Veel van die aandelenfora zijn halve sektes... Vanuit een psychologische invalshoek zeker het bestuderen waard.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op IEX zijn ze elkaar nog moed aan het inpraten maar stiekem zakt Adyen toch steeds weer een stukje verder weg.
Ook wel interessant om mee te lezen

Prachtig om te lezen inderdaad en de meest actieve fora zijn ook van de pure gokaandelen waar zelden een winnaar uitkomt. De Takeaways en KLM's van deze wereld. Maar goed, er zit ook soms wel kennis. Seeking Alpha vind ik dan een prettiger concept, wel wat aan de prijs als je een kleine porto hebt.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:26 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Veel van die aandelenfora zijn halve sektes... Vanuit een psychologische invalshoek zeker het bestuderen waard.
Vooral dat krankzinnige gezever over de mysterieuze krachten die de koersen achter de schermen elke dag manipuleren "ohoohoho ze zetten de koers weer lager, de parel van de beurs X mag zeker niet door de 10 euro".

Ach, ik ben wel fan van HAL, het zijn wel gasten die nooit teveel betalen (maar dus ook weinig doen) en de olieconcentratie is natuurlijk wel hun hele ontstaansrecht (verkoop van de Holland Amerika Lijn). Boskalis is een mooie aankoop geweest, ik zie ze ook Mammoet wel opkopen binnenkort. Maar het is wat suf en of het de markt nou echt gaat verslaan. Zit zelf wel in hun Belgische tegenhanger Ackermans, beetje zelfde verhaal. Markel heeft dan wat meer sjeu als mini-Berkshire.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:10 schreef JimmyJames het volgende:
Kan niet wachten op het volgende artikel over de meesterbeleggers van HAL... Die Rotterdamse gasten die vol in de oliebaggersector zitten ipv Nederlandse chippers te hebben gekocht afgelopen 5 jaar.
Ik heb zelf nog een pluk HAL trouwens... Gekocht toen ik dacht dat ze Coolblue voor een idiote waardering (10x sales ofzo) naar de beurs konden brengen. Niet geneigd om te verkopen, maar of ik er nou blij mee ben

Ik zou bijna geneigd zijn wat call opties in huis te halen.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op IEX zijn ze elkaar nog moed aan het inpraten maar stiekem zakt Adyen toch steeds weer een stukje verder weg.

Heb je ook doorgeklikt? Die Ukraine 4.375% 27 Jan 2032 heeft een minimale inleg van ¤100.000,-. Niet erg geschikt voor Piet Particulier om een gokje te wagen.quote:Op donderdag 7 september 2023 12:55 schreef monkyyy het volgende:
Groei economie Oekraïne in eerste zeven maanden van dit jaar
[ afbeelding ]
Oekraïense staatsobligaties. Iemand die daarop geld zou inzetten?

Ik koop in NL staatsobligaties in hoe kleine fracties dan ook ik zou willen, das gek.quote:Op donderdag 7 september 2023 22:05 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Heb je ook doorgeklikt? Die Ukraine 4.375% 27 Jan 2032 heeft een minimale inleg van ¤100.000,-. Niet erg geschikt voor Piet Particulier om een gokje te wagen.

Ik ben dus niet de enige die dat doetquote:Op donderdag 7 september 2023 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik lees al weken over mensen die bijkopen waarna de koers weer verder zakt.quote:Op vrijdag 8 september 2023 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik ben dus niet de enige die dat doet
735 net

Ik mag er weinig van zeggen want mijn Alfen aandelen doen inmiddels ook -40%quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik lees al weken over mensen die bijkopen waarna de koers weer verder zakt.
Al vermoed ik dat sommigen alleen maar roepen dat ze kopen, in de hoop dat anderen dat ook gaan doen.
Net alsof die paar Euro's op IEX.nl iets met de koers doen.
 Houd ze voorlopig maar aan. Les is duidelijk, alles gaat in indexfondsen. Gelukkig heb ik met Shell, ING en ASML beter gegokt en is postnl ook weer bijna uit de rode cijfers.
 Houd ze voorlopig maar aan. Les is duidelijk, alles gaat in indexfondsen. Gelukkig heb ik met Shell, ING en ASML beter gegokt en is postnl ook weer bijna uit de rode cijfers.

Het blijft moeilijk voorspellen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik mag er weinig van zeggen want mijn Alfen aandelen doen inmiddels ook -40%Houd ze voorlopig maar aan. Les is duidelijk, alles gaat in indexfondsen. Gelukkig heb ik met Shell, ING en ASML beter gegokt en is postnl ook weer bijna uit de rode cijfers.

Dat is hier altijd een zorgenkindje geweest. Blij dat ik daar vorig jaar afscheid van genomen heb.quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:33 schreef Soldier2000 het volgende:
Gvd, Alfen was de parel in mijn portefeuille

Een analist die een Sell advies geeft, is ook vaak de kop van jut. De verklaring is dan meestal dat de analist een fake rapport heeft geschreven omdat hij/zij het aandeel zelf op een lagere koers wil inkopen. (Blijkbaar daagt het de IEX'er wel dat een analist een professional is met hoogstwaarschijnlijk een betere kijk op het bedrijf. Met zo'n complot theorie kun je alsnog je long-positie weer goedpraten en hoef je er niet aan dat je mogelijk fout zit.)quote:Op donderdag 7 september 2023 20:26 schreef JimmyJames het volgende:
Vooral dat krankzinnige gezever over de mysterieuze krachten die de koersen achter de schermen elke dag manipuleren "ohoohoho ze zetten de koers weer lager, de parel van de beurs X mag zeker niet door de 10 euro".

Je hebt enigzins een punt, maar ik moet zeggen dat ik al die "analistenvisies" en "koersdoelen" niet te serieus neem. Dat is toch vaak mooi verpakte navelstaarderij.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:39 schreef jaco het volgende:
[..]
Een analist die een Sell advies geeft, is ook vaak de kop van jut. De verklaring is dan meestal dat de analist een fake rapport heeft geschreven omdat hij/zij het aandeel zelf op een lagere koers wil inkopen. (Blijkbaar daagt het de IEX'er wel dat een analist een professional is met hoogstwaarschijnlijk een betere kijk op het bedrijf. Met zo'n complot theorie kun je alsnog je long-positie weer goedpraten en hoef je er niet aan dat je mogelijk fout zit.)
Er is op het IEX forum ook altijd 'genoeg om een rechtzaak te beginnen' en 'de aangifte ligt al klaar'. Ik heb in de media echter nog nooit iets over een zaak gelezen tussen een IEX deelnemer en wie dan ook

Klinkt niet als het slechtste plan, al ben ik wel benieuwd naar de uitvoerbaarheid. Het vergt nogal wat meer administratie.quote:Belastingdienst moet werkelijke opbrengst uit vermogen gaan belasten
De Belastingdienst moet de werkelijke opbrengst belasten van bijvoorbeeld spaargeld, beleggingen en vakantiehuizen. Dat staat in een voorstel van demissionair staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscale Zaken) om op een andere manier belasting te heffen op vermogen.
Vermogen kan geld opleveren, het zogenoemde box 3-inkomen. Denk aan rente op spaargeld, huurinkomsten van een tweede huis of de opbrengst van stijgende aandelen. De overheid onderzoekt al jaren hoe ze deze inkomsten het beste kan belasten.
De Belastingdienst ging in het verleden uit van een fictief rendement, een vaststaand percentage wat het vermogen zou opleveren. Maar volgens velen was dat fictieve rendement veel te hoog.
Hierdoor betaalden mensen meer belasting dan wanneer hun werkelijke inkomsten uit sparen en beleggen zouden zijn belast. Ze stapten naar de rechter, die de bezwaarmakers eind 2021 gelijk gaf.
Het is de bedoeling dat er straks belasting wordt geheven op de werkelijke inkomsten uit vermogen, zoals de rente en de huur. Ook kijkt de Belastingdienst naar de behaalde opbrengst van aandelen of vastgoed.
Mensen mogen eventuele verliezen verrekenen met de winsten uit vermogen in eerdere jaren, tenzij het verlies heel klein is.
Deel van het inkomen belastingvrij
Een van de punten uit het voorstel gaat over het bezit van een vakantiewoning voor eigen gebruik. In het plan staat dat er een vast percentage van de WOZ-waarde kan worden gebruikt.
Hoeveel daarover wordt ingehouden aan belasting is nog niet bekend. De Belastingdienst zal dan kijken naar hoeveel de eigenaar zelf gebruikmaakt van de woning.
Een ander punt is om het huidige heffingsvrije vermogen te vervangen door een heffingsvrij inkomen. Een deel van de inkomsten uit het vermogen is dan belastingvrij. Nu is een bepaalde waarde van het vermogen belastingvrij.
Het demissionaire kabinet streeft ernaar nieuwe belastingregels te laten ingaan vanaf begin 2027. Daarom presenteert het alvast een voorlopig voorstel.
Burgers kunnen tot 20 oktober reageren op het plan. Daarna gaat het naar de Tweede Kamer en het nieuwe kabinet. Dat zou kunnen besluiten de belastingheffing in box 3 anders in te richten.

Daar gaat het al fout: gokken. Had jij een idee waarom jij een aandeel koopt en kun je analyseren waarom jouw hypothese wel of niet is uitgekomen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik mag er weinig van zeggen want mijn Alfen aandelen doen inmiddels ook -40%Houd ze voorlopig maar aan. Les is duidelijk, alles gaat in indexfondsen. Gelukkig heb ik met Shell, ING en ASML beter gegokt en is postnl ook weer bijna uit de rode cijfers.

hoeveel tijd stop je in het onderzoek in bedrijven etc?quote:Op vrijdag 8 september 2023 18:38 schreef maan_man het volgende:
[..]
Daar gaat het al fout: gokken. Had jij een idee waarom jij een aandeel koopt en kun je analyseren waarom jouw hypothese wel of niet is uitgekomen.
Ik heb bijvoorbeeld dik in de min gestaan op Shopify. Denk dat het zelfs meer dan -40% was. Inmiddels weer een mooie plus die een indexfondsen mij niet kan bieden.
Dit wil overigens niet zeggen dat er iets mis is met een indexfonds.

Gokken is een wat verkeerd gekozen woord. Ik leun bij mijn keuzes wel stevig op de PE, relateer die aan de branche en doe vervolgens online wat onderzoek naar de specifieke bedrijfsaspecten om verschil te verklaren. Maar dat neemt niet weg dat ik moet concluderen dat ik er te weinig goede keuzes mee maak. Zat altijd al vooral in indexfondsen en ga langzaam losse aandelen afbouwen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 18:38 schreef maan_man het volgende:
[..]
Daar gaat het al fout: gokken. Had jij een idee waarom jij een aandeel koopt en kun je analyseren waarom jouw hypothese wel of niet is uitgekomen.
Ik heb bijvoorbeeld dik in de min gestaan op Shopify. Denk dat het zelfs meer dan -40% was. Inmiddels weer een mooie plus die een indexfondsen mij niet kan bieden.
Dit wil overigens niet zeggen dat er iets mis is met een indexfonds.

Te weinig naar mijn menig. Dit resulteert er ook in dat ik dit jaar pas twee aankopen heb gedaan VUSA en O'Reilly Automotive. Hier ben ik wel blij mee, want in het eerste jaar heb ik echt teveel gehandeld. Daarnaast zeg ik ook niet dat er iets mis is met een ETF. Ik zou het fijn vinden als mijn portfolio over een tijd voor 50% bestaat uit een breedgespreide ETF. Ik heb het geld aan de kant staan om al een heel eind richting die 50% te gaan. Maar nu wij weer wat rente krijgen bij de bank en gezien het meetmoment voor de vermogensrendementsheffing overweeg ik serieus om het meeste pas in januari in te zetten.quote:Op vrijdag 8 september 2023 18:50 schreef Malavita het volgende:
[..]
hoeveel tijd stop je in het onderzoek in bedrijven etc?
Als je daar veel tijd instopt, en weet waar je naar moet kijken, dan kan het zeker wat opleveren. Anders altijd indexen lijkt me.

Misschien heb ik dat gevaar onderschat. Moet eerlijk zeggen dat ik de EV-markt in Amerika onvoldoende ken.quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Gevaar" voor bedrijven als O'Reilly is de opkomst van de EV.
Minder onderdelen, minder onderhoud, minder omzet voor bedrijven die afhankelijk zijn van de levering van (spare) parts. Autofabrikanten kiezen ook vaker voor meer verticale integratie.
Nu EV's nog maar een paar procent van het wagenpark uitmaken, is dat effect nog niet zo groot.
Bij 25% ga je dat wel merken.
Repost:
[ afbeelding ]
Volgens dit artikel is zo'n 60% van O'reilly's inkomen van de doe-het-zelver.
Er valt niet zoveel meer te doe-het-zelven aan een EV...
https://www.matthews.com/evs-influence-on-the-automotive-industry-a-new-take-from-an-investment-standpoint/

Klopt, maar is uiteindelijk wel te doen. Vennootschapsbelasting werkt al volgens het werkelijke opbrengsten principe en veel vermogende Nederlanders beleggen via een persoonlijke BV. Die houden het dus al op die manier bij. De ervaring daarmee, bij zowel beleggers als belastingdienst, kan worden gebruikt bij het ontwerp van het nieuwe systeem.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6280048/belastingdienst-moet-werkelijke-opbrengst-uit-vermogen-gaan-belasten.html
[..]
Klinkt niet als het slechtste plan, al ben ik wel benieuwd naar de uitvoerbaarheid. Het vergt nogal wat meer administratie.

Kostprijs of lagere marktwaarde, dus wel je verliezen direct pakken en winsten pas bij realisatie. Dat zullen ze in IB sfeer niet voor ogen hebben.quote:Op zaterdag 9 september 2023 04:40 schreef jaco het volgende:
Vennootschapsbelasting werkt al volgens het werkelijke opbrengsten principe

Fiscaal gezien geldt dat niet denk? Ik hou me niet bezig met fiscale jaarrekeningen maar heb het vermoeden dat er fiscaal geen impairments worden geboekt?quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Kostprijs of lagere marktwaarde, dus wel je verliezen direct pakken en winsten pas bij realisatie. Dat zullen ze in IB sfeer niet voor ogen hebben.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |