quote:"Mensen zónder een migratieachtergrond zijn hier in de minderheid. Integreren zij eigenlijk in hun eigen buurt? Nee, concluderen Maurice Crul, hoogleraar onderwijs en diversiteit aan de VU, en maatschappelijk werker Frans Lelie in hun onderzoek Becoming a Minority." Maurice Crul is al jaren hoogleraar Vooroorlogse Capitulatie en ondervroeg voor een nieuw onderzoek inheemse bewoners van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Malmö, Hamburg en Wenen of ze wel genoeg van hun vervanging genieten.
Uitkomst: "De meeste ondervraagden vinden het leven in een diverse wijk verrijkend, maar hebben weinig tot geen contact met bewoners met migratieachtergrond. (...) Sommige respondenten zeggen het gevoel te hebben dat mensen met een migratieachtergrond niet op contact zitten te wachten, of zijn bang iets verkeerds te doen of te zeggen. Bovendien verwachten zij vaak dat mensen met een migratieachtergrond de eerste stap zetten."
En dan, bewaard tot de laatste alinea, het hoge woord: "Volgens socioloog Crul is het tijd voor een andere kijk op integratie. Het oude beleid, gericht op mensen met een migratieachtergrond, is achterhaald. Het draait er volgens Crul om dat mensen die verschillend zijn op een plezierige manier met elkaar moeten leren samenleven."
Ja. NWS / "Nederlanders zijn nieuwe minderheid maar integreren niet''quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:31 schreef marc0871 het volgende:
Was hier gisteren niet ook al een topic over?
Zelfde X bericht erbij ook.
Ik wilde nog reageren met of uittergreren ook mocht, maar raakte een verkeerd knopje aan. Ik dacht laat maar.
Kan het zo snel niet vinden
Als je ongetint bent en hier bent geboren.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:31 schreef Dagoduck het volgende:
Wat is "zonder migratieachtergrond"? Ik heb 300 jaar geleden voorouders uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Zwitserland en Engeland...
Ah.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:35 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja. NWS / "Nederlanders zijn nieuwe minderheid maar integreren niet''
Maar die was vol.
Gaat over mama en/of papa, niet over 300 jaar geleden :pquote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:31 schreef Dagoduck het volgende:
Wat is "zonder migratieachtergrond"? Ik heb 300 jaar geleden voorouders uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Zwitserland en Engeland...
Ik vind het ook geen nuttige term, met migratie achtergrond of zonder. Iemand wiens voorouders al tientallen generaties in België of Duitsland wonen en die naar Nederland immigreert zal vrijwel probleemloos integreren en meedoen met de samenleving.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:31 schreef Dagoduck het volgende:
Na ww2. Dan zijn mensen hier al lang. Die zie je dan echt als vreemdeling?quote:Op zondag 30 juli 2023 09:54 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik vind het ook geen nuttige term, met migratie achtergrond of zonder. Iemand wiens voorouders al tientallen generaties in België of Duitsland wonen en die naar Nederland immigreert zal vrijwel probleemloos integreren en meedoen met de samenleving.
Wat ik voor mezelf een beetje aanhoud als onderscheid: Kom je van binnen Europa, dan zie ik je in het algemeen niet als vreemdeling.
Kom je van buiten Europa, en ben je of zijn je voorouders pas na WOII hier gekomen, dan zie ik je waarschijnlijk wel als vreemdeling.
Daar zitten natuurlijk ook weer heel veel uitzonderingen op, zoals wel heel goed geïntegreerde 2de/3de/4de generatie gast arbeiders.
Die is gewoon zondoorbakken (mogelijk met Spaanse genen van verre voorouders, maar daar zijn er in het zuiden des lands wel meer van).quote:
Is een indo. Haar vader was Indonesisch.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:17 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Die is gewoon zondoorbakken (mogelijk met Spaanse genen van verre voorouders, maar daar zijn er in het zuiden des lands wel meer van).
Haar vader was niet indo of indonesisch. Hij was geboren in Uden in 1937, ouders geboren in Boekel en Udenquote:Op zondag 30 juli 2023 12:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Is een indo. Haar vader was Indonesisch.
Meer dan 300.000 Nederlanders uit Indonesië gingen naar Nederland 1945-1970quote:Op zondag 30 juli 2023 09:54 schreef nixxx het volgende:
Kom je van buiten Europa, en ben je of zijn je voorouders pas na WOII hier gekomen, dan zie ik je waarschijnlijk wel als vreemdeling.
Nee, dat waren dus al Nederlanders.. ik claim ook niet dat ik een waterdicht systeem heb hè. De voormalige koloniën zijn ook wel weer een apart verhaal.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Meer dan 300.000 Nederlanders uit Indonesië gingen naar Nederland 1945-1970
Niks vreemdeling meer als ze dat ooit waren. Nog minder hun kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen
Een aantal daarvan worden statistisch als autochtoon gerekend, ook omdat er statistisch helemaal geen verschillen zijn met mensen met een Nederlands-Indische achtergrond.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:07 schreef -XOR- het volgende:
Geertje W dus ook een vreemdeling, evenals pakweg een Sandra Reemer, een Jesse Klaver, een Nyck de Vries, een Ruud Gullit, een Leontien van Moorsel, een Patty Brard, een Katja Schuurman, een Ernst Jansz.
klopt, sowieso wordt iedereen na de tweede generatie geloof ik als autochtoon gerekend.quote:Op zondag 30 juli 2023 13:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een aantal daarvan worden statistisch als autochtoon gerekend, ook omdat er statistisch helemaal geen verschillen zijn met mensen met een Nederlands-Indische achtergrond.
Mensen die hier al lang wonen zijn geen vreemdeling meer.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:07 schreef -XOR- het volgende:
Geertje W dus ook een vreemdeling, evenals pakweg een Sandra Reemer, een Jesse Klaver, een Nyck de Vries, een Ruud Gullit, een Leontien van Moorsel, een Patty Brard, een Katja Schuurman, een Ernst Jansz.
Er was wel verschil tussen Indo's en allochtonen. Maar nu de derde generatie niet meer als allochtoon geldt ziet het er statistisch een stuk beter uit voor de Marokkanen bijvoorbeeld. Politiek heel wenselijk natuurlijk, maar het ontneemt ook het zicht op de problematiek.quote:Op zondag 30 juli 2023 13:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
klopt, sowieso wordt iedereen na de tweede generatie geloof ik als autochtoon gerekend.
Ja. En dat brengt het oplossen van specifieke problemen niet dichterbij. Je weet soms wat de bron is. Dat moet je wel kunnen zeggen.quote:Op zondag 30 juli 2023 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er was wel verschil tussen Indo's en allochtonen. Maar nu de derde generatie niet meer als allochtoon geldt ziet het er statistisch een stuk beter uit voor de Marokkanen bijvoorbeeld. Politiek heel wenselijk natuurlijk, maar het ontneemt ook het zicht op de problematiek.
Als jij de allochtonenstatistieken er beter uit laat zien dan is dat wel de bedoeling.quote:Op zondag 30 juli 2023 14:57 schreef Purrito het volgende:
Ik heb ook een migratieachtergrond maar ben gewoon een blanke Europeaan. Ik denk niet dat ze dat bedoelen.
Nou ik ben hartstikke Nederlands verderquote:Op zondag 30 juli 2023 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als jij de allochtonenstatistieken er beter uit laat zien dan is dat wel de bedoeling.
Dan val je in de categorie "westerlingen" en die springen er goed uit.quote:Op zondag 30 juli 2023 14:57 schreef Purrito het volgende:
Ik heb ook een migratieachtergrond maar ben gewoon een blanke Europeaan. Ik denk niet dat ze dat bedoelen.
Zo hebben we dat graag, maar statistisch wordt je gebruikt om degenen die hartstikke niet Nederlands willen worden er niet zo negatief uit te laten springen.quote:Op zondag 30 juli 2023 15:28 schreef Purrito het volgende:
[..]
Nou ik ben hartstikke Nederlands verder
Ja, helaas wel. Al zal ik nooit pindakaas meenemen op vakantie of carnaval snappen, ook ik heb mijn limiet.quote:Op zondag 30 juli 2023 17:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zo hebben we dat graag, maar statistisch wordt je gebruikt om degenen die hartstikke niet Nederlands willen worden er niet zo negatief uit te laten springen.
Daar is niks on-Nederlands aan.quote:Op zondag 30 juli 2023 17:35 schreef Purrito het volgende:
[..]
Ja, helaas wel. Al zal ik nooit pindakaas meenemen op vakantie of carnaval snappen, ook ik heb mijn limiet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |