Als eerste, er is niets echt mis met je
Door ervaringen die pijnlijk en/of naar waren heb je een negatieve "muscle memory' gekregen. Je lijf zet zich schrap tegen pijn/naar gevoel. Zelfs als je eigenlijk prima weet dat het niet zo is nu.
Het is niet jouw schuld, je faalt niet, je doet niets verkeerd. Je lichaam reageert gewoon, onwillekeurig.
Ten tweede, tampons werken niet voor iedereen. Ik haat die dingen ook, voelen op zn best zeer ongemakkelijk.
Gelukkig zijn er andere mogelijkheden. Voor jou goed maandverband, misschien in combi met menstruate ondergoed (zodat je zeker bent dat je niet door lekt).
Stop met denken dat je je niet aan moet stellen, begin met lief zijn voor jezelf en je lichaam.
Hetzelfde geld voor je seksualiteit. Leer je lichaam kennen zonder de kiezen op elkaar te moeten zetten ervoor. Eerst maar eens het fijn hebben. Met jezelf, met een partner evt. Je hoeft nergens eerst doorheen te moeten. Je bent ok zoals je bent.
Penetratie zit er nu (nog) niet in, dat geeft helemaal niets.
Wat belangrijk is is dat je naar jezelf kan kijken en niet denkt ik ben niet ok, ik kom tekort. Dat je kan genieten van jezelf en evt samen met een ander. Eerst maar eens zonder penetratie, dat komt later, ooit wel. Maak je daar nu niet druk om.
Stop met werken aan, stop met moet hier doorheen, is niet fijn, maar het moet.
Begin met wat vindt je wel fijn, wat voelt wel veilig, ok en zelfs lekker.
Hoe kan je je zeker voelen tijdens je menstruatie zonder iets in te moeten brengen?
Hoe kan je je geborgen, fijn en lekker voelen tijdens (zelf)seks zonder penetratie?
Begin daar eens, zie het als het bouwen van een fijn huis. Begin niet bij het dak, begin bij het fundament. Stop met het jezelf moeilijk maken. Met de drie 'f's' voeden. Fear, frustration and feeling of failure.