het vooral een affront jegens de ethiek, de ratio en het historisch besef.

Opvallend ook dat dit je enige repliek is.

En ironisch... lees je eigen alarmistische bijdragen nog eens door. Al je posts worden vergezeld met het woeste hoefgekletter van de vier ruiters van de apocalyps
Jij bent nogal alarmistisch over één element in hun statement dat ergens onderaan op de site te lezen is. Kan je wel gelijk weer terugkaatsen..
pi_210348369
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 16:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De Model 3 (en dus ook de Y) zijn ontworpen om 500.000 - 800.000 km mee te gaan.
Ik heb eens even gegoogled en Tesla's kunnen dergelijke kilometerstanden inderdaad redelijk probleemloos halen, dat gaat dan echter wel gepaard met het vervangen van het complete accupakket en dan heb je het al gauw over een bedrag tussen de 20 en 30 duizend euro. Het is te hopen dat die accupaketten van EV's flink goedkoper gaan worden de komende jaren...
pi_210348403
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:40 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik heb eens even gegoogled en Tesla's kunnen dergelijke kilometerstanden inderdaad redelijk probleemloos halen, dat gaat dan echter wel gepaard met het vervangen van het complete accupakket en dan heb je het al gauw over een bedrag tussen de 20 en 30 duizend euro. Het is te hopen dat die accupaketten van EV's flink goedkoper gaan worden de komende jaren...
Of het accupakket vervangen moet worden hangt een beetje af van het laadgedrag.
EV's die veel kilometers maken zijn ook vaak de EV's die bij Superchargers laden en dat constant snelladen is minder goed voor de accu.

Met LFP-accu's zit je daar weer wat minder mee, die kunnen zo'n 3.500x geladen worden (met nog 80% capaciteit resterend) en dan zit je ruim over een miljoen kilometer voordat die het opgeven.
Nadeel van LFP is dat de cellen een wat lagere energiedichtheid hebben, dus dat zie je vooral in de SR (standard range) modellen.
pi_210348627
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:40 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik heb eens even gegoogled en Tesla's kunnen dergelijke kilometerstanden inderdaad redelijk probleemloos halen, dat gaat dan echter wel gepaard met het vervangen van het complete accupakket en dan heb je het al gauw over een bedrag tussen de 20 en 30 duizend euro. Het is te hopen dat die accupaketten van EV's flink goedkoper gaan worden de komende jaren...
Benzine autos kunnen ook makkelijk 8ton op de teller rijden. Als je de m9tor reviseert en 6x de uitlaat vervangt.

Dit is toch totaal niet serieus te nemen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210348649
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 10:18 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ction-rebellion-xr-m
[..]
elke dag vanaf 9 september, ik hoop dat ze die mongolen er vanaf slepen, ketting om de enkels en slepen maar
Mooi. 1800 mensen oppakken voor opruiing.

Wanneer?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:10:11 #157
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210348777
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:22 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Jij bent nogal alarmistisch over één element in hun statement dat ergens onderaan op de site te lezen is. Kan je wel gelijk weer terugkaatsen..
Nogal een element. Waarom zetten ze dat er uberhaupt bij? Wat is de meerwaarde ervan om te vermelden dat het om WITTE MANNEN gaat? Was 'rijken en machtigen der aarde' niet iets concreter, en, inclusiever?

En het staat niet onderaan - alsof dat wat uitmaakt - het staat bovenin, na de inleiding. Om vervolgens nog even verder uitgewerkt te worden met gebrabbel over het SYSTEEM, dat niet alleen de aarde verkloot, maar uiteraard ook racisme en seksisme en uitbuiting in stand houdt. Ofwel, het is echt super belangrijk voor XR om zelf ras en sekse te benadrukken... Hoe dat heet? Hypocriet.

En dan ook nog meelmonderig het volgende uit je toetsenbord krijgen: "We kunnen ons niet uit elkaar laten drijven door een politiek van verdeel en heers." Goed gedaan, XR, daar begin je zelf in je missie mee in alinea 2.

Frappant dat je niet gewoon kunt toegeven dat het een oliedom statement is, zeker als je zo hoog opgeeft over inclusie en diversiteit.

Maar omdat een roedel XR'ers zegt voor de Aarde te vechten - door hun achterwerken op asfalt te parkeren - moeten we dat beginsel van beoordelen op huidskleur, geslacht etc. maar door de vingers zien? Het gore lef... Dat is de HOOFDREDEN doorheen de geschiedenis geweest van geweld, genocide en oorlog.

[ Bericht 3% gewijzigd door EttovanBelgie op 19-08-2023 23:18:45 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210348787
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Mooi. 1800 mensen oppakken voor opruiing.

Wanneer?
Nu, net zoals destijds met Jenny.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210348829
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nogal een element. Waarom zetten ze dat er uberhaupt bij? Wat is de meerwaarde ervan om te vermelden dat het om WITTE MANNEN gaat? Was 'rijken en machtigen der aarde' niet iets concreter, en, inclusiever?

En het staat niet onderaan - alsof dat wat uitmaakt - het staat bovenin, na de inleiding. Om vervolgens nog even verder uitgewerkt te worden met gebrabbel over het SYSTEEM, dat niet alleen de aarde verkloot, maar uiteraard ook racisme en seksisme en uitbuiting in stand houdt. Ofwel, het is echt super belangrijk voor XR om zelf ras en sekse te benadrukken... Hoe dat heet? Hypocriet.

Frappant dat je niet gewoon kunt toegeven dat het een oliedom statement is, zeker als je zo hoog opgeeft over inclusie en diversiteit.
Ik denk je gelijk hebt. Dat is hund echte motivatie. Het witte patriarchaat omverwerpen. Gehuld in een jasje van klimaathysterie, gefinancierd door WEF. Eindbaas Rob Jetten.

Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, je bent er een koning in.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:21:00 #160
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210348878
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:16 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Ik denk je gelijk hebt. Dat is hund echte motivatie. Het witte patriarchaat omverwerpen. Gehuld in een jasje van klimaathysterie, gefinancierd door WEF. Eindbaas Rob Jetten.

Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, je bent er een koning in.
Ja, vergeef me dat ik zoiets triviaals als het niet beoordelen van mensen op basis van vaststaande eigenschappen een hoofdzaak vind.

Kun je verder lacherig doen over omver werpen van witte patriarchaten... dat zijn PRECIES de termen en doelstellingen die ze hebben. Heb je die missie uberhaupt gelezen verder?

En ook mooi: mij complotdenken verwijten. Ik verwijs maar weer even naar de missie van XR: het is een SYSTEEM van witte rijke mannen in Westerse landen die niet alleen de aarde sloopt, maar eveneens racisme, seksisme, uitbuiting en onderdrukking faciliteert. Waarschijnlijk komen ze tweewekelijks bijeen in een duistere batcave.

Wat is dat? Gezond verstand? Is dat ook waarom ik nergens in dat stuk ook maar één voetnoot of literatuurverwijzing zie?

Maar alsnog de vraag: waarom ras en geslacht noemen, zeker als het 'bijzaak' is?

[ Bericht 13% gewijzigd door EttovanBelgie op 19-08-2023 23:26:19 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:42:09 #161
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210349104
Krijg er lol in.

Zie dit pareltje uit de XR missie:

Systeemverandering
Oneindige groei op een eindige planeet is onmogelijk. [Correct] Elk economisch systeem dat daarop gebaseerd is, is gedoemd te mislukken en leidt onvermijdelijk tot vernietiging van de planeet. [Correct] De huidige economie is onvrij, ongelijk en ondemocratisch [Er is geen moment in de historie geweest dat zulks wel het geval was. Als we naar West-Europa kijken, onderdeel van het SYSTEEM, is de economie er beter geregeld dan waar ook ter wereld]. Een kleine minderheid consumeert veel meer dan onze planeet aankan, en schermt zich af van de gevolgen. [Deze minderheid bestaat uiteraard uit voornoemde rijke WITTE MANNEN] Deze problemen zijn niet los te zien van het systeem. [Zoals we hebben mogen lezen, is dit een WESTERS systeem, draaiende gehouden door rijke WITTE MANNEN] Daarom moeten we het systeem veranderen. [Omverwerpen van het witte patriarchaat zei je?] Er is een nieuwe economie nodig, die zich afspeelt binnen de grenzen van de planeet en is gebaseerd op democratie, rechtvaardigheid en veerkracht [Eens, wat dat verder met ras en geslacht van doen heeft blijft een mysterie. En vooral: hoe XR dat denkt voor elkaar te krijgen zonder miljoenen mensen in de armoe te storten ook, omdat ze nergens stellen hoe die economie eruit moet zien].

Het is een en al ideologie, politiek. Maar zoals alles wat door die club gegijzeld wordt, nu ook klimaat, is kritiek daarop niet wenselijk. Dan ben je automatisch een klimaatontkennende fascist of zo.

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 19-08-2023 23:56:39 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210349139
Ik vind ook dat ze niet wegen moeten blokkeren. Maar van de andere kant haalt het protesteren waar het mag ook niet al teveel uit. Of ze nou gelijk hebben of niet. Heb er wel begrip voor ook al veroorzaakt het overlast, ze doen in ieder geval wel wat voor hun overtuiging (en waarschijnlijk daarmee ook voor ons, de mensen die er minder mee bezig zijn)
pi_210349373
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:46 schreef JeWa100 het volgende:
Ik vind ook dat ze niet wegen moeten blokkeren. Maar van de andere kant haalt het protesteren waar het mag ook niet al teveel uit. Of ze nou gelijk hebben of niet. Heb er wel begrip voor ook al veroorzaakt het overlast, ze doen in ieder geval wel wat voor hun overtuiging (en waarschijnlijk daarmee ook voor ons, de mensen die er minder mee bezig zijn)
Ligt er maar aan.

Vergelijkend met jouw reactie zou ik dan bv begrip kunnen hebben voor de blokkeer Friezen.

De overtuiging voor het opkomen voor de Nederlandse cultuur.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 20 augustus 2023 @ 00:14:53 #164
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_210349374
Dat ze maar kneiterhard van die weg afgemept worden.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_210351528
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of het accupakket vervangen moet worden hangt een beetje af van het laadgedrag.
EV's die veel kilometers maken zijn ook vaak de EV's die bij Superchargers laden en dat constant snelladen is minder goed voor de accu.

Met LFP-accu's zit je daar weer wat minder mee, die kunnen zo'n 3.500x geladen worden (met nog 80% capaciteit resterend) en dan zit je ruim over een miljoen kilometer voordat die het opgeven.
Nadeel van LFP is dat de cellen een wat lagere energiedichtheid hebben, dus dat zie je vooral in de SR (standard range) modellen.
Jij hebt het nu over slijtage, begeeft echter één van de accu's of de computer die het laden regelt van je Tesla het dan moet het complete accupakket incl. "laadcomputer" vervangen worden en dat kost momenteel net zo veel als een jonge gebruikte middenklasser. Bij andere merken hoeft gelukkig alleen de defecte accu vervangen te worden ipv het hele pakket. Desondanks heb je het dan over bedragen van duizenden euro's en een dergelijk bedrag heb ik in de jaren die ik auto rijd welgeteld één keer voor meerdere reparaties tegelijk moeten betalen.

Er moeten echt nog flinke stappen gezet gaan worden om elektrische auto's voor de gewone burger betaalbaar te maken, te meer omdat alle subsidieregelingen al lang en breed zijn komen te vervallen wanneer Jan Modaal zich eindelijk eens een EV zou kunnen permitteren. Autorijden op fossiele brandstof onbetaalbaar maken is in ieder geval volstrekt de verkeerde weg om elektrisch rijden te stimuleren.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:12:51 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210352081
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:14:37 #167
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210352109
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Krijg er lol in.

Zie dit pareltje uit de XR missie:

Systeemverandering
Oneindige groei op een eindige planeet is onmogelijk. [Correct] Elk economisch systeem dat daarop gebaseerd is, is gedoemd te mislukken en leidt onvermijdelijk tot vernietiging van de planeet. [Correct] De huidige economie is onvrij, ongelijk en ondemocratisch [Er is geen moment in de historie geweest dat zulks wel het geval was. Als we naar West-Europa kijken, onderdeel van het SYSTEEM, is de economie er beter geregeld dan waar ook ter wereld]. Een kleine minderheid consumeert veel meer dan onze planeet aankan, en schermt zich af van de gevolgen. [Deze minderheid bestaat uiteraard uit voornoemde rijke WITTE MANNEN] Deze problemen zijn niet los te zien van het systeem. [Zoals we hebben mogen lezen, is dit een WESTERS systeem, draaiende gehouden door rijke WITTE MANNEN] Daarom moeten we het systeem veranderen. [Omverwerpen van het witte patriarchaat zei je?] Er is een nieuwe economie nodig, die zich afspeelt binnen de grenzen van de planeet en is gebaseerd op democratie, rechtvaardigheid en veerkracht [Eens, wat dat verder met ras en geslacht van doen heeft blijft een mysterie. En vooral: hoe XR dat denkt voor elkaar te krijgen zonder miljoenen mensen in de armoe te storten ook, omdat ze nergens stellen hoe die economie eruit moet zien].

Het is een en al ideologie, politiek. Maar zoals alles wat door die club gegijzeld wordt, nu ook klimaat, is kritiek daarop niet wenselijk. Dan ben je automatisch een klimaatontkennende fascist of zo.
Dit zijn watermeloenen: Groen van buiten, rood van binnen
pi_210352152
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:30 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Onze window of oppurtunity sluit.
Zou jij deze misinformatie in het vervolg niet meer willen posten?
pi_210352322
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:40 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik heb eens even gegoogled en Tesla's kunnen dergelijke kilometerstanden inderdaad redelijk probleemloos halen, dat gaat dan echter wel gepaard met het vervangen van het complete accupakket en dan heb je het al gauw over een bedrag tussen de 20 en 30 duizend euro. Het is te hopen dat die accupaketten van EV's flink goedkoper gaan worden de komende jaren...
Borrelpraat.

Het vervangen van een accu van een Model S 85 kost inclusief arbeid en BTW bij de dealer (altijd de duurste oplossing) welgeteld ¤ 11.500 (11.6nogwat om meer precies te zijn, maar ik heb het niet op de euro op mijn netvlies).

Dus niet 20-30 duizend, maar net iets meer dan 10.000 euro.

We hebben het dan over de eerste versie van de Model S. Die accu is nog niet ontworpen om zo enorm ver te komen als de 500.000-800.000 km (daarom schreef ik er ook uitdrukkelijk bij dat het om de Model 3 en Y ging.

De reden dat ik exact weet wat een nieuwe accu kost voor dit type Model S heeft alles te maken met het feit dat er ook echt mensen zijn die de accu moeten vervangen in dit model.

Daar staat nog tegenover dat het vaak om een enkele fout gaat in een losse module en dit ook niet zelden te repareren is. Zo weet ik dat er vrij recent een accupakket stuk was gegaan en een derde partij ontdekte dat met het vastzetten van een kabeltje de accu gewoon weer ok is. De kosten daarvan ken ik niet, maar het zal veel en veel minder gekost hebben dan een ander accupakket (voor die 11,5k krijg je wel weer 4 jaar garantie, dat is dan weer het voordeel daarvan).

Van andere modellen weet ik het niet. Reden: het is zo zeldzaam dat ik er niets over voorbij heb zien komen... Hetgeen toch op zijn minst het vermoeden oplevert dat het met die accu's die vervangen moeten worden wel meevalt. En dat kan ook niet verbazen, want met de Prius was het al zo dat men zich zorgen maakte over dat die accu's stuk zouden gaan en ook dat bleek in de praktijk helemaal niet problematisch.
pi_210352393
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of het accupakket vervangen moet worden hangt een beetje af van het laadgedrag.
EV's die veel kilometers maken zijn ook vaak de EV's die bij Superchargers laden en dat constant snelladen is minder goed voor de accu.

Met LFP-accu's zit je daar weer wat minder mee, die kunnen zo'n 3.500x geladen worden (met nog 80% capaciteit resterend) en dan zit je ruim over een miljoen kilometer voordat die het opgeven.
Nadeel van LFP is dat de cellen een wat lagere energiedichtheid hebben, dus dat zie je vooral in de SR (standard range) modellen.
Laadgedrag heeft vooral te maken met de degeneratie. En zelfs dat valt flink mee met de huidige kennis. Bij de Model S 85 liet het BMS eigenlijk alles toe. Daar is men veel voorzichtiger mee geworden. Sterker nog, als er een nieuwe accu komt zul je zien dat deze de eerste 6 maanden nog niet zo fors te belasten valt. Met de verkregen data krijgt de accu dan later via de software meer mogelijkheden.

Accu's die stuk gaan, gaan vaak stuk op iets specifieks. Alleen, als er iets niet meer goed functioneert, dan is de kans groot dat de accu als geheel niet meer functioneert (veiligheid). Je zal gewoon gaan zien dat er straks bedrijven zijn die de pakketten gaan repareren.

Al is dat bij een Model S wel een stuk makkelijker dan bij de Model 3/Y, vanwege de manier waarop zo'n pack is gemaakt. Waar je bij de Model S ook relatief eenvoudig een van de 5 modules kan openen en daarin iets fixen zal je bij de Model 3 eigenlijk altijd als er iets in de module niet ok is, een van de 4 modules moeten vervangen.

Dat naast het feit dat het pakket lastiger bereikbaar is bij de Model 3 (al is dat meer omdat het bij de Model S een koud kunstje is, omdat er ooit is getest met een accuwisselstation, waarbij de wissel in 5 minuten zou kunnen worden uitgevoerd en daar in het ontwerp rekening mee is gehouden).
pi_210352451
Wat is dan die borrelpraat?
Als je een prijsopgave krijgt voor de reparatie van je tweedehands auto van 11.500 euro, dan is ie toch total loss?
Wat nou nog niet ontworpen voor lange duur. Elke Lithium-ion batterij zal degraderen.

Dat repareren klinkt leuk en de bedrijven zijn er zeker die dat aanbieden. Echter verwacht niet dat je met een lage prijs weg komt. Het is geen eenvoudige klus en je krijgt geen lange garantie op dat de problemen weg blijven. Denk eerder aan duizenden euros en maanden garantie. Op YouTube ziet het er altijd rooskleurig uit, maar welkom in de echte wereld. Zo'n garage ga je niet vinden die het voor tientjes of honderden gaat oplossen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:46:48 #172
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210352468
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, vergeef me dat ik zoiets triviaals als het niet beoordelen van mensen op basis van vaststaande eigenschappen een hoofdzaak vind.

Kun je verder lacherig doen over omver werpen van witte patriarchaten... dat zijn PRECIES de termen en doelstellingen die ze hebben. Heb je die missie uberhaupt gelezen verder?

En ook mooi: mij complotdenken verwijten. Ik verwijs maar weer even naar de missie van XR: het is een SYSTEEM van witte rijke mannen in Westerse landen die niet alleen de aarde sloopt, maar eveneens racisme, seksisme, uitbuiting en onderdrukking faciliteert. Waarschijnlijk komen ze tweewekelijks bijeen in een duistere batcave.

Wat is dat? Gezond verstand? Is dat ook waarom ik nergens in dat stuk ook maar één voetnoot of literatuurverwijzing zie?

Maar alsnog de vraag: waarom ras en geslacht noemen, zeker als het 'bijzaak' is?
Joden, Witte Mannen, Immigranten, er moet iemand schuldig zijn en simpele verklaringen doen het goed voor simpele geesten.
pi_210352520
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dit zijn watermeloenen: Groen van buiten, rood van binnen
En uiteraard is alles weer de schuld van de witte mannen. :')

De plaat blijft wel vaak hangen zeg.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210352894
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Benzine autos kunnen ook makkelijk 8ton op de teller rijden. Als je de m9tor reviseert en 6x de uitlaat vervangt.

Dit is toch totaal niet serieus te nemen?
En de kosten daarvan? Ik heb nog wel een offerte liggen voor twee nieuwe turbo's bij de dealer a ¤ 30.000 (ok, niet de goedkoopste auto). Ja, alleen de turbo's.

Ga mij nou niet vertellen dat het reviseren van turbo's en motoren economisch haalbaar is. Zoiets doe je alleen bij bijzondere auto's en de kosten daarvan zijn stukken hogere dan accu's.

Bovendien, als je de kilometerkosten van de nieuwe accu optelt bij de kosten voor elektriciteit ben je nog steeds minder per kilometer kwijt dan met brandstof (in Nederland in ieder geval, in de VAE ligt dat anders).
pi_210353210
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat is dan die borrelpraat?
Als je een prijsopgave krijgt voor de reparatie van je tweedehands auto van 11.500 euro, dan is ie toch total loss?
Wat nou nog niet ontworpen voor lange duur. Elke Lithium-ion batterij zal degraderen.

Dat repareren klinkt leuk en de bedrijven zijn er zeker die dat aanbieden. Echter verwacht niet dat je met een lage prijs weg komt. Het is geen eenvoudige klus en je krijgt geen lange garantie op dat de problemen weg blijven. Denk eerder aan duizenden euros en maanden garantie. Op YouTube ziet het er altijd rooskleurig uit, maar welkom in de echte wereld. Zo'n garage ga je niet vinden die het voor tientjes of honderden gaat oplossen.
Zo'n Model S is nog steeds 20.000 euro waard. Met nieuwe accu en garantie daarop zal dat hoger liggen (niet 11,5k hoger natuurlijk, maar wel enkele duizenden). Dus nee, niet technisch total loss.

En de borrelpraat is dat het 20-30k gaat kosten. Dat is 2-3x meer dan het daadwerkelijk kost. Ook borrelpraat is dat je voor die hoge kilometerstanden meerdere accu's nodig hebt. Terwijl de accu voor de Model 3/Y is ontworpen voor 500.000 - 800.000 km.

Bij de Model S 85 had je best wat accu's die vroegtijdig stuk gingen. Dat is dan in de meeste gevallen in de garantietermijn. Wat natuurlijk geen probleem is.

De accu's die wel stuk gaan daarbuiten bij dit model gaan doorgaans stuk rond de 300.000 km. De meeste ICE modellen komen niet aan 300.000 km omdat ze daarvoor al economisch total loss zijn nas een reparatie. Zoals we gezien hebben kun je economisch nog een accupakket in de Model S leggen.

Daarmee is een realistische economische levensduur voor dit eerste model (die nog veel kinderziektes had) van 500.000 km te verwachten. Dat is simpelweg hoger dan de gemiddelde ICE.

Hoe het in de praktijk gaat lopen bij de Model 3/Y, geen idee. Deze auto is nog niet lang genoeg verkrijgbaar om veel data te hebben van auto's die 250.000 km en meer gereden hebben. Maar de kans dat deze langer gaan doen met de accu lijkt mij evident, aangezien de accu's van de Model 3 niet bekend staan als probleemgevallen (op een kleine batch na, maar die gingen al snel problemen vertonen).

Ik kan mij goed voorstellen dat als bij 400.000 km de accu van een Model 3 stuk gaat het economisch niet haalbaar is om deze te vervangen. Maar goed, dan heb je nog steeds een uitstekende levensduur. Een ander haalt er wellicht 600.000 km uit.

Hoe dan ook, al dat geneuzel over accu's die snel stuk gaan en 20-30k kosten is niet in lijn met de praktijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')