abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210544338
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen nieuws dus het staat weer 4% in de plus.
Tegenhanger van mijn BYD-jes. Misschien weer iets in China.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_210544381
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 september 2023 21:39 schreef nostra het volgende:

[..]
De ECB loopt, zoals te doen gebruikelijk, mijlenver achter op de VS in monetair beleid en loopt bovendien in hun zelfopgezette Catch22-spagaat, dus ik zou niet zo snel rekenen op een neerwaartse rentebeweging op korte of middellange termijn.

Verder is de huidige nettovergoeding op een diep achtergesteld product op een bank die zwaar op de Nederlandse agrarische sector en - hypothekenmarkt leunt niet bijster aantrekkelijk naar mijn mening.
Eens hoor, het is ook niet meteen voor komende maand. Maar wel een beetje de gedachte die door mijn hoofd spookt. Zowel in Amerika als in Europa ligt de inflatie niet heel ver meer boven de 2%, in ieder geval relatief niet vergeleken met de kwartalen hiervoor. Al zou de ECB later stoppen dan de FED, blijft mijn vraag alsnog hetzelfde.

En specifiek voor de rabocertificaten, ik vind ze qua koers te weinig rekening houden met een mogelijke stabilisatie van de rente
  dinsdag 5 september 2023 @ 22:35:21 #228
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_210544882
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 17:18 schreef nostra het volgende:

[..]
NVR is er ook zo één die heel stilletjes al decennia de market outperformt. Niet dat ik er nu zonodig in wil stappen, maar dat terzijde.
Ik moest opeens hieraan denken en heb het even bestudeerd. Dit soort succesverhalen zijn het waard om in te verdiepen vind ik, om te zien waarom dit een homerun was. De wiskunde voor die gigantische returns is verassend simpel. Heb gekeken naar de periode 1998-2019. Een 80x return gedurende die tijd, 23,2% CAGR

Omzet groeide in die tijd met 7,9% per jaar (4,9x)
Winst voor belastingen met 11,2% per jaar (9,3x)
Winst na belastingen met 13,1% per jaar (13,3x)
Dus het bedrijf genoot operating leverage. Iets wat niet voor eeuwig door kan gaan natuurlijk, maar dat is wel wat er gebeurd is.

Ze hadden een hoge ROIC en hadden dus relatief weinig kapitaal nodig om te groeien. Dit is omdat ze niet land kopen, maar opties op land kopen voor circa 5% van de landwaarde en ze bouwen pas huizen als het al betaald is. Hierdoor hebben ze zeer weinig inventories op hun balans ten opzichte van andere home builders. Daarnaast lopen ze veel minder risico als er een recessie komt, ze lopen niet het risico dat ze voorraden moeten afwaarderen. In tegenstelling de standaard homebuilder, die land koopt, er een gebouw op zet en hoopt dat ze het met winst kunnen verkopen.

Ze kochten veel aandelen terug. Van 13,3 miljoen naar 3,97 miljoen. Gemiddeld kochten ze 5,6% van hun aandelen per jaar in. Tegen lage P/E's, waarom de P/E gedurende die tijd zo laag bleef, waarschijnlijk omdat het werd gezien als een extreem cyclisch, rente-gevoelig bedrijf. 1 aandeel uit 1998 representeert een ~3,33x groter belang in het bedrijf in 2019.

P/E ging van 9.5 naar 17.1, een 1,8x return.

Winst na belasting * verandering in uitstaande aandelen * verandering in P/E = returns.
13,3 * 3.33 * 1,8 = 80-bagger. In excel-vorm:

Maar puur hypothetisch, stel we kochten het bedrijf bij een P/E van 50, het bleef gedurende die tijd hoog gewaardeerd, zodat management slechts 1% per jaar kon inkopen (eind van 2019 ~10.6 miljoen uitstaande aandelen in dit geval), wat zouden onze returns dan geweest zijn:

13,3 * (13.3/10.6) * (17.1/50) = 5,7-bagger in 21 jaar. 8,6 % CAGR

Mijn conclusie is: Het bedrijf groeide, niet spectaculair, 7,9% topline over die periode, maar het groeide. Winstmarges werden groter over die tijd, dat helpt. Management was slim met kapitaal allocatie. Het bedrijf had niet veel kapitaal nodig om te groeien (aka hoge ROIC) en produceerde daardoor veel extra geld om terug te sturen naar aandeelhouders.

Groei is overrated, lage waarderingen zijn underrated.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_210544967
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 september 2023 21:39 schreef nostra het volgende:

[..]
De ECB loopt, zoals te doen gebruikelijk, mijlenver achter op de VS in monetair beleid en loopt bovendien in hun zelfopgezette Catch22-spagaat, dus ik zou niet zo snel rekenen op een neerwaartse rentebeweging op korte of middellange termijn.

Verder is de huidige nettovergoeding op een diep achtergesteld product op een logge bank die zwaar op de Nederlandse agrarische sector en - hypothekenmarkt leunt niet bijster aantrekkelijk naar mijn mening.
Sterker nog, kerninflatie ligt nog altijd op ruim 5%, als de ECB z'n mandaat enigszins serieus neemt wordt de rente nog een stuk hoger in plaats van lager. Sowieso zou die club al de economen die aan de modellen gewerkt hebben eruit moeten gooien, een decennium hebben ze de inflatie structureel overschat en nu die na massaal geld printen aangezwengeld is wordt de inflatie constant onderschat. Het lijkt wel alsof ze een model gebruiken dat gewoon altijd naar 2% inflatie ontwikkelt :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2023 22:45:44 ]
pi_210546332
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 22:45 schreef J.B. het volgende:
als de ECB z'n mandaat enigszins serieus neemt
"They had ONE job".
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_210547338
Mijn positie in Alfen begint wel heel pijnlijk te worden haha.

Toch maar blijven zitten in de hoop dat het volgend jaar wel hersteld.
  woensdag 6 september 2023 @ 10:38:32 #232
545 dop
:copyright: dop
pi_210547450
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:21 schreef Breekfast het volgende:

Aparte strategie.

Dure aandelen die alleen met excuus verhaaltjes komen, zijn bij mij een dikke sell.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_210547531
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:38 schreef dop het volgende:

[..]
Aparte strategie.

Dure aandelen die alleen met excuus verhaaltjes komen, zijn bij mij een dikke sell.

Ik verwacht dat de vraag naar laadpalen volgend jaar weer aantrekt en dat het bedrijf op de lange termijn veel groeikansen heeft. Ook bij de batterij opslag en de grid stations, hoewel de marges daar lager liggen.

Maar we gaan het zien:)
  woensdag 6 september 2023 @ 10:53:17 #234
545 dop
:copyright: dop
pi_210547615
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:45 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ik verwacht dat de vraag naar laadpalen volgend jaar weer aantrekt en dat het bedrijf op de lange termijn veel groeikansen heeft. Ook bij de batterij opslag en de grid stations, hoewel de marges daar lager liggen.

Ze maken producten die iedereen kan maken.
Als het ze nu al niet lukt om te groeien dan gaat dat helemaal niet lukken als de concurrentie grote wordt.

De waardering is als een tech bedrijf terwijl ze een doodgewoon productie bedrijf zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_210553680
Het zal mij benieuwen wat ARM gaat doen na de IPO.
De grote bazen als Microsoft, Alphabet, Meta etc schijnen allemaal te willen gaan shoppen.
Wellicht al voor de IPO?
Intressant, ga mij eens inlezen.
Wellicht dat ik $1000 in de pot gooi en na een week weer uitstap.
pi_210553766
Disclaimer: Onderstaande is geen advies. Het is slechts een observatie van een enthousiaste ontwikkelaar. Ik heb geen onderzoek gedaan naar financieel-economische of bedrijfseconomische fundamentals.

Ik ga een gokje wagen en een beetje Nvidia bijkopen. De belangrijkste reden: ik ben erg onder de indruk van hun turn-key aanpak: door een hele stack aan uitstekende dedicated hardware maar ook software te leveren nemen ze voor ontwikkelaars heel veel drempels weg.

Dat zie je al in AI, maar ik geloof ook heel erg in een andere revolutie: quantum computing. En de aanpak van Nvidia daar lijkt me al net zo voortvarend: de hele stack wordt ontsloten inclusief een suite aan open source software voor hun hybride combinatie van klassieke digitale CPU's/GPU's met quantum processors van partnerbedrijven, of gesimuleerde quantumprocessors voor developers.

Ik gok erop dat AI op dit moment de grootste driver is in de koers van NVidia en dat hun quantumcomputingpotentieel onderschat wordt.

Voorbeeld: https://nvidianews.nvidia(...)amics-in-jet-engines

En aan de andere kant: niet iedereen is overtuigd dat quantumcomputing de toekomst heeft: https://www.theregister.com/AMP/2023/05/03/quantum_reality_check/

[ Bericht 4% gewijzigd door recursief op 06-09-2023 22:10:52 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_210554075
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 22:04 schreef recursief het volgende:
Disclaimer: Onderstaande is geen advies. Het is slechts een observatie van een enthousiaste ontwikkelaar. Ik heb geen onderzoek gedaan naar financieel-economische of bedrijfseconomische fundamentals.

Ik ga een gokje wagen en een beetje Nvidia bijkopen. De belangrijkste reden: ik ben erg onder de indruk van hun turn-key aanpak: door een hele stack aan uitstekende dedicated hardware maar ook software te leveren nemen ze voor ontwikkelaars heel veel drempels weg.

Dat zie je al in AI, maar ik geloof ook heel erg in een andere revolutie: quantum computing. En de aanpak van Nvidia daar lijkt me al net zo voortvarend: de hele stack wordt ontsloten inclusief een suite aan open source software voor hun hybride combinatie van klassieke digitale CPU's/GPU's met quantum processors van partnerbedrijven, of gesimuleerde quantumprocessors voor developers.

Ik gok erop dat AI op dit moment de grootste driver is in de koers van NVidia en dat hun quantumcomputingpotentieel onderschat wordt.

En aan de andere kant: niet iedereen is overtuigd dat quantumcomputing de toekomst heeft: https://www.theregister.com/AMP/2023/05/03/quantum_reality_check/
Hoe kun je weten dat het potentieel in Quantum Computing onderschat wordt, als je dat niet relateert aan de koers of de bedrijfsresultaten?

Of andersom: hoe zou de koers zijn als beleggers dat níet zouden onderschatten?
pi_210554117
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 22:41 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Hoe kun je weten dat het potentieel in Quantum Computing onderschat wordt, als je dat niet relateert aan de koers of de bedrijfsresultaten?

Of andersom: hoe zou de koers zijn als beleggers dat níet zouden onderschatten?
Dat weet ik niet, en dat weet niemand. Maar aangezien de hele wereld op AI aanslaat zou het best kunnen zijn dat quantum computing wat uit beeld verdwijnt bij met name kleine particuliere beleggers. En misschien nog wel belangrijker is dat quantumcomputing vooralsnog vooral "alleen maar" een belofte is terwijl AI/LLM al het stadium van bewezen technologie heeft bereikt.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_210554396
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 22:04 schreef recursief het volgende:

Quantum computing heeft denk ik wel een toekomst maar niet binnen 5 jaar en ook voor heel andere toepassingen dan de huidige computerhardware.

Ik zit in IBM om die reden (en het prima dividend) maar het heeft nog een lange weg te gaan en kan ook op (bijna) niets uitlopen.

Ik zit er vaker naast dus geen koopadvies.
pi_210554410
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:21 schreef Breekfast het volgende:

quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:45 schreef Breekfast het volgende:

[..]

De vraag naar laadpalen zal de komende 15 jaar vrijwel onbeperkt blijven groeien.
De vraag is alleen wie ze gaat leveren en aansluiten.

Ik ben niet zo moeilijk met pijn lijden dus heb ze eruit gegooid. Leuk aandeel om een tijdje vanaf de zijlijn te bekijken.
pi_210555542
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 22:35 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik moest opeens hieraan denken en heb het even bestudeerd. Dit soort succesverhalen zijn het waard om in te verdiepen vind ik, om te zien waarom dit een homerun was. De wiskunde voor die gigantische returns is verassend simpel. Heb gekeken naar de periode 1998-2019. Een 80x return gedurende die tijd, 23,2% CAGR

Omzet groeide in die tijd met 7,9% per jaar (4,9x)
Winst voor belastingen met 11,2% per jaar (9,3x)
Winst na belastingen met 13,1% per jaar (13,3x)
Dus het bedrijf genoot operating leverage. Iets wat niet voor eeuwig door kan gaan natuurlijk, maar dat is wel wat er gebeurd is.

Ze hadden een hoge ROIC en hadden dus relatief weinig kapitaal nodig om te groeien. Dit is omdat ze niet land kopen, maar opties op land kopen voor circa 5% van de landwaarde en ze bouwen pas huizen als het al betaald is. Hierdoor hebben ze zeer weinig inventories op hun balans ten opzichte van andere home builders. Daarnaast lopen ze veel minder risico als er een recessie komt, ze lopen niet het risico dat ze voorraden moeten afwaarderen. In tegenstelling de standaard homebuilder, die land koopt, er een gebouw op zet en hoopt dat ze het met winst kunnen verkopen.

Ze kochten veel aandelen terug. Van 13,3 miljoen naar 3,97 miljoen. Gemiddeld kochten ze 5,6% van hun aandelen per jaar in. Tegen lage P/E's, waarom de P/E gedurende die tijd zo laag bleef, waarschijnlijk omdat het werd gezien als een extreem cyclisch, rente-gevoelig bedrijf. 1 aandeel uit 1998 representeert een ~3,33x groter belang in het bedrijf in 2019.

P/E ging van 9.5 naar 17.1, een 1,8x return.

Winst na belasting * verandering in uitstaande aandelen * verandering in P/E = returns.
13,3 * 3.33 * 1,8 = 80-bagger. In excel-vorm:

[ afbeelding ]

Maar puur hypothetisch, stel we kochten het bedrijf bij een P/E van 50, het bleef gedurende die tijd hoog gewaardeerd, zodat management slechts 1% per jaar kon inkopen (eind van 2019 ~10.6 miljoen uitstaande aandelen in dit geval), wat zouden onze returns dan geweest zijn:

13,3 * (13.3/10.6) * (17.1/50) = 5,7-bagger in 21 jaar. 8,6 % CAGR

Mijn conclusie is: Het bedrijf groeide, niet spectaculair, 7,9% topline over die periode, maar het groeide. Winstmarges werden groter over die tijd, dat helpt. Management was slim met kapitaal allocatie. Het bedrijf had niet veel kapitaal nodig om te groeien (aka hoge ROIC) en produceerde daardoor veel extra geld om terug te sturen naar aandeelhouders.

Goede casus. Een gelijkmatige stijging van P/E is uiteindelijk toch vaak winstgevender op lange termijn dan een korte piek van 10 naar 50 en dan op dat niveau blijven hangen (en dan vergeten we het onderliggende risico voor het gemak). Maar is natuurlijk ook wel lastig met alle techbedrijven die opeens de lucht inschieten om je hoofd koel te houden als je mensen om je heen snel geld ziet maken.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_210555862
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 22:35 schreef monkyyy het volgende:
Staat natuurlijk in verhouding met elkaar. En waar het niet in verhouding staat vind je alpha.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210555865
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:23 schreef Steven184 het volgende:
Goede casus. Een gelijkmatige stijging van P/E is uiteindelijk toch vaak winstgevender op lange termijn dan een korte piek van 10 naar 50 en dan op dat niveau blijven hangen (en dan vergeten we het onderliggende risico voor het gemak). Maar is natuurlijk ook wel lastig met alle techbedrijven die opeens de lucht inschieten om je hoofd koel te houden als je mensen om je heen snel geld ziet maken.
Probleem met tech is vooral dat het nieuw is en men het succes slecht kan inschatten, dat zorgt bij iedere earnings voor extremere veranderingen in verwachtingen en bijbehorende juiste P/E ratio's.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 7 september 2023 @ 12:55:09 #244
344884 monkyyy
pi_210557732
Groei economie Oekraïne in eerste zeven maanden van dit jaar

Oekraïense staatsobligaties. Iemand die daarop geld zou inzetten?
pi_210558218
quote:
11s.gif Op donderdag 7 september 2023 12:55 schreef monkyyy het volgende:
Groei economie Oekraïne in eerste zeven maanden van dit jaar

[ afbeelding ]

Oekraïense staatsobligaties. Iemand die daarop geld zou inzetten?
Wordt ondersteund door de gehele EU en de VS, lijkt me een safe bet :p

Tegen welke koers?
Of is dit serieus tegen 24 euro, terwijl je jaarlijks aan coupon al 4,375% krijgt?
  donderdag 7 september 2023 @ 13:54:39 #246
344884 monkyyy
pi_210558290
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wordt ondersteund door de gehele EU en de VS, lijkt me een safe bet :p

Tegen welke koers?
Of is dit serieus tegen 24 euro, terwijl je jaarlijks aan coupon al 4,375% krijgt?
Kopen tegen ¤24, jaarlijks ¤4,375 coupon, aflossing van ¤100 in 2032. Zo lees ik hem inderdaad.
pi_210559076
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Kopen tegen ¤24, jaarlijks ¤4,375 coupon, aflossing van ¤100 in 2032. Zo lees ik hem inderdaad.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Damn, koopje.
Je hebt je inleg denk ik letterlijk in 2 jaar terug. Blijven ze leven worden ze nog wel met geld volgestouwd.
Die oorlog is niet gestopt binnen 2 jaar, die Russen komen niet zo ver.

Dat ze arm zijn is een gegeven maar de EU laat ze niet vallen, economisch gezien.

Ik zou gewoon de hele rit uitzitten, stop er lekker een maandsalaris in ofzo, wie weet heb je er 4-5 over 8 jaar.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 07-09-2023 15:29:15 ]
  donderdag 7 september 2023 @ 17:50:24 #248
344884 monkyyy
pi_210560218
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:23 schreef Steven184 het volgende:

[..]
In het geval van NVR zorgde de continue lage waardering voor een dubbele turbo, niet alleen konden ze zo een hoger % aandelen inkopen, je had ook nog P/E expansie over die tijdsperiode. Continue laag gewaardeerde aandelen zou een lange-termijn investeerder moeten verlangen als het bedrijf eigen aandelen inkoopt.

pi_210561237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
De vraag naar laadpalen zal de komende 15 jaar vrijwel onbeperkt blijven groeien.
De vraag is alleen wie ze gaat leveren en aansluiten.

Ik ben niet zo moeilijk met pijn lijden dus heb ze eruit gegooid. Leuk aandeel om een tijdje vanaf de zijlijn te bekijken.
IEX wel met redelijk artikel over de risico's van Alfen:

Koers Alfen maakt een duikvlucht: wat te doen?

https://www.iex.nl/column(...)cht-wat-te-doen.aspx
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  donderdag 7 september 2023 @ 20:10:05 #250
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210561499
Kan niet wachten op het volgende artikel over de meesterbeleggers van HAL... Die Rotterdamse gasten die vol in de oliebaggersector zitten ipv Nederlandse chippers te hebben gekocht afgelopen 5 jaar.

Ik heb zelf nog een pluk HAL trouwens... Gekocht toen ik dacht dat ze Coolblue voor een idiote waardering (10x sales ofzo) naar de beurs konden brengen. Niet geneigd om te verkopen, maar of ik er nou blij mee ben :')
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')