Dat had ik ook gelezen idd, ik kan me eens verdiepen in de resistente rassen, bedankt voor de tip.quote:Op maandag 18 september 2023 20:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Uitdunnen trekt ze ook aan (ze ruiken je wortels dan, zeggen ze). Er zijn resistente rassen, zou dat een optie zijn?
Kan gebeuren toch? Gewoon laten gaan dit jaar en volgend jaar weer de schouders eronder, komt goed!quote:Op maandag 18 september 2023 07:46 schreef Nanuke het volgende:
Lekker hoor MaJo!![]()
Ik heb het opgegeven voor dit jaar. Het leven is hier de laatste maanden kut heftig en ik kan het er niet zo goed bij hebben nu. Er staat nog wel een en ander in de tuin, maar ik ben er nog maar 1x in de week. Dan oogst ik de laatste dingen en begin weer een stuk te ruimen. Ik kijk ernaar uit om volgend voorjaar opnieuw te kunnen beginnen.
Afgelopen week oogste ik de eerste rode pepers, de paprika's doen het nu pas echt goed, en we hebben nog steeds komkommers. Ik ga vandaag chilisaus inmakenen de laatste zomerwortels invriezen. Hopelijk komt morgen ook mijn nieuwe grote vriezer, dan heb ik ook nog ruimte voor de laatste batch tomatensaus die er (hopelijk) nog aan komt.
Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoeltquote:Op maandag 18 september 2023 10:37 schreef gcjoel het volgende:
@:Majo als ik jouw berichten lees heb ik het gevoel dat je een beetje ongeduldig bent(herkenbaar ook)
Best veel dingen kosten behoorlijk wat tijd in de moestuin, maar door ervaring gaat dat komende jaren vast beter.
Doe eens een foto van je aalbes! want die doen normaal gezien ook niet zoveel in deze tijd van het jaar.
Wij hebben net 2 weken vakantie gehad dus lopen weer lekker achter de feiten aan in de moestuin.
Moet nog flink wat tomaten oogsten en dan de buiten planten eruit halen, die beginnen nu teveel last van schimmel te krijgen helaas. (iemand nog tips voor leuke bewaar recepten met tomaten? Heb nu al heel veel passata en soep basis geweckt staan om de winter door te komen)
Boerenkool en palmkool voor de winter gaan goed, alleen af en toe ff rupsenjacht uitvoeren
spruiten deden niks dus al even geleden plantjes gekocht, hopelijk gaan die nog ff goed groeien want het ziet er nog niet goed uit
Vandaag nog even kijken wat we allemaal nog kunnen zaaien voor de herfst/winter periode. Heb al wel sperziebonen in de kas gezaaid, dat schijnt ook goed te werken voor nog 1 laatste oogst in het najaar
Zo ziet mijn bloemkool er ook uitquote:Op maandag 18 september 2023 20:42 schreef Managarm het volgende:
Mijn arme plantjes, worden gewoon bruut aangevallen
[ afbeelding ]
Ja, wij hadden dit jaar een emmer vol met pruimen (na drie jaar, boom is ongeveer 2.5 meter hoog).quote:Op maandag 18 september 2023 21:07 schreef MaJo het volgende:
Sinds vandaag trouwens een fruitboompje rijker, een pruim (opal)Ben benieuwd wanneer dit vrucht gaat geven, denk dat dit zo een jaar of 3 kan duren?
Ik ben ook erg benieuwd hoe hoog deze wordtquote:Op maandag 18 september 2023 21:24 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, wij hadden dit jaar een emmer vol met pruimen (na drie jaar, boom is ongeveer 2.5 meter hoog).
Ik heb ze met 4 in een vak van 30 bij 30 gezaaid, zoals mijn app het aangeeft. Geen krop te zien. Maar goed, blaadjes andijvie vullen straks ook de stamppot welquote:Op woensdag 6 september 2023 14:29 schreef MaJo het volgende:
Heb je de andijvie in een rij gezaaid? Dat heb ik wel gedaan en daardoor is het ook allemaal los blad en geen kroppen. Of misschien komt de kropvorming bij jou nog?
Hmmm dan weet ik het ook niet.quote:Op vrijdag 22 september 2023 17:19 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik heb ze met 4 in een vak van 30 bij 30 gezaaid, zoals mijn app het aangeeft. Geen krop te zien. Maar goed, blaadjes andijvie vullen straks ook de stamppot wel![]()
Vandaag had ik een handje frambozen, cherrytomaten en (weer) peultjes uit eigen tuin
Geweldig toch dat dit zo kan. Smaakt ook altijd beter dan uit de supermarkt 🥳quote:Op zondag 24 september 2023 00:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hmmm dan weet ik het ook niet.
Heerlijk is dat! Wij hebben vanavond met vijf man een halve kilo andijvie uit de tuin opsmaakte ook weer erg goed!
Bij ons heeft een appelboom ook bloei, zijn er enkele bloesems in de ligusterhaag en heeft de kamperfoelie enkele bloemen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:22 schreef Post-its het volgende:
Mijn planten zijn in de war, aardbei heeft weer vruchten (1 plant), pompoen en bonen staan weer in bloei, (had al een aantal planten eruit gehaald).
Wauw grote moestuin, dat is net iets kleiner dan onze achtertuin, waar ik een klein hoekje heb.
Ik leer elk jaar weer bij.
Leuk account om te volgen op insta vind ik groenemuts
Ik heb ze buiten staan, heb geen kas.quote:Op maandag 9 oktober 2023 06:55 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Bij ons heeft een appelboom ook bloei, zijn er enkele bloesems in de ligusterhaag en heeft de kamperfoelie enkele bloemen.
Maar de moestuinplanten starten niet opnieuw op. Anderzijds sterven ze ook niet echt af, gaat nog steeds goed met de paprika's, tomaten en andijvie in de kas
Wij hebben hier ook wel over nagedacht, vooral omdat onze eigen tuin eigenlijk net te weinig zon heeft om het hele seizoen goed mee te pakken. Dingen groeien alleen in juni-juli goed, maar dat is voor veel groenten niet voldoende om er echt voordeel uit te halen. We hadden dit jaar ook weer 1 mini-maiskolf bijvoorbeeld, de rest was net te laat. Het is dan zoveel moeite voor weinig resultaat. En de slakken doen de restquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 12:26 schreef MaJo het volgende:
Omdat het moestuinieren zo bevalt zit ik eraan te denken om een stukje grond te gaan huren. Goed idee of wordt de hobby dan een moetje en is het niet meer zo leuk? Twijfel...
Wat voor groenbemester heb je gezaaid? Ik wil dat ook nog doen op de vrijgekomen aardappelveldjes.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 18:52 schreef Nanuke het volgende:
Ik huur een moestuin op ongeveer 5 min fietsen. Het is aan de ene kant soms wel een moetje en moeilijk in te plannen in lastige tijden (=afgelopen jaar), aan de andere kant vind ik het ook heerlijk. Ik ben echt even bij huis weg, ik ben verplicht om die ruimte vrij te maken voor mezelf.
Wij hebben nog 3 boerenkoolplanten staan, prei, pastinaak en winterwortels. Vorige week hebben we veel groenbemester gezaaid en verder al veel winterklaar gemaakt. Mijn vriendin met wie ik de tuin doe is uitgerekend in feb, dus veel meer zat er niet meer in voor deze winter.
En ondertussen heb ik de lijst aan gewassen voor volgend jaar alweer klaar, en ook de planning bijna. Nu nog even plannen wanneer wie wat moet zaaien en hoeveel en dan is het alweer bijna tijd om het nieuwe jaar te beginnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |