abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:48:43 #26
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210290341
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:42 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
[..]

Dat is het verhaal voor de buhne ja :D
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:49:30 #27
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_210290350
Net zit vol. Dit is een logische stap. Accu’s thuis laden en die gebruiken voor tijden dat er geen zonlicht is.

Huishoudens moeten meer zelfvoorzienend worden ipv het net als verkapte accu gebruiken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_210290384
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:46 schreef Robar het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Als je het hele nieuwsbericht leest, leggen ze uit, dat het maandbedrag bepaald wordt op basis van je jaarverbruik. Volgens mij stimuleren ze hiermee huishoudens om hun opgewekte energie volledig zelf te gebruiken. Dit heb je helemaal zelf in de hand. Ik ben zelf klant bij Vandebron en voor mij valt het nu onvoordelig uit, omdat ik 150 euro per jaar meer ga betalen. De timing is wat ruk voor mij, maar ik was al bezig om minder gas te gebruiken en over te gaan op meer elektriciteit. Dit gaat me volgende keer niet meer gebeuren :)
"Hans, snel naar huis, we gaan niet naar het strand vandaag. Nee, de zon schijtn vollop, dus we gaan ons stroom verbruiken! Vibrator opladen, scheerapparaat aan de lader, e-bikes opladen, wasmachine draaien (dan maar leeg!), vaatwasser aan voor 2 kopjes, droogtrommel voor een handdoek aan. Ja, ze de elektrische kachels ook maar aan, anders kost het ons geld Hans, snap dat dan!"

Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

[ Bericht 2% gewijzigd door SayLWay op 15-08-2023 09:58:16 ]
pi_210290402
Je kan makkelijk zelf een thuis accu maken.

Anderen kant je hoef geen 230volt panelen op de dak te gooien.
Kan ook gewoon met veel lagere voltage panelen

Zodat je via 48volt accu gaat werken.

Mensen die offgrid gaan gebruiken het namelijk op die manier.

https://www.victronenergy.nl/inverter-charger-mppt

En soms deze daar ben ik niet van overuit

https://www.victronenergy.nl/transfer-switches

Dit is wat je nodig heb met een zooi accu .

Tenslotte je aanvoer van je netbeheerder kan je gewoon uit schakelen.

En in de winter schakel je het netwerk weer aan.
En doet de victron het verdelen tussen zonne energie en netstroom.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:53:58 #30
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210290410
Alles wat mensen met panelen terugleveren is natuurlijk ook groene stroom voor “de buren” zonder panelen. Dus ook weer capaciteit die bedrijven zoals vandebron kunnen verkopen.

Dat het lastig is om het hele netwerk te balanceren, ja dat snapt ook iedereen. Weer een onderwerp waar de overheid steken laat vallen en nalaat om goede regelgeving op te zetten.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210290450
Zou verstandig zijn om allemaal te vertrekken bij vandebron, dit soort gedrag moet je niet accepteren. Dan laten die andere maatschappijen het wel uit hun hoofd.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:57:32 #32
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_210290451
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:53 schreef nixxx het volgende:
Alles wat mensen met panelen terugleveren is natuurlijk ook groene stroom voor “de buren” zonder panelen. Dus ook weer capaciteit die bedrijven zoals vandebron kunnen verkopen.

Dat het lastig is om het hele netwerk te balanceren, ja dat snapt ook iedereen. Weer een onderwerp waar de overheid steken laat vallen en nalaat om goede regelgeving op te zetten.
Zonneenergie wordt vooral rond de middag opgewekt. De EV’s worden echter pas in de avond ingeplugd, en dan gaan ook de warmtepompen en kookplaten, TV, etc aan.

Dus daar steekt het. Het net heeft niet zoveel aan energie die overdag wordt teruggeleverd.

Dus gaan we naar een model waar mensen zelf balanceren en daarvoor beloond worden (door bijvoorbeeld dynamische prijzen).
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_210290454
Dit toch omzeilen van de (nu nog bestaande) salderingsregeling? Vanwege saldering moeten ze je teruggeleverde stroom verrekenen met je afgenomen stroom, maar via een omweg krijg je nu minder voor wat je teruglevert dan de prijs die je voor afname betaalt. Ik begrijp waarom vd Bron dit wil, maar dit lijkt me niets minder dan een boekhoudkundige truuk om de salderingsregeling voortijdig om zeep te brengen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_210290469
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:18 schreef descon het volgende:

[..]
Dan was je heel naief, was al bekend dat de salderingsregeling er langzaam aan zou gaan.
De plannen zijn er om de salderingsregeling af te bouwen tot enkel een terugleververgoeding. Dat plan is door de eerste kamer terug gestuurd en nu het kabinet is gevallen al het nog wel even duren voor er überhaupt weer een plan naar de eerste kamer gaat. Ik vermoed dat we voor 2026 geen afbouw gaan zien.
pi_210290488
"schat, het wordt weer heel mooi weer deze maand, dus we gaan weer terugleveren. Zet jij even de elektrische kachel in de schuur aan?"

Of een cryptominer op zolder.

Ordinaire geldzuigers.
"Pools are perfect for holding water"
pi_210290494
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:53 schreef suijkerbuijk het volgende:
Je kan makkelijk zelf een thuis accu maken.

Anderen kant je hoef geen 230volt panelen op de dak te gooien.
Kan ook gewoon met veel lagere voltage panelen

Zodat je via 48volt accu gaat werken.

Mensen die offgrid gaan gebruiken het namelijk op die manier.

https://www.victronenergy.nl/inverter-charger-mppt

En soms deze daar ben ik niet van overuit

https://www.victronenergy.nl/transfer-switches

Dit is wat je nodig heb met een zooi accu .

Tenslotte je aanvoer van je netbeheerder kan je gewoon uit schakelen.

En in de winter schakel je het netwerk weer aan.
En doet de victron het verdelen tussen zonne energie en netstroom.
Koop wel een elek auto. Heb ik een accu met een auto er omheen...
:')
pi_210290506
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:01 schreef probeer het volgende:
"schat, het wordt weer heel mooi weer deze maand, dus we gaan weer terugleveren. Zet jij even de elektrische kachel in de schuur aan?"

Of een cryptominer op zolder.

Ordinaire geldzuigers.
Waarom mag je geen kabel trekken naar de buren die geen panelen hebben? Dan kunnen die meeprofiteren en kost het mij geen extra geld. Geven ze mij maar een kratje bier voor..
pi_210290508
Je gaat betalen omdat je zoveel mogelijk CO2 neutraal wilt zijn. Voor je weet maakt het straks helemaal niet uit of je nog fossiele brandstoffen gebruikt of milieuvriendelijke middelen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:49 schreef Drekkoning het volgende:
Net zit vol. Dit is een logische stap. Accu’s thuis laden en die gebruiken voor tijden dat er geen zonlicht is.

Huishoudens moeten meer zelfvoorzienend worden ipv het net als verkapte accu gebruiken.
Nog meer kosten. Je zou maar een huishouden zijn die nergens recht op heeft en geen geld heeft voor zonnepanelen en meer fratsen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:05:03 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210290517
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:49 schreef Drekkoning het volgende:

Dat wordt hier dus niet mee opgelost. Ja, wel, maar als een ongewenste bijkomstigheid, want mensen zetten hun panelen uit DUS leveren niets meer terug. Die hoeven dus ook geen extra kosten te betalen maar de tijden dat prijzen negatief zijn worden ook (veel) minder tot niet bestaand. Oftewel, er ís dan geen overschot meer met als resultaat dat er stroom bijgekocht/gemaakt moet worden, en dat is een black box dus de energieboeren kunnen dan gewoon roepen 'ja moest, maar is duur joh', en hop tarieven omhoog.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210290534
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat wordt hier dus niet mee opgelost. Ja, wel, maar als een ongewenste bijkomstigheid, want mensen zetten hun panelen uit DUS leveren niets meer terug. Die hoeven dus ook geen extra kosten te betalen maar de tijden dat prijzen negatief zijn worden ook (veel) minder tot niet bestaand. Oftewel, er ís dan geen overschot meer met als resultaat dat er stroom bijgekocht/gemaakt moet worden, en dat is een black box dus de energieboeren kunnen dan gewoon roepen 'ja moest, maar is duur joh', en hop tarieven omhoog.
Deels waar. Je betaalt het wel op je geschatte teruglevering voor een jaar, pas bij de afrekening zou je eventueel wat geld terugkrijgen.

Die energiemaatschappijen weten het wel hoor, die gaan er geen cent minder om verdienen.
pi_210290539
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:03 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Waarom mag je geen kabel trekken naar de buren die geen panelen hebben? Dan kunnen die meeprofiteren en kost het mij geen extra geld. Geven ze mij maar een kratje bier voor..
Dat zal je gewoon kunnen ja.
Een stekker over de schutting heen gooien.
Kunnen ze hun airco op aansluiten.

Losse zekering in de kast voor die kabel van 16ampere en klaar
pi_210290551
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:02 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Koop wel een elek auto. Heb ik een accu met een auto er omheen...
:')
Helaas sommige plaatsen willen ze de auto helemaal weg hebben.
Electrische of niet.

Niet iedereen heeft een eigen oprit voor zijn huis.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:09:18 #43
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210290554
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:03 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat mag in principe wel, zou niet weten waarom niet, als je het gewoon na de stroommeter doet.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210290562
VandePotgerukt
pi_210290563
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:09 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dat mag in principe wel, zou niet weten waarom niet, als je het gewoon na de stroommeter doet.
Volgens mij ben je dan een "energieleverancier" toch?
En verzekeringstechnisch zal het ook wel een dingetje zijn..
pi_210290577
Terecht. Huiseigenaren hebben nu wel genoeg geprofiteerd van allerlei voordeeltjes. Nu blijkt dat die stroom in de zomer niet zoveel waard is eigenlijk.
pi_210290601
Het is niet zo dat deze kosten eerder niet in rekening gebracht werden, alleen werden ze toen verdeeld over alle klanten van Van de Bron. Nu leggen ze kosten specifiek neer bij de mensen met zonnepanelen.
pi_210290608
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:14 schreef Sodemieters het volgende:
Het is niet zo dat deze kosten eerder niet in rekening gebracht werden, alleen werden ze toen verdeeld over alle klanten van Van de Bron. Nu leggen ze kosten specifiek neer bij de mensen met zonnepanelen.
en veranderen ze de kosten van de mensen zonder panelen niet, dus in het voordeel van vandebron
pi_210290613
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 10:12 schreef Confetti het volgende:
Terecht. Huiseigenaren hebben nu wel genoeg geprofiteerd van allerlei voordeeltjes. Nu blijkt dat die stroom in de zomer niet zoveel waard is eigenlijk.
Huiseigenaren geprofiteerd?
Serieus?

Daarbij,
Hoe wordt het berekend bij een huurhuis? Als de wbv de panelen heeft gelegd, betaal jij als huurder dan de extra kosten?
pi_210290637
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:51 schreef SayLWay het volgende:

[..]
"Hans, snel naar huis, we gaan niet naar het strand vandaag. Nee, de zon schijtn vollop, dus we gaan ons stroom verbruiken! Vibrator opladen, scheerapparaat aan de lader, e-bikes opladen, wasmachine draaien (dan maar leeg!), vaatwasser aan voor 2 kopjes, droogtrommel voor een handdoek aan. Ja, ze de elektrische kachels ook maar aan, anders kost het ons geld Hans, snap dat dan!"

Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Ik zie dat ik het verkeerd gelezen heb ja... dat is vrij ruk inderdaad :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')