Handige sites:quote:Op 3 augustus is Baldur's Gate III uitgekomen, 23 jaar na de release van Baldur's Gate II. De game is ontwikkeld door de Belgische ontwikkelaar Larian Studios, bekend van de zeer succesvolle RPG's Divinity: Original Sin 1 en 2. Ten tijde van schrijven is de game alleen nog verschenen voor pc, een versie voor PlayStation 5 en macOS verschijnt op 6 september. Een Xbox Series X|S-versie wordt nog aan gewerkt, al is onzeker of de release voor die console dit jaar nog het levenslicht ziet.
BG3 is een CRPG die zowel singleplayer als in multiplayer/co-op gespeeld kan worden, online en offline. In het spel kun je je eigen personage samenstellen en vervolgens met maximaal 3 andere 'verhaal'-personages het avontuur doorlopen. Baldur's Gate III heeft turn-based combat en gebruikt de ruleset van D&D5.
Remake?quote:Op 3 augustus is Baldur's Gate III uitgekomen, 23 jaar na de release van Baldur's Gate III
Aangepast, thxquote:
Pittig zekerquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 11:51 schreef PirE het volgende:
[..]
Bijna level 5 na 25 uur over 3 dagen, probeer voor mezelf maximaal 8 uur per dag aan te houden.
Ik zoek wel eens wat op over bijv. spells/skills/traits/perks en dergelijke, maar de wiki's zijn nog lang niet af. Dus probeer toch zoveel mogelijk ingame op te zoeken maar die informatie is af en toe wel wat karig iddquote:Helpt niet dat ik weleens wat opzoek, zeker bij het levellen heb ik wat meer informatie gezocht over de diverse feats en nieuwe spells. Die 3 regels tekst ingame zijn soms wat weinig en er is echt heel veel keuze.
Twee weken geleden heb ik een RTX 4080 aangeschaft maar kreeg daar geen gratis game bij. Bij m'n 7800X3D kreeg ik een voucher voor Starfield, maar die komt ook op Game Pass dus niet interessant. Maarre, doen man. Deze game is echt grandioos.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 12:09 schreef Zoon_John het volgende:
Ik ben aan het wachten om te zien wat Nvidia gratis gaat weggeven bij aanschaf van een videokaart. Of AMD moet heel snel komen met de RX 7700/800.
Ja ik wil een RTX 3070 of een RX 7700 of 7800.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 12:16 schreef 2dope het volgende:
[..]
Twee weken geleden heb ik een RTX 4080 aangeschaft maar kreeg daar geen gratis game bij. Bij m'n 7800X3D kreeg ik een voucher voor Starfield, maar die komt ook op Game Pass dus niet interessant. Maarre, doen man. Deze game is echt grandioos.
Dat heb ik ook heel erg bij dat soort spellen. Je hebt er een beetje discipline voor nodig...quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 12:19 schreef Frutsel het volgende:
Moet zeggen dat ik het lastig vind om niet te verleiden tot het "herinladen" als er een diceroll zwaar tegenvalt
Nicequote:Op dinsdag 8 augustus 2023 12:16 schreef 2dope het volgende:
[..]
Twee weken geleden heb ik een RTX 4080 aangeschaft maar kreeg daar geen gratis game bij. Bij m'n 7800X3D kreeg ik een voucher voor Starfield, maar die komt ook op Game Pass dus niet interessant. Maarre, doen man. Deze game is echt grandioos.
Ik ga altijd als "mezelf" in de eerste playthroughquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 12:19 schreef Frutsel het volgende:
Speelstijl / Characters doen me ook denken aan Solasta
(En Divinity, maar dat is immers ook Larian)
Ik ben nog niet zo ver maar vaak is dit een kwestie van een paar keer opnieuw beginnen en de juiste build kiezen.
Moet zeggen dat ik het lastig vind om niet te verleiden tot het "herinladen" als er een diceroll zwaar tegenvalt
Hier wel een soortgelijke ervaring wat redelijk 'cringe' was. Weet niet precies meer hoe het ging maar ik was in gesprek met Gale en schijnbaar maakte ik een opmerking waardoor iedereen in het kamp had geconcludeerd dat ik hommo wilde zijn met hemquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 16:53 schreef ems. het volgende:
Ik ben heel erg enthousiast over de game. Enige echte 'nadeel', als je het al zo kan noemen, wat ik tot noch toe ontdekt hebt is de beetje puberale nadruk bij de companions op romance/seks. Elke keer in camp moet ik iedereen van me af slaan en vind het erg geforceerd overkomen.
Voor de rest prachtige en geslaagde mix van Baldur's gate en divinity.
Het feit dat die mensen niet bekend zijn met D&D is het minst grote struikelblok m.i. Ik heb zelf bijzonder weinig met D&D (ik weet hoe een dobbelsteen werkt) maar dit is sowieso mijn GOTY, mogelijk GOAT. Dat ze niet tot amper gamen lijkt me lastiger, het is nogal een intense, grootschalige RPG. Met dat soort lui kun je beter een potje Overcooked of Jackbox spelenquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 17:52 schreef aTypisch het volgende:
Stel nou dat ik dit wil spelen met mensen die amper tot niet gamen, maar ikzelf ben wel bekend met D&D en games. Is dit op te pakken voor een noob?
Nee anders wordt het denk ik kolonisten of wat soortgelijks op die dagenquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 18:01 schreef 2dope het volgende:
[..]
Het feit dat die mensen niet bekend zijn met D&D is het minst grote struikelblok m.i. Ik heb zelf bijzonder weinig met D&D (ik weet hoe een dobbelsteen werkt) maar dit is sowieso mijn GOTY, mogelijk GOAT. Dat ze niet tot amper gamen lijkt me lastiger, het is nogal een intense, grootschalige RPG. Met dat soort lui kun je beter een potje Overcooked of Jackbox spelen
Haha ja precies dat. Die heb ik een paar uurtjes geleden gehad. Heel snel mijn hetero-zijn bewezen bij die chick met het donkere haar.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 17:58 schreef 2dope het volgende:
[..]
Hier wel een soortgelijke ervaring wat redelijk 'cringe' was. Weet niet precies meer hoe het ging maar ik was in gesprek met Gale en schijnbaar maakte ik een opmerking waardoor iedereen in het kamp had geconcludeerd dat ik hommo wilde zijn met hemwhatever
Dit had zo mijn review van Baldur's Gate 1 kunnen zijn toen ik nog een jonkie was. Toen had ik een keer griep en geen andere games om te spelen en was ik verslingerd geraakt. Kan dus nog komenquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 18:31 schreef HeatWave het volgende:
Dit is echt geen spel voor casual gamers (zoals ik) iig. Ik heb het even geprobeerd, maar ik kom al niet eens voorbij de eerste echte battle.
En nee, dat is niet de fout van het spel, ik ben gewoon veel simpelere RPG's gewend als Skyrim. De enorme hoeveelheid stats, items etc zijn vanaf moment 1 nogal overweldigend als je dat niet eerder hebt gezien.
Ik zie zeker hoe dit een geweldige game kan zijn hoor, als je er de tijd in wil en kan steken ziet het er echt allemaal enorm indrukwekkend uit. Maar die tijd heb ik er niet meer voor over.
als je het niet leuk vindt om zo'n eerste gevecht dan te (leren) winnen dan is het inderdaad geen spel voor jequote:Op dinsdag 8 augustus 2023 18:31 schreef HeatWave het volgende:
Dit is echt geen spel voor casual gamers (zoals ik) iig. Ik heb het even geprobeerd, maar ik kom al niet eens voorbij de eerste echte battle.
En nee, dat is niet de fout van het spel, ik ben gewoon veel simpelere RPG's gewend als Skyrim. De enorme hoeveelheid stats, items etc zijn vanaf moment 1 nogal overweldigend als je dat niet eerder hebt gezien.
Ik zie zeker hoe dit een geweldige game kan zijn hoor, als je er de tijd in wil en kan steken ziet het er echt allemaal enorm indrukwekkend uit. Maar die tijd heb ik er niet meer voor over.
Dus nee, geen negatieve review, maar een eerlijke post dat ik er niet goed genoeg voor ben.
Jij trok DOS2 ook al slecht toch? Had je die niet zelfs gewonnen bij een FOK!games prijsvraag oid?quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 20:16 schreef Jimbo het volgende:
Ik heb het geprobeerd, de game lijkt me super tof.... maar ik trek het tempo echt niet, helaas
Inmiddels weer verwijderd. Moet wel zeggen dat de penis kiezen in de character creator dan wel weer grappig was
quote:Penises C and D no longer clip through some githyanki clothing.
Klopt, was toen zo excited om die game te spelen, leek me he-le-maal geweldig. Toen een uur of 5/6 ingestoken (in coop voornamelijk) en liep compleet vast en kwam er totaal niet doorheenquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 20:22 schreef 2dope het volgende:
[..]
Jij trok DOS2 ook al slecht toch? Had je die niet zelfs gewonnen bij een FOK!games prijsvraag oid?
En ja hier onderscheiden de turn-based tacticians zich van de Diablo-linkermuisklikkers![]()
(onzin natuurlijk, ik vind beide games tof op hun eigen manier)
quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 20:24 schreef 2dope het volgende:
Las deze net ergens anders, uit de release notes van de patch van vandaag:
[..]
Waar liep je op vast dan?quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 21:16 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Klopt, was toen zo excited om die game te spelen, leek me he-le-maal geweldig. Toen een uur of 5/6 ingestoken (in coop voornamelijk) en liep compleet vast en kwam er totaal niet doorheen
Blijft jammer, game leek me super.
Deze game kan je met iedere build spelenquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 12:19 schreef Frutsel het volgende:
Speelstijl / Characters doen me ook denken aan Solasta
(En Divinity, maar dat is immers ook Larian)
Ik ben nog niet zo ver maar vaak is dit een kwestie van een paar keer opnieuw beginnen en de juiste build kiezen.
Oh dat is zo lang terug dat weet ik niet meer... Iig de pace van de game, het vele moeten lezen en het gewoon niet ergens doorheen komen.quote:
Ik vind het geweldig. Zit er nu iets van twee uur in (ben er eigenlijk redelijk blind ingestapt, en heb ook een build waar ik mij toch minder senang mee voel, dus ik ga opnieuw beginnen. Ja, ik weet dat je ergens bij een npc een switch kunt maken, maar ik vind het toch fijn om alles nog een keer te doen, met iets meer info.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 16:47 schreef Rickocum het volgende:
@:V. Hoe vind je hem? (Zag dat hij deze vandaag genstalleerd had)
Ik moet eerst kijken voor een nieuwe PC.
Yep. Hoewel het geen schande is om meerdere dezelfde disciplines binnen je party te hebben hoor, kan prima werken.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 11:08 schreef V. het volgende:
[..]
Nog wel een paar vragen: ik voeg nu iedereen aan mijn party toe die ik tegenkom, maar ik neem aan dat dat niet hoeft? Je kunt ook zeggen: hee een rogue, dat ben ik al, rot jij lekker op? En dat je dan uiteindelijk voldoende kansen hebt om je party vol te krijgen?
Dat "moet" niet natuurlijk maar is wel zo handigquote:En looten: ik loot me nu de bagger, maar ik neem aan dat je ook aan je teamgenoten dingen moet geven? Hoe bepaal je wat dat is? Zijn dat de heals die je eerlijk verdeelt? En wapens waar jij niets mee kunt? Of is het handig om alles eerlijk te verdelen?
SPOILER: als je wil weten hoe, is geen 'geheim trucje ofzoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie welke loot het beste kan krijgen wijst zich wel vanzelf. Qua healing potions is het wel evident dat iedereen wat krijgt, idem voor bijvoorbeeld antidotes, oils voor melee characters en granaten/bommen. Scrolls zijn een beetje een geval apart, ook die kun je het beste voor een groot deel verdelen, primair afstemmend op de corresponderende discipline maar ook onder non-magic wielders, want de meeste (spell-)scrolls kunnen door de meeste characters gewoon gebruikt worden.Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
Eindelijk eens een spel dat het goed aanpakt. Armor wordt altijd zo dom aangepakt in de meeste games. Full plate geeft altijd de meeste defense, maar zelden dat een spel je er ook accuracy of zo voor ontneemt. Dark Souls deed dat goed wat dat betreft, door de rol langzamer te maken.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 12:05 schreef 2dope het volgende:
Wat overigens in algemene zin nog wel belangrijk is om te weten, een veelgemaakte denkfout: armor class bepaalt hoe moeilijk je te raken bent en heeft niets te maken met schadevermindering. Je hele party uitrusten met breastplates omdat die ogenschijnljik minder schade doorlaten is dus niet zinvol, het heeft louter invloed op de hit chance van de tegenstander. Karlach en Gale bijvoorbeeld moet je bij uitstek niet in heavy armor hijsen, tenzij hoge uitzondering vanwege aanvullende perks
AC 10 = vijand moet een 10 gooien op z'n attack roll.
Heavy armor is sowieso niet aanbevolen aangezien dex wel een erg sterke stat is.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 12:05 schreef 2dope het volgende:
Wat overigens in algemene zin nog wel belangrijk is om te weten, een veelgemaakte denkfout: armor class bepaalt hoe moeilijk je te raken bent en heeft niets te maken met schadevermindering. Je hele party uitrusten met breastplates omdat die ogenschijnljik minder schade doorlaten is dus niet zinvol, het heeft louter invloed op de hit chance van de tegenstander. Karlach en Gale bijvoorbeeld moet je bij uitstek niet in heavy armor hijsen, tenzij hoge uitzondering vanwege aanvullende perks
AC 10 = vijand moet een 10 gooien op z'n attack roll.
Same here, ik ga hierna (na een korte break om een review te schrijvenquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:10 schreef ems. het volgende:
^ Helemaal mee eens. Ook met de 'mindere' dingen die vooral soms vervelend maar nooit gamebreaking zijn. Genieten.
En inderdaad. Volgende play gaat op hogere difficulty want de standaard is echt iets te eenvoudig. Helemaal na de powersprong die je party maakt op level 5.
Ik heb Lae'zel, shadowbae en gale en ben zelf Gloomstalker ranger met, net als Lae'zel, 3 attacks. Alles smeltquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:40 schreef 2dope het volgende:
[..]
Same here, ik ga hierna (na een korte break om een review te schrijven) een Tactician run doen en dan denk ik met 4 mage cucks. Op dit moment gedij ik uitstekend met 3 melee characters (ikzelf, Karlach en Lae'zel) die zwaar OP zijn - kunnen per beurt 3 keer (extreem hard) meppen met daarnaast genoeg bonus actions voor mobility.
Ik ben nog niet zo ver, geloof ik. Druk gehad met werk en weekje niet kunnen spelen. Ben nu net voorbij die mountain pass na act 1. Dat je met zo'n dude met een lamp mee moet lopenquote:Shadowbae heb ik erbij voor de healing (wat de helft van de tijd niet eens nodig is), de sicke AoE attacks en de supervette summons (die Djinni is boss). Lijkt me wel bruut om met 4 spell users te spelen. Waar loop jij inmiddels rond?
Yep moeilijkheidsgraad is wel een dingetje, vooral als je een beetje CRPG/DoS/DoS2-veteraan bent. Met name enkele endgame-gevechten waren gewoonweg lachwekkend, achteraf een beetje spijt dat ik niet meteen op tactician ben begonnen. DoS2 bijv. was beduidend lastiger op normal/balanced.quote:Op zondag 20 augustus 2023 21:44 schreef PirE het volgende:
Zo net begonnen met Act 3. Boeit nog steeds al wordt het wel steeds makkelijker. Zeker in het begin heb ik een paar wipes, vooral door onkunde, gehad maar nu zelden.
Wel bijna een wipe in de laatste bossfight van Act 2. Turn 1 verloor ik mijn halve party en wilde al reloaden maar dacht laat ik even kijken of Lae'zel weer 3x kan misslaan op de boss zoals gewoonlijk maar ze sloeg 3x raak en wat critical hits erbij. Daarna tankte ze de hits van de boss en maakte ze het af.
Qua squad wissel ik een beetje tussen deze:
- Monk
- Shadowheart
- Lae'Zel / Karlach
- Gale / Astarion
Wyll/Halsim gebruik ik nooit. Gale is een glass cannon en beter in die rol dan Wyll. En Die druid vind ik maar een zeikerd.
Neem Shadowheart, Lae'Zel vaak mee omdat heel quests raakvlakken hebben met die karakters en bij de andere is dat veel minder.
Helaas, collega-redacteur had dibsquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 13:44 schreef PirE het volgende:
Ik ga zeker nog een 2e playthrough doen en dan hele andere dingen doen. Maar ik probeer hem nu af te krijgen voordat Starfield uitkomt en dat is wel een uitdaging. "Gelukkig" heb ik geen early access omdat ik mijn AMD code niet kan upgraden (Steam heeft geen upgrade to premium optie).
@:2dope nog niet bezig met Starfield of heb je geen code gehad?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |