Dat verwacht ik ook, dat deze over de grens regeling (want het omzeilt salderen en is dus niet toegestaan) vooral bedoeld is om druk op de politiek te uit te oefenen om zo snel mogelijk de met afbouw van de salderingsregeling te beginnen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
Het lijkt er een beetje op alsof men om de salderingsregeling heen probeert te gaan. Nu nog met een laag bedrag. Even kijken of het geaccepteerd wordt. Dan gaat iedereen het doen en kunnen de bedragen omhoog.
Waarschijnlijk een reactie op dat Jetten er niet in lijkt te slagen om de salderingsregeling per 1-1-2025 op te laten houden met bestaan.
Het is simpelweg een slechte zaak als dit toegestaan wordt. Het zou mij ook niet verbazen als ze verwachten dat er een stokje voor gestoken gaat worden, maar dat men zo extra druk uit kan oefenen op de politiek om de salderingsregeling snel op te heffen.
Nee, het omzeilt niet het salderen. Als je heel precies kijkt. De salderingsregeling bestaat namelijk nog. Via een andere kant wordt meer geld gehaald bij de klant, dus die 2 tegen elkaar weg strepen levert netto hetzelfde resultaat op als salderingsregeling weg laten vallen, maar het blijven 2 verschillende dingen die naast elkaar bestaan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook, dat deze over de grens regeling (want het omzeilt salderen en is dus niet toegestaan) vooral bedoeld is om druk op de politiek te uit te oefenen om zo snel mogelijk de met afbouw van de salderingsregeling te beginnen.
Huurhuis huur je ook de zonnepanelen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 10:15 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Huiseigenaren geprofiteerd?
Serieus?
Daarbij,
Hoe wordt het berekend bij een huurhuis? Als de wbv de panelen heeft gelegd, betaal jij als huurder dan de extra kosten?
En huurders met zonnepanelen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 10:12 schreef Confetti het volgende:
Terecht. Huiseigenaren hebben nu wel genoeg geprofiteerd van allerlei voordeeltjes. Nu blijkt dat die stroom in de zomer niet zoveel waard is eigenlijk.
Nou, geen verstandig mens met zonnepanelen blijft nog bij VandeBron nu ze dit soort grappen uithalen, en dan is het nog maar de vraag of ze hun mooie groene verhalen kunnen blijven waarmaken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar niemand gaat een auto van 45+ k nemen om 1 of 2 staffels lager uit te komen in wat VDB nu hanteert.
Vrijwel alle leveranciers dwepen met 'groene stroom', maar dat is alleen op papier zo. In realiteit is dat niet zo. Maar ga er maar vanuit dat de overige leveranciers likkebaardend zitten te kijken hoe hier op gereageerd wordt, en als dat gunstig uitpakt voor hun volgen ze allemaal, dus maakt het dan niet meer uit waar je zit.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, geen verstandig mens met zonnepanelen blijft nog bij VandeBron nu ze dit soort grappen uithalen, en dan is het nog maar de vraag of ze hun mooie groene verhalen kunnen blijven waarmaken.
Maar goed, ik stel bij het zoeken naar een energieleverancier altijd een X aantal eisen (groen, alleen uit NL, vrij van biomassa), en dan komt VandeBron nooit boven in mijn resultaten.
Wat kost een 10kwh thuisaccu?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat bestaat al, dat heet een "thuisaccu".
Dat zal niet alles kunnen opvangen, op zonnige dagen produceer je wss meer dan dat er in de accu past en in de winter juist weer veel minder.
Maar het zal wel een fors deel opvangen.
Reken voor het gemak ongeveer 200x de capaciteit van zo'n accu.
Dus een 10kWh accu zal op jaarbasis zo'n 2.000kWh aan stroom voor je opslaan en leveren.
Ja, die verhipte huurders met zonnepanelen op hun dak ook.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef Elan het volgende:
Terecht, het moet maar eens afgelopen zijn met het financieel voortrekken van lui die toch over het algemeen al kapitaalkrachtig genoeg zijn (en op de centen zitten) .
Oh, dat de rest dit proefballonnetje met genoegen bekijkt twijfel ik niet aan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vrijwel alle leveranciers dwepen met 'groene stroom', maar dat is alleen op papier zo. In realiteit is dat niet zo. Maar ga er maar vanuit dat de overige leveranciers likkebaardend zitten te kijken hoe hier op gereageerd wordt, en als dat gunstig uitpakt voor hun volgen ze allemaal, dus maakt het dan niet meer uit waar je zit.
Dat ligt aan wat je wil, maar toen ik maanden geleden keek was dat tussen de 7 en 8,5k, want als je een omvormer aan de muur hebt moet dat een hybride omvormer zijn, en als je die niet hebt moet er naast de accu ook een hybride omvormer (bij) komen.quote:
Vandebron is sinds 2019 onderdeel van Essent dus voor Essent idd wel een mooie manier om te kijken hoe dit loopt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, dat de rest dit proefballonnetje met genoegen bekijkt twijfel ik niet aan.
In feite kan je stroomsterkte prima uitlezen met stroomklemmen dus zou je het ook buiten de omvormer moeten kunnen regelen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ligt aan wat je wil, maar toen ik maanden geleden keek was dat tussen de 7 en 8,5k, want als je een omvormer aan de muur hebt moet dat een hybride omvormer zijn, en als je die niet hebt moet er naast de accu ook een hybride omvormer (bij) komen.
Dan geldt het ook, over die 2.400kWh.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:25 schreef Sorella het volgende:
Vraagje:
\Wij hebben zonnepanelen maar verbruiken meer als dat we krijgen van de zon.
bv. 2400 kw elektriciteit opwekken en 4000 kw verbruiken (per jaar) dus dan leveren we niets terug en geldt dat niet voor ons ?
Met een ferrarismeter kan de leverancier het niet zienquote:P.s. we hebben een domme meter (ferris ?) maar geldt bovenstaande dan ook als je een slimme meter hebt en zoja is het dan niet verstandiger om die dan uit te zetten ?
Ik heb ook zonnepanelen dus ik sta er wat dubbel in. Maar vanaf het begin af aan heb ik gezegd dat, als je alle factoren mee neemt, je gelijk full package moet gaan om zonnepanelen op je dak te leggen. Dus waterpomp of airco’s en elektrische cv, isoleren, kunststof kozijnen, thuisaccu’s, zonneboiler. Kort gezegd helemaal off-grid. Dat is een investering die zijn geld eigenlijk nooit terug betaald als je huis er niet op voorzien is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ligt aan wat je wil, maar toen ik maanden geleden keek was dat tussen de 7 en 8,5k, want als je een omvormer aan de muur hebt moet dat een hybride omvormer zijn, en als je die niet hebt moet er naast de accu ook een hybride omvormer (bij) komen.
Het zijn iig LFP-cellen, dat is gunstig. Lange levensduur en weinig risico op brand zolang de elektrische installatie goed is uitgevoerd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef Leandra het volgende:
Wel benieuwd hoe snel Ikea in NL nou met de accu's gaat komen.
Die verkopen ze in België (en Duitsland) al.
Oh zeker. Was vooral even als uitleg waarom de huidige salderingsregeling haar beste tijd gehad heeft.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze leveren aan de buurvrouw zonder panelen ook niet tegen het actuele markttarief maar gewoon tegen de contractprijs.
Daar gaat de stroom dus ook naartoe.
Ik ga toch serieus overwegen een soort van kelder onder het te bouwen tuinhuis te maken, kunnen we daar de accu's opslaanquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn iig LFP-cellen, dat is gunstig. Lange levensduur en weinig risico op brand zolang de elektrische installatie goed is uitgevoerd.
Goed nieuws, lekker man dat ze die paneelgraaiers maar aanpakken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 10:51 schreef SayLWay het volgende:
[..]
Ah bedankt, lekker man. Laat die mensen zonder panelen maar betalen.
We kunnen er gewoon op wachten dat er wat woning branden gaan komen omdat er mensen gaan hobbyen met oude auto accu’s.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef Leandra het volgende:
Wel benieuwd hoe snel Ikea in NL nu met de accu's gaat komen.
Zo groot is een LFP thuisaccu ook weer niet, zou het mooi bovengronds houden ivm risico water.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga toch serieus overwegen een soort van kelder onder het te bouwen tuinhuis te maken, kunnen we daar de accu's opslaan
Dat kan ook natuurlijk, gewoon een paar schapjes in het deel voor het tuingereedschap.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo groot is een LFP thuisaccu ook weer niet, zou het mooi bovengronds houden ivm risico water.
En dan je tuingereedschap in de kelder?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kan ook natuurlijk, gewoon een paar schapjes in het deel voor het tuingereedschap.
Die is er al, maar gaat pas populair worden door o.a. dit soort acties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 09:27 schreef Duiveltja het volgende:
Komt er een oplossing dat het terugleveren naar een accu gaat die je thuis hebt staan? Dat je dus alleen energie van de panelen of de accu tapt en daarna past van de energieboer?
Hoelang gaat zo'n unit mee? Das ook wel weer handig om rekening mee te houden in je kosten berekeningquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dan je tuingereedschap in de kelder?
De meeste thuisaccu's mogen ook buiten gemonteerd worden, dus kan ook aan de buitenwand van je tuinhuisje.
Weegt wel 100 tot 120 kilo dus wel handig om een stevig tuinhuisje te hebben (of op de grond te laten rusten).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Paneelgraaierquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:34 schreef dl3b het volgende:
[..]
Goed nieuws, lekker man dat ze die paneelgraaiers maar aanpakken.
Verkapte kijk ik heb een tesla post.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De meeste thuisaccu's mogen ook buiten gemonteerd worden, dus kan ook aan de buitenwand van je tuinhuisje.
Weegt wel 100 tot 120 kilo dus wel handig om een stevig tuinhuisje te hebben (of op de grond te laten rusten).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
LFP-cellen kunnen zo'n 3.500 volledige laadcycli doorstaan en hebben dan nog zo'n 80% capaciteit over.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:59 schreef descon het volgende:
[..]
Hoelang gaat zo'n unit mee? Das ook wel weer handig om rekening mee te houden in je kosten berekening
Als het mijn foto's waren, dan wel. Maar zoals je ziet zijn dit geen Nederlandse installaties.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:00 schreef SayLWay het volgende:
[..]
Verkapte kijk ik heb een tesla post.
Ah okee excuus!quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het mijn foto's waren, dan wel. Maar zoals je ziet zijn dit geen Nederlandse installaties.
De eerste is vermoedelijk Australisch en de 2e Amerikaans, gezien de metalen stroombuizen.
Het salderen gaat er al af, in stappen. Dat is al geruime tijd bekend.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:37 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat ze het doen?
Heb liever nog dat het salderen er af gaat want dat is een oneerlijk systeem.
Ben je nu niet negatief? Vandenbron brengt niks in rekening voor de eerste 5k teruglevering en 5k is meer dan genoeg voor een gemiddeld huishouden. Het is vast en zeker wachten tot meer partijen hetzelfde trucje gaan uithalen en ook al bij minder teruglevering, alleen de toekomst is altijd ongewis.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het salderen gaat er al af, in stappen. Dat is al geruime tijd bekend.
En dat is het beleid waar iemand die nu zonnepanelen koopt zich op in kon stellen.
Maar dit komt er bovenop als nadelige ontwikkeling en het verlengt je terugverdientijd van de panelen fors.
De combinatie van afbouw saldering + deze extra kosten betekent dat ik nu geen panelen meer adviseer tot er meer duidelijkheid is.
Heb je een offerte liggen? Laat het eerst maar even gaan en wacht af hoe dit zich ontwikkelt.
Dat is gewoon een samenwerking met een leverancier. Ik betwijfel of je daarmee gunstig uit gaat zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef Leandra het volgende:
Wel benieuwd hoe snel Ikea in NL nu met de accu's gaat komen.
Het gaat niet om 5.000kWh maar om 5kWh teruglevering, ofwel het verbruik van minder dan 1 dag voor de meeste huishoudens.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ben je nu niet negatief? Vandenbron brengt niks in rekening voor de eerste 5k teruglevering en 5k is meer dan genoeg voor een gemiddeld huishouden. Het is vast en zeker wachten tot meer partijen hetzelfde trucje gaan uithalen en ook al bij minder teruglevering, alleen de toekomst is altijd ongewis.
Daarnaast is de gemiddelde kWh prijs afgelopen jaren hard gestegen. Dat is weer zeer positief voor dat de terugverdientijd
Of lekker Bitcoin gaan minen...quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:49 schreef Notorious_Roy het volgende:
Panelen uitzetten als je op vakantie gaat dus, of überhaupt niet thuis bent.
Wat smerig dit weer zeg...
Ik draai Folding@home. Dat levert niets op, is hobby. Maar dat kan ik wel wat intensiveren op zonnige dagen.quote:
Het plan is om in ieder geval die terugleververgoeding in stand te houden, uit mijn hoofd meen ik ergens tussen ¤0,07 en ¤0,13. Maar met dit idee wordt die terugleververgoeding bijna t gereduceerd tot 0 en ben je stroom aan het opwekken voor de energiemaatschappijen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:50 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik ben er niet blij mee. Voor mijn panelen verbruikte ik 1400 kWh, mijn panelen wekken bij schatting zo tussen 2500-3000 op (liggen er sinds half april dus nog geen volledig jaar). Ik woon in een huurhuis en heb dus nul invloed gehad op het aantal panelen dat is gelegd of de oriëntatie ervan.
Ik heb dus ongeveer een overschot van 1100-1600 kWh. Doe ik dat keer de terugleververgoeding van ¤0,13 van hen dan is dat ¤143-¤208. Ik zou dan ¤21 per maand extra moeten gaan betalen, dat is ¤252 per jaar. Ik bespaar door de zonnepanelen 1400 kWh, dat is bij de 3j vast prijs bij Vandebron nu 1400*0,3432= ¤480. Ik betaal ook ¤20 extra huur voor de panelen, ¤240 per jaar dus.
De rekensom valt dan zo uit:
Besparing:
¤480 geen 1400kwh kopen
¤143-¤208 terugleververgoeding
=¤623-¤688 totaal voordeel
Extra kosten:
¤240 huur
¤252 terugleveropslag
=¤492 totaal extra kosten
Dan geeft het me dus nog ¤131-¤196 voordeel per jaar, bij volledige salderingsmogelijkheden. Als de kWh prijs daalt en/of de salderingsregeling wordt afgebouwd, verdwijnt dus vrij snel het financiële voordeel of wordt het zelfs duurder dan zonder zonnepanelen.
Nou zit ik gelukkig niet bij Vandebron, maar als de rest ook volgt dan krijg ik er alsnog mee te maken natuurlijk.
In mijn geval zou dat dus niet bijna tot 0 gereduceerd zijn, het zou me direct al geld kosten. Met 13ct terugleververgoeding, zou ik dus tussen 143-208 euro terugleververgoeding krijgen, terwijl ik 252 euro zou gaan betalen aan die opslag. Dat is dus 44-109 euro méér dan ik aan terugleververgoeding zou ontvangen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het plan is om in ieder geval die terugleververgoeding in stand te houden, uit mijn hoofd meen ik ergens tussen ¤0,07 en ¤0,13. Maar met dit idee wordt die terugleververgoeding bijna t gereduceerd tot 0 en ben je stroom aan het opwekken voor de energiemaatschappijen.
Ja, als ze dit na het salderen ook nog zo kunnen volhouden dan kunnen alle panelen overal wel weer van het dak, financieel compleet nutteloos.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 13:01 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
In mijn geval dus niet bijna tot 0 gereduceerd, het kost me direct al geld. Met 13ct terugleververgoeding, krijg ik dus tussen 143-208 euro terugleververgoeding, terwijl ik 252 euro ga betalen aan die opslag. Dat is dus 44-109 euro méér dan ik aan terugleververgoeding ontvang.
Ik denk er ook hard over na om drie jaar af te sluiten ja.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 13:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
Snel ff 3 jarig contractje afsluiten zodra er meer gaan volgen..
Lijkt me een proefballonnetje van Essent dit.
Aha ze zitten aan de buitenkant.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor deze moet je eerst een vliegticket aanschaffen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 13:12 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Aha ze zitten aan de buitenkant.
Wanneer ben je op vakantie?
Naja, dan hang je ze binnen. Het ging me er om dat ze ook weer niet zo gigantisch groot zijn.quote:Jip ik maak geen grapje omdat nu al zonnepanelen worden gejat overal en nergens .
Voor bij de snelweg hebben ze pas nog dieven opgepakt die zonnepanelen aan het stelen waren.
Kwestie van tijd dat accu's ook gestolen gaan worden.
Joh hang wat camera's op en slimme verlichting, daarmee schrik je criminelen wel mee af.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 13:12 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Aha ze zitten aan de buitenkant.
Wanneer ben je op vakantie?
Jip ik maak geen grapje omdat nu al zonnepanelen worden gejat overal en nergens .
Voor bij de snelweg hebben ze pas nog dieven opgepakt die zonnepanelen aan het stelen waren.
Kwestie van tijd dat accu's ook gestolen gaan worden.
Je denkt toch niet dat de mensen zonder panelen hierdoor een lager tarief gerekend gaan krijgen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef Elan het volgende:
Terecht, het moet maar eens afgelopen zijn met het financieel voortrekken van lui die toch over het algemeen al kapitaalkrachtig genoeg zijn (en op de centen zitten) .
En dus heb ik de meeste panelen dus op het westen liggen (wanneer we de meeste stroom verbruiken) en minder op zuid en oost. Op zich vind ik het logisch dat je minder krijgt voor een dienst die niemand (op dat moment) kan gebruiken. Maar dat je moet gaan betalen voor het terugleveren gaat mij wel heel ver en schiet zijn doel voorbij. Moeten diezelfde mensen weer gaan investeren in een accu (nog niet rendabel) of zorgen dat bij overcapaciteit een aantal panelen worden uitgeschakeld. Laatste middel is om een airco te kopen en die op standje thialf te zetten (ook lekker voor het millieu)quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 09:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zonneenergie wordt vooral rond de middag opgewekt. De EV’s worden echter pas in de avond ingeplugd, en dan gaan ook de warmtepompen en kookplaten, TV, etc aan.
Dus daar steekt het. Het net heeft niet zoveel aan energie die overdag wordt teruggeleverd.
Dus gaan we naar een model waar mensen zelf balanceren en daarvoor beloond worden (door bijvoorbeeld dynamische prijzen).
De afbouw saldering is al eerder uitgesteld met enkele jaren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het salderen gaat er al af, in stappen. Dat is al geruime tijd bekend.
En dat is het beleid waar iemand die nu zonnepanelen koopt zich op in kon stellen.
Maar dit komt er bovenop als nadelige ontwikkeling en het verlengt je terugverdientijd van de panelen fors.
De combinatie van afbouw saldering + deze extra kosten betekent dat ik nu geen panelen meer adviseer tot er meer duidelijkheid is.
Heb je een offerte liggen? Laat het eerst maar even gaan en wacht af hoe dit zich ontwikkelt.
Je denkt toch niet dat de energiebedrijven de belachelijke salderingsregelinguit eigen zak betalen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat de mensen zonder panelen hierdoor een lager tarief gerekend gaan krijgen?
Dus? Je kan discussieren wat de juiste manier is om "groene" energie te stimuleren. Maar het gaat de meesten vooral om de voorlichting waar mensen hun beleid op afstemmen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:22 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De afbouw saldering is al eerder uitgesteld met enkele jaren.
Het is niet aan de energieboeren om trucjes te verzinnen om regels te omzeilen, of wel?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:27 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat de energiebedrijven de belachelijke salderingsregelinguit eigen zak betalen?
Trucjes?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is niet aan de energieboeren om trucjes te verzinnen om regels te omzeilen, of wel?
Maar je kunt op je klompen toch al aan zien komen waar het naartoe gaat? Ik begrijp dat mensen wat dat aan gaat niet heel ver vooruit kunnen kijken maar als je vandaag de dag nog gelooft dat iets "gratis" is, of je ergens een voordeel uit kunt halen, dat op termijn toch altijd weer ingeperkt wordt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:39 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dus? Je kan discussieren wat de juiste manier is om "groene" energie te stimuleren. Maar het gaat de meesten vooral om de voorlichting waar mensen hun beleid op afstemmen.
Dat is het zelfde als nu aankodigen dat electrische auto's geen wegenbelasting hoeven te betalen en over een jaar zeggen maar we gaan wel alleen tol heffen voor elektrische auto's (en niet voor benzine/diesel)want we moeten de wegen toch onderhouden.
De oplossing lijkt mij dynamische beprijzing, waarbij je voor de infrastructuur betaalt per teruggeveerde kWh en de energiemaatschappij 20% van de prijs krijgt (voor het doorverkopen) en jij 80%.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:19 schreef aartstyle het volgende:
[..]
En dus heb ik de meeste panelen dus op het westen liggen (wanneer we de meeste stroom verbruiken) en minder op zuid en oost. Op zich vind ik het logisch dat je minder krijgt voor een dienst die niemand (op dat moment) kan gebruiken. Maar dat je moet gaan betalen voor het terugleveren gaat mij wel heel ver en schiet zijn doel voorbij. Moeten diezelfde mensen weer gaan investeren in een accu (nog niet rendabel) of zorgen dat bij overcapaciteit een aantal panelen worden uitgeschakeld. Laatste middel is om een airco te kopen en die op standje thialf te zetten (ook lekker voor het millieu)
Zou niet zo snel de oplossing weten, maar laten we vooral stoppen met het aanleggen van (commerciele) zonneparken, want daar offeren we hele groene gebieden voor op.
Ik had al eens zitten dagdromen of het mogelijk zou zijn om op heel kleine schaal een klein petrochemisch fabriekje te maken. Waterstof genereren door hydrolyse, CO2 uit de lucht filteren (mogelijk wat geboost door je groen bak of composthoop) . Dan CO2+H2 omzetten in CO+H2+H2O, water verwijderen en dan heb je syngas waar je benzine of diesel mee kunt maken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 13:54 schreef Duiveltja het volgende:
Er komt vast een handige harry die de "overtollige" energie kan monetizen.
Nou en? Dat is zo door de overheid voorgeschreven.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Trucjes?
Dit is gewoon maatschappijbewust ondernemen.
Zij zien prima waar de rekening terecht komt van de salderingsregeling.
Ja ja, een energiebedrijf dat de door de overheid gedupeerde niet-panelenbezittersquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Trucjes?
Dit is gewoon maatschappijbewust ondernemen.
Zij zien prima waar de rekening terecht komt van de salderingsregeling.
Mischien naief, maar als ik helemaal niks meer kan geloven dan kan ik ook geen toekomst beleid maken toch?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar je kunt op je klompen toch al aan zien komen waar het naartoe gaat? Ik begrijp dat mensen wat dat aan gaat niet heel ver vooruit kunnen kijken maar als je vandaag de dag nog gelooft dat iets "gratis" is, of je ergens een voordeel uit kunt halen, dat op termijn toch altijd weer ingeperkt wordt.
De huidige eigenaren van zonnepanelen hebben dus al extra voordeel gekregen doordat ze enkele jaren langer van de salderingsregeling gebruik kunnen maken, geen enkele eigenaar van zonnepanelen daar over hebben horen klagen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:39 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dus? Je kan discussieren wat de juiste manier is om "groene" energie te stimuleren. Maar het gaat de meesten vooral om de voorlichting waar mensen hun beleid op afstemmen.
Dat is het zelfde als nu aankodigen dat electrische auto's geen wegenbelasting hoeven te betalen en over een jaar zeggen maar we gaan wel alleen tol heffen voor elektrische auto's (en niet voor benzine/diesel)want we moeten de wegen toch onderhouden.
En de toekomstige eigenaren van zonnepanelen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:51 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De huidige eigenaren van zonnepanelen hebben dus al extra voordeel gekregen doordat ze enkele jaren langer van de salderingsregeling gebruik kunnen maken, geen enkele eigenaar van zonnepanelen daar over hebben horen klagen.
Tevens hebben ze met de hoge elektriciteitsprijzen buitenproportioneel geprofiteerd van de salderingsregeling.
Nee maar daar ben ik het dan ook wel 100% mee eens verder. De manier waarop is uiterst discutabel. Maar ik denk dat je het uiteindelijk ook wel aan zag komen dat deze constructie niet eeuwig houdbaar is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:50 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Mischien naief, maar als ik helemaal niks meer kan geloven dan kan ik ook geen toekomst beleid maken toch?
Voor de duidelijkheid: Ik heb zelf zonnepanelen en daar hoef ik echt geen winst op te maken. Ik snap ook dat er een probleem is in het netwerk en dat het salderen ook niet voor eeuwig kan zijn. Het gaat mij nu idd op de truc die vandebron nu toepast en die ongetwijfeld door de andere partijen wordt overgenomen. Dat is gewoon regelrechte misleiding zonder te liegen.
Het is wat, dat een burger ook eens een keer een voordeeltje heeft...quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:51 schreef Klepper272 het volgende:
Tevens hebben ze met de hoge elektriciteitsprijzen buitenproportioneel geprofiteerd van de salderingsregeling.
Je zou kunnen overwegen om geen toekomstige eigenaar van zonnepanelen te worden als het financieel niet aantrekkelijk is, of je moet echt om het milieu geven.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:53 schreef zuchtje het volgende:
[..]
En de toekomstige eigenaren van zonnepanelen?
Mag jij mij vertellen waar dat geld van de huidige salderingsregeling vandaan komt?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja ja, een energiebedrijf dat de door de overheid gedupeerde niet-panelenbezitters!!! opvoert als gelegenheidsargument om de (straks wettelijk verplichte minimale) terugleververgoeding weg te kunnen strepen en om onder de salderingsregeling uit te komen is maatschappelijk bewust ondernemen.. zo zout heb ik ze nog niet vaak gezien
.
Welk deel van de maatschappij denk je dan dat hier precies van gaat profiteren? De aandeelhouders van E.ON?
Misschien heeft deze persoon net de opdracht getekend? Of hij heeft een nieuwbouwhuis gekocht waarbij hij/zij duurzamer zou leven en minder maandelijkse kosten zou hebben.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:00 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je zou kunnen overwegen om geen toekomstige eigenaar van zonnepanelen te worden als het financieel niet aantrekkelijk is, of je moet echt om het milieu geven.
Wil je niet extra betalen voor wat minder opwarming van de aarde?
Laat mij raden: uit jouw zak.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:03 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mag jij mij vertellen waar dat geld van de huidige salderingsregeling vandaan komt?
Op zich, als ik een kWh teruglever, gebruikt iemand anders dat weer in de wijk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:03 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mag jij mij vertellen waar dat geld van de huidige salderingsregeling vandaan komt?
Voordeeltje? Buitenproportioneel voordeel?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 14:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is wat, dat een burger ook eens een keer een voordeeltje heeft...
Allemaal best, leuk en aardig, maar aangezien iedereen verplicht gebruik moet maken van de infrastructuur en dit soort bedrijven kunnen we niet de bedrijven zelf maar laten bepalen wat ze doen. Daarom zijn er regels om een redelijke uitkomst te garanderen. Die regels moeten gehandhaafd worden.
Huurders met zonnepanelen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:08 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Voordeeltje? Buitenproportioneel voordeel?
En waar kwam dit voordeel terecht? Bij iedere burger? Nee, bij mensen die toch al ruim in de slappe was zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |