abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 mei 2024 @ 20:39:39 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213631348
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2024 19:41 schreef MadMaster het volgende:
Frank Schaafsma, 18 mei overleden aan een hersenbloeding…

[ afbeelding ]

Franciscus Eduardus Johannes (Frank) Schaafsma (Hilversum, 27 november 1964 - aldaar, 18 mei 2024) was een Nederlands acteur en muzikant.

Schaafsma brak in 1984 door met een hoofdrol in de film Schatjes!. In de serie Spijkerhoek was hij te zien in de rol van Jaap Sythoff en vanaf het tweede seizoen in de serie We zijn weer thuis als Jaap Klinkhamer. Aan het einde van seizoen 4 ontmoet hij voor het eerste zijn vader en blijkt hij Jacobus Pal te heten.

Verder was Schaafsma vooral te zien in bijrollen, onder andere in de films Bastille (1985), Field of Honor (1986), Moordspel (1987), Wilde harten (1989), De jongen die niet meer praatte (1996) en De zwarte meteoor (2000) en de series Spijkerhoek, Bureau Kruislaan, Combat, Flikken Maastricht, Westenwind, Vrienden voor het leven en Goede tijden, slechte tijden.

Als musicus speelde Schaafsma als basgitarist in verschillende Nederlandse bands, waaronder Drukwerk, Bertje Beenens Bloedgroep en The Koffers. Met onder andere Bertje Beenen vormde hij in 2004 de groep Trio d'auwelul. Ook was hij verbonden aan het theatergezelschap Orkater en trad hij op met de Liedjesband van Dirk Scheele. Met deze groep was hij in 2004 te zien in de voorstelling Sinterklaas Pakt Uit.

Schaafsma overleed in mei 2024 op 59-jarige leeftijd.
Damn, niet oud geworden... RIP.
  maandag 20 mei 2024 @ 20:40:59 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213631358
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 11:23 schreef golfer het volgende:
Voornamelijk een producent en regisseur, maar soms ook geacteerd.

Filmproducent en 'koning van de B-film' Roger Corman (98) overleden

De Amerikaanse filmproducent en regisseur Roger Corman is op 98-jarige leeftijd overleden. Dat hebben zijn nabestaanden laten weten. Hij overleed in zijn huis in Santa Monica.
[ afbeelding ]

Corman stond bekend als 'de koning van de B-film'. Hij regisseerde vele lowbudgetklassiekers zoals Attack of the Crab Monsters (1957) en Little Shop of Horrors (1960). Zijn films betekenden regelmatig de doorbraak van jonge acteurs die later zouden uitgroeien tot Hollywoods beroemdste acteurs en regisseurs, onder wie Robert De Niro, Jack Nicholson, Bruce Dern en Ellen Burstyn.

Corman werkte sinds 1955 in de filmindustrie. Als producent werkte hij aan meer dan vierhonderd producties, als regisseur maakte hij er vele tientallen. Tot de bekendste titels behoren The Raven en The Pit and the Pendulum. Eind jaren 70 had hij een grote hit met de film Piranha.

Corman had vooral veel succes met horror, actiefilms en sciencefiction. In 2009 kreeg hij een ere-Oscar voor zijn grote bijdrage aan de filmcultuur.

Corman moest vaak werken met minimale budgetten. Ook moesten zijn films regelmatig in zeer korte tijd gemaakt worden, soms wel binnen vijf dagen. Toen regisseur Ron Howard in 1977 vroeg om een extra halve dag om een scène opnieuw op te nemen, zei producent Corman tegen hem: "Ron, je kunt terugkomen als je wilt, maar niemand zal er meer zijn."

Corman zag het produceren van lowbudgetfilms altijd als een mogelijkheid, zo zei hij in een documentaire in 2007. "Er zijn veel beperkingen verbonden aan het werken met een laag budget, maar tegelijkertijd zijn er bepaalde kansen. Je kunt nog een beetje gokken. Je kunt experimenteren. Je moet een creatievere manier vinden om een probleem op te lossen of een concept te presenteren."

Naast het produceren van snelle, goedkope films bracht Corman ook prestigieuze buitenlandse films uit in de Verenigde Staten. Zo was hij medeverantwoordelijk voor de Amerikaanse distributie van het werk van Federico Fellini, Ingmar Bergman, François Truffaut en Akira Kurosawa. De films Amarcord en The Tin Drum wonnen een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Corman was ook af en toe te zien als acteur, onder meer in de met Oscars bekroonde The Godfather II uit 1974 en The Silence of the Lambs uit 1991.
Ken hem vooral van de Edgar Allan Poe verfilmingen...
pi_213634352
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2024 19:41 schreef MadMaster het volgende:
Frank Schaafsma, 18 mei overleden aan een hersenbloeding…

[ afbeelding ]

Franciscus Eduardus Johannes (Frank) Schaafsma (Hilversum, 27 november 1964 - aldaar, 18 mei 2024) was een Nederlands acteur en muzikant.

Schaafsma brak in 1984 door met een hoofdrol in de film Schatjes!. In de serie Spijkerhoek was hij te zien in de rol van Jaap Sythoff en vanaf het tweede seizoen in de serie We zijn weer thuis als Jaap Klinkhamer. Aan het einde van seizoen 4 ontmoet hij voor het eerste zijn vader en blijkt hij Jacobus Pal te heten.

Verder was Schaafsma vooral te zien in bijrollen, onder andere in de films Bastille (1985), Field of Honor (1986), Moordspel (1987), Wilde harten (1989), De jongen die niet meer praatte (1996) en De zwarte meteoor (2000) en de series Spijkerhoek, Bureau Kruislaan, Combat, Flikken Maastricht, Westenwind, Vrienden voor het leven en Goede tijden, slechte tijden.

Als musicus speelde Schaafsma als basgitarist in verschillende Nederlandse bands, waaronder Drukwerk, Bertje Beenens Bloedgroep en The Koffers. Met onder andere Bertje Beenen vormde hij in 2004 de groep Trio d'auwelul. Ook was hij verbonden aan het theatergezelschap Orkater en trad hij op met de Liedjesband van Dirk Scheele. Met deze groep was hij in 2004 te zien in de voorstelling Sinterklaas Pakt Uit.

Schaafsma overleed in mei 2024 op 59-jarige leeftijd.
RIP :'(
Schatjes O+ _O_
pi_213634402
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 20:37 schreef Mike het volgende:
Daar schrok ik toch een beetje van. Toevallig onlangs nog deze mini-docu gekeken met Schaafsma over hoe het er achter de schermen bij Schatjes aan toeging:
Nostalgische docu O+

Maar je bent dus strafbaar als je de film Schatje in huis hebt. Er is wel echt één en ander veranderd hoe we kijken naar dingen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_213634484
Overigens, gesproken over Frank Schaafsma, hieronder een stukje uit een VPRO item waarbij de originele Schatjes cast na jaaaaren weer bij elkaar kwam in 2012. Leuk om te kijken ;)
@ 9:30
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 mei 2024 @ 19:24:22 #281
862 Arcee
Look closer
pi_213639586
Ik vond Schatjes! echt fantastisch. Wat een intense film. Meerdere malen gezien.

"Jullie moeten lekker naar de Dennehoevel!"
Als jij wou dan verfde jij de wolken blauw.
pi_213652480
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 09:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Nostalgische docu O+

Maar je bent dus strafbaar als je de film Schatje in huis hebt. Er is wel echt één en ander veranderd hoe we kijken naar dingen.
Oeps :{
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 mei 2024 @ 22:09:49 #283
22592 crew  Ole
pi_213652804
Ik zoek de aflevering andere tijden. Ik weet dat hij op YouTube ergens is
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 mei 2024 @ 19:51:07 #284
862 Arcee
Look closer
pi_213660110
Schatjes! en Mama is Boos! staan, opvallend wel eigenlijk, beide in hun geheel in goede kwaliteit op YouTube.
Als jij wou dan verfde jij de wolken blauw.
pi_213661232
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 19:51 schreef Arcee het volgende:
Schatjes! en Mama is Boos! staan, opvallend wel eigenlijk, beide in hun geheel in goede kwaliteit op YouTube.
Ik denk dat het platform niet door heeft dat er 14 jarige tietjes te bewonderen zijn.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  donderdag 23 mei 2024 @ 21:20:01 #286
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_213661245
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 22:09 schreef Ole het volgende:
Ik zoek de aflevering andere tijden. Ik weet dat hij op YouTube ergens is
@ArnieAlberts weet dit denk ik.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 20:19:29 #287
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213670505
Regisseur:

Televisieregisseur Rudolf Spoor is op 85-jarige leeftijd overleden. Zijn familie meldt gistermiddag afscheid van hem te hebben genomen in het ziekenhuis waar hij korte tijd was opgenomen.

Spoor maakte als regisseur voor de NOS veel tv-programma's van historische gebeurtenissen, zoals de eerste maanlanding. Ook registreerde hij tal van Prinsjesdagen, Koninginnedagen, politieke debatten en verschillende koninklijke huwelijken, met als bekendste de huwelijksvoltrekking in de Nieuwe Kerk in Amsterdam van Willem-Alexander en Máxima in 2002.

Die registratie, met de bekende 'traan' van Máxima tijdens de vertolking van Adiós Nonino door bandoneonspeler Carel Kraayenhof, staat bij veel Nederlanders in het geheugen gegrift. "Het verlies van Rudolf is een groot gemis voor ons als familie en het zijn onze tranen die deze dagen vloeien", meldt de familie.
Onderscheidingen

Spoor ontving verschillende koninklijke onderscheidingen. Hij werd in 1993 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en hij kreeg het Erekruis in de Huisorde van Oranje in 2002, als waardering voor zijn prestaties als tv-regisseur.

Nadat zijn pensioen werd hij door de Rijksvoorlichtingsdienst gevraagd of hij beschikbaar was voor een allerlaatste klus: de regie van de abdicatietoespraak van toenmalig koningin Beatrix. "Rudolf omschreef zijn carrière als 'een spoorboekje waar hij alle stations heeft mogen aandoen", meldt de familie. Het afscheid van Spoor voltrekt zich in besloten kring.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 24 mei 2024 @ 20:21:37 #288
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213670534
En nog een regisseur:

De Amerikaanse regisseur Morgan Spurlock, bekend van de documentaire Super Size Me, is overleden. Dat meldt zijn familie aan website Variety.

Volgens zijn familie is de 53-jarige regisseur "rustig overleden, omringd door zijn familie en vrienden". Hij stierf aan de complicaties van kanker.

In Super Size Me (2004) legde hij zijn de psychologische en lichamelijke gevolgen vast van een maand lang drie keer per dag eten bij McDonald's. Hij wilde daarmee duidelijk maken hoe ongezond de Amerikaanse eetcultuur is.

Daarbij ging hij vrij ver: Spurlock zei iedere keer "ja" als een medewerker van de hamburgerketen aan hem vroeg of hij zijn menu wilde 'supersizen'.

Aan het eind van de maand was Spurlock naar eigen zeggen ruim 11 kilo aangekomen en leed hij aan depressies en leverproblemen. De documentaire werd genomineerd voor een Oscar. Na het verschijnen van de documentaire stopte McDonalds met de super size-optie.

Na Super Size Me maakte Spurlock met zijn productiebedrijf Warrior Poets nog zo'n zeventig andere documentaires en tv-series, vaak over controversiële onderwerpen. Zoals Where In the World Is Osama Bin Laden, over de Amerikaanse oorlog in Afghanistan en 30 Days, over het minimumloon en arbeidsmigranten.

Ook kwam er nog een Super Size Me 2: Holy Chicken!, maar die leverde hem niet dezelfde mate van succes op als het eerste deel.

Toen in 2017 de #Me Too-beweging opkwam gaf Spurlock in een post op sociale media toe dat hij consequent ontrouw was geweest en dat hij een schikking had getroffen met een oud-medewerker na een beschuldiging van seksuele intimidatie.
Ook zei hij dat hij op de universiteit was beschuldigd van verkrachting. Door deze bekentenissen kwam er een einde aan zijn carrière als documentairemaker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_213670683
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 20:21 schreef golfer het volgende:

In Super Size Me (2004) legde hij zijn de psychologische en lichamelijke gevolgen vast van een maand lang drie keer per dag eten bij McDonald's. Hij wilde daarmee duidelijk maken hoe ongezond de Amerikaanse eetcultuur is.
Terwijl hij loog over dat hij geen alcohol dronk (hij was alcoholist) wat de slechte gezondheid meer verklaarde dan het voedsel. :')
  woensdag 29 mei 2024 @ 20:14:13 #290
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_213726147
quote:
5s.gif Op donderdag 23 mei 2024 21:20 schreef Kopiko het volgende:

[..]
@:arniealberts weet dit denk ik.
Te laat gezien, inmiddels is de afl gevonden zag ik.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 29 mei 2024 @ 20:14:51 #291
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_213726155
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 20:19 schreef golfer het volgende:
Regisseur:

Televisieregisseur Rudolf Spoor is op 85-jarige leeftijd overleden. Zijn familie meldt gistermiddag afscheid van hem te hebben genomen in het ziekenhuis waar hij korte tijd was opgenomen.
[ afbeelding ]

Spoor maakte als regisseur voor de NOS veel tv-programma's van historische gebeurtenissen, zoals de eerste maanlanding. Ook registreerde hij tal van Prinsjesdagen, Koninginnedagen, politieke debatten en verschillende koninklijke huwelijken, met als bekendste de huwelijksvoltrekking in de Nieuwe Kerk in Amsterdam van Willem-Alexander en Máxima in 2002.

Die registratie, met de bekende 'traan' van Máxima tijdens de vertolking van Adiós Nonino door bandoneonspeler Carel Kraayenhof, staat bij veel Nederlanders in het geheugen gegrift. "Het verlies van Rudolf is een groot gemis voor ons als familie en het zijn onze tranen die deze dagen vloeien", meldt de familie.
Onderscheidingen

Spoor ontving verschillende koninklijke onderscheidingen. Hij werd in 1993 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en hij kreeg het Erekruis in de Huisorde van Oranje in 2002, als waardering voor zijn prestaties als tv-regisseur.

Nadat zijn pensioen werd hij door de Rijksvoorlichtingsdienst gevraagd of hij beschikbaar was voor een allerlaatste klus: de regie van de abdicatietoespraak van toenmalig koningin Beatrix. "Rudolf omschreef zijn carrière als 'een spoorboekje waar hij alle stations heeft mogen aandoen", meldt de familie. Het afscheid van Spoor voltrekt zich in besloten kring.
Een absolute grootheid. Als je zin hebt om iets te lezen, Kevin Kraan schreef twee jaar geleden 'Van Maan tot Traan' over de carrière van Spoor. _O_
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 17:02:03 #292
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213961347
Franse actrice Anouk Aimée (92) overleden

De Franse actrice Anouk Aimée is op 92-jarige leeftijd overleden. Haar agent laat aan Franse media weten dat ze thuis in Parijs is gestorven. Aimée was te zien in meer dan zeventig films. Voor haar rol in Un homme et une femme (1966) werd ze genomineerd voor een Oscar.

Ook had ze rollen in films als La dolce vita, Lola en 8 1/2. Haar laatste filmrol was in 2019, in Les plus belles années d’une vie.

De actrice won meerdere prijzen voor haar werk. Zo kreeg ze een César, het Franse equivalent voor een Oscar, voor haar oeuvre. Ook werd Aimée bekroond met onder meer een Golden Globe en een BAFTA.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 20 juni 2024 @ 19:20:15 #293
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_213988060
Acteur Donald Sutherland, bekend van talloze films, op 88-jarige leeftijd overleden.

https://www.ad.nl/show/ac(...)-overleden~a003dc25/
  donderdag 20 juni 2024 @ 19:21:43 #295
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213988081
:'(

RIP Donald.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213988094
Voor de jongeren vooral bekend uit the hunger games
Het beste adres voor al uw primeurs!
  donderdag 20 juni 2024 @ 19:28:34 #297
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213988224
Voor de iets ouderen bekend van o.a. The Eagle Has Landed, The Invasion of the Bodysnathcers en Don’t Look Now.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213988445
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2024 19:28 schreef Lienekien het volgende:
Voor de iets ouderen bekend van o.a. The Eagle Has Landed, The Invasion of the Bodysnathcers en Don’t Look Now.
Oh yes.

Klute
M.A.S.H.
The Kentucky Fried Movie
National Lampoon's Animal House
Eye Of The Needle
JFK
De clip van Kate Bush' Cloudbusting

Ik kan niet uitleggen hoezeer en waardoor ik zo begeesterd kon zijn puur door zijn verschijning op het witte doek dan wel het tv-scherm.

R.I.P. Donald Sutherland.
Ik doe het ff rustig aan.
  donderdag 20 juni 2024 @ 19:51:00 #299
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_213988623
Kelly's heroes.

Space cowboys, te veel goede films waar hij een goede rol had.
  donderdag 20 juni 2024 @ 20:42:55 #300
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213989406
Zoveel indrukwekkende rollen van hem gezien. Echt een groot acteur. ;(
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')