Waarom gebruikt 'ie een voorspelling om een temperatuur in het verleden te bepalen?quote:Een kritische Twitteraar, Peter, heeft dit NOS-bericht vergeleken met het internationale weersvoorspellingen voor Rhodos. In deze voorspellingen komt een totaal ander beeld naar voren. Zo blijkt het dat het zondag 34 graden is geweest, dus geen 40 graden.
Bij deze een overzicht van de hele maand juli:quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:31 schreef mstx het volgende:
Waarom gebruikt 'ie een voorspelling om een temperatuur in het verleden te bepalen?
Za je hebt gewoon officiële gemeten data, waarom haal je nou weer een vaag plaatje van een vage website?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:39 schreef Za het volgende:
[..]
Bij deze een overzicht van de hele maand juli:
[ afbeelding ]
https://www.timeanddate.com/weather/greece/rodhos/historic
Momo, je kunt ook de gemeten temperaturen van de hele maand inzien.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:38 schreef Momo het volgende:
Wel bijzonder dat er kritisch onderzoek wordt gedaan en dan naar weeronline wordt gegaan (de ultieme bron als expert), je 32 graden ziet staan over een week en dan je conclusie is dat het vorige week geen 42 graden kan zijn geweest.
Terwijl er gewoon 42+ graden is gemeten vorige week op officiële weerstations.
Ik haal even uit de Spaanse hitte reeks.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Omdat hij anders zijn gelijk niet krijgt.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Za je hebt gewoon officiële gemeten data, waarom haal je nou weer een vaag plaatje van een vage website?
Het was hier 1000 kilometer noordelijker dan Rhodos nog 42 gradenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:39 schreef Starhopper het volgende:
Hier zie je gemeten temperaturen:
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Lijkt mij duidelijk dat NOS niet liegt.
Timeanddate is geen vage website.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:41 schreef Momo het volgende:
Za je hebt gewoon officiële gemeten data, waarom haal je nou weer een vaag plaatje van een vage website?
Je weet dat je nu een versimpelde weergave van de aan zee gelegen stad Rhodos toont in plaats van de binnenlanden?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:41 schreef Za het volgende:
[..]
Momo, je kunt ook de gemeten temperaturen van de hele maand inzien.
Kan deze terug naar NWS?
Het hangt er ook vanaf waar het meetpunt staat.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Het is geen pannekoek Nederland daar, in bergachtig gebied kun je makkelijk grote temperatuurs verschillen krijgen.
Die ene van de tienduizenden die toevallig een domme tweet plaatstquote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:44 schreef Da_Sandman het volgende:
Mooi ook dat het over de NOS gaat maar dat er blijkbaar zo weinig body voor de theorie is dat ook maar linkse politici aangehaald moeten worden om het nog ergens op te laten lijken.
Valt mij mee dat hij niet met deze komtquote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:43 schreef Dven het volgende:
[..]
Je weet dat je nu een versimpelde weergave van de aan zee gelegen stad Rhodos toont in plaats van de binnenlanden?
Neequote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:41 schreef Za het volgende:
[..]
Momo, je kunt ook de gemeten temperaturen van de hele maand inzien.
Kan deze terug naar NWS?
Je linkt de weervoorspelling voor de komende 7 dagen?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:55 schreef Za het volgende:
In Griekenland zelf zitten ze ook volledig naast uiteraard.
https://freemeteo.gr/mobi(...)greek&country=greece
Rhodos is een eilandje.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Aan de kust is het koeler dan in een paar km het binnenland in
quote:
*proestquote:
Case closed.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:40 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik kan je uit zeer betrouwbare bron vertellen dat het vorige week 40 graden was op Rhodos. In de schaduw.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat door het Franse parlementslid beweerde 60 graden in Spanje niet klopte, en dat heeft betreffende persoon ook toegegeven. Zie link in de OP.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:38 schreef Momo het volgende:
Wel bijzonder dat er kritisch onderzoek wordt gedaan en dan naar weeronline wordt gegaan (de ultieme bron als expert), je 32 graden ziet staan over een week en dan je conclusie is dat het vorige week geen 42 graden kan zijn geweest.
Terwijl er gewoon 42+ graden is gemeten vorige week op officiële weerstations.
Ik haal even uit de Spaanse hitte reeks.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat heeft dit met de NOS te maken?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:04 schreef Za het volgende:
[..]
Ik denk dat we het erover eens zijn dat door het Franse parlementslid beweerde 60 graden in Spanje niet klopte, en dat heeft betreffende persoon ook toegegeven. Zie link in de OP.
Maar wat je hier laat zien zijn de komende weken, niet het verleden. Waar zijn je bewijzen van de afgelopen weken. Zet dat eens netjes naast elkaar. Dat wat de NOS vertelde en dat wat werkelijk is gemeten. Dat mis ik in je OP.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:25 schreef Za het volgende:
Steeds meer Nederlanders twijfelen aan de NOS-berichtgeving over de hoge temperaturen in Zuid-Europa. Volgens de NOS wordt het namelijk 40 tot zelfs 45 graden op het Griekse eiland Rhodos, terwijl het internationale weerbericht spreekt van tien graden lager. Een kritische Twitteraar stelt: 'We worden bedonderd.'
Volgens de grote mediakanalen lopen de temperaturen in Zuid-Europa de spuitgaten uit. Soms worden er temperaturen van boven de 40 en zelfs 50 graden gemeten.
Daarnaast blijken linkse politici lang niet altijd even eerlijk. Zo heeft het Franse parlementslid, Sandrine Rousseau (EELV) toegegeven dat ze vorige week heeft gelogen over de hoge temperaturen in Zuid-Europa. Ze twitterde namelijk dat het in Spanje 60 graden was, waarmee ze zo'n 15 graden naast de waarheid zat. "Ik wilde mensen wakker schudden", zegt ze nu ter verdediging van zichzelf.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230717_94856267
Ook GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger wordt ervan beschuldigd dat ze 'nepnieuws' verspreidt over een hitterecord in Italië. Volgens een wetenschapsjournalist zou zij namelijk een niet-erkende meting aanhalen.
Kloppen de NOS-temperaturen?
Nu nemen de twijfels opnieuw toe, ditmaal vanwege NOS-berichtgeving over Rhodos. "Vandaag was het bloedheet, 40 graden", vertelt een NOS-verslaggever zondag op het eiland. "Morgen worden er temperaturen verwacht tot 45 graden. De verwachting is dat het maandag en dinsdag een beetje koeler wordt, maar dat het vanaf woensdag weer richting de 45 graden gaat."
Een kritische Twitteraar, Peter, heeft dit NOS-bericht vergeleken met het internationale weersvoorspellingen voor Rhodos. In deze voorspellingen komt een totaal ander beeld naar voren. Zo blijkt het dat het zondag 34 graden is geweest, dus geen 40 graden. En maandag wordt er een temperatuur van 32 graden verwachten, niet 45 graden. En vanaf woensdag wordt er het 33, 31 en 27 graden voorspeld, niet 45 graden.
Kijkend naar de weersverwachting klopt het inderdaad niet, op Rhodos wordt iig geen 45 graden verwacht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
YOP
Kloptquote:
Ik zie hier overigens zo snel nergens een bron van?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:04 schreef Za het volgende:
Er zijn diverse weerstations waar de temperaturen die de afgelopen afgelopen weken gemeten zijn terug te vinden zijn. Daarnaast is er op de NOS voor volgende week 45 graden aangegeven voor op Rhodos, en die voorspelling is nergens anders terug te vinden, ook niet in Griekenland zelf.
Tuurlijk is het geen 60 graden geweest als 2 meter temperatuur, maar dat snapt iedereen toch wel?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:04 schreef Za het volgende:
[..]
Ik denk dat we het erover eens zijn dat door het Franse parlementslid beweerde 60 graden in Spanje niet klopte, en dat heeft betreffende persoon ook toegegeven. Zie link in de OP.
Heb je ook zulke overzichten vwb Rhodos?
Er zijn diverse weerstations waar de temperaturen die de afgelopen afgelopen weken gemeten zijn terug te vinden zijn. Daarnaast is er op de NOS voor volgende week 45 graden aangegeven voor op Rhodos, en die voorspelling is nergens anders terug te vinden, ook niet in Griekenland zelf.
quote:
Wanneer men gaat ontkennen dat Rhodos een eiland is, geeft dat het niveau hier wel erg duidelijk weer.quote:
Ik denk dat je zelf ook nogal over het concept micro klimaat kijkt. Want het is waar dat zelfs op een klein eiland verschil meerdere graden is.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:10 schreef Za het volgende:
[..]
[..]
Wanneer men gaat ontkennen dat Rhodos een eiland is, geeft dat het niveau hier wel erg duidelijk weer.
Veel plezier samen.
Morgen 53 graden daar btw.
Huh waar ontken ik iets?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:10 schreef Za het volgende:
[..]
[..]
Wanneer men gaat ontkennen dat Rhodos een eiland is, geeft dat het niveau hier wel erg duidelijk weer.
Veel plezier samen.
Bronquote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:10 schreef Za het volgende:
[..]
[..]
Veel plezier samen.
Ja mogelijkerwijs is wel de juiste term voor dit topic en dit hele subforum.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 01:27 schreef Ponsai het volgende:
Anno 2023 draait mogelijkerwijs ook veel om de clicks. 40 graden staat net wat spannender dan 38
Omdat de NOS geld van de staat krijgt, en zo subtiel onder druk staat om narratief te verspreiden wat Kabinetsbeleid ondersteunt. [er komen verkiezingen aan weet u nog?] (althans, dat is de theorie waarom het in dit Subforum staat, het kan ook waar zijn natuurlijkquote:Op zaterdag 29 juli 2023 01:45 schreef Remco het volgende:
De grote vraag is ook, waarom zou de NOS liegen?
Hier ben ik ook benieuwd naar, want dat ontbreekt terwijl de claim van het hele topic erop is gebaseerdquote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:06 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik zie hier overigens zo snel nergens een bron van?
Koekoekquote:Op vrijdag 28 juli 2023 19:10 schreef Za het volgende:
[..]
[..]
Veel plezier samen.
ik kan die quotes van de NOS nergens terug vinden op de site, waar en wanneer is dit geschreven en over welke datum gaat dit? Ook het Twitter bericht ontbreektquote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:25 schreef Za het volgende:
[b]Kloppen de NOS-temperaturen?
Nu nemen de twijfels opnieuw toe, ditmaal vanwege NOS-berichtgeving over Rhodos. "Vandaag was het bloedheet, 40 graden", vertelt een NOS-verslaggever zondag op het eiland. "Morgen worden er temperaturen verwacht tot 45 graden. De verwachting is dat het maandag en dinsdag een beetje koeler wordt, maar dat het vanaf woensdag weer richting de 45 graden gaat."
Vooral de kleuren van de temperaturen vallen mij op. Hier lijkt men minder met donkere kleuren te strooien als tegenwoordig elders de norm is als het gaat om dit soort weerkaarten.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:39 schreef Starhopper het volgende:
Hier zie je gemeten temperaturen:
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Lijkt mij duidelijk dat NOS niet liegt.
Bijna.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 18:40 schreef Da_Sandman het volgende:
Dit is toch goud. Iemand ter plaatse zegt het is hier 40 graden en de verwachting is dat het morgen 45 graden wordt.
Wappie: ik ben kritisch, klopt dit wel?
Kritische Twitteraar Peter bekijkt een internationale weersvoorspelling wat dat dan ook mag zijn.
Wappie zonder enige kritische benadering naar Peter: ZIE JE WEL WAT IS DIT DIT KLOPT NIET NOS
Wappies.
quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:56 schreef HowardRoark het volgende:
En het ligt er trouwens ook aan waar men de temperatuur meet. Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Is het hier 37 graden of 50 graden? In principe is het beide juist, het zijn simpelweg metingen op verschillende plaatsen.
Uhm. Ja, juist dat gedeelte ging niet even helemaal lekker hier he.quote:[..]
Ik kan je de site link sturen als je wilt.
Precies!quote:🤡🤡🤡
Nee, want als je over de temperatuur op een plaats spreekt dan heb je het over de 2 meter temperatuur op een station dat voldoet aan bepaalde eisen. Al kan een telegraaf bijvoorbeeld zeker wel wat van fake news als camping krant, die hebben wel echt temperaturen gebruikt die Hans op strand had gemeten of wat een auto thermometer aangaf. Van een NOS verwacht ik wel een redelijk goed gecheckt verhaal.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:56 schreef HowardRoark het volgende:
Liegt de NOS over temperaturen? Het ligt er helemaal aan wat er wordt bedoelt met 'liegen'. De NOS zal zeker op basis van andere bronnen tot hun berichtgeving komen. Zijn ze hier selectief in met als bedoeling apocalyptische narratieven kunnen aanwakkeren met de nodige zendingsdrang? Uiteraard. Zoals bij vele media zijn de grenzen van activisme en berichtgeving al tijden aan het vervagen.
En het ligt er trouwens ook aan waar men de temperatuur meet. Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Is het hier 37 graden of 50 graden? In principe is het beide juist, het zijn simpelweg metingen op verschillende plaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |