abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:07:39 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291139
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
Het lijkt er een beetje op alsof men om de salderingsregeling heen probeert te gaan. Nu nog met een laag bedrag. Even kijken of het geaccepteerd wordt. Dan gaat iedereen het doen en kunnen de bedragen omhoog.

Waarschijnlijk een reactie op dat Jetten er niet in lijkt te slagen om de salderingsregeling per 1-1-2025 op te laten houden met bestaan.

Het is simpelweg een slechte zaak als dit toegestaan wordt. Het zou mij ook niet verbazen als ze verwachten dat er een stokje voor gestoken gaat worden, maar dat men zo extra druk uit kan oefenen op de politiek om de salderingsregeling snel op te heffen.
Dat verwacht ik ook, dat deze over de grens regeling (want het omzeilt salderen en is dus niet toegestaan) vooral bedoeld is om druk op de politiek te uit te oefenen om zo snel mogelijk de met afbouw van de salderingsregeling te beginnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:10:59 #82
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210291165
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat verwacht ik ook, dat deze over de grens regeling (want het omzeilt salderen en is dus niet toegestaan) vooral bedoeld is om druk op de politiek te uit te oefenen om zo snel mogelijk de met afbouw van de salderingsregeling te beginnen.
Nee, het omzeilt niet het salderen. Als je heel precies kijkt. De salderingsregeling bestaat namelijk nog. Via een andere kant wordt meer geld gehaald bij de klant, dus die 2 tegen elkaar weg strepen levert netto hetzelfde resultaat op als salderingsregeling weg laten vallen, maar het blijven 2 verschillende dingen die naast elkaar bestaan.

Ik denk dat dat niet wordt ondervangen door een of andere wet waardoor dit niet mag. Maar ik ben niet thuis in die materie dus zeker weet ik dat niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210291167
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Huiseigenaren geprofiteerd?
Serieus?

Daarbij,
Hoe wordt het berekend bij een huurhuis? Als de wbv de panelen heeft gelegd, betaal jij als huurder dan de extra kosten?
Huurhuis huur je ook de zonnepanelen.
Moeders betaalt elke maand er voor.
De verhuurder verwacht door de opbrengst dat je goed koper uit bent.

De huur van zonnepanelen is eigenlijk voor onderhoud en vervangen van onderdelen.
Zit wel wat logica in dat ze daar een vergoeding voor vragen.

Daarom zitten de verhuur Vereeniging met een probleem.
Zeker als je geen geld gaat krijgen voor terug leveren van energie ergens in de toekomst.

Er is nu al een discussie of je wel of niet verplicht bent om die zonnepanelen te gaan huren .
Dit gaat dus in de toekomst nog een staart krijgen.
pi_210291178
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:12 schreef Confetti het volgende:
Terecht. Huiseigenaren hebben nu wel genoeg geprofiteerd van allerlei voordeeltjes. Nu blijkt dat die stroom in de zomer niet zoveel waard is eigenlijk.
En huurders met zonnepanelen?
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:14:38 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291197
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar niemand gaat een auto van 45+ k nemen om 1 of 2 staffels lager uit te komen in wat VDB nu hanteert.
Nou, geen verstandig mens met zonnepanelen blijft nog bij VandeBron nu ze dit soort grappen uithalen, en dan is het nog maar de vraag of ze hun mooie groene verhalen kunnen blijven waarmaken.

Maar goed, ik stel bij het zoeken naar een energieleverancier altijd een X aantal eisen (groen, alleen uit NL, vrij van biomassa), en dan komt VandeBron nooit boven in mijn resultaten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210291229
Terecht, het moet maar eens afgelopen zijn met het financieel voortrekken van lui die toch over het algemeen al kapitaalkrachtig genoeg zijn (en op de centen zitten) .
blablablabla
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:17:27 #87
16180 crew  CoolGuy
pi_210291237
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, geen verstandig mens met zonnepanelen blijft nog bij VandeBron nu ze dit soort grappen uithalen, en dan is het nog maar de vraag of ze hun mooie groene verhalen kunnen blijven waarmaken.

Maar goed, ik stel bij het zoeken naar een energieleverancier altijd een X aantal eisen (groen, alleen uit NL, vrij van biomassa), en dan komt VandeBron nooit boven in mijn resultaten.
Vrijwel alle leveranciers dwepen met 'groene stroom', maar dat is alleen op papier zo. In realiteit is dat niet zo. Maar ga er maar vanuit dat de overige leveranciers likkebaardend zitten te kijken hoe hier op gereageerd wordt, en als dat gunstig uitpakt voor hun volgen ze allemaal, dus maakt het dan niet meer uit waar je zit.
pi_210291260
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat bestaat al, dat heet een "thuisaccu".
Dat zal niet alles kunnen opvangen, op zonnige dagen produceer je wss meer dan dat er in de accu past en in de winter juist weer veel minder.

Maar het zal wel een fors deel opvangen.

Reken voor het gemak ongeveer 200x de capaciteit van zo'n accu.

Dus een 10kWh accu zal op jaarbasis zo'n 2.000kWh aan stroom voor je opslaan en leveren.
Wat kost een 10kwh thuisaccu?
pi_210291263
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef Elan het volgende:
Terecht, het moet maar eens afgelopen zijn met het financieel voortrekken van lui die toch over het algemeen al kapitaalkrachtig genoeg zijn (en op de centen zitten) .
Ja, die verhipte huurders met zonnepanelen op hun dak ook.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:21:07 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291275
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Vrijwel alle leveranciers dwepen met 'groene stroom', maar dat is alleen op papier zo. In realiteit is dat niet zo. Maar ga er maar vanuit dat de overige leveranciers likkebaardend zitten te kijken hoe hier op gereageerd wordt, en als dat gunstig uitpakt voor hun volgen ze allemaal, dus maakt het dan niet meer uit waar je zit.
Oh, dat de rest dit proefballonnetje met genoegen bekijkt twijfel ik niet aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210291281
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Reken ruwweg zo'n ¤500 per kWh aan opslagcapaciteit.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:22:04 #92
16180 crew  CoolGuy
pi_210291285
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat ligt aan wat je wil, maar toen ik maanden geleden keek was dat tussen de 7 en 8,5k, want als je een omvormer aan de muur hebt moet dat een hybride omvormer zijn, en als je die niet hebt moet er naast de accu ook een hybride omvormer (bij) komen.
pi_210291291
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, dat de rest dit proefballonnetje met genoegen bekijkt twijfel ik niet aan.
Vandebron is sinds 2019 onderdeel van Essent dus voor Essent idd wel een mooie manier om te kijken hoe dit loopt.
pi_210291310
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat ligt aan wat je wil, maar toen ik maanden geleden keek was dat tussen de 7 en 8,5k, want als je een omvormer aan de muur hebt moet dat een hybride omvormer zijn, en als je die niet hebt moet er naast de accu ook een hybride omvormer (bij) komen.
In feite kan je stroomsterkte prima uitlezen met stroomklemmen dus zou je het ook buiten de omvormer moeten kunnen regelen.
pi_210291311
Vraagje:

\Wij hebben zonnepanelen maar verbruiken meer als dat we krijgen van de zon.
bv. 2400 kw elektriciteit opwekken en 4000 kw verbruiken (per jaar) dus dan leveren we niets terug en geldt dat niet voor ons ?
P.s. we hebben een domme meter (ferris ?) maar geldt bovenstaande dan ook als je een slimme meter hebt en zoja is het dan niet verstandiger om die dan uit te zetten ?
pi_210291326
Edit: info klopt niet
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210291334
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:25 schreef Sorella het volgende:
Vraagje:

\Wij hebben zonnepanelen maar verbruiken meer als dat we krijgen van de zon.
bv. 2400 kw elektriciteit opwekken en 4000 kw verbruiken (per jaar) dus dan leveren we niets terug en geldt dat niet voor ons ?
Dan geldt het ook, over die 2.400kWh.

Je kan wel je directe verbruik verhogen (overdag auto laden, airco aan, warm water maken, was draaien) om de teruglevering te verlagen maar dat heeft alleen nut als je ook echt een staffel zakt.

quote:
P.s. we hebben een domme meter (ferris ?) maar geldt bovenstaande dan ook als je een slimme meter hebt en zoja is het dan niet verstandiger om die dan uit te zetten ?
Met een ferrarismeter kan de leverancier het niet zien

Bij een slimme meter kan je de communicatie wel uitzetten maar die heeft dan nog steeds een extra telwerk dat je door moet geven, dus dat heeft geen effect.
pi_210291355
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb ook zonnepanelen dus ik sta er wat dubbel in. Maar vanaf het begin af aan heb ik gezegd dat, als je alle factoren mee neemt, je gelijk full package moet gaan om zonnepanelen op je dak te leggen. Dus waterpomp of airco’s en elektrische cv, isoleren, kunststof kozijnen, thuisaccu’s, zonneboiler. Kort gezegd helemaal off-grid. Dat is een investering die zijn geld eigenlijk nooit terug betaald als je huis er niet op voorzien is.
Zonnepanelen zijn door de band genomen gewoon totaal niet rendabel. Je wekt het meest op op de momenten dat je het t meest nodig hebt en je wekt het minst op op het moment dat je de KWh’s het hardst nodig hebt.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:29:38 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291358
Wel benieuwd hoe snel Ikea in NL nu met de accu's gaat komen.
Die verkopen ze in België (en Duitsland) al.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210291388
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef Leandra het volgende:
Wel benieuwd hoe snel Ikea in NL nou met de accu's gaat komen.
Het zijn iig LFP-cellen, dat is gunstig. Lange levensduur en weinig risico op brand zolang de elektrische installatie goed is uitgevoerd.
pi_210291400
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ze leveren aan de buurvrouw zonder panelen ook niet tegen het actuele markttarief maar gewoon tegen de contractprijs.
Daar gaat de stroom dus ook naartoe.
Oh zeker. Was vooral even als uitleg waarom de huidige salderingsregeling haar beste tijd gehad heeft.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:34:38 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291408
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zijn iig LFP-cellen, dat is gunstig. Lange levensduur en weinig risico op brand zolang de elektrische installatie goed is uitgevoerd.
Ik ga toch serieus overwegen een soort van kelder onder het te bouwen tuinhuis te maken, kunnen we daar de accu's opslaan :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210291412
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:51 schreef SayLWay het volgende:

[..]
Ah bedankt, lekker man. Laat die mensen zonder panelen maar betalen.
Goed nieuws, lekker man dat ze die paneelgraaiers maar aanpakken.
Karper diem, vis van de dag
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:35:26 #104
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210291423
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef Leandra het volgende:
We kunnen er gewoon op wachten dat er wat woning branden gaan komen omdat er mensen gaan hobbyen met oude auto accu’s. :|W
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210291458
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ga toch serieus overwegen een soort van kelder onder het te bouwen tuinhuis te maken, kunnen we daar de accu's opslaan :D
Zo groot is een LFP thuisaccu ook weer niet, zou het mooi bovengronds houden ivm risico water.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:40:51 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291494
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zo groot is een LFP thuisaccu ook weer niet, zou het mooi bovengronds houden ivm risico water.
Dat kan ook natuurlijk, gewoon een paar schapjes in het deel voor het tuingereedschap.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210291497
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat kan ook natuurlijk, gewoon een paar schapjes in het deel voor het tuingereedschap.
En dan je tuingereedschap in de kelder? ;)

De meeste thuisaccu's mogen ook buiten gemonteerd worden, dus kan ook aan de buitenwand van je tuinhuisje.

Weegt wel 100 tot 120 kilo dus wel handig om een stevig tuinhuisje te hebben (of op de grond te laten rusten).

dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:50:45 #108
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210291609
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:27 schreef Duiveltja het volgende:
Komt er een oplossing dat het terugleveren naar een accu gaat die je thuis hebt staan? Dat je dus alleen energie van de panelen of de accu tapt en daarna past van de energieboer?
Die is er al, maar gaat pas populair worden door o.a. dit soort acties.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_210291734
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De meeste thuisaccu's mogen ook buiten gemonteerd worden, dus kan ook aan de buitenwand van je tuinhuisje.

Weegt wel 100 tot 120 kilo dus wel handig om een stevig tuinhuisje te hebben (of op de grond te laten rusten).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoelang gaat zo'n unit mee? Das ook wel weer handig om rekening mee te houden in je kosten berekening
pi_210291737
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:34 schreef dl3b het volgende:

[..]
Goed nieuws, lekker man dat ze die paneelgraaiers maar aanpakken.
Paneelgraaier :') Je wordt een graaier genoemd omdat je van bestaande wetgeving gebruik maakt? De overheid die het tot op heden stimuleert om zonnepanelen aan te schaffen? En als men dat doet, dan ben je een graaier?

U snapt werkelijk niet waar u het over heeft.
pi_210291743
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Verkapte kijk ik heb een tesla post.
pi_210291748
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:59 schreef descon het volgende:

[..]
Hoelang gaat zo'n unit mee? Das ook wel weer handig om rekening mee te houden in je kosten berekening
LFP-cellen kunnen zo'n 3.500 volledige laadcycli doorstaan en hebben dan nog zo'n 80% capaciteit over.
Elektronica zelf heeft doorgaans een levensduur van 15 jaar.

Dus de elektronica zal eerder de beperking zijn dan de accu, in dit geval.
pi_210291754
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:00 schreef SayLWay het volgende:

[..]
Verkapte kijk ik heb een tesla post.
Als het mijn foto's waren, dan wel. Maar zoals je ziet zijn dit geen Nederlandse installaties.
De eerste is vermoedelijk Australisch en de 2e Amerikaans, gezien de metalen stroombuizen.
pi_210291808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het mijn foto's waren, dan wel. Maar zoals je ziet zijn dit geen Nederlandse installaties.
De eerste is vermoedelijk Australisch en de 2e Amerikaans, gezien de metalen stroombuizen.
Ah okee excuus!
pi_210291826
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:07 schreef SayLWay het volgende:

[..]
Ah okee excuus!
Ik heb wel aandelen Tesla dus je zat er niet zo ver naast.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:37:26 #116
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_210292143
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat ze het doen?

Heb liever nog dat het salderen er af gaat want dat is een oneerlijk systeem.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_210292157
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:37 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat ze het doen?

Heb liever nog dat het salderen er af gaat want dat is een oneerlijk systeem.
Het salderen gaat er al af, in stappen. Dat is al geruime tijd bekend.

En dat is het beleid waar iemand die nu zonnepanelen koopt zich op in kon stellen.

Maar dit komt er bovenop als nadelige ontwikkeling en het verlengt je terugverdientijd van de panelen fors.

De combinatie van afbouw saldering + deze extra kosten betekent dat ik nu geen panelen meer adviseer tot er meer duidelijkheid is.

Heb je een offerte liggen? Laat het eerst maar even gaan en wacht af hoe dit zich ontwikkelt.
pi_210292242
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En dat is het beleid waar iemand die nu zonnepanelen koopt zich op in kon stellen.

Maar dit komt er bovenop als nadelige ontwikkeling en het verlengt je terugverdientijd van de panelen fors.

De combinatie van afbouw saldering + deze extra kosten betekent dat ik nu geen panelen meer adviseer tot er meer duidelijkheid is.

Heb je een offerte liggen? Laat het eerst maar even gaan en wacht af hoe dit zich ontwikkelt.
Ben je nu niet negatief? Vandenbron brengt niks in rekening voor de eerste 5k teruglevering en 5k is meer dan genoeg voor een gemiddeld huishouden. Het is vast en zeker wachten tot meer partijen hetzelfde trucje gaan uithalen en ook al bij minder teruglevering, alleen de toekomst is altijd ongewis.

Daarnaast is de gemiddelde kWh prijs afgelopen jaren hard gestegen. Dat is weer zeer positief voor dat de terugverdientijd
pi_210292254
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef Leandra het volgende:
Dat is gewoon een samenwerking met een leverancier. Ik betwijfel of je daarmee gunstig uit gaat zijn.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:48:49 #120
236264 crew  capricia
pi_210292256
Misschien toch maar een vast contract afsluiten. Dan heb je al deze ongein voorlopig niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:49:16 #121
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210292262
Panelen uitzetten als je op vakantie gaat dus, of überhaupt niet thuis bent.

Wat smerig dit weer zeg...
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_210292266
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ben je nu niet negatief? Vandenbron brengt niks in rekening voor de eerste 5k teruglevering en 5k is meer dan genoeg voor een gemiddeld huishouden. Het is vast en zeker wachten tot meer partijen hetzelfde trucje gaan uithalen en ook al bij minder teruglevering, alleen de toekomst is altijd ongewis.

Daarnaast is de gemiddelde kWh prijs afgelopen jaren hard gestegen. Dat is weer zeer positief voor dat de terugverdientijd
Het gaat niet om 5.000kWh maar om 5kWh teruglevering, ofwel het verbruik van minder dan 1 dag voor de meeste huishoudens.

Dit komt van de site van Vandebron, uit het nieuwsbericht van Vandebron:
pi_210292280
Ik ben er niet blij mee. Voor mijn panelen verbruikte ik 1400 kWh, mijn panelen wekken bij schatting zo tussen 2500-3000 op (liggen er sinds half april dus nog geen volledig jaar). Ik woon in een huurhuis en heb dus nul invloed gehad op het aantal panelen dat is gelegd of de oriëntatie ervan.

Ik heb dus ongeveer een overschot van 1100-1600 kWh. Doe ik dat keer de terugleververgoeding van ¤0,13 van hen dan is dat ¤143-¤208. Ik zou dan ¤21 per maand extra moeten gaan betalen, dat is ¤252 per jaar. Ik bespaar door de zonnepanelen 1400 kWh, dat is bij de 3j vast prijs bij Vandebron nu 1400*0,3432= ¤480. Ik betaal ook ¤20 extra huur voor de panelen, ¤240 per jaar dus.
De rekensom valt dan zo uit:
Besparing:
¤480 geen 1400kWh kopen
¤143-¤208 terugleververgoeding
=¤623-¤688 totaal voordeel
Extra kosten:
¤240 huur
¤252 terugleveropslag
=¤492 totaal extra kosten

Dan geeft het me dus nog ¤131-¤196 voordeel per jaar, bij volledige salderingsmogelijkheden. Als de kWh prijs daalt en/of de salderingsregeling wordt afgebouwd, verdwijnt dus vrij snel het financiële voordeel of wordt het zelfs duurder dan zonder zonnepanelen.

Nou zit ik gelukkig niet bij Vandebron, maar als de rest ook volgt dan krijg ik er alsnog mee te maken natuurlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 15-08-2023 12:58:01 ]
pi_210292284
quote:
86s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:49 schreef Notorious_Roy het volgende:
Panelen uitzetten als je op vakantie gaat dus, of überhaupt niet thuis bent.

Wat smerig dit weer zeg...
Of lekker Bitcoin gaan minen...
pi_210292310
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Of lekker Bitcoin gaan minen...
Ik draai Folding@home. Dat levert niets op, is hobby. Maar dat kan ik wel wat intensiveren op zonnige dagen.
pi_210292375
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:50 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik ben er niet blij mee. Voor mijn panelen verbruikte ik 1400 kWh, mijn panelen wekken bij schatting zo tussen 2500-3000 op (liggen er sinds half april dus nog geen volledig jaar). Ik woon in een huurhuis en heb dus nul invloed gehad op het aantal panelen dat is gelegd of de oriëntatie ervan.

Ik heb dus ongeveer een overschot van 1100-1600 kWh. Doe ik dat keer de terugleververgoeding van ¤0,13 van hen dan is dat ¤143-¤208. Ik zou dan ¤21 per maand extra moeten gaan betalen, dat is ¤252 per jaar. Ik bespaar door de zonnepanelen 1400 kWh, dat is bij de 3j vast prijs bij Vandebron nu 1400*0,3432= ¤480. Ik betaal ook ¤20 extra huur voor de panelen, ¤240 per jaar dus.
De rekensom valt dan zo uit:
Besparing:
¤480 geen 1400kwh kopen
¤143-¤208 terugleververgoeding
=¤623-¤688 totaal voordeel
Extra kosten:
¤240 huur
¤252 terugleveropslag
=¤492 totaal extra kosten

Dan geeft het me dus nog ¤131-¤196 voordeel per jaar, bij volledige salderingsmogelijkheden. Als de kWh prijs daalt en/of de salderingsregeling wordt afgebouwd, verdwijnt dus vrij snel het financiële voordeel of wordt het zelfs duurder dan zonder zonnepanelen.

Nou zit ik gelukkig niet bij Vandebron, maar als de rest ook volgt dan krijg ik er alsnog mee te maken natuurlijk.
Het plan is om in ieder geval die terugleververgoeding in stand te houden, uit mijn hoofd meen ik ergens tussen ¤0,07 en ¤0,13. Maar met dit idee wordt die terugleververgoeding bijna t gereduceerd tot 0 en ben je stroom aan het opwekken voor de energiemaatschappijen.
pi_210292405
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het plan is om in ieder geval die terugleververgoeding in stand te houden, uit mijn hoofd meen ik ergens tussen ¤0,07 en ¤0,13. Maar met dit idee wordt die terugleververgoeding bijna t gereduceerd tot 0 en ben je stroom aan het opwekken voor de energiemaatschappijen.
In mijn geval zou dat dus niet bijna tot 0 gereduceerd zijn, het zou me direct al geld kosten. Met 13ct terugleververgoeding, zou ik dus tussen 143-208 euro terugleververgoeding krijgen, terwijl ik 252 euro zou gaan betalen aan die opslag. Dat is dus 44-109 euro méér dan ik aan terugleververgoeding zou ontvangen.
pi_210292422
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:01 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
In mijn geval dus niet bijna tot 0 gereduceerd, het kost me direct al geld. Met 13ct terugleververgoeding, krijg ik dus tussen 143-208 euro terugleververgoeding, terwijl ik 252 euro ga betalen aan die opslag. Dat is dus 44-109 euro méér dan ik aan terugleververgoeding ontvang.
Ja, als ze dit na het salderen ook nog zo kunnen volhouden dan kunnen alle panelen overal wel weer van het dak, financieel compleet nutteloos.
pi_210292426
Snel ff 3 jarig contractje afsluiten zodra er meer gaan volgen..

Lijkt me een proefballonnetje van Essent dit.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:07:41 #130
236264 crew  capricia
pi_210292479
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
Snel ff 3 jarig contractje afsluiten zodra er meer gaan volgen..

Lijkt me een proefballonnetje van Essent dit.
Ik denk er ook hard over na om drie jaar af te sluiten ja.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210292530
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Aha ze zitten aan de buitenkant.

Wanneer ben je op vakantie?

Jip ik maak geen grapje omdat nu al zonnepanelen worden gejat overal en nergens .
Voor bij de snelweg hebben ze pas nog dieven opgepakt die zonnepanelen aan het stelen waren.
Kwestie van tijd dat accu's ook gestolen gaan worden.
pi_210292545
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:12 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Voor deze moet je eerst een vliegticket aanschaffen.

quote:
Jip ik maak geen grapje omdat nu al zonnepanelen worden gejat overal en nergens .
Voor bij de snelweg hebben ze pas nog dieven opgepakt die zonnepanelen aan het stelen waren.
Naja, dan hang je ze binnen. Het ging me er om dat ze ook weer niet zo gigantisch groot zijn.
pi_210292993
Er komt vast een handige harry die de "overtollige" energie kan monetizen. :Y
pi_210293050
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:12 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Joh hang wat camera's op en slimme verlichting, daarmee schrik je criminelen wel mee af.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:04:17 #135
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210293098
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef Elan het volgende:
Je denkt toch niet dat de mensen zonder panelen hierdoor een lager tarief gerekend gaan krijgen?
Huilen dan.
pi_210293309
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:57 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Zonneenergie wordt vooral rond de middag opgewekt. De EV’s worden echter pas in de avond ingeplugd, en dan gaan ook de warmtepompen en kookplaten, TV, etc aan.

Dus daar steekt het. Het net heeft niet zoveel aan energie die overdag wordt teruggeleverd.

Dus gaan we naar een model waar mensen zelf balanceren en daarvoor beloond worden (door bijvoorbeeld dynamische prijzen).
En dus heb ik de meeste panelen dus op het westen liggen (wanneer we de meeste stroom verbruiken) en minder op zuid en oost. Op zich vind ik het logisch dat je minder krijgt voor een dienst die niemand (op dat moment) kan gebruiken. Maar dat je moet gaan betalen voor het terugleveren gaat mij wel heel ver en schiet zijn doel voorbij. Moeten diezelfde mensen weer gaan investeren in een accu (nog niet rendabel) of zorgen dat bij overcapaciteit een aantal panelen worden uitgeschakeld. Laatste middel is om een airco te kopen en die op standje thialf te zetten (ook lekker voor het millieu)

Zou niet zo snel de oplossing weten, maar laten we vooral stoppen met het aanleggen van (commerciele) zonneparken, want daar offeren we hele groene gebieden voor op.
pi_210293356
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De afbouw saldering is al eerder uitgesteld met enkele jaren.
pi_210293434
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Je denkt toch niet dat de mensen zonder panelen hierdoor een lager tarief gerekend gaan krijgen?
Je denkt toch niet dat de energiebedrijven de belachelijke salderingsregelinguit eigen zak betalen?
pi_210293587
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:22 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
De afbouw saldering is al eerder uitgesteld met enkele jaren.
Dus? Je kan discussieren wat de juiste manier is om "groene" energie te stimuleren. Maar het gaat de meesten vooral om de voorlichting waar mensen hun beleid op afstemmen.

Dat is het zelfde als nu aankodigen dat electrische auto's geen wegenbelasting hoeven te betalen en over een jaar zeggen maar we gaan wel alleen tol heffen voor elektrische auto's (en niet voor benzine/diesel)want we moeten de wegen toch onderhouden.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:39:05 #140
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210293589
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je denkt toch niet dat de energiebedrijven de belachelijke salderingsregelinguit eigen zak betalen?
Het is niet aan de energieboeren om trucjes te verzinnen om regels te omzeilen, of wel?
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:42:52 #141
16180 crew  CoolGuy
pi_210293637
Nou, accu's worden wel relatief snel goedkoper. Net even gekeken naar het aanbod wat ik begin dit jaar kreeg, dat kwam uit op 8000 euro. Dat zelfde 10kWh systeem kost nu nog geen 6900 euro meer, en dat is dan inclusief hybride omvormer.

Wordt langzaamaan steeds wat interessanter.
pi_210293644
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het is niet aan de energieboeren om trucjes te verzinnen om regels te omzeilen, of wel?
Trucjes?
Dit is gewoon maatschappijbewust ondernemen.
Zij zien prima waar de rekening terecht komt van de salderingsregeling.
pi_210293655
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:39 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Dus? Je kan discussieren wat de juiste manier is om "groene" energie te stimuleren. Maar het gaat de meesten vooral om de voorlichting waar mensen hun beleid op afstemmen.

Dat is het zelfde als nu aankodigen dat electrische auto's geen wegenbelasting hoeven te betalen en over een jaar zeggen maar we gaan wel alleen tol heffen voor elektrische auto's (en niet voor benzine/diesel)want we moeten de wegen toch onderhouden.
Maar je kunt op je klompen toch al aan zien komen waar het naartoe gaat? Ik begrijp dat mensen wat dat aan gaat niet heel ver vooruit kunnen kijken maar als je vandaag de dag nog gelooft dat iets "gratis" is, of je ergens een voordeel uit kunt halen, dat op termijn toch altijd weer ingeperkt wordt.
pi_210293688
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:19 schreef aartstyle het volgende:

[..]
En dus heb ik de meeste panelen dus op het westen liggen (wanneer we de meeste stroom verbruiken) en minder op zuid en oost. Op zich vind ik het logisch dat je minder krijgt voor een dienst die niemand (op dat moment) kan gebruiken. Maar dat je moet gaan betalen voor het terugleveren gaat mij wel heel ver en schiet zijn doel voorbij. Moeten diezelfde mensen weer gaan investeren in een accu (nog niet rendabel) of zorgen dat bij overcapaciteit een aantal panelen worden uitgeschakeld. Laatste middel is om een airco te kopen en die op standje thialf te zetten (ook lekker voor het millieu)

Zou niet zo snel de oplossing weten, maar laten we vooral stoppen met het aanleggen van (commerciele) zonneparken, want daar offeren we hele groene gebieden voor op.
De oplossing lijkt mij dynamische beprijzing, waarbij je voor de infrastructuur betaalt per teruggeveerde kWh en de energiemaatschappij 20% van de prijs krijgt (voor het doorverkopen) en jij 80%.

Maar wat Vandebron hier doet is simpelweg een lage TLV en daarnaast een heffing erop, waardoor de TLV feitelijk nihil wordt. En dan net doen alsof ze daarmee weg kunnen komen.

De overheid dient gewoon handhavend op te treden hier.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:47:27 #145
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210293689
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:54 schreef Duiveltja het volgende:
Er komt vast een handige harry die de "overtollige" energie kan monetizen. :Y
Ik had al eens zitten dagdromen of het mogelijk zou zijn om op heel kleine schaal een klein petrochemisch fabriekje te maken. Waterstof genereren door hydrolyse, CO2 uit de lucht filteren (mogelijk wat geboost door je groen bak of composthoop) . Dan CO2+H2 omzetten in CO+H2+H2O, water verwijderen en dan heb je syngas waar je benzine of diesel mee kunt maken.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210293700
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Trucjes?
Nou en? Dat is zo door de overheid voorgeschreven.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:49:26 #147
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210293720
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Trucjes?
Ja ja, een energiebedrijf dat de door de overheid gedupeerde niet-panelenbezitters :'( !!! opvoert als gelegenheidsargument om de (straks wettelijk verplichte minimale) terugleververgoeding weg te kunnen strepen en om onder de salderingsregeling uit te komen is maatschappelijk bewust ondernemen.. zo zout heb ik ze nog niet vaak gezien _O- .

Welk deel van de maatschappij denk je dan dat hier precies van gaat profiteren? De aandeelhouders van E.ON?

[ Bericht 3% gewijzigd door Isdatzo op 15-08-2023 14:55:23 ]
Huilen dan.
pi_210293734
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:44 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar je kunt op je klompen toch al aan zien komen waar het naartoe gaat? Ik begrijp dat mensen wat dat aan gaat niet heel ver vooruit kunnen kijken maar als je vandaag de dag nog gelooft dat iets "gratis" is, of je ergens een voordeel uit kunt halen, dat op termijn toch altijd weer ingeperkt wordt.
Mischien naief, maar als ik helemaal niks meer kan geloven dan kan ik ook geen toekomst beleid maken toch?

Voor de duidelijkheid: Ik heb zelf zonnepanelen en daar hoef ik echt geen winst op te maken. Ik snap ook dat er een probleem is in het netwerk en dat het salderen ook niet voor eeuwig kan zijn. Het gaat mij nu idd op de truc die vandebron nu toepast en die ongetwijfeld door de andere partijen wordt overgenomen. Dat is gewoon regelrechte misleiding zonder te liegen.
pi_210293742
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:39 schreef aartstyle het volgende:

[..]

De huidige eigenaren van zonnepanelen hebben dus al extra voordeel gekregen doordat ze enkele jaren langer van de salderingsregeling gebruik kunnen maken, geen enkele eigenaar van zonnepanelen daar over hebben horen klagen.
Tevens hebben ze met de hoge elektriciteitsprijzen buitenproportioneel geprofiteerd van de salderingsregeling.
pi_210293768
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:51 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
De huidige eigenaren van zonnepanelen hebben dus al extra voordeel gekregen doordat ze enkele jaren langer van de salderingsregeling gebruik kunnen maken, geen enkele eigenaar van zonnepanelen daar over hebben horen klagen.
Tevens hebben ze met de hoge elektriciteitsprijzen buitenproportioneel geprofiteerd van de salderingsregeling.
En de toekomstige eigenaren van zonnepanelen?
pi_210293831
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:50 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Mischien naief, maar als ik helemaal niks meer kan geloven dan kan ik ook geen toekomst beleid maken toch?

Voor de duidelijkheid: Ik heb zelf zonnepanelen en daar hoef ik echt geen winst op te maken. Ik snap ook dat er een probleem is in het netwerk en dat het salderen ook niet voor eeuwig kan zijn. Het gaat mij nu idd op de truc die vandebron nu toepast en die ongetwijfeld door de andere partijen wordt overgenomen. Dat is gewoon regelrechte misleiding zonder te liegen.
Nee maar daar ben ik het dan ook wel 100% mee eens verder. De manier waarop is uiterst discutabel. Maar ik denk dat je het uiteindelijk ook wel aan zag komen dat deze constructie niet eeuwig houdbaar is.
Wat mij betreft wordt er keihard ingegrepen tegen dit soort malafide bedrijven.
pi_210293853
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:51 schreef Klepper272 het volgende:

Het is wat, dat een burger ook eens een keer een voordeeltje heeft...

Allemaal best, leuk en aardig, maar aangezien iedereen verplicht gebruik moet maken van de infrastructuur en dit soort bedrijven kunnen we niet de bedrijven zelf maar laten bepalen wat ze doen. Daarom zijn er regels om een redelijke uitkomst te garanderen. Die regels moeten gehandhaafd worden.
pi_210293857
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:53 schreef zuchtje het volgende:

[..]
En de toekomstige eigenaren van zonnepanelen?
Je zou kunnen overwegen om geen toekomstige eigenaar van zonnepanelen te worden als het financieel niet aantrekkelijk is, of je moet echt om het milieu geven.
Wil je niet extra betalen voor wat minder opwarming van de aarde?
pi_210293893
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja ja, een energiebedrijf dat de door de overheid gedupeerde niet-panelenbezitters :'( !!! opvoert als gelegenheidsargument om de (straks wettelijk verplichte minimale) terugleververgoeding weg te kunnen strepen en om onder de salderingsregeling uit te komen is maatschappelijk bewust ondernemen.. zo zout heb ik ze nog niet vaak gezien _O- .

Welk deel van de maatschappij denk je dan dat hier precies van gaat profiteren? De aandeelhouders van E.ON?
Mag jij mij vertellen waar dat geld van de huidige salderingsregeling vandaan komt?
pi_210293905
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:00 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je zou kunnen overwegen om geen toekomstige eigenaar van zonnepanelen te worden als het financieel niet aantrekkelijk is, of je moet echt om het milieu geven.
Wil je niet extra betalen voor wat minder opwarming van de aarde?
Misschien heeft deze persoon net de opdracht getekend? Of hij heeft een nieuwbouwhuis gekocht waarbij hij/zij duurzamer zou leven en minder maandelijkse kosten zou hebben.

In iedergeval zou ik de mensen die nog moeten beslissen adviseren om die beslissing maar even uit te stellen (als je portomonee een belangrijk argument is voor deze beslissing)
pi_210293910
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Mag jij mij vertellen waar dat geld van de huidige salderingsregeling vandaan komt?
Laat mij raden: uit jouw zak.
pi_210293924
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Op zich, als ik een kWh teruglever, gebruikt iemand anders dat weer in de wijk.
En dat gaat gewoon door de meter en wordt keurig gefactureerd.

De overschotten zijn een probleem maar in plaats van investeren in grootschalige opslag, wordt er direct weer een heffing in het leven geroepen, terwijl we ook al een ODE hebben (die inmiddels onzichtbaar in de energiebelastingen verwerkt zit).

Dus blijkbaar pakt de overheid nu de ODE en pakt Vandebron nu een terugleveropslag.

En dat is wel een beetje dubbelop.

Zo betalen mensen zonder zonnepanelen dus voor de mensen met de zonnepanelen.
En de mensen met de zonnepanelen betalen ook voor... de mensen met zonnepanelen.

Dan moet er ergens iets goedkoper worden, toch? Maar je raadt het al... :+
pi_210293939
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is wat, dat een burger ook eens een keer een voordeeltje heeft...

Allemaal best, leuk en aardig, maar aangezien iedereen verplicht gebruik moet maken van de infrastructuur en dit soort bedrijven kunnen we niet de bedrijven zelf maar laten bepalen wat ze doen. Daarom zijn er regels om een redelijke uitkomst te garanderen. Die regels moeten gehandhaafd worden.
Voordeeltje? Buitenproportioneel voordeel?
En waar kwam dit voordeel terecht? Bij iedere burger? Nee, bij mensen die toch al ruim in de slappe was zitten.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:08:51 #159
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_210293944
700.000 klanten maal gemiddeld 20 euro per maand. 14 miljoen per maand gratis geld. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_210293947
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Voordeeltje? Buitenproportioneel voordeel?
En waar kwam dit voordeel terecht? Bij iedere burger? Nee, bij mensen die toch al ruim in de slappe was zitten.
Huurders met zonnepanelen?

En wat is "ruim in de slappe was".

Als je een modaal inkomen hebt en wat ruimte op het dak en wat spaargeld om zonnepanelen te leggen dan is dat toch niet "ruim in de slappe was"? Dan is dat een manier om je energierekening wat naar beneden te krijgen.

Er zullen vast "rijke" mensen zijn met zonnepanelen ( :@ ) maar er liggen op ruim 2.000.000 daken zonnepanelen, hebben we dan 2.000.000 rijke gezinnen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')