abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210677087
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 20:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Uitdunnen trekt ze ook aan (ze ruiken je wortels dan, zeggen ze). Er zijn resistente rassen, zou dat een optie zijn?
Dat had ik ook gelezen idd, ik kan me eens verdiepen in de resistente rassen, bedankt voor de tip.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 21:07:24 #127
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210677105
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 07:46 schreef Nanuke het volgende:
Lekker hoor MaJo! O+

Ik heb het opgegeven voor dit jaar. Het leven is hier de laatste maanden kut heftig en ik kan het er niet zo goed bij hebben nu. Er staat nog wel een en ander in de tuin, maar ik ben er nog maar 1x in de week. Dan oogst ik de laatste dingen en begin weer een stuk te ruimen. Ik kijk ernaar uit om volgend voorjaar opnieuw te kunnen beginnen. :@

Afgelopen week oogste ik de eerste rode pepers, de paprika's doen het nu pas echt goed, en we hebben nog steeds komkommers. Ik ga vandaag chilisaus inmaken :9 en de laatste zomerwortels invriezen. Hopelijk komt morgen ook mijn nieuwe grote vriezer, dan heb ik ook nog ruimte voor de laatste batch tomatensaus die er (hopelijk) nog aan komt.
Kan gebeuren toch? Gewoon laten gaan dit jaar en volgend jaar weer de schouders eronder, komt goed! :*

quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 10:37 schreef gcjoel het volgende:
@:Majo als ik jouw berichten lees heb ik het gevoel dat je een beetje ongeduldig bent :D (herkenbaar ook)
Best veel dingen kosten behoorlijk wat tijd in de moestuin, maar door ervaring gaat dat komende jaren vast beter.

Doe eens een foto van je aalbes! want die doen normaal gezien ook niet zoveel in deze tijd van het jaar.

Wij hebben net 2 weken vakantie gehad dus lopen weer lekker achter de feiten aan in de moestuin.
Moet nog flink wat tomaten oogsten en dan de buiten planten eruit halen, die beginnen nu teveel last van schimmel te krijgen helaas. (iemand nog tips voor leuke bewaar recepten met tomaten? Heb nu al heel veel passata en soep basis geweckt staan om de winter door te komen)
Boerenkool en palmkool voor de winter gaan goed, alleen af en toe ff rupsenjacht uitvoeren :r
spruiten deden niks dus al even geleden plantjes gekocht, hopelijk gaan die nog ff goed groeien want het ziet er nog niet goed uit ;(
Vandaag nog even kijken wat we allemaal nog kunnen zaaien voor de herfst/winter periode. Heb al wel sperziebonen in de kas gezaaid, dat schijnt ook goed te werken voor nog 1 laatste oogst in het najaar *O*
Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt :? Ik kan best ongeduldig zijn maar zeker met het fruit weet ik dat dit een meerjarenplan is. De aalbes is al een tijdje verslechterd en ook de app PictureThis geeft aan dat ze ziek zijn. Omdat ik niet snel op wil geven heb ik ze nog wel staan, hopend dat ze toch weer gaan leven.

Dit zijn ze:

De kleine zit nog wel wat leven in maar de grotere is volgens mij inmiddels dood.

Die rupsenjacht doe ik ook dagelijks, vooral op de bloemkool tref ik ze aan. Ook een op de aalbes trouwens (staat zelfs op de foto zie ik nu _O-)

quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 20:42 schreef Managarm het volgende:
Mijn arme plantjes, worden gewoon bruut aangevallen

[ afbeelding ]
Zo ziet mijn bloemkool er ook uit :Y En toch beginnen daar inmiddels kooltjes te groeien O+ Volgens mij zijn de rupsen alleen geïnteresseerd in het blad en niet de kool zelf.

Sinds vandaag trouwens een fruitboompje rijker, een pruim (opal) O+ Ben benieuwd wanneer dit vrucht gaat geven, denk dat dit zo een jaar of 3 kan duren?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 21:11:27 #128
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210677145
Verder nog wat groene (boeren)kool erin gezet en 2 prei plantjes. Momenteel staat er dus:

- wortels (veel loof maar komen nog niet boven)
- 6 sperzieboonplanten met veel sperziebonen
- bijna 2 rijen andijvie
- 6 paarse boerenkool
- 4 groene boerenkool
- 2 winterprei
- 1 aardappelplant
- rijtje rucola
- basilicumplant
- spinazie
- herfstframboos (met bloemetjes O+)
- tayberry
- gewone framboos
- 2 aalbes
- 1 pruimenboompje

En dan nog wat tomaat in pot, basilicum, tijm, rozemarijn, salie, selderij en peterselie.

26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210677309
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 21:07 schreef MaJo het volgende:
Sinds vandaag trouwens een fruitboompje rijker, een pruim (opal) O+ Ben benieuwd wanneer dit vrucht gaat geven, denk dat dit zo een jaar of 3 kan duren?
Ja, wij hadden dit jaar een emmer vol met pruimen (na drie jaar, boom is ongeveer 2.5 meter hoog).
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 21:46:47 #130
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210677632
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 21:24 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, wij hadden dit jaar een emmer vol met pruimen (na drie jaar, boom is ongeveer 2.5 meter hoog).
Ik ben ook erg benieuwd hoe hoog deze wordt :Y
pi_210717951
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:29 schreef MaJo het volgende:
Heb je de andijvie in een rij gezaaid? Dat heb ik wel gedaan en daardoor is het ook allemaal los blad en geen kroppen. Of misschien komt de kropvorming bij jou nog?
Ik heb ze met 4 in een vak van 30 bij 30 gezaaid, zoals mijn app het aangeeft. Geen krop te zien. Maar goed, blaadjes andijvie vullen straks ook de stamppot wel ;)

Vandaag had ik een handje frambozen, cherrytomaten en (weer) peultjes uit eigen tuin :9
pi_210717952
Ik kwam laatst iemand van de Notenvereniging tegen. Misschien interessant voor iemand hier om te weten dat ze bestaan.
Spoilers!
  Moderator zondag 24 september 2023 @ 00:04:21 #133
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210730630
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 17:19 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik heb ze met 4 in een vak van 30 bij 30 gezaaid, zoals mijn app het aangeeft. Geen krop te zien. Maar goed, blaadjes andijvie vullen straks ook de stamppot wel ;)

Vandaag had ik een handje frambozen, cherrytomaten en (weer) peultjes uit eigen tuin :9
Hmmm dan weet ik het ook niet.

Heerlijk is dat! Wij hebben vanavond met vijf man een halve kilo andijvie uit de tuin op :9 smaakte ook weer erg goed!
pi_210741019
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2023 00:04 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hmmm dan weet ik het ook niet.

Heerlijk is dat! Wij hebben vanavond met vijf man een halve kilo andijvie uit de tuin op :9 smaakte ook weer erg goed!
Geweldig toch dat dit zo kan. Smaakt ook altijd beter dan uit de supermarkt 🥳
pi_210748543
Leuk om te zien allemaal. Hier hebben we mega veel tomaten, groot en klein. Zo te zien komt er nog meer aan. Er is nog 1 komkommerplant die nog zijn best doet met 2 komkommers er nog aan.
We hebben zeer veel sla gehad. Paprika's zijn mislukt. De broccoli is kaal gevreten helaas.
De peultjes waren uiteindelijk wel goed gekomen en goede oogst van gehad.
De bramenstruik doet het wel heel goed. De frambozenstekjes willen niet. Ze bloeien en er komen vruchten aan, maar voordat ze rijp worden gaan ze rotten.
De bieslook en knoflookbieslook doen het heel goed. Zijn zo fanatiek dat het zelfs tussen de tegels groeit. :D
pi_210814699
Nou was ik net in de tuin bezig en tot mijn verbazing zit de bieslook en knoflookbieslook ineens helemaal onder de mini zwarte beestjes. Hangt er ook maar zielig bij nu.
Iemand enig idee of er nog wat te redden valt, of alles eruit halen en volgend jaar opnieuw proberen.
pi_210814861
Hier groeien de komkommers, courgettes en aubergines nog steeds lekker door. Ook de tomatenplantjes produceren nog steeds vruchten. Mag nog wel eventjes doorgaan met nazomeren.
pi_210814924
Mijn bruine bonen zijn opgekomen, knoflook komt ook de grond uit. Had iets van 100 bonen de grond in gestopt dus hopelijk nu wat succes. Ik heb al meerdere keren gehad dat ik de bonen toch te laat had gezet en het 40 graden werd (ook een keer in April) dus ik heb goede hoop nu.

Ook zijn er diverse aardappelen opgekomen en heeft mijn vriendin van het weekend 400 Crocus Sativa in de grond gestopt (de krokus die saffraan geeft). Mooie anekdote: vriend van mij komt uit Iran en vertelde dat in zijn jeugd ze dat spul gewoon in het wild oogsten, vlak bij het dorp was een veld vol. Pas toen hij in Engeland ging studeren zag hij hoeveel het waard was.

Het is nu rond de 30 graden dus ideaal weer voor planten. Ik zag mijn pinda's voor een deel in bloei staan, hopelijk dit jaar een goede oogst.

Zal morgenochtend wat foto's maken.
  zondag 8 oktober 2023 @ 15:21:41 #139
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210879390
TVP

Binnenkort plannen maken voor een moestuin van 132 m2
pi_210880622
Mijn planten zijn in de war, aardbei heeft weer vruchten (1 plant), pompoen en bonen staan weer in bloei, (had al een aantal planten eruit gehaald).

Wauw grote moestuin, dat is net iets kleiner dan onze achtertuin, waar ik een klein hoekje heb.
Ik leer elk jaar weer bij.

Leuk account om te volgen op insta vind ik groenemuts
  maandag 9 oktober 2023 @ 06:55:30 #141
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_210888978
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:22 schreef Post-its het volgende:
Mijn planten zijn in de war, aardbei heeft weer vruchten (1 plant), pompoen en bonen staan weer in bloei, (had al een aantal planten eruit gehaald).

Wauw grote moestuin, dat is net iets kleiner dan onze achtertuin, waar ik een klein hoekje heb.
Ik leer elk jaar weer bij.

Leuk account om te volgen op insta vind ik groenemuts
Bij ons heeft een appelboom ook bloei, zijn er enkele bloesems in de ligusterhaag en heeft de kamperfoelie enkele bloemen.
Maar de moestuinplanten starten niet opnieuw op. Anderzijds sterven ze ook niet echt af, gaat nog steeds goed met de paprika's, tomaten en andijvie in de kas
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_210917435
Ik zou nog wat foto's posten.

Ik heb drie jaar geleden wat citrusboompjes neergezet en wat geeft het eerste fruit? De plant die er nog geen 4 maanden staat.

Mijn gojibes gaat als een speer, het groeit als onkruid (en dat is het ook denk ik)

Mijn bruine bonen zijn opgekomen

Mijn pinda's

En zo ging de Crocus Sativa de grond in, met de Makita. Het gras wat op de rand staat is Vetiver, zelf gesplitst van wat oudere planten.

[ Bericht 14% gewijzigd door Managarm op 11-10-2023 19:17:06 ]
pi_210929055
Boerenkool gaat goed _O_
Children of the night. What music they make.
pi_211014322
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 06:55 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Bij ons heeft een appelboom ook bloei, zijn er enkele bloesems in de ligusterhaag en heeft de kamperfoelie enkele bloemen.
Maar de moestuinplanten starten niet opnieuw op. Anderzijds sterven ze ook niet echt af, gaat nog steeds goed met de paprika's, tomaten en andijvie in de kas
Ik heb ze buiten staan, heb geen kas.

Verbouwen Julie in de winter ook nog iets? Ik heb tot nu toe alleen in heg voorjaar en zomer dingen geplant en geoogst.
pi_211014395
Ik heb wat kolen staan in de moestuin. Broccoli, spruit, witte kool, spitskool, rode kool, cavolo nero, koolrabi.

Prei en aardappel moet ik nog oogsten. De sperziebonen doen het ook nog. En ik heb nog een grote hoeveelheid pepers en paprika staan. Gewoon buiten :D Ik heb nog nooit zo'n grote oogst van die twee gehad.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:26:25 #146
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211016263
Hier de moestuin op een wat lager pitje, mijn vader is onlangs overleden dus ik heb wat weinig energie. Wat dat betreft maar goed dat het weer nu is omgeslagen :)

In de laatste maand nog andijvie, sperziebonen, bloemkool en rucola kunnen oogsten. De laatste keer vond ik de sperziebonen al wel wat bitter smaken dus deze heb ik verder weggehaald, ook al stonden ze weer in bloei :D Nu staat er nog 1 bloemkool, een restje andijvie en wat rucola. En heel veel bladselderij. Die groeien als een malle maar ik weet niet wat ik ermee moet doen _O-

Nieuw gezaaid: spinazie (doet het heeeeel langzaam), wintererwten (in pot en grond), rucola (in pot) en winterprei (in de grond). De boerenkolen die er al stonden beginnen mooi te groeien, daar staan er nu 10 van in totaal. Sommige lopen wat achter, die ga ik denk ik nog weghalen. 2 had ik in een potje laten groeien, dat ging stukken beter dan in volle grond dus die staan nu ook in de grond.

De wortels blijven klein maar die ga ik er ook maar eens uithalen, dat wordt wortelloof pesto maken :D

De herfstframbozen hebben het net niet gered. Die begonnen een maandje geleden netjes te groeien maar die zijn inmiddels weer verdord, jammer!

Omdat het moestuinieren zo bevalt zit ik eraan te denken om een stukje grond te gaan huren. Goed idee of wordt de hobby dan een moetje en is het niet meer zo leuk? Twijfel...
pi_211016941
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 12:26 schreef MaJo het volgende:
Omdat het moestuinieren zo bevalt zit ik eraan te denken om een stukje grond te gaan huren. Goed idee of wordt de hobby dan een moetje en is het niet meer zo leuk? Twijfel...
Wij hebben hier ook wel over nagedacht, vooral omdat onze eigen tuin eigenlijk net te weinig zon heeft om het hele seizoen goed mee te pakken. Dingen groeien alleen in juni-juli goed, maar dat is voor veel groenten niet voldoende om er echt voordeel uit te halen. We hadden dit jaar ook weer 1 mini-maiskolf bijvoorbeeld, de rest was net te laat. Het is dan zoveel moeite voor weinig resultaat. En de slakken doen de rest :{.

Maar bij ons is er a) een wachtlijst voor tuintjes en b) de vereniging die wel op relatief korte termijn plek zou hebben, zit weer net te ver weg om echt handig te zijn. Je moet er toch wel 2-3x per week even heen en dat is lastig in te passen in ons huidige leven als het dan weer 20 min met de auto is. Als het om de hoek was geweest, hadden we het zeker gedaan!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_211017020
Onze tuin is door het werk van de hoveniers veranderd in een modderpoel. Ze hebben de meeste fruitplantjes/struikjes/boompjes eruit gehaald, maar of ze het allemaal gaan overleven betwijfel ik.
Ach ja, het is voor een goed doel, want de tuin wordt echt mooi met veel ruimte voor de moestuin. Hovenier gaat ook de kas installeren, dat zouden we eerst zelf gaan doen, het is geen hogere wiskunde, maar ik zag het al een meerjarenplan worden en we hebben genoeg andere dingen te doen straks.
Ik oogst nu alleen nog platte peterselie omdat die in een pot gezaaid was en ik daar nu net bij kan.
Ik ga maar eens nadenken over hoe we de moestuin en kas willen gaan inrichten en gebruiken
pi_211020293
Ik huur een moestuin op ongeveer 5 min fietsen. Het is aan de ene kant soms wel een moetje en moeilijk in te plannen in lastige tijden (=afgelopen jaar :X ), aan de andere kant vind ik het ook heerlijk. Ik ben echt even bij huis weg, ik ben verplicht om die ruimte vrij te maken voor mezelf.

Wij hebben nog 3 boerenkoolplanten staan, prei, pastinaak en winterwortels. Vorige week hebben we veel groenbemester gezaaid en verder al veel winterklaar gemaakt. Mijn vriendin met wie ik de tuin doe is uitgerekend in feb, dus veel meer zat er niet meer in voor deze winter.

En ondertussen heb ik de lijst aan gewassen voor volgend jaar alweer klaar, en ook de planning bijna. Nu nog even plannen wanneer wie wat moet zaaien en hoeveel en dan is het alweer bijna tijd om het nieuwe jaar te beginnen. 8-)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_211031396
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 18:52 schreef Nanuke het volgende:
Ik huur een moestuin op ongeveer 5 min fietsen. Het is aan de ene kant soms wel een moetje en moeilijk in te plannen in lastige tijden (=afgelopen jaar :X ), aan de andere kant vind ik het ook heerlijk. Ik ben echt even bij huis weg, ik ben verplicht om die ruimte vrij te maken voor mezelf.

Wij hebben nog 3 boerenkoolplanten staan, prei, pastinaak en winterwortels. Vorige week hebben we veel groenbemester gezaaid en verder al veel winterklaar gemaakt. Mijn vriendin met wie ik de tuin doe is uitgerekend in feb, dus veel meer zat er niet meer in voor deze winter.

En ondertussen heb ik de lijst aan gewassen voor volgend jaar alweer klaar, en ook de planning bijna. Nu nog even plannen wanneer wie wat moet zaaien en hoeveel en dan is het alweer bijna tijd om het nieuwe jaar te beginnen. 8-)
Wat voor groenbemester heb je gezaaid? Ik wil dat ook nog doen op de vrijgekomen aardappelveldjes.

Vandaag aardappels gerooid, de aardappelplanten waren al dood en verteerd, dus het werd weleens tijd :P
De helft van de oogst was al verrot, maar heb alsnog genoeg uit de grond kunnen halen.

't andere aardappelveldje (ong. even groot) ga ik binnenkort onkruidvrij maken en rooien.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeHovenier op 21-10-2023 19:37:33 ]
Children of the night. What music they make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')